Khamis, 15 September 2011

SIASAH

SIASAH


Mansuh ISA bukti Najib tertekan hadapi PRU 13

Posted: 15 Sep 2011 09:05 AM PDT

Perdana Menteri Datuk Sri Mohd Najib Abdul Razak melaksanakan langkah mengejutkan banyak pihak apabila mengumumkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dimansuhkan.

Dalam ucapan sempena Hari Malaysia yang ditunggu-tunggu itu, Najib mengumumkan rancangan pemansuhan ISA dan beberapa peraturan lain termasuk Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, peraturan yang ditentang hebat pengamal media negara ini, terutama yang cenderung pembangkang.

Ekoran pemansuhan ISA, undang-undang lain akan digubal bagi tujuan keselamatan, tindakan yang bakal mendapat perhatian wakil-wakil rakyat pembangkang yang dilihat masih berhati-hati dengan tindakan Najib ini.

Sesetengah pihak turut menimbulkan persoalan tentang satu lagi undang-undang yang mengekang, Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971, yang menjadi satu senjata utama pemerintah mengawal institusi pengajian tinggi.

Tindakan mengejutkan Najib ini menandakan tekanan hebat dihadapi pemerintah di bawah pimpinan beliau, yang mengalami suasana sukar ekoran kemenangan besar pembangkang dalam Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac 2008.

Pemansuhan ISA dan beberapa undang-undang lain ini juga menunjukkan sejauh mana pentadbiran Najib bersedia untuk melaksanakan perubahan, dan memberi gambaran kesungguhan Najib untuk mengekalkan kuasa Umno dan gabungan parti pemerintah.

Langkah drastik Najib ini sedikit menjejaskan usaha politik pembangkang yang menjadikan ISA sebagai satu alasan utama menentang pemerintahan Umno dan Barisan Nasional, dan menjadi langkah populis terkini pentadbiran Najib menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Apapun analisis akhir isu ini, Najib telah mencatat sejarah sebagai perdana menteri yang memansuhkan ISA dan melaksanakan reformasi yang kritikal, walaupun kelihatan untuk memenuhi tuntutan politik semasa.

Najib kini telah mengurangkan satu isu besar untuk dijadikan bahan kempen menentang pemerintah, dan memaksa pembangkang mencari sudut lain dalam menangani isu ini.

Pembangkang gabungan Pakatan Rakyat mengadakan perhimpunan anti-ISA di ibu negara pada 2009, dan dilaporkan merancang mengadakan satu lagi program anti-ISA menjelang pilihan raya umum akan datang.

Tindakan Najib berhubung ISA ini walau bagaimanapun dijangka menerima respons negatif sesetengah pihak yang menyokong BN, termasuk pertubuhan yang sebelum ini lantang menunjukkan sokongan kepada undang-undang drakonian itu.

Perhatian selepas ini akan tertumpu pada belanjawan yang bakal memberi peluang sekali lagi kepada Najib untuk menaburkan janji dan habuan kepada rakyat bagi membina sokongan.

Sebelum ini, menjelang Hari Raya Aidilfitri, pentadbiran Najib mengumumkan ganjaran bonus dan habuan lain kepada kakitangan awam, selepas beberapa tahun tidak menerima sebarang bonus.

Debat sejarah merdeka: Pemuda PAS gesa henti provokasi, bersihkan nama pejuang

Posted: 15 Sep 2011 05:18 AM PDT

Pemuda PAS hari ini menggesa kontroversi penulisan sejarah kemerdekaan negara ditangani dengan cara ilmiah untuk memberi keadilan kepada pejuang-pejuang kemerdekaan, dan mengecam serangan provokasi Umno terhadap PAS.

Kenyataan Nasrudin Hassan, ketua Pemuda PAS itu merupakan kenyataan terbaharu daripada PAS yang dilihat cuba membawa debat yang telah berpanjangan ini ke arah yang lebih positif.

Menurutnya, Umno telah mempergunakan kenyataan Mohamad Sabu, timbalan presiden PAS untuk kepentingan politik dengan cara menyerang dan memprovokasi pemimpin PAS itu secara keterlaluan.

"Kenapa tidak isu ini ditangani dengan ilmiah dan debat yang positif untuk menilai ketulenan atau keabsahan sejarah negara?

"Kenapa perlu menanam kebencian, kemarahan serta dendam yang melampau dan keterlaluan?" soal Nasrudin.

Sejarah negara berkaitan perjuangan kemerdekaan, menurut Nasrudin, "perlu dinilai dan dikaji semula. Para pakar sejarah perlu melihat kembali dokumen sejarah yang dibukukan serta menemui saksi hidup yang masih ada untuk menulis semula sejarah yang merdeka dari kehendak penjajah dan juga bebas dari istilah yang diguna oleh penjajah."

Menurutnya lagi, nama ramai tokoh pejuang kemerdekaan perlu dibersihkan daripada label-label negatif yang diberikan oleh penjajah Inggeris ekoran penentangan mereka terhadap penjajahan kuasa Eropah itu.

"Nama baik pejuang kemerdekaan yang dicemarkan seperti Tuan Guru Haji Hassan Munas (Tok Janggut), Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong, Maulana Awang Noh, Ustaz Abu Bakar al-Baqir, Rosli Dhobi dan ramai lagi dengan gelaran pemberontak oleh British dan bonekanya mesti dibersih dan dimurnikan kembali."

Tiada ulasan: