Khamis, 10 November 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


Awkward Agama : Melacurkan Islam Adalah Pekerjaan Yang Halal dan Sah di Malaysia

Posted: 10 Nov 2011 05:47 PM PST

Kalau kau bukak paper, khasnya paper yang orang Melayu suka baca, ada banyak iklan mengenai produk-produk kesihatan.Jadi hari tu bila aku baca pasal satu produk yang menulis; "Bila anda dirawat oleh mesin terapi kami selama satu jam sama seperti anda bersenam selama 3 jam.."

Aku tergelak bila baca statement tu. Kelakar. Sangat kelakar.

Tapi apa yang sangat obvious mengenai produk berunsurkan "miracle medicine" ni adalah mesti iklan dia akan tepek muka mamat Melayu pengasas perubatan tu dan selalunya produk2 tu akan dinamakan dengan nama-nama yang berbunyi Islamik, sebab kita tau...kalau orang Melayu nampak produk Islamik...orang Melayu akan berdondon pergi beli...henfon Islamik,mesin terapi Islamik,water filter Islamik, seluar dalam Islamik...semua benda Islamik. Tak kiralah berapa ribu harga dia sekalipun.

Kepada yang beli produk camtu, kau tak fikir logik ke? Macam mana sebuah mesin yang nampak macam sangat cap ayam kualitinya..mampu gantikan hospital yang ada doktor dan beratus nurse?

Bukak la kepala kau...

Siapa yang buat mesin tu?
Siapa yang cipta mesin tu?
Dari mana mesin tu datang?

Konfem research untuk buat mesin tu bukannya dilakukan oleh "Doktor Melayu" kita yang tepek muka dia dalam iklan tu. Dia takde terlibat langsung dalam penciptaan mesin tu....

Apa yang dia buat hanyalah bawak masuk mesin tu dari China..copkan nama Islamik dekat produk dari China dan kemudian claim tu produk dia.

Wajah2 "Doktor yang maha hebat" yang kau nampak dalam iklan tu sebenarnya hanyalah middleman..atau dalam erti kata lain...salesman yang poyo dan exaggerate produk orang lain dan claim itu produk dia. Tapi macam biasa...orang Melayu, bila nampak produk bernama Islamik...dia akan support. Semua atas nama Islam. Taruk aje nama company ala Islamik..produk ala Muslimin sket...setel.

Aku pun ingat nak meniaga..."Pelacur Islamik."
Mesti ramai yang nak langgan.

Tiada ulasan: