Sabtu, 29 Oktober 2011

.

.


Salam Dari Luar

Posted: 28 Oct 2011 11:51 PM PDT

Pemuda Pas Perlu Jadi jejantas Penghubung

SAAT ini sedang berlangsung Ijtimak Tarbawi anjuran Dewan Pemuda Malasyia bertempat di Kolej Islam Dr Zulkefli Muhammad (Kuizm) Taman Melawar, Gombak. Program itu akan berakhir petang esok yang ditutup oleh Presiden Abdul Hadi Awang.

Upacara perasmian dilakukan malam tadi oleh Naib Presiden Sallahuddin Ayub, manakala Mursyidul Am Pas Tokguruku Nik Abdul memberi kuliyyah khas Maghrib.

Itjmak Tarbwai adalah satu himpunan kelimuan dari kalangan Pemuda bagi menyuntik para pemuda Pas yang menjadi ansurullah dengan ilmu-ilmu agama. Menurut Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, Ijtimak Tarbawi pemuda itu perlu dijadikan itjimak - himpunan ilmuan - orang-orang muda.

Pujian patut diberikan kepada usaha ini. Bukan saja dari segi kehadiran boleh mengerah lebih 4,000 pemuda tetapi pengisiannya berbentuk ilmu - dunia dan akhirat. Di samping melengkap para ansurullah - pembantu agama Allah yang berkhemah di bawah panji Pas dengan ilmu dunia, mereka juga perlu dilengkapi dengan ilmu agama (kerohanian) yang mampan dan mantap.

Seperti mana tegas ketuanya, Nasrudin Hassan, dalam ucapan alu-aluannya, beliau mahu Pemuda Pas bukan saja berjuang untuk mendapat kuasa politik, tetapi berjuang mendapatkan kemenangan untuk agamanya. Justeru ujarnya Pemuda bukan saja perlu melengkapikan diri dengan aset tektikal (politik) tetapi juga mempunyai akhlak dan ilmu agama yang tinggi bertindak sebagai da'i dan murabi mendidik anak bangsa.

"Kita mahu pemuda Pas menjadi pemuda rabbani yang sanggup mati untuk agama," ujar Nasarudin dengan nada agak emosi sekali meletakkan harapan dan azam kepada pemuda Pas.

Memahami pesanamanat Nasrudin itu bagi pemuda kalau Pas tidak menang dan berjaya menawan negeri - mendapat kuasa, pun tidak mengapa asalkan Pas dapat memastikan agama Allah ditegakkan. Malahan bagi Pas... hakiki perjuangannya ialah membela agama Allah dan syariat-Nya.

Lantaran itu dengan nada sedikit keras Nasrudin meninta kepada mereka yang obses kepada kemenangan dan kuasa politik supaya menoleh melihat kepada asal usul dan nawaitu asal perjuangan Pas itu sendiri.

Undang tokoh pemuda, lupa Husam

Bagi mengisi program itu pemuda telah mengundang semua bekas-bekas ketua pemudanya. Nampaknya pemimpin yang bukan dari rahang pemuda diketepikan atau terlupa dijemput. Apakah justifikasi tindakan ini, dan apakah ia tidak menunjukkan pemuda satu kumpulan yang jumud dengan idealisme kepemudaannya dari dulu hingga kini. Apakah mereka yang berada di luar bingkai pemuda tidak berhak untuk memberi sumbangan?

Di sini saya merasa sedikit teralat dengan adik-adik pemuda baru ini. Kebetulan pula bekas-bekas ketua pemuda dan kepimpinan pemuda kebanyakannya kini sudah menjadi anggota Dewan Harian Pas. Justeru bila mereka semua dijemput seolah-olah Itjimak tarbawi itu hanya mahu menimba pengalaman dan menceduk ilmu dari barisan kepimpinan pemuda sahaja.

Semua bekas pemuda yang dipanggil dan diberi slog khas dalam program itu. Ini termasuklah, Mustapa Ali, yang kini Setiausaha Agung, Mohamad Sabu Timbalan Presiden.

Sallehuddin Ayub, Mahfuz Omar yang kini Naib Presiden. Abu Bakar Chik dan juga Idris Ahmad bekas timbalan ketua pemuda. Hanya seorang sahaja di kalangan bukan hirerki pemuda yang diundang khas ialah Tuan Ibrahim Tuan Man yang kini ketua Penerangan.

Mungkin saya terlepas pandang atau pendengaran agak samar sewaktu mendengar tantatif program dan nama tokoh-tokoh dibaca yang diundang mengisi program perdana itu. Saya tidak terdengar seorang lagi nama Naib Presiden iaitu Husam Musa. Saya harap saya tidak silap. Kenapa Husam tidak dipanggil sama. Apakah kerana beliau tidak pernah berkecimpung di dalam pemuda maka beliau tidak perlu disenaraikan?

Bagi saya melupai Husam satu kesilapan atau tindakan kurang sopan dan kurang manis. Biarpun atas apa alasan apabila hanya beliau seorang saja dicicirkan ia telah memberi kesempatan kepada pemerhatian membuat penilian mengenai sikap pemuda. Pemerhatian ini termasuklah saya yang mempersoalkan kini. Dengan meninggalkan Husam menyebabkan umum akan bertanggapan bahawa Pemuda bermasalah dengan Husam sedangkan hakikatnya sama sekali tidak.

Tidak sepatutnya Husam dialpakan begitu. Walaupun dia tidak pernah terdidik dalam dunia kepemudaan di peringkat nasional dan menjawat jawatan tertinggi, tetapi Husam juga pernah menjadi anak muda dan pernah bergelumang di dalam dunia kepemudaan. Alasan beliau bukan bekas ketua pemuda adalah alasan remeh dan kebudak budakan. Siapa dia Tuan Ibrahim dalam konteks pemuda?

Saya percaya banyak faedah kalau pemuda memasukkan sama Husam sebagai pembentang kertas kerta atau pun seorang penceramah. Beliau boleh input mana-mana ilmu dan maklumat kepada pemuda. Umum mengetahui Husam memiliki ilmu tektikal politik yang cekap dan berpandangan jauh. Seharusnya pemuda kalau pun menumpukan kepada tarbiyah ke dalam tetapi teori-teori poltik barat juga perlu diketahui kerana mereka berada dalam habitat politik bukan dakwah ala para wali.

Sebagai golongan muda yang menjadi jejantas kepada golongan lama, pemuda harus berjiwa besar. Mungkin ada kalangan pemuda tidak begitu serasi dan mesra dengan pendekatan politik dipraktikan Husam, tetapi keadaan itu bukan alasan untuk mencicirkan dia dari memberi input kepada sayap kanan parti seperti pemuda itu.

Kalau Husam ada melakukan kesilapan dan kesalahan, kesilapan dan kesalahan itu bukan alasan untuk menghukum beliau. Apa juga kesilapan perlu ditegur dan diperbetulkan. Sesiapa pun tidak dapat lari dari belitan kesilapan, apa lagi dalam dunia politik yang mengambil pendekatan "cuba dan salah" yang mana teori ini, setakat ini tidak membawa kepada kekufurkan.

Hendaknya pesanan ini diperhatikan oleh adik-adik dalam Pemuda Pas agar hal ini tidak akan berlaku di masa akan datang. Orang yang bijaksana ialah orang yang pandai melepaskan ikan dari belitan pukat tanpa merosakkan sisik ikan, dan tanpa mencarikan pukat. Mat Maslan tentu tersenyum bila melihat permata cincin Nasrudin Tantawi dekat sama besar dengan permatakan cincin Rosmah. [wm.kl.5:48 pm 28/10/11]

Cerita Sabtu

Posted: 28 Oct 2011 08:34 AM PDT

Umno Main Kotor Sesama Sendiri
Janda Dedah Ketua Bahagian Cabul Di Bilik Hotel

SEMASA dalam perjalanan memasuki pekan Sungai Golok Rabu lalu saya dihidangkan dengan sebuah Vcd pengakuan oleh seorang janda menerusi perenti Vcd di kereta pacuan empat roda teman berdaftar di Siam.

Pengakuan itu dirakam khusus, lokasinya seperti dalam sebuah bilik pejabat. Suara sang interviu janda itu saya dapat cam dengan cerat, dia lelaki dan bekas seorang artis tumpangan yang berlakun dalam sebuah komidi pada tahun 90-an.

Kalau diminta untuk membuat kawad cam saya sedia tampil kerana saya kenal benar dengan perantaran itu.

Mulanya saya tidak berminat untuk mendengar pengakuan seperti itu. Dari kulit Vcd itu saya sudah dapat mengagak bagaimana isinya. Tetapi kerana kawan yang memandu kereta itu juga mahu mendengarnya, saya tepaksa akur saja.

Benar seperti saya jangkakan pengakuan janda itu saya kira melampau dan tidak berakhlak. Pendedahan yang berani tetapi langsung tidak menjaga akhlak diri sebagai perempuan Melayu dan juga orang yang hendak didedahkan itu. Pendedahan itu walaupun berniat baik tetapi kaedahnnya tidak baik. Dalam hal-hal seperti itu biarlah ada etika. Niatnya baik tetapi kaedah atau jalan diambilnya tidak begitu baik dan tercela, ia sia-sia saja.

Janda itu mengakui dia dipermainkan oleh seorang ketua sebuah bahagian parti Umno di Kelantan. Dia mendakwa dia diperkosa oleh ketua bahagian Umno itu disebuah bilik hotel di Golok. Sedikit menimbulkan keraguan macam mana dia diperkosa kerana menurutnya temu janji itu dibuat terlebih dahulu, ertinya pertemuan di syurga dunia itu atas kehendaknya juga.

Jelas kalau mengikut hukum hudud lelaki dan perempuan itu tidak boleh dihukum dengan hukum hudud kerana ia tidak ada saksi.

"Dia ajak saya berjumpa dengannya, mulanya hendak berjumpa di Rantau Panjang, tetapi disebabkan dia bimbang diketahui orang sebab dia orang politik ramai orang kenal, dia mengajak saya ke Golok, "ceritanya.

Di Golok, dia menempah sebuah bilik hotel. Sebaik masuk bilik hotel kata janda itu ketua bahagian terus membuka seluar baju dan memaksa dia bersetubuh dengannya. "Saya cuba menolak tetapi apakan daya kudrat saya sebagai perempuan, akhirnya tepaksa mengalah," sambungnya tanpa segan silu.

"Berapa lama main (bersetubuh) dengannya?" tanya penginterviu itu.
"Sebentar saja tak sampai setengah jam.." jawab si janda sedikit pun tidak menampakkan akan kekeksalan dan bersalah.

Janda itu juga mendakwa hasil perhubungan jantina itu menyebabkan dia mengandung dan terpasak menggugurkan kandungan. "Saya telah memberi tahu kepada dia (ketua bahgian itu) mengenai keadaan diri saya, saya ingat dia oang baik dan benar-benar mahu menerima saya sebagai isteri, tetapi tidak...dia minta saya menggurkan kandungan dan memberi RM600 untuk tujuan itu.," jelasnya dengan wajah tenang dan tidak nampak rasa bersalah.

Saya difahamkan wang RM600 itu diberi melalui seorang perempuan yang merupakan bekas kepada sebuah pertubuhan Ngo yang terkenal di Kelantan satu masa dulu yang dipimpin oleh seorang ahli Parlimen lompat.

Janda itu yang mengaku mempunyai anak tiga, juga mendakwa selain daripada dirinya menjadi mangsa ketua bahagian itu, beberapa wanita lagi turut menjadi mangsa sama termasuk isteri orang dan anak dara. "Banyak lagi yang jadi mangsa dia ini... termasuk seorang isteri orang bersama anaknya sekali. Siang dipikul anak malam dia gendung emak.." katanya.

Bagaimana pun menurutnya mereka yang menjadi mangsa takut untuk tampil membuat pendedahan menyebabkan dia mengambil inisitif membuat pengakuan itu bagi menyelematakan orang lain yang mungkin menjadi mangsa ketua bahagian itu.

Apa yang saya nukil ini hanya intipati dari pendedahan janda itu. Banyak lagi dakwaan berhubung salah laku dan kerakusan sex ketua bahagian itu yang meloya dan menijikkan dicerita dalam rakaman Vcd yang memakan masa lebih setengah jam itu.

Saya yakin Vcd itu kini sudah beredar di kawasan Umno di mana lelaki itu menjadi ketuanya. Pada saya video itu amat memalu dan meloyakan dan ia boleh menjejaskan reputasi ketua bahagian berkenaan. Ketua bahagian itu tercemar dengan pendedahan janda itu dan ianya seharus dibuat laporan kepada polis.

Pendedahan dan pengakuan janda itu sama ada benar atau tidak ia perlu disiasat dan penyebarannya disekat kerana ia boleh memberi mudarat kepada pihak-pihak lain. Ketua bahagian yang disebut dalam pendedahan itu patut mengambil tindakan undang-undang ke atas janda berkenaan. Apakah laporan polis sudah dibuat?

Keberanian janda itu juga sesuatu yang mengilankan sesiapa yang menontonnya kerana ia dibuat tanpa beretika di mana mukanya tidak ditutup. Menunjukkan keberanian dengan membuat pendedahan maksiat itu secara tidak langsung menyebabkan orang boleh mentafsirkan sifat dan fiil perangai janda itu sendiri.

Dalam hal ini mungkin janda itu tidak boleh dipersalahkan sangat kerana dia inginkan keadilan dan pembelaan kerana merasakan dirinya teraniaya, tetapi pengusahanya perlu bertanggungjawab dan dipersalahkan. Kalaupun pendedahan untuk memalu dan menjatukan kerjaya politik ketua bahagian itu sepatutnya rakaman pendedahan itu dibuat secara beradat dan amalan biasa di mana wajah mangsa ditutupi.

Saya tidak mahu persoalan berapa bayaran kepada janda itu dan juga orang yang mengusahkannya, atau siapa terlibat. Tetapi dari Vcd pemdedahan berani bercampur tidak bermoral ini membuktikan inilah stail politik dan amalan orang Umno. Membuat pendedahan untuk memalukan seseorang tidak menjadi masalah kepada mereka apa yang penting kepuasan batin kerana berjaya mengaib dan kemudian menjatuhkan lawan. Kerana mempercayai orang yang menjadi tukang interviuw itu adalah orang Umno saya yakin ia adalah kerja Umno juga.

Yang dapat disimpulkan dari pendedahan dan penyebaran Vcd itu menunjukan Umno telah main kotor sesama sendiri. Umno meliwat puaknya sendiri. Kalaulah budaya jahiliah ini diteruskan macam mana Umno Kelantan berangan-angan untuk merampas Kelantan. Letihlah Mustapa Mohamed berusaha untuk menumbanhkan Kelantan kalau kerja-kerja dan budaya itu berleluasa. Saya percaya versi pendedahan sebegini kerana tidak berpuas hati sesama sendiri akan banyak lagi dikelaurkan.

Nampaknya menjatuhkan kawan dengan menyebarkan video lucah dan pendedahan berani ini menjadi satu trend baru dalam politik negara ini. Mungkin inilah yang diajar atau hasil ilham orang-orng Umno yang mereka cipta video lucah untuk memburukkan tokoh tertentu ia kini telah memakan diri sendiri. Wowww! [wm.kl.9:00 pm 29/10/11]

Susupan Malam

Posted: 28 Oct 2011 04:47 AM PDT

Kebangkitan Suara Hak Asasi Tidak Boleh Disekat

SAYA hampir bersetuju dengan pandangan penumbuk mata nombor satu negara Rahim Nor yang meluahkan kebimbangan terhadap kebangkitan suara hak asasi dan menyamakan gerakan itu di negara ini sama dengan fahaman (gerakan) komunis yang mempersoalkan perkara-perkara diterima semua kaum termasuk kontrak sosial.

Tetetapi penerimaan itu bukan bermakna menerima dan menganggap suara hak asasi manusaia itu sama dengan fahaman Marxisme atau komunisme. Persetujuan itu dilihat dari sisi potensi gelombang hak asasi yang akan mengambil alih peranan sistem demorkasi yang semakin pincang ke kebelakangan ini.

Memang suara hak asasi akan menjadi gelombang baru. Cuma andaian beliau terlebih sedikit dengan menyifatkan semangat itu sebagai agama baru. Andaian ini agak mengelirukan sedikit dan ada niat untuk memburukkan kebangkitan suara ini sebagai sebuah agama. Tujuannya ialah untuk mengelirukan pandangan umum.

Suara hak asasi dan kebangkitannya tidak sama dengan agama disyarit dan diperjuangkan. Ia bukan agama baru. Kebangkitan kuasa manusia biasanya untuk membela dan menuntut hak-hak di sekitar atau kepentingan kemanusiaan dan keduniaan semata-mata, ia bukan cuba membawa kebangkitan itu kepada fahaman agama, kepercayaan dan keyakinan sehingga ia menjadi akidah.

Kalau Rahim (foto) bermaksud menyamakan kebangkitan suara hak asasi berlandaskan perjuangan agama, adalah tidak tepat anologi itu. Agama adalah penunjuk kehidupan manusia bukan saja menuju dunia tetapi akhirat juga. Agama tidak sama dengan mana-mana perjuangan kerana ia mencakupi dunia akhirat dan tertakluk kepada hukum-hukum halal dan haram.

Adapun perjuangan hak asasi berlegar di atas dunia semata, mengenai ketidakadilan sosial, ekonomi, budaya dan sebagainya. Begitu juganya berpegang kepada konsep matlamat menghalalkan cara. Jadi ia tidak sama dan tidak boleh disamakan.

Kenapa saya hampir setuju pula, ialah dari sudut suara hak asasi semakin diterima umum hari ini. Perwujudan berbagai-bagai Ngo yang memperjuang hak asai lebih diterima dari parti politik yang stereotype pendekatan dan matlamatnya. Melainkan Ngo itu menjadi perkakas dan terompah kayu kepada mana-mana parti politik secara melampau ia akan dicemuh dan ditolak rakyat lebih teruk dari parti politik.

Contoh Ngo yang menjadi perkakas atau kaldai dungu tunggang Ngo ialah Ngo yang dirasmi pembukaan mesyuaratnya oleh Rahim sendiri. Ngo itu tidak ada potensi langsung untuk mewakil atau menjadi wadah baru kepada rakyat kerana kewujudannya hanya sebagai alat dan perkakas seperti tong sampah busuk semata-mata. Kalau Rahim ikhlas dan jujur untuk memperjuangkan keadilan dan kebenaran dia harus buang selempang pahlawan yang disarungkan Ngo itu ke tubuhnya.

Nampaknya Rahim bimbang kepada Ngo - pejuang hak asasi ini boleh melunturkan kepercayaan umum kepada parti politik khususnya Umno. Rahim benar-benar peka dan intelligent dalam hal ini. Rahim harus tahu kenapa suara hak asasi menjadi ancaman baru hatta dalam negara demorkasi seperti Malaysia. Jawabanya mudah kerana demorkasi Malaysia bukan demokratik. Demokrasi kita hanya indah diucap dimulut tetapi dari segi amalannya jauh menyimpang dan ia sudah lama pincang dan catat. Demokrasi kini pipih di luar rencung di dalam.

Bagaimana seperti berlaku ke atas pasukan polis yang diharap menjaga keamanan dan keselamatan, sebaliknya ia menjadi skuad pemusnah kepada integeriti pasukan berkenaan. Apa yang berlaku ke atas Rahim sendiri memumbuk mata Anwar sehingga lebam menunjukkan bagaimana proses kelunturan integriti pasukan polis itu berlaku dan sukar untuk dipulihkan kandati pun sudah satu dekad.

Jadi kalau Rahim takut kepada suara hak asasi beliau harus menanya dirinya sendiri kerana gagal menjadikan pasukan polis dibawah kekuasaanya sebagai pasukan berintgeriti dan disegani. Lebih malang lagi sesetengah tindakan polis di zamanya jelas menjadi alat dan perkakas secara terang-terang kepada Umno.

Suara atau gelombang hak asasi yang makin membara kini tidak boleh dipadamkan selagi tahap atau nilai demorkasi kita tidak dikembali kepada kedudukan dan matlamat asalnya. Selagi ada penyelewengan, kerajaan yang bobrok maka selama itu suara hak asasi menjadi semakin lantang dan terkedepan.

Terbaru apa yang berlaku kepada Abdul Aziz Bari yang mana dikenakan tindakan penggantungan secara veto oleh pihak UIA. Kebangkitan mahasiwa yang membela Aziz Bari ialah mereka merasakan ketidakadilan dilalukan kepada Profesor itu. Tindakan ke atas Aziz itu sebagai usaha untuk memenjarakan kebebasan akedemik kerana tindakan politik yang takut kepada bayangan sendiri dan perampasan hak asasi yang rakus.

Kebangitan mahasiwa membela isu-isu berhubung kepentingan mereka dan rakyat adalah disebabkan mereka mulai melihat demokrasi negara makin pincang dan catat serta pasukan polis yang semakin diragui akan integriti dan profesionalismenya adalah disebabkan Rahim yang mengelecahkan polis dari ril sebenarnya lebih 10 tahun lalu.

Jadi kalau Rahim berniat untuk menyelamatkan Umno dengan menimbulkan kebimbangan sekaligus mengecam suara hak asasi ia adalah tindakan sia-sia. Dalam dunia terbuka dan manusia hidup menggunakan otak tidak boleh dikejutkan dengan kuasa berbentuk cota, tukul dan juga pelbagai tindakan kekerasan lainnya. [wm.kl.8:00 pm 28/10/11]

Tiada ulasan: