Khamis, 24 November 2011

shalehudin

shalehudin


Pasai apa Sultan Selangor dukacita kenyataan Aziz Bari ja...

Posted: 24 Nov 2011 08:46 AM PST

Sultan S'gor dukacita kenyataan Aziz Bari

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini melahirkan rasa dukacita baginda berhubung dakwaan pensyarah Prof Abdul Aziz Bari kononnya laporan kewangan tahunan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Lembaga Zakat Selangor (LZS) bebas daripada diaudit.

Sultan Selangor bertitah kenyataan itu tidak tepat kerana baginda disembah maklum akaun kedua-dua badan kerajaan negeri itu yang telah diaudit oleh Jabatan Audit Negara serta mendapat sijil bersih daripada Ketua Audit Negara setiap tahun.

"Beta sangat dukacita apabila Beta dimaklumkan terdapat satu laporan yang menyatakan bahawa Prof Abdul Aziz Bari dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ada membuat kenyataan bahawa akaun Majlis Agama Islam Selangor dan Lembaga Zakat Selangor tidak diaudit dan bebas daripada audit.

"Justeru, beta berharap Prof Abdul Aziz Bari jangan membuat sesuatu kenyataan yang boleh mengelirukan dan meresahkan rakyat terhadap ketelusan dan integriti MAIS dan LZS sebelum beliau mendapat fakta-fakta tepat dan betul," titah baginda ketika merasmikan Wisma Audit Negeri Selangor hari ini.

Abdul Aziz, dalam penjelasannya kepada media menerusi e-mel, berkata beliau akan menghadap Sultan Selangor dalam masa terdekat untuk memberi penjelasan berhubung kenyataan itu.

"Saya tidak berniat melawan baginda. Saya rasa DYMM Tuanku tahu saya telah banyak menulis mengenai peranan dan kuasa raja-raja selaku ketua negeri dan ketua agama.

"Nampaknya, ada pihak yang mahu memburukkan imej saya di hadapan Sultan," kata Abdul Aziz.

Dalam titah baginda lagi, Sultan Selangor menyarankan agar setiap jabatan dan agensi di Selangor mengambil iktibar daripada kelemahan yang dinyatakan oleh pihak audit agar masalah seperti pemborosan, pembaziran dan penyelewengan dapat dielakkan.

"Beta berharap ketua-ketua jabatan dan agensi di negeri ini sentiasa memberi perhatian kepada hal-hal berkaitan dengan kewangan dan memastikan segala peraturan dan prosedur kewangan dipatuhi agar tidak ditegur audit," titahnya.

Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang dalam ucapannya berkata pembinaan Wisma Audit seumpama ini adalah yang ketiga selepas Perak dan Negeri Sembilan.

- Bernama

Najib sedang ber'poco-poco'... kahkahkah...

Posted: 24 Nov 2011 06:34 AM PST

Tidak layak jadi PM, populariti Najib palsu semata

Oleh K Suresh

Bukankah ganjil bahawa kaji selidik selepas kaji selidik yang dikeluarkan pada minggu lalu menunjukkan seolah-olah Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak - dengan bibir merah jambunya yang hanya berjaya memenangi separuh pengundi di Pekan - terus kekal popular.

Adalah sukar untuk menerima hasil daripada kaji selidik itu yang dilakukan atas dasar meraih wang sahaja memandangkan Najib sendiri ragu-ragu untuk mendapatkan mandat sendiri daripada rakyat. Sebaliknya, dia hanya menggunakan mandat yang diperolehi oleh Abdullah Badawi. Ini merupakan sesuatu yang penuh kontradiksi.

Bagi kaji selidik lain pula, yang kononnya daripada parti-parti pembangkang dan beberapa universiti yang dikawal oleh kerajaan – mereka ini seolah-olah tidak mengambil endah akan hakikat bahawa beliau banyak dibabitkan dengan skandal dan sudah pasti hati nurani Najib sekarang sedang membunuhnya, walaupun secara perlahan-lahan.

Isteri beliau Rosmah Mansor pula langsung bukan aset kepada kerjaya politik beliau. Rosmah juga telah dikaitkan dengan pelbagai skandal yang sudahpun diketahui ramai.

Dia seolah-olah tidak dapat mengawal; apatah lagi memberitahu isterinya batas-batas isteri seorang Perdana Menteri. Isterinya itu bersikap seperti seorang yang degil, keras kepala dan menjalani gaya hidup mewah menggunakan wang awam.

Altantuya akan menhantuinya seumur hidup

Untuk berlaku adil Najib, beliau boleh membuat tuntutan bahawa beliau adalah sepopular Tunku Abdul Rahman dan Abdullah Badawi di saat-saat terbaik mereka tetapi hantu model Mongolia Altantuya Shaariibuu yang telah diletup dengan C4 sentiasa mengekori bayangan beliau . Hantu itu tidak akan menghilang walau bagaimana sekalipun dia berdoa.

Kes bunuh tersebut menghantui beliau dimana jua beliau berada dan itu adalah seperti tindakan bunuh diri untuk politik. Beliau enggan memberi sebarang penjelasan kerana merasa dirinya tidak akan terlepas. Bukan itu sahaja, ada lagi kes rasuah Scorpenes yang berjumlah RM 7 billion

Itulah sebabnya beliau cuba memandang remeh kes terseut. Malangnya tiada sesiapa pun yang mempercayai hakikat itu. Persepsi rakyat adalah yang paling penting dalam politik.

Kes yang sedang berjalan di Mahkamah Perancis itu mungkin akan memburukkan lagi keadaan untuk Najib pada bulan-bulan yang mendatang dan mungkin sejurus sebelum Pilihan Raya ke-13 nanti.

Sekarang pun sudah nampak bahawa Timbalannya Muhyiddin Yassin, menjauhi dirinya daripada Najib apabila berada di khalayak ramai, memberi tanda bahawa sesuatu yang buruk pasti akan timbul tidak lama lagi.

Masih banyak persoalan yang tidak terjawab daripada kes pembunuhan Altantuya: peranannya dalam pembelian kapal selam berbilion-bilion ringgit dari Perancis dan Sepanyol; rekod kemasukan beliau ke negara ini yang dipadam daripada sistem Jabatan Imigresen; hubungan antara Abdul Razak Baginda; pegawai peribadai Najib dan sepupu Altantuya; dan mengapa kedua-dua pembunuh yang disabitkan dalam kes itu masih di penjara dan belum dijatuhkan hukuman mati. Badan Kehakiman perlu memberi banyak penjelasan sebelum PRU 13.

Ini semua adalah persoalan-persoalan yang akan muncul sekali lagi pada GE 13.

Liwat II

Seolah-olah bau busuk daripada membunuh Altantuya tidak mencukupi, peranan Najib dalam kes liwat II juga menjadi pemberat besar yang tergantung dilehernya.

Beberapa pihak yang berkenaan percaya bahawa Najib telah bertemu dengan Saiful Bukhari, lelaki yang telah menuduh ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim meliwatnya. Dakwaan tersebut ditolak oleh pakar perubatan dan seolah-olah mencadangkan,seperti yang telah didakwa Anwar bahawa ada konspirasi peringkat tinggi terhadapnya seperti kes Liwat I

Kes Liwat 1, telah dicipta oleh bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad yang terpaksa membayar harga yang tinggi apabila beliau pula terpaksa melepaskan jawatan disebabkan pemberontakan dalam Umno dan Kabinet Persekutuan yang diketuai oleh Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein Onn dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Akhirnya, Mahkamah rayuan memutuskan bahawa Anwar tidak meliwat Azizan Abu Bakar, pemandu isterinya.

Malah mereka yang membenci Anwar berasa kasihan terhadapnya dan meninggalkan Umno walaupun mereka masih enggan untuk mengundi beliau. Kes Liwat I telah menjatuhkan Umno dalam pilihan raya.

Liwat II, seperti Liwat I telah dicipta oleh Mahathir, dan jelas Umno menanggung kerugian besar dalam pilihan raya. Perak yang dicuri daripada PakatanRakyat oleh Umno beberapa bulan selepas GE 12 pada tahun 2008, pasti akan kembali kepada pakatan pembangkang.

Terengganu dan Malaysia Timur sasaran sedangkan Najib terus bermain-main

Selain Perak, PR sedang memburu Terengganu, Negri Sembilan dan melapangkan jalan-jalan di Sabah dan Sarawak, negeri-negeri yang dianggap Deposit Tetap Umno kerana banyak pendatang haram dalam daftar pemilih di sana .

PR telah meningkatkan pendaftaran pengundi tempatan untuk meneutralkan bilangan pendatang tanpa izin dalam daftar pemilih.

Najib juga tidak dapat melarikan diri daripada persepsi awam bahawa Mahathir memeras ugut beliau dan beliau dalam keadaan berserah diri pada setiap segi dan sudut.

Beliau sekarang sudah nampak perangai sebenar Mahathir yang dirahsiakannya daripada orang ramai selama hampir 22 tahun sehinggalah keluarnya kes Liwat I.

Sejarah akan mengejar kita

Skandal Najib selain pembunuhan Altantuya, Liwat I dan Liwat II juga pengkhianatan terhadap orang kuat Umno Kelantan Tengku Razaleigh Hamzah dalam perbalahan terkenal pada tahun 1987 untuk jawatan Presiden Umno dengan Mahathir.

Razaleigh tidak pernah memaafkannya dan terus menahan sokongan beliau yang penting dan juga tidak menghalang kemaraan PAS, ahli gabungan PR.

Bau busuk yang sama kuatnya dengan kes Altantuya dari Abdul Razak, ayah Najib, atas peranannya dalam rusuhan Melayu-Cina pada 13 Mei 1969 di mana Mahathir dan bekas Menteri Besar Selangor Harun Idris juga menjadi dalang.

Ketiga-tiga dalang ini juga menjatuhkan Tunku Abdul Rahman daripada jawatan Perdana Menteri.

Sihir tidak boleh menukar Najib daripada Katak kepada Putera

Najib akan mati dengan kematian perlahan tetapi pasti boleh diduga memandangkan beratus-ratus juta wang pembayar cukai telah digunakan untuk perhubungan awam membersihkan imej beliau. Contoh jelas adalah rentetan 'kaji selidik' populariti beliau. Untuk itu, pujian haruslah diberi kepada ketua media baru yang telah dilantik dan berpusat di NST.

Sungguhpun begitu, yang menyedihkan adalah usaha itu secara terang-terangan memalukan. Ahli silap mata terkenal seperti Houdini pun tidak akan dapat mengubah Najib daripada katak kepada Putera!

Sama ada dia mengaku atau tidak, suara hati Najib sedang mendambakan hukuman, dan pembersihan daripada dosa. Sesiapapun boleh meneka bagaimana dan bilakah masa kejatuhan beliau akan tiba.

Mungkin sedikit akan menitiskan air mata untuk Najib dan Malaysia menanti seorang penyelamat yang akan membawanya keluar dari masalah yang telah ditanggung lebih daripada setengah abad. Najib sememangnya bukanlah orang itu.

Malaysia Chronicle

Patut KJ mati2 pertahan Shahrizat... kahkahkah...

Posted: 24 Nov 2011 01:30 AM PST

Paya terbaru Umno: NFC – cerita penuh yang belum didedahkan

Oleh Nawawi Mohamad

Ramai yang tertanya-tanya mengapa Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin merupakan satu-satunya yang cuba sedaya upaya untuk mempertahankan keadaan kucar-kacir yang dibuat oleh keluarga Shahrizat Jalil berkenaan kejatuhan Gemas-NFC yang bernilai lebih RM250juta. Usaha bersemangat beliau hanya dijejaskan apabila "lembu" yang dibeli bukan seperti yang dilaporkan pada mulanya tetapi dua kondominium. Ini telah diakui oleh Salleh Ismail, bos NFC dan suami Shahrizat sendiri.

Maka tidak masuk akal bagi Khairy untuk membuka mulutnya lagi, beliau tidak sedar sehingga beliau melihat senyuman di wajah 'kawan-kawan'. Beliau mungkin telah benar-benar terkejut selepas itu, tetapi sebenarnya semua orang membuat justifikasi bodoh, malah orang yang paling bijak di dunia membuat keputusan bodoh. Perkara yang terbaik ialah: lebih bijak mereka fikir diri mereka, lebih keras mereka membuat anda ketawa.

Niat tersembunyi

Namun, apabila Khairy Jamaludin mempertahankannya, beliau tidak cuba untuk menjadi pintar; beliau mementingkan diri sendiri mungkin kerana untuk melindungi dirinya daripada akibat kejatuhan Shahrizat dan juga melindungi bapa mertuanya. Mengapa? Kerana ia adalah sepanjang tempoh Abdullah Badawi sebagai Perdana Menterilah keseluruhan skim membuat wangnya dilahirkan dan dilaksanakan.

Khairy ketika itu merupakan ketua bagi orang bodoh di tingkat keempat, di mana idea tersebut telah dipromosikan olehnya selepas Kementerian Pertanian yang ketika itu diketuai oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin membayangkannya. Badawi ketika itu cuba untuk mempelbagaikan ekonomi dengan mengubah pertanian ke dalam perniagaan sebenar, oleh itu slogan "Pertanian itu Perniagaan" atau Pertanian juga Perniagaan muncul di papan iklan di seluruh negara. Seseorang boleh mengandaikan dengan selamat bahwa ini adalah idea Khairy. Tidak hairanlah beliau mempertahankannya seolah-olah ia adalah projek kesayangannya!

Malah, Muhyiddin telah melawat NFC di Gemas untuk mengetahui apa yang sedang berlaku dengan projek ini pada 23 Jun 2011. Di ladang itu, pelawat yang dibezakan diberitahu bahawa "Ia adalah satu tanggapan salah bahawa pertanian tidak menguntungkan. Kami juga mahu menunjukkan bahawa Malaysia mampu menghasilkan daging lembu berkualiti tinggi," Malay Mali telah melaporkan Ketua Pegawai Eksekutif NFCIzran Salleh sebagai berkata demikian. Izran, bersama-sama dengan abangnya Izmir dan kakak Izzana, telah menubuhkan ladang lembu merekadi atas tapak 5,000 ekar di Gemas, Negeri Sembilan pada tahun 2008.

Malangnya kejatuhan yang tak dpt dipertahankan dan apa yang keluar dari mulut Khairy bukan sahaja tidak masuk akal tetapi juga kedengaran agak bodoh. Pertahanan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Pertanian Noh Omar adalah separuh benar, menyebabkan lebih banyak soalan daripada memberikan jawapan. Kemudian Badawi masuk campur tanpa memberi sebarang fakta berkaitan seperti biasa, dan akhirnya, Muhyiddin sendiri putus asa dengan cubaan untuk menerangkan. Dia dengan sombongnya memberitahu rakyat untuk membuat kesimpulan mereka sendiri.

Cuma sekawan lembu?

Sementara UMNO cuba untuk mempertahankan NFC yang gagal, menggambarkannya sebagai satu kejayaan melalui media, seseorang boleh membuat kesimpulan mudah dari klip video yang disiarkan melalui syarikat-syarikat televisyen UMNO yang menunjukkan Cuma sekawan lembu yang mereka ada di seluruh 5,000 ekar ladang. Ia amat nyata bahawa semuanya kurus, lembu-lembu tersebut jelas kekurangan makanan walaupun dengan pinjaman RM250 juta lembut.

Nampaknya tidak ada sesiapa dalam BN-UMNO mahu mengambil tanggungjawab dan Najib cukup gembira tidak menggali jauh ke dalam perkara itu kerana ini telah memberikan kepadanya beberapa kelebihan berbanding Muhyiddin. Ya, TPM mendapat kesan-kesan negatif kerana beliau adalah MenteriPertanian ketika itu. Tetapi Najib – jika beliau fikir beliau tidak perlu bertanggungjawab - juga Timbalan Perdana Menteri ketika itu. Malangnya, masalah rakyat Malaysia dengan Najib masih ada – beliau benar-benarseorang pemimpin yang paling tidak bertanggungjawab dan mengambil berat hanya tentang glamor dan keseronokan peribadi.

Shahrizat dan keluarganya benar-benar bernasib baik kerana mempunyai Najib sebagai Perdana Menteri. Shahrizat juga sedar bahawa NFC akan dipertahankan dalam semua keadaan kerana ia akan menjadi paya UMNO. Wakil-wakil yang menghadiri perhimpunan tahunan Disember pasti akan menuntut untuk tahu bagaimana projek itu akhirnya diberikan kepada keluarganya? Mengapa pembida lain bagi projek Lamberts Agricultural Trade (M) Sdn Bhd, sebuah syarikat berpangkalan di Australia, menarik diri daripada skim ini? Itu adalah satu lagi kisah yang akan diberitahu pada hari yang lain, diharap bersabar.

Siapa semakin kaya, siapa semakin miskin

Sekarang semua orang cuba untuk menjauhkan dirinya dari kejatuhan. Noh Omar baru-baru ini memberitahu kita bahawa pinjaman RM250 juta adalah tidak dirujuk kepada Kabinet. Tetapi Kabinet mana? Kabinet Badawi atau Kabinet Najib?

Keseluruhan kisah ini telah mendedahkan warna sebenar BN-UMNO dan menteri-menteri Malaysia. Malangnya, kerajaan UMNO-BN tidak mempunyai idea bagaimana untuk menyelamatkan NFC atau apa yang perlu dibuat dengannya. Perkara yang mudah dilakukan yang merupakan norma bagi kerajaan UMNO-BN adalah untuk memberhentikan NFC. Adakah ini bermakna keluarga Shahrizat akan menjadi RM250juta lebih kaya dan rakyat RM250juta lebih miskin?

Tiada siapa yang akan tahu sehingga audit yang menyeluruh dijalankan. Jadi ini adalah mengapa siasatan yang sewajarnya perlu dijalankan. Malangnya, selepas RCI Teoh Beng Hock, tidak ramai yang mempunyai kepercayaan dalam mana-mana institusi lagi. Ia kelihatan seperti lebih banyak wang rakyat akan dicampakkan, bukan ke dalam longkang, tetapi sudah tentu ke dalam tahi lembu di Gemas.

Malaysia Chronicle

Ni wayang kulit terbaru ka...

Posted: 24 Nov 2011 12:00 AM PST

PAC persoal Kementerian Pertanian beri NFC wang sebelum perjanjian

KUALA LUMPUR, 23 Nov ― Pengurusan Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) akan dipanggil untuk memberi keterangan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Januari depan berhubung kontroversi yang menyelubungi badan itu.

Jawatankuasa itu juga mempersoalkan bagaimana Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani boleh keluar wang tanpa perjanjian dengan NFC ditandatangani tahun lalu.

Mengumumkan demikian, Pengerusi PAC Datuk Seri Azmi Khalid (gambar) berkata keputusan itu dibuat susulan pertemuan PAC dengan wakil Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani pada pendengaran dalaman pertama mengenai NFC di Bangunan Parlimen hari ini.

"Mesyuarat hari ini tidak membincangkan secara khusus mengenai NFC. Kita memutuskan untuk memanggil (pengurusan NFC) ke PAC Januari depan," katanya dipetik Bernama Online.

Seramai 10 pegawai dari kementerian itu, yang diketuai oleh Ketua Setiausahanya Datuk Che Mohd Hisham Abdullah, hadir pada pertemuan itu. Turut hadir ialah bekas KSU kementerian Datuk Mohd Mokhtar Ismail.

Azmi berkata pada pertemuan hampir dua jam itu, pegawai-pegawai berkenaan memberitahu bahawa wang telah dikeluarkan kepada satu akaun khas dari 2008 hingga 2009, yang mana ia kemudian memerlukan kelulusan kementerian untuk disalurkan kepada akaun pengurusan NFC.

Bagaimanapun, perjanjian antara kementerian itu dan NFC hanya ditandatangani pada 2010.

"PAC mempersoalkan bagaimana wang boleh dikeluarkan sebelum perjanjian dimeterai tetapi jawapan terperinci tidak diperolehi. Kita telah bertanya kepada pegawai tetapi alasan yang diberikan macam-macam... mereka kata ia adalah mengikut sistem," katanya.

Kontroversi melanda NFC, yang mengendalikan projek perternakan lembu RM250 juta itu di Gemas, Johor, berikutan Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Azmi berkata PAC juga memutuskan untuk memanggil Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan dan wakil dari Kementerian Kewangan untuk memberi penerangan dari sudut sistem pengurusan dan pemantauan kerajaan.- TMI

Dapat muka baru selepas diserang cimpanzi...

Posted: 23 Nov 2011 10:00 PM PST

Wanita dapat muka baharu dipuji cantik

GAMBAR fail pada 11 Ogos lalu menunjukkan wajah Charla Nash (kiri) selepas dia diserang seekor cimpanzi.Gambar kanan menunjukkan wajahnya selepas dia menjalani pembedahan pemindahan muka di Hospital Wanita Brigham, Massachusetts pada Mei 2011.

HARTFORD, Amerika Syarikat (AS) - Seorang wanita yang diserang seekor cimpanzi menyatakan dia lebih kerap keluar rumah selepas menjalani pembedahan pemindahan muka dan wajah baharunya itu dipuji cantik.

Wanita berkenaan, Charla Nash memberitahu program bual bicara terbitan NBC, Today, wajah penderma organ yang diperolehinya itu mula berubah menurut struktur tulang mukanya.

"Ada orang memberitahu saya bahawa saya cantik," kata Nash dalam wawancara tersebut yang disiar kelmarin.

"Sebelum ini mereka belum pernah memuji saya cantik," tambahnya.

Menurut Nash, dia turut disapa oleh seorang kanak-kanak semasa keluar membeli belah baru-baru ini.

"Ia belum pernah berlaku sebelum ini. Budak perempuan itu menyatakan Hi kepada saya. Saya tidak menakutkan sesiapa," katanya.

Nash diserang oleh seekor cimpanzi seberat 90 kilogram yang dipelihara oleh jirannya pada 2009.

Haiwan itu mengoyakkan hidung, bibir, kelopak mata dan tangan Nash sebelum ia ditembak mati oleh polis.

Dia menjalani pembedahan pemindahan muka dan kedua-dua belah tangannya pada Mei lalu.

Wanita itu akan menjalani pembedahan pemindahan tangan kali kedua dalam masa setahun selepas ekoran masalah komplikasi. - Agensi

Teruk jugak Hj Najib kena seligi ngan Tukar Tiub...

Posted: 23 Nov 2011 08:00 PM PST

'Haji Najib' dicanang seluruh negara – Hishamuddin Rais

APABILA saya menulis atau memberi komen tentang agama, saya akan mendapat pelbagai reaksi dari pembaca. Ada yang menghantar surat membantah, ada yang merasa tidak puas hati dengan apa yang saya tulis. Malah ada juga yang mencaci dan mempertikai wujudiah saya. Ada surat yang datang melalui e-mail dan ada yang memberi komentar pada tulisan tersebut.

Kali ini saya ingin melakar pandangan untuk menerangkan kepada pembaca kenapa saya memberikan pandangan atau komen tentang agama. Untuk memahami apa yang akan saya lakar di sini, saya meminta para pembaca berlaku jujur, ikhlas dan rasional. Kejujuran dan keikhlasan ini penting. Tanpa dua sikap ini agak susah untuk kita membawa pencerahan di hati dan pencerahan di minda.

Mari kita mengingati kembali berita Rosmah dan Najib naik haji. Untuk penganut agama Islam ?rukun haji ini ialah rukun kelima dalam ajaran Islam. Jadi berita ?orang pergi Mekah naik haji – bukan sesuatu yang menghairankan. Tetapi berita Rosmah dan Najib naik haji ini agak berbeza. Berita ini dihebahkan ke seluruh negara ?seolah-olah apabila Rosmah sampai di Mekah dia menjadi anak dara sekali lagi.

Musim haji paling heboh

Berita Rosmah dan Najib naik haji ini terus menerus disiarkan di media arus perdana. Dalam masa yang sama ?kerana saya tidak memiliki TV ?saya hanya diberitahu bahawa untuk beberapa kali Najib telah ditemubual oleh stesen TV secara terus menerus ?ini sama seperti temubual Lady Gaga ketika membuat konsert di London untuk para peminat di seluruh dunia. Justeru, musim haji tahun ini maha heboh.

Dalam pengetahuan agama yang saya ketahui – wawancara di TV, gambar mengelilingi Kaabah, gambar makan dengan anak raja Saudi, atau gambar dirantai oleh soldadu Saudi ketika menuju ke Batu Hitam bukan sebahagian dari rukun Haji. Tidak ada ayat dalam kitab suci yang meminta media 'membontoti' orang naik haji. Jika 慼eboh-heboh' ini bukan rukun haji, maka kenapa kita disibukkan dengan berita Rosmah dan Najib naik haji seolah-olah mereka berdua ini baru sahaja menemui suntikan mujarab untuk melicinkan kedut muka.

Saya amati menunaikan fardu haji kali ini bukan seperti arwah nenek saya pergi naik haji 50 tahun dahulu. Ketika saya membesar dahulu, saya perhatikan bagaimana naik haji ini betul-betul satu perjuangan spiritual. Satu displin diri dan satu pengorbanan kehidupan. Insan yang memasang niat hendak ke tanah suci ini wajib bekerja untuk menyimpan duit bertahun-tahun. Sebelum ke Mekah, insan ini akan menjalankan seluruh kehidupannya berpandukan ajaran agama. Sedaya upaya insan ini akan menjauhi dari yang mungkar. Hidup insan ini hanya membuat amalan kebajikan sesama manusia. Justeru, melakukan ibadah haji di Mekah adalah kemunjak wujudiah setelah bertahun-tahun menyimpan niat suci ini.

Hari ini telah wujud apa yang saya panggil 'Haji Sponsor?dan 慔aji Tiket Bertuah? Haji Sponsor bermakna ada si Polan ini bernasib baik mendapat tajaan untuk pergi ke Mekah. Mungkin ada kontraktor Bumiputera Kelas F yang mendapat hutan balak atau berjaya menjual kontrak membuat masjid kepada seorang Cukong. Sebagai tanda bersyukur si Kontraktor ini menaja Tok Bilal dan Tok Siak di masjidnya untuk ke Mekah. Dalam dunia anak muda, perbuatan ini tidak jauh bezanya dari membelanja 憁ember?untuk pergi tengok wayang di Mid Valley.

Haji Sponsor ini pula tidak jauh bezanya dengan Haji Tiket Bertuah. Hari ini kita ada terbaca tentang cabutan tiket bertuah ?tiket ke Mekah – sebagai tarikan agar ramai orang akan datang ke majlis politik. Selalunya majlis politik sebegini disusun oleh parti politik yang kurang mendapat sambutan orang ramai atau parti politik yang dibenci oleh rakyat seperti parti United Malaya National Organisation. Nombor bertuah yang dicabut akan membolehkan si pemiliknya mendapat tiket penerbangan percuma ke Mekah.

Haji Tahun Mengundi

Tetapi ada satu lagi haji yang mungkin lebih hebat dari Haji Sponsor dan Haji Tiket Bertuah. Haji ini ialah Haji Tahun Mengundi atau dikenali sebagai Haji TM. Haji TM telah menjadi satu 'trend' apabila sampainya tahun pemilihan pucuk pimpinan United Malay National Organsiation. Biasanya si Polan yang bernasib baik untuk mendapat Haji TM ini adalah ahli-ahli parti yang dipilih untuk datang mengundi di Perhimpunan Agung di PWTC. Ahli-ahli yang bernasib baik ini akan dihantar lebih awal ke Mekah untuk menunaikan ibadah haji. Mekah dipilih agar ianya dilihat 慿osher?atau halal. Memberi tiket ke Mekah ini tidak akan dilihat seperti memberi rasuah. Malah ianya dilihat sebagai kerja dan amalan yang soleh.

Setelah memahami jenis-jenis haji ini, maka pasti ramai pembaca akan bertanya ?jenis haji apakah yang dilakukan Najib dan Rosmah? Saya rasa ianya bukan Haji Sponsor, bukan Haji Tiket Bertuah dan bukan juga Haji Tahun Mengundi. Haji Rosmah dan Najib lebih sempurna dari semua genre haji-haji ini. Haji-haji yang lain tidak ada soldadu Saudi masuk campur. Tidak ada laporan media terus menerus. Tidak ada makan dengan putera raja.

Haji Nakempru

Justeru saya genrekan haji Rosmah dan Najib ini sebagai Haji Nakempru. Dalam bahasa Jepun klasik, perkataan 'nakempru' adalah kata sifat yang bermakna seseorang itu dalam keadaan yang kurang sihat. Malah di pulau-pulau di Selatan Jepun, perkataan 'nakempru' ini sering digunakan untuk menggambarkan ikan sakit yang terapung-apung bernafas di permukaan air.

Untuk memudahkan lagi para pembaca memahami apakah dia Haji Nakempru – biar saya sunat dan Melayukan perkataan Jepun klasik ini. Nakempru ialah Najib Kempen Untuk Pilihan Raya Umum. Justeru Haji Nakempru dalam Bahasa Melayu yang mudah difahami ialah Najib sedang berkempen di Mekah mencari sokongan untuk pilihan raya umum ke 13. Faham?

Ada atau tidak sesiapa yang akan bertelagah atau berhujah dengan saya tentang Haji Nakempru ini? Atau ada sesiapa yang sanggup mengatakan apa yang saya tulis ini adalah ajaran sesat?

Saya pertahankan apa yang saya tulis ini kerana untuk saya amat jelas pemergian Rosmah dan Najib ini bertujuan untuk berkempen. Secara strategik, Mekah telah dipilih untuk dilawati kerana kota ini membawa aura kesucian agama, membawa aura beribadat dan dari apa yang saya difahamkan, kota ini hanya boleh dilawati oleh mereka yang beragama Islam. Dengan satu lawatan ke Mekah sekaligus Rosmah dan Najib dibaca suci, dilihat beribadat dan akan dicap sebagai penganut agama Islam.

Dilihat suci, beribadah dan terbukti sebagai penganut agama Islam ditujukan khas untuk Mak Cik Warung dan Mak Cik Felda yang selama ini telah terhakis keyakinan mereka terhadap Najib dan Rosmah. Najib diyakini umum terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya. Manakala Rosmah dilihat sebagai perempuan boros yang membelanjakan duit kerajaan sesuka hatinya. Juak-juak yang merancang lawatan ke Mekah ini berharap melalui lawatan ini, Rosmah dan Najib digambarkan seolah-olah mereka berdua ini telah bertaubat dari melakukan kejahatan.

Najib nyawa-nyawa ikan

Saya perkuatkan lagi pandangan rasional saya ini kerana sebelum membuat Haji Nakempru ini, Najib telah melawat Baginda Queen Elizabeth. Pertemuan dengan Baginda Queen Elizebeth ini bertujuan untuk menaikkan kedudukan Najib sebagai seorang pemimpin negara. Berita terbaru dari Hawaii melaporkan tentang Najib sempat bersemuka dengan Obama. Bersemuka dengan Obama ini juga bertujuan untuk menaikkan kedudukan Najib kerana pada ketika ini, Mak Cik-Mak Cik Felda sedang melihat Najib sebagai mangsa Rosmah. Justeru, tidak mungkin mangsa tersebut dapat berjumpa Presiden Obama.

Dalam kes Haji Nakempru, kota Mekah ini sama peranannya dengan Buckhingham Palace di London atau pun Rumah Putih di Washington DC. Bertawaf di tempat ini hanya bertujuan untuk memperbaiki imej Najib yang sedang nakempru ?sedang nyawa-nyawa ikan seperti kata orang di Selatan Jepun.

Saya akan menolak semua hujah yang melarang berita agama ini dari dibincangkan. Saya juga menolak kenyataan yang mengatakan hanya mereka yang tahu hal agama sahaja yang boleh memberi komentar tentang agama. Berita-berita agama seperti berita Rosmah dan Najib telah masuk ke dalam ruang orang ramai. Maka, saya sebagai satu orang dari jutaan orang ramai itu berhak untuk bersuara. Malah saya juga berhak untuk bertanya apakah duit perbelanjaan Rosmah dan Najib ke Mekah itu pakai duit sendiri atau merembat duit kerajaan. Jika menggunakan duit kerajaan, maka hak dan saham saya untuk memberi pandangan melonjak tinggi.

Sama ada Haji Sponsor, Haji TM atau Haji Nakempru ini sah atau tidak sah bukan saya yang dapat memberi jawapan. Sebagai manusia, saya tidak ada keupayaan untuk mengambil alih peranan Yang Maha Esa. Tetapi sebagai warga yang membayar cukai, saya berhak mengeluarkan pendapat ?walau pun pendapat ini tentang agenda agama. Jika sesuatu perkara itu dibawa ke pengetahuan umum, maka umum boleh membincangkannya. Jika tidak hendak dibincangkan secara umum, sila buat agenda itu dalam kelambu tertutup dalam bilik yang gelap.

Highlight

Najib diyakini umum terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya. Manakala Rosmah dilihat sebagai perempuan boros yang membelanjakan duit kerajaan sesuka hatinya. Juak-juak yang merancang lawatan ke Mekah ini berharap melalui lawatan ini, Rosmah dan Najib digambarkan seolah-olah mereka berdua ini telah bertaubat dari melakukan kejahatan.

AWAS!! Mee segera ada lilin pulak dahh...

Posted: 23 Nov 2011 06:00 PM PST

Awas! mee segera dilapisi lilin

Oleh Posmen

Apa jenama mee segera kegemaran anda? Mee segera adalah makanan yang murah, mudah dan cepat malah terdapat bungkusan yang cuma perlu dimasukkan air panas untuk kegunaan mereka yang betul-betul menjimatkan masa.

Malah banyak stesen minyak yang menyediakan kemudahan air panas untuk kemudahan pengguna.

Berbagai bahan pengawet dan MSG di gunakan agar ianya tahan lama dan menambah sedap mee segera yang anda makan.

Tahukah anda mee segera yang anda makan dilapisi lilin(wax) bagi menghalangnya melekat dan nampak lebih cantik semasa anda memasaknya.

Tubuh kita pula memerlukan 4-5 hari untuk mengeluarkannya dari sistem pencernaan kita.

Jadi apa yang perlu anda lakukan untuk mengurang risiko lilin di dalam mee segera yang anda makan? Jika anda terpaksa makan mee segera ikutilah langkah berikut:

· Masak mee segera dalam periuk.

· Bila sudah masak, toskan air bagi membuang kandungan lilin. Bilas dengan air biasa bagi memastikan baki lilin betul-betul hilang.

· Masukkan mee tadi ke dalam bekas yang mengandungi air panas sebelum memasukkan bahan perasa yang disediakan.

· Makan seperti biasa.

Apa pun nasihat dari saya yang juga seorang penggemar mee segera, eloklah kurangkan kebiasaan memakan mee segera terutama bagi mereka yang masih bersekolah.

Banyak lagi makanan berkhasiat lain yang boleh mengenyangkan.

Contohnya...apa ya..oo pisang.. murah dan berzat. Selain dari itu pengalaman saya memakan buah mangga yang masak cukup membuat saya kenyang sepanjang hari.

Mai tengok, lawak apa yang pelik... kahkahkah...

Posted: 23 Nov 2011 04:00 PM PST

Tiba-tiba Soi Lek yang lebih baik dari orang lain memeluk Islam?

Oleh Jackson Ng

Lawak yang pelik dan tidak padan! MCA menganjurkan forum yang bertemakan "Hudud dan Implikasi ke atas orang bukan Islam di Malaysia" pada 4 Disember.

Dan dalam semua orang, Presiden MCA Chua Soi Lek yang dicemari skandal, yang akan menyampaikan ucapan utama serta ucapan penutup.

Pertama sekali, adakah Chua seorang Muslim? Adakah beliau bertukar? Adakah beliau benar-benar memahami Hudud? Apa yang membuatkan beliau mempunyai kuasa Hudud? Apakah perkataan "zina" di dalam kamusnya?

Sudah tentu beliau akan bersungguh-sungguh untuk menentang dan menghina Hudud kerana, jika beliau memeluk Islam, beliau akan dilempar batu hingga mati kerana menipu kepada isteri dan keluarganya.

Tetapi di manakah pembela Islam, di mana Umno dan Perkasa?

Hakikatnya Chua dan orang bukan Islam tidak mempunyai pendirian untuk menentang amalan orang Islam dan agama Islam. Umat Islam juga tidak mempunyai hak untuk menentang amalan agama-agama lain.

Ia hanyalah eksploitasi berleluasa bangsa dan agama oleh ahli politik yang condong, terutamanya orang dari Barisan Nasional (BN) bahawa rakyat Malaysia berada di pinggir emosi mereka. Inilah apa yang BN mahu. Menanam rasa takut dalam semua orang untuk berkhidmat strategi politik.yang lama diterima iaitu dasar pecah danperintah.

Dengan semua kata-kata yang merendah-rendahkan dan menghina yang datang dari MCA, Chua dan kroni, di manakah pembela Islam?

Di manakah kumpulan seperti Perkasa dan Umno? Adakah kedua-dua juara yang dianggap sendiri oleh "Malaysia adalah sebuah negara Islam" tiba-tiba mengesahkan pendirian MCA? Jika ya, maka umat Islam dalam Umno tidak benar-benar percaya kepada Islam dan Hudud. Kerana Umno tidak mampu untuk menghina Islam dan Hudud, dengan itu membenarkan MCA untuk melakukannya.

Satu penghinaan bagi seseorang yang jahil untuk bercakap tentang isu ini

Untuk membolehkan ahli politik tercemar seperti Chua bagi menyentuh mengenai Islam dan Hudud adalah satu penghinaan kepada umat Islam. Beliau tidak mempunyai kedudukan dan integriti untuk mempersoalkan mana-mana agama yang suci dan undang-undangnya. Apakah akan dikatakannya dan bagaimana beliau akan bertindak balas jika umat Islam mula memberitahu orang-orang Kristian dan penganut Buddha bagaimana mereka harus mengamalkan agama mereka?

Bukankah isu ini semudah itu? Bagi orang-orang yang terus menyokong hakikat bahawa Hudud akan memberi kesan kepada kita, anda boleh terus berdebat isu ini dengan cara ini dan rakyat Malaysia tidak akan mencapai kata sepakat. Menyatakan rasa takut bukanlah satu fakta. Ketakutan yang dinyatakan adalahdisebabkan oleh pelaksanaan undang-undang yang senget, jadi jangan menyalahkan undang-undang. Salahkan penguatkuasaan dan si bodoh yang mengeksploitasi dan menyalahgunakan kuasa mereka. Salahkan kerajaan yang anda pilih bagi membenarkan semua ini berlaku.

Ya Tuhan, MCA anti-Islam

Malaysia adalah sebuah negara yang berbilang kaum dan perpaduan bergantung pada toleransi agama dan bangsa. Pertamanya, agama dan bangsa tidak harus sekali-kali dipolitikkan.

Politik hanya perlu berasaskan kepada pembangunan sosial dan ekonomi negara. Ia adalah niat buruk ahli-ahli politik yang gilakan kuasa yang bertanggungjawab bagi keadaan semasa yang memalukan negara, hal ehwal - ketidakadilan, rasuah dan penghakisan hak-hak demokratik rakyat Malaysia.

Dengan Umno membenarkan MCA dan Soi Lek untuk memperkecil-kecilkan nilai-nilai Hudud sebagai undang-undang jenayah Islam, dengan itu menghina Islam, adakah salah bagi rakyat Malaysia untuk mengatakan bahawa MCA sangat kukuh sebagai anti-Islam?

Jika ya, apa yang Umno dan Perkasa lakukan mengenainya? Adakah lidah mereka telah terputus?

Malaysia Chronicle

Anwar Ibrahim ni dah puaih hidup ka... haha...

Posted: 23 Nov 2011 02:30 PM PST

Tarik balik Rang Undang2 Perhimpunan Aman- Pakatan Rakyat

(Oleh: Masdar Wahid)

KUALA LUMPUR 23 Nov: Pakatan Rakyat mendesak kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak menarik balik Rang Undang-undang Perhimpunan Aman yang dibentang bagi bacaan kali pertama di parlimen baru-baru ini.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, rang undang-undang baru itu jelas menyekat kebebasan rakyat menyuarakan pendapat yang merupakan asas demokrasi.

"Rang undang-undang ini juga jelas bercanggah dengan kenyataan asal Datuk Najib yang kononnya mahu menjadikan Malaysia sebagai negara demokrasi terbaik di dunia.

"Ucapan beliau pada sambutan Hari Malaysia amat lunak, namun tindakannya cukup menekan," katanya pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat dipejabatnya di Parlimen hari ini.

Turut serta dalam sidang media itu pimpinan tertinggi Pas, KEADILAN dan DAP yang lain.

Najib pada 16 September lalu berjanji Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan dimansuhkan sepenuhnya dan berikrar akan menjadikan Malaysia negara demokrasi lebih baik.

Namun baru-baru ini kerajaan menahan 13 individu di bawah akta itu dan memperkenal kan Rang Undang-undang yang meletakkan syarat lebih ketat terhadap penganjuran perhimpunan aman.

Sementara itu, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menyifatkan undang-undang baru itu tidak praktikal kerana penganjur perhimpunan perlu memohon 30 hari lebih awal untuk berhimpun.

"Bagaimana jika Israel misalnya menyerang Iran secara mengejut dan kita mahu adakan himpunan, tidakkah undang-undang ini sangat tidak praktikal," soalnya.

Oleh itu, katanya, Pakatan Rakyat akan menghantar memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) esok jam 1.30 petang bagi membantah rang undang-undang baru itu.

Sementara itu, kumpulan peguam hak asasi, Pertubuhan Lawyers For Liberty (LFL) turut menuntut Kerajaan agar menarik balik Undang-Undang berkenaan yang memberi kuasa yang sangat besar kepada polis.

Dalam satu kenyataan semalam, LFL menanggap RUU tersebut tidak menghormati jaminan hak berhimpun yang termaktub dalam perlembagaan, malah lebih menekan berbanding akta polis sedia ada.

"LFL mengutuk pembentangan RUU yang dibuat di Dewan Rakyat dan ia jelas kelihatan sebagai suatu penghinaan kepada jaminan perlembagaan hak untuk berhimpun secara aman yang termaktub dalam Perkara 10 (1) (b) Perlembagaan Persekutuan"

"Rang Undang-Undang itu pada asasnya mengurangkan hak untuk berhimpun secara aman kerana ia mengenakan sekatan yang tidak munasabah dan syarat-syarat yang boleh menyebabkan hak untuk berhimpun secara aman yang tidak mampu dicapai," katanya.

Tiada ulasan: