Isnin, 17 Oktober 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Malaysia bakal lewati had hutang, Anwar cabar Najib debat

Posted: 17 Oct 2011 07:09 AM PDT


KUALA LUMPUR, 17 Okt – Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kritikan Datuk Seri Najib Razak yang melabel Belanjawan Pakatan Rakyat 2012 sebagai "belanjawan Republikan aliran kanan yang gagal memahami kehendak rakyat" adalah sesuatu yang dangkal.
Malah Anwar berkata, kenyataan itu membuktikan Najib mengelak dari isu asas yang menjangkiti pentadbiran beliau seumpama tadbir urus yang goyah, rasuah berleluasa dan dasar Barisan Nasional yang memperkaya keluarga dan kroni.
Sehubungan itu Ketua Pembangkang berkata, beliau mempelawa Najib berdebat berkaitan kedudukan ekonomi negara dan persoalan berkaitan belanjawan.
Read More / Baca Lagi >>

Menteri: Gubal undang-undang murtad serah pada negeri

Posted: 17 Oct 2011 07:07 AM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Okt — Cadangan mewujudkan Akta Murtad perlu dikaji secara menyeluruh daripada peringkat negeri dan persekutuan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Beliau berkata untuk melaksanakan sesuatu akta berkaitan dengan agama Islam, ia harus dirujuk dahulu di peringkat negeri sebelum dibawa ke peringkat persekutuan kerana hal ehwal agama Islam terletak di bawah bidang kuasa sultan untuk diputuskan.
"Akta (Akta Murtad) ini perlu dirujuk terlebih dahulu di peringkat negeri... adakah akan dilaksanakan atau tidak ia bergantung kepada negeri tersebut," katanya pada sidang media, dipetik Bernama Online.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Inside Story - Demanding 'economic justice'

Posted: 17 Oct 2011 07:03 AM PDT

Ghapur Kantoikan Rahsia Koh Tsu Koon Rasuah RM300 Seorang

Posted: 17 Oct 2011 07:00 AM PDT


Kah kah kah...

Kah kah kah...

Kesian, kesian...

Sampai kena rasuah orang suruh datang majlis yang "suam-suam kuku" kah kah kah...

Bukan setakat terpaksa hangkut orang Gerakan, orang Umno-APCO tempat dia pun kena sumbat sama kasi nampak ramai-ramai kah kah kah...

Macam ni ke kata nak rampas balik Pulau Pinang kah kah kah...
Read More / Baca Lagi >>

Video : World Population Hits 7 Billion, Challenges Loom

Posted: 17 Oct 2011 05:45 AM PDT

IRF bimbang Himpunan Sejuta Umat beri gambaran salah tentang Islam

Posted: 17 Oct 2011 05:43 AM PDT

IRF berkata perhimpunan Sabtu ini akan menggambarkan Islam sebagai "agama tidak toleran". — Foto fail
KUALA LUMPUR, 17 Okt — Pertubuhan bukan kerajaan Islamic Renaissance Front (IRF) bimbang Himpunan Sejuta Umat (Himpun), yang diadakan di Shah Alam, Sabtu ini antara lain untuk menyatukan umat Islam bagi menegaskan pendirian mempertahankan akidah Islam dengan memfokus isu murtad, akan memberi gambaran salah dan buruk tentang Islam.
Read More / Baca Lagi >>

AWAS, JPJ Laksana Akta Baru, Sasaran Motosikal di Kawasan Pedalaman, Kampung

Posted: 17 Oct 2011 05:39 AM PDT


Saya petik:

[SH] MARAN - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di setiap negeri diarah untuk melakukan operasi tumpuan terhadap pengguna motosikal sejak awal bulan ini melalui sekatan jalan raya meliputi kawasan pedalaman dan kampung.

Timbalan Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan, Datuk Ismail Ahmad berkata, tumpuan diberikan terhadap kumpulan itu yang merupakan penyumbang terbesar kemalangan jalan raya maka operasi berterusan akan dilakukan di seluruh negara.

Menurutnya, perkara itu turut mendapat reaksi Dewan Rakyat yang melahirkan kebimbangan apabila 62 peratus kemalangan jalan raya membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal terutama pada musim perayaan.
Read More / Baca Lagi >>

Hadiah Deepavali Bagi Kuil Puchong

Posted: 17 Oct 2011 05:23 AM PDT


PUCHONG: Setelah lebih 20 tahun berjuang untuk mendapatkan hak tanah, akhirnya Persatuan Penganut Sri Maha Mariamman Devasthanam boleh menarik nafas lega apabila kerajaan Selangor bakal mewartakan tapak kuil ini sebagai hak mereka. Read More / Baca Lagi >>

'Greedy' Soi Lek eyes Malay-dominated seats in Perak, N Sembilan or Johor

Posted: 17 Oct 2011 05:21 AM PDT

'Greedy' Soi Lek eyes Malay-dominated seats in Perak, N Sembilan or Johor As predicted by pundits, MCA president Chua Soi Lek is casting an eye on parliamentary seats in Perak and Negri Sembilan apart from his own state of Johor, where he is expected to face the brunt of Chinese voters and suffer an ignominous defeat.
"He will go for the BN's Malay-dominated safe seats. It is a telling sign that he doesn't dare stand in Johor. I am not sure if MCA delegtes will be happy that he is trying to grab 2 seats - his old Labis constituency for his son Tee Yong and now a fresh safe seat for himself. Even Umno might not like that sort of greedy behaviour," PKR vice president Chua Jui Meng told Malaysia Chronicle.
False humility?
Read More / Baca Lagi >>

Video : The new battle lines between employers and workers in Britain

Posted: 17 Oct 2011 05:04 AM PDT

Video : Interview with Nik Nazmi Nik Ahmad on Malaysian Politics

Posted: 17 Oct 2011 05:03 AM PDT

Najib sahkan UMNO Pulau Pinang hanya kuda tunggangan Gerakan.

Posted: 17 Oct 2011 04:56 AM PDT

"UMNO tidak akan menuntut kepimpinan Pulau Pinang. Kami bersedia untuk bekerjasama dengan parti-parti komponen yang lain," kata Najib.

Kenyataan Najib itu membuktikan bahawa UMNO Pulau Pinang sekali lagi bersedia menjadi kuda tunggangan kepada Gerakan dan MCA di Pulau Pinang jika mereka boleh menguasai Pulau Pinang selepas PRU13 nanti.


Oleh itu mana-mana pemimpin dari UMNO Pulau Pinang yang kini sedang bermimpi untuk menjawat jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang itu.. teruskanlah bermimpi!!

********************

Najib: Umno tidak akan tuntut teraju negeri jika BN rampas balik Pulau Pinang

KUALA LUMPUR, 16 Okt — Datuk Seri Najib Razak memberi Gerakan jaminan bahawa Umno tidak akan sama sekali menuntut tampuk kepimpinan Pualu Pinang sekiranya Barisan Nasional (BN) merampas balik negeri itu daripada Pakatan Rakyat.

"Umno tidak akan menuntut kepimpinan Pulau Pinang. Kami bersedia untuk bekerjasama dengan parti-parti komponen yang lain," kata Perdana Menteri ketika berucap pada Persidangan Perwakilan Kebangsaan Gerakan di sini hari ini.

Bagaimanapun beliau yang juga Pengerusi BN berkata Gerakan mesti bekerja keras untuk mendapatkan negeri itu daripada DAP dan bersedia untuk membuat pengubahsuaian kepada sistem peruntukan kerusi demi perikatan yang lebih kukuh.

"Setiap daripada kita mesti menawarkan diri untuk menjadi sebahagian daripada penyelesaian, bukan menjadi sebahagian daripada masalah," kata beliau.

Najib yang juga Presiden Umno berkata beliau telah membincangkan perkara ini dengan Umno Pulau Pinang dan kepimpinan parti negeri itu telah bersetuju bahawa ia tidak akan menuntut kepimpinan kerusi ketua menteri.

Ketika bercakap kepada pemberita kemudian, Najib berkata, BN kini meneliti butiran perubahan-perubahan dalam soal peruntukan kerusi, tetapi menekankan bahawa ia akan membabitkan penambahbaikan di sana sini dan bukannya perubahan secara menyeluruh sistem.

"Kami merupakan sebuah keluarga yang besar, jadi akan lebih kompleks apabila hendak membuat keputusan berkaitan sesebuah kawasan," katanya lagi.

Ketika ditanya sama ada kepimpinan negeri akan kekal dengan Gerakan, Najib memberitahu, BN masih membincangkan perkara tersebut, tetapi mengulangi Umno akan menuntut kedudukan itu.

Pemimpin Gerakan mengetuai Pulau Pinang selama 39 tahun tetapi negeri itu jatuh ke tangan pembangkang pada pilihan raya umum 2008.

Perkembangan itu membawa kepada gesaan daripada pemimpin-pemimpin Umno pada September tahun lalu agar Gerakan menyerahkan kerusi-kerusi yang ia kalah kepada Umno atas alasan parti teras BN itu mempunyai peluang lebih baik untuk menang.

Harussani antara penceramah Himpunan Sejuta Umat

Posted: 17 Oct 2011 04:52 AM PDT

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, yang juga ulama berpengaruh yang mencadangkan undang-undang anti-murtad digubal adalah antara penceramah utama pada Himpunan Sejuta Umat yang dijadualkan pada Sabtu ini.

Pengerusi bersama acara itu, Yusri Mohamad berkata, selain Harussani, beliau dan pengerusi bersama Mohd Azmi Abdul Hamid, yang juga pengerusi Majlis Perundingan Islam Malaysia, akan menyampaikan ucapan.Read More / Baca Lagi >>

Zul Kulim : Kristianisasi jadi isu perhimpunan 22 Okt

Posted: 17 Oct 2011 04:51 AM PDT

Ahli parlimen Kulim-Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin berkata beliau akan menimbulkan isu Kristianisasi ke atas orang Islam dalam perhimpunan yang akan diadakan pada 22 Oktober nanti.

Beliau mendakwa, isu tersebut perlu dibangkitkan demi "memperkukuh ukhwah dan kesatuan Islam."

Isu berkenaan juga akan ditimbulkannya untuk  "menangani isu murtad apabila timbul banyak isu dan serangan terhadap akidah umat Islam."

NONE"Saya akan rujuk beberapa kes termasuk cadangan penubuhan negara Kristian dan penglibatan gereja secara langsung.

"Sekarang gereja sudah berani terlibat dalam kes murtad. Dan kita ada bukti itu," dakwanya lagi ketika ditanya dalam sidang media di bangunan parlimen hari ini.

Ditanya sekiranya tindakan itu akan membangkitkan permusuhan antara penganut Islam dan Kristian, bekas pemimpin PKR itu berkata:

"Saya rasa sudah ada pihak pun yang mengapi-apikan isu agama ini untuk kepentingan politik mereka."

"Pada saya ini isu akidah umat Islam. Kalau kena pertahankan, kita pertahankanlah."Read More / Baca Lagi >>

Umpan bajet One-Off dan malapetaka dari Perancis

Posted: 17 Oct 2011 04:45 AM PDT

Oleh TARMIZI MOHD JAM
BETULKAH Perdana Menteri terlalu gembira selepas pembentangan Bajet Transhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgF2aUJqB_NVSjupqc8iaXOI40czwuzGRyIyZ1LlxxTCVYXoSH297683_D9lqT8hUcXLN0mngtsVx4qPoi0-W5D3uaggPVDA-R6ExUneWhLGbG04SPEDu3W99pbvHtmo7jpT6DSV3JlVXu_/s1600/najib+bajet.jpgformasi 2012, 7 Oktober lalu? Kelibatkanya mengulas dan menghadiri beberapa pertemuan dengan jentera pilihan raya BN, di Wilayah Persekutuan dan Selangor, dilihat begitu yakin dengan belanjawan defisit yang diutarakanya.
Bajet one-off yang dipamerkan Najib Tun Razak jelas tidak berhasrat untuk membaiki kedudukan ekonomi negara. Tanpa reformasi politik yang menyeluruh diselitkan sebagai roh belanjawan itu, Najib seakanakan memperjudikan bajet itu sebagai umpan PRU-13 yang disebut-sebut November ini.

Read More / Baca Lagi >>

‘All financial eggs in one place recipe for failure ‘

Posted: 17 Oct 2011 04:06 AM PDT

KL's International Financial District is doomed to follow in the footsteps of failures such as the MSC, Bio-Valley and E-Village, claims DAP's Tony Pua.
KUALA LUMPUR: KL's International Financial District (KLIFD) is doomed to failure if it puts all its financial eggs in one basket, the DAP claimed today.
PJ Utara MP Tony Pua said that projects similar to the RM26-billion KLIFD, such as the Multimedia Super Corridor (MSC), were introduced as "property plays", which eventually failed.
"The failure of these projects lies in the factor that they were schemed as property development projects and real estate plays," he said.
Pua added that the federal government also gave financial incentives for companies to come to the 75-acre KLIFD, and claimed that the former did it to "boost the industry".
According to the 2012 Budget, these perks – introduced by Prime Minister Najib Tun Razak – included:
  • income tax exemption of 100% for a 10-year period
  • stamp duty exemption on loan and service agreements
Read More / Baca Lagi >>

Dakwaan hina Sultan: SKMM siasat Aziz dan Mkini

Posted: 17 Oct 2011 04:03 AM PDT

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) hari ini memulakan siasatan terhadap pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari, dipercayai ekoran reaksinya terhadap titah diraja Sultan Selangor baru-baru ini.
Read More / Baca Lagi >>

Sabah Umno MP claims Gerakan hired crowd for launch

Posted: 17 Oct 2011 04:01 AM PDT

Ghapur said Gerakan would fare no better in Sabah. — File pic
KUALA LUMPUR, Oct 17 — A Sabah Umno lawmaker today accused Gerakan of paying RM300 to members of the public to attend a launch of its branch office in Tawau by Tan Sri Koh Tsu Koon a few weeks ago. Kalabakan MP Datuk Ghapur Salleh said this in Parliament today while telling the Gerakan president to forget about contesting in Sabah as the Chinese community there would not support the party.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan accuses Najib of pushing ‘Bush policies in disguise’

Posted: 17 Oct 2011 04:00 AM PDT

KUALA LUMPUR, Oct 17 — The federal opposition accused Datuk Seri Najib Razak today of practising "Bush policies in disguise" by implementing the "trickle-down economics" of George W. Bush, the last Republican president of the United States.
Yesterday, the prime minister called the opposition's shadow budget a "right-wing Republican" budget that failed to address the needs of the people.
The prime minister said Pakatan Rakyat's (PR) shadow budget, unveiled three days before his own Budget 2012, had only focused on Malaysia's budget gap and national debt but made no mention of public welfare.
"When they debate in Parliament they sound like very fiscal, right-wing Republican conservatives. About fiscal deficit, about debt ... (but) nothing about the people," the PM had said.
Read More / Baca Lagi >>

Video-Nurul Izzah: Buat Apa Nak Bagi Skim Mydin?

Posted: 17 Oct 2011 03:56 AM PDT

Video-Nurul Izzah: Kita Tahu Yang Susah, Yang Perlu, Yang Wajib Dipejuangkan Adalah Rakyat Terbanyak

Posted: 17 Oct 2011 03:56 AM PDT

Video-Belanjawan: Anwar cabar Najib debat

Posted: 17 Oct 2011 03:53 AM PDT

Video : Mengapa Laporan Audit Negara masih tidak diserah?

Posted: 17 Oct 2011 03:53 AM PDT

Video : Kempen Tangani Gejala Arak Di Selangor

Posted: 17 Oct 2011 03:52 AM PDT

Video : Himpun digesa fahami ancaman sebenar akidah

Posted: 17 Oct 2011 03:51 AM PDT

Tiada ulasan: