Ahad, 20 November 2011

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Lynas: Adnan, 'Kerajaan Luluskan' Projek Kilang Memproses Nadi Bumi Itu Kerana Tidak Bahaya !

Posted: 20 Nov 2011 01:19 AM PST

KUANTAN, 20 Nov - Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Adnan Yaakob (foto) berkata kerajaan meluluskan projek pembinaan loji nadir bumi di Kawasan Perindustrian Gebeng, kerana projek itu telah dikenal pasti tidak membahayakan nyawa orang ramai di kawasan itu. Beliau berkata pihak berkuasa dan agensi yang berkaitan sudah pasti tidak akan meluluskan projek terbabit yang dibangunkan Lynas Corporation Ltd (Lynas) sekiranya ia mengancam keselamatan rakyat. Adnan berkata sebagai Menteri Besar, beliau terlebih dahulu meneliti dokumen dan laporan mengenai pembinaan kilang itu sebelum ia diluluskan kerana khuatir ia bakal memberikan apa-apa kesan kepada rakyat. Kerajaan tidak akan membahayakankan nyawa orang ramai kerana loji itu dibina bagi tujuan pemprosesan sahaja, katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Hari Berjalan Kaki Sedunia anjuran Nestle (M) Berhad di Taman Gelora, dekat sini hari ini. "Saya tidak akan membiarkan rakyat mati kerana merekalah yang memberi mandat (untuk kerajaan) memerintah negeri ini dan sebab itu pihak pembangkang terutama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP menggunakan isu ini bagi merebut kuasa," katanya. Mengenai dakwaan ada penduduk di kawasan itu ingin menjual rumah mereka di disebabkan pembinaan kilang itu, menteri besar berkata agensi kerajaan negeri sedia membelinya kerana masih ramai yang memerlukan rumah. "Pada pendapat saya, Lynas bukan isu tapi diperbesarkan untuk tujuan politik terutamanya Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh," katanya. Baru-baru ini, Pengarah Urusan Lynas Malaysia Sdn Bhd Datuk Mashal Ahmad berkata masih ada segelintir pihak yang mendapat maklumat salah mengenai projek loji itu menerusi individu tertentu yang mengaku sebagai pakar dalam bidang berkenaan. Katanya pihak syarikat sedia berdialog dan berjumpa dengan mana-mana kumpulan yang mahukan kepastian dan memahami apa yang dilakukan di loji Lynas.

[Sebagai Ketua Kerajaan Negeri, Adnan berhak mengeluarkan pandangan yang terbaik untuk mempertahankan isu ini. Namun, beliau juga harus berhati-hati serta tidak terlalu memperbodohkan rakyat hingga menganggap mereka yang menentang Lynas tidak tahu cerita sebenarnya. Ini bukan zaman "lampau", malah rakyat boleh dapatkan maklumat detail tentang "Rare Earth" melalui internet 24 jam sehari semalam. Berdasarkan sejarah, maka mereka berhak untuk menyatakan bantahan kerana bahan tersebut ternyata "mempunyai risiko". Biar pun risiko itu kecil, namun rakyat tidak mahu berhadapan dengan risiko. Kajian laporan berkaitan oleh agensi berkenaan juga tidak wajar dijadikan alasan bahawa Lynas tidak berbahaya. Sedangkan mengikut rekod bahan itu memang mendatang risiko yang amat buruk kepada manusia dalam tempoh 20 atau 30 tahun akan datang. Inilah yg menyebabkan rakyat menolak Lynas. Mungkin sekarang ia tidka menjadi masalah kerana projek itu baru bermula. Bayangkan puluhan tahun akan datang dan ketika itu Adnan dan semua pemimpin yang ada sekarang mungkin sudah tiada atas muka bum ini. Maka, siapa yang harus dipersalahkan ketika itu nanti?. Inilah yang ditakuti oleh rakyat dan mereka tidak mahu jadi "bahan ujikaji" projek itu. Hak rakyat untuk bantah harus dihormati kerana mereka bukanlah bodoh].

PTPTN Tidak Ambil Tindakan Bangkrap Terhadap Pemimjam Yang Gagal Membayar Balik Pinjaman !

Posted: 19 Nov 2011 12:39 PM PST

TEMERLOH, 20 Nov - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak akan mengambil tindakan bangkrap terhadap peminjam yang gagal membayar balik pinjaman mereka, kata Pengerusinya Datuk Ismail Mohamed Said. Beliau berkata pihaknya tidak merancang menjadikan tindakan tersebut sebagai langkah terakhir memungut kembali pinjaman kerana kaedah sedia ada telah menunjukkan perkembangan positif. "Langkah terakhir ialah menyenarai hitam nama peminjam dengan Jabatan Imigresen yang menyebabkan mereka tidak boleh ke luar negara...ini dilihat berkesan apabila mereka sanggup untuk berunding dan menyelesaikan hutang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mini Karnival Dewan Undangan Negeri Jenderak di Kuala Krau dekat sini, semalam. Beliau yang juga Anggota Parlimen Kuala Krau berkata tindakan bangkrap tersebut juga tidak boleh diambil kerana pinjaman mereka tidak mencapai jumlah RM30,000 seperti yang tertakluk mengikut Akta Kebangkrapan. Katanya kebanyakan pinjaman berjumlah antara RM15,000 hingga RM25,000. Sementara itu, Ismail berkata PTPTN meluluskan pinjaman berjumlah RM42.35 bilion kepada 1.9 juta pelajar sehingga Oktober lepas. Katanya bagi tempoh itu, seramai 999,689 orang perlu membayar balik pinjaman membabitkan nilai RM6.27 bilion, namun hanya 730,221 peminjam berbuat demikian melibatkan RM2.80 bilion.

[Semoga keputusan PTPTN ini dapat meredakan sedikit kegelisahan sebahagian besar graduan yang masih gagal membuat bayaran balik pinjaman mereka. Sememangnya masih ramai dikalangan mereka yang tidak dapat berbuat demikian kerana masing-masing tidak mempunyai pekerjaan yang sesuai dan memang tercari-cari peluang pekerjaan dibidang yang mereka pelajari. Apapun, jika mereka berkesempatan pinjaman tersebut perlulah dibayar secara beransur-ansur mengikut kemampuan masing-masing. Ini kerana ia akan digunakan untuk membantu pula pelajar-pelajar lain yang memerlukannya. Apapun, syabas dan tahniah kepada PTPTN kerana tidak membezakan fahaman politik ibubapa masing-masing dalam meluluskan pinajam pendidikan sebegini. Jika tidak sudah pasti ramai yang tidak dapat menyambung pelajaran masing-masing akibat kekurangan sumber kewangan. Apatah lagi jika mereka itu terdiri dari kalangan golongan yang berpendapatan rendah].

Tiada ulasan: