Rabu, 2 November 2011

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


tukar kompas

Posted: 01 Nov 2011 06:50 PM PDT



akhirnya aku kena diam sebentar, menyorot kembali ke belakang apa yang telah aku lakukan dan merenung jauh ke depan apa yang mesti aku teruskan. agak tersasar juga aku selama ini. perjuangan sekarang tetap diteruskan tetapi prioritynya adalah untuk kebajikan anakanda aku yang ditugaskan oleh Allah swt untuk aku laksanakan.

Nampaknya pemerintah Malaysia tak kira kerajaan apa pun BELUM meyakinkan aku dalam memberi keselesaan untuk Annisa dan An-Nur yang Cerebral Palsy , tidak seperti sesetengah negara kafir yang menganggap setiap jiwa ada hak untuk menikmati hidup.

Di negara2 maju mentalitinya, pemerintah mereka punya dasar anak OKU adalah ciptaan Allah yang mesti mereka jaga dan beri kebahagiaan dan hebatnya pemberian itu bukan dinamakan 'Bantuan" kerana mereka punya hak untuk itu. Mereka adalah rakyat negara itu dan menjadi tanggungjawab pemerintah untuk menjaga mereka. Di sini, aku canggung membawa anak-anak aku bersiar kerana mata-mata orang sekeliling memandang seolah anak-anak aku ini lemah, perlu dikasihani, menyedihkan dan letih juga kadang2 nak jawab soalan2 mereka. Kalau ke majlis, di kedai kopi atau di mana-mana ketenangan akan diganggu dengan soalan2 seperti "kenapa ye?", "demam panas ke?" "berapa tahun dah?" walhal mereka bukan nak tolong apa pun. Kadang2 kami jawab, "maaf! Saya datang sini nak makan bukan nak jawab soalan2 setiap kali di mana kami singgah." paling sial jika mereka cakap, "kenan ke?", "saka ni...bla bla..." yang biasanya akan dijawab oleh kami "kenan apa ye? kenan babi atau monyet?" dan macam-macam.

Di negara bermentaliti maju, kemudahan diberi percuma seperti rawatan kesihatan, makanan dan minuman dan ibu bapa tidak perlu bekerja tetapi dibayar gaji penuh. mereka punya pandangan kanak-kanak OKU mesti dekat dengan ibu bapa mereka>. Anehkan? Mereka bukan Islam tetapi negara mereka mengamalkan dasar "family oriented". Di Malaysia, nak luluskan akta untuk beri lesen memandu kepada yang cacat pendengaran pun terkial-kial lagi sedangkan di negara maju Akta Cerebral Palsy sudah wujud sejak 60an lagi. Mereka telah menyelesaikan masalah 'dalam rumah' rakyat mereka kerana jika masalah dalam rumah rakyat dikurangkan, rakyat akan terurus dan mampu memberikan sumbangan kepada negara dengan baik sekali.
malaysia maju? kepala butoh! harta negara difaraidkan kepada anak beranak dan kroni aje.
Buku Jingga PR pun tak nampak apa-apa untuk OKU.

Setakat ini JKM adalah bagi bantuan, itu pun kadang2 lewat. Ingat! Bantuan tak semestinya duit dan selagi ia dinamakan 'bantuan' bunyinya kelihatan menagih2...ia adalah tanggungjawab.
Isu PRU kotor SPR tipu, isu bahasa dan PPSMI, isu LYnas ~ bagilah mereka yang juangkan!
Ini kompas aku! Kami akan pergi sampai mana kami akan pergi walaupun mungkin boleh mati...

Tiada ulasan: