Khamis, 15 September 2011

.

.


Terlupa Pos

Posted: 14 Sep 2011 04:14 AM PDT

Pilihan Raya: PR Elok Bersiap Sedia Jangan Mendesak

PAKATAN Rakyat khasnya Pas seakan tidak mahu pilihan raya dilewatkan. Mereka mahu pilihan raya diadakan pada tahun ini juga. Bila Mahathir mahu Najib lewatkan pilihan raya Pas menyinis Mahathir dengan pelbagai krtikan. Semuanya menunjukkan mereka tidak setuju kalau pilihan raya dilewatkan.

Naib Presiden Pas Sallahuddin Ayub berpendapat tindakan Mahathir itu menekan Najib. Apa yang cuba hendak disampaikan Sallahuddin, Najib di bawah kekuasaan bekas PM itu. Manakala seorang lagi Naib Presiden Mahfuz Omar pula berpendapat Mahathir cuba mahu mengederai Najib?

Apakah Pas sendiri sudah siap sedia untuk menghadapi pilihan raya kalau ianya diadakan pada tahun ini. Apakah muslihat Pas? Apakah Pakatan Rakyat sendiri sudah sedia dalam masalah pembahagi-bahagikan calon-calonnya? Bagaimana dengan pembahagian kerusi sesama mereka? Apakah semuanya sudah beres dan tidak akan berlaku ungkit mengungkit di saat-saat akhir?

Apabila Pakatan Rakyat mahu pilihan raya dipercepatkan ia menunjukkan mereka sudah bersedia. Di sisi lain pula mungkin mereka berpendapat bahawa UBN kini dalam keadaan tertekan. Kita tahu kenapa kalau Pas mahukan pilihan raya disegerakan. Dalam perhitungan mereka kalau dilambatkan ia memberi ruang dan keadaan lebih baik kepada UBN. Dengan melambatkan pilhan raya menyebabkan UBN akan dapat bernafas dengan lega.

UBN akan menggunakan peluang itu untuk memperbetulkan beberapa kecatatan atau menyelesaikan beberapa kepincangan. Misalnya isu Bersih UBN masih dalam usaha untuk memberi keyakinan kepada rakyat. Bersih sudah memberi satu tekanan kepada UBN. Maruah dan imej Najib gara-gara Bersih itu sedikit merudum.

Dalam kes dan isu Berih ini menyerlahkan kepimpinan Najib sebenarnya. Bagaimana Najib menjadi sangat naif dalam menguruskan Bersih yang tidak sepatutnya berlaku kepada seorang perdana menteri. Najib mulanya kelihatan begitu terbuka tetapi akhirnya jadi hilangan kawalan diri dan jadi dolak dalih.

Begitu juga dengan masalah ekonomi hari ini tidak memihak kepada UBN. Beberapa tindakan dilakukan Najib tidak memberi kesan. Pelabur luar yang sudah dipanggil tetapi juga tidak minat untuk melabor ke negara ini. Ini semua menjadi masalah kepada UBN dan khasnya Najib.

Mungkin situasi itu dapat dilihat dengan jelas oleh Mahathir di mana kalau pilihan raya diadakan ketika ini menyebabkan UBN akan kalah. Berbeza pula dengan Pakatan Rakyat suka kalau pilihan raya diadakan sekarang, terutamanya semasa Anwar Ibrahim masih berada di luar.

Apapun untuk Pakatan Rakyat jangan sangat mendesak agar pilihan raya diadakan. Apa yang sebaiknya UBN perlu bersiap sedia menghadapi pada bila-bila masa saja. Najib akan mengumumkan pembubaran Parlimen apabila dia sudah merasakan kedudukan UBN di semua peringkat sudah selesa dan peluang untuk menang melebihi 70%.

Mengenai Mahathir pula dalam hal ini beliau ada serampang dua mata. Baginya elok kalau pilhan raya diadakan selepas pemilihan Umno kerana beliau ada agenda tertentu dalam pemilihan kali ini. Bagi Mahathir antara pilhan raya dengan perhimpunan agung Umno ia lebih penting perhimpunan agung Umno sebab itulah beliau mencadangkan supaya pilihan raya dilewatkan. [ttdi.10:27 am 15/08/11]

Tiada ulasan: