Khamis, 13 Oktober 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Mahathir Terlewat 12 Tahun, Setelah Terlena 22 Tahun

Posted: 13 Oct 2011 12:07 AM PDT

BEKAS Perdana Menteri Malaysia ke 4, Dr Mahathir bin Mohamad meramalkan orang Melayu akan kehilangan identiti serta kuasa terutamanya hak sosial, politik dan ekonomi dalam 10 tahun lagi. Beliau tidak menyebut kehilangan negeri kerana itu mungkin sensitif?

Ramalan itu dibuatnya berdasarkan kepada trend perpecahan politik yang semakin ketara di kalangan orang Melayu yang sehingga menyaksikan terdapat di antara mereka menjadi pihak minoriti dalam mana-mana perkongsian.

Beliau membayangkan apabila terjadi keadaan ini menyebabkan orang Melayu terpaksa meminta bantuan pihak lain, 'berhutang' dengan pemberian bantuan berkenaan sehingga akhirnya membuat Melayu Islam kerugian.


Beliau lantas memberi contoh mengenai nasib Melayu di Singapura serta keadaan ekonomi golongan Melayu di selatan Thailand.
Saya bersetuju seratus satu peratus apa yang dinyatakan oleh Mahathir itu. Kebimbangan Mahathir itu patut menjadi kebimbangan bersama orang Melayu di negara ini dan bangkit berusaha untuk mengawal bagi mengelakkan ia menjadi kenyataan memeritkan.

Usaha memperkukuhkan Melayu dan memastikan Melayu majoriti perlu dijadikan agenda bersama tanpa mengira fahaman politik. Kalau semua orang Melayu perlu melakukan taubat nasuha, nah lakukanlah...

Untuk tujuan ini mungkin orang Melayu boleh menjadikan agama sebagai alasan atau kaedah untuk membentuk unity - perpaduan dan kesatuan. Barang kali di sinilah benarnya Pas apabila mereka obvious (tegas) kepada agama dari bangsa.

Kewalangan mengenai nasib Melayu bukan boleh dibiarkan lagi tanpa tindakan-tindakan yang konkrit dan konprehensi. Sandaran kepada Perlembagaan mungkin salah satu ikhtiar, tetapi apa yang perlu diingat Perlembagaan negara bukan sesuatu yang mutlak dan rigid. Kalau peraturan di dalam al-Quran yang kudus lagi kadim itu pun manusia boleh pinda dari segi pentafsiran dan perlaksanaannya, mengapa tidak dengan Perlembagaan? Lagi mudah kerana ia tidak perlu berdebat dan disulami dengan ayat-ayat perintah Allah.

Contoh paling jelas ialah mengenai ketetapan Allah tentang hukum hudud, ia dipinda dan ditafsirkan oleh umat dengan berbagai aliran dan maksud sehingga ia bercanggah dan berlaku pergomolan sesama tentangnya. Pandangan Islam Umno dengan pandangan Islam Pas mengenai hudud ini berbeza! Jadi perlembagaan bukan jaminan mutlak yang boleh disandarharapkan oleh orang Melayu. Perlembagaan boleh dipinda dengan kuasa dua pertiga di parlimen.

Justeru orang Melayu harus bermahasab dan memikir serta meletakkan pandangan Mahathir itu sebagai masalah dan cabaran hebat kepada kelangsungan kuasa atau penghakmilikan Melayu ke atas beberapa apsek termasuk politik, ekonomi dan sosial itu. Cuba sama-sama kita meletakkan pandangan Mahathir itu ikhlas dan bukan manipulasi untuk menjamin orang Melayu menyokong Umno. Yang penting di sini orang Melayu harus diberi mandat. Untuk itu bukan bermakna calon atau parti Umno sahaja perlu menang tetapi calon atau parti Melayu seperti Pas juga boleh menjadi ganti kepada Umno sebagai pengawal kuasa politik, ekonomi dan sosial Melayu. Percubaan ini sebenarnya tidak pernah dilakukan.

Melihat kepada situasi hari ini, - percaturan dan strategi - untuk mendapat kuasa di kalangan dua puak Melayu UBN dan Pakatan Rakyat ini ia mencemaskan. Tidak mustahil apa yang dibimbangkan Mahathir itu menjadi kenyataan. Percaturan atau perbalahan itu sudah sampai ke peringkat parah, berkerat rotan berpatah arang, kalah jadi debu menang jadi arang.

Orang Melayu baik di pihak UBN dan Pakatan Rakyat sudah melupai akan kepentingan di antara satu sama lain. Kegilaan kepada kuasa memerintah menyebabkan kedua pihak melupai saudara di keliling rumah. Pepatah berbunyi "bulat air kerana pembentung dan bulat kata kerana sepakat" sudah lupus dari minda umat Melayu. Kepercayaan kepada bentuk persahabatan bebas, liberal tanpa bersendikan adat dan agama menjadi pegangan.

Kalau Mahathir membayangkan 10 tahun lagi, tetapi saya mendekatkan jarak itu menjadi kurang 10 tahun. Mahathir ada alasan kenapa beliau memanjangkan sampai 10 tahun. Bagi saya pilihan raya umum ke-13 adalah momentum jelas ke arah itu - Melayu akan kehilangan kuasa yang kini sudah pun banyak terkikis dan dihakiskan. Ini bererti menjelang pilihan raya ke 14 apa yang dibimbangkan itu bakal menjadi kenyataan.

Sifirnya mudah saja bagaiman untuk melihat keadaan ini akan berlaku. Perbalahan atau pun pemisahan kuasa Melayu hari ini sangat ketara sekali yang dicatur dan dilakukan oleh bukan Melayu di samping kedegilan 'kerak' Melayu sendiri. Orang Cina, sedar atu tidak mengatur strategi memecahkan pemonopolian dan hegemoni Melayu dengan mengasingkan sokongan. Setengah menyokong BN setengah menyokong Pakatan Rakyat. Pemecahan sokongan itu sesuatu yang strategics bukan secara berkebetulan.

Hakikat ini perlu difahami oleh orang Melayu seperti mana mereka menyedari akan tindakan kolonial membahagi-bahagikan kelompok tiga kaum terbesar di negara ini, Melayu, Cina dan India dalam sektor atau lokasi masing-masing. Tindakan itu bukan membahagikan hak atau untuk keadilan tetapi demi melihat mereka tidak bersatu untuk membolehkan mereka terus berkuasa menerusi kaedah divide and role.

Pilihan raya ke 12 menunjukkan tanda-tanda dan 'perca' bagaimana pemonopolian kuasa oleh Umno menerusi BN sudah pecah apabila orang Cina memecahkan penguasaan itu dengan memberi undi kepada Pakatan Rakyat. Gara-gara itu menyebabkan kerajaan BN yang diungguli Umno sudah hilang kuasa majoriti. Sebuah kerajaan di Pulau Pinang yang dilihat kerajaan bersama Gerakan- Umno kini menjadi milik mutlak orang Cina menerusi DAP - Pakatan Rakyat.

Hari ini kuasa politik Cina sudah mewakili Pakatan Rakyat menerusi DAP dan saki bakinya masih ada di dalam UBN. Saya tidak fikir dalam pilihan raya ke 13 kelak orang Cina akan memberi mandat besar kepada Pakatan Rakyat seperti mana didugakan. Orang Cina tetap dengan buah caturnya, mereka akan terus melakukan pemecahan berstrategi dengan menguasai Umno dan PKR - Pas. Mereka akan berada di dalam kedua kelompok itu dengan tujuan dan peranan masing-masing melakukan penggerudian dari dalam kedua kelompok itu.

Orang Cina kini berada dalam zone selesa kerana kedua pihak Melayu; Umno, Pas dan PKR memberi jaminan serta menunjukkan akan keperluan mereka kepada sokongan Cina. Begitu juga dengan Umno yang terdesak untuk mengekalkan kuasa akan menyerahkan apa saja untuk dilihat oleh orang Cina atau memenuhi kehendak mereka hatta memberi seluar dalam. Bak kata Mahathir tadi UBN dan Pakatan Rakyat sedang meminjam sesuatu dari orang Cina.

Bagi masyarakat Cina yang senantiasa dimomokan dengan rasa takut oleh retorika ketuanan Melayu mereka akan bersatu dan berkorban dalam keadaan apa sekali pun. Dengan memecahkan sokongan kepada Umno dan Pakatan Rakyat itu juga merupakan tektik dan helah penyatuan mereka.

Hakikat atau teori ini perlu disedar oleh pemikir politik Melayu. Mereka jangan asyik memikirkan kedudukan atau kuasa memerintah sedangkan kuasa memerintah itu adalah perkongsian ghaib yang lebih memihak kepada orang lain. Benarlah Melayu hanya menjadi tuan yang hanya menjaga hak milik orang.

Berbalik kepada Dr Mahathir tadi, saya tidak mahu berterima kasih atas kesedaran lewat beliau itu kerana kesedaran itu baru menimpa dirinya sesudah lebih 10 tahun setelah beliau tidak berkuasa. Sayang sekali realiti kebimbangan itu baru kini menyengat dirinya. Sepatutnya Mahathir sedar sejak 22 tahun lalu. Sayangnya selama 22 tahun semasa memegang kuasa Mahathir terlena. Beliau juga terlupa berfikir bahawa dengan persepakatan itu terus memberi keuntungan dan kekuatan kepada Melayu. Pemimpin yang bisteri ialah pemimpin yang kahsyaf dan tahu membaca masa depan.

Kenapa saya berkata begitu, kerana kalau Mahathir menyedari ini sejak 22 tahun lalu dia akan membina benteng rahsia untuk menguatkan Melayu menerusi kuasa yang ada kepadanya. Nampaknya mandat itu hanya mengahkan diri sebagai PM terlama negara ini tetapi bukan untuk mengukuhkan Melayu. Dia hanya memberi senang duniawi kepada segelintir Melayu tetapi menyusahkan 12 juta Melayu lain. Mahathir membazirkan masa begitu lama untuk Melayu.

Semasa beliau berkuasa tidak ada usaha mengklonkan ideologi Pas dengan Umno. Mahathir tidak sedikit pun menunjukkan minat ke arah itu. Saya tetap ingat setiap kali beliau merasmikan perhimpinan agung Umno suku dari masa ucapannya diambil untuk membelasah Pas dan pemimpin Pas khasnya Tok Guruku Nik Aziz.

Demikian juga untuk memecahkan kekuatan bukan Melayu tidak pernah diusahakan Mahathir. Dasar-dasar diperkenalkannya mendekati liberalisasi dan ekonomi sosialis telah memusnahkan permaufakatan dan keunggulan Melayu sebaliknya memberi ruang cukup luas kepada bukan Melayu membina kekuatan material bagi mencengkam bumi ini.

Saya keliru bila mana orang mengatakan Mahathir seorang radikal Melayu. Tetapi perancangan dan polisi pentdbirannya terlepas dari pentafisran radikal itu sebenarnya. Dasar penswataan misalnya telah menjadikan orang bukan Melayu menguasai ekonomi. Dasar metrokrasi menyebabkan bangsa Melayu kekurangan tempat di universiti dan begitu juga dengan beberapa polisi dan pendekatan lain.

Penghapusan pemimpin Melayu berbakat juga menyumbang kepada apa yang ditakuti dan dibimbangi oleh Mahathir sekarang ini. Umpamanya kebencian beliau kepada Tengku Razaleigh Hamzah, Musa Hitam dan terbaru dan terus dibenci ialah Anwar Ibrahim. Kasus membabitkan Anwar Ibrahim yang meletakkan Mahathir terjempit diantara kekepentingan bangsa dan kroni menjadi satu sejarah hitam bukan saja kepada Mahathir bin Mohamad tetapi bangsa Melayu seluruhnya.

Mungkin tatkala Mahathir meluahkan perasaan itu - kebimbangan mengenai nasib bangsa Melayu itu matanya mengalir dan rasa kesal menyerang ke dalam dirinya. Mungkin? Bagaimana pun hanya Mat Maslan boleh mentafsirkan air mata Mahathir. [wm.kl.9:47 am 13/10/11] - mso

Hakim Kata Inkues Kematian Baharudin Remeh Dan Menyusahkan

Posted: 12 Oct 2011 09:32 PM PDT

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan balu allahyarham Baharudin Ahmad untuk meminta majistret mengadakan inkues ekoran kematian suaminya pada perhimpunan BERSIH 2.0 9 Julai lalu.

Hakim Datuk Su Geok Yiam berkata, permohonan isteri allahyarham - Rosni Malan - pra-matang, remeh, menyusahkan dan menyah-guna proses mahkamah.

"Berikutan ini, Mahkamah Tinggi membenarkan bantahan awal oleh Timbalan Pendakwa Raya yang mewakili responden dalam kes itu, "katanya.


Rosni menamakan ketua polis Kuala Lumpur, ketua polis negara, majistret Kuala Lumpur dan Pendakwa Raya sebagai responden.

Baharudin, 59, didakwa rebah semasa menyertai perhimpunan di perkarangan KLCC pada 9 Julai lalu, dan disahkan meninggal dunia sebaik dibawa ke jabatan kecemasan, Hospital Kuala Lumpur pada jam 5.10 petang.

Bedah siasat ke atas dijalankan kira-kira lima jam kemudian oleh dua orang ahli patologi di hospital sama.

Kematian allahyarham menjadi perhatian apabila ia turut dikaitkan dengan dakwaan keganasan yang dilakukan polis ketika menyuraikan kumpulan yang berhimpun di sekitar ibu negara pada 9 Julai lalu.

Pentadbiran Abdul Khalid Mendapat Sokongan Padu Rakyat Selangor

Posted: 12 Oct 2011 07:41 PM PDT

SHAH ALAM 12 OKT : Pengurusan Kerajaan Negeri Selangor mendahului tahap kepuasan hati dalam satu tinjauan perbandingan lima pentadbiran di Semenanjung Malaysia termasuk kerajaan persekutuan yang dikendalikan firma kaji selidik UMR.

Dari seribu pengundi berdaftar yang dibanci, 67 peratus responden berkata mereka sangat berpuas-hati dengan prestasi Kerajaan Negeri Selangor.

Sekadar 26 peratus tidak berpuas-hati dengan urustadbir Pakatan Rakyat di Selangor.

Meskipun corak kepimpinannya dilaporkan menjadi pertikaian kawan dan lawan, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim terus meraih sokongan positif setinggi 52 peratus responden.




Malah Abdul Khalid lebih diyakini dikalangan responden di Selangor dan Kuala Lumpur berbanding Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Cerapan populariti mengikut etnik menunjukkan Abdul Khalid disokong 48 peratus pengundi Melayu, dan 50 peratus pengundi berbangsa Cina, disebalik pelbagai kritikan terhadapnya mutakhir ini.

Keyakinan mereka turut diperkuatkan 59 peratus pengundi Melayu Selangor.

Tinjauan dibuat antara 22 Ogos hingga 15 September tahun ini meliputi negeri Selangor, Johor, Perak dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Pembentangan yang dibuat memberi penekanan kepada 9 perkara antaranya kepimpinan, situasi ekonomi dan prestasi urustadbir.

Sementara itu, sokongan kaum Hawa kepada Tan Sri Khalid mencecah 43 peratus, manakala 58 peratus kaum Adam menyakini kepimpinan beliau.

Yang lebih memberangsangkan, tokoh korporat ini menjadi pilihan 45 peratus responden berumur antara 21 hingga 29 tahun. 50 peratus responden antara 30 hingga 39 peratus turut yakin, begitu juga 50 peratus responden yang berumur 40 tahun dan keatas.

TV Selangor masih berusaha untuk mendapatkan tahap kepuasan hati terhadap barisan kepimpinan negara yang lain. Setakat ini apa yang pasti, penyokong Abdul Khalid merentasi status pendidikan.

Dalam tinjauan yang sama, corak buang undi dalam pilihanraya umum akan datang dijangka menyebelahi Pakatan Rakyat.
Yang memilih Pakatan Rakyat meningkat lebih 1.5 peratus, dan 51.5 peratus responden berkata Pakatan Rakyat menjadi pilihan mereka.

Di empat negeri terbabit, corak pengundian dijangka menunjukkan kekutuban yang ketara. 73 peratus dan 78 peratus pengundi Cina dan India pasti memilih Pakatan Rakyat, manakala 69 peratus pengundi Melayu berkata mereka mungkin memilih Barisan Nasional.


Sentimen Terhadap Abdul Khalid Meskipun Abdul Khalid popular di kalangan wanita, umumnya Pakatan Rakyat masih perlu menggembleng sokongan kaum Hawa. Hanya 44 peratus responden wanita di semua negeri mahu memilih Pakatan Rakyat. Kaum Adam bagaimanapun positif. 56 peratus responden lelaki menyokong Pakatan Rakyat.

Tinjauan UMR juga mendapati Pakatan Rakyat mendapat tempat di kalangan komuniti pemuda dan dewasa 30 hingga 39 tahun. Di sudut ekonomi pula, PR memukul rata sokongan di kalangan responden yang berpendapatan antara RM3001 hingga RM5000, RM5001 hingga RM10,000 dan RM10,000 keatas.

Rakyat Selangor dijangka mahu Selangor terus menjadi templat reformasi melihat kepada sokongan lebih 57 peratus.

Mahathir Menyibuk Lagi...

Posted: 12 Oct 2011 06:25 PM PDT

Dr M: Kemungkinan Pakatan tak bubar DUN serentak

Kerajaan Pakatan Rakyat di empat negeri berkemungkinan tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) serentak dengan pembubaran parlimen bagi membolehkan pilihan raya umum ke-13 diadakan.

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tindakan itu berkemungkinan merupakan strategi Pakatan untuk menumpukan kekuatan dan meraih sokongan rakyat di negeri-negeri pemerintahan BN.

Pakatan menerajui pentadbiran kerajaan negeri di Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah.


"Dengan ini, mereka (Pakatan) dalam tangan ada empat buah negeri. Mereka tumpu di negeri-negeri lain untuk menambah kekuatan mereka," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan penganjur Larian Sahara di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya, semalam.

"Bagi pilihan raya di peringkat DUN, ia bergantung kepada kerajaan negeri sama ada bubar atau tidak dewannya. Kalau keempat-empat DUN di bawah pemerintahan Pakatan tidak dibubar, kita akan lihat pilihan raya terhad kepada negeri-negeri yang diperintah BN," katanya.

"Namun begitu, sekiranya pilihan raya umum diadakan dekat dengan tamat tempoh penggal lima tahun, nak tak nak, dia (Pakatan) kena buat (membubarkan DUN) juga," katanya.

Dr Mahathir berkata kerajaan BN tidak perlu tergesa-gesa untuk mengadakan pilihan raya umum ke-13 kerana tempoh penggal hanya berakhir pada Mac 2013.

Katanya kerajaan BN perlu membuat ujian dan kaji selidiki untuk mengetahui pandangan rakyat terhadap usaha-usaha kerajaan dan rakyat akan menunggu dengan apa yang dijanjikan oleh kerajaan.

"Jangan-jangan yang dijanji tidak ditunaikan. Kalau cakap tidak serupa bikin, susah. Jadi, cakap seperti apa yang akan dibikinkan," katanya.

Mengenai Belanjawan 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Parlimen, Jumaat lalu, katanya kerajaan BN harus memastikan semua projek dilaksanakan dengan jayanya kerana rakyat akan menilai hasil dan usaha kerajaan.

- Bernama

Cadangan Bodoh Dari Ahli Parlimen Yang Paling Bodoh

Posted: 12 Oct 2011 08:21 AM PDT

KUALA LUMPUR: Kerajaan disaran meningkatkan pendapatan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sebanyak RM30 juta setahun menggunakan kutipan cukai rokok dan arak bagi meningkatkan mutu bola sepak Malaysia agar setanding dengan negara maju.

Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim berkata, kerajaan perlu memandang serius isu bola sepak jika ingin memperbaiki mutu permainan kerana ia membabitkan soal kewangan.

"Sukan bola sepak pada hari ini memerlukan dana kewangan yang kukuh. Kita tidak boleh lari daripada elemen itu.


"Jika dibandingkan dengan pendapatan bola sepak Jepun iaitu kira-kira AS150 juta setahun, jumlah yang diterima FAM tidak mencukupi," katanya pada sidang media di lobi Parlimen pada Rabu.

Sehubungan itu, Zahrain yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang (FAP) berharap agar kerajaan mempertimbangkan saranan tersebut selepas penajaan dan pengiklanan rokok serta arak sebelum ini diharamkan.

"Bola sepak adalah sukan rakyat...adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan ia terbela dan mempunyai dana yang mencukupi," katanya.mstar

Ayahanda PEKIDA Ini Akan Sertai Umno Esok

Posted: 12 Oct 2011 05:33 AM PDT



Kenapa lambang jari awie sama dengan Satanic Skull?


KUALA LUMPUR – UMNO akan menerima beberapa lagi artis terkemuka menyertai parti itu esok.

Mynewshub difahamkan, antara artis tersebut adalah penyanyi dan pelakon popular tanah air, Ahmad Azhar Othman atau lebih dikenali sebagai Awie.

Awie dan beberapa artis terkemuka tanah air terbabit dijadual menyerahkan borang keahlian sebagai Pemuda UMNO.

Majlis penyerahan borang keahlian tersebut dipercayai akan disempurnakan oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin.

Mynewshub turut difahamkan, majlis itu akan diadakan di Pejabat Pemuda, Menara Datuk Onn petang esok.

Media sebelum ini pernah melaporkan Datuk AC Mizal dan isterinya Datin Emylia Rosnaida menyertai UMNO Perak.

Selepas itu pengarah filem, Mamat Khalid turut dilaporkan media akan menyertai UMNO Bahagian Gopeng.

MyNewHub

Dakwa dapat IC, 200 pendatang dikepung

Posted: 12 Oct 2011 04:29 AM PDT

Sekumpulan kira-kira 240 orang yang dipercayai pendatang dikepung di sebuah resort dekat Putrajaya hari ini.

Exco Pemuda PAS, Mohd Adram Musa berkata pihaknya bersama-sama penduduk kampung mengepung mereka yang berada dalam sebuah pusat peranginan kerana mendakwa mereka akan diberi kerakyatan dan didaftar sebagai pengundi.

Mohd Adram yang berada di tempat berkenaan, memberitahu demikian ketika dihubungi Malaysiakini.

Beliau juga merupakan timbalan pengerusi lajnah pemulihan demokrasi dan mobilisasi Rakyat Pemuda PAS.


Mohd Adram mendakwa pihaknya mendapat maklumat tersebut melalui risikan jentera mereka dan mengekori enam buah bas yang membawa kumpulan tersebut sejak jam 7.30 pagi tadi.

Dakwanya lagi, semua yang majoritinya warga Indonesia itu dibawa dengan bas dari negeri Johor untuk diberi MyKad yang dipercayai ada kaitan untuk pengundian pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Bagaimanapun, katanya, bas-bas berkenaan telah beredar dari situ, meninggalkan kumpulan tersebut di resort berkenaan.

Mohd Adram berkata kumpulan pendatang itu berada dalam sebuah pusat peranginan dekat Kampung Bukit Dugang. Pintu pagarnya telah dikunci.

"Saya sendiri masuk ke dalam resort berkenaan, dan mendapati memang warga asing di dalamnya.

"Kita tanya mereka bagitahu datang untuk kursus," katanya pada sidang media kemudiannya.

Menurutnya, kehadiran mereka bagaimanapun tidak disenangi 'ketua' rombongan itu dan mereka mengambil pendirian untuk keluar dari kawasan resort tersebut yang pagarnya kemudian dikunci pemilik resort.

Berikutan itu juga mereka bertindak mengepung jalan masuk dari depan dan belakang resort tersebut.

Turut serta pada sidang media di hadapan resort itu ialah AJK PAS Pusat Mazlan Aliman.

Menurut Mazlan, beliau turut mendapat maklumat dari sumber dalaman yang tidak mahu bersubahat dengan operasi jahat itu.

"Dia hubungi saya bagitahu terdapat dokumen tebal dalam bas serta mendengar cakap-cakap penumpang bas yang mendakwa akan mendapat MayKad hari ini.

"Dia bagitahu saya maklumat ini kerana beliau tidak mahu bersubahat," katanya.

Malaysiakini

7 Buah Bas Diguna Untuk Bawa Warga Asing Buat IC

Posted: 12 Oct 2011 04:14 AM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Okt: Dewan Pemuda PAS Johor telah berjaya mengesan 7 buah bas yang dipercayai membawa warga asing menuju ke Putrajaya untuk mendapatkan kad pengenalan.

Kesemua mereka diyakini dibawa masuk ke negara ini oleh pemimpin Umno BN bagi membolehkan mereka didaftarkan sebagai pengundi dalam daftar pemilih untuk mengundi bagi pihak Umno BN pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 akan datang.

Ketua Dewan Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kaiat menjelaskan, kesemua bas tersebut telah dikesan dari Johor dan telah sampai ke Masjid Putrajaya pada jam 8 pagi tadi untuk mengambil IC mereka di Jabatan Perdana Menteri (JPM).


Menurut beliau, tidak lama selepas itu, 3 dari 7 buah bas tersebut telah masuk ke JPM bersama sebuah kereta Perdana yang di dalamnya terdapat individu berpangkat datuk.

Sebahagian bas lagi, tegasnya, telah diarahkan keluar dari Putrajaya menuju ke arah yang tidak diketahui disebabkan mereka menyedari Pemuda PAS mengekori mereka dan ini jelas merupakan helah penghianat negara.

Katanya, setelah cerita mengenai 7 buah bas yang membawa warga asing untuk mengambil IC di JPM itu dimasukkan oleh beliau ke dalam Facebook, mereka telah lari masuk ke dalam hutan di Kajang.

"Takut juga rupanya mereka. Saya ingat mereka berani sangat. Tindakan para pemimpin Umno BN itu ternyata satu pengkhianatan kepada negara," katanya ketika menghubungi Harakahdaily, hari ini.

Maklumat mengenai warga asing mahu mendapat kerakyatan mudah itu, menurut beliau, telah diterima oleh beliau sejak petang semalam lagi dan sejak itu Pemuda PAS Johor telah berusaha mengesaninya.

"Malam tadi jam 1.00 malam, mereka singah di R & R Pagoh. Bermula di situ skuad pemuda PAS ekori mereka. Jam 6 pagi, mereka sampai di Masjid Putrajaya," katanya.

Hasil pengesanan yang dilakukan oleh Pemuda PAS, jelasnya, didapati bas-bas yang membawa warga asing untuk mendapatkan IC itu telah diturunkan di Kajang, Selangor.

"Ini jelas manipulator terancam yang dibuat ekoran pendedahan Pemuda PAS. Mereka ternyata pengkhianat yang pengecut," tegas beliau yang juga Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Sejak 3 jam lalu, katanya, kesemua warga asing yang mahu mendapatkan IC mereka itu telah ditempatkan di dalam hutan di Jalan Kajang - Istana Dugang Contry Resout.

Sehubungan itu, beliau berharap agar orang ramai yang mempunyai kelapangan masa berkejar ke tempat itu sekarang untuk beramai-ramai bertanya kepada mereka tujuan kedatangan mereka beramai-ramai ke Putrajaya itu.

"Sekitar 30 minit lalu, penduduk di kawasan itu sedang mengepong kawasan warga asing yang mahu diberikan IC oleh JPN itu," katanya.

Kini, menurutnya, bas-bas yang membawa warga asing itu pula telah keluar dari kawasan resort tersebut dan bas-bas tersebut didapati kosong tanpa penumpang.

"Maksudnya, warga-warga asing tersebut telah ditinggalkan di dalam resort itu. Apa yang mereka buat?" tanya beliau. -Hrkh

Dipetik dari sini


Tiada ulasan: