Ahad, 18 September 2011

Pulakdah!

Pulakdah!


MAUT Tersepit PINTU LORI

Posted: 18 Sep 2011 07:49 AM PDT

PADANG BESAR, 18 Sept -- Sepupu mangsa, Selamat Salleh, 56, menunjukkan pintu lori tempat arwah mangsa, Azizan Ramli, 44, yang tersepit menyebabkan maut ditempat kejadian di Kampung Perawah dekat sini, hari ini.


Sepupu mangsa, Selamat Salleh, 56, menunjukkan lokasi arwah mangsa, Azizan Ramli, 44, maut akibat tersepit semasa mencuci lori itu di Kampung Perawah dekat sini hari ini.


Allahyarham Azizan Ramli, 44, maut ditempat kejadian setelah tersepit di pintu lori sewaktu mencuci lori itu di Kampung Perawah dekat sini, hari ini.

Inilah Bawang TERBERAT Di Dunia Seberat 8kg

Posted: 18 Sep 2011 06:03 AM PDT


London – Pesara Peter Glazebrook (67) berhasil mencatat rekod terbaru menanam bawang terberat di dunia. Bawang ini memiliki berat yang tidak boleh dianggap biasa, iaitu 8 kg.

RekoD ini jelas mengalahkan rekod sebelumnya dengan berat 7.2 kg yang dipegang oleh John Sifford di West Midlands sejak 2005. Peter yang tinggal berhampiran Newark, Inggeris ini telah mencuba memecahkan rekod ini sejak 25 tahun.

"Ia memerlukan selama 25 tahun hingga saya mampu menghasilkan bawang seberat ini. Sebelum ini segala usaha saya semakin hampir tetapi belum pernah memecahkan rekod. Namun, saya telah menghabiskan waktu dan wang untuk sistem sirkulasi otomatik dan pemanasan," katanya.

Selain bawang, ia juga memegang tiga rekod dunia yang lain, iaitu kentang terberat, ubi terberat dan karot terpanjang seperti dilaporkan Dailymail.


PRU 13 Johor : PENYEBAB Jatuhnya DAP Di BAKRI?

Posted: 17 Sep 2011 05:53 PM PDT


Sudah diketahui umum bahawa Gwee Tong Hiang adalah seorang penyokong Lim Guan Eng. Bagaimanapun perkembangan terkini baru-baru ini menunjukkan Jawatankuasa DAP menghadapi masalah dalaman parti. Imej ini pasti akan menjejaskan usaha-usaha persiapan pilihan raya DAP Johor Utara.

Topik hangat yang menjadi perbincangan di kedai kopi ketika ini adalah sama ada Lim Guan Eng bersedia untuk melepaskan dan mengeluarkan Gwee Tong Hiang dari pejabat.

Adalah menarik untuk melihat kembali sejarah dan benar-benar lucu untuk diperhatikan bahawa "Wei Zhong Xian" adalah perkataan Manderin yang jika ditulis dalam bahasa Cina sebagai "Gwee Tong Hiang". Bagi anda yang tidak mengambil mata pelajaran Sejarah Cina, Wei Zhong Xian adalah seorang sida yang terkenal semasa Dinasti Ming kira-kira 450 tahun yang lalu.

Tan Chen Choon

Sebelum tahun 2004, Tan Chen Choon telah meletak jawatannyadi dalam syarikat tempat ia bekerja kerana menjadi polisi syarikat yang melarang pekerja-pekerja mereka dari menjadi calon dalam pilihan raya itu. Beliau kehilangan Kerusi DUN Bentayan pada PRU 11 (dengan majoriti tipis 428 undi) akhirnya. Tan telah kalah di dalam pilihanraya dan kehilangan kerjanya selepas PRU 11. Kerana tiada pilihan, dan demi untuk menyara hidup dan  keluarganya, dia menjadi kurang aktif dalam Jawatankuasa Perhubungan Bakri. Ini meninggalkan jurang yang besar dalam masalah kepimpinan yang wujud dalam Jawatankuasa tersebut.

Pada tahun 2005, Gwee Tong Hiang mempromosikan dirinya untuk menjadi calon bagi Kerusi DUN Bentayan,  dan dia bukanlah daripada pilihan Dr Boo Cheng Haw. Kerana itulah, hubungan Gwee dengan Boo menjadi buruk. Sejak itu, beliau tidak membenarkan Boo tinggal di rumahnya di Muar. Sebelum ini, ia merupakan satu amalan untuk menerima dan menjadi tuan rumah kepada seorang rakan yang datang melawat di atas sebab-sebab menjimatkan. Dan jawatan Boo telah digantikan oleh Nga Ko Meng. Ini sangat jelas untuk mengenepikan dan juga untuk melemahkan pengaruh Boo.

Pada tahun 2007, 17 ahli DAP telah menuduh Gwee mengambil tindakan yang tidak wajar di atas penjualan dan pembelian Wisma DAP Muar di Jalan Sakeh, terutamanya mengambil komisyen haram hasil jualan tersebut. Apabila Lim Guan Eng mendengar tentang berita ini, dia bergegas ke Muar dan mengarahkan Gwee menggunakan kaedah undang-undang untuk membawa 17 orang ahli ini ke mahkamah.


Pada tahun 2008, Er Teck Hwa telah dipilih sebagai Ahli Parlimen. Beliau merupakan seorang yang mesra dan penyabar. Tetapi malangnya beberapa kali, Gwee melayan Er bagaikan sampah, sangan rendah dan hina. Gwee tidak sopan dan tidak menghormati ahli Parlimen ini. Malah bagi seseorang yang bersifat rendah diri seperti Er juga tidak mempunyai pilihan dan menjauhkan diri dari Gwee.

Akhirnya, Er memutuskan untuk meninggalkan  Jawatankuasa Perhubungan Kawasan Parlimen Bakri DAP. Dia meninggalkan tanpa pengikut atau sumber kewangan.

Lim Sey Wee

Pada tahun 2009, Lim Sey Wee, seorang pemimpin kanan parti telah meninggalkan Gwee. Walaupun mereka pernah berhubungan yang rapat. Pada satu ketika, sebelum PRU-12, Lim sendiri menangis di hadapan wartawan mempertahakan Gwee, tentang skandal komisen WISMA tersebut.

Shiew Kok Kong telah bekerja bersama-sama dengan Gwee selama lebih satu dekad. Beliau telah berulangkali memujuk Gwee untuk berkongsi sumber parti. Tetapi akhirnya dia juga ditendang keluar daripada Jawatankuasa Perhubungan Bakri DAP .

Kiri : Shiew Kok Kong

Walaupun Shiew seorang bendahari Jawatankuasa Perhubungan Bakri pada masa itu, pada hakikatnya, dia tidak pernah mengambil alih semua kerja kewangan. Selepas peperangan mulut melalui media, Shiew akhirnya meninggalkan Jawatankuasa Perhubungan Bakri yang telah ditubuhkan oleh beliau dan Gwee.

Pada April, 2011 ketika Pilihan Raya Sarawak. Gwee menganjurkan satu pasukan sokongan dari Perhubungan Bakri untuk pergi ke Sarawak. Sepanjang tempoh kempen ini, Gwee mengarahkan ahli-ahlinya untuk bangun awal dan bekerja sehingga lewat malam, dan menurut Gwee, ini adalah perintah CEC. Selepas itu, dia secara diam-diam membawa isterinya ke Brunei, untuk mengganti semula lawatan yang ia telah tertinggal semasa perjalanan kerajaan ke Eropah Utara yang ditawarkan oleh Kerajaan Negeri Johor. Sepanjang tempoh berkempen, apabila salah satu anggota itu jatuh sakit, beliau hanya memberikan beberapa Panadol tanpa menghantarnya ke klinik terdekat. Dalam perjanjian asal sebelum mereka datang ke Sarawak, Gwee bersetuju untuk menggunakan dana Perhubungan Bakri untuk subsidi sepenuhnya perjalanan. Tetapi selepas Gwee meminta salah satu anggota untuk membayar kos perjalanan yang keseluruhan dengan alasan bahawa anggota itu telah dicadangkan di dalam mesyuarat untuk menggunakan wang saku mereka sendiri dan bukannya dana parti untuk perjalanan. Ini menyebabkan ahli tersebut sangat kecewa.

Se Pei Teng

Selepas itu, "setiausaha peribadi" Gwee, Se Pei Teng (Se adalah Setiausaha MCA Bentayan pada PRU-12 untuk calon Chris Lee). Akhirnya dia juga tidak boleh bertolak ansur dengan Gwee dan meninggalkannya. Apabila Se telah mengemukakan surat peletakan jawatan dengan noti sebulan, Gwee enggan membayar gaji bulan terakhirnya. Malah Gwee telah menuduh Se menyuruh pengadu untuk membayar di atas perkhidmatan yang dilakukannya. Sebagai amalan biasa, Pusat Perkhidmatan DAP tidak mengenakan apa-apa caj kepada pengadu.

Pada Ogos 25, semua perkara ini telah didedahkan dalam Jawatankuasa Perhubungan Pilihanraya Bakri. Gwee tidak dipilih semula sebagai Pengerusi, dan akhirnya pendedahan oleh Jawatankuasa Perhubungan  Bakri bahawa mereka menuju kebankrapan di bawah kepimpinan Gwee. Walaupun dalam tempoh 4 tahun ini, mereka telah menganjurkan 4 program meningkatkan dana pada majlis makan malam dengan 200 meja setiap majlis makan malam dan telah menguti lebih daripada setengah juta ringgit.

Terus terang saya katakan, sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri yang sentiasa melakukan tugas dengan baik dengan aduan "longkang dan lubang", beliau juga mengadu tentang guru-guru yang memukul murid-murid. Dia cuba untuk berbaik dan berkawan dengan Tai Ko dan Along pinjaman, dan dia juga berusaha untuk mengembangkan lebih banyak cawangan di Kawasan Bakri sehingga semua cawangan menduduki 20% daripada jumlah cawangan di Negeri Johor. Dia juga mendapat nama samaran "Ronnie Liu Johor". Disamping itu, beliau juga telah berusaha untuk membuat lebihramai musuh daripada yang dia mampu hadapi. Beliau telah menghalang kemajuan dan menekan ahli-ahli yang mempunyai potensi yang baik. Ahli-ahli yang berkelayakan adalah ancaman untuknya.

Ronnie Liu

Dia sentiasa dalam ketakutan untuk kehilangan kerusi, status dan kedudukan. Beliau mengadu mengenai wartawan. Dia memastikan bahawa setiap aduan pengundi boleh disiarkan di dalam akhbar-akhbar tempatan. Semua ini akhirnya menyebabkan wartawan menulis satu artikel  mengadu mengenai perihal wakil rakyat ini.

Tujuan kita artikel ini ditulis adalah jelas. Tolong berhenti meneka siapa kami. Adakah kami orang Boo, kami orang Er, atau kami telah dihantar oleh BN, kami siber trooper MCA. Kami juga wartawan dari akhbar tempatan, atau boleh juga katakan kami sebagai anonymous. Apa-apa saja. Dan Gwee benar-benar telah mengecewakan kami saat ini, dan kami akan melondehkan seluarnya ke bawah.

Pada 25 OGOS 2011, Jawatankuasa Perhubungan Kawasan DAP Bakri mengadakan pemilihan parti tahunan. Banyak cawangan telah diberitahu bahawa Jawatankuasa Perhubungan Bakri sedang menghadapi krisis kewangan. Lebih penting lagi ialah, kebanyakan peserta mempunyai satu pemikiran biasa dalam minda: melindungi DAP, pertahankan Bentayan, dan mereka ingin memberi Gwee pengajaran. Daripada 93 wakil-wakil yang layak, 71 daripada mereka telah menghadiri pemilihan parti. Ini dapat bersaing dengan Jawatankuasa Pilihan Raya DAP Negeri Selangor pada tahun lepas apabila mereka cuba membawa kejatuhan Ronnie Liu.

Apabila keputusan itu diumumkan, Gwee kehilangan kerusi pengerusi. Walau bagaimanapun, wakil-wakil ini hanya mahu memberi dia pengajaran. Ia masih selamat dan di gundi untuk menjadi Timbalan Presiden. Menurut sumber yang boleh dipercayai, mesyuarat itu gagal dan menemui jalan buntu. Mereka tidak lengkap dengan laporan kewangan tahunan dan laporan setiausaha!


Walaupun PRU 13 akan datang pada bila-bila masa Jawatankuasa Perhubungan Bakri yang diketuai oleh Gwee hanya meninggalkan 2 hingga 3 ribu ringgit dalam akaun. Ini menyebabkan seseorang mengesyaki sama ada beliau masih mahu terus mempertahankan kerusi ini atau tidak. Perkara yang paling menakjubkan adalah, pada awal pada tahun ini, akaun yang sama mempunyai 60 ribu ringgit.

Walaupun Gwee menyatakan bahawa beliau akan mengadakan majlis makan malam lain untuk pengumpulan dana dan menyelesaikan dilema kebankrapan tetapi Daerah di Muar sendiri, DAP telah menganjurkan tiga majlis makan malam bagi meningkatkan dana pada tahun ini, dua majlis makan malam oleh Gwee dan satu majlis makan malam oleh Er. Ia adalah hampir mustahil untuk mengadakan satu lagi majlis makan malam pengumpulan dana pada October sebelum Jawatankuasa Perhubungan Bakri menjadi muflis.


Menurut penyata bank daripada Maybank, cek bank dengan nombor siri 949060 mendedahkan bahawa, Jawatankuasa Perhubungan Bakri telah mengeluarkan satu cek bank dengan jumlah 10 ribu ringgit untuk Gwee membeli kereta pacuan empat roda. Tetapi kemudian, kereta ini tidak didaftarkan di bawah nama Jawatankuasa Perhubungan Bakri, malah bukan di bawah nama Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP, tetapi di atas nama Gwee dan empat lelaki orang-orangnya.

Pada mesyuarat 25 Ogos, seperti biasa, Gwee tidak senaraikan di dalam laporan kewangan tahunan yang dikenali sebagai "Projek Sunshine Bakri". "Projek Bakri Sunshine" adalah satu program kebajikan di bawah nama Jawatankuasa Perhubungan Bakri. Projek ini bertujuan untuk membantu golongan miskin. Dan ia telah digunakan oleh Gwee untuk publisiti sendiri. Dan "Projek Sunshine" diletakkan di bawah syarikat panggilan "Sunshine Projek Bakri". Isunya di sini, mengapa dana Perhubungan Bakri telah dipindahkan kepada syarikat yang tidak diiktiraf oleh Parti itu?



Walaupun Perhubungan Bakri sedang menghadapi masalah kewangan yang sangat kritikal, Gwee masih cuba untuk campur tangan dalam operasi Jawatankuasa yang baru dipilih. Sebagai contoh, Gwee telah mengarahkan Jawatankuasa untuk membayar kepada firma perakaunan untuk menyediakan laporan kewangan tahun lepas, (dengan alasan bahawa dia tidak tahu perakaunan), dan bayaran mengecat untuk kereta baru (1 ribu ringgit). Dia sengaja melengah-lengahkan untuk menyerahkan buku akaun bagi jawatankuasa yang baru dipilih untuk melakukan audit akaun dan menyebabkan peralihan kerja menjadi lebih sukar.

Selain itu, walaupun dia telah sedar bahawa jawatankuasa itu hanya tinggal dengan 2 ribu ringgit di dalam akaun. Beliau menuntut jawatankuasa itu untuk membayar bil elektrik dan air, membeli air mineral dan beberapa rim kertas A4. Semua tanpa mempedulikan bahawa seluruh jawatankuasa sudah kehabisan dana.

Pada masa yang sama, Gwee sendiri telah melantik pembantu peribadi (sebelum ini terdapat dua), tetapi meminta Bakri Jawatankuasa Perhubungan untuk membayar gaji mereka. Dan dia meninggalkan masalah perlantikan semula jawatan itu kepada jawatankuasa baru untuk diselesaikan.

Bagi mereka yang sudah biasa dengan Sejarah Cina, Dinasti Ming jatu kerana maharaja yang berlebihan dengan sida. Sejarah sentiasa berulang?. Kita akan lihat..

Tiada ulasan: