Selasa, 15 November 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Sukan Sea - Penyokong Upahan pun ada?

Posted: 15 Nov 2011 06:07 AM PST

Palembang, Sumatra Selatan, beribu-ribu pelajar Indonesia telah diangkut dari kelas sekolah mereka untuk melakukan perkara yang tidak pernah difikirkan - bersorak untuk pesaing mereka Malaysia dan negara-negara lain semasa Sukan Asia Tenggara.

Agensi berita Antara melaporkan bahawa Pejabat Pelajaran dan Sukan (Disdikpora) Palembang telah mengambil pelajar daripada 28 sekolah rendah dan menengah di ibu kota wilayah Sumatera Selatan bersorak untuk negara-negara yang bersaing yang mungkin telah kekurangan sokongan.

Semasa perlawanan sepak takraw antara tuan rumah Indonesia dan Malaysia, 400 pelajar dari empat buah sekolah telah dikerahkan untuk bersorak untuk pasukan Malaysia.

Mereka dibekalkan dengan baju dan bendera Malaysia.

"Tugas kami adalah untuk menyokong Malaysia, oleh itu kita menjerit 'Malaysia, Malaysia!' pada setiap permainan mereka, " pelajar sekolah menengah rendah, Ayu Napsadewi memberitahu Antara.

Disdikpora memerlukan setiap 28 sekolah membekalkan sekurang-kurangnya 100 orang pelajar dan 10 orang guru untuk menyokong pasukan asing.

Guru sekolah menengah rendah, Samsidar, 44, berkata, sokongan itu penting untuk meningkatkan semangat atlet.

"Kami telah menjadi tuan rumah yang baik, maka kita juga mesti menyokong pasukan tetamu," kata Samsidar.

Pelajar terlibat telah disediakan pengangkutan pergi dan balik ke tempat-tempat sukan, makanan dan sejumlah kecil wang tunai.

Diana, guru yang lain, berkata perkiraan itu membenarkan pelajar untuk menyaksikan pelbagai sukan.

"Kebanyakan pelajar hanya tahu tentang bola sepak dan badminton, manakala terdapat masih banyak sukan lain yang menarik seperti bola lisut, besbol, bola tampar pantai dan menembak," kata Diana.

Antara / JG

Zaid Hamidi punya jet peribadi?

Posted: 14 Nov 2011 10:45 PM PST

Zahid Hamidi mengakui terbang ke Saudi dengan jet peribadi

November 15, 2011

KUALA LUMPUR, 15 Nov (Bernama) - Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengaku beliau terbang ke Arab Saudi untuk haji dalam jet peribadi tetapi milik kawannya, katanya.

Menteri Pertahanan itu berkata demikian bagi menjawab dakwaan beliau memiliki pesawat tersebut.

Beberapa blogger telah menuduh beliau rasuah, mempersoalkan bagaimana dia mampu mempunyai jet dengan pendapatan kerajaan.

Ahmad Zahid (gambar) adalah anggota kedua Kabinet di bawah pemerhatian awam dalam beberapa minggu kebelakangan ini berikutan laporan Ketua Audit Negara bulan lalu.

Lebih terdahulu, Menteri Wanita , Keluarga dan Komuniti Hal Ehwal, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil telah diserang kerana penyalahgunaan kuasa selepas Ketua Juruaudit negara mendedahkan suami dan anak-anaknya yang terlibat dalam Perbadanan Fidlot Negara, projek multimilion ringgit pertanian lembu kerajaan , dan melingkupkannya.

Dalam mesej teks kepada The Malaysian Insider hari ini, Ahmad Zahid mengaku menaiki jet ke Mekah untuk haji baru -baru ini.

"Ya, ia benar, tetapi saya hanya menumpang naik. Kebetulan dia juga mengerjakan haji, "katanya.

"Adakah itu salah?" Dia menyoal kembali.

Menurut dakwaan-dakwaan yang tersebar melalui e-mel, Ahmad Zahid telah diterbangkan buat pertama kalinya ke Mekah untuk bertemu dengan isteri beliau Datin Seri Hamidah Khamis, yang telah pergi terdahulu ke Arab Saudi. Kedua-dua mereka kemudian menaiki jet peribadi ke Jeddah.

"Siapakah pemilik jet persendirian ini, jika rakan [Ahmad Zahid] beliau; apakah sebab untuk menggunakannya?

"Adakah rakan beliau mempunyai kepentingan dalam Kementerian Pertahanan?

"Jika dia menggunakan wang sendiri untuk menyewa jet, mana dia mendapat begitu banyak?" Mengikut e-mel misteri yang dihantar keluar.

Laporan itu juga menyebut naib presiden Umno yang sering terbang ke Saudi pada bulan ummat Islam berpuasa Ramadan dengan rakan perniagaan yang dikenali hanya sebagai "Tuan Sheikh Rozi."

Menteri pertahanan tidak menyebut perkara ini dalam jawapan beliau kepada The Malaysian Insider.

Bagan Datok MP ini telah dilantik sebagai Menteri Pertahanan pada tahun 2009 apabila Datuk Seri Najib Tun Razak menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri.

Sebelum itu, beliau adalah seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dengan perkara-perkara berkaitan agama Islam.

Sudah kantoi tapi masih nak ugut orang!

Posted: 14 Nov 2011 05:48 PM PST

Chef Riz tentunya tidak menyangka profil kelayakannya yang disiarkan dalam laman web Astro Ria mendakwa beliau pernah bekerja di dua restoran terkenal di Amerika Syarikat iaitu sebagai 'Chef de Cruisine' di Babboo dan 'Sous Chef' di Le Bernardin akan berlaku penyiasatan sampai ke akar umbi.

Malang baginya kerana pihak The Malaysian Insider telah menghubungi Restoran Babbo dan pihak terbabit menafikan pernah mempunyai pekerja yang bernama Mohd Nadzri Redzuawan.Maka terbongkarlah kepalsuan Chef Riz. Namun begitu, Chef Riz tetap cuba mempertahankan dan menyatakan yang dia pernah bekerja di sana.

Tetapi, Chef Riz sudah kantoi, apabila ayahnya sendiri, Chef Wan tidak mahu bersekongkol dengannya dan menyatakan kesal dengan sikapnya itu.

Mahu tak mahu, dah kantoi, terpaksalah mengaku dan minta maaf. Saya katakan Chef Riz terpaksa memohon maaf kerana sudah kantoi. Namun, kenyataan yang berupa pengakuan dan minta maaf ini tidak disiarkan oleh Malaysian Insider, menunjukan bahawa Chef Riz gagal menjelaskan kedudukan sebenar tentang dirinya kepada portal tersebut.

Kalau tidak kerana Deborah Chang yang mendedahkan kelentong Chef Riz itu, sudah tentu satu Malaysia terus menerus kena kelentong hidup-hidup.Chef Riz sepatutnya menghubungi wartawan Deborah Chang dan memohon maaf kepadanya. Chef Riz sepatutnya berterima kasih kepada The Malaysian Insider kerana telah memberikannya satu pengajaran hidup yang amat vital dalam kehidupan iaitu 'merendah diri' dan tidak perlulah nak ugut itu ini.Lihatlah perangai Chef Riz dalam kenyataannya berikut :

Insiden ini menjadi pengajaran supaya saya tidak mengulangi perkara yang sama di kemudian hari. Saya berterima kasih kepada pihak Astro kerana menerima penjelasan saya sekaligus memaafkan perbuatan saya itu. Dalam masa yang sama, saya juga memohon kepada The Malaysian Insider supaya tidak memanjang-manjang perkara ini. Saya sudah pun mengakui kesilapan. Saya rasa dimanipulasi oleh pihak berkenaan kerana sehingga kini mereka masih terus-terusan menulis tentang saya. Saya berpendapat apa yang dilakukan oleh penulis, Debra Chong itu memang busuk hati. Memang dia ada menghubungi saya semalam, tetapi saya tidak kenal dia. Dia sengaja memperbesar-besarkan perkara ini.

Ingin saya maklumkan di sini, pihak Astro tidak pernah mempersoalkan kelayakan saya dan mereka menjemput saya sebagai juri atas sebab yakin dengan keupayaan dan kebolehan saya sebagai seorang Chef. Jika Debra masih tidak menghentikan perbuatannya, tidak mustahil saya akan mengambil tindakan undang-undang terhadapnya. Ini kerana ada sesetengah fakta yang ditulis bukan daripada saya," ulas Chef Riz panjang lebar selepas berjaya dihubungi.

Tiada ulasan: