Selasa, 11 Oktober 2011

MANDOR.BLOGSPOT.COM

MANDOR.BLOGSPOT.COM


SULTAN SELANGOR PEKA ISU MURTAD, DR HASSAN ALI MESTI MOHON AGAR PEMIMPIN DIBENARKAN BERI TAZKIRAH

Posted: 10 Oct 2011 04:40 PM PDT

Exco Kerajaan Negeri Selangor, Dr Hassan Ali merasa lega apabila Sultan Selangor sahkan bahawa tindakan JAIS menyerbu sebuah gereja di Selangor baru-baru ini memang tepat dan wajar. Tentulah ada asas dan buktinya Tuanku berkata begitu, dan jika itu lah keadaannya maka kita sokong apa jua bentuk dan ancaman untuk menggugat akidah umat Islam wajib ditentang. Baca di sini.

Bagaimana pula untuk kita mempertahankan akidah umat Islam agar tidak mudah terpedaya dengan ancaman pihak berkenaan? Sudah tentunya umat Islam mesti mendalami ilmu agama. Umat Islam pun wajib saling ingat mengingati sesama kita terutamanya ketua keluarga mendidik dan sentiasa ingat-mengingati akan ahli keluarga masing-masing. Ketua masyarakat juga begitu seterusnya pemimpin juga wajib memberi ingatan (tazkirah) kepada pengikut-pengikutnya.



Jika pemimpin tidak mampu mengajar orang lain dengan ilmu agama, masakan sekadar memberi ingatan (tazkirah) tentang mana yang baik dan mana yang buruk pun tidak boleh? Maka, pemimpin wajib berbuat demikian. Masalahnya, tazkirah seperti ini pun perlu ada kuasa (Tauliah). Siapa wujudkan undang-undang yang menyempitkan jalan dakwah ini? Dr Hassan LinkAli tentu tahu kuasa siapa.

Jadi, di samping Dr Hassan Ali memuji langkah Sultan Selangor di dalam isu serbuan gereja ini, beliau patut berusaha untuk membuka laluan yang mudah bagi kerja dakwah di Selangor. Atau, adakah Dr Hassan Ali juga setuju Tauliah wajib untuk berdakwah melalui tazkirah?

Jika kerja dakwah ini disempitkan, jangan kita pelik jika masalah murtad tidak akan selesai. Jangan pelik jika semakin ramai anak muda lalai dengan hiburan seperti mengunjungi Pusat Hiburan `Hard Rock Cafe' yang kita tidak tahu siapa di belakang pusat maksiat itu./mandor.blogspot

Tiada ulasan: