Jumaat, 11 November 2011

AdukaTaruna

AdukaTaruna


Cerita gua tentang riwayat seorang pejuang hasil bumi Kelantan.

Posted: 11 Nov 2011 01:27 AM PST

Oleh : AdukaTaruna

Amanat Razak

Al-Fatihah kepada pejuang hasil bumi Kelantan untuk Kelantan (Petrolium), Saudara Kamarulzaman. Yang meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya di Kuala Krai ketika pulang dari parlimen. Bagi menyerahkan poster amanat Razak mengenai perjanjian petrolium terhadap negeri2, kepada setiap ahli parlimen.

Gambar terbaru Allahyarham di parlimen

Kenangan gua bersama Allahyarham.

[1]

Gua adalah orang yang ntah sesiapa. Meluahkan pemberontakan melalui penulisan. Tak pernah terfikir, bercita2 atau bermimpi untuk menjadi orang politik. Semuanya bermula melalui penulisan. Tak sedar pun gua memiliki senjata menulis.

Melalui penulisan itulah gua mempunyai rakan di seluruh Malaysia. Malah di seluruh dunia untuk tajuk pelajar2 Malaysia. Tapi tiada pun orang politik, walau gua yakin mereka juga membaca tulisan gua sama ada secara tetap atau secara sesat. Yang ada hanya tuduhan gua dibayar oleh orang itu, orang ini, cek RM2 juta, dan sebagainya.

[2]

Ketika forum Nurul Izzah, A Samad Said dan Husam, gua membawa satu isu MTUC. Namun tak sempat bertanyakan isu tersebut kerana moderator, Cikgu Rahim Kota Bharu tak nampak gua untuk bertanya di round kedua. Dia fikir tiada sesiapa pun mahu bertanya.

Selepas itu, ada pula forum kupasan bajet di Kelantan Trade Centre. Gua ke sana untuk membawa isu pekerja. Itulah pertama kalinya gua mengenali Allahyarham Kamarulzaman. Malah gua tak tahu pun Kamarulzaman adalah Pegawai Khas Husam sehingga tiba waktu makan2. Walau ada dua pihak menuduh gua dibayar Husam (dituduh dibayar oleh Rais Yatim paling kelakar).

Ini adalah video gua membawa isu MTUC sebelum MTUC berpiket seluruh negara. Moderator forum itulah Kamarulzaman.



[3]

"Sejarah orang bertanya guna whiteboard." Sapa Kamarulzaman kepada gua ketika gua makan. Gua sengeh. Ketika itu dia beralih dari meja VIP ke meja bukan VIP. Meja VIP; kopi, kuih dan bihun atas meja. Meja bukan VIP; kopi dan kuih sahaja. Itu pun kena ambil sambil beratur di sana, makan di sini.

Gua bangun dan minta bihun dengan Dr (ahli panel) dalam video tu. Dia kata ambil la. Gua ambil semua dan letak atas meja gua. Bihun tersebut gua makan bersama Syam GEGAR, Topeng, rakan2 facebook.

Itulah pertama kali dan terakhir gua berjumpa dengan beliau.

[4]

GEGAR ke parlimen. Gua berkerja hari tu. Ketika sessi tido bergilir2, satu sms masuk dari Jeming. Jam 4 pagi. Mengatakan Kamarulzaman meninggal dunia ketika pulang dari parlimen. Innalillah. Semoga dikebumikan hari Jumaat juga. Janganlah sampai terjadi kebodohan seltan selatan sana. Adat didulukan sehingga melepasi Magrib Sabtu. Dasar baka bodoh, gua yang ke dalam. Padan muka gua. Kah3...

Sahabat GEGAR memaklumkan jenazah akan dikebumikan selepas solat Jumaat. Kutbah Jumaat sangat2 memualkan. Pasal Seltan dan Melayu. Takda seltan, Islam runtuh, masjid jadi muzium. Bacaan dari imam kutbah. Khakkhh ptuih.

[5]

Lepas Jumaat gua merempit ke Salor. Jenazah telah dikebumikan. Ramai rakan2 masih berada di sana. Antaranya, Asrol, Wan Jo, Topeng, Jeming, Hafiz Musa, etc. Nak taip semua, mamposla gua.

Tamatnya tugas beliau memperjuangkan hasil bumi Kelantan untuk Kelantan. Di dunia ini. Mati ketika bertugas. Namanya tercatit dalam sejarah negeri Kelantan. Hari ini sejarah kiri. Esok dan lusa, pasti sejarah kanan. Pasti. Insyaallah.

Terfikir akan gua. Betapa pejuang2 Gegar semuanya menginjak 40 an. Mereka berjuang bukan untuk diri mereka. Tetapi untuk generasi Khai Muhammad Taruna.

Buat anak abah, bacalah ini sebagai bahan sejarah. Analisis pemikiran yang abah sampaikan. Jika setuju, serulah generasi anda fight untuk mendapatkannya. Anda adalah baka bermaruah. Berdiri di atas kaki sendiri.

Wallahualam.

Tiada ulasan: