Jumaat, 25 November 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Rumah Agam Saifuddin Nasution di Australia?

Posted: 24 Nov 2011 09:05 PM PST


Gua rasa Saifuddin patut jawab fitnah yang dimainkan puak balaci penjilat seperti kat sini

Beauty & The Beast

Posted: 24 Nov 2011 07:45 PM PST




Jangan terkejut kerana majlis perkahwinan ini menelan belanja RM15 juta termasuk nilai barang hantaran yang diberikan oleh kedua-dua belah pihak. Sebagai tanda kasih suaminya, pada hari berbahagia itu Syella menerima hadiah banglo bernilai RM5 juta, kereta Audi R8 berharga RM800,000, wang hantaran RM111,111, mas kahwin RM1,000, telefon bimbit, set mandian, alat solek, al-Quran, sejadah, telekung dan tasbih.

Baca sini, sini dan sini


Aziz Bari Sedia Hadap Sultan Umno

Posted: 24 Nov 2011 05:10 PM PST

SAYA SEDIA MENGHADAP SULTAN : AZIZ BARI

Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata beliau bersedia untuk menghadap Sultan Selangor untuk memberi penjelasan berhubung kenyataan baginda berkaitan audit kewangan tahunan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Lembaga Zakat Selangor (LZS).

Aziz berkata, "saya tidak berniat melawan baginda."

"Saya rasa DYMM Tuanku tahu saya telah banyak menulis mengenai peranan dan kuasa raja-raja selaku ketua negeri dan ketua agama.


"Nampaknya, ada pihak yang mahu memburukkan imej saya di hadapan Sultan," kata Abdul Aziz dalam respons menerusi e-mel petang tadi.

"Saya menyeru para pegawai atau orang yang rapat dengan istana berhenti memberi nasihat yang salah kepada Sultan. Saya sanggup mengadap untuk memberi penjelasan. Saya bukan antiraja seperti yang digambarkan.

"Sebenarnya saya telah dipanggil oleh beberapa orang kerabat dan mereka menyokong kenyataan-kenyataan saya. Mereka kata teguran itu meskipun pahit perlu dibuat bagi menyelamatkan institusi raja dari ditunggangi oleh pihak-pihak yang berkepentingan termasuk Umno," kata Aziz lagi.

Aziz menambah, seperti yang "saya maklumkan apa yang berlaku di (Kolej Universiti Islam Selangor) KUIS semalam bukan yang pertama dan satu-satunya. KUIS adalah milik MAIS dan ia di bawah Sultan.

"Saya sudah diperlakukan begitu dalam satu program anjuran IKIM tak berapa lama dulu. Ia mungkin dilakukan ekoran peranan saya dalam isu perlantikan SUK awal tahun ini," kata beliau.

http://dppwm.blogspot.com/2011/11/saya-sedia-menghadap-sultan-aziz-bari.html


Pas lebih pentingkan ekonomi berbanding Islam – TPM

Posted: 24 Nov 2011 05:00 PM PST

BANDAR BAHARU – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin membidas kerajaan Pas Kedah kerana lebih mementingkan hasil ekonomi berbanding pembangunan syiar Islam apabila mahu merobohkan Madrasah Salihiah di Jalan Kanchut, Alor Setar.

Beliau menegaskan, rakyat mempersoalkan rancangan pembinaan itu kerana ia amat bertentangan dengan apa yang selalu dilaung-laungkan oleh Pas untuk memperjuangkan Islam dan umatnya.

"Apa yang biasa dikatakan mereka (Pas) ialah berjuang untuk Islam dan masyarakat Islam sedangkan institusi dan simbol yang kita bangunkan untuk bela masyarakat Islam terabai, tidak dihormati, apatah lagi kalau ia dirobohkan, maka ini menghapuskan sejarah 100 tahun yang sudah lama tertubuh," katanya.


Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Jamuan Rakyat 1Malaysia dan Penyerahan Simbolik Wang RM100 kepada sekolah kebangsaan (SK), sekolah jenis kebangsaan tamil (SJKT), sekolah agama (SA) serta cek pinjaman Tekun Parlimen Kulim Bandar Baharu di Dataran Serdang di sini, hari ini.

Muhyiddin mengulas mengenai langkah kerajaan negeri mengeluarkan notis mengarahkan Madrasah Salihiah yang juga sebuah surau dikosongkan bagi membolehkan ia diruntuhkan untuk memberi laluan membina sebuah kompleks beli-belah di Alor Setar.

Muhyiddin berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) amat mementingkan soal pembangunan pendidikan dan syiar Islam, namun Pas melakukan perkara yang amat bertentangan sekali.

Sementara itu, berucap pada majlis Jamuan Rakyat 1Malaysia dan penyerahan simbolik wang RM100 kepada sekolah-sekolah sekitar Parlimen Kulim/Bandar Baharu di Dataran Serdang, Muhyiddin berkata, kerajaan kini menumpukan usaha memperkasakan sistem pendidikan sekolah harian berbanding menambah bilangan sekolah berasrama penuh (SBP).

Katanya, langkah berkenaan diambil bagi memastikan kualiti dan kecemerlangan sekolah harian biasa dapat ditingkatkan sejajar dengan keperluan pendidikan negara.

"Sebenarnya dasar kita sekarang adalah tidak membangunkan SBP dalam jumlah yang banyak. Ini kerana kita hendak menumpukan kepada sistem pendidikan sekolah harian sedia ada.

"Orang kata SBP ini seolah-olah sekolah elit. Namun, sekolah lain pun elit, banyak Sekolah Berprestij Tinggi (SBT) yang diiktiraf kerajaan sekarang terdiri daripada sekolah biasa.

"Maknanya, sekolah harian biasa juga ada potensi untuk dipertingkatkan agar ia menjadi sekolah pilihan semua (school of choice)," katanya.

-Utusex

Berkaitan - http://bloglistpolitik.blogspot.com/2011/11/sejak-bila-pulak-umno-kedah-prihatin.html?utm_source=BP_recent

Muhyiddin Angkuh

Posted: 24 Nov 2011 03:55 AM PST

KUALA LUMPUR, 24 Nov ― Pemuda PAS pusat mendakwa kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam sebagai angkuh apabila memberi jaminan untuk membekalkan air bersih kepada rakyat di negeri Kelantan jika diberi mandat dalam pilihan raya umum ke-13 kelak.

Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor berkata pandangan Muhyiddin itu satu kenyataan politik berbaur ugutan kepada rakyat Kelantan.

Riduan menambah Pemuda PAS berpandangan bahawa kenyataan Muhyiddin menunjukkan kesombongan dan keangkuhannya sebagai pemimpin negara kerana meletakkan syarat tertentu terlebih dahulu kepada rakyat Kelantan bagi menyelesaikan masalah mereka.


"Ia juga seperti suatu ugutan agar rakyat Kelantan mengundi Barisan Nasional dalam pilihan raya umum ke-13, barulah masalah mereka dapat diselesaikan. Manakala jika rakyat Kelantan terus mengundi PAS, kerajaan persekutuan akan membiarkan sahaja Kelantan terus dengan masalah ini," kata beliau dipetik Harakahdaily hari ini.

Tambah Riduan, Muhyiddin mungkin telah melupai bahawa jawatan beliau selaku Timbalan Perdana Menteri adalah amanah rakyat yang perlu ditunaikan.

"Sebagai pemimpin negara, beliau bertanggungjawab menyelesaikan segala masalah dan keperluan rakyat tanpa mengira di mana mereka berada.

"Seluruh rakyat di negara ini, sama ada Kelantan atau lain-lain lagi tertakluk di bawah pemerintahan beliau dan beliau wajib menunaikan amanah ini tanpa mengira latar belakang mereka," ujarnya lagi.

Lebih dari itu, katanya masalah kebersihan air adalah masalah negara yang juga dialami oleh negeri-negeri yang lain, bukan setakat Kelantan.

Menurutnya, rakyat umumnya sudah mengerti bahawa air yang mengalir keluar dari paip di rumah, tidak selamat unutk diminum begitu sahaja melainkan perlu dimasak terlebih dahulu.

Malah, ujarnya penduduk di ibu kota juga menghadapi masalah yang sama, dengan kadar kebersihan air yang amat diragui.

Oleh kerana itu, katanya mesin pemprosesan dan penyulingan air laris di jual di merata-rata rumah di negara ini.

Beliau menambah, ia adalah masalah nasional yang perlu diselesaikan secara bijak dan berhikmah tanpa sentimen tertentu.

Justeru itu, kata Riduan, Pemuda PAS berpendapat bahawa jika Muhyiddin benar-benar ikhlas mahu menyelesaikan masalah air di Kelantan, tidak perlu tunggu mandat dari rakyat dalam pilihan raya umum ke 13.

"Sebaiknya, masalah air di Kelantan boleh diselesaikan segera kerana beliau adalah Timbalan Perdana Menteri di Malaysia, dan Kelantan adalah salah satu negeri di bawah pentadbiran negara ini," katanya.

Akta Perhimpunan Aman untuk sekat Pakatan buat pendedahan

Posted: 24 Nov 2011 03:45 AM PST

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pengenalan Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 sebenarnya merupakan tindakan untuk menghadkan pergerakan ahli parlimen Pakatan Rakyat dalam memberi penjelasan kepada rakyat mengenai pelbagai isu yang berkaitan dengan salahguna kuasa, rasuah dan salah pengurusan oleh pihak pemerintah.

"Peruntukan di dalam Undang-Undang Perhimpuan Aman yang mana menetapkan denda sehingga RM20,000 jika didapati bersalah, membolehkan kerajaan mengheret ahli-ahli Parlimen Pakatan ke muka pengadilan jika melakukan ceramah, penjelasan dan perhimpunan, yang merupakan salah satu cara untuk Pakatan Rakyat terus memberi penjelasan kepada rakyat.

"Undang-Undang Perhimpunan Aman ini merupakan satu cara untuk menghalang Pakatan memberi penjelasan kepada rakyat secara berterusan mengenai perkara yang berbangkit kerana permohonan untuk mengadakan perhimpunan yang merujuk kepada ceramah dan sesi dialog dengan rakyat memerlukan kelulusan 30 hari sebelum perhimpunan itu diadakan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Menurutnya, pemansuhan tiga proklamasi darurat - yang menurutnya hanya satu perkara kecil yang seharusnya telah dilaksanakan lama dulu - seharusnya membawa kepada kebebasan demokrasi yang lebih baik di Malaysia.

"Tetapi malangnya, pemerintah tidak mengotakan janji mereka dengan memperkenalkan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman yang menyekat kebebasan rakyat dan sekaligus melanggar Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan," tegasnya.

Tiga proklamasi darurat itu ialah:

(i) Proklamasi Darurat 1966 [P.U.(A)339A/1966] iaitu Proklamasi Darurat yang dikeluarkan oleh Yang di-Pertuan Agong pada 14 September 1966 di Sarawak bertujuan untuk membolehkan Kerajaan menyelesaikan pertikaian politik di Sarawak;

(ii) Proklamasi Darurat 1969 [P.U.(A)145/1969] iaitu Proklamasi Darurat yang dikeluarkan oleh Yang di-Pertuan Agong pada 15 Mei 1969 berikutan dengan rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 ; dan

(iii) Proklamasi Darurat 1977 [P.U.(A)358/1977] iaitu Proklamasi Darurat yang dikeluarkan oleh Yang di-Pertuan Agong pada 8 November 1977 di Kelantan bertujuan untuk menyelesaikan pertikaian politik di negeri Kelantan.

"Kita gembira kerana perdana menteri menerima cadangan-cadangan Pakatan Rakyat, khususnya setelah Rang Undang-Undang Pemansuhan Darurat yang dicadang Pakatan Rakyat ditolak Speaker Dewan Rakyat pada April 2011," katanya.

Tambahan lagi, katanya, pendirian perdana menteri yang diwakili Datuk Seri Nazri Aziz begitu berbeza pada 16 Mac 2011 apabila dalam jawapan parlimen beliau kepada soalan ahli parlimen Lembah Pantai tentang kesediaan memansuhkan serta-merta pengisytiharan darurat: "Pada pandangan kerajaan, Proklamasi Darurat pada tahun 1969 masih wajar dikekalkan atas sebab yang berikut:

(a) Adalah wajar bagi kerajaan untuk mengekalkan Proklamasi Darurat pada tahun 1969 kerana jika tidak, undang-undang yang telah diperbuat semasa Proklamasi Darurat sedang berkuatkuasa akan terhenti berkuatkuasa mengikut Fasal (7) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan dan ini akan menimbulkan kesukaran kepada kerajaan untuk mengawal jenayah untuk isu-isu yang melibatkan ketenteraman awam; dan

(b) Kemungkinan terdapat keperluan supaya undang-undang diperbuat dengan segera oleh YDPA semasa Parlimen tidak bersidang bagi menangani masalah berhubung dengan keselamatan negara antaranya yang melibatkan ancaman pengganas serta keselamatan dan ketenteraman awam yang tidak diliputi di dalam undang-undang sedia ada.

"Pun begitu, kami alu-alukan pemansuhan ini kerana menandakan suara rakyat tidak dapat dihadang oleh kerajaan lagi," katanya lagi.

Pembangkang, menurut Anwar, telah lama membawa usul untuk memansuhkan proklamasi darurat sejak lama dulu iaitu sejak 1979.

"Malahan Pakatan Rakyat telah membawa usul untuk memperkenalkan Akta Pemansuhan Darurat untuk dibentangkan di Dewan Rakyat pada Mac lepas tetapi yang melibatkan pemansuhan kesemua proklamasi darurat dan beberapa undang-undang serta peraturan-peraturan yang dikuatkuasakan oleh kerajaan apabila diperkenalkan Proklamasi Darurat ini," katanya.

Air: Utusan cuba perbodoh rakyat Kelantan

Posted: 24 Nov 2011 02:20 AM PST

KOTA BHARU, 24 Nov: Biar pun lima siri laporan khas dimuat Utusan Malaysia bagi memburukkan Kelantan berkaitan isu bekalan air bersih, namun ia dianggap belum mampu mengocak jiwa rakyat.

Ini kerana setiap hari mereka boleh minum, mandi, membasuh dan apa-apa sahaja kegiatan menggunakan air bersih dibekalkan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB).

Malah, pelabur tetap memilih Kelantan sebagai destinasi pelaburan mereka. Seandainya bekalan air di sini kritikal mengapa mereka memilih mengembangkan operasi perniagaan di Kelantan.


Apakah agenda setting Utusan peringkat tertinggi itu mampu memperbodohkan rakyat Kelantan. Jawapannya tidak.

Begitu juga dakwaan isu air dicemari bakteria E.coli, mangan dan arsenik, sedangkan kadarnya lebih rendah berbanding negeri-negeri lain.

Misalnya kadar kandungan E.coli di Kelantan hanya sekitar 0.88 peratus berbanding Pahang (1.12 peratus), Perak (0.90 peratus), Perlis (1.21 peratus) dan Wilayah Persekutuan Labuan (1.01 peratus).

Pengurus Besar AKSB, Ir Mohamad Hanafi Mahmud berkata, kadar kandungan bakteria E.coli hanya dalam peratusan kecil, dan diatasi segera setelah dikesan kandungannya.

Lagi pun katanya setiap minggu sampel air di semua loji rawatan air AKSB dihantar ke Pejabat Kesihatan untuk dianalisis.

"Setakat ini tiada pun teguran dibuat jabatan terbabit berkaitan isu yang ditimbulkan sebuah akhbar arus perdana sekarang," katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerjaraya, Utiliti dan Alam Sekitar, Datuk Mejar (B) Md Anizam Abdul Rahman (kiri) berkata, sebanyak 3531 sampel air dianalisis Jabatan Kesihatan dan hanya 31 kes sahaja dikesan ada kandungan E.coli.

"Persoalannya sekarang mengapa Kelantan sahaja yang digegerkan dalam media sehingga setiap hari disiarkan kenyataan negetif.

"Ini seolah-olah menggambarkan negeri lain tidak ada E.coli. Tidak selamanya rakyat mudah ditipu dengan maklumat berat sebelah seperti yang menjadi mainan Utusan Malaysia sekarang," katanya di sini.

Malah kata beliau akhbar terbabit juga lupa tanggungjawab menyediakan perkhidmatan bekalan air adalah di bawah kerajaan pusat, dan kerajaan negeri cuma menyalurkan sumber air.

"Mengapa mereka tidak cuba rujuk kepada perlembagaan yang secara jelas menerangkan perkara itu. Jangan cuba hendak kelirukan rakyat.

"Memandangkan tugas tersebut tidak dilaksanakan kerajaan pusat, kerajaan negeri terpaksa mengambil alihnya bagi memastikan kesejahteraan kehidupan rakyat.

"Cuba bayangkan pula usaha kerajaan negeri mahu meningkatkan bekalan air tidak mendapat kerjasama kerajaan pusat dalam tempoh begitu lama.

"Selama 13 tahun Kelantan diketepikan mendapat sebarang peruntukan. Usahkan peruntukan, pinjaman pun tidak diberi pada awalnya," ujarnya.

Beliau berkata, sepanjang tempoh itu prasarana bekalan air tetap juga dipertingkat termasuk mendapat pinjaman daripada institusi kewangan.

Hanya pada 2003 barulah pinjaman mudah diluluskan sebanyak RM600 juta, itu pun diberi bukan sekaligus, sebaliknya sedikit demi sedikit.

Menurutnya Md Anizam hasil kesungguhan kerajaan negeri sehingga sekarang hampir 70 peratus rakyat Kelantan mendapat bekalan air bersih disediakan AKSB.

HARAKAHDAILY/-

Tiada ulasan: