Rabu, 16 November 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


10 aktivis Islam yang ditahan di bawah ISA di Tawau

Posted: 16 Nov 2011 05:24 AM PST


10, ditangkap pada hari Isnin, sama ada ahli-ahli PAS atau
penyokong, termasuk guru-guru agama yang dihormati.

TAWAU: Sepuluh guru-guru agama dan aktivis Islam ditahan di sini di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) oleh satu pasukan pegawai-pegawai polis dari ibu pejabat polis persekutuan Bukit Aman.

Operasi memerangi keganasan oleh Pasukan Tugasan Khas yang diketuai oleh DSP Azman Omar. Pihak polis tidak memberi sebarang maklumat mengenai penangkapan.

Keluarga tahanan telah dimaklumkan pada hari Selasa bahawa saudara-mara mereka telah ditahan di bawah ISA yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan. Mereka boleh disimpan yg putus hubungan dgn selama 60 hari, selepas Menteri Dalam Negeri boleh menahan mereka selama dua tahun.

Menurut sumber, mereka yang ditangkap adalah semua ahli-ahli PAS atau penyokong, termasuk guru-guru agama yang dihormati di daerah Tawau.

Pesuruhjaya PAS Sabah Mohd Aminuddin Aling mempersoalkan tangkapan yang katanya dibuat tanpa waran, notis atau apa-apa maklumat terlebih dahulu. Beliau juga mengadu bahawa operasi polis yang dijalankan di hadapan isteri dan anak-anak.

Beliau berkata polis harus menjelaskan keadaan sebenar supaya berita penangkapan tidak akan disalah tafsir dan meningkatkan andaian negatif mereka yang ditahan ".

Beliau berkata polis bersenjata dan kasar. Mereka turut merampas komputer riba dan wang tunai beberapa.

Mohd Aminuddin berkata operasi polis itu semua lebih mengejutkan sebagai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru sahaja diumumkan pada bulan September bahawa ISA akan dimansuhkan.

"Orang ramai yang terkejut dengan penahanan ISA," katanya.

"Perbuatan kejam dan tidak berperikemanusiaan telah menyebabkan keadaan huru-hara dalam keluarga tahanan," katanya. Beliau menuntut 10 hingga akan segera dibebaskan tanpa syarat atau didakwa di mahkamah.

Ketua Polis Tawau Ibrahim Chin enggan mengulas tetapi media tempatan menyatakan bahawa terdapat kehadiran polis yang berat di sepanjang jalan ke lapangan terbang Tawau di kawasan Apas di mana tangkapan telah dibuat.

Menurut sumber, penangkapan boleh bagi apa-apa bilangan sebab, termasuk ancaman keganasan di Sabah. - Malaysian Must Know the Truth

Mampus Umno - Lebih Ramai Pemimpin Umno Bergelumang Dengan Tahi Lembu

Posted: 16 Nov 2011 12:59 AM PST

Malaysiakini - Lagi pemimpin Umno diheret dalam skandal projek lembu
Hazlan Zakaria:33PM Nov 16, 2011

Berdasarkan rekod kewangan syarikat projek ternakan lembu, Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC), PKR mendakwa terdapat lebih banyak penyelewengan dalam syarikat yang dimiliki oleh keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil.

NONEPada sidang media di lobi parlimen, setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution mendedahkan bahawa skandal itu kini merebak dan turut membabitkan beberapa pemimpin Umno lain.

1. Lembu-lembu bernilai RM5,281 yang disumbangkan pada tahun 2009 kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Mansor; dan RM2,640 kepada ADUN yang hanya dikenali sebagai 'YB Yunus'.

2. Lembu-lembu bernilai RM70,000 dikatakan dijual secara kredit kepada bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Zulhasnan Rafique pada tahun 2008; dan harga pembelian hanya dibayar sepenuhnya pada tahun 2009.

3. RM26,400 yang didakwa dibayar sebagai perbelanjaan yang dilakukan pada tahun 2008 oleh Shahrizat.

4. RM368,640 yang dikatakan digunakan bagi sewa pejabat dan dibayar kepada pengarah NFC - suami Shahrizat, Mohamad Salleh Ismail dan anak lelaki mereka, Wan Shahinur Izran.

Syarikat itu, sebelum ini, didakwa telah membelanjakan sebanyak RM250 juta dana awam yang diperuntukan dalam bentuk pinjaman mudah. Namun sehingga hari ini, tiada ulasan berhubung segala dakwaan yang dilemparkan dijawab.

Masalah berkaitan dengan operasi projek ternakan lembu NFC itu, pertama kalinya timbul semasa Laporan Ketua Audit Negara 2010 dibentangkan.

Skandal NFC — Muhyiddin juga patut ditanya

Posted: 15 Nov 2011 10:08 PM PST

Subky Latiff (Malaysian Insider)

16 NOV — Senator Shahrizat Jalil, Ketua Wanita Umno dan menteri, sudah terlalu penat diasak dengan pertanyaan mengenai apa yang dikenali sebagai skandal National Feedlot Corporations (NFC).

Tidak tahu bagaimana dia hendak menjelaskan kepada rakyat bagi membersihkan namanya supaya menjadi seorang menteri dan Ketua Wanita Umno yang bersih.

Yang payah baginya ialah syarikat ternak lembu dimiliki oleh suami dan anaka-anknya. Modalnya dipinjam dari kerajaan sejumlah RM250 juta. Setakat ini ternakan itu belum menunjukkan prestasi yang sepatutnya.

Ia jadi skandal kerana membabitkan keluarga Shahrizat dan dia adalah seorang menteri yang tidak sepatutnya terbabit dalam mendapatkan bantuan kerajaan sebesar itu. Walau pun mendapat pinjaman itu syarikat suami dan anaknya tetapi suami itu adalah suami menteri dan anak-anak itu adalah anak-anak menteri.

Di situ terjadinya skandal dan fitnah itu. Di situ juga maruahnya jatuh. Dia tidak dapat menjadi ketua Wanita Umno yang lebih bersih daripada yang sebelumnya. Dia sudah dilihat sama seperti yang digantinya dulu.

Itulah adalah beban yang dia kena tanggung dan kena jawab. Tetapi mengapa kerajaan bodoh seperti dia juga? Kerajaan sepatutnya duit itu kepada keluarga menterinya.

Apa kelulusan dan pengalaman yang mereka ada selain
mempunyai seorang ibu sebagai Menteri?

Sudahlah Shahrizat menjatuhkan dirinya dalam kejadian itu dan kerajaan pula setuju untuk memberinya pinjam dan permit menjalankan perusahaan itu.

Shahrizat dapat hendak menjawabnya dan Perdana Menteri dan Menteri Industri Asas Tani yang menerima beban dari orang-orang sebelum mereka terkial-kial untuk menjawabnya. Mereka jawab tetapi jawapan yang melepaskan diri. Siapa yang yakin dengan jawab mereka?


Tetapi yang belum ditanya ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin yang dilihat menunggu masa saja untuk menggantikan Najib. Dia yang memberi kemudahan kepada suami dan anak-anak Shahrizat itu.Dia patut ditanya.

Cuba tanya dia! Adakah dia kenal dan ingat seorang rakyat Malaysia pernah tinggal di Afrika Selatan? Adakah dia jumpa orang itu semasa dia berkunjung ke Afrika Selatan dalam rangka kerjanya sebagai menteri perusahaan asas tani?

Adakah orang itu pernah bercerita kepadanya tentang usahanya untuk mengendalikan ternakan lembu dan kambing baka Afrika Selatan di Malaysia? Adakah orang itu minta bantuan dan nasihatnya bagaimana dia boleh mengendalikan ladang ternakan itu di negara ini?

Tidak dapat dipastikan adakah orang itu ada membentangkan rancangan dan persediaannya untuk menjayakan ternakan itu. Biasanya seorang yang minta nasihat menteri tentulah ada persiapannya.

Ada pun ladang NFC yang mendapat bantuan dan sokongan menteri itu dirasakan sama dengan apa yang dihasratkan oleh orang itu.

Tidak dipastikan adakah rancangan keluarga Shahrizat sudah sedia ada dalam pengetahuan kerajaan sebelum orang yang berkelana di Afrika Selatan memikirkan pelannya? Maka sang menteri menjelajah ke serata dunia bagi mendapatkan pengetahuan lengkap bagi menyokong projek suami Shahrizat itu.

Atau ilham itu diperolehi setelah ada orang bertanya mengenainya?

Tidak begitu penting apakah dia ingat orang Malaysia yang dikatakan pernah menemuinya di Afrika Selatan dulu.

Yang penting ialah bagaimana dia boleh bersetuju dengan suami dan anak-anak Shahrizat untuk meluluskan permohonan melagang ternakan besar-besaran sedang dia tahu Sahrizat adalah rakan sekabinet dengannya. Kaum kerabat menteri tidak sepatutnya dilayan.

Kalau dirasakan suami dan anak-anak menteri ada kelayakan untuk mengendalikan projek itu dan dia wajar disokong, maka pilihan yang terbaik ialah Shahrizat melepaskan jawatan menterinya dulu bagi menceburi penuh masa dalam ternakan itu.

Shahrizat boleh terus jadi pemimpin Wanita Umno, tetapi dia tidak wajar kekal sebagai menteri kerana suaminya memerlukan sokongan kerajaan bagi mengendalikan projek itu.

Tetapi adakah sang suami dan sang anak ada kepakaran dalam ternakan yang besar itu? Mereka bukan hendak memelihara sepuluh ekor kambing dan lembu di tanah tiga atau empat ekar. Mereka mahu memelihara beribu-ribu ternakan di tangah yang berpuluh ribu ekar.

Paling penting ialah modalnya dari pinjaman dari kerajaan. Bukan seratus ringgit. RM250 juta. Apa kelayakan bagi seorang mendapatkan ppimjaman sebesar itu? Apa jaminan duit kerajaan itu selamat?

Mahyuddin yang sedang berangan-angan untuk mengganti Najib yang amat goyang sekarang mesti ditanya mengapa dia luluskan duit sebesar itu?

Adakah Perdana Menteri, kerajaan dan menteri ditipu juga seperti yang dikatakan dilakukan oleh bekas pemimpin sebuah parti komponen Barisan Nasional?

Hentikan jualan sos cili 1Malaysia

Posted: 15 Nov 2011 09:29 PM PST

Malaysiakini - Ujian makmal ke atas sos cili yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) mendapati tahap raksa dan plumbum melebihi paras yang dibenarkan dalam Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985.

Dalam laporan draf penyelidikan perbandingan produk yang diperolehi oleh Malaysiakini, Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia (Standards Users) mendapati 3.64 ppm plumbum dan 0.08 ppm raksa atau merkuri dalam sos cili 1Malaysia.

Sedangkan, tahap yang dibenarkan untuk sos cili adalah 2ppm bagi plumbun manakala 0.05ppm untuk raksa.

Laporan itu membandingkan sos cili jenama 1Malaysia dengan tiga jenama lain, iaitu Tesco Value, Life dan Lingham. Semua jenama berkenaan didapati mematuhi had yang ditetapkan, malah kadar mereka juga jauh lebih rendah daripada yang dibenarkan oleh undang-undang.

Ujian bagi produk berkenaan dijalankan oleh Unipeq Sdn Bhd, sebuah syarikat yang ditauliahkan di bawah Skim Akreditasi Makmal Malaysia (SAMM) oleh Jabatan Standard Malaysia.

Ketika dihubungi, ketua pegawai eksekutif, Standard Users, DN Ratna berkata, organisasinya telah menjalankan penyelidikan seumpama itu selama lebih tiga tahun dan memutuskan untuk memasukkan produk 1Malaysia dalam kajian kerana pengguna sedang digalakkan membeli produk itu.

NONEKatanya, sampel sos cili berkenaan diperolehi dari kedai-kedai runcit dan pasar raya besar di sekitar Lembah Klang antara bulan Ogos dan September lalu.

Mengulas keputusan kajian itu, Ratna menggesa Kementerian Kesihatan untuk segera menghentikan jualan sos cili 1Malaysia.

"Kesan logam berat itu boleh menyebabkan keracunan. Jika seseorang menggunakan jenama itu bagi jangkamasa yang lama, logam itu akan terkumpul di rambut, tisu dan bahagian-bahagian badan yang lain ... Jika mereka orang yang terdedah itu tidak sihat, maka kesannya lebih cepat dan nyata.

"Ini berkaitan logam berat, mereka (Kementerian Kesihatan) sepatutnya tidak membenarkan jualan produk itu sehingga mereka sahkannya dengan ujian sendiri dan mengambil tindakan lanjut," katanya.

Menurut laporan itu, raksa yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan kepada sistem saraf pusat tunjang serta sistem endokrin, yang berpotensi membawa kepada kerosakan buah pinggang.

Tiada ulasan: