Rabu, 5 Oktober 2011

pemuda cheh

pemuda cheh


Muslim disaran terus berzikir sebelum tibanya ajal

Posted: 05 Oct 2011 12:42 AM PDT



Oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
SABDA Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Manusia ahli 'Lailaha Illalah' tidak akan merasa sunyi dan dukacita ketika dalam kubur dan bangkit darinya, seolah-olah mereka bangun dengan menguis tanah di atas kepalanya dengan berkata; segala puji bagi Allah yang telah menyingkir perasaan sedih dan dukacita daripada hatiku, sesungguhnya Engkaulah Tuhan tempatku memohon ampun dan bersyukur." 
Kesepian dan dukacita merupakan bala azab yang menyeksa jiwa manusia, lebih lebih lagi di alam barzah (kubur) yang keadaannya seorang diri.



Bayangkan jika seseorang terdampar di gurun padang pasir, yang lengang tanpa kicau burung dan tanpa manusia. Pastilah ia amat sepi yang mencengkam jiwa.
Tidak berlaku kesepian dan kesunyian di alam kubur apabila semasa hayatnya sentiasa membaca dengan ikhlas dan sebanyak mungkin zikir 'Lailaha illallah'.
Apabila dilazimkan berzikir Lailaha illallah ketika ingat dan sedar, insya-Allah lidah akan sering bergetar menyebutnya ketika hati dalam situasi biasa.
Yang menjadi masalah ialah kelaziman bagi orang awam bertahlil hanya ketika berada di majlis rasmi di masjid atau majlis kenduri, waktu selebihnya lidah tersimpan sepi tanpa zikir.
Tidak tahu ke mana hendak dituju selepas dibangkitkan dari kubur di akhirat kelak, seluruh manusia dihimpun di Mahsyar tanpa arah tuju.
Mereka mencari Nabi Muhammad s.a.w. untuk mendapat pertolongan, tetapi tidak tahu di mana.
Meskipun ramainya insan tidak terhingga berhimpun di Mahsyar, namun mereka bagaikan tidak berteman kerana masing-masing dengan urusan yang hendak diselesaikan. Sebagaimana dinyatakan firman Allah SWT yang bermaksud: "Pada hari ketika manusia lari daripada saudaranya, daripada ibu dan bapanya, daripada isteri dan anak anaknya, setiap orang daripada mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkan." (Surah 'Abasa ayat 34 hingga 37)
Hanya dengan membanyakkan zikir 'Lailaha illallah' semasa hidup di dunia sebutan dengan hati penuh ikhlas, Allah SWT janjikan fadilat yang akan mereka perolihi. Ialah tidak kesunyian dan dukacita pada hari Mahsyar yang amat kalut tetapi nafsi nafsi itu.
Maksud ikhlas ialah dengan penuh keyakinan bahawa tiada tuhan Yang Maha berkuasa melainkan Allah, tidak berkehendak kecuali kepada Allah SWT Yang Maha Berkuasa, Maha Kaya, Maha Bijaksana dan segala Maha lagi.
Layaklah mereka mendapat ganjaran syurga kerana mengucap 'Lailaha illallah' benar-benar bertauhid kepada-Nya. Dengan keyakinan yang berasaskan tauhid kepada Allah SWT, akan mencapai kemuncak nikmat.
Ketika menikmati kehidupan di alam barzah dibangkitan dari kubur, terus ke Mahsyar dan akhirnya memasuki syurga yang tidak dapat dibayangkan oleh akal fikiran.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Ya Abu Hurairah, segala kebajikan yang kamu buat sama ada dalam bentuk amalan atau ucapan akan ditimbang di akhirat, kecuali ucapan 'Lailaha illallah' tidak akan ditimbang dengan dengan mizan biasa.
Kalau pada ceper timbang yang sebelah ditaruh langit tujuh petala serta isinya, ceper yang sebelah lagi diletakkan ucapan 'Lailaha illallah' nescaya ia akan lebih berat lagi."
Wasiat Rasulullah s.a.w. kepada Abu Hurairah yang bermaksud: "Wahai Abu Hurairan, hendaklah kamu ajar orang yang hampir mati dengan ucapan 'Lailaha illallah' sesungguhnya kalimah 'Lailaha illallah' akan meruntuhkan segala dosanya."
Sahabat bertanya; bahawa dibacakan kepada orang hampir mati, tetapi bagaimana pula terhadap orang yang hidup segar? Jawab Nabi s.a.w.: "Jika dibacakan kepada orang yang masih hidup ia lebih meruntuhkan lagi dosa-dosanya."
Bersabda Rasulullah s.a.w. maksudnya: "Wahai sekalian manusia di dunia ini, mempunyai bakat dan ada tokoh untuk memasuki syurga, kecuali orang tidak berhajat untuk memasukinya."
Sahabat bertanya; ada jugakah manusia yang tidak berhajat masuk syurga? Jawab Nabi s.a.w.: "Memang ada iaitu mereka yang tidak menyebut 'Lailaha illallah' (maksudnya tidak beriman kepada Allah SWT).
Sabdanya lagi yang bermaksud: "Sesiapa yang menyebut 'Lailah illallah' dengan penuh ikhlas, mereka akan masuk syurga." Sebut saja kalimah 'Lailaha illallah' dengan tidak ikhlas maka tiada jaminan untuk memasuki syurga.
Untuk mengetahui ikhlas atau sebaliknya perhatilah amalan dan gerak geri selepas berzikir itu, jika tidak serupa dengan kehendak dan tuntutan kalimah 'Lailaha illallah' itu buktinya tidak ikhlas.
Halal dan haram sama saja, tidak gerun terhadap maksiat yang mendatangkan dosa. Itu tandanya tidak ikhlas Ada pandangan bahawa mukmin atau kafir itu masing masing. Ini tidak betul bahkan ia pendapat syaitan untuk menyenangkan orang yang tidak percaya Tuhan. Memanglah iman dan kufur itu terletak di dalam hati.
Bagaimanapun, perkara yang di dalam itu akan terbit dan menjadi tanda, perangai adalah kuntum bunga sebagai tanda yang terbit daripada pohon hati.
Seseorang boleh melindungi apa yang ada di hati tetapi untuk sementara waktu, kerana perbuatan dan perangai manusia akan tercetus setelah didorong oleh gelojak hati.
Oleh itu hendaklah dengan ikhlas berkata 'Lailaha illallah' sebanyak mungkin, sebelum seseorang itu disekat oleh takdir Allah SWT khususnya ajal.

Sanggupkah Najib Ke Mahkamah Paris ?

Posted: 04 Oct 2011 03:48 PM PDT

MENGIKUT laporan Malaysiakini, Najib boleh disepina ke Mahkamah Paris berhubung kontroversi pembelian kapal selam Scorpene. Pembelian kapal selam Scorpene ini bukan sahaja dikaitkan dengan rasuah ratusan juta ringgit, malahan dikatakan ada hubungkait dengan kes jenayah iaitu pembunuhan Altantuya.
 
Jika di dalam Mahkamah di negara ini, Najib berusaha untuk mengelak dari menjadi saksi di dalam kes fitnah Liwat II yang melibatkan DS Anwar, adakah Najib berani untuk ke mahkamah di luar negara? 


Malaysiakini melaporkan, "Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mungkin boleh disepina untuk hadir di mahkamah Paris berhubung kontroversi pembelian kapal selam Scorpene yang didakwa melibatkan jutaan ringgit dalam bentuk komisen kepada pemimpin negara dan pegawai tentera.

Najib adalah menteri pertahanan semasa urus niaga RM7.3 bilion bagi membeli dua buah kapal selam itu dijalankan (Malaysiakini).

Siapa berani `bertaruh' bahawa Najib akan akur sekiranya disepina di mahkamah Paris nanti? Jika dengar suaranya bercakap di TV, Najib umpama `Pendekar' Melayu yang hebat tidak gentar untuk menghadapi sesiapa sahaja.

Beliau pernah memberi amaran kepada DS Anwar agar jangan berdebat dengannya, nanti dikhuatiri DS Anwar `demam'. DS Anwar pun menjawab, beliau tidak kisah `demam' kerana bila sihat beliau akan bangkit dan tetap mahu Najib berdebat dengannya atas apa jua isu samada ekonomi mahu pun isu peribadi. Akhirnya, Najib tidak menyahut cabaran DS Anwar. Ertinya apa?

Oleh yang demikian, jangan kita ghairah untuk melihat Najib berada di Paris bagi menghadapi kes di sana. Jika mahu sangat untuk melihat Najib berada di dalam mahkamah, hanya ada satu cara sahaja iaitu kita tukar Kerajaan yang ada sekarang.

Tiada ulasan: