Nuffnang

Pengikut

shalehudin

sumber :-

shalehudin


Macam tak percaya kita setaraf ngan Bangla

Posted: 20 Sep 2011 09:00 AM PDT

Hanya 37 rakyat Bangladesh diberi kewarganegaraan


Hanya 37 rakyat Bangladesh yang diberikan kerakyatan Malaysia sejak 1998 sehingga Ogos tahun lalu.

"Daripada jumlah tersebut, hanya 14 layak mengundi pada pilihan raya umum ke-13 akan datang sekiranya berdaftar sebagai pemilih," kata Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Datuk Jariah Mohd Said dalam satu kenyataan media.

Menurut Jariah, daripada 37 orang itu, 18 diberikan kewarganegaraan pada 2010, lima pada 2009, satu pada 2006, dan dua orang bagi tahun-tahun 2008, 2003 dan 1998.

Tambahnya, sehingga bulan Ogos lalu, hanya empat orang yang diberikan kewarganegaraan.

Daripada pecahan peruntukan itu, lima individu diberikan sijil kewarganegaraan kerana adalah merupakan isteri kepada warganegara Malaysia, manakala empat lagi adalah permohonan kewarganegaraan bagi anak kepada warganegara Malaysia

Sembilan diberikan kewarganegaraan selepas menjadi penduduk tetap lebih 12 tahun, seperti yang diperuntukkan oleh Perkara 19, perlembagaan persekutuan.

19 lagi lagi diberikan kewarganegaraan mengikut Perkara 15A untuk permohonan dalam keadaan khas bagi kanak-kanak berusia bawah 21 tahun.

Kenyataan ini dikeluarkan berikutan laporansebuah agensi kerajaan Bangladesh di laman web Biro Hal Ehwal NGO pejabat Perdana Menteri Sheikh Hasina yang mendakwa bahawa pekerja negara itu di Malaysia diberi kewarganegaraan dengan mudah asalkan mengundi parti yang mewakili kerajaan pemerintah.

Bagaimanapun, Pejabat Suruhanjaya Tinggi Bangladesh di Kuala Lumpur menyifatkan laporan itu sebagai tidak berasas dan bermotif jahat dengan sesetengah pihak mahu menghancurkan hubungan baik antara Bangladesh dan Malaysia,"

I'm the boss... kahkahkah...

Posted: 20 Sep 2011 08:28 AM PDT

Appaa raaa... kahkahkah...

Piem berbangsa Umno, Najib Razak telah berlagak macam bos pada bangsa Umno dan pada bangsa BN hinggakan dia dengan penuh rasa syok sendirinya mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) baru-baru ini. Reaksi terkejut beruk dari puak puak bangsa Umno dan Kabinet dapurnya mengesahkan dakwaan bahawa mereka tidak dirujuk langsung....

Dia membuat pengumuman mengejutkan itu atas keputusannya sendiri dan juga dari para penasihatnya sahaja bukan berbincang dengan rakan-rakan beliau bahkan mungkin menganggap timbalannya, Muhyidin dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamudin adalah liabliti dalam beberepa insiden mutakhir.

Menurut Dr Dzulkefly, nampak ketara sangat perbezaan itu sebaik sahaja ia dikemukakan oleh Najib ketika memberikan ucapan menjelang Hari Malaysia malam 16 September lepas.

"Timbalan beliau sendiri, Tan Sri Muhyidin hanya memberikan sokongan selepas dua hari ia dibentang Najib...nampak ada yang tak kena kerana terlalu lambat menyatakan sokongan kepada bos," kata beliau kepada Harakahdaily.

Hari ini, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamudin Husein mengakui, Umno terpaksa memberikan penerangan kepada semua ahli-ahlinya bagi menerangkan pemansuhan ini.

Pengumuman Najib menghapuskan ISA juga dilihat mendapat tentangan dari Umno dan juga sayap kanannya, Perkasa.

Bagi Dr Dzulkefly, apa yang dibuat oleh Najib adalah cubaan untuk pergi 'ke tengah' bagi mendapat kembali sokongan Cina dan India selepas kajian menunjukkan sokongan terhadap beliau merudum teruk dari 72 peratus kepada 59 peratus baru-baru ini.

Namun, kata beliau, dia dihalang dan tidak dipersetujui oleh timbalan beliau sendiri, Muhyidin dan 'warlords' dalam Umno.

"Ketika Najib lancarkan 1 Malaysia, Muhyidin kata, dia Melayu dahulu baru Malaysia.

"Ketika dia mahu mengenepikan Dasar Ekonomi Baru (DEB), untuk digantikan dengan dasar yang lebih liberal dan tender terbuka, dia dimarahi lagi oleh Muhyidin dan juga bekas PM, Tun Dr Mahathir...sejak itu Model Ekonomi Baru (NEM) tenggelam dan NEAC pun dah dibubarkan.

"Ketika Najib memberikan kebenaran kepada Bersih 2.0 untuk berhimpun di Stadium, ia dibantah oleh Hishamudin sendiri dan akhirnya beliau dilihat sebagai pemimpin yang flip flop.

"Semua ini menunjukkan apa yang dibuat Najib tidak disepakati dalam Umno dan Kabinet tetapi dinasihatkan oleh penasihat beliau sahaja," kata Dr Dzulkefly (gambar) yang juga AJK PAS Pusat.

Sejak kebelakangan ini, kesangsian ini semakin ketara ekoran peranan yang terlalu besar yang dimainkan oleh para penasihat dan konsultan Najib melalui Pemandu.

Pemandu pula dipimpin oleh dua Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dan Datuk Dr Koh Tsu Koon di samping nasihat dari penasihat luar termasuk Apco.

Di bawah mereka dan pegawai Tingkat 4, Jabatan Perdana Menterilah terletaknya para penasihat Oxbridge ini yang tidak sensitif dengan perjuangan Melayu yang dikepalai oleh Muhyidin dan di sokong kuat oleh Mahathir dan Perkasa.

Mereka telah mengenepikan peranan pegawai kanan kerajaan yang hampir kesemuanya berbangsa Melayu yang berperanan besar selama ini melalui Unit Perancang Ekonomi (EPU) dan Unit Perancangan dan Koordinasi (ICU) Jabatan Perdana Menteri.

"Saya yakin, merekalah yang terlibat dalam perancangan untuk memansuhkan ISA kononnya untuk bergerak ke tengah dan menyebabkan Najib mengenepikan peranan rakan-rakannya dalam Umno dan Kabinet," Dr Dzulkefly memberikan analisanya.

Akibat dari pertentangan ini, kata beliau, akan ada gangguan yang jelas dari segi pelaksanaan pemansuhan ini nanti dan jika tidak terkawal akta ganti yang bakal digubal nanti akan lebih zalim dari ISA.

"Dalam hal ini, Najib nampaknya nekad. Hishamudin sebelum itu berkata, ISA tidak akan dimansuh tetapi pinda sahaja. Muhyidin pula kata, ia tindakan yang betul selepas dua hari pengumuman. Mahathir pula kata, ISA tidaklah kejam sangat.

"Semacam kabinet pun tak tahu apa yang Najib umumkan itu," kata beliau.

Kini selepas pengumuman itu dibuat, Najib pula semacam tidak bersedia untuk menjadi negarawan apabila berkata, ia bukan kejayaan desakan rakyat tetapi kebaikan Barisan Nasional (BN) memahami rakyat sahaja.

"Beliau sebenarnya hanya mengambil kira kepentingan politik ketika membuat pengumuman ini bukannya mahu mengembangkan minda rakyat.

"Kalau dia pentingkan perkembangan minda rakyat, dia akan utamakan pemansuhan-pindaan ke atas Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan Akta Universiti dan kolej (AUKU), di samping ISA" kata Dr Dzulkefly lagi.

Beliau juga turut berkongsi kebimbangan dengan seorang pensyarah undang-undang bahawa pengumuman ini memberikan implikasi besar kepada pelaksanaan undang-undang di negara ini.

Apa pun cadangan ini mesti melepasi perbahasan di peringkat Dewan Rakyat dan Negara.

Yang penting kata beliau lagi, Najib telah mendapat habuan politik sebelum PRU ke-13.

Tidak ada jaminan bahawa dia tak akan flip-flop lagi walaupun dia berjaya membuktikan bahawa dialah bos hari ini, tegas beliau.

GEMPAR!!! Mat Sabu ditahan Polis

Posted: 20 Sep 2011 07:37 AM PDT

Mat Sabu ditahan sebelum dibebas dengan jaminan polis

GEORGETOWN: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, ditahan untuk diambil keterangan di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Pulau Pinang sebelum dibebaskan dengan jaminan polis sebentar tadi.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakub, berkata Mohamad ditahan sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dari Kuala Lumpur pada jam 7.30 petang tadi dan dibawa ke IPK Pulau Pinang.

Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, tiba di IPK Pulau Pinang pada 8.30 malam dan dilihat meninggalkannya ibu pejabat polis itu pada 9.05 malam selepas keterangan beliau diambil.

Tengah hari tadi, Mat Sabu dilaporkan akan didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth esok berhubung kenyataan kontroversi mengenai serangan komunis terhadap Balai Polis Bukit Kepong dalam ceramahnya di negeri ini bulan lalu.- Berita Hairan

Rosmah pulak bila lagi...

Posted: 20 Sep 2011 07:00 AM PDT

Dah Makin Ramai Artis Malaysia Berubah.. Alhamdulillah

Giliran Siti Nordiana pula bertudung. Inilah tajuk yang dipaparkan dalam sisipan Akhbar Sinar Harian pada 17 hb Sept 2011. Perubahan imej yang dilakukan oleh penyanyi ini bakal memberi lembaran baru dalam hidup ibu tunggal inibahkan akan menamatkan kontroversi penampilan seksinya sebelum ini.

Mungkin sudah tiba masanya untuk penyanyi ini melakukan penghijrahan imejnya apabila buat pertama kalinya tampil dengan imej bertudung pada majlis rumah terbuka aidilfitri sempena hari raya anjuran Fablous Global di Shah Alam baru-baru ini.

Beliau ditemui baru-baru ini dan berkata "perubahan imejnya bukan dipengaruhi oleh mana-mana pihak, sebaliknya ia adalah keputusannya sendiri"

"Saya mula bertudung semasa seminggu sebelum Hari Raya yang lalu. Sebenarnya perasaan nekad untuk bertudung itu datang selepas saya membaca sebuah majalah berunsur keagamaan, ketika itu saya terbaca artikal tentang golongan wanita mualafyang bercerita tentang pengalaman mereka memeluk agama Islam. Selepas saya cuba membeli beberapa helai tudung dan nekad untuk bertudung"

"InsyaALLAH ...saya berasa lebih tenang dan selesa dengan imej baru saya ini.Jadi saya harap selepas ni tiada lagi isu yang mengaitkan imej seksi saya ".

Bersama-sama ini disertakan beberapa artis yang telah membuat penghijrahan kepada yang lebih baik. Sk mengharapkan dengan penghijrahan ini kehidupan mereka akan lebih tenang.

 
 
 
 

Marilah kita sama-sama berdoa agar artis kat bawah ni pun berhijrah jugak sebelum ajal menjemput. Yang ni pun dikira macam artis sebab selalu sangat kluar TV berbanding laki dia. Bukan apa...kita dok risau nanti laki dia yang akan siksa neraka kan..


Sumber: Siasahkini

PELIK!!! Muhyiddin tak tau?

Posted: 20 Sep 2011 06:17 AM PDT

Pemansuhan ISA Udin anak Yassin Tidak Diberitahu?

SEMALAM semasa menghadiri satu majlis rumah terbuka seorang penyiasat politik telah membisikkan kepada Tengku Razaleigh Hamzah, katanya pemansuhan akta Isa oleh Najib Razak itu tidak diketahui oleh Muhyiddin Yassin - Udin anak Yassin. Najib katanya tidak sedikit pun memaklumkan kepada Muhyiddin mengenai pemansuhan itu.

Jadi Udin anak Yassin tidak dapat memberi apa-apa pandangan dan juga pendapatnya mengenai relevansi tindakan itu. Dalam kata lain keputusan itu bukan keputusan bersama perdana menteri dan timbalan perdana menteri.

Memang sebagai PM Najib boleh melakukan apa saja tanpa memberi tahu mana-mana MT Umno dan juga jemaah kabinetnya. Perdana Menteri berkuasa penuh dan apa yang beliau lakukan tidak perlu teguran dan pandangan anak buahnya. Apa lagi kalau anak buah itu hidupnya hanya 'menahan perut' untuk membuncitkan perutnya saja. Mereka tidak berani memberi pandangan dan menegur Najib. Kalau Najib kencing tengah jalan pun mereka tidak boleh berkata apa, sebaliknya akan dipuji itulah transformasi politik ala Najib.

Saya dengar saja apa yang dibisik oleh penyiasat politik itu kepada Tengku Razaleigh. Tengku Razaleig pula hanya 'mengisingkan' wajahnya saja tatkala mendengarnya.

Selepas dengar itu baru saya faham kenapa Udin anak Yassin kali ini macam ikan lapam bawah jamban terus memuji Najib atas tindakan itu. Sambil menyifatkan langkah Najib itu bijak kata Udin anak Yassin jangan ada prejudis buruk di atas tindakan Najib itu.

Kata Udin lagi, perkara itu sudah lama dibincangkan dan bukan benda baru. Kita faham kalau Udin anak Yassin berkata demikian bagi menggambarkan kononya Najib ada runding dengan beliau. Bahawa dia masih digunapakai oleh Najib dalam membuat sesutau keputusan besar untuk negara dan Umno.

Selalunya Udin anak Yassin lambat untuk memberi respon kepada sesuatu yang Najib buat. Peralihan dan transformasi Najib tidak 'semakan' dan secocok dengan Undin anak Yassin. Misalnya slogan 1 Malaysia yang diperkenalkan Najib disanggah secara halus oleh Udin anak Yassin. Najib mengutamakan 1 Malaysia, Undin anak Yaasin pula kata Melayu first Malaysia kemudian.

Apakah pujian Udin anak Yassin itu pujian membawa rebah atau pengejekkan kepada Najib? Nampaknya tindakan memansuhkan ISA itu tidak disenangi oleh Umno. Beberapa pemimpin Umno tidak mahu pemansuhan itu dibuat secara bersendirian oleh Najib hanya kerana tekanan dan desakan. Ini boleh diperhatinkan tidak ramai ketua-ketua bahagian Umno dan ahli MT yang memberi kupasan positif atas tindakan Najib itu. Menteri Pertahanan Zahid Hamid yang selalunya akan bersuara sebelum pun Najih menghabiskan kata-kata nampaknya masih membisu?

Pemimpin Umno termasuk Udin anak Yassin juga berpendapat kalau pun ISA mahu dihapuskan biarlah ianya datang dari Umno. Maksudnya biar Umno desak dalam persidangannya dulu kemudian dibuat pengumuman. Dengan cara barulah nampak pemansuhan itu datang dari akar umbi Umno dan ketika itulah baru Umno boleh menuntut pemansuhan itu atas kesedaran politik mereka. Kali ini Najib bertindak bersendiri tanpa ada endorsement dari parti.

Kalau ianya dibuat secara ad hoc oleh Najib tanpa pun berunding dengan Undin anak Yassin, ia menunjukkan akan ketakutan dan kegeruhan Najib terhadap pendesak agar ISA dihapuskan. Di sini menampakkan akan kelemahan Najib sebagai perdana menteri yang akur kepada suara mionoriti dari pembangkang.

Apakah pujian Udin anak Yassin itu untuk menyinis Najib? Kalau benar begitu ini menunjukkan bahawa pemansuhan ISA itu juga kurang disenangi oleh Mahathir Mohamd, seorang PM yang suka menggunakan akat dan kekerasan untuk mempertahankan kuasanya. Kita tunggu pula apa komen Mahathir dalam hal ini.

Sekiranya Mahathir pesimis bersabit perkara ini maka jelas agenda tersembunyi dari Mahathir dan kumpulannya mahukan Najib turun berterusan. Kalau tidak ada komen dari Mahathir ia menunjukkan Mahathir kini sudah kekenyangan dan merasa selesa dengan Najib setelah urusan pemberian projek oil dan gas Petronas bernilai RM2.4 billion kepada anaknya Muzani selesai dan beres?
http://msomelayu.blogspot.com/

Jangan pelik!! Ni semua wayang nak menang pilihanraya...

Posted: 20 Sep 2011 04:22 AM PDT

Mahathir sokong Najib mansuh ISA

KUALA LUMPUR, 19 Sept – Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan sokongan beliau terhadap penghapusan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) seperti yang diumum oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Khamis lalu.

Beliau, yang eranya menyaksikan penggunaan ISA dalam Ops Lalang 1987 berkata, langkah itu akan memberi lebih kebebasan kepada rakyat Malaysia.

Namun, Dr Mahathir (picture) menegaskan ISA yang diwarisi sejak zaman British sebenarnya tidaklah terlalu kejam kerana rakyat Malaysia masih bebas memberi pandangan dan pendapat mereka.

"Tidak semua mereka yang membuka mulut terus ditahan di bawah ISA...dan tanggapan bahawa Malaysia tidak bebas kerana ISA juga tidak tepat," katanya dipetik Bernama Online.

Terdahulu beliau menghadiri Majlis Ramah Mesra Aidilfitri anjuran KelabChedet.com di sini.

Dr Mahathir berkata tindakan menghapuskan ISA meletakkan Malaysia "pada tahap moral yang tinggi", malah boleh dianggap setahap lebih baik daripada negara maju seperti Amerika Syarikat dan Britain.

"Selepas penghapusan akta itu, kita boleh mulakan kempen untuk minta mereka lepaskan tahanan tanpa bicara, sebagai contoh, di kem tahanan Teluk Guantanamo.

"Masih ada yang ditahan sejak 10 tahun lepas dan tidak dibicarakan, ditahan hanya kerana mereka orang Islam," kata Dr Mahathir.

Beliau berkata Malaysia kini lebih liberal dengan penghapusan ISA dan berhak membuat tuntutan seumpama itu terhadap negara seperti Amerika dan Britain.

"Dulu mereka menegur Malaysia kononnya zalim, menahan tahanan tanpa perbicaraan, namun itu yang mereka lakukan sekarang ini.

"Mungkin mereka baru sedar dalam situasi tertentu, Malaysia terpaksa menahan orang tanpa perbicaraan, namun apa yang mereka lakukan di Teluk Guantanamo lebih kejam dengan meluluskan undang-undang yang membenarkan penyeksaan tahanan," katanya.

Bagaimanapun, Dr Mahathir khuatir puak pelampau dan perkauman di Malaysia akan mengambil kesempatan untuk membuat kenyataan yang akan merugikan negara apabila ISA dihapuskan.

Ni Hang Semua Pasai La Mat Sabu!!!

Posted: 20 Sep 2011 02:30 AM PDT

Hang punya pasai Mat Sabu.....:-)))

Negara diselubungi jerebu
Dari KL hingalah ke Sibu
Banyak asap dan debu
Reda sedikit isu Mat Sabu
Senyap terus isu JAIS serbu
SPR pula diam dalam kelambu
Semakin hari semakin kelabu
Dakwat kekal atau guna jari ibu

Hari-hari ada cerita baru
Timbul pula profesor keliru
Mungkin dia mabuk tairu
Kepala tak gatai pun dia garu
Dijajah atau tak jadi isu terbaru
Pening semua cikgu dan guru
Guru konpius murid haru-biru
Nak guna pen merah atau biru
Cerita sejarah macam katak puru

Habis kita nak gelar apa kat Tunku
Bapa Kemerdekaan dah tak laku
Laungan merdeka jadi lawak tigasuku
Kena cetak semula semua buku-buku
Salah fakta tentang sejarah tanahairku
Profesor Kling buat rakyat terkaku
Tak sangka ada professor kuku

Keris Silau
13 September 2011

Ewwahhh... Pak Lah tibai sapa pulak nihh... haha...

Posted: 20 Sep 2011 01:30 AM PDT

ISA: Pak Lah beri amaran mungkin pihak dalaman sendiri tentang Najib

Bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi berharap tidak akan ada pihak dalaman yang akan menentang secara "senyap seperti gunting dalam lipatan" usaha penggantinya Datuk Seri Najib Razak yang mahu memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan beberapa undang-undang lain.

"Saya harap barisan pimpinan di belakang Datuk Seri Najib, parti-parti politik baik dalam Barisan Nasional atau pun di luar akan memberi sokongan penuh kepada beliau untuk merealisasikan perjuangan untuk membawa perubahan.

"Saya harap tidak akan ada mereka yang menentang dalam senyap seperti gunting dalam lipatan kerana dasar yang beliau ingin wujudkan dengan pemansuhan ISA akan membawa manfaat kepada rakyat dan negara dalam jangka masa panjang," kata beliau hari ini.

Najib menggantikan Abdullah (gambar) sebagai Perdana Menteri pada April 2009.

Abdullah juga berkata beliau berharap mereka yang dipertanggungjawabkan untuk menggubal akta dan undang-undang baru keselamatan akan berfikiran progresif dan tidak cuba menggubal undang-undang yang dapat disalahgunakan untuk menyekat perkembangan minda rakyat yang waras, intelek dan berintegriti.

"Saya yakin dan percaya bahawa Perdana Menteri dan barisan pimpinan di bawah beliau telah berfikir dengan dalam dan rasional sebelum mengumumkan pemansuhan ISA dan enakmen darurat, dan saya juga yakin bahawa beliau akan melakukan apa yang telah dijanjikan," kata Abdullah ketika berucap menerima ijazah kehormat doktor keusahawanan dalam pembangunan modal insan sempena Majlis Konvokesyen Pertama Universiti Malaysia Kelantan.

Najib mengumumkan pemansuhan ISA dan tiga deklarasi darurat serta langkah mengkaji semula beberapa undang-undang yang lain ketika menyampaikan perutusan khas sempena Hari Malaysia Khamis lalu.

Dalam ucapannya, Abdullah menyifatkan pengumuman oleh Najib Khamis lalu sebagai satu perkara yang diharap akan mencatat sejarah kerana ISA dan beberapa enakmen keselamatan yang lain sudah lama menimbulkan keresahan dalam masyarakat.

Kata Abdullah, semasa mengambil alih menjadi Perdana Menteri pada 2003 beliau telah bertekad untuk memberi lebih kebebasan supaya rakyat negara ini dapat memperkembangkan fikiran dan intelek tanpa sekatan dan tanpa ketakutan bahawa undang-undang seperti ISA akan digunakan terhadap mereka.

"Saya juga telah menjayakan tiga perundangan yang memberi perubahan kepada undang-undang berkaitan dengan pencegahan rasuah, pelantikan hakim dan integriti agensi penguat kuasa," kata beliau sambil menambah, beliau juga berhadapan dengan tentangan dari dalam dan luar parti pimpinannya.

"Saya mengaku bahawa saya mendapat tentangan bukan sahaja dari luar tetapi juga dari dalam kerana ada golongan 'hardliners' yang ingin mengekalkan sistem yang lama, yang masih ingin menguasai aliran maklumat serta menggunakan akta-akta dan enakmen untuk membisukan rakyat," katanya lagi.

Namun tegas Abdullah, majoriti bersetuju bahawa dalam perkampungan dunia sekarang, menentang peralihan zaman akan membawa rebah.

"Dan, kita berjaya dalam usaha kita untuk memberikan hak kepada rakyat untuk bersuara dengan lebih kebebasan. Kebebasan ini amat perlu untuk membina modal insan kita yang lebih bertanggungjawab dan berintegriti," katanya lagi.

Jelas Abdullah, ada juga yang menyalahkan beliau kerana memberi terlalu banyak kebebasan kerana mengikut mereka ia menjadi faktor ke arah keputusan pilihan raya umum 2008.

"Tetapi pada diri saya, saya tidak pernah menyesal memberi lebih kebebasan sebab itu adalah hak asasi manusia.

"Pada saya, masyarakat yang waras dan bertamadun akan satu hari kelak akan dapat membezakan antara kaca dan permata, dan mereka akan dapat tapis pembohongan dan fitnah dengan kebenaran dan keikhlasan," kata bekas presiden Umno dan bekas pengerusi BN.

Justeru kata Abdullah lagi, beliau cukup bangga dengan tindakan Najib untuk memansuhkan ISA kerana "saya percaya itu adalah satu lanjutan dari tindakan kerajaan dahulu untuk menegakkan lagi hak asasi manusia."

"Tetapi perjalanan ke arah mencapai matlamat penuh Perdana Menteri Najib mungkin juga berhadapan dengan cabaran-cabaran seperti saya dalu... 'the job of a reformist is not easy'."

Berita jiwa kacau...

Posted: 20 Sep 2011 12:30 AM PDT

Awas !!!: 23 Sept 2011 Satelit Sebesar Bas Akan Jatuh Ke Bumi

WASHINGTON - Berada di manakah Anda pada tanggal 23 September 2011? Sebuah satelit berbobot 6,5 ton seukuran bus akan jatuh ke Bumi, mengancam penduduk yang tinggal di antara 57 Lintang Utara dan 57 Lintang Selatan, termasuk Indonesia.Upper Atmosphere Research Satellite (UARS) adalah satelit berbahaya tersebut. Diluncurkan oleh lembaga penerbangan dan antariksa Amerika Serikat (NASA) pada September 1991, satelit ini bertugas mempelajari lapisan ozon di lapisan teratas atmosfer bumi.

Pada tanggal 15 Desember, UARS resmi dipensiunkan oleh NASA pada ketinggian 575 dan inklinasi 57 derajat.Setelah pemberhentian operasi tersebut, NASA melakukan manuver penurunan ketinggian orbit. Dalam beberapa bulan, ketinggian UARS menciut hingga 370 kilometer. Orbit rendah ini diharapkan bisa mempercepat penyusutan ketinggian orbit satelit sehingga UARS tergerus perlahan di atmosfer

Perubahan terbesar terjadi beberapa pekan terakhir. Peningkatan aktivitas matahari menggendutkan ukuran atmosfer yang menyebabkan proses penurunan orbit terjadi lebih cepat dari perkiraan semula. Pejabat NASA melaporkan satelit tersebut akan jatuh ke Bumi dalam sepekan mendatang.

"Perhitungan kami memperkirakan UARS jatuh pada Jumat, 23 September 2011, plus-minus satu hari," ungkap NASA dalam laporan khususnya, Jumat, 16 September 2011 waktu setempat.

Sumber: disini

Tak sempat bomoh ni jadi warganegara... kahkahkah...

Posted: 19 Sep 2011 11:00 PM PDT

Rogol remaja histeria: Bomoh Indonesia dipenjara


Seorang bomoh warganegara Indonesia dijatuhi hukuman penjara lapan tahun dan lima sebatan oleh Mahkamah Sesyen di Shah Alam hari ini selepas mengaku bersalah merogol seorang remaja berumur 15 tahun yang sedang dirawat akibat histeria, Jun tahun lalu.

Hakim Slamat Yahya memerintahkan tertuduh, Budi Tukul, 35, menjalani hukuman itu berkuat kuasa dari tarikh dia tangkap iaitu pada 19 Julai lalu.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di rumah sewanya di No 23, Jalan Telipot 3A, Seksyen BS9, Bukit Sentosa 3, Hulu Selangor, kira-kira pukul 1 pagi pada Jun tahun lalu.

Budi yang merupakan pendatang asing tanpa izin didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan sebatan.

Difahamkan ketika kejadian, tertuduh yang dikenali keluarga remaja perempuan itu sedang merawat mangsa yang diserang histeria.

Perbuatan tertuduh bagaimanapun hanya terbongkar setahun selepas kejadian apabila remaja perempuan itu sekali lagi diserang histeria dan mangsa terpaksa menceritakan mengenai kejadian dia dirogol kepada keluarganya.

Pada 16 Ogos lalu, Mahkamah Majistret Kuala Kubu Baharu menjatuhi hukuman penjara 12 bulan terhadap Budi atas kesalahan tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah.

- Bernama

Rosmah pulak bila lagi...

Posted: 19 Sep 2011 09:00 PM PDT

Dah Makin Ramai Artis Malaysia Berubah.. Alhamdulillah

Giliran Siti Nordiana pula bertudung. Inilah tajuk yang dipaparkan dalam sisipan Akhbar Sinar Harian pada 17 hb Sept 2011. Perubahan imej yang dilakukan oleh penyanyi ini bakal memberi lembaran baru dalam hidup ibu tunggal inibahkan akan menamatkan kontroversi penampilan seksinya sebelum ini.

Mungkin sudah tiba masanya untuk penyanyi ini melakukan penghijrahan imejnya apabila buat pertama kalinya tampil dengan imej bertudung pada majlis rumah terbuka aidilfitri sempena hari raya anjuran Fablous Global di Shah Alam baru-baru ini.

Beliau ditemui baru-baru ini dan berkata "perubahan imejnya bukan dipengaruhi oleh mana-mana pihak, sebaliknya ia adalah keputusannya sendiri"

"Saya mula bertudung semasa seminggu sebelum Hari Raya yang lalu. Sebenarnya perasaan nekad untuk bertudung itu datang selepas saya membaca sebuah majalah berunsur keagamaan, ketika itu saya terbaca artikal tentang golongan wanita mualafyang bercerita tentang pengalaman mereka memeluk agama Islam. Selepas saya cuba membeli beberapa helai tudung dan nekad untuk bertudung"

"InsyaALLAH ...saya berasa lebih tenang dan selesa dengan imej baru saya ini.Jadi saya harap selepas ni tiada lagi isu yang mengaitkan imej seksi saya ".

Bersama-sama ini disertakan beberapa artis yang telah membuat penghijrahan kepada yang lebih baik. Sk mengharapkan dengan penghijrahan ini kehidupan mereka akan lebih tenang.

 
 
 
 

Marilah kita sama-sama berdoa agar artis kat bawah ni pun berhijrah jugak sebelum ajal menjemput. Yang ni pun dikira macam artis sebab selalu sangat kluar TV berbanding laki dia. Bukan apa...kita dok risau nanti laki dia yang akan siksa neraka kan..


Sumber: Siasahkini

Macam tak percaya Husam boleh saman dia nih...

Posted: 19 Sep 2011 08:00 PM PDT

Husam saman Kickdefella RM5 juta


Exco kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa hari ini memfailkan saman terhadap penulis blog Kickdefella atau nama sebenarnya Syed Azidi Syed Abdul Aziz atas dakwaan menyiarkan berita yang tidak benar dan tidak berasas terhadapnya.

Dalam writ saman yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kota Bharu, Husam (bawah) mendakwa tiga artikel bertajuk "Husam telah menipu sahabat dan rakyat" , "Sebelum kita lupa Normala Sudirman" dan "Husam itu pembohong" memfitnahnya.

Syed Azidi didakwa secara tidaktepat dan tidak benar mengaitkan Husam sebagai penipu dan perosak negeri Kelantan.

Tulisan itu antaranya berkaitan dakwaan kerugian Kelantan ekoran pemberian tanah hampir RM30 juta kepada pemaju tanpa menerima pulangan setimpal selama 99 tahun, pembelian semula Bazar Tok Guru bernilai RM 23 juta dan kerugian apabila terpaksa membayar pampasan kepada UDA Holdings Berhad.

Husam berkata, jika dibaca hasil tulisan tersebut, secara jelasnya, ia memburukkan plaintif dan memfitnah kerana artikel itu menuduh dirinya seorang pembohong.

Penyiaran artikel itu juga didakwa:
  • Dengan niat untuk menjatuhkan maruah plaintif dan menjejaskan kredibiliti plaintif sebagai seorang wakil rakyat.
  • Segala perbuatan defendan, samada perbuatan atau tinggalan, sehingga tersiarnya dan tersebarnya berita fitnah adalah tidak berasas, berunsur fitnah dengan niat jahat, melulu dan berniat jahat menjatuhkan maruah plaintif sebagai pimpinan PAS, wakil rakyat dan exco Kelantan.
  • Dengan maksud yang jelas menggambarkan bahawa plaintif pemimpin yang menyalahgunakan jawatan dan kuasa sehingga menipu rakyat Kelantan.
  • Imej baik plaintif telah terjejas di mata masyarakat.

"Walaupun plaintif melalui peguam caranya telah mengemukakan notis tuntutan kepada defendan menuntut agar defendan memohon maaf secara terbuka daripada plaintif dan membayar ganti rugi yang amat minimal bagi perbuatan fitnah dan tohmahan yang telah dilakukan oleh defendan, namun defendan masih gagal/enggan dan tidak mahu memohon maaf secara terbuka dan membayar ganti rugi tersebut," writ saman itu dipetik.

Sehubungan itu, Husam memohon Syed Azidi (kanan) membuat permohonan maaf secara terbuka dalam laman blognya dan memadam ketiga-tiga artikel - bertarikh 27 Januari, 3 Februari dan 3 Julai lalu - serta mengiklankan permohonan maaf itu dalam harian bahasa Melayu selama sehari.

Beliau juga menuntut ganti rugi sebanyak RM5 juta, ganti rugi teladan, melampau, punitif, dengan kos dan relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

Husam juga memohon injunksi bagi menghalang defendan dan/atau ejen-ejennya dan/atau pembantu-pembantunya dan/atau sesiapa sahaja dari berkomunikasi, memberi komen, mengulangi dan/atau menyebabkan menyebabkan penerbitan kenyataan atau perkataan yang berunsur fitnah terhadap plaintif.

Husam yang juga naib presiden PAS diwakili peguam Hisham Fauzi dari Tetuan Hisham Fauzi & Associates. - Malaysiakini

Gempar!! Sorang lagi artis cari sakit... hihi...

Posted: 19 Sep 2011 07:00 PM PDT

Gempar!! Seorang lagi artis masuk PAS...

Amer Ruffage..

Amer Munawer, atau lebih dikenali dengan panggilan Amer Ruffage. Bekas ahli kumpulan Ruffage yang terkenal dengan lagu 'Khalayan' dikatakan sudah meninggalkan dunia hiburan sebagai artis yang penuh glamor. Amer juga dikatakan menganggotai kumpulan tabligh di Alor Setar untuk mendalamkan lagi ilmu agama.

Amer juga dikatakan sibuk dengan perniagaan baru dalam bidang daging segar, dan lebih menumpukan diri dalam bidang keagamaan. Sertai menyertai kumpulan nasyid untuk membuat album baru.

Aku ada berjumpa dengan salah seorang ahli keluarga Amer, dan berbual agak panjang mengenainya. Keluarga Amer ni keluarga yang agak berada, mempunyai perniagaan yang agak besar di dan Kuala Lumpur.

Abangnya seorang ahli perniagaan, yang seorang lagi masih lagi dibidang muzik (pengiat muzik undergroud) dan juga seorang kakak yang bekerja di luar negara.

Amer kini lebih tertumpu dalam bidang perniagaan dan mendalamkan ilmu agama. Cuma keluarga Amer ni lebih berat kearah pembangkang. Salah seorang dari pakciknya juga diantara kroni Anwar Ibrahim dan mempunyai rangkaian perniagaan yang besar di Kuala Lumpur.

Bapanya yang lebih dikenali sebagai Haji Yusof dikatakan seorang ahli Pas dan aktif di dalam parti.

Ada yang kata Amer perjuangannya berat kearah pihak Pas dan menyokong Pakatan Rakyat. Samaada tuduhan ini benar atau tidak, hanya tuan punya badan yang tahu.

Mungkin dia baru masuk, dan masih belum menunjukkan taringnya.- Siasahkini

Ewwaahh... Pak Lah tibai sapa pulak nihh... haha...

Posted: 19 Sep 2011 06:00 PM PDT

ISA: Pak Lah beri amaran mungkin pihak dalaman sendiri tentang Najib

Bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi berharap tidak akan ada pihak dalaman yang akan menentang secara "senyap seperti gunting dalam lipatan" usaha penggantinya Datuk Seri Najib Razak yang mahu memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan beberapa undang-undang lain.

"Saya harap barisan pimpinan di belakang Datuk Seri Najib, parti-parti politik baik dalam Barisan Nasional atau pun di luar akan memberi sokongan penuh kepada beliau untuk merealisasikan perjuangan untuk membawa perubahan.

"Saya harap tidak akan ada mereka yang menentang dalam senyap seperti gunting dalam lipatan kerana dasar yang beliau ingin wujudkan dengan pemansuhan ISA akan membawa manfaat kepada rakyat dan negara dalam jangka masa panjang," kata beliau hari ini.

Najib menggantikan Abdullah (gambar) sebagai Perdana Menteri pada April 2009.

Abdullah juga berkata beliau berharap mereka yang dipertanggungjawabkan untuk menggubal akta dan undang-undang baru keselamatan akan berfikiran progresif dan tidak cuba menggubal undang-undang yang dapat disalahgunakan untuk menyekat perkembangan minda rakyat yang waras, intelek dan berintegriti.

"Saya yakin dan percaya bahawa Perdana Menteri dan barisan pimpinan di bawah beliau telah berfikir dengan dalam dan rasional sebelum mengumumkan pemansuhan ISA dan enakmen darurat, dan saya juga yakin bahawa beliau akan melakukan apa yang telah dijanjikan," kata Abdullah ketika berucap menerima ijazah kehormat doktor keusahawanan dalam pembangunan modal insan sempena Majlis Konvokesyen Pertama Universiti Malaysia Kelantan.

Najib mengumumkan pemansuhan ISA dan tiga deklarasi darurat serta langkah mengkaji semula beberapa undang-undang yang lain ketika menyampaikan perutusan khas sempena Hari Malaysia Khamis lalu.

Dalam ucapannya, Abdullah menyifatkan pengumuman oleh Najib Khamis lalu sebagai satu perkara yang diharap akan mencatat sejarah kerana ISA dan beberapa enakmen keselamatan yang lain sudah lama menimbulkan keresahan dalam masyarakat.

Kata Abdullah, semasa mengambil alih menjadi Perdana Menteri pada 2003 beliau telah bertekad untuk memberi lebih kebebasan supaya rakyat negara ini dapat memperkembangkan fikiran dan intelek tanpa sekatan dan tanpa ketakutan bahawa undang-undang seperti ISA akan digunakan terhadap mereka.

"Saya juga telah menjayakan tiga perundangan yang memberi perubahan kepada undang-undang berkaitan dengan pencegahan rasuah, pelantikan hakim dan integriti agensi penguat kuasa," kata beliau sambil menambah, beliau juga berhadapan dengan tentangan dari dalam dan luar parti pimpinannya.

"Saya mengaku bahawa saya mendapat tentangan bukan sahaja dari luar tetapi juga dari dalam kerana ada golongan 'hardliners' yang ingin mengekalkan sistem yang lama, yang masih ingin menguasai aliran maklumat serta menggunakan akta-akta dan enakmen untuk membisukan rakyat," katanya lagi.

Namun tegas Abdullah, majoriti bersetuju bahawa dalam perkampungan dunia sekarang, menentang peralihan zaman akan membawa rebah.

"Dan, kita berjaya dalam usaha kita untuk memberikan hak kepada rakyat untuk bersuara dengan lebih kebebasan. Kebebasan ini amat perlu untuk membina modal insan kita yang lebih bertanggungjawab dan berintegriti," katanya lagi.

Jelas Abdullah, ada juga yang menyalahkan beliau kerana memberi terlalu banyak kebebasan kerana mengikut mereka ia menjadi faktor ke arah keputusan pilihan raya umum 2008.

"Tetapi pada diri saya, saya tidak pernah menyesal memberi lebih kebebasan sebab itu adalah hak asasi manusia.

"Pada saya, masyarakat yang waras dan bertamadun akan satu hari kelak akan dapat membezakan antara kaca dan permata, dan mereka akan dapat tapis pembohongan dan fitnah dengan kebenaran dan keikhlasan," kata bekas presiden Umno dan bekas pengerusi BN.

Justeru kata Abdullah lagi, beliau cukup bangga dengan tindakan Najib untuk memansuhkan ISA kerana "saya percaya itu adalah satu lanjutan dari tindakan kerajaan dahulu untuk menegakkan lagi hak asasi manusia."

"Tetapi perjalanan ke arah mencapai matlamat penuh Perdana Menteri Najib mungkin juga berhadapan dengan cabaran-cabaran seperti saya dalu... 'the job of a reformist is not easy'."

Tak sempat bomoh ni nak jadi warganegara... kahkahkah...

Posted: 19 Sep 2011 05:00 PM PDT

Rogol remaja histeria: Bomoh Indonesia dipenjara


Seorang bomoh warganegara Indonesia dijatuhi hukuman penjara lapan tahun dan lima sebatan oleh Mahkamah Sesyen di Shah Alam hari ini selepas mengaku bersalah merogol seorang remaja berumur 15 tahun yang sedang dirawat akibat histeria, Jun tahun lalu.

Hakim Slamat Yahya memerintahkan tertuduh, Budi Tukul, 35, menjalani hukuman itu berkuat kuasa dari tarikh dia tangkap iaitu pada 19 Julai lalu.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di rumah sewanya di No 23, Jalan Telipot 3A, Seksyen BS9, Bukit Sentosa 3, Hulu Selangor, kira-kira pukul 1 pagi pada Jun tahun lalu.

Budi yang merupakan pendatang asing tanpa izin didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan sebatan.

Difahamkan ketika kejadian, tertuduh yang dikenali keluarga remaja perempuan itu sedang merawat mangsa yang diserang histeria.

Perbuatan tertuduh bagaimanapun hanya terbongkar setahun selepas kejadian apabila remaja perempuan itu sekali lagi diserang histeria dan mangsa terpaksa menceritakan mengenai kejadian dia dirogol kepada keluarganya.

Pada 16 Ogos lalu, Mahkamah Majistret Kuala Kubu Baharu menjatuhi hukuman penjara 12 bulan terhadap Budi atas kesalahan tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah.

- Bernama

Berita jiwa kacau...

Posted: 19 Sep 2011 03:30 PM PDT

Awas !!!: 23 Sept 2011 Satelit Sebesar Bas Akan Jatuh Ke Bumi

WASHINGTON - Berada di manakah Anda pada tanggal 23 September 2011? Sebuah satelit berbobot 6,5 ton seukuran bus akan jatuh ke Bumi, mengancam penduduk yang tinggal di antara 57 Lintang Utara dan 57 Lintang Selatan, termasuk Indonesia.Upper Atmosphere Research Satellite (UARS) adalah satelit berbahaya tersebut. Diluncurkan oleh lembaga penerbangan dan antariksa Amerika Serikat (NASA) pada September 1991, satelit ini bertugas mempelajari lapisan ozon di lapisan teratas atmosfer bumi.

Pada tanggal 15 Desember, UARS resmi dipensiunkan oleh NASA pada ketinggian 575 dan inklinasi 57 derajat.Setelah pemberhentian operasi tersebut, NASA melakukan manuver penurunan ketinggian orbit. Dalam beberapa bulan, ketinggian UARS menciut hingga 370 kilometer. Orbit rendah ini diharapkan bisa mempercepat penyusutan ketinggian orbit satelit sehingga UARS tergerus perlahan di atmosfer

Perubahan terbesar terjadi beberapa pekan terakhir. Peningkatan aktivitas matahari menggendutkan ukuran atmosfer yang menyebabkan proses penurunan orbit terjadi lebih cepat dari perkiraan semula. Pejabat NASA melaporkan satelit tersebut akan jatuh ke Bumi dalam sepekan mendatang.

"Perhitungan kami memperkirakan UARS jatuh pada Jumat, 23 September 2011, plus-minus satu hari," ungkap NASA dalam laporan khususnya, Jumat, 16 September 2011 waktu setempat.

Sumber: disini

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT