Isnin, 26 September 2011

.

.


Dipersimpangan Waktu

Posted: 26 Sep 2011 02:20 AM PDT

Siapa Penulis Buku Polis Yang Tukar Angin?

SEMASA menghadiri rumah terbuka PKR di ibu pejabat parti itu di Tropicana, Petaling Jaya semalam saya dibisikan oleh Anwar Ibrahim ada seorang penulis buku politik yang selama ini mengecam dan menghentam beliau sejak berdekad telah menunjukkan pertukaran angin.

Penulis itu yang dikenali dengan penulis Umno dan menghasilkan buku menjelang perhimpunan agung Umno, menurut Anwar telah berjumpa dengan salah seorang pemimpin tertinggi PKR menyatakan kekesalannya kerana membelasah dan menulis memburukkan Anwar selama ini.

"You tahu Sayuti **** ******* telah jumpa dengan *****?" Tanya Anwar kepada saya menyebabkan saya terpaksa mengulangi kepastian.

"Siapa?" tanya saya di antara percaya dengan tidak. Pada saya dunia mungkin sudah hendak khiamat kalau penulis itu benar-benar bertukar angin dan mengubah halaan mata penanya. Saua cukup arif dan kenal dengan sikap dan fiil penulis tersebut.

"**** *******" kata Anwar tegas. Saya membelalakkan mata ke langit.

Menurut Anwar penulis itu telah memberi tahu pemimpin PKR itu yang dia sendiri sudah kebingungan kerana dia telah melakukan apa saja untuk menjatuhkannya (Anwar) tetapi tidak jatuh malahan rakyat semakin simpati dan menyokong perjuangan bekas TPM dizalimi itu.

"Saya telah ambil duit Umno, dan Umno telah melaklukan semua cara dan strategi untuk menghapuskan Anwar, tuduh liwat, zina, sebar video dan sebagainya.. tetapi Anwar tak juga hancur-hancur. Ini sesuatu yang memelikkan," begitulah kata penulis itu seperti mana cerita Anwar.

Kerana itu menurut Anwar penulis itu menjelaskan kepada pemimpin PKR itu dia sudah bertaubat dan mahu menebus dosa-dosanya yang dibuat ke atas Anwar selama ini dengan menulis sesuatu yang bermakna untuk membela Anwar sekaligus menebus dosanya.

"Saya sudah insaf dan saya harap Anwar akan memaafkan saya," begitulah kata penulis itu dipetik? Anwar sendiri merasa pelik dan kagum dengan sikap dan perubahan penulis yang sangat prolifik satu masa itu.

Saya meragui cerita Anwar itu menyebabkan saya menyemaknya dengan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail. Ketika minum dan Saifuddin Ismail duduk dekat saya, saya menimbulkan isu itu dan Saifuddin mengangguk. "Ana ingat enta dah tahu, ini perkembangan terbaru, Ti.." balas Saifuddin semacam seronok dengan perkembangan itu.

Sipakah penulis buku berkenaan? Ini menarik. Saya rasa sedikit masa lagi ia akan menjadi pengetahuan umum bila penulis itu akan menerbitkan bukunya yang menjadi anti kepada buku-bukunya selama ini. Penerimaan umum ke atas peralihan angin itu akan terjawab kalau penulis itu menulis sebuah buku menuteralkan segala pandangan dan kritikannya.

Saya tidak dapat berkata apa dengan perkembangan itu hanya mengucapkan syukur. Eloklah kalau penulis berkenaan mengubah angin dan memperbetulkan mata penanya yang selama ini saya nampak macam mata kail, yang mencangkup Anwar. Serangan dan krtikan kepada Anwar selama ini konsisten dan bernialai komersial.

Sebelum meninggalkan rumah terbuka itu saya ingin mendapat maklumat lanjut tentang penulis buku berkenaan tetapi kerana Anwar begitu sibuk menerima tetamu saya berundur tanpa mendapat penjelasan selanjutnya.

Pada majlis itu juga apa mengejutkan saya kehadiran bekas orang nombor dua jemaah Darul Arqam yang telah diharamkan, Ustaz Abdul Halim Abbas dan beberapa orang rakannya. Halim dulu adalah antara pemimpin Darul Arqam yang merancang untuk menjatuhkan Anwar dari kedudukannya, sebagai timbalan perdana menteri.

"Aik, enta pun ada Sayuti... eloklah..." Halim terkejut sebaik bersua dengan saya sambil terus memeluk dan berlaga pipi. Itulah dalam tempoh 15 tahun beliau melihat saya di majlis Anwar dan saya pula melihat beliau itulah pertama kali dalam tempoh yang sama.

"Eloklah nampaknya semua orang yang dulu memusuhi Anwar kini sudah kembali menjadi penyokong Anwar," balas salah seorang kawan Ustaz Halim yang jelas tidak tahu antara hari Rabu dengan hari Jumaat. Lama sangat kepala di serkup serban itulah jadinya. Dulu kawan ini saya tenguk serbannya sebesar tayar lori hari ini sudah hilang tinggal kepala 'goleng'nya saja.

Anwar hanya tersenyum mendengar gurauan itu yang dirasakan tidak kena pada tempatnya.

Saya merasakan kehadiran Halim dan rakan-rakan bekas jemaah Arqam ini bukan menanam tebu dibibir mulut saja tetapi satu sokongan yang 'sengonti' dan memberi suntikan semangat kepada Anwar. Anwar tentu gembira kerana satu-satu orang yang menjadi musuhnya kini sudah mahu menghulurkan salam.

Malam ini katanya kumpulan bekas Arqam yang sudah insaf itu akan berjumpa dengan Anwar.

Apakah perkembangan dan perubahan angin penulis buku politik tadi ada kena mengena dengan sikap baru bekas pemimpin Arqam ini. Mungkin? [wm.kl. 5:33 pm 26/09/11]

Sesudah Subuh

Posted: 25 Sep 2011 04:38 PM PDT

Kekeliruan Mengenai Hudud Dan Penyelesaiannya

RABU ini pimpinan Pakatan Rakyat akan mengadakan mesyuarat rutin mereka untuk membincangkan beberapa perkara berbangkit dan juga menyelaraskan isu-isu yang timbul baik oleh rakyat maupun oleh musuh mereka, UBN. Sudah tentu agenda utama dalam mesyuarat itu nanti membincangkan mengenai hukum hudud yang meledak kembali sehari dua ini.

Pertikaian menerusi kenyataan ex-parte oleh DAP terhadap penjelasan dan pengakuan Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tetap mahu melaksanakan hudud di Kelantan akan menjadi agenda utama. Ada kebimbangan di kalangan orang ramai khususnya mereka yang pro Pakatan Rakyat ekoran pertikaian DAP terhadap hasrat Nik Aziz untuk laksanakan hudud itu.

Sebenarnya mereka yang mempertikaikan kenyataan Nik Aziz itu tidak begitu faham atau buat-buat tidak faham mengenai status hudud dan juga status Nik Aziz sebagai orang Islam dan pemimpin. Kalau mereka faham nescaya cabaran sehingga memutuskan untuk meletak jawatan seperti mana kata Lim Guan Eng tidak akan berlaku. Sebuah laporan dipetik Guan Eng berkata pemimpin DAP akan melepas jawatan kalau hudud dilaksanakan.

Karpal Singh sendiri yang satu masa memperakui sudah tahu dan faham mengenai perjuangan Pas dan Islam, juga jadi keliru semula atau tergugah dengan permainan musuh yang berjaya mengheret isu hudud ke tengah padang politik. Keceluparan Karpal Singh dalam menyanggah Nik Aziz dalam keadaan buta maklumat dan rabun kefahaman mengenai isu itu telah menimbulkan masalah.

Bukan payah untuk memahami mengenai hukum hudud ini. Di sini saya menyimpukkan intipati apa yang berlaku seperti mana berikut;

1. Hudud terus dipolitikkan oleh Umno untuk memburukkan Pas dan mahu orang Cina membenci Pas dan dalam masa sama juga mahukan supaya orang Melayu kembali memberi sokongan kepada Umno. Umno tahu akan realiti mengenai hudud dalam konteks negara ini, sebab itu Udin anak Yassin mengakui dia (Umno) juga pada dasarnya menerima hudud. Tetapi kerana mereka mengira dengan mempertikaikan hukum Islam itu dapat memberi untung laba kepada mereka, maka mereka buat-buat lupa akan kewajiban sebagai umat Islam.

2. Nik Aziz sebagai orang Islam wajib membuat penegasan begitu, berhasrat melaksanakan hudud kerana kalau tidak beliau akan berdosa atas kedudukannya sebagai seorang Islam, tambahan lagi dia pemimpin. Setiap orang Islam wajib berazam melaksanakan hukum Islam di atas muka bumi ini. Azam paling rendah ialah dengan berdoa. Bagi Nik Aziz perjuangan bagi menegakkan hukum Allah adalah jihad fisabilillah. Apa lagi dalam usia yang sudah lanjut beliau tidak mahu cita-cita utama beliau itu terus disembunyikan kerana semata-mata untuk kepentingan material - kuasa politik. Paling dielakkan beliau tidak mahu menutup matanya tanpa menyebut perkara itu.

3. Hukum hudud bukan menjadi agenda dalam Pakatan Rakyat. Dalam persefahaman komponen itu hudud tidak dimasukkan sebagai agenda yang wajib dilaksanakan. Hudud tidak ada termaktub dalam Buku Jingga yang menjadi kitab muktabar Pakatan Rakyat. Kalau Karpal Singh dan pemimpin DAP lain membaca buku itu mereka tidak akan menemui perkataan hudud. Kebimbangan pemimpin DAP tentang hudud oleh masyarakat bukan Melayu adalah kesalahan mereka juga kerana tidak memberi penjelasan kepada bukan muslim.

4. Dengan apa yang berlaku maka jelas pemikiran pemimpin Pakatan Rakyat tidak matang, tidak masak dalam mengunyah beberapa isu tertentu. Mungkin di sinilah ada kebenaran tuduhan UBN mengatakan Pakatan Rakyat adalah perikatan yang rapuh dan tidak ada tunjang dan sendi yang kuat. Keadaan ini mencurigakan pakatan itu akan terus bercakaran dari masa ke semasa disebabkan ianya tidak matang.

5. Kekecuhan hukum hudud ialah kerana pemimpin Pakatan Rakyat tidak tahu mengunci mulutnya dan akan bercakap kepada sesiapa saja hatta kepada pihak musuh. Kelemahan dan sikap gatal mulut inilah menyebabkan isu hudud yang tenggelam timbul ini terus-terusan dijadikan isu. Wajar sekali kalau para pemimpin Pakatan Rakyat yang tidak lumat mengenai sesutau perkara mendimakan diri saja.

Makanya mesyuarat kepimpinan Pakatan Rakyat Rabu depan patut mengambil konsensus yang tegas mengenai perkara ini agar ia tidak berbelit menjadi masalah sehingga menjejaskan sokongan orang ramai kepada Pakatan Rakyat. Sia-sia orang ramai memupuk dan membelai Pakatan Rakyat tetapi di saat-saat akhir ianya boleh dicaritkan dengan satu isu lapok saja iaitu hukum hudud.

(Catatan: Lapok di sini bukan hukum hudud tetapi fahaman Islam yang ekstrem).

Mesyuarat pimpinan Pakatan Rakyat nanti diharap dapat mengunci isu berkenaan agar ianya jangan diungkit-ungkitkan lagi. Kalau pimpinan Pakatan Rakyat gagal menguncinya maka selama itulah ia akan terus diungkit dan dibangkitkan, dan tidak mustahil kalau hudud itu menjadi punca kepada relainya pakatan itu satu hari kelak.

Untuk menyelesaikan perkara ini semua pihak harus rasional, terutamanya pihak bukan Muslim tidak mudah prejudis hasrat untuk melaksanakan hudud itu sebagai satu usaha menafikan hak mereka. Hukum hudud kalau boleh dianologikan ia tidak ubah seperti makanan tradisi yang menjadi kegemaran orang Melayu Islam, di mana kalau orang Kelantan ianya tidak ubah seperti budu, di mana makanan atau perasa ini kalau tidak ada ia menyebabkan hilang selera untuk makan. Kandatipun dia tidak makan budu tetapi kalau ada orang mempersendakan budu mereka akan 'murih'.

Kalau keadaan ini boleh difahami saya fikir hukum hudud tidak menjadi masalah. Dan sememangnyalah cabaran kepada orang beriman itu untuk menegakkan apa yang diyakininya dan menentang mereka yang cuba memusuhinya. Selamanya di antara muslim dan kafir tidak akan dapat duduk bersama kerana mereka mempunyai agenda yang bertentangan di antara satu sama lain. [wm.kl.8:07 am 26/09/11]

Analisa Isu

Posted: 24 Sep 2011 07:56 PM PDT

Timbalan Perdana Menteri Ke II Dalam Pembikinan?

CADANGAN yang dikemukakan oleh Pertubuhan Pasok Memogon (Upko) supaya BN mewujudkan timbalan pengerusi ke II di kalangan parti komponen BN Sabah dan Sarawak membuka perca politik baru di negara ini. Cadangan itu akan mengheret kepada pelaksanaan satu polisi atau transformasi siasah mengejutkan kalau ia berlaku.

Cadangan itu telah pun dimasukkan ke dalam kepala timbalan presiden Umno Udin anak Yassin. Ia juga turut sama mengalir dan terdampar dalam kepala para pemimpin tertinggi BN khasnya Umno.

Sekali dengar cadangan itu remeh dan tidak akan menjadi realiti. Namun tidak dapat ditolak akan jadi permulaan yang mana akhirnya mewujudkan perlantikan timbalan pengerusi ke II yang kemudian pemegang jawatan itu juga akan dilantik menjadi timbalan perdana menteri ke II yang mewakili kouta Sabah dan Sarawak.

Secara senyap orang Sabah dan Sarawak sudah lama mengidamkan hal-hal seperti itu atau mereka mahukan taraf dan status mereka sama dengan orang Semenanjung. Jadi kalau cadangan itu diterima satu kejayaan bagi rakyat Malaysia Timur itu tanpa mereka mengira masalah yang bakal timbul di sebelah sini.

Pelaksanaan cadangan itu tidak mustahil. UBN dalam keadaan terdesak untuk menang akan melakukan apa saja, lagipun tuntutan berkenaan tidak menjadi kesalahan. Sabah dan Sarawak berhak mendapat kuota itu atas asas mereka juga adalah sebahagian daripada Persekutuan Malaysia.

Keperihatinan kerajaan kepada hari penubuhan Malaysia 16 September menunjukkan Semananjung sedia memenuhi apa juga permintaan Sabah dan Sarawak demi mengekalkan kekuasaan. Mintalah apa saja akan dilunasi asal saja jangan minta Rosmah Mansor dan Noraini Abdul Rahman (isteri Udin anak Yassin) untuk dijadikan bini. Kesediaan UBN itu bila dilihat kekuatan dan kegahan Umno sebelum ini menunjukkan semakin naif dan dhafinya Umno.

Saya mengira cadangan itu akan diperpanjangkan. Semua parti komponen di Sabah dan Sarawak akan menyokongnya kerana ia memberi untung dan laba kepada politik Sabah dan Sarawak. Sekiranya semua parti komponen di Malaysia Timur itu bersetuju dan mengambil konsesus bersama cadangan itu akan menjadi sesuatu yang praktikal dan UBN tidak akan dapat mengelak.

Bahana kesedaran tuntutan politik itu bukan saja kepada UBN tetapi Pakatan Rakyat juga yang sedang bersiapa menjadi penggantikan kepada BN turut sama meletakkan diri mereka dalam serba salah. Pakatan Rakyat tidak akan mengenepikan cadangan itu malahan ura-ura mewujudkan timbalan perdana menteri bagi kuota Sabah dan Sarawak mula terbitnya dari lidah pemimpin Pakatan Rakyat.

Melihat tuntutan itu menunjukkan parti-parti komponen di Sabah dan Sarawak jauh lebih pintar dan cerdik daripada Umno sendiri. Mereka sudah bijak mengambil kesempatan atas keadaan yang ada. Kelemahan Umno pada masa ini samalah keadaan kayu bongkok yang dijadikan tempat kera dan beruk meniti.

Perwujudan jawatan itu juga nanti adalah hasil dari situasi politik orang Melayu hari ini yang lemah disebabkan berlaku perpecahan kerana mengejar kuasa. Walaupun tuntutan itu dihalalkan tetapi tidak dapat dinafikan ia dibuat kerana suasana yang ada kecelaruan dan kelemahan kuasa politik Melayu.

Nampaknya orang Sabah dan Sarawak akan terus menggunakan peluang ini untuk mendapat seberapa banyak keuntungan buat mereka. Jika diperhatikan perubahan politik atau pun pertambahan kouta dan kuasa untuk Sabah dan Sarawak wujud sebaik saja politik orang Melayu dalam keadaan berkucar 'wak yah'.

Tidak mustahil kalau keadaan politik orang Melayu yang selama ini dianggap sebagai pembimbing politik Malaysia atau menjadi tulang belakang pemerintah dalam keadaan tidak tenteraman kini, bukan saja orang Sabah dan Sarawak mendapat jawatan timbalan perdana menteri ke II, tetapi jawatan Perdana Menteri juga bukan sesuatu yang mustahil untuk digapai oleh rakyat Sabah dan Sarawak.

Apakah senario yang sedang berlaku ini menggambarkan politik kita (Melayu) semakin matang dan dewasa? Atau sebaliknya perubahan demi perubahan dan transformasi demi transformasi yang dilakukan secara terpaksa kerana memenuhi sesuatu tuntutan sebenarnya gambaran kepada politik orang Melayu semakin mengecil dan lemah? Begitulah agaknya duhai Mat Maslan! [wm.kl. 7:34 pm 25/09/11]

Tiada ulasan: