Jumaat, 7 Oktober 2011

SIASAH

SIASAH


Belanjawan 2012, belanja besar untuk pilihan raya

Posted: 07 Oct 2011 03:24 AM PDT

Seperti dijangka, Perdana Menteri Datuk Seri Mohamad Najib Abdul Razak mengambil peluang pembentangan belanjawan 2012 dengan mengumumkan pelbagai ganjaran kewangan.

Kedua-dua Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat kini bersaing dalam mengemukakan pelan-pelan populis menjelang pilihan raya umum yang dijangka tidak lama lagi.

Penjawat awam, jumlah pengundi yang besar dalam pilihan raya nanti, mendapat setengah bulan lagi bonus dengan jumlah minimum RM500, dan bantuan RM500 kepada pesara kerajaan.

Tindakan Najib ini menyaingi janji PR dalam belanjawan alternatif yang menjanjikan kenaikan gaji untuk 1.3 juta kakitangan awam.

Najib juga menjadikan Skim Rumah Pertamaku sebagai satu lagi tawaran menarik kepada rakyat, dengan meningkatkan jumlah maksimum pinjaman daripada RM220 ribu kepada RM400 ribu.

Skim perumahan merupakan salah satu senjata penting Najib, ketika negara menyaksikan peningkatan harga rumah yang melambung di luar kemampuan sebahagian besar rakyat.

Isu politik yang hangat sejak menjelang Hari Malaysia yang lalu melibatkan anggota pasukan keselamatan, turut dieksploit apabila bantuan sekali berjumlah RM3,000 kepada balu, duda dan keluarga tentera.

Kedai Rakyat 1 Malaysia, instrumen kerajaan membantu rakyat menghadapi kenaikan harga barangan juga diperbanyakkan jumlahnya di seluruh negara.

Kerajaan turut mengumumkan bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bawah RM3,000, melibatkan 3.4 juta isi rumah.

Satu lagi ganjaran ialah pemansuhan yuran sekolah rendah dan menengah, yang pertama kali dilakukan dalam sejarah.

Generasi muda turut mendapat perhatian Najib apabila pembinaan gelanggang sukan futsal yang semakin popular diperbanyakkan, dan menubuh sebuah syarikat modal teroka untuk belia.

Ganjaran-ganjaran yang diumumkan ini meliputi satu jumlah besar pengundi dan meliputi sebahagian besar rakyat yang berpendapatan sederhana hingga rendah.

Isu utama kenakan kos hidup ditangani dengan menjanjikan ganjaran kewangan, tetapi tidak menjelaskan langkah yang lebih jelas untuk menangani inflasi dan isu lain seperti undang-undang untuk menangani monopoli dan pelbagai amalan pemodal yang menjejaskan pengguna.

PR dalam belanjawan yang dibentangkan menjadikan isu menangani monopoli daripada syarikat tenaga hingga kepada syarikat teksi.

Janji populis PR melibatkan kenaikan gaji kakitangan awam walau bagaimanapun diatasi oleh Najib melalui skim baharu dan bonus tambahan yang menjadikan bonus tahun 2011 kepada sebulan.

Ganjaran besar kepada sektor awam ini mengelak daripada menangani isu reformasi sektor ini, yang dikritik ramai sebagai terlalu besar dan tidak efisyen, lebih-lebih lagi memandangkan saiz populasi Malaysia yang relatif kecil.

Turut akan timbul ialah isu kaum disebabkan jumlah besar pekerja sektor awam yang terdiri daripada orang Melayu.

Kedai 1 Malaysia yang menawarkan harga lebih murah telah pun mencetuskan rasa kurang senang peniaga dan pemborong yang sebahagian besarnya kaum Cina.

Cukai 10 peratus untuk menangani gelembung hartanah yang melibatkan sebahagian besarnya pemaju dan pelabur kaum Cina juga boleh menyentuh sensitiviti pihak terbabit.

Janji-janji dalam belanjawan kali ini menunjukkan usaha membina sentimen feel good oleh pemerintah yang belum pernah disaksikan sebelum ini, menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.

Dalam persaingan menawan Putrajaya, kedua-dua BN dan PR kini semakin mudah mengemukakan janji dan retorik populis yang pelaksanaannya tidak dapat dijamin akan mencapai apa yang menjadi matlamat, seperti membantu menangani kos hidup, kerana kesan lain seperti inflasi dan perkembangan global lain tidak dapat dijangka.

Belanjawan 2012 kerajaan ini dilihat membawa banyak janji menarik untuk rakyat dan berpotensi mendapatkan undi yang diperlukan untuk pilihan raya nanti.

Soalnya kini ialah mampukah momentum yang dibina ini terus memberi kesan hingga Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Tindakan seterusnya pemerintah dan pembangkang PR dalam bulan-bulan akan datang kini menjadi semakin kritikal dalam menentukan pilihan pengundi nanti.

Tiada ulasan: