Selasa, 4 Oktober 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Ustaz Azhar Idrus Di Pentas Pemuda PAS

Posted: 04 Oct 2011 12:21 AM PDT




"Kesejahteraan Untuk Semua" Peruntuk RM220 Bilion

Posted: 04 Oct 2011 12:04 AM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Pakatan Rakyat akan memperuntukkan RM220 bilion bagi belanjawan 2012 berasaskan kepada sasaran untuk mengekang defisit pada kadar 4.4 peratus daripada KDNK.

Dengan mengangkat tema "Kesejahteraan Untuk Semua", belanjawan Pakatan Rakyat memberi fokus yang lebih kepada rakyat berpendapatan rendah dan sederhana.

Belanjawan itu dibentangkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di bilik taklimat parlimen hari ini.

Ianya dibentang seminggu lebih awal berbanding bajet kerajaan pusat yang akan dibentang perdana menteri Jumaat ini.

Tujuh prinsip asas yang menjadi teras kepada Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat adalah seperti berikut:

- Membantu rakyat dalam masa terdekat mengharungi suasana ekonomi yang semakin terhimpit.

- Menjamin kelangsungan kewangan negara dengan tumpuan khususnya untuk mengurangkan defisit.


- Menambahnilai perbelanjaan negara agar peruntukan benar-benar samapai kepada rakyat dengan memerangi rasuah dan penyelewengan.

- Memperkasakan keupayaan ekonomi rakyat dalam jangka masa sederhana dan panjang melalui rekayasa latihan teknikal, vokasional dan penggajian memartabatkan rakyat.

- Mengukuhkan lagi arus reformasi politik yang manjadi prasyarat dan pendinding dari anasir-anasir yang mahu membolot kekayaan negara untuk mereka dan kaum kerabat mereka sahaja.

Pembelaan rakyat terbanyak

Belanjawan Pakatan Rakyat juga akan melaksanakan bantuan-bantuan berikut bagi mengalihkan sumber kekayaan negara dari golongan mahakaya kepada gologan rakyat kebanyakan:

a) Mengekalkan subsidi minyak RM22 bilion bagi mengelakkan kenaikan harga.

b) Menghapuskan subsidi korporat yang hanya menguntungkan kroni seperti pemilik penjana bebas (IPP), monopoli beras oleh Bernas, monopoli lesen teksi.

c) Bayaran bonus kepada warga emas sebanyak RM1,000 setahun yang berpendapatan kurang RM18,000 setahun.

d) Bayaran suri rumah sebanyak RM1000 dalam tahun 2012 dan menggalak mereka menabung melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.

e) Bayaran tambahan kepada isi rumah dalam kategori miskin tegar untuk memastikan pendapatan bulanan mencecah RM550.

f) Bayaran kepada penerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat diselaraskan krpada RM550 sebulan berbanding RM300 sebulan pada masa sekarang.

Mengembalikan martabat rakyat

a) Menetapkan gaji minima sebanyak RM1,100 dan akan dikuatkuasakan.

b) Melaksanakan pembayaran elaun pendidik sebanyak RM500 sebulan bagi setiap guru seperti janji Buku Jingga.

c) Menyelaraskan gaji kakitangan awam berdasarkan penetapan gaji minima.

d) Akan menghentikan amalan menggunapakai tenaga perunding dalam proses keputusan kerajaan.

e) Memperuntukkan tambahan RM1.3 bilion untuk menambahbaik skim latihan vokasional dan teknik termasuk menaiktaraf kursus ijazah sedia ada supaya berorientasikan pendidikan universiti teknikal.

f) Peruntukan tambahan RM1 bilion untuk perumahan awam dengan perkongsian pintar bersama-sama dengan kerajaan negeri.

g) Pelaksanaan skim "Bina dan Jual" secara berperingkat bermula dengan skim perumahan awam untuk memastikan tiada rakyat Malaysia yang terainaya akibat projek perumahan terbengkalai.

h) Penganugerahan lesen-lesen secara terus kepada rakyat dan pemohon dengan membatalkan sistem payung yang digunapakai bermula pemberian lesen teksi secara terus kepada pemandu.




Liwat 2 - Saksi Misteri Muncul Juga Akhirnya...

Posted: 03 Oct 2011 09:32 PM PDT

Seperti dijadualkan, saksi misteri yang menjadi tanda tanya pada perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim akhirnya tampil.

Mohd Najwan Halimi dipanggil pada jam 11.22 pagi ketika mahkamah bersambung semula selepas rehat sebentar.

Najwan merupakan bekas rakan sekolej pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan dan kini menjadi pembantu Anwar untuk tugasnya sebagai penasihat ekonomi Selangor.


Dalam keterangannya, Najwan memberitahu, beliau mengenali Saiful sejak 2003 apabila tinggal berdekatan bilik pengadu semasa menuntut di Universiti Tenaga Nasional.

"Saiful mahasiswa yang aktif dan mempunyai kualiti kepimpinan. Saya dan Saiful terlibat dalam program Baktisiswa.

"Dia ada kepimpinan tetapi suka publisiti," katanya.

Katanya, program itu dilancarkan oleh bekas menteri dalam negeri Tan Sri Syed Hamid Albar dan Saiful ketika itu timbalan presiden program dan setiausaha Majlis Pimpinan Pelajar.

Najwan berkata, beliau melihat laman sosial Friendster milik Saiful dan melihat banyak gambarnya dengan pemimpin BN, termasuk Syed Hamid Albar, Mustapa Mohamed dan Azalina Said Othman.

"Pada 2008, Saiful meletakkan dirinya sebagai penyokong BN dan menyisytiharkan bahawa Anwar munafik.

Najwan berkata beliau melihat Saiful di ceramah politik dan pengadu berkempen untuk BN pada 2008. Saksi bagaimanapun menafikan Saiful mengidola Anwar seperti dalam pengakuannya.

"Dia benci Anwar," kata Najwan.

Ketika disoal balas oleh Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, Najwan menjelaskan beliau pernah berkhidmat dengan ADUN Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad dan dengan Kementerian Pengangkutan dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) sebelum itu.

Najwan bersetuju dengan cadangan Yusof bahawa tidak pelik untuk menunjukkan gambar dengan menteri tetapi tidak bersetuju bahawa apa yang dikatakannya tentang Saiful sebagai spekulasi.



Babi Punya Berak Orang Lain Dapat Taik..

Posted: 03 Oct 2011 08:09 PM PDT

Pembinaan Gereja Terbesar di Selangor Guna Tanah Rezab Melayu ??

Satu tuduhan melulu mengenai pembinaan gereja terbesar di asia telah dilontar oleh Razlan Rafii, seorang ketua pemuda UMNO bahagian Seputeh.

Kenyataan Razlan melalui laman sosial twitternya adalah seperti di bawah;


Razlan dalam twitternya berkata, tapak pembinaan gereja terbesar di Selangor yang juga terbesar di asia adalah dalam kawasan Kinrara, merujuk kepada kawasan di bawah tanggungjawab YB Teresa Kok.


Tuduhan Razlan seolah-olah kerajaan PR Selangor telah mengambil tanah rizab melayu untuk dijadikan sebuah gereja terbesar di asia. Ini adalah satu tuduhan yang sangat serius! Sudahlah dituduhnya kerajaan PR ambil tanah rizab melayu, dituduhnya pula tanah tersebut untuk pembinaan sebuah gereja. Tajuknya yang boleh mengganggu keharmonian penduduk berbilang agama di Malaysia - Tanah hak milik kekal melayu dijadikan gereja oleh kerajaan PR ?

Adakah tuduhan ini berasas ? Atau main hentam sembrono sepertimana UMNO membaling batu sembunyi tangan?

Sebelum saya meneruskan dengan lebih terperinci, persoalan yang harus difikirkan ialah ketika mula digazetkan tanah rizab melayu selepas penjajahan british berapa jumlahnya? Sekarang berapa pula bakinya? Siapa memerintah selama ini yang membenarkan tanah rizab hilang begitu banyak tanpa diganti?

UMNO sebenarnya masih tidak percaya betapa rakyat telah mengetahui siapakah yang bertanggungjawab menjadikan tanah rezab melayu berkurangan hampir separuh jumlahnya selama jubli emas pemerintahan UMNO.

Justeru itu, ingin saya menjawab balas tuduhan seorang ketua pemuda bahagian yang sepatutnya saya tidak perlu melayan. Tetapi oleh kerana melihat tuduhan ini sebagai sesuatu yang sangat serius hingga membolehkan mereka yang tidak punya maklumat akan memandang busuk kepada Pakatan Rakyat, maka saya jawab dalam bentuk point;

Baca seterusnya disini



ADUN BN Johol kembali ke rahmatullah

Posted: 03 Oct 2011 07:57 PM PDT

ADUN Johol, Negeri Sembilan, Datuk Roslan Md Yusof, meninggal dunia jam 4 pagi tadi.

Allahyarham dipercayai meninggal dunia akibat komplikasi paru-paru dan jenazahnya dijadual dikebumikan di Johol selepas solat Zuhur nanti.

Sebelum ini, allahyarham mempunyai masalah kesihatan, sehingga pada 2009, Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan terpaksa tampil membuat kenyataan bahawa Roslan, masih boleh melaksanakan tugasnya.


Menurut beliau, Roslan bercuti selama sebulan untuk menjalani rawatan fisioterapi di hospital selepas menderita akibat sakit tulang belakang kerana terjatuh semasa bermain badminton.

Tidak ada pilihan raya kecil akan diadakan kerana Dewan ungan Negeri telah melalui tempoh dua pertiga daripada penggalnya. Kekosongan kerusi di Johol akan diisi pada pilihan raya umum akan datang.



Hisham: BERSIH 2.0 masih pertubuhan haram

Posted: 03 Oct 2011 05:35 PM PDT

Di sebalik ikrar kerajaan untuk menjadi 'negara terbaik demokrasi di dunia', namun pentadbiran BN tidak melihat sebarang alasan kukuh bagi menarik balik pengharaman terhadap BERSIH 2.0 - NGO yang menuntut pembaharuan dan penambahbaikan sistem pilihan raya di negara ini.

Dalam jawapan bertulis kepada Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah), Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan pertubuhan itu masih diisytihar tidak sah menurut Akta Pertubuhan 1966.

Ini berikutan BERSIH 2.0 didakwa "bergerak aktif bagi menimbulkan kekacauan awam".


Menurut menteri itu, aktiviti itu cuba dilakukan melalui:

*menyebarkan propaganda untuk menghasut rakyat supaya menjatuhkan kerajaan dengan mengedarkan bahan bercetak tertentu.

*aktiviti yang dianggap negatif kepada imej negara, dan juga boleh mengancam ketenteraman awam, keselamatan dan kemakmuran ekonomi serta kedaulatan negara.

"Oleh sebab itu, BERSIH tetap pertubuhan haram yang tidak sah," kata Hishammuddin lagi.

Beliau juga menambah, status BERSIH 2.0 tidak berubah dengan pembentukan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen berhubung penambahbaikan sistem pilihan raya.

Jawatankuasa yang ditubuhkan semalam membabitkan sembilan ahli parlimen yang terdiri daripada lima daripada BN, tiga dari Pakatan Rakyat dan seorang wakil Bebas.

Jawatankuasa itu akan dipengerusikan oleh Menteri, Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Dr Maximus Ongkili dan ahlinya terdiri daripada Datuk Alexander Nanta Linggi, Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad, Tan Sri Fong Chan Onn dan P Kamalanathan.

Pakatan Rakyat pula semalam mengumumkan pihaknya akan diwakili oleh Azmin Ali, Dr Hatta Ramli dan Antony Loke.

Manakala Bebas diwakili oleh ahli parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong. - Mkini



Maksiat Di Pesta Konvo UUM

Posted: 03 Oct 2011 08:54 AM PDT

Assalamualaikum. Rasa terpanggil untuk memberi sedikit komentar terhadap keluahan oleh seorang ibu kepada salah seorang pelajar UUM yang mengadu akan kerisauan beliau terhadap penganjuran pesta konvo yang sedang hangat berlangsung ketika ini.

Apa pun tahniah pada ibu tersebut atas rasa tanggungjawab beliau dan kegusaran beliau terhadap apa yang sedang dihidangkan sebenarnya oleh pihak penganjur di pesta konvo tersebut. Ternyata ia kena pada tempatnya. Sepatutnya sikap prihatin sebeginilah yang sepatutnya ada pada semua ibu bapa dan penjaga bagi memastikan apa yang diterima oleh anak-anak jagaan mereka tidak lari dari kerangka yang sepatutnya direrima oleh anak-anak tersebut. Perkara ini harus diambil tindakan serius oleh pihak UUM!

Dewasa ini, seringkali kita dihidangkan dengan masalah-masalah social yang sangat parah yang telah dan sedang mengasut dan menyerang anak-anak muda. Budaya rempit, khurafat, khalwat, rompak, bunuh sana sini dan banyak lagi masalah yang berlaku, atas sekitar pelakunya adalah generasi muda. Hakikat sebenarnya, diwaktu usia muda inilah, gelombang darah muda mereka sedang merasuk jiwa anak muda, lantaran itu, segala apa yang diterima, adalah sangat mudah untuk terpengaruh dan berkesan dalam benak otak pemikiran mereka.


Justeru itu, dikala mereka telah terpilih sebagai seorang mahasiswa untuk menyambung pengajian diperingkat university, maka peluang dan ruang yang ada ini haruslah digunakan oleh pihak university bagi membentuk, mendidik dan membajai anak-anak muda ini dengan roh-roh keilmuan dan kefahaman Islam yang jitu, supaya mereka diberikan bekalan dan pengajaran yang sepatutnya dikala proses pengajian mereka di university. Maka tanggungjawab inilah yang sepatutnya dipikul oleh pihak university, untuk memastikan bekalan modal insan pada negara di masa hadapan adalah cukup dan berkualiti, bagi menjamin hala tuju Negara yang lebih cerah dan harmoni.

Secara wajarnya, segala penganjuran aktiviti-aktiviti yang boleh merosakkan minda dan mengurangkan nilai seseorang insan pada seseorang manusia itu, seperti penganjuran konsert secara berlebih lebihan dengan menjemput artis-artis yang berimej melampau, tari menari, acara pergaulan bebas dan bermacam lagi mestilah DILENYAPKAN segera dari jadual hidup seseorang itu waktu mereka bergelar sebagai seorang penuntut ilmu. Dan tugas ini adalah terpikul pada semua staf yang mengedalikan jiwa-jiwa anak-anak muda di university, bermula dari Naib Cancelornya hinggalah ke peringkat staf sokongan yang terbawah, bagi menjamin kualiti pengeluaran modal insan adalah berada di peringkat tertinggi.

Disarankan agar, mengajuran acara-acara sebegini TERUS DISEKAT serta merta dan adalah diambil pantauan diperingkat Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Larangan dan tegahan mestilah sentiasa dikuat kuasa dari semasa ke semasa. Dengan itu sekurang kurangnya, jaminan untuk Negara memiliki warga yang lebih cerah ilmu, lapang pemikirannya, dan BEBAS MASALAH SOSIAL adalah wujud, melalui rangka kerja berterusan yang ditetapkan oleh kerajaan.

Juga pihak university khususnya UUM memohon MAAF secara hormat kepada semua ibu-ibu dan bapa-bapa kepada semua mahasiswa yang sedang mengikuti pengajian di UUM, di atas keterlanjuran mereka dalam menghidangkan hiburan yang berlebihan kepada anak-anak dibawah jagaan mereka, dan MEMBERI JAMINAN untuk tidak mengulanginya lagi, serta INSAF terhadapa DOSA yang telah mereka lakukan ini. Dengan itu, imej university akan secara automatic bersih dan naik, seterusnya boleh menghala kepada hasrat pihak UUM untuk menjadi sebuah University Pengurusan Terkemuda di Dunia pada masa hadapan. Moga tidak akan timbul pula ibu sedih , bapa risau, mak cik gundah, pak cik bimbang, akan masa depan anak-anak dibawah jagaan mereka.

Jiwa sayang anak muda,
Pencinta jiwa-jiwa muda

Kedahlanie.info



Ada Otak.. Ada Akai.. Nilai Sendiri..

Posted: 03 Oct 2011 05:46 AM PDT

Klik untuk besarkan imej



Liwat 2 - Siapa Saksi Misteri Esok??

Posted: 03 Oct 2011 05:03 AM PDT

Saksi misteri akan beri keterangan esok

Seorang saksi misteri dijadual memberi keterangan pada perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim esok.

Peguambela Anwar enggan mendedahkan identiti individu berkenaan ketika ditanya oleh pihak pendakwaan dan mahkamah.

Peguam Sankara Nair hanya berkata individu itu akan memberi keterangan selepas ketua pengarah Jabatan Kimia Lim Kong Boon berbuat demikian.

Sankara yang ditemui wartawan di luar mahkamah berkata saksi berkenaan bukan saksi alibi dan tidak berada di senarai saksi pendakwaan.


"Saya tak boleh dedahkan nama orang itu atau beritahu siapa dia kerana bimbang dia mungkin ditekan daripada sekarang sehingga esok," katanya.

"Ini saksi kami. Apa yang saya boleh beritahu adalah saksi itu akan datang esok untuk memberi keterangan."

Peguam pembelaan sebelum ini pernah memberitahu sesi perbicaraan bahawa saksi tambahan akan dipanggil untuk memberi keterangan.

Mereka termasuk, pakar tulang belakang, Dr Thomas Hoogland, yang melakukan pembedahan ke atas Anwar pada 2004.



Najib & Rosmah Ke Mahkamah Atau Tidak Diputuskan Khamis Ini

Posted: 03 Oct 2011 02:02 AM PDT

Permohonan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor, untuk mengketepikan sepina yang mahu mereka tampil memberi keterangan dalam perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai saksi pembelaan akan diputuskan pada Khamis ini.

Sehubungan itu, hakim Makamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah juga mengarahkan perbicaraan kes liwat II itu bersambung esok.

Pada perbicaraan hari ini, peguambela utama Karpal Singh berkata sepina itu bertujuan mendapatkan penjelasan berhubung mesyuarat pada 24 Jun 2008, berikutan satu pertemuan yang diaturkan oleh pembantu Najib, Datuk Khairil Annas dengan pengadu kes itu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Menurut Karpal, semestinya perdana menteri membincangkan pelbagai perkara dalam tempoh setengah jam hingga satu jam pertemuan itu.

Katanya, adalah pelik bagi Saiful tidak melaporkan dakwaan kejadian liwat itu kepada pihak polis tetapi memilih untuk berjumpa dengan Najib.

"Bantuannya (Najib) diperlukan. Keterangannya penting kerana sebagai orang Islam, beliau pergi ke Permatang Pauh pada Ogos 2008 dan menafikan beliau ada kena mengena dengan kematian (warga Mongolia) Altantuya (Shaariibuu)."

Sementara itu, menurut Karpal lagi, pertemuan isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor dengan rakan Saiful, Mohd Rahimi Osman, penting bagi membela Anwar.

Katanya, pegawai penyiasat DSP Jude Blacious Pereira juga telah merakamkan kenyataan daripada Rosmah.

"Ini tidak dinafikan oleh Rosmah."

Karpal berkata terdapat 112 kenyataan yang ditandakan sebagai dokumen istimewa dan pihak pembelaan tidak mempunyai akses terhadapnya.

"Justeru, Rosmah mesti tampil ke mahkamah kerana itu sahaja peluang yang tinggal bagi Anwar."

"Kami berdoa Yang Arif menolak permohonan yang dibuat oleh Najib dan isterinya," kata Karpal sambil menambah perdana menteri juga telah menimbulkan bukti lain pada pertemuan tersebut.



Tiada ulasan: