Jumaat, 4 November 2011

Addin

Addin


Apa Yang Di Pakai Kat Leher Najib Ni?

Posted: 04 Nov 2011 06:00 AM PDT


Paparan muka depan Utusan Malaysia hari ini memaparkan Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri, mengerjakan tawaf di Baitullah dengan memakai sesuatu yang berupa kalung dilehernya.

Adakah ianya tangkal? Mudah-mudahan tidak lah.. Dalam kepercayaan tahyul masyarakat Melayu, tangkal selalunya dikaitkan dengan usaha untuk menghalau hantu iaitu sebagai 'pendinding' atau untuk mengelak/menyembuhkan penyakit atau untuk memberi kekuatan atau kelebihan kepada sipemakai, misalnya, kekebalan.

Pejabat Perdana Menteri Menafikan

Sementara itu, Pejabat Perdana Menteri ketika dihubungi Mynewshub.my menjelaskan Najib tidak ada memakai kalung mahupun tangkal sepanjang mengerjakan ibadat haji. Sebaliknya, tali yang tergantung di leher Perdana Menteri itu merupakan tali yang diikat pada buku panduan haji yang biasa dipakai oleh jemaah haji dari Malaysia dan seluruh dunia.

"Buku panduan haji yang siap ada dengan tali ini banyak dijual di Malaysia. "Mereka yang pernah menunaikan haji atau umrah biasa menggantung buku ini di leher terutama ketika mengerjakan tawaf dan saei," kata seorang pegawai di pejabat tersebut.

Justeru pegawai berkenaan berharap, orang ramai tidak terpengaruh dengan tuduhan liar bahawa tali yang tergantung di leher Najib adalah tangkal seperti yang didakwa oleh sebuah portal milik pembangkang.

Beliau juga meminta orang ramai mendoakan Najib dan rombongan yang sedang mengerjakan salah satu Rukun Islam di Mekah dan jangan mudah terpengaruh dengan sebarang dakyah atau fitnah yang disebarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab./mynewshub.my



Tiada ulasan: