Ahad, 13 November 2011

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Apabila nafsu sudah jadi teman setia

Posted: 13 Nov 2011 04:07 AM PST

Syaz Azman, UM


Hari-hari hitam untuk masyarakat pelbagai bangsa negara kita telah tiba. Atmosfera kehidupan kita telah berubah. Sifat kemanusiaan dalam diri masyarakat kita sudah punah, hancur.

Ini yang kerap kali saya labelkan sebagai kesundalan masyarakat.

Kesundalan ini saya definisikan sebagai kebejatan moral dan akhlak yang membarah. Membarah dengan begitu kronik dalam setiap lapisan hierarki masyarakat kita. Bermula daripada sehina-hina anggota masyarakat hinggalah kepada yang gagah berkuasa. Perhatikanlah perjalanan hidup masyarakat dan jujurlah dengan pemerhatian kita. Si pemegang kuasa, dengan rakus serakah melahap dan merompak hasil kekayaan bumi sendiri untuk kepentingan peribadi. Amanah dipersetan, hingga sanggup dibiarkan rakyat yang miskin bertambah miskin hidup sebagai gelandangan. Ini fakta.

Golongan muda dan nafsu terus jadi teman setia. Mereka diperdaya keghairahan godaan-godaan dunia. Kini negara ini jadi negara maksiat. Dalam keghairahan politikus berikhtiar menjadikan negara ini Negara Maju, Negara Madani, Negara Berkebajikan atau apa sahaja nama yang bersesuaian dengan ideologi mereka, terlebih dahulu negara ini telah menjadi Negara Zina. Negara Zina yang telah menjadi pengeluar bayi luar nikah yang sangat produktif. Negara Zina yang akhirnya menyaksikan ibu bapa membunuh bayi luar nikah tadi sewenangnya, seakan nyawa manusia ini tidak ada nilai walau sebesar zarah sekalipun. Kita semua maklum bunuh bayi adalah perlakuan tidak bertamadun masyarakat Arab jahilliyah dan apabila masyarakat kita mewarisi perlakuan hodoh ini, telah terbukti satu lagi bentuk kesundalan masyarakat. Ini hakikat.

Minda kita disuap dengan berita bahawa negara ini aman harmoni. Berpijaklah pada bumi yang nyata. Apa yang harmoninya jika jauh di sudut hati kita masih diburu ketakutan kepada jenayah dan kejahatan? Secara peribadi, jenayah yang paling terkesan di hati saya ialah yang membabitkan wanita sebagai mangsa. Rogol, simbahan asid, cabul dan lain-lain. Apakah maruah wanita begitu rendah untuk mereka diperlakukan sebegitu rupa? Apakah harga diri mereka begitu murah untuk dikhianati tanpa belas? Wanita juga adalah manusia. Mereka perlukan perlindungan. Jika masyarakat di luar sana tak mampu untuk menjadi masyarakat yang melindungi, jangan pula kalian jadi masyarakat yang merosakkan. Konsepnya mudah.

Cukup sekadar itu sebahagian kebejatan dalam masyarakat saya nukilkan secara umum. Sedarlah, kita tidak lagi hidup dalam keadaan yang selamat. Kita kini hidup di tengah-tengah masyarakat yang defisit moraliti dan bankrap akhlak. Kita perlukan pembaharuan. Cukuplah kebejatan yang kita tanggung kesan daripada menyemai benih sekularisme sejak negara ini merdeka. Carilah penawar kepada racun sekularisme ini. Penawarnya ialah dengan kita berpatah kembali ke pangkal jalan. Jalan yang dimaksudkan ialah jalan yang disediakan oleh Tuhan yang Maha Melindungi. Jalan yang terjamin di sisi agama, jalan pedoman yang akan menghapuskan kesemua kebejatan ini.

Kepada yang masih ragu-ragu bahawa sistem masyarakat kita telah hancur dan binasa, perhatikanlah perjalanan hidup masyarakat dalam negara bertuah ini dan yang paling penting, berlaku jujurlah dengan pemerhatian kalian.

Seperti Memelihara Lembu Dalam Kondominium

Posted: 13 Nov 2011 04:03 AM PST

Nasrudin Hassan At-Tantawi


1. Pilihanraya umum ke 13 adalah peluang terbaik rakyat bangkit membuat perubahan secara total dengan tidak lagi memberi mandat pemerintahan negara ini kepada UMNO dan BN. Penegasan ini saya kemukakan setelah meneliti Laporan Audit Negara 2010. Ternyata kerajaan UMNO dan BN terlalu banyak mengabaikan amanah yang diberi sehingga memberi kesan negatif kepada pertumbuhan dan kestabilan ekonomi negara.

2. Laporan Audit Negara 2010 membuktikan wujudnya amalan pembaziran dan boros yang terlalu ketara dalam mengurus perbelanjaan wang negara. Amalan boros dan tidak telus dalam pengurusan bukan sahaja mengurangkan perbendaharaan negara tetapi turut menyumbang kerugian berskala besar kepada syarikat - syarikat GLC dan tentunya ia menyumbang kepada prestasi ekonomi negara.

3. Lebih malang, ianya telah berulang kali dan nasihat Audit Negara hanya dipandang sepi oleh pihak kerajaan. Inilah adalah penyelewengan dan pecah amanah yang tidak boleh dibiarkan berterusan. Namun apa lagi pilihan yang ada pada rakyat setelah melihat kerajaan UMNO dan BN seperti berdegil dan angkuh apabila mereka terus mengamalkan tradisi pemborosan dan pengurusan kewangan yang tidak telus.

4. Pemulihan dan pertumbuhan ekonomi jangan hanya dilihat pada pendapatan yang bakal dijana oleh pelabur atau melalui peningkatan hasil negara semata - mata tetapi juga mestilah melalui satu sistem pengurusan dan kawalan ekonomi yang baik, cekap dan amanah. Tiada ertinya negara memiliki hasil pendapatan yang banyak kemudian dialir keluar dengan boros dan membazir. Negara rugi dan rakyat menderita.

5. Rakyat mesti bangkit membuat perubahan, sekaligus mendidik UMNO dan BN agar rakyat tidak diperlaku seperti binatang ternakan. Melahirkan negara yang maju dan rakyat yang sejahtera, amanah pentadbiran dan mandat pemerintahan tidak lagi boleh diserahkan kepada UMNO dan BN. Meletakkan UMNO dan BN sebagai pemerintah setelah menyaksikan bagaimana ketidaktelusan mereka mengurus ekonomi, maka tindakan itu samalah seperti bidalan anak - anak muda masakini iaitu seperti "memelihara lembu dalam kondominium" dengan maksud meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya dan tidak juga pada kesesuaiannya.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Lampiran:

Contoh pembaziran, ketidaktelusan dan pengabaian amanah.
Sekilas pandang dari Laporan Audit Negara 2010.

a] RM160.7 JUTA telah diluluskan oleh Kementerian Pelajaran untuk membina 300 makmal komputer yang. Namun, sehingga kini, hanya 2 buah makmal yang siap. Peralatan ICT yang dibekalkan sejak 3 tahun lepas masih belum dapat digunakan dan masih tersimpan akibat makmal yang tidak sempurna.

b] Pembelian alatan yang jauh lebih mahal dari harga tertinggi pasaran.

Laptop dan pencetak dengan RM 11,845 berbanding pasaran RM 3,428 : 246% lebih mahal.

LCD TV dan DVD Player dengan RM 16,100 berbanding pasaran 2,182: 638% lebih mahal.

Radar X-Band dengan RM 47,725 berbanding pasaran RM 8,255 : 478% lebih mahal

Bushnell Binocular dengan RM 56,350 berbanding pasaran RM 2,827 : 1893% lebih mahal

Marine Binocular dengan RM 56,350 berbanding pasaran RM 1,940 : 2 805 % lebih mahal

Walkie-Talkie dengan RM 4,324 berbanding pasaran RM 1,561 : 177% lebih mahal

c] Peralatan yang tidak mengikuti spesifikasi kontrak :

Enjin bot aluminium : Kontrak enjin 4 stroke RM 11 553, beri enjin 2 stroke RM 6549 : Rugi RM 5396

Peti sejuk : kontrak peti jenis Panasonic RM 1299, beri peti Mitsubishi RM 629 : Rugi RM 670

Dapur : Kontrak dapur Electrolux RM 6955, beri dapur TAIYO RM 2110 : Rugi RM 4855

LCD TV dan DVD Player : Kontrak jenama Toshiba RM 16 100, beri jenama Philips RM 195 : Rugi RM 15 905

GPS : Kontrak jenama SAMYUNG, RM 5080, beri jenama FURONO, RM1055 : Rugi RM 4025

CCTV : Kontrak jenama PARADOX RM5750, beri jenama Belco, RM 640 : Rugi RM 5110

Laptop dan Printer: Kontrak jenama Acer Aspire dan HP CP1518, RM 11 945, beri Acer Travelmate dan Canon Pixma RM 2137 : Rugi RM 9808


d] Majlis Sukan Negara telah membeli 23 ekor kuda baka khas untuk sebuah pertandingan dengan harga RM 5.66 juta. Pembelian ini dibuat secara runding terus tanpa mendapat kelulusan dari Kementerian Kewangan. Namun, 18 ekor darinya tidak melepasi piawaian Federation Equestre International, hanya lima ekor sahaja lulus untuk menyertai pertandingan.


e] Sebanyak RM 110.67 juta insentif tidak berbayar kepada 73 291 orang petani. Ianya disebabkan oleh pengurusan yang tidak telus lagi tidak efektif di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

f] Akibat pengurusan yang kurang efektif, peralatan yang berjumlah RM 64.69 juta masih terbiar dan tidak dapat digunakan sehingga kini. Akibat itu, sejumlah RM 0.44 juta lagi dibazirkan untuk kawal selia dan insurans bagi menyimpan peralatan tersebut.

SYARIKAT GLC

1. Bayaran Dividen Kepada Kerajaan

Lebih 50% dari syarikat GLC yang tersenarai tidak membayar dividen seperti yang dijadulkan. Daripada 21 syarikat GLC yang mendapat keuntungan RM 264.94 billion sebelum cukai, hanya 10 syarikat sahaja yang membayar dividen setiap tahun kepada kerajaan. Baki 11 lagi hanya membayar pada tahun tertentu sahaja.

2. Nisbah Hutang Ke Atas Ekuiti Negatif

Terdapat syarikat yang mempunyai nisbah hutang ke atas ekuiti negatif selama tiga tahun berturut-turut berpunca dari kebergantungan mereka yang sangat tinggi terhadap hutang. Syarikat tersebut seperti Keda Aquaculture sdn bhd, Kumpulan Modal Perdana, Sepang Internation Circuit, Indah Water Konsortium, Syarikat Perumahan Negara, Perwaja Terengganu, Composites Technology Research Malaysia, Keretapi Tanah Melayu dan Assets Global Network.

3. Penurunan Pendapatan

Yang tersenarai, lapan Syarikat GLC yang mengalami penurunan pendapatan selama tiga tahun berturut-turut. Jumlah penurunan terakhir 2009 ialah RM 26.3 billion.

4. Kerugian

Mendahului senarai Syarikat GLC yang mengalami kerugian ialah, Syarikat Prasarana Negara, Kertapi Tanah Melayu, Assest Global Network dan Indah Water Konsortium. Jumlah kerugian ialah RM 630.45 Juta.

Hormat menghormati telah lenyap dari Umno BN

Posted: 13 Nov 2011 04:02 AM PST

Harakahdaily


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak patut sedar bahawa selama ini pun prinsip hormat menghormati sebenarnya telah lenyap daripada Umno BN.

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar) berkata, ini berdasarkan rekod amalan pentadbiran BN yang secara jelas mencabuli prinsip itu secara total.

Menurutnya, Umno BN telah berbohong buat kesekian kalinya apabila Najib menyatakan antara isi perkara pokok mesyuarat Dewan Tertinggi BN kelmarin adalah membincangkan tentang betapa perlunya parti itu kembali kepada prinsip asal BN iaitu semangat hormat menghormati antara sama lain.

Sebagai contoh, katanya hak Kelantan itu sendiri dalam isu tuntutan royalti petroleum yang sememangnya menjadi hak mutlak rakyat negeri itu seperti mana perjanjian asal, di mana jaminan itu sendiri datangnya daripada Tun Razak yang merupakan mantan Perdana Menteri juga bapa kepada Najib.

"Dalam isu ini bukan sahaja beliau selaku pemimpin tertinggi negara yang juga anak kepada Tun Razak tidak menghormati hak rakyat negeri Kelantan, malah beliau juga tidak menghormati amanat ayahanda sendiri," ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, lalu bagaimana dan dimanakah rasionalnya tindakan serta ungkapan Najib dalam isu menjaga kepentingan hormat menghormati antara satu dengan lain adalah prinsip dasar BN, tindakan sebegitu tidak masuk akal dan tidak rasional.

Menurutnya, hormat menghormati sesama komponen BN sahaja bukanlah tarsiran tepat untuk menterjemahkan bahawa BN komited dengan prinsip tersebut.

Baginya, parti tua yang kolot seperti BN saban hari jelas menzahirkan bahawa mereka tidak akan berubah dan ingin terus berkuasa dalam masa sama bakal menyusahkan warga Malaysia jika rakyat tidak lakukan perubahan melalui undi khususnya.

"Jalan paling selamat setakat ini ialah selamatkan Malaysia dari dikuasai BN melalui pemberian undi kepada PAS, PKR dan DAP pada PRU13 tidak lama lagi.
"Sikap hipokrit BN mestilah dihentikan dengan segera demi menyelamatkan Malaysia dari mereka," ujarnya yang juga Adun Titi Serong.

Kereta ketua srikandi PKR dicuri

Posted: 13 Nov 2011 03:58 AM PST

Muhammad Faizal

SHAH ALAM: Kereta milik Ketua Srikandi Parti Keadilan Rakyat, Siti Aisyah Shikh Ismail hilang dipercayai dicuri awal pagi ini.

Kereta jenis Proton Waja berwarna perak dengan nombor pendaftaran WJS 7349 itu disedari hilang jam 7 pagi ini setelah diletakkan di hadapan rumah abangnya di Jalan Kecawi 8/11, Kota Damansara.

"Kereta tersebut saya letak di hadapan rumah abang saya yang hampir dengan Balai Polis Trafik Petaling Jaya dan saya mula sedar kehilangan kereta itu pada jam 7 pagi tadi.

"Laporan yang saya perolehi dari PLUS mengatakan kereta tersebut dilihat berada di Tol Jalan Duta pada pukul 8 pagi," jelasnya ketika dihubungi Harakahdaily.

Ekoran itu satu laporan polis telah dibuat di Balai Polis Trafik Petaling Jaya.

"Apa yang menjadi kemuskilan saya adalah bagaimana kereta tersebut boleh hilang sedangkan di hadapan dan belakang kereta saya mempunyai kereta iaitu milik abang ipar dan juga abang saya.

"Selain itu juga kereta tersebut memiliki sistem pengera yang tinggi kualitinya dan saya memasang sistem tersebut kerana memikirkan banyak dokumen penting berkaitan dengan parti di simpan di dalam kerete tersebut," katanya yang tidak mahu menuduh sesiapa.

Namun ujarnya, kehilangan itu menimbulkan tanda tanya, kenapa pencuri begitu berani mengambilnya sedangkan ia hampir dengan balai polis.

Beberapa dokumen penting khususnya berkaitan parti juga katanya hilang bersama kereta tersebut.

Sehubungan itu, beliau akan membuat satu lagi laporan polis berhubung kehilangan dokumen-dokumen penting tersebut.

"Laporan ini dibuat bagi memastikan ia tidak akan didedahkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab," jelasnya.

PKR dedah penipuan baru polis terhadap Anwar mengenai video seks Datuk T

Posted: 13 Nov 2011 03:48 AM PST

Maria Begum, Malaysia Chronicle

Pada arahan dari Umno, ketua-ketua polis telah mula menyatakan penipuan baru terhadap Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dalam usaha untuk menjatuhkan beliau menjelang pilihan raya umum mengejut secara meluas dijangka akan diadakan dalam tempoh 2 bulan akan datang, pemimpin-pemimpin PKR berkata pada hari Jumaat.

"Ini adalah satu percubaan baru dan terdesak untuk mendakwa dan memenjarakan, untuk menghentikan pergerakan reformasi politik dan ekonomi negara dan untuk menghalang Pakatan Rakyat dari memenangi kuasa persekutuan dalam pilihan raya umum yang akan datang," Naib Presiden PKR N Surendran memberitahu sidang akhbar pada hari Jumaat .

"Kami tidak akan teragak-agak untuk mengatakan bahawa UMNO dan BN merupakan dalang bagi penganiayaan politik terkini ini. Mereka telah berbuat demikian terhadap Anwar pada tahun 1998, sekali lagi pada tahun 2008 dan sekarang."

Pihak polis sendiri yang membuat laporan terhadap Anwar

Sivarasa Rasiah, Ahli Parlimen Subang, mendedahkan bahawa Anwar telah diminta untuk membuat kenyataan kepada pihak polis minggu ini tetapi beliau meminta supaya ia ditunda ke Rabu depan.

Walaupun pihak polis tidak menyatakan mengapa mereka mahu mengambil kenyataan beliau, MP PKR tersebut percaya ia berkaitan dengan pita seks Datuk T. Setakat ini, pihak polis hanya memberitahu Anwar bahawa mereka telah memulakan siasatan ke atasnya di bawah Seksyen 182 Kanun Keseksaan kerana memberikan "maklumat palsu untuk mencederakan orang lain".

"Orang yang sama yang mengambil laporan Anwar berkenaan video seks, DSP S Shanmugamoorthy, membuat laporan terhadap pemimpin pembangkang dua bulan lalu," kata Siva,yang juga berada di sidang akhbar tersebut.

"Kami menjangka Umno-BN akan melibatkan diri dalam politik peringkat rendah untuk terus menghina Anwar kerana pilihanraya bakal menjelang."

Bukan beliau

Anwar telah membuat laporan polis terhadap pita seks 'Datuk T' selepas ia dipersembahkan kepada sekumpulan wartawan kanan secara senyap di Hotel Carcosa Seri Negara oleh sekumpulan pelaku tanpa nama yang akhirnya ternyata merupakan ahli Umno- Shazry Eskay Abdullah, Rahim Thamby Chik dan Shuaib Lazim.

Ketiga-tiga lelaki tersebut kemudiannya didenda kerana menyiarkan bahan lucah kepada khalayak awam. Walau bagaimanapun, mereka berkeras lelaki di dalam pita itu adalah Anwar dan sebab atas tindakan mereka adalah kerana mereka mahu mendedahkan perlakuan Anwar yang tidak bermoral. Mereka juga menuntut Anwar dan isterinya, Presiden PKR Wan Azizah, untuk meninggalkan dunia politik dalam tempoh seminggu jika tidak pita tersebut akan disiarkan kepada khalayak ramai.

Sepanjang siasatan polis yang pertama, Ketua Polis Negara Ismail Omar mendedahkan bahawa pakar-pakar audio-visual dari AS mendapati bahawa lelaki dalam pita tersebut adalah 99% Anwar. Walau bagaimanapun, reputasi pakar-pakar ini tidak disahkan dan tiada salinan telah diberikan kepada peguam Anwar.

Mereka yang telah melihat pita tersebut, yang telah disebarluas di sebalik pengharaman ke atas pornografi di Malaysia, berkata ia pasti bukan Ketua Pembangkang yang lebih gelap warna kulit dan mempunyai bentuk badan yang lebih kecil.

Selepas dua bulan sahaja, doktor Anwar dari Jerman, seorang pakar tulang yang terkenal, mengesahkan bahawa beliau mempunyai pergerakan dan kekuatan yang terhad pada bahagaian bawah badannya. Namun, lelaki dalam pita tersebut lincah dan bertenaga kuat dengan pelacur di dalam hotel.

Perhimpunan Umno

Tetapi di sebalik kehilangan kredibiliti, Umno perlu memesongkan perhatian dari masalah sendiri.

"Langkah terbaru ini adalah untuk mengalihkan perhatian daripada segala salah laku – pendedahan 'National Feedlot Corporation', bersama-sama dengan tuduhan-tuduhan lain berkenaan penyalahgunaan kuasa dan rasuah," kata Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli, yang turut hadir.

Memandangkan bahawa perhimpunan Umno dijadualkan minggu pertama bulan Disember, pemimpin PKR menjangkakan media arus perdana yang dikawal oleh BN untuk memainkan isu tersebut untuk membenarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan sekutu beliau untuk mewajarkan tindakan mereka terhadap Anwar ke peringkat akar umbi parti.

Dalam Umno adalah beberapa puak dan Najib sendiri adalah berisiko disingkirkan oleh panglima perang. Sebuah buku yang bertajuk Kesilapan Najib, telah menyenaraikan beberapa kesilapan terbesar Perdana Menteri sejak memegang jawatan tersebut.Ini termasuk Liwat II dan pita seks Datuk T, kedua-duanya telah menjijikkan pemerhati tempatan dan global. Buku ini juga memanggil Najib untuk meletak jawatan sebelum pilihanraya di Malaysia.

"Sudah pasti, Najib dan kroni perlu untuk mewajarkan tindakan mereka dan berpura-pura mereka betul selama ini tetapi ia adalah pedang bermata dua," kata Rafizi. Malaysia Chronicle

SAMM sedia lancar perhimpunan Bersih ketiga

Posted: 13 Nov 2011 03:29 AM PST

"Tarikhnya sudah dipilih dan akan diumumkan dalam masa terdekat," kata Badrul Hisham yang lebih dikenali sebagai Chegu Bard.




PETALING JAYA: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membayangkan perhimpunan Bersih 3.0 akan diadakan kerana mendakwa kerajaan tidak membuat apa-apa bagi menambak baik perjalanan pilihan raya.

Bersih 3.0 bertujuan untuk memberi kata dua kepada Perdana Menteri sama ada melakukan perubahan sistem pilihanraya terlebih dahulu sebelum PRU13 atau berdepan dengan satu lagi perhimpunan protes rakyat terbesar.

Bersih 3.0 akan turut memantau perjalanan PSC supaya ia tidak dilengah-lengahkan dengan sengaja di atas muslihat tertentu.

Pengerusi SAMM, Badrul Hisham Shaharim berkata, "Bersih 3.0 sedia dilancarkan bila-bila masa dari sekarang."

"Setakat ini, kerajaan melalui agensi SPR dilihat masih tidak membuat apa-apa pendekatan awal untuk baik-pulih sistem pilihanraya terutamanya dalam aspek tuntutan yang tidak memerlukan perubahan akta seperti penggunaan dakwat kekal.

Tekan BN

"Justeru itu, Bersih 3.0 sedia dilancarkan bila-bila masa dari sekarang demi memastikan BN benar-benar menunaikan janjinya terlebih dahulu sebelum membubarkan parlimen.

"Tarikhnya sudah dipilih dan akan diumumkan dalam masa terdekat," kata Badrul Hisham yang lebih dikenali sebagai Chegu Bard.

Beliau menambah, timbul pelbagai spekulasi negatif terhadap SPR dan JPN dalam isu kewarganegaraan segera untuk membenarkan warga asing mengundi dan juga spekulasi memanjangkan penggunaan undi pos kepada anggota Rela dan penjawat awam selain polis dan tentera.

Katanya, Ini sama sekali bukan satu usaha baik-pulih sistem pilihanraya tetapi melacur sistem pilihan raya demi untuk terus berkuasa.

Kerajaan akan lancar program Laman Agro

Posted: 13 Nov 2011 02:54 AM PST

MALAYSIA KINI

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan melancarkan program "Laman Agro" bulan depan bagi menggalakkan masyarakat terutama di bandar supaya terbabit dalam kegiatan pertanian walaupun dengan kawasan tanah yang terhad untuk bercucuk tanam.

sellers vegetable 090805 sellersMenterinya, Datuk Seri Noh Omar, berkata kementerian mahu orang ramai terbabit sama dalam aktiviti pertanian dengan menggalakkan mereka 'tanam apa yang dimakan, makan apa yang ditanam' bagi mengurangkan penggantungan kepada bekalan makanan yang diimport.

"Mereka boleh menggunakan kaedah pertanian seperti seperti hidroponik untuk bercucuk tanam kerana masyarakat perlu sedar bahawa dunia dijangka mengalami krisis makanan pada 2050," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pesta Agro Taiping di Taman Tasik di Taiping, malam tadi.

vegetable, genericTerdahulu ketika berucap, beliau berkata, bagi memastikan usahawan industri kecil dan sederhana dalam bidang pertanian dapat kekal bersaing pada masa depan, mereka perlu menggunakan teknologi moden yang antaranya mencakupi produk baru, kaedah baru pemprosesan, pembungkusan, label yang menetapi kehendak undang-undang serta sijil kualiti bertaraf antarabangsa.

Katanya, usahawan industri asas tani perlu berubah dan dinamik dengan sentiasa mendapatkan maklumat dan kemahiran baru kerana ia boleh menjamin kelangsungan usahawan itu dalam perniagaan pertanian yang sangat mencabar.
- Bernama

Agih RM100: Kem Pelajaran dapatkan bantuan polis

Posted: 13 Nov 2011 02:46 AM PST

MALAYSIA KINI

Kementerian Pelajaran bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam proses pengeluaran dan pengagihan wang bantuan persekolahan RM100 kepada kira-kira 5.5 juta pelajar untuk menjamin keselamatan guru besar dan pengetua sekolah.

NONETimbalan Menteri Pelajaran Datuk Wee Ka Siong berkata guru besar dan pengetua yang diiringi guru-guru penolong kanan berkemungkinan menjadi sasaran penjenayah dan atas faktor keselamatan adalah lebih elok jika mereka diiringi polis untuk mengeluarkan wang daripada bank sehingga mengagihkan wang bantuan persekolahan di sekolah.

"Kita tidak mahu apa-apa (kejadian tidak diingini) berlaku dan sebab itu kita melakukan langkah-langkah pencegahan," katanya pada satu sidang media selepas menghadiri Hari Keluarga Warga KPM 2011 yang dirasmikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman di MAEPS di Serdang.

Khamis lalu, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, berkata wang bantuan persekolahan RM100 seperti yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada pembentangan Belanjawan 2012 akan disalurkan kepada akaun sekolah masing-masing dengan serta-merta.

Wang bantuan itu yang akan diagihkan kepada pelajar Tahun Satu hingga Tahun Lima dan dari Tingkatan Satu hingga Tingkatan Empat bagi sesi persekolahan 2011. Bayaran bantuan kepada pelajar Tahun Satu dan Tingkatan Satu sesi persekolahan 2012 akan dibayar pada Januari tahun depan.

Wang bantuan persekolahan RM100 kepada ibu bapa, penjaga atau pelajar mula diagihkan pada minggu lalu.

azlanMerakamkan penghargaan kepada PDRM atas kerjasama yang diberikan, Wee menasihatkan pihak sekolah mematuhi semua aspek keselamatan termasuk menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Negeri untuk membuat pengaturan bagi pengeluaran dan pengagihan wang itu.

"Yang penting, kita perlu melihat jadual dan pihak sekolah perlu berbincang dengan polis kerana kemungkinan banyak sekolah di sesebuah kawasan (perlukan bantuan). Maka, terserah kepada pihak sekolah berbincang dengan polis untuk mengatur waktu," katanya.

Mengenai cadangan sesetengah pihak agar wang bantuan persekolahan dimasukkan ke dalam akaun ibu bapa atau penjaga pelajar, Wee menjelaskan bahawa pengagihan terus adalah cara paling senang dan cepat dan kerajaan tidak mahu menyulitkan ibu bapa khususnya di kawasan luar bandar dan pedalaman yang tidak mempunyai kemudahan bank.

Menerusi pemberian terus, beliau berkata ibu bapa atau penjaga juga tidak perlu membuka akaun baru untuk mendapatkan wang bantuan itu.

Wee berkata ibu bapa atau penjaga yang tidak mahu menerima wang bantuan persekolahan RM100 boleh mengisi borang menolak dan menyerah balik bantuan itu. Bernama

Campurtangan lambatkan pengganti Koh diumum

Posted: 13 Nov 2011 02:44 AM PST



Susan Loone
Beberapa kumpulan dalam Gerakan dikatakan kecewa kerana presiden parti, Tan Sri Koh Tsu Koon masih belum melepaskan jawatannya sebagai pengerusi BN Pulau Pinang walaupun telah berjanji akan berbuat demikian.

azlanSpekulasi politik bahawa Koh akan berundur dari politik Pulau Pinang telah berlegar di kalangan penyokong BN sejak kira-kira dua minggu yang lalu tetapi sehingga hari ini, masih belum jelas bila beliau mengumumkan perkara berkenaan.

Menurut sumber, kelewatan pengumum itu ada kaitan dengan khabar bahawa Koh sekali lagi "mengkhianati" pengganti pilihan iaitu, setiausaha agung Gerakan, Teng Chang Yeow. Ini berlaku, meskipun selepas mereka bermesyuarat buat kali kedua dan dengan Koh mengarahkan Teng supaya bersiap sedia untuk mengambil alih.

Situasi yang hampir sama berlaku pada pilihan raya umum 2008, apabila Koh gagal menamakan sama ada - Teng, Dr Teng Hock Nan atau Chia Kwang Chye - yang sepatut menggantikannya apabila beliau meninggalkan jawatan ketua menteri bagi bertugas sebagai menteri persekutuan.

Kegagalan Koh menamakan penggantinya membawa padah, apabila rakyat Pulau Pinang mengundi menolak BN dan Gerakan, khususnya dan sebaliknya menyerahkan kuasa kepada kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui DAP.

azlanTeng, seorang bekas exco kerajaan negeri, baru-baru ini memberitahu Malaysiakini bahawa beliau bersedia untuk menerima cabaran untuk mengetuai Pulau Pinang pada pilihan raya umum akan datang.

Adalah difahamkan bahawa Koh terpaksa menangguhkan keputusan menamakan penggantinya kerana Umno telah mendesak supaya jawatan berkenaan diserahkan kepada naib presiden Gerakan Ong Thean Lye, dan bukannya kepada Teng.

Koh, yang sepatutnya membangkitkan isu berkenaan pada mesyuarat majlis tertinggi BN Jumaat lalu, tidak berbuat demikian dan perkara itu terus dibiarkan tergantung.

Pakar: Dakwat boleh diguna tanpa pinda perlembagaan

Posted: 13 Nov 2011 02:41 AM PST


MALAYSIA KINI

Pakar perlembagaan Profesor Abdul Aziz Bari berkata tidak timbul kemungkinan keputusan pilihan raya boleh dicabar di mahkamah jika dakwat kekal diperkenalkan tanpa meminda Perlembagaan Persekutuan.

NONEKatanya, beliau tidak tahu dari mana ahli Jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC) bagi pembaharuan sistem pilihan raya, Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad mendapat tanggapan itu.

Sebaliknya, kata Abdul Aziz, pandangan pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) Datuk Ambiga Sreenevasan dan presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee bahawa perlembagaan tidak perlu dipinda bagi penggunaan dakwat kekal adalah betul.

"Ambiga dan Lim adalah betul: tak perlu pinda perlembagaan. Malah, saya katakan saya pasti 100 peratus, tak perlu pinda.

"Seperkara, adakah terdapat sebarang peruntukan dalam perlembagaan yang menghalang penggunaan dakwat kekal?

"Dalam undang-undang, cukup mudah; jika tiada yang menghalang, ia adalah sah dan dibenarkan. Malah, pelajar undang-undang tahun satu juga tahu hal itu," kata Abdul Aziz yang juga adalah pensyarah undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa.

NONESemalam, semasa pendengaran awam, Mohd Radzi dilaporkan berkata kemungkinan keputusan pilihan raya boleh dicabar di mahkamah jika sistem itu diperkenalkan tanpa meminda perlembagaan persekutuan.

Kesilapan besar

Penggunaan dakwat kekal sepatutnya diperkenalkan pada pilihan raya umum Mac 2008, tetapi bibatalkan pada saat-saat terakhir.

Menurut, Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) rancangan itu dimansuhkan atas alasan mendapat nasihat daripada segi perundangan termasuk keperluan menggubal satu undang-undang yang membenarkan seorang pengundi yang tidak mahu kuku atau jari telunjuknya ditandakan dengan dakwat, diberikan kertas undi.

bersih indelible ink police report against abdullah ahmad badawi rashid musa ghaniebelum ini, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail juga dilaporkan berkata Perkara 119 perlembagaan persekutuan perlu dipinda terlebih dahulu sebelum sistem itu boleh dilaksanakan.

Bagi Abdul Aziz, perkara itu tidak masuk akal dan satu kesilapan yang besar.

"India telah menggunakannya; ada apa-apa cabaran mahkamah di sana mengenai isu ini setakat ini? Malah, kes-kes di India juga banyak dirujuk mahkamah Malaysia.

"AG Gani Patail mesti beritahu kita mengapa dia kata penggunaan dakwat kekal bertentangan dengan perlembagaan. Jika ada orang yang enggan untuk mengundi, seperti dakwaan beliau, itu adalah masalah mereka.

bersih indelible ink police report against spr"SPR mempunyai setiap hak untuk tidak membenarkan mereka mengundi jika mereka enggan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh SPR. Penggunaan dakwat kekal telah diterima di seluruh dunia sebagai cara yang sangat berkesan untuk menghalang pengundian berganda," katanya.

Menurut Abdul Aziz lagi, dalam sebarang kes, beliau ragu-ragu jika kebimbangan itu mempunyai sebarang asas ataupun hanya imaginasi pihak tertentu dengan agenda khusus.

Pembaziran RM2 juta

"Dalam mana-mana kes mengapa AG tidak menasihatkan SPR sebelum mereka membeli dakwat kekal yang menelan belanja lebih RM2 juta itu?

"Saya tertanya-tanya jika pembelian dakwat kekal ini telah dimasukkan ke dalam Laporan Ketua Audit Negara? RM2 juta wang yang banyak dan pihak-pihak berkuasa yang terbabit perlu bertanggungjawab," katanya sambil menambah mengundi adalah hak perlembagaan.

abdul rashid ec chairman and indelible ink for election 010607Bekas pengerusi SPR Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman pada satu wawancara dengan Malaysiakini pada Oktober lalu berkata beliau menganggap tekanan pihak berkuasa supaya penggunaan dakwat kekal dimansuhkan pada 2008 sebagai kegagalan terbesar dalam tempoh 26 tahun perkhidmatannya.

Malah, katanya, beliau juga menimbangkan kemungkinan meletakkan jawatan, tetapi dinasihatkan oleh banyak kawan-kawan yang rapat supaya tidak berbuat demikian bagi mengelakkan krisis perlembagaan.

Justeru, kata beliau, dakwaan kerajaan, SPR dan pihak berkuasa hari ini yang mengaku sedang mengkaji penggunaan dakwat kekal sebagai "lawak besar".

Karpal: P'raya umum Januari ini demi 'survival Najib'

Posted: 13 Nov 2011 02:28 AM PST


Susan Loone

Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak mempunyai pilihan tetapi untuk membubarkan Dewan Rakyat seawal Januari tahun depan, bukan untuk kepentingan rakyat tetapi demi survival politiknya.

NONEKatanya, bukan menjadi rahsia lagi bahawa cubaan menikam Najib seperti penerbitan sebuah buku yang membidas pentadbirannya dilakukan oleh ahli-ahli dalaman Umno sendiri.

Turut memburukkan lagi keadaan, kata Karpal beberapa pemimpin kanan BN menubuhkan Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) yang diketuai oleh Tengku Razaleigh Hamzah kerana mendakwa tiada ruang bersuara dalam Umno.

"Tidak syak lagi, bahawa pilihan raya umum semakin dekat... saya jangkakan sekitar Januari.

"Ini kerana tekanan yang dikenakan ke atas PM semakin mendesak, sebagai contoh dari kumpulan Amanah dan juga dari dalam partinya sendiri. Mereka kata, dia tidak layak untuk jadi PM.

"(Justeru), dia (Najib) tidak mempunyai pilihan tetapi membubarkan Dewan Rakyat supaya pilihan raya umum dapat diadakan. Ini bukan untuk kepentingan rakyat tetapi untuk survival diri sendiri," kata Karpal pada satu sidang akhbar semalam.

NONESpekulasi bertiup kencang bahawa Najib akan membubarkan parlimen pada suku pertama tahun depan walaupun jangka hayat pentadbirannya tidak akan berakhir sehingga 2013.

Awal bulan ini, sebuah buku berjudul 'Kesilapan-kesilapan Najib' yang memaparkan apa yang didakwa sebagai kegagalan Najib selaku presiden Umno dan sebagai Perdana Menteri kini berada di pasaran.

Buku yang ditulis bekas pemimpin Umno, Wangsa Maju, Shahbudin Husin menuntut supaya Najib mengorbankan dirinya dan meletakkan jawatan sebelum pilihan raya umum ke-13 diadakan.

Penduduk sekitar Kuantan terus bantah loji Lynas

Posted: 13 Nov 2011 12:18 AM PST


Lee Long Hui

Kira-kira 2,000 penduduk tempatan sekitar kawasan pembinaan loji pemprsosesan nadir bumi di Gebeng, Pahang, hari ini menyertai perhimpunan anti-Lynas yang dianjurkan oleh jawatankuasa 'Selamatkan Malaysia'.

NONESebagai tanda sokongan terhadap bantahan yang diadakan di Taman Gelora, Kuantan, itu, mereka membawa beberapa 'pinata' - iaitu objek yang diperbuat daripada cenisan kertas - dan memukulnya secara simbolik.

Menurut pengerusi penganjur bantahan itu, Tan Bun Teet, pihak polis sejak awal pagi memantau keadaan sekitar taman itu dan orang ramai yang hendak ke taman awam itu terpaksa mendaftarkan diri mereka.

Selain itu, dakwanya, mereka juga diingatkan supaya tidaak menyertai perhimpunan haram itu.

NONEWalaupun, Tan mengakui, pihaknya tidak mempunyai permit, namun katanya, Taman Gelora adalah kawasan awam, di mana orang ramai tidak boleh dihalang daaripada pergi ke sana.

Perhimpunan yang bermula pada jam 7.30 pagi ini berlangsung tanpa sebarang perkara yang tidak diingini dilaporkan. Orang ramai bersurai kira-kira dua jam kemudian.

Sementara itu sebuah lagi NGO anti-Lynas, Gabungan Hentikan Lynas (GHL) mahu Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob supaya tidak mengeluarkan kenyatan berbaur rasis dan cuba memutarbelikkan isu sebenar.

Bersifat rasis

Dalam kenyataan medianya, GHL menasihatkan Adnan supaya menghentikan kenyataannya yang bercanggah dari segi logik dan rasional tetapi bersifat rasis.

NONE"Dalam temuramah tersebut (dengan aktivis Australia Ryan Albrey pada 7 September lalu), Adnan tidak menolak kemungkinan bahawa orang Cina di Malaysia cuba bersuhabat dengan negara China untuk menggagalkan projek Lynas Advanced Material Plant (Lamp) supaya China boleh kekal memonopoli pasaran tanah jarang di dunia.

"Ini merupakan satu tuduhan yang serius dan GHL harap Adnan dapat menunjukkan bukti atas dakwaan beliau.

"Jika tidak, Adnan selaku menteri besar Pahang bukan sahaja tidak peka terhadap kesejahteraan dan keharmonian masyarakt majmuk di Malaysia, malah cuba mengkaburi mata orang awam dengan andaian yang tidak berasas malah bersifat perkauman," petik kenyataan itu.

NONESehubungan itu, GHL berkata Adnan perlu berhenti menjadi jurujual kepada Lamp dengan kata-kata yang manis tetapi tidak masuk akal dan tidak membawa makna.

"Apa yang rakyat harap adalah sikap pihak pemerintah yang akur dan mendengar kepada suara rakyat, tetapi bukan sikap politik yang dangkal dan jijik mainan pemimpin yang hanya mahu terus kekal berkuasa sahaja," petik kenyatan itu lagi.

Kemalangan Maut Di Slim River: Pelajar, Guru Dilindungi Insurans

Posted: 13 Nov 2011 12:17 AM PST

MSTAR ONLINE

KULIM: Dua pelajar dan seorang guru Sekolah Menengah Kebangsaan Air Merah, yang maut dalam kemalangan di Kilometer 382 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Behrang di Slim River awal pagi Jumaat, dilindungi insurans.

Pegawai Pelajaran Daerah Kulim/Bandar Baharu Abu Bakar Md Ali berkata pihak Jabatan Pelajaran akan menguruskan tuntutan insurans untuk keluarga mangsa yang terbabit dalam kemalangan itu.

"Pihak jabatan akan menguruskan berhubung dengan pampasan yang layak diperoleh oleh keluarga yang kematian anggota keluarga mereka dalam kemalangan tersebut, dan juga mereka yang tercedera dan sebagainya," katanya ketika dihubungi semasa berada di Hospital Teluk Intan untuk melawat pelajar dan guru yang dirawat di hospital itu.

Dalam insiden pukul 5 pagi itu, empat maut manakala lima cedera parah apabila sebuah treler membawa guni berisi pasir melanggar bahagian belakang bas rombongan sekolah yang berhenti di tepi jalan selepas terbabas.

Mereka yang maut ialah guru Siti Hajar Mohamad, 33, serta dua pelajar Khairul Anwar Azhan, 15, dan Maysarra Zaidi, 15, yang mengikuti rombongan ke Kuala Lumpur. Turut maut ialah Ketua Wanita Umno cawangan Alor Teja, Basarah Saad, 45, yang berhenti di tempat kejadian kerana ingin membantu mengeluarkan pelajar dari bas yang terbalik itu.

Sementara itu, Zaidi Mohammad, 43, berkata Maysarra seorang anak yang baik dan merupakan pelajar pintar dalam kelasnya.

"Apakan daya Allah lebih menyayanginya dan saya reda dengan ketentuan itu, tetapi amat pedih rasa yang saya tanggung ini," katanya ketika ditemui di rumah di Taman Angsana pada Sabtu.

Zaidi, juruteknik di sebuah kilang di sini, berkata Maysarra rajin belajar dan dalam peperiksaan percubaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) Allahyarham memperoleh 8A. Beliau berkata ketika kejadian, anaknya bersama lebih 60 pelajar lain yang selesai menduduki peperiksaan PMR dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dan Genting Highlands, Pahang untuk lawatan sambil belajar.

Katanya, jenazah Maysarra dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Kampung Padang Menora, Tasik Gelugor, Pulau Pinang selepas solat Isyak malam Sabtu.

Sementara itu, ibu Allahyarham, Mazlina Abdullah, 37, berkata sejak kecil lagi Maysarra bercita-cita menjadi seorang doktor. -BERNAMA

Kumpulan Pertama 442 Jemaah Haji Selamat Pulang

Posted: 13 Nov 2011 12:15 AM PST

MSTAR ONLINE

SEPANG: Kumpulan pertama 442 jemaah haji selamat tiba ke tanah air dengan pesawat Saudi Airlines di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 9.30 Sabtu malam.

Ketua Pegawai Operasi Tabung Haji Datuk Kamarudin Mat Ali berkata segala urusan Tabung Haji yang melibatkan rakyat Malaysia serta jadual penerbangan pergi dan balik tahun ini berjalan lancar.

"Alhamdulillah, tahun ini segala urusan yang melibatkan urusan Lembaga Tabung Haji berjalan dengan lancar, kita tengok penerbangan pulang pertama jemaah haji juga telah menepati jadual.

"Dan apa-apa masalah yang dialami oleh jemaah haji ketika berada di sana juga kita dapat menyelesaikannya," katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini.

Beliau berkata Lembaga Tabung Haji turut menguruskan jenazah 32 jemaah haji yang meninggal dunia ketika menunaikan rukun kelima itu di tanah suci.

Sementara itu, rata-rata jemaah haji yang ditemui berkata mereka berpuas hati dengan pengurusan Tabung Haji ketika di tanah suci.

Pakar motivasi Hushim Salleh, 56, yang bersama isterinya, Fauziah Mahmood, 55, berkata Tabung Haji menguruskan jemaah dengan begitu baik.

"Saya berpendapat Tabung Haji mempunyai perancangan yang teratur dan tersusun walaupun kita kata ada cabaran dan ujian, itu merupakan perkara biasa," katanya.

Sementara itu, chef terkemuka Datuk Ismail Ahmad, 51, berkata Tabung Haji memberikan layanan yang cukup memuaskan kepada jemaah haji.

Seramai 28,000 jemaah Malaysia menunaikan haji tahun ini. BERNAMA

Medan Bincang PRU-13

Posted: 13 Nov 2011 12:14 AM PST

MSTAR ONLINE


PEKAN: Perhimpunan Agung Umno pada hujung bulan ini perlu dijadikan medan bagi perwakilan untuk menyuarakan pandangan dalam memenangi pilihan raya umum akan datang khususnya menawan kembali negeri yang dikuasai pembangkang.

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, perkara itu perlu dibincangkan kerana pilihan raya umum sudah terlalu hampir.

"Rugi besar jika tidak dibincangkan dengan teliti kerana pilihan raya sudah dekat sangat.

"Saya harap perwakilan akan membincangkan perkara berkenaan dengan teliti bagaimana nak menang kawasan yang kalah, mengukuhkan kemenangan di kerusi sedia ada dan menawan semula negeri yang kalah," katanya kepada pemberita selepas menghadiri program Semai Bakti Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) di Felda Chini 2 dekat sini, Ahad.

Beliau berkata, perwakilan juga perlu membincangkan secara terperinci kriteria calon boleh menang yang dikehendaki Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perhimpunan Agung Umno 2011 akan berlangsung dari 29 November hingga 3 Disember ini.

Sementara itu, Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, perwakilan juga diharap membincangkan mengenai dasar transformasi negara pada masa ini.

Katanya, perwakilan bebas mengemukakan permasalahan berkaitan perkara itu supaya kepemimpinan parti memperoleh maklum balas dan memperbaiki kelemahan demi kepentingan rakyat. BERNAMA

Tuntutan Bersih belum ditunaikan - Presiden PAS

Posted: 13 Nov 2011 12:13 AM PST



MARANG - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) belum lagi memenuhi tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 ini.

Antaranya, kata beliau akses media yang bebas dan adil, daftar pemilih yang bersih dari penipuan, penggunaan dakwat kekal pada jari, reformasi undi pos, penyalahgunaan jentera kerajaan serta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang bebas dan berwibawa.

"Sehingga hari ini semua tuntutan 'Bersih' belum lagi ditunaikan. Antaranya, kebebasan media yang wajar diberi hak yang sama kepada semua parti-parti politik.

"Daftar pemilih yang bersih dengan langkah-langkah menghalang penipuan mengundi acap kali melalui celup jari pada cat.

"Undi pos dan penyalahgunaan jentera kerajaan. Pemerhati bebas dari dalam dan luar Negara.

"Kemuncaknya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang benar-benar bebas dan berwibawa, bukan lagi di bawah Jabatan Perdana Menteri. Tapi satu badan yang betul-betul bebas dan tidak berpihak," jelasnya.

Ustaz Abdul Hadi berkata demikian kepada media selepas Majlis Pelancaran Pacuan Sokongan Alternatif Kebajikan (Pasak) 4x4 Adventure Kembara, di Pentas Rusila, Marang, 11 November lalu.

Katanya, Pakatan Rakyat akan melihat isu tersebut serius dari masa ke semasa dan PAS sendiri turut mengkaji senario tersebut.

Malah, kata Dato' Seri Abdul Hadi lagi PAS akan terus membuat tuntutan tersebut sama ada sebelum dan selepas pilihan raya.

"Pakatan Rakyat akan melihat dari masa ke semasa dan PAS sendiri akan mengkajinya dari masa ke semasa. Kita (PAS) akan terus membuat tuntutan dengan cara yang sewajar. Bukan sahaja dengan cara sebelum pilihan raya termasuk selepas pilihan raya," tegasnya.

Selain itu, Presiden PAS turut mengingatkan kerajaan Barisan Nasional agar tidak mengambil jalan mudah melakukan apa sahaja yang menyalahi peraturan demokrasi.

Katanya, 'gelombang' perubahan rakyat tidak boleh dihalang sebagaimana yang telah berlaku di seluruh dunia hari ini.

"Barisan Nasional jangan merasa jalan mudah untuk mereka membuat apa sahaja. Mereka sepatutnya mempelajari daripada cetusan perubahan yang berlaku di seluruh dunia hari ini terhadap negara yang menyalahgunakan demokrasi.

"Gelombang perubahan tidak boleh dihalang jika berlaku dan PAS tetap mahukan supaya kepimpinan negara yang ada melakukan sesuatu yang terhormat mengikut adap-adap Islam yang sesuai dengan demokrasi barat, demokrasi yang diamalkan.

"Kita (PAS) mahu pemimpin bermaruah. Jika melakukan kesilapan bukan sahaja sanggup ditolak oleh rakyat melalui pilihan raya yang adil, termasuklah meletakkan jawatan," ujarnya.

Hadir sama pada sidang media tersebut Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali dan Setiausaha PAS Kawasan Marang, Hasan Jusoh.

Dizalimi kerajaan Umno/BN - Pesawah 'demo' tuntut hak

Posted: 13 Nov 2011 12:10 AM PST



SETIU - Seramai 50 orang pesawah padi dari Kampung Jelapang dan Kampung Bukit Layat di sini berhimpun secara aman menyatakan bantahan atas tindakan zalim kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu

Mereka yang telah mengusahakan tanah padi secara 'umarah' sejak 40 tahun lalu, menentang rancangan kerajaan untuk menjadikan kawasan sawah mereka sebagai 'mini estate'.

Menurut wakil pesawah terbabit, Abdul Raof Mohamed, tujuan mereka berkumpul adalah untuk menuntut hak ke tas tanah yang telah mereka usahakan supaya kerajaan mengeluarkan geran ke tas tanah tersebut

Antara mereka adalah Mak Cik Kelesom atau yang dikenali sebagai Mak Teh, seorang anggota Wanita Umno yang juga pengundi tegar BN.

Beliau merasa kesal dan tertipu dengan tindakan Umno yang mahu merampas tanah yang telah diusahakannya sejak bertahun-tahun yang lalu.

Menurut wakil pesawah terbabit, Abdul Raof Mohamed, tujuan mereka berkumpul adalah untuk menuntut hak ke tas tanah yang telah mereka usahakan supaya kerajaan mengeluarkan geran ke tas tanah tersebut

FOMCA: Kaji Segera Susu KR1M

Posted: 13 Nov 2011 12:08 AM PST

KELAB GREENBOC




K
uala Lumpur – Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) mendesak agar Kementerian Kesihatan menjalankan kajian segera terhadap susu segar yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M).

Pengarah Komunikasinya, Mohd. Yusof Abdul Rahman berkata, ia bertujuan untuk membuktikan kesahihan dakwaan Ahli Parlimen Petaling Jaya, Tony Pua yang mendakwa susu berkenaan telah dicemari bakteria E.Coli.

"Jika benar susu itu telah dicemari, kerajaan boleh menukarkannya dengan jenama yang lain bagi menyelesaikan masalah itu," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad di sini semalam.

Beliau berkata demikian untuk mengulas dakwaaan Tony bahawa susu segar yang dijual di KR1M telah dicemari dengan bakteria E.Coli.

Dalam pada itu, Mohd. Yusof turut memberitahu banyak lagi kedai seluruh negara menggunakan bahan yang tidak menepati piawaian seperti yang telah ditetapkan dalam Akta Makanan 1983 dan Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985 (Akta 281).

"Tindakan (melakukan kajian) itu bagus, tetapi harus diingatkan banyak lagi kedai di seluruh negara menggunakan bahan serupa kerana KR1M menggunakan barangan yang telah dibungkus semula.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Subang Jaya dan Shah Alam (Cassa), Datuk Dr. Jacob George berkata, dakwaan tersebut bukan sahaja bermotifkan politik malah ia juga tidak boleh dipercayai. -kosmo

MP Pakatan dakwa ujian kesan E Coli dalam susu 1M'sia

Setiausaha publisiti kebangsaan DAP, Tony Pua hari ini mendakwa susu segar yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) dikatakan dicemari E Coli.

Ini, katanya, adalah berdasarkan ujian makmal bebas yang dilantik Pakatan terhadap produk tersebut.

Bagaimanapun, Pua enggan mendedahkan kedua-dua makmal yang terlibat menjalankan ujian tersebut, tetapi menegaskan bahawa mereka boleh dipercayai.

"Jika Kementerian (Kesihatan) minta laporan makmal tersebut, kita akan berikan kepada mereka, tetapi kita tidak mahu mereka menghadapi masalah kerana lesen mereka dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan."

Turut hadir dalam sidang akhbar tersebut ialah ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan ahli parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad.

Semalam. Pua dan Nurul Izzah, mendakwa kerajaan telah terlalu membesar-besarkan potensi penjimatan melalui pembelian produk KR1M. -mk

PERKASA cedera dibelasah di Johor pasai kacau ceramah Mat Sabu

Posted: 12 Nov 2011 11:55 PM PST

KEDAH LANIE






Utusan melaporkan:
JOHOR BAHRU 12 Nov. - Kehadiran Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu di Pasir Gudang malam tadi sehingga menimbulkan pergaduhaan amat dikesali dan beliau dianggap tidak sepatutnya datang ke negeri ini kerana rakyat Johor masih marah dengan kenyataannya.

Ahli Parlimen Pasir Gudang, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kedatangan Mohamad atau Mat Sabu tidak dialu-alukan apatah lagi dalam situasi politik masa kini yang panas dengan pelbagai isu terutamanya kontroversi yang dicetuskan oleh pemimpin kanan Pas itu.

"Saya kecewa dan ini tidak sepatutnya berlaku. Mereka harus faham suhu politik sekarang tengah naik dan ditambah lagi dengan fitnah dan tohmahan yang dilemparkannya (dalam ceramah).

"Apabila pihak (yang tidak menyokong Mat Sabu) mendengar putar-belit dan tuduhan, sudah tentu akan menimbulkan perkara yang tidak diingini," katanya ketika ditanya mengenai kekecohan semasa ceramah Mat Sabu di Pasir Gudang, malam tadi. - Utusan.
Juga dilaporkan:
Kira-kira 50 ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Pasir Gudang berhimpun membantah kehadiran Mat Sabu semasa berceramah di Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Perjiranan 9, Taman Air Biru, Pasir Gudang, malam tadi.

Bantahan itu menyebabkan kumpulan NGO tersebut dan para penyokong Mat Sabu bergaduh sehingga menyebabkan seorang cedera di kepala dan seorang lagi pengsan.

Mereka yang cedera itu adalah penyokong kumpulan NGO tersebut. Bagaimanapun kekecohan tersebut dapat dikawal dengan kehadiran kira-kira 150 anggota polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU). - Ibid.
Tah pasai apa, Utusan nampak macam malu pulak nak sebut nama NGO tu, sebut ja la NGO tu PERKASA, tak payah nak berselindung-selindung. Mungkin kut pasai PERKASA terbukti perkasa sebenarnya tak perkasa pasai boleh cedera dan pengsan, hahaha...

Apa pun, aku nak ucap tahniah kepada pemberani yang belasah ahli PERKASA tu. Aku bukan sokong kekerasan dan langsung tak galakkan ahli dan penyokong PAS pukui orang. Tapi kalau dah sampai tahap menceroboh premis kita lepas tu pulak buat kurang ajar kacau program kita, memang sepatutnya kita mempertahankan maruah kita.

Depa ingat selama ni depa kuat di Johor, Johor tu hak mak bapak depa. Walaupun PAS selama ni lemah di Johor tak bermakna PAS tak ada hak di Johor. Sama jugak macam di Kelantan, PAS takdak hak nak halang program Umno di Kelantan walaupun PAS cukup kuat di Kelantan.

Biar insiden ni jadi iktibar kepada umno. Jangan ingat hangpa saja ada samseng, dalam PAS pun ramai samseng. Cumanya selama ni depa sorok samseng depa pasai wala' kepada pimpinan. Jangan selalu sangat 'cabar' kejantanan PAS, aku takut nanti sampai tahap Mat Sabu pun tunjuk samseng sama, masa tu sapa pun dah tak boleh nak halang 'samseng rakyat'...

Dunia akan terkejut jika pelakon video itu bukan Anwar

Posted: 12 Nov 2011 11:52 PM PST

Oleh: ZULKIFLI YAHAYA


Tiada apa lagi yang mengejutkan dalam isu Datuk Seri Anwar Ibrahim. Polis atau mungkin pendakwa hanya menunggu masa saja untuk mengumumkan bahawa pelakon video lucah sensasi itu ialah Anwar. Tiada 'nilai berita' langsung jika pelakunya Anwar tetapi dunia jadi hairan kalau mereka umumkan pelakonnya bukan Anwar.

Dalam tahun 70an dahulu, pengumuman hari raya puasa oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja sangat dinantikan kerana pada malam melihat anak bulan, kebarangkalian untuk raya atau tidak adalah 50-50 kerana ia benar-benar bergantung sama ada anak bulan kelihatan atau tidak. Hari ini, orang tidak peduli lagi pengumuman oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja kerana tarikh berdasarkan hisab yang tercetak ditaqwim tidak pernah silap.

Begitulah tamsilnya, pengumuman bahawa Anwar adalah pelakon video lucah oleh pihak polis atau pendakwa sudah diketahui pada hari Datuk Eskay mendedahkan video tersebut lagi. Adakah dengan membuat pengumuman serupa itu oleh pihak berkuasa maka peratus sokongan terhadap Anwar atau Pakatan Rakyat akan turun mendadak?

Sehingga ke hari ini, selepas 13 tahun Anwar dijatuhkan dari kerajaan apa saja yang dilakukan oleh kerajaan, sama ada ia benar-benar berlaku atau konspirasi, maka ia tidak banyak mengubah persepsi rakyat. Jika Anwar boleh dijatuhkan dengan isu moral, maka karier politik Anwar sudah berkubur 13 tahun lalu atau selepas Saiful Bukhari membuat sumpah laknat. Tapi sumpah laknat rupanya meningkat kan jumlah undi KeADILan di Permatang Pauh dalam pilihanraya kecil 2008.

Saya sering diajukan soalan oleh rakan-rakan, "Betulkah orang dalam video itu Anwar?" Bila soalan itu diajukan, ia menggambarkan orang yang bertanya sedang berperang dengan diri sendiri sama ada untuk mengiyakan atau menafikan bahawa orang itu Anwar.

"Kalau betul orang itu Anwar pun tiada apa yang pelik," saya menjawab.
"Mengapa?" mereka menduga lagi.
"Mengikut rekod dia pernah memasuki UMNO, kemungkaran yang besar bagi orang PAS ialah sertai UMNO, jika masuk UMNO pun dia sanggup takkanlah nak…," jawapan diberi tidak ikhlas, sekadar untuk melepas geram akibat terklalu kerap diajukan soalan yang sama.

Jawapannya yang sebenarnya ialah; apa juga kekukusan yang berlaku di dalam masyarakat Islam maka Islam mengemukakan penyelesaian terhadapnya. Tuduhan berzina tidak boleh dibuat sewenang-wenangnya tanpa empat saksi yang adil yang menyaksikan secara zahir. Sesiapa yang gatal mulut untuk menuduh juga maka dia boleh dikaitkan dengan perbuatan qazaf iaitu menuduh seseorang berzina melalui lisan atau tulisan tanpa membawa saksi yang disyaratkan mengikut syarie.

Qazaf adalah dosa besar yang jika tidak diampunkan Allah maka pelaku akan dihumban ke neraka. Harus difahami bahawa qazaf beraku kerana kegagalan penuduh membawa saksi, bukan kerana peristiwa zina tidak berlaku.

Andaikata, orang dituduh benar-benar berzina maka orang itu bakal menerima padah yang berat di akhirat, tapi sekurang-kurangnya di atas dunia sempat jugak penzina itu menyedap. Malang bagi pihak yang melakukan qazaf kerana mereka bukan merasa nikmat apa pun di atas dunia hasil menuduh orang berzina tanpa saksi tetapi di akhirat bala sedang menunggu.

"Sebab itulah saya memilih sikap kepimpinan PAS yang mempertahankan bahawa Anwar tidak berzina selagi pihak penuduh tidak mampu membawa 4 saksi yang adil, mengikut apa yang Allah syaratkan dalam Al-Quran," itu penjelasan saya di mana-mana.

Itulah juga menjadi pandangan segolongan rakyat Malaysia yang faham ajaran Islam berhubung isu Anwar. Mereka tidak sibuk memikirkan jam omega, raut wajah, ujian poligraf dan sumpah laknat yang bukan dari ajaran Islam itu. Ramai ahli dan penyokong PAS berada dalam golongan ini.

Golongan yang kedua ialah golongan yang benar-benar yakin bahawa Anwarlah orangnya pelakon video lucah itu. Justeru Anwar tidak layak menjadi pemimpin. Maka beliau diserang setiap detik. Golongan kedua ini merasakan mereka adalah pihak yang prihatin dengan dosa pahala, membenci penzinaan serta mempercayai apa juga perbuatan yang dikaitkan dengan nama Allah (sumpah) adalah dari ajaran Islam. Hakikatnya mereka adalah golongan yang ghurur, tertipu kerana kejahilan diri sendiri dalam memahami ajaran Islam. Mereka merasa diri alim, walhal mereka adalah jahil. Ramai yang berada dalam golongan kedua ini, datangnya dari ahli-ahli dan penyokong UMNO.

Golongan ketiga adalah pihak yang mempercayai Anwar melakukannya atau mungkin juga menganggap tidak penting untuk mengesahkan Anwar melakukannya atau tidak; tetapi menganggap ianya isu peribadi dan tidak perlu dikaitkan dengan soal kepimpinan atau politik. Ramai yang berada dalam golongan ketiga ini adalah terdiri dari masyarakat bukan Islam. "Kami tak marah Anwar mau main sama sapa pun, tapi kami marah minyak naik, gula naik.." itu suara yang mewakili golongan ketiga ini.

Dalam menilai isu Anwar ketiga-tiga kumpulan itu adalah yang terbesar di negara ini. Selain dari gabungan ketiga-tiga kumpulan itu, terdapat segolongan lagi rakyat Malaysia yang sudah terlalu muak dengan isu Anwar. Siang, malam, pagi, petang; buka akhbar tengok tv asyik-asyik isu tersebut yang disuap. Mereka bosan untuk turut memikirkan perkara yang dirasakan tiada kaitan dengan kepentingan hidup mereka. Mereka tidak menyukai tindakan penyokong atau penentang Anwar.

Isu Anwar sudah tidak sekuat tahun 1999 dalam menentukan pola sokongan rakyat. Maka golongan keempatlah sebenarnya yang sepatutnya menjadi kumpulan sasaran untuk dialihkan kecenderungan mereka. Jangan terlalu menumpu isu Anwar. Hidangkan gula, minyak, tol, peningkatan kos hidup, rasuah, penyelewengan, pengkhianatan UMNO terhadap Islam/Melayu dan sebagainya.

Percayalah golongan keempat ini boleh menjadi penentu kuasa politik negara. Bergantung kepada ikhtiar kita untuk mengolahnya. http://kedahla.blogspot.com

Tarikh PRU13 dan projek lembu 1 Malaysia

Posted: 12 Nov 2011 11:46 PM PST

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Teka-teka tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 memang tidak akan berakhir selagi Parlimen belum dibubarkan. Walhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjQNBjSMGQWEF3UOwQyuWiWuSZvlhk7yTUi9u9lxa1fx5s0JWaKJN1VcDKgCRIyednBL5gYqXu-btMqPY9mng5P4_ejH5aACVaI5i9hezO7Vv15ioT-6A4qMDTX9ikfddTQmXH6xm5CcoIu/s320/images.jpgaupun saya sendiri menjangkakan ia mungkin diadakan selepas Tahun Baru Cina 2012, tetapi masih ramai yang suka meneka tarikh lebih awal, dengan andaian Dato' Seri Najib Razak lebih selesa mengadakannya selepas balik daripada menunaikan fardu haji.

Mana-mana Perdana Menteri tentu tidak gemar jika telahannya mudah dibaca umum. Bagaimanapun, pastinya mereka tidak akan mengubah tarikh yang dipilih secara cermat itu hanya kerana ia sudah dijangka. Apatah lagi PRU13 adalah mengenai persoalan hidup dan mati Umno-BN. Mandat BN akan tamat pertengahan tahun 2013.

Saya tidak melihat episod Najib dan isterinya, Datin Seri Rosman Mansur ke Makkah mampu meraih lebih sokongan mahupun simpati pengundi, malah ia boleh bertukar menjadi sebaliknya jika publisiti media nampak "keterlaluan" dan kelihatan sarat dengan "motif politik".

Bukankah isu gambar pengawal-pengawal Najib yang ramai semasa di Masjidil Haram, pakaian Rosmah yang tidak sempurna menutup aurat, dan terbaru, kenyataan PM bahawa urusan hajinya selesai awal, turut mengundang kontroversi, terutama di laman-laman sosial internet, serta mendapat 'teguran' Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya?

Walaupun tarikh 11.11.11 nampak menarik untuk tarikh pembubaran Parlimen, namun bagi saya, tiada alasan untuk Najib tergesa-gesa memilihnya sebaik tiba dari Tanah Suci. Jika ia dicadangkan juga oleh para penasihatnya yang ramai itu, mungkin istilah lebih tepat buat mereka adalah "punahsihat" ...

Lagi pun, masakan PRU13 bakal berlangsung semasa masih ada jemaah haji yang belum pulang ke tanahair? Negara juga bakal menghadapi musim banjir tidak lama lagi. Lebih penting daripada itu, Bajet 2012 yang menjanjikan begitu banyak peruntukan 'one-off' berbentuk wang tunai belum dapat dilaksanakan lagi. Paling awal dapat diagihkan pada Disember ini dan memakan masa sehingga melewati tahun baru.

Begitu juga dengan jaminan transformasi politik Najib seperti memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri dan pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, yang hanya dapat direalisasikan sekitar sekitar Mac tahun depan.

Pemansuhan ISA adalah peristiwa besar yang tidak akan disia-siakan Najib; mengadakan PRU13 sebelum janji itu dikota akan membawa padah lebih besar dan mengukuhkan lagi persepsi ramai bahawa BN-Najib tidak boleh dipercayai. Ya, lebih baik tiada jaminan pemansuhan dibuat pada malam Hari Malaysia yang lalu jika beliau mahu mengadakan pilihan raya cepat.


Saya kira imej Najib juga tercalar teruk jika PRU13 diadakan sebelum cadangan pembaharuan sistem pilihan raya oleh jawatankuasa terpilih khas Parlimen (PSC), yang dipengerusikan Dato' Seri Maximus Ongkili, dilaksanakan. Pada 22 September lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata PSC itu diberikan tempoh enam bulan untuk menyiapkan cadangan mereka.

Meskipun tiada sekatan untuk Najib mencadangkan tarikh pembubaran Parlimen lebih awal, tetapi beliau sudah tentu tidak boleh meremehkan sensitiviti majoriti rakyat terhadap kepincangan proses demokrasi negara kita, sepertimana digambarkan melalui perhimpunan raksasa Bersih 2.0, 9 Julai lalu.

Menarik komentar Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man: "PM yang baru balik haji dengan semangat melontar jumrah, sehebat melontar sifat mazmumah dalam diri, sudah pasti akan membawa pelbagai perubahan sama ada dalaman dan luaran, kerana ia antara tanda-tanda haji mabrur.

"Lebih besar dari itu, rakyat yakin PM yang dapat haji mabrur akan hanya mengadakan pilihan raya setelah segala penyelewengan sistem pilihan raya dapat diperbaiki. Mana mungkin mereka yang dapat haji mabrur sanggup mengadakan pilihan raya dengan penipuan, ketidakadilan dan daftar pemilih yang tidak bersih?"


Selain itu, isu-isu sensasi terkini, seperti skandal penyelewengan lebih RM250 juta Projek Fidlot Kebangsaan (NFC) membabitkan suami dan anak-anak Dato' Seri Shahrizat Jalil, menteri kabinet yang juga Ketua Wanita Umno, dipercayai mampu memberikan tekanan besar kepada BN-Najib.

Persepsi masyarakat bukan Melayu terutama pengundi Tionghua memang lebih terkesan dengan isu-isu seperti rasuah, kronisme, salahguna kuasa, skandal kewangan dan Laporan Ketua Audit, tetapi saya yakin kesedaran berpolitik orang Melayu juga semakin matang dan mereka turut prihatin dengan persoalan integriti dan akauntabliti.

Sementara orang Cina kian menjauhi BN dan dan melihat gabungan parti itu langsung tidak boleh dipercayai untuk memegang amanah pemerintahan, pengundi Melayu pula bakal menjadi penentu siapa peneraju Putrajaya. Dan saya jangka, isu NFC bakal mengocak keyakinan Umno-BN terhadap orang Melayu.

Jawapan Najib dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato' Seri Noh Omar terhadap isu yang yang dibangkitkan Pengarah Strategik KeADILan, Rafizi Ramli jelas mahu memperbodohkan rakyat. Shahrizat pula sehingga kini gagal menjawab bagaimana suami dan anak-anaknya, yang tiada pengalaman dalam bidang ternakan boleh diberi kepercayaan dan modal (pinjaman RM250 juta, geran RM6.1 juta dan 5,000 ekar tanah) sebegitu besar.

Rafizi mengemukakan bukti bahawa keseluruhan RM250 juta telah disalurkan kepada akaun NFC menjelang menjelang 31 Mac 2009. Pada 6 Mei 2009, NFC memindahkan wang pinjaman ini, RM116 juta, ke dalam akaun deposit tetap milik NFC di Public Bank Berhad.

Penyata kewangan NFC yang difailkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan badan-badan lain menunjukkan NFC mendapat keuntungan faedah dari simpanan deposit tetap berjumlah RM666,952.96 bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009.

"Keuntungan faedah RM666,952.66 bersamaan 23% daripada perolehan hasil penjualan lembu, seolah-olah NFC sebuah syarikat pelaburan kewangan dan bukannya operator ladang ternakan lembu," kata Rafizi.

Tidak terhenti setakat itu, beliau turut mendedahkan:

* Analisis rekod kewangan NFC bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009 menunjukkan operasi ternakan lembu rugi besar dan tidak mungkin berupaya membayar kembali pinjaman RM250 juta.

* Bagi tahun 2009, kos purata mengimport, menternak dan menyembelih seekor lembu di NFC berjumlah RM4,481 seekor.
* NFC memberi diskaun RM2,964,555 kepada Real Food Company Sdn Bhd (RFC) yang mengendalikan restoran mewah Meatworks milik keluarga Shahrizat, atas alasan mengurangkan harga jualan memandangkan kos terlalu tinggi.


* Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2008 dan 31 Disember 2009, NFC rugi RM7 juta (2008) dan RM11 juta (2009).

* Kos operasi tinggi bermakna besar kemungkinan NFC akan terus rugi bagi tahun-tahun mendatang, apatah lagi sasaran ternakan dan sembelihan tersasar jauh.

* Kerajaan Pusat tiada pilihan kecuali melupuskan pinjaman RM250 juta seperti mana amalan sebelum ini yang membabitkan Perwaja.

* Rekod kewangan NFC bagi tahun berakhir 31 Disember 2009 menunjukkan RM827,579 digunakan untuk pelbagai lawatan luar negara dan keraian oleh pengarah NFC yang terdiri dari suami dan anak-anak Shahrizat.

* Kalau pun NFC perlu membuat lawatan ke luar negara untuk meninjau lembu dan mengikat perjanjian komersil, jumlah itu terlalu tinggi dan bersamaan RM511 setiap seekor lembu yang disembelih pada 2009 oleh NFC.

* Hanya 1,618 lembu disembelih pada 2009. Daripada kos purata penternakan dan penyembelihan sebanyak RM4,481 seekor, 11% (RM511) adalah kos lawatan ke luar negara dan keraian yang dibelanjakan keluarga Shahrizat.

* Kos operasi di NFC 22 kali ganda lebih mahal berbanding anggaran kos Jabatan Perkhidmatan Veterinar semasa kertas konsep projek fidlot dibuat.

Sebelum ini, Rafizi mendedahkan walaupun sasaran permintaan yang ditetapkan adalah 40 peratus tetapi NFC hanya mencapai 0.6%. Jumlah lembu yang perlu disembelih untuk mencapai sasaran adalah 1,500 ekar sehari tetapi realitinya kini sekadar 20 ekor.

Beliau juga mempersoalkan: "Berapakah hasil dari kayu kayan yang ditebang untuk membuka ladang sedia ada di atas tanah seluas beribu ekar dan siapakah yang mendapat keuntungan dari urusniaga kayu kayan tersebut?"

Persoalannya, mampukah isu-isu yang real ini menangkap imiginasi pengundi, khususnya orang Melayu, berbanding isu-isu rekaan berkaitan kepentingan Melayu, yang dicipta Umno, melalui penonjolan Utusan Malaysia dengan jurucakapnya, Perkasa dan beberapa individu seperti Zulkifli Nordin dan Ezam Mohd Noor?

Saya bimbang jika isu jadi-jadian, atau seperti rakan saya, Zulkifli Yahaya, sifatkan sebagai "pelbagai cerita hantu atau kisah seram ciptaan BN untuk takutkan pengundi Melayu", dapat mempengaruhi khalayak ...

Diusir selepas dipenjara

Posted: 12 Nov 2011 11:44 PM PST

Oleh : Wartawan Sinar Harian


Banduan

TELUK INTAN - Tindakan menyalahgunakan pas lawatan sementara sekali gus melanggar Peraturan 11 (6) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963, serta dianggap menipu Kerajaan Malaysia, seorang warga Indonesia dijatuhkan hukuman penjara empat bulan di Mahkamah Sesyen Teluk Intan, di sini, kelmarin.

Perbicaraan dijalankan di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Teluk Intan, Ahmad Hidayat Md Nor, sementara Roshamsul Kamal Ahmad Tajri bertindak sebagai Pegawai Pendakwa Jabatan lmigresen.

Tertuduh hanya mengangguk faham dengan pertuduhan terhadapnya yang dibacakan di hadapan Ahmad Hidayat dan mengaku bersalah atas semua kesalahan yang dilakukan.

Tertuduh ditahan ketika berniaga ayam siap diproses di No 18 Meja Ayam, Pasar Awam Taman Bunga Raya, Tanjung Malim pada jam 9.20 pagi pada 28 Oktober lalu bersama rakannya, Musiyono Musiran, 36 yang bekerja di bawah majikan tempatan, Ibrahim Ishak, 55 dan Rozaini Mohamad, 49.

Mustakim didapati menyalahgunakan pas lawatan sementara, dikeluarkan di bawah sektor pertanian dengan bayaran RM410 dengan bekerja dalam sektor perkhidmatan, iaitu berniaga ayam yang memerlukan bayaran levi RM1,850.

Tindakannya telah melanggar Peraturan 39 (b) Peraturan Peraturan Imigresen 1963 yang membolehkan dia dikenakan hukuman penjara tidak lebih enam bulan atau didenda tidak melebihi RM1,000 atau kedua-duanya sekali.

Ahmad Hidayat dalam hujahnya berkata, tertuduh telah melakukan kacau ganggu dari segi ekonomi kerana peluang pekerjaan rakyat tempatan telah diambil alih oleh tertuduh secara tidak sah.

Berpuas hati dengan hujah yang disampaikan pihak pendakwa, Ahmad Hidayat menjatuhkan hukuman penjara selama empat bulan ke atas tertuduh, berkuat kuasa pada tarikh tertuduh ditahan, iaitu pada 28 Oktober lalu.

Pas lawatan sementara milik tertuduh juga akan dibatalkan di bawah kuasa Ketua Pengarah Imigresen, di bawah Peraturan 19 Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 yang mana tertuduh akan diusir keluar dari negara ini sebaik sahaja tamat tempoh dipenjarakan.

Sementara itu, Musiyono dibebaskan setelah mendapat persetujuan daripada Pengarah Jabatan Imigresen Perak serta arahan daripada Timbalan Pendakwa Raya kerana telah berdaftar di bawah Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja Asing/Pendatang Tanpa Izin (6P).

Manakala Rozaini yang dipercayai bersubahat dengan Ibrahim selaku pemilik premis di bebaskan oleh mahkamah dengan amaran keras serta akuan­ bersumpah.
Rozaini mengakui tidak akan mengulangi perbuatan itu pada masa akan datang dan bersedia dikenakan tindakan undang-undang oleh Jabatan Imigresen jika melakukan perbuatan itu semula.

Pas mahu calon muda

Posted: 12 Nov 2011 11:43 PM PST

Oleh : NORHASPIDA YATIM

Nasruddin Hassan

KUALA LUMPUR - Pemuda Pas mahu lebih ramai orang muda diberi peluang menjadi calon pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Ketua Pemuda Pas, Nasruddin Hassan berkata, mereka telah menyerahkan senarai calon mewakili pimpinan muda kepada Pas Pusat untuk dipertimbangkan.

Katanya, pilihan ini perlu, supaya semua pihak boleh menerima corak pentadbiran baru dan mengasah kepimpinan daripada golongan muda.

"Kita telah menyiapkan cadangan ke arah penambahbaikan sistem pilihan raya di negara ini," katanya selepas menghadiri mesyuarat bulanan Pemuda Pas di ibu pejabat Pas di sini, semalam.

Menurutnya, bagi mewujudkan pelapis kepimpinan sedia ada, 40 peratus kepimpinan hendaklah diwakili orang muda.

"Cadangan berkenaan bukannya menidakkan kepimpinan sedia ada, sebaliknya untuk kebaikan dalam melaksanakan perubahan," katanya.

Ketika ditanya mengenai penerimaan pimpinan pusat, beliau berkata sehingga kini masih belum ada kata putus kerana pembahagian kerusi dibuat di peringkat pusat.

Sementara itu, mengulas me-ngenai sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC), beliau berkata, sesetengah pihak tidak perlu memberi ruang kepada jawatankuasa untuk membuat keputusan.

Nasruddin berkata, tindakan berkenaan boleh menjamin kelancaran perjalanan jawatankuasa yang diberi kepercayaan menangani penipuan di dalam pilihan raya.

"Itu pandangan daripada MCA di dalam PSC, kita tidak berhak memberikan ulasan mengenai isu berkenaan kerana ia adalah cadangan mereka.

"Bukan direalisasikan lagi. Mungkin akan ada perbincangan lanjut daripada anggota dalam PSC terhadap isu berkenaan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan pihak lain mengecam pandangan Ahli Majlis Tertinggi MCA, Datuk Ei Kim Hock yang enggan membenarkan rakyat Malaysia di luar negara mengundi.

Warisi hutang RM829.8J

Posted: 12 Nov 2011 11:28 PM PST

Oleh : RISWANDI RAZAK


Azmin Ali

SHAH ALAM - Kerajaan Negeri Selangor telah berjaya uruskan 40 hutang yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu, dengan membayar sebanyak RM253 juta dari jumlah keseluruhan RM829.86 juta hutang kepada Kerajaan Pusat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa, Azmin Ali berkata, Selangor merupakan satu-satunya negeri yang berjaya membayar tunggakan hutang berserta anuiti dan menjadikan baki hutang pada akhir tahun 2010, sebanyak RM656 juta.

Menurutnya, kebanyakan negeri-negeri lain tidak berjaya membayar penuh jumlah yang diperuntukkan, sebaliknya hanya membayar anuiti dalam jumlah yang kecil sahaja.

"Negeri Selangor merupakan satu-satunya negeri yang berjaya mengurangkan tunggakan bayaran balik pinjaman setelah membayar membayar hutang pokok sebanyak RM173 juta berserta anuiti semasa RM79.7 juta.

"Manakala, negeri-negeri seperti Pahang hanya membayar anuiti sebanyak RM3 juta dan Melaka pula tidak membuat sebarang pembayaran sama ada tunggakan hutang pun anuiti," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai langkah Kerajaan Negeri menguruskan 40 hutang yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu.

Timbalan Presiden PKR itu berkata, keupayaan membayar hutang berkenaan, membuktikan bahawa kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat (PR) mampu mentadbir dan mengurus ekonomi dengan lebih baik dan efektif.

Azmin berkata, pengurangan hutang secara mendadak RM173 juta pastinya akan menghasilkan penjimatan kepada rakyat dan mengurangkan beban hutang rakyat kepada Kerajaan Pusat.

Menurutnya, pengurusan dan pentadbiran kewangan secara berhemah yang diamalkan Kerajaan Negeri merupakan pembaharuan yang perlu diteladani dalam memastikan tidak berlaku ketirisan dalam perbelanjaan kerajaan.

"Langkah Kerajaan Negeri membayar penuh tunggakan hutang ini membolehkan, perlaksanaan pelbagai program untuk kebaikan rakyat.

"Berbeza bagi negeri-negeri yang tidak membuat pembayaran penuh, jumlah hutang tersebut akan bertambah, dan pastinya akan membebankan rakyat kerana perlu membayar tambahan hutang pada tahun hadapan," katanya.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri telah melakukan pembaharuan dalam urus tadbir negeri, sehingga mendapat pengiktirafan dari Ketua Audit Negara di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Naib Presiden UMNO Amal Rasuah?

Posted: 12 Nov 2011 11:25 PM PST

malaysiadaily


PENDEDAHAN Timbalan Setiausaha Agung DAP, Datuk Ngeh Koo Ham di dalam Sabahkini.net bertajuk 'Rural Ministry Paid RM404 M For Higher Bids' berhubung kepincangan Kementerian Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) yang melantik kontraktor yang menawarkan harga sehingga 500 peratus tinggi daripada harga pasaran, memang agak mengejutkan.

Tetapi kelihatannya amat membanggakan Perdana Menteri Malaysia yang seolah-olah merestui amalan rasuah dilakukan oleh 'Golden Eye Boy', Datuk Seri Panglima Mohd Shafie Haji Apdal.

Pembaziran lebih RM500 juta dana awam bagi semua projek mega yang dilaksanakan oleh KKLW di bawah NKRA, tidak termasuk projek kecil yang bernilai hampir RM1Billion adalah salah laku jenayah pecah amanah, rasuah dan sabotaj kepada ekonomi negara.

Kes ini harus dipandang berat oleh semua agensi penguatkuasa seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Akauntabiliti seperti Jabatan Audit Negara kerana merupakan jenayah perdagangan yang meletakkan negara di ambang muflis.

Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar Solar Hibrid di Pulau Banggi adalah contoh yang paling tepat untuk membuktikan bahawa amalan rasuah yang diperkukuhkan dengan 'Top-Up' harga adalah budaya 'samseng' yang seakan direstui Menteri Kewangan Malaysia merangkap Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

Jika tidak, kenapa beliau hanya mendiamkan tindakan KKLW memilik kontraktor 'muflis' bukan bumiputera, Usaha Serimas Sdn.Bhd untuk menjalankan kontrak KKLW.T.67/2011 bagi Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) Sistem Solar Hibrid Fasa II Di Pulau Banggi dengan kos RM 81,475,281.42 sedangkan sebuah anak syarikat Tenaga Nasional Berhad (TNB) iaitu TNBES turut menyertai tender berkenaan menawarkan harga RM55,520,848.

Perbezaan harga RM25,954,433.42 merupakan satu kesalahan jenayah terancang kerana sebelum ini TNBES turut melaksanakan Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) Sistem Solar Hibrid Fasa I di Pulau Banggi dengan kos RM21 juta sahaja; sekalipun menyerahkan kontrak tersebut kepada empat subkontraktor iaitu Usahasama Shapadu Properties Sdn Bhd dan Berestu Corporation Sdn Bhd untuk kerja Sivil dan Bangunan dan Unimodal Sdn Bhd; Restu Indah Sdn Bhd dan Power Technologies Sdn. Bhd untuk kerja bangunan.

Mengikut maklumat dalaman TNBES, kos berkenaan termasuk profit dan melantik subkontraktor kerana kos sebenar projek BELB Solar Hibrid Fasa II Pulau Banggi hanya berharga RM40 juta sahaja.

Jelas sekali perbezaan harga RM41 juta daripada tender yang ditawarkan kepada Usaha Serimas Sdn.Bhd adalah untuk membeli kesetiaan Ketua UMNO Bahagian, AJK UMNO Bahagian, Puteri dan Wanita demi untuk mengucar kacirkan sistem politik dan pentadbiran yang sedia ada.

KKLW menggunakan modus operandi yang sama kerana menawarkan projek kecil kepada semua 'Desperado' dalam UMNO

Dalam kes MARA seperti yang ditegur Ketua Audit Negara, semua tender atau projek KKLW atau agensi di bawahnya seakan boleh 'dikenduri' oleh Menteri atau suku sakatnya; tanpa perlu merujuk kepada Ketua Setiausaha Kementerian, Pengarah Agensi berkaitan; seolah-olah Menteri KKLW mempunyai kuasa veto dalam melaksanakan projek.

Menteri KKLW telah membelakangkan Arahan Perbendaharaan, Tatacara Tawaran Tender dan Akta Acara Kewangan; seolah-olah tidak perlu tertakluk kepada Akta Audit Negara dan Akauntabiliti Kerajaan.

Dalam hal ini sewajarnya, PDRM dan SPRM mengambil tindakan drastik berasaskan laporan polis dan SPRM yang telah saya buat kerana mengikut undang-undang, Menteri KKLW telah melakukan rasuah dan pecah amanah.

Apakah Perdana Menteri, SPRM, Polis dan Ketua Audit Negara merestui amalan yang dilakukan Menteri KKLW kerana sejak 2008 amalan songsang ini berterusan yang melibatkan pembaziran peruntukan berbilion ringgit?

Tindakan 'pecah amanah dan rasuah' Menteri KKLW telah melahirkan ramai jutawan segera yang terdiri daripada 'Political Reject' di dalam UMNO dan Parti Komponen BN; termasuk Haji Mohd Yuso Apdal, Christoper Chiew, Alfred Chan, Datuk Chin Su Phin, Datuk Peter Anthony, Datuk John Ambrose, Yusof Said dan sebagainya yang dijadikan 'Kuda Tunggangan' untuk menghancurkan UMNO Sabah.

SPRM dan Polis seolah-olah sudah menjadi satu badan elit yang hanya diperalatkan oleh pemimpin UMNO untuk menghukum atau mencantas pemimpin yang tidak disukai oleh pucuk pimpinan parti; sedangkan penjenayah sebenar turut dilindungi kerana menganggotai badan elit berkenaan.

Tidak cukup dengan sikap Menteri KKLW yang kalis tindakan, Pegawai Khasnya di Tenom, Jamawi Jaafar, juga berkuasa penuh mengatasi Ahli Parlimen dan ADUN kerana mempunyai 'Kuasa Eksekutif' untuk melaksana atau mengagehkan projek KKLW kepada kroni dan proksi menteri.

Memang agak menakjubkan kerana di zaman Najib menjadi Menteri Kewangan, khidmat Jurutera atau Jabatan Kejuruteraan seperti Jabatan Kerjaraya dan Jabatan Pengairan dan Saliran tidak diperlukan lagi kerana merestui Menteri KKLW melantik FELCRA menjalankan tugas pemantauan projek.

Transformasi FELCRA daripada bidang pertanian kepada kejuruteraan merupakan salah satu kehebatan Najib kerana sesiapa sahaja boleh menjadi Jurutera untuk mengawalselia projek KKLW sehingga Pejabat Daerah dan JKR dianggap sebagai 'Pengacau'.

Mungkin rakyat tertanya-tanya bagaimana akauntabiliti kerajaan ditadbir urus oleh Kerajan BN kerana sesiapa sahaja boleh dilantik menjadi Jurutera atau Akauntan tanpa mendapat kelulusan Jabatan Perkhidmatan Awam sebagaimana yang diamalkan Kementerian atau Jabatan lain.

Senario ini berlaku mungkin disebabkan Ketua Audit Negara, Tan Sri Amrin Buang bukan akauntan bertauliah kerana mengikut Undang-Undang, hanya 'Akauntan Bertauliah' yang boleh dilantik sebagai Ketua Juruaudit Negara.

Oleh itu, tidak hairan jika Laporan Ketua Audit Negara seperti 'Surat Khabar Lama' kerana tidak boleh digunakan sebagai alibi untuk pendakwaan di Mahkamah disebabkan tidak ada Jurutera Professional atau Akauntan Bertauliah yang berkhidmat dengan Jabatan Audit Negara bagi memantau pengauditan Jabatan Kerajaan; saling tidak tumpah seperti tindakan KKLW melantik FELCRA bagi mengawal selia projek.

Kesan ketara daripada tindakan tidak professional Menteri KKLW, telah mewujudkan beberapa kasta di dalam UMNO, terutama mereka yang benar-benar ikhlas berjuang untuk parti dan mereka yang hipokrit yang berjuang untuk kepentingan peribadi atau kumpulan ketiga ialah penjenayah yang berselindung di sebalik lambang UMNO untuk merampas kuasa dan menggunakan kuasa untuk memperkayakan diri dan kroni, sampai bila-bila.

Pemimpin UMNO yang ada sekarang terlalu bacul untuk menegur tindakan Menteri KKLW kerana kedudukan Datuk Seri Mohd Apdal sebagai Naib Presiden UMNO yang dilihat sebagai mengatasi undang-undang (Above The Law).

UMNO kini dilihat sebagai 'Gudang Sampah Sarap' kerana semua pemimpinnya tidak lagi mengutamakan prinsip perjuangan untuk parti, malah sering mencipta sengketa kerana mereka hanya hidup senang, jika wujud sengketa antara pemimpin.

Jika dalam Kes MARA, Ketua Pengarah MARA mengumumkan pihaknya akan mengutip balik semua bayaran terlebih dibayar kepada kontraktor, apakah dalam kes ini, KKLW akan mendapatkan kembali ratusan juga ringgit yang dibayar secara tidak sah oleh KLLW; terutama kepada 'Bill Collector' utama seperti Marzuki Datuk Nasir, Azis Jamman, Christopher Chiew, Mohd Yusof Apdal dan sebagainya? CITRA MASADI (sabahkini)

Tiada ulasan: