Nuffnang

Pengikut

Era Pasca

sumber :-

Era Pasca


KETIRISAN TAHUN INI... KETAHUI BAGAIMANA KETIRISAN BERLAKU..

Posted: 29 Oct 2011 03:29 AM PDT

Bagaimana anda rasa sebagai pembayar cukai jika seseorang memberitahu anda bahawa Kementerian Pertahanan (Kementah) membayar sebanyak RM7.55 bilion untuk membeli kereta perisai yang harga sebenar hanya seperempat dari jumlah itu?

Jika anda benar-benar tahu berapa nilai RM7.55 bilion (atau RM7,550 juta) itu, anda mungkin terperanjat dan sukar untuk mempercayai dan memekik: "Adakah kerajaan kita begitu teruk? Adakah mereka begitu berani?"

Jawapannya ialah ia; dan tirai drama mula dibuka di parlimen kita, tidak seperti di setengah-setengah laman web yang membuat dakwaan yang tidak berasas.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua menyoal Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kenapa Kementah membayar harga yang sangat mahal, sebanyak RM7.8 bilion untuk 257 buah kereta perisai.

Zahid menjawab bahawa kementeriannya tidak tahu bahawa harganya RM7.8 bilion seperti mana yang didakwa oleh Pua dan harga kontrak muktamad ialah RM7.55 bilion.

Beliau juga menyatakan bahawa beliau tidak tahu menahu tentang urusniaga yang membolehkan pembekal mendapatkan kenderaan- kenderaan tersebut dari Turki pada harga seperempat dari harga yang dibayar oleh Kementah.

Namun penafian Zahid itu akhirnya terbongkar apabila Pua mendedahkan bahawa Zahid sendiri menyaksikan majlis menandatangani perjanjian urusniaga itu di Ankara, Turki pada bulan Februari lalu.

Perjanjian itu ditandatangani di antara syarikat pembekal Malaysia, Deftech dan pengeluar kenderaan pertahanan Turki FNSS, syarikat usahasama di antara BAE Systems Inc. dari United Kingdom dan Nurol Holding dari Turki.

Perjanjian ini dilaporkan dalam satu kenyataan akhbar bertarikh 3 Jun 2011 di laman web BAE System Inc. melibatkan kontrak bernilai USD559 juta yang diberi kepada FNSS untuk "merekabentuk, membangun dan mengeluarkan" sebanyak 257 DEFTECH AV-8 8X8 kereta perisai beroda dan Sokongan Logistik Berintergrasi untuk Angkatan Tentera Malaysia.

Kenderaan-kenderaan tentera yang diberi nama 'DEFTECH', sebenarnya direkabentuk oleh FNSS PARS 8X8, kenderaan serbaguna, pelbagai misi, kenderaan beroda lengkap dengan peralatan senjata.

Harga melambong

Ini bermakna Kerajaan Malaysia membayar Deftech sebanyak RM7.55 bilion (RM29.4 juta untuk sebuah), yang kemudian membayar FNSS sebanyak RM1.7 bilion untuk 257 buah kereta perisai itu (RM6.6 bilion sebuah).

Jika anda seorang pembayar cukai yang marah dengan 'rompakan di siang hari' melibatkan RM6 bilion dari dana awam, tunggu dulu sehingga anda mendengar harganya di pasaran, yang jauh lebih rendah dari yang ditawarkan oleh FNSS.

Pua dalam satu kenyataannya bertarikh 9 Mac 2011, dalam blognya melaporkan bahawa harga-harga berikut untuk kereta perisai yang setanding yang ditawar dan diurusniagakan dalam pasaran.
* Pasukan tentera Portugal membayar RM4.4 juta sebuah untuk kereta perisai Pandur II 8X8 (EUR364 juta untuk 353 buah) 
* Model terbaru Pirahan III 8X8 kereta perisai beroda yang dikeluarkanoleh Swiss MOWAG GmBH bernilai RM3.9 juta (USD1.2 juta) untuk tiap-tiap sebuah.
Dengan harga-harga ini sebagai rujukan, adalah wajar untuk kita mengharapkan supaya Kementah membuat tawaran tender terbuka dan mencapai keputusan muktamad.

Kita boleh mengurangkan harga tidak melebihi RM4.5 juta dari RM30 juta untuk sebuah kenderaan pada ketika ini dan mengurangkan nilai kontrak kepada RM1.15 bilion dari RM7.55 bilion.

Ini bermakna kerajaan Barisan Nasional telah melambongkan harganya sebanyak enam hingga tujuh kali ganda mengikut dasar pembelian peralatan pertahanan yang sama sekali tidak bersifat telus dan bertanggungjawab.

Jumlah yang sebegitu tinggi amat memeranjatkan yang mungkin tidak pernah kita dengar walaupun dalam sebuah negara yang paling korup di dunia sekali pun.

Perbelanjaan yang menggila

Urusniaga ini adalah salah satu dari kes bagaimana Kementah membelanjakan wang berbilion ringgit untuk membeli bot peronda dan helikopter dengan harga yang begitu tinggi.

Sebagai contoh, Kementah membeli enam buah kapal peronda luar pantaidari Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd pada harga sebuah RM1 bilion (jumlah RM6 bilion).

Harga yang dibayar ini adalah lima kali ganda dari apa yang dibayar oleh Royal New Zealand Navy untuk pembelian OPV, diperolehi pada harga hanya RM210 juta sebuah (NZ$90 juta) dari syarikat kedua terbesar di dunia, BAE Systems.

Begitu juga dengan pembelian helikopter jenis Eurocopter EC725 pada harga RM190 juta setiap sebuah (RM2.3 bilion untuk 12 buah) manakala Brazil membeli helikopter jenis yang sama pada harga hanya RM82 juta sebuah.

Melihat kepada tiga kontrak ini sahaja – kereta perisai, kapal peronda dan helikopter – menyaksikan ketirisan sebanyak RM12 bilion ekoran transaksi Kementah ini.

Dengan wang sebanyak ini, kita boleh membina rumah kos rendah untuk 250,000 keluarga, menyediakan kemudahan perumahan kepada sejuta rakyat yang tidak mampu.

Dasar pembelian pihak pertahanan melibatkan rasuah yang begitu bermaharajalela sememangnya diketahui ramai di kalangan para pegawai dan eksekutif pertahanan antarabangsa seperti mana yang didedahkan oleh Wikileaks.

Wikileaks mendedahkan kabel dari Kedutaan Amerika Syarikat tentang rakaman perbualan di antara saudara mara dan rakan-rakan ahli-ahli politik ketika pemerintahan Tun Abdullah Ahmad Badawi selaku perdana menteri dan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai timbalannya pada sekitar tahun 2004 hingga 2009.

Di samping mendedahkan jenis rasuah secara spesifik, kabel Amerika itu juga mendedahkan bahawa rasuah menjadi sumber pendapatan utama sebagai dana politik bagi mengekalkan kuasa pihak pemerintah.

Melihat dari perspektif yang lebih besar, ketirisan akibat tiga kontrak ini merupakan sebahagian kecil sahaha dari ketirisan-ketirisan yang berlaku dalam sistem pembelian kerajaan Barisan Nasional, sebagaimana didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Laporan-laporan tahunan seperti ini, yang mendedahkan amalan rasuah dan salah guna pengurusan (hingga ada yang sukar dipercayai) sering menjadi peringatan bahawa kita terperangkap dengan sistem tadbir urus yang buruk dan akibatnya akan terus menerus mengeringkan sumber dana negara.

Tetapi jika kita menyedari bahawa Laporan Ketua Audit itu adalah sebahagian kecil dari ketirisan yang berlaku setiap tahun, kerana ianya meliputi laporan sebahagian kecil sahaja dari jumlah ratusan jabatan-jabatan kerajaan yang ada maka tentu kita amat bimbang dengan keadaan ini.

Dan adakah perubahan terhadap institusi-institusi telah dan akan berlaku di bawah pimpinan politik sekarang? -FMT


[N/C-1] Bersama-sama Baginda sertai Churp-Churp. setiap pendaftaran akan di bayar 20-40 sen. (KLIK dan Daftar) 
[N/C-2] Castrol Auto Service centre bagi I-Pad! Sini untuk tuntut I-Pad anda!
[N/C-3] Cipta Permainan anda sendiri di MILO! 10 000 menanti kepada pemenang!

UMNO gadai RAKYAT

Posted: 28 Oct 2011 08:05 AM PDT

Jingga 13 telah ke daerah Sepang, Selangor setelah mendapat maklumat 4 BAS pendatang asing dibawa ke sebuah Resort untuk diberikan KAD PENGENALAN dan bakal diberikan hak mengundi. Didapati 3 buah bas berada di jalan masuk Resort yang dimaksudkan berhampiran sebuah cafe (Coffee Village). Difahamkan sebuah bas lagi sudah beredar. Wartawan TV Selangor turut sama membuat liputan di lokasi tersebut.

Lokasi Jingga 13 untuk memulakan siasatan. Tiga orang pemandu bas yang ditemuramah mengesahkan bahawa memang benar mereka membawa warga asing, yang kebanyakkannya warga Indonesia. Buktinya ini gambar pemandu bas yang dimaksudkan ketika ditemuramah.
Untuk menyiasat lebih mendalam, beberapa orang telah pergi Resort tersebut, dengan alasan mahu menempah bilik malangnya dihalang untuk masuk. Kononnya Resort TIDAK BEROPERASI. Kemudian mereka dihampiri oleh beberapa orang yang mendakwa diri mereka sebagai URUSETIA PROGRAM KEUSAHAWANAN yang memaklumkan satu program keusahawanan sedang berlangsung dan mengarahkan supaya beredar. Selepas kira-kira setengah jam di cafe tersebut, Pasukan Jingga 13 membuat keputusan untuk pergi sendiri ke Resort yang dimaksudkan bersama wartawan TV Selangor dengan menaiki dua buah kereta. Resort tersebut terletak kira-kira 1 km dari cafe. Pada waktu itu keadaan hujan renyai-renyai. . Sebaik sahaja memasuki kawasan Resort kelihatan kira-kira 50 orang berkumpul di bahagian kiri resort, rupa mereka kelihatan seperti WARGA ASING. Tiba-tiba seorang LELAKI BOTAK BERBADAN BESAR meluru ke arah pintu pagar. Seolah olah ingin menutup pintu tersebut supaya pasukan Jingga 13 tidak dapat keluar.
Si BOTAK ini contoh makhluk umno yg bangang tp x nak mampos...iq rendah...yg tau nak kaya...spesis2 ni yg buat umno koma tunggu masa utk dicabut nyawa. Kereta telah diserang dipukul ditumbuk dan diterajang oleh beberapa orang yang berada di situ. Dalam keadaan panik tersebut sekeping gambar berjaya dirakamkan memaparkan wajah salah seorang penyerang.
Saat cemas tersebut sempat DIRAKAM melalui iPad2 milik Milo Suam. WAJAH lelaki botak itu yang sedang menghentak-hentak cermin kereta dan cuba membuka pintu. Lelaki itu menjerit sambil menghentak-hentak cermin kereta menjerit mahu anggota Jingga 13 keluar dari kereta Naza Citra yang dinaiki. Mujur mereka segera beredar dan sempat keluar dari Resort tersebut sebelum pagar ditutup.

TV Selangor mengesahkan cerita tersebut. So, satu perkara yang sememangnya hanya diMalaysia, ada kursus keusahawanan untuk warga asing. Siap guna SAMSENG sebagai "Security Guard". Selain dari laporan portal tersebut, juga boleh didapati di laman sesawang youtube.

Bak kata pepatah, 'berani kerana benar, takut kerana salah'.. Terang lagi bersuluh puak2 ni penakut takde telor. Memang puak2 UMNO/BN ni spesis murahan guna pengundi made in INDON utk menang pilihanraya. Kenapa perlu puak2 UMNO/BN ni takut sampai nk guna pengundi made in INDON kan? a pencacai umno kata dakwaan bagi PR pada warga asing itu hanya FITNAH. Katanya lagi, kalau nak bagi mykad tak perlu pun jumpa di resort itu, boleh bagi sorang sorang secara rahsia. Masalah ialah, kalau program itu satu perjumpaan yang sah, mengapa pula penganjur takut sehingga menyerang orang lain..? Kalau tak ada apa yang mahu disorokkan, benarkan sajalah sesiapa saja yang nak siasat. 

Semalam keluar TV3suku 42000 pengundi berdaftar tiada rekod diJPN. Kata Dato' Wira Wan Ahmad Wan Omar (timb peng SPR), KEMUNGKINAN orang dulu2 yang mendaftar xbawak IC. Bangang ke ape? Daftar tak bawak ic? macam mana nak daftar? DAFTAR PAKAI APA? Bodoh bebal punya jawapan. Sedangkan merayap tak bawak ic pun salah inikan mengundi untuk negara. Kata Wan Ahmad ni, before 2002 mmg org boleh daftar tanpa membawa IC. Katanya bawa surat pengesahan ke ape tah pun sudah memadai. So betul ke bende ni? Ataupun dongeng nk tutup kesilapan je? Maksudnya sebelum 2002 org Malaysia mmg tak de IC la eh? hehe Sebab kalau ada surat pengesahan pon, mesti boleh link 'kewujudan' penama dalam JPN kan? Ke mngundi boleh letak nama samaran or anonymous?



INGAT JANJI KE-10 PAKATAN RAKYAT... BUKAN SEKADAR DI SABAH, MALAH DISELURUH MALAYSIA... INSYAALLAH




SATU LAGI PROJEK BIK MAMA..

Posted: 28 Oct 2011 06:14 AM PDT

INI KERETA PERISAI TERBAIK


KENDERAAN PERISAI RM7.55 BILION – 6-7 KALI GANDA LEBIH MAHAL – keadilan daily

Kerajaan digesa menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyiasat pembaziran Kementerian Pertahanan yang membeli kenderaan berperisai berjumlah RM7.55 bilion.

Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff berkata, ia penting kerana pembaziran itu berterusan sejak Najib Razak memimpin kementerian itu.

Najib ialah menteri pertahanan sehingga 2009 sebelum kementerian itu diterajui Ahmad Zahid Hamidi.

"Jumlah pembaziran yang didedah itu cukup tinggi malah Ketua Audit Negara sebelum ini mendesak segala pembaziran yang berlaku itu segera diperbetulkan.

"Oleh itu, kita mendesak satu jawatankuasa khas bagi menyiasat pembaziran itu," katanya dihubungi Keadilandaily.com.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH AKH

woit... DUIT SEBANYAK INI KALAU BUAT BELI SIMIN DAN BATU LAGI BAIK..... kah kah kah

kah kah kah...BELI SIMIN DAN BATU... BUAT TEMBOK KELILING NEGARA.... kah kah kah...

kah kah kah....TAK PAYAH BELI KERETA PERISAI.... kah kah kah..

woit.. SIAPA DAPAT KONTREK INI?.... kah kah kah...

kah kah kah..BERAPA BIK MAMA DAPAT POTONGAN... kah kah kah..

nota:
kontrek macam ini
amat amat diperlukan
kalau bik mama nak beli
satu lagi cincin
dan satu lagi beg tangan

TT


[N/C-1] Bersama-sama Baginda sertai Churp-Churp. setiap pendaftaran akan di bayar 20-40 sen. (KLIK dan Daftar)
[N/C-2] Castrol Auto Service centre bagi I-Pad! Sini untuk tuntut I-Pad anda!

[N/C-3] Cipta Permainan anda sendiri di MILO! 10 000 menanti kepada pemenang!

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT