Isnin, 12 September 2011

Pulakdah!

Pulakdah!


Kemaluan Dicurah ASID, Lelaki Pakai LAMPIN Mengamuk

Posted: 12 Sep 2011 05:29 AM PDT


Bukit Timah, SINGAPURA -- Seorang lelaki membuat kecoh di hadapan rumah teman wanitanya selepas dia mendakwa suami wanita terbabit telah menyerangnya, menurut laporan Guang Ming Daily.

Lelaki yang dalam lingkungan umur 40-an itu, mula menjerit di hadapan sebuah banglo tiga tingkat pada malam Jumaat lepas dan memberitahu dia mempunyai hubungan sulit dengan seorang wanita.

Apabila jiran mendekatinya, beliau memberitahu mereka bahawa dia telah mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita yang suaminya telah mati pucuk.

Laporan tersebut menunjukkan bahawa lelaki yang memakai 'pampers' itu turut mendedahkan kemaluannya, yang didakwa telah cedera kerana serangan asid.

Lelaki itu meninggalkan tempat itu selepas wanita yang dalam lingkungan usia 30-an itu keluar dan mengancam untuk memanggil pihak polis.

Sibuk Jejak Tulisan JAWI di Vietnam, JAWI Di Sini PUPUS

Posted: 12 Sep 2011 02:11 AM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Sept -- Wartawan Bernama bergambar bersama penduduk di hadapan batu penanda Kampung Nikmah, Chau Phong, Vietnam. Sesetengah penduduk di Chau Phong boleh berbahasa Melayu.


JEJAK JAWI... Antara buku agama tulisan jawi yang digunakan bagi tujuan pembelajaran agama di Kampung Nikmah, Chau Phong, Vietnam.


Sebahagian daripada penduduk Kg Nikmah, Chau Phong di Vietnam yang hadir pada majlis bertemu dengan rombongan konvoi Jejak Warisan Jawi 2 Jelajah Tujuh Negara. Pada majlis itu, anggota konvoi mempertontonkan persembahan seni silat bagi tantapan penduduk Islam di sana di samping menyampaikan bantuan kepada golongan emas dan orang yang memerlukan.


Anggota konvoi Jejak Warisan Jawi 2 Jelajah Tujuh Negara bergambar dengan sebahagian penduduk kampung Chau Phong, Vietnam. Sempena ekspedisi Jejak Warisan Jawi II dalam misi menjejak warisan Jawi di tujuh buah negara, termasuk Vietnam.



Sibuk jelajah negara orang nak cari tulisan Jawi. Jelajah dulu di Malaysia ni berapa kerat lagi tinggal tulisan Jawi.. Aku pernah buat satu survey tahun 2008 di Kedah, pelajar tingkatan 3 dan 5, hampir 90% tak tahu tulis nama sendiri guna tulisan jawi. Tak tahu jawi macam mana nak baca Al-Quran?. Soalan dia siapa yang hapuskan tulisan JAWI?. Semua orang tahu jawapannya. Lepas tu kenapa sibuk-sibuk nak jejak Jawi di Vietnam?....:Author Faethal

Bahana TWITTER, Jangan Berangan Pakatan Rakyat TAWAN JOHOR

Posted: 12 Sep 2011 01:55 AM PDT

Semua orang sangat suka menggunakan Twitter hari ini. Dan kadang-kadang apabila tersalah tweet 'boleh menyebabkan seseorang itu terlibat dalam banyak masalah. Ingat lagi, seorang wanita yang menyebabkan kekecohan dengan tweet Kristian yang memberikan peluang kepada blogger pro-Umno untuk 'mengarahkan' polis untuk merampas komputer itu?.

Kemudian, ada juga isu tweet terkini Tony Pua yang mengancam untuk menarik diri daripada gabungan Pakatan Rakyat jika isu-isu berkaitan dengan pengharaman pusat-pusat hiburan pada bulan Ramadan di Kedah tidak dapat diselesaikan. Ini juga menyebabkan ramai yang merah muka dalam parti dan gabungan PR

Kini yang terbaru, juga dari pemimpin DAP yang lain, Boo Cheng Hau dari Johor, telah menggunakan Twitter sebagai alat yang memanfaatkan untuknya mendapatkan 'mata' dalam mendapatkan kerusi. Pada masa ini, perebutan kerusi adalah perkara biasa dan BN hanya perlu merebut peluang ke 'dari dalam' Pakatan ini.

Tetapi apa yang lebih memburukkan lagi keadaan Boo, ia nampaknya memerlukan jawapan dari bosnya sendiri iaitu Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng. Beliau telah menuduh Naib Presiden PKR Chua Jui Meng membahagikan kerusi mengikut 'kaum', dakwaan yang lebih pedih lahi apabila ia menyindir PKR sendiri penuh dengan bekas ahli-ahli Umno dan MCA.

Adakah apa-apa yang salah dengan perkara itu?. Adakah DAP tidak mempunyai mana-mana ahli yang merupakan bekas-Umno, tidak adakah seorangpun alinya adalah bekas ahli MCA?


Jika mudah 'tidak puas hati', bagaimana hendak menjadi pemimpin?

Aneh apabila kebencian Boo dihalakan kerana  disebabkan olehUmno dan MCA, dan dia sebenarnya perlu menuntut jawapan itu dari Kit Siang dan Guan Eng, mengapa mereka membenarkan DAP menyertai Pakatan Rakyat jika mereka mahu menjaga DAP 'suci' dari jenis Umno dan MCA.

Perkara kedua yang Boo perlu lakukan dengan serta-merta adalah menuntut pemecatan semua bekas-ahli Umno dan MCA di dalam DAP. Juga, jika ada pada masa depan mana-mana ahli Umno atau ahli MCA yang mengetuk pintu DAP, Lim Kit Siang dan Guan Eng mesti mengatakan 'TIDAK'!

Itu adalah logik bagi Dr Boo. Berikut adalah beberapa kenyataannya untuk 'membenarkan' menolak aturan pembahagian kerusi Pakatan dan mereka mereka telah dedahkan.

"Sesungguhnya saya telah berulang kali diingatkan Chua (Jui Meng) sebagai pendatang baru di dalam PKR dan Pakatan Rakyat, beliau tidak perlu menggunakan apa-apa standard perkauman yang tidak munasabah dalam rundingan kerusi di dalam Pakatan," menurut laporan Malaysiakini.

"Apabila saya menghantar Twitter ... Ia hanya mencerminkan rasa tidak puas hati saya ke arah hubungan (yang) telah merosot dengan pantas di kalangan parti-parti komponen Pakatan Johor sejak beberapa tahun lalu sehingga ke tahap mengancam perpaduan di kalangan ahli-ahli Pakatan Rakyat," Boo menambah.

Pertamanya, jika Boo begitu mudah 'tidak puas hati', itulah perkara terakhir untuk beliau menjadi seorang ahli politik dan seorang pemimpin rakyat. Dan tidak kira apa alasan yang ia tawarkan kini, rakyat Malaysia tidak boleh membenarkannya untuk berada dalam kedudukan di mana dia boleh menekan 'butang merah' untuk bercakap sedemikian, atau beliau mungkin akan menyebabkan negara ini terlibat di dalam peperangan dengan negara lain hanya kerana beliau marah atau tidak puas hati.


Perkauman sebagai samaran 'berani untuk bersuara'

Ahli-ahli politik juga mesti jujur. Bolehkah Dr Boo dengan serius menafikan dakwaan PKR bahawa dia telah menggoncang perpaduan?. Tanyalah dengan warga Johor dan dengar jawapan mereka tentang Dr Boo sebelum anda membuat kenyataan, silakan!

Sebenarnya, lama sebelum Jui Meng keluar dari BN untuk menyertai PKR, Dr Boo sudah mempunyai reputasi sebagai cauvinis Cina yang panas baran dan angkuh. Adakah Boo tidak ada masalah di Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor dengan komen-komennya yang dilihat sebagai bersifat perkauman kepada orang Melayu, walaupun ia sempurna dan bagus bagi Cina?. Tidakkah ia sama seperti Ibrahim Ali, sentiasa berkata perkara-perkara yang menyakiti hati orang-orang Cina tetapi seolah-olah sempurna dan okay padanya sebagai juara Melayu sepanjang zaman?.

Memainkan isu perkauman sentiasa menyakiti kedua-dua belah pihak. Ini adalah sesuatu yang DAP dan ahli-ahlinya seperti Boo mesti belajar kerana mereka akan bersama pihak lain dengan perwakilan campuran yang lebih besar. Bagi Umno dan MCA yang akan keluar, sudah tiba masanya untuk Guan Eng tanam kepalanya di dalam pasir dan membuat kenyataan dasar kepada ahli-ahli parti: DAP tidak mengalu-alukan keanggotaan dari parti MCA atau ahli Umno!.

Dan tolong jangan gunakan syarat bodoh seperti, DAP hanya menerima jika mereka mengubah cara pemikiran mereka. Ini adalah satu dasar yang diamalkan oleh semua ketiga-tiga pihak. PAS mengalu-alukan ahli-ahli Umno dengan permaidani merah, PKR mengalu-alukan semua kaum dari semua parti BN. Kedua-dua berbuat demikian dengan syarat ahli-ahli mengikut perintah baru.

Apa yang membuatkan DAP berasa begitu unggul?. Inilah sebabnya mengapa orang menggunakan perkataan cauvinis DAP. Apabila orang-orang seperti Boo dan 'koboi' Wong Ho Leng yang memuntahkan apa yang kononnya atas dasar perkauman  sebagai 'keberanian-untuk-bercakap', inilah sebabnya perkataan Cina ditambah frasa 'chauvinis'.


Sesuatu Perkahwinan Semata-mata Untuk Kemudahan DAP?

Menjadi buta warna adalah satu perasaan di dalam hati. Rakyat, khususnya DAP, tidak berbilang kaum, hanya kerana mereka menegaskan mereka berbilang kaum dan menuduh semua yang lain yang bersifat perkauman.

Semua yang DAP lakukan dengan tuduhan seperti itu menambahkan lagi hipokrit mereka berkaitan urusan pembahagian kerusi. Secara jujurnya. Jika DAP mahukan kerusi itu, berjuang untuknya. Mengapa pergi menuduh orang ini dan orang itu sebagai 'perkauman' dan jenis 'Umno' dan 'MCA' semata-mata kerana DAP mahu mendapatkan bahagian pilihan raya yang dikuasai Cina?. Ia bukan hanya menunjukkan cauvinisme Cina tetapi juga hipokrit secara terang-terangan.

Juga, sebelum DAP memilih calon 'winnability' mereka telah menggunakan ruang siber dengan 'menakutkan' di alam siber semata-mata untuk menyokong mereka mendapatkan kerusi lagi, fikirkan ini. Jika Jui Meng bertanding di Bakri pada tahun 2008, adakah DAP akan menang?. Jangan kecil hati Er Teck Hwa, tetapi benar, sekarang adalah masa untuk tawar-menawar tanpa hipokrit jika DAP ingin memenangi undi orang ramai.

Secrara peribadi, DAP, PAS dan PKR boleh lakukan apa sahaja sewenang-wenangnya. Tetapi apabila mereka berhujah dihadapan orang ramai, sama ada melalui kenyataan, Twitter atau Facebook, maka kaedah mereka ini harus dilihat. Mereka harus!

Pada dasarnya, rakyat Malaysia telah bosan dengan perebutan kerusi, mereka hanya mahu melihat siapa yang menang dalam PRU-13. Dan jika DAP tidak dapat memenangi perebutan kerusi tanpa berebut-rebut seperti kanak-kanak menangis kerana luka ibu jari, kenapa rakyat Malaysia termasuk orang Cina meletakkan kepercayaan kepada mereka?.

Ia sebenarnya menunjukkan bahawa DAP yang selama bergabung di dalam Pakatan Rakyat sebagai 'perkahwinan kemudahan'. Hujah berbilang kaum daripada Guan Eng dan Kit Siang hanyalah helah semata-mata.

Mereka tidak mengambil apa-apa langkah untuk mengajar ahli masing-masing untuk menghormati PKR dan PAS. Setiap kali perkara yang tidak mengikuti selera dan jalan mereka, PAS yang tidak dapat memperbaiki Islam dan lebih-fundamentalis, DAP akan tarik diri jika PAS tidak membiarkannya. Sama juga dengan PKR, kerana ia dipenuhi dengan bekas ahli Umno dan ahli MCA, oleh itu DAP tidak seharusnya mengaitkan mereka dengan pihak lain

Bukankah ini hanya melebihkan kepentingan diri mereka?. Jangan mengotorkan periuk nasi PAS dan PKR semata-mata untuk diri anda sendiri!

Jika DAP masih tidak boleh mencapai kata sepakat dan masih berkeras ia adalah sebuah parti 'tulen' di dalam Pakatan, maka sudah tiba masanya untuk Guan Eng mencabar Anwar Ibrahim dan memberitahu Ketua Pembangkang itu supaya keluar daripada PKR kerana Anwar adalah bekas ahli Umno, seorang Timbalan Perdana Menteri. Lagi pula, PAS - seluruh parti - pernah juga bersama BN. Anda tidak boleh lari daripada itu.


Kengerian yang akan datang daripada pemimpin besar kepala

Yang paling penting, dengan kemenangan Pakatan Rakyat yang sangat mungkin pada PRU-13, apakah jenis paradigma baru yang kita mahukan di Malaysia?

Adakah kita akan mempunyai kerajaan persekutuan Pakatan Rakyat yang sombong dan besar kepala, yang akan membuli semua orang lain yang datang dari Umno, MCA, Gerakan dan sebagainya?. Ini boleh berlaku jika rakyat Malaysia lihat jika Ho Leng dan Boo tidak berubah dengan segera. Kelas baru pemimpin yang sangat berbahaya kerana mereka fikir bahawa hanya mereka sahaja yang betul.

Sesiapa pun yang menang PRU-13 mesti mempunyai keupayaan untuk menyatukan negara. Bersatu, kurangkan jurang perkauman. Semoga Umno, MCA, Gerakan dan semua ahli-ahli BN yang lain akan mendapat inspirasi yang cukup untuk menyertai Pakatan. Ia akan menjadi hari untuk melihat ke hadapan dan boleh dibanggakan.

Pada akhirnya, orang akan melihat kepada peribadi mereka, bukan kerana mereka adalah UMNO atau MCA atau Gerakan. Atau kerana mereka Melayu, Cina, India atau apa sahaja bangsa. Zahrain Hashim akan buat apa saja sama ada dia dari UMNO, PAS atau PKR. Hee Yit Foong akan melakukan apa sahaja sama ada dia dari MCA, Gerakan atau DAP.

Aneh bahawa DAP, hingga ke hari ini selepas berdekad-dekad mereka wujud, masih tidak matang untuk melihat, atau sebenarnya mereka memilih untuk tidak melihat perkara seperti ini.

AMBON Bergolak, TRAGEDI Berdarah BERULANG?

Posted: 11 Sep 2011 05:24 PM PDT

Masjid Kota Ambon

AMBON – Ambon bergolak. Pergolakan terbaru terjadi di kawasan Talake dan Waringin, Ambon, Ahad (11/09/2011). Menurut beberapa sumber, pergolakan itu disebabkan olah kematian seorang mekanik yang diamuk sekumpulan kelompok tertentu. Rusuhan akhirnya meluas hingga meletusnya perang batu, bahkan perang tembakan. Suasana tegang dan menyebabkan penduduk panik sehingga mereka berpindah ke beberapa buah masjid. Apakah kekecohan ini hanya sekadar pergaduhan biasa atau mencetuskan Ambon berdarah II?


Terbunuhnya mekanik sebagai punca?

Sebaik saja Ambon dikhabarkan kecoh, pihak Polis Indonesia melaporkan punca kekecohan tersebut, daripada seorang penduduk yang mengalami kecederaan kerana kemalangan, selepas itu pemandunya diamuk sekumpulan tertentu.

Pernyataan ini disampaikan oleh Komjen Pol Sutarman, di Mabes Polri, Ahad (11/9/2011) petang.

"Ada seorang mekanik, yang cedera. Tetapi malah dipukul kelompok tertentu sehingga terjadi balas dendam," ujarnya.

Sayangnya, tidak dijelaskan detail "mekanikg" apa yang dimaksudkan dan mengapa orang tersebut diamuk. Yang jelas, orang tersebut akhirnya terbunuh di TKP, dan Sutarman mengatakan bahwa rusuhan terjadi setelah acara pengkebumian selesai.

Sumber Arrahmah.com di Ambon menginformasikan bahwa "tukang" yang menjadi pemicu ricuh di Ambon adalah seorang tukang ojek Muslim, dan lokasi tewasnya adalah di kawasan Gunung Nona yang dikenal sebagai kawasan kelompok tertentu, yakni Nasrani.

Menurut sumber dari kawasan Batu Gantung, Waringin, yang terkenal sebagai kawasan Muslim bahkan kini sudah rata dengan tanah akibat kerusuhan kerana dibakar oleh penduduk. Kaum Muslimin pun akhirnya harus berpindah ke kompleks Waihaong, Silalu, dan ke masjid Al Fatah. Tentu saja perkara ini sangat merisaukan dan mengkhuatirkan kaum Muslimin, khususnya apabila mengingati tragedi Ambon masa lalu (Tragedi I'edul Fitri Kelabu) dimana kaum Muslimin dibunuh dengan sadis, dan kita tidak ingin ia terulang lagi. Berita akan terus dipantau dari Ambon, Insya Allah.


Suasana masih mencekam?

Kekecohan di Ambon, dikhabarkan agak tegang. Bunyi tembakan menyebabkan penduduk panik, dan berpindah ke beberapa masjid, mencari perlindungan. Menurut laporan detikcom, Ahad (11/09/2011), penduduk keluar rumah untuk mencari perlindungan. Mereka membawa ahli keluarga mencari tempat yang aman. Warga yang panik berpindah ke masjid, seperti masjid Raya Al Fatah, Ambon, dan Masjid Jami Kota Ambon.

Info juga memakluman bahwa mekanik itu dibunuh di kampung Kristian, menyebabkan kaum Muslimin berkonsentrasi di desa Waihong, daerah perbatasan untuk menghalang jalan dan melakukan pencarian ke atas warga kristian. Dikhabarkan juga, Gereja Silo rosak dan kini dikawal ketat.

Menjelang malam semalam, Ambon dikhabarkan sudah mulai mereda, dan tembakan sudah tidak kedengaran lagi. Meskipun demikian, kedua kelompok penduduk dikhabarkan masih bertahan pada posisi masing-masing.

Menjelang petang semalam kira-kira 60 orang Islam cedera akibat pergaduhan yang terjadi. Malah jumlah ini terus bertambah.

Seorang penduduk bernama Fauzi menyatakan, saat ini sudah ada petugas polis yang ditempatkan di lokasi pergaduhan untuk merekan penduduk.

"Mudah-mudahan tidak merebak, kerAna ini seperti mengulangi luka lama rusuhan yang lalu," ujarnya.


TERKINI

Jakarta - Polis menegaskan punca kekecohan di Ambon  kerana kemalangan lalu lintas. Polis mengingatkan masyarakat di Ambon tidak terprovokasi isu-isu yang menyesatkan.

"Hasil otopsi menyebutkan penyebab kematian kerana kecederaan. Polis mengingatkan agar masyarakat menahan diri, Mabes juga mendukung langkah-langkah tokoh agama untuk meredam," ujar Kadivhumas Mabes Polri Irjen Pol Anton Bachrul Alam di kantornya, Jl Trunojoyo, Jakarta, Minggu (11/9/2011).

Menurut Anton, seorang penduduk bernama Darkinsaimen membawa motorsikal dengan laju menuju Pos Benteng di kawasan pembuangan sampah. Dia hilang kawalan lalu melanggar pohon dan merempuh rumah Okto.

"Dia dibawa ke RS dan meninggal dunia. Hasil autopsi menyebutkan penyebab kematian kerana kecederaan," jelas Anton.

Menurut Anton, pihaknya masih mengira jumlah korban dan bangunan yang rosak. Sementara itu diketahui hanya ada mangsa cedera ringan akibat saling lempar batu antara dua kelompok. Saat ini kekecohan sudah berjaya diredakan.

Tiada ulasan: