Ahad, 18 September 2011

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


PANAS!! Kapal Selam ketiga Malaysia sudah Mari

Posted: 18 Sep 2011 08:20 AM PDT


Kapal Selam ketiga kebanggaan negara, KD Pari.

Kita pernah digemparkan dengan isu salah sebuah Kapal Selam milik TLDM dilaporkan gagal menyelam, ada pihak yang mengatakan hingga kini Kapal Selam terbaru milik negara itu lebih banyak meluangkan masa di dockyard dari berada di dalam lautan..


Kini kita tidak perlu khuatir jika dua buah Kapal Selam milik negara itu tidak mampu menyelam kerana kita mempunyai sebuah Kapal yang dikelaskan sebagai "Fast Attack Craft-Gun" yang juga mampu menyelam.

Kapal tersebut yang baru selesai menjalani kerja-kerja pembaik pulihan pada tahun 2009 yang menelan belanja sekitar RM12 Juta dilaporkan telah cuba untuk menyelam di di jeti Pulau Layang-layang.

Pegawai Pemerintah ALD 2 sila jawab! Mengapa kapal Perang ini bertukar menjadi Kapal Selam adakah proses baik pulih yang menelan belanja RM12 Juta itu termasuk dengan kos mengubah suai Kapal Perang ini supaya boleh menyelam juga?

Kalau tiada KETIRISAN.. adakah Kapal ini akan TIRIS?


Kapal peronda TLDM hampir tenggelam di perairan Sabah
18/09/2011 7:32pm

KUALA LUMPUR 18 Sept – Sebuah kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) "KD Pari" separuh tenggelam apabila bilik jentera utamanya bocor dinaiki air setelah salah satu daripada "shaft"nya tertanggal.

Kejadian itu berlaku pada pukul 2.53 petang Khamis lalu, semasa kapal itu baru sahaja keluar dari Pulau Layang-Layang untuk melakukan rondaan di perairan Gugusan Semarang Peninjau di perairan Sabah.

Bagaimanapun, kesemua sembilan pegawai dan 27 anak kapal jenis "Fast Attack Craft-Gun" itu terselamat.

Pegawai Perhubungan Awam Markas TLDM, Lt Kdr Masliza Maaris, dalam kenyataan di sini hari ini, berkata, tindakan pantas serta kecekapan Pegawai Memerintah dan anak-anak kapal itu bagaimanapun berjaya merapatkan kapal itu di jeti Pulau Layang-layang.

"Setelah merapat, kapal itu berada dalam keadaan separa tenggelam akibat dari kadar kemasukan air yang lebih deras berbanding dengan keupayaan mengeluarkan air dari kapal, walaupun dengan menggunakan beberapa buah pam mudah alih," katanya.

Masliza berkata, bagaimanapun dengan bantuan penyelam TLDM, KD Pari kapal itu berjaya diapungkan semula dengan menggunakan "lifting bag". – Bernama


Gambar dari Manjung Mari

Mansuh ISA: BN jangan ‘syok sendiri’ ambil kredit

Posted: 18 Sep 2011 04:46 AM PDT

KUALA LUMPUR, 18 Sept — Persatuan Progresif Kaum India Malaysia (Mipas) mengingatkan Barisan Nasional (BN) jangan sama sekali menafikan peranan Pakatan Rakyat dan rakyat jelata yang mengenakan tekanan secara berterusan sehingga membawa kepada inisiatif pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Sehubungan itu Setiausaha Agungnya S Barathidasan berkata, Umno-BN bertindak seolah-olah "syok sendiri" dengan pengumuman mahu memansuhkan ISA manakala Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu kredit berhubung inisiatif itu diberikan kepada BN semata-mata.


Semalam, Najib menegaskan bahawa keputusan untuk memansuhkan ISA adalah keputusan dibuat kerajaan BN dan bukan perjuangan pihak lain.

Kata Najib, jangan ada pihak atau individu yang mahu mendapat nama bahawa pengumuman beliau untuk memansuhkan ISA itu adalah hasil perjuangan mereka.

"Mipas menggesa agar kredit diberikan kepada pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan, Pakatan Rakyat dan rakyat jelata yang memberi tekanan ke atas kerajaan agar memansuhkan ISA," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Kata beliau, BN tidak akan berubah walaupun selepas lima dekad sekiranya pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan tidak mengetengahkan suara mereka manakala Pakatan Rakyat pula tidak meletakkan tekanan menerusi Buku Jingganya.

"Sekarang BN-Umno mendakwa mereka mendengar suara rakyat... lembu punya susu sapi dapat nama," sindir beliau.

"Kami tahu jika kerajaan BN tidak memansuhkan ISA, Pakatan akan memansuhkannya jika mengambil alih Putrajaya. Terima kasih kepada rakyat, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan dan Pakatan Rakyat yang memainkan peranan mengenakan tekanan (ke atas kerajaan)," kata beliau lagi.

Sehubungan itu, Mipas percaya bahawa rakyat akan memberi sokongan penuh dan mandat mereka kepada Pakatan Rakyat untuk membawa pembaharuan ke atas kerajaan.

"Mengapa tidak memberi hanya satu penggal kepada Pakatan untuk mengambil alih kerajaan persekutuan.

"Tidak salah untuk memberi satu penggal memandangkan kerajaan BN sudah memerintah lebih 50 tahun... jika Pakatan Rakyat gagal, rakyat boleh memilih kerajaan baru," katanya.

Dalam perutusan Hari Malaysia Khamis lalu, Najib mengumumkan bahawa ISA akan dimansuhkan dan dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal bagi memelihara keamanan negara.

Najib menjelaskan bahawa keputusan yang dibuat itu adalah selaras dengan hasratnya untuk mengkaji ISA ketika mengambil alih jawatan Perdana Menteri dua tahun lepas.

Kata Najib, perubahan itu akan meletakkan Malaysia di landasan yang lebih kukuh kerana ia akan membentuk sebuah demokrasi yang lebih progresif dan lebih terbuka di samping itu dapat memelihara keharmonian dan ketenteraman awam.

"Kita inginkan keseimbangan di antara keterbukaan dan hak asasi individu di samping menjaga ketenteraman awam dan kepentingan rakyat jelata," katanya.


The Malaysian Insider

7,000 sertai BN? Najib diperbodohkan lagi dalam program 'Syok Sendiri'..

Posted: 17 Sep 2011 11:42 PM PDT



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menerima 7,000 borang permohonan daripada bekas penyokong pakatan pembangkang untuk menyertai Barisan Nasional (BN).


Beliau menerima borang tersebut yang diserahkan oleh beberapa wakil bekas penyokong pembangkang dari kawasan Sri Muda, Shah Alam, Bukit Kemuning, Puchong, Bukit Jalil, Ijok dan Petaling Jaya pada majlis ramah mesra pemimpin-pemimpin BN "Sirih Pulang ke Gagang" di Shah Alam.

7000?? Banyaknya…

Semalam Najib Tun Razak berkata dengan tegas, anggota parti itu sewajarnya sedar akan tindakan 'Syok Sendiri' yang menjadi salah satu punca parti komponen tersebut tewas pada PRU 12.

'Syok Sendiri' yang dimaksudkan oleh Najib ialah program yang tidak mendapat sambutan tetapi laporan yang dihantar mengatakan ianya Berjaya dan mendaat sambutan luar biasa –sila baca laporannya di SINI

Kalau korang perhatikan gambar di atas.. gambar beberapa wakil bekas penyokong Pakatan Rakyat dari kawasan Sri Muda, Shah Alam, Bukit Kemuning, Puchong, Bukit Jalil, Ijok dan Petaling Jaya yang memegang sampul surat mengandungi borang keahlian bersama Najib.

Aku pernah lakukan kerja-kerja macam ini di Seberang Jaya beberapa ketika dahulu.. tapi aku tak spin begitu teruk sehingga menyebabkan Anwar boleh dianggap bodoh.

260 borang keahlian.. Aku bagi tahu Anwar 300 borang keahlian kerana aku tahu Anwar bukanlah begitu bodoh untuk ditipu.. err.. kadang-kadang dia kena tipu jugak.

Berbalik kepada gambar di atas.. Mereka telah dilaporkan menyerahkan 7,000 borang untuk menyertai Barisan Nasional (BN).. anggaran aku ianya tidak lebih dari 1,000 borang saja..

Kenapa aku anggarkan begitu kurang sekaligus membolehkan Najib dikatakan sebagai bodoh untuk mempercayai laporan 'Syok Sendiri' Barisan Nasional Selangor itu?

Korang tengok gambar kotak atau container A4 di sebelah..

Dalam satu Container.. terdapat 2,500 helai kertas A4.. jika tiga kotak seperti gambar di sebelah ianya mengandungi 7,500 helai kertas A4.. dan adakah gambar diatas menggambarkan jumlah itu?

Kesian Najib dalam beliau bertegas kepada Ahli BN supaya jangan 'Syok Sendiri' beliau ditipu lahi oleh BN Selangor yang 'Syok Sendiri'..

Kerana ditipu bn Selangor yang 'Syok Sendiri' itu.. Najib juga 'Syok Sendiri' dengan jumlah 7,000 itu..


PM terima 7,000 permohonan bekas penyokong pembangkang sertai BN

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menerima 7,000 borang permohonan daripada bekas penyokong pakatan pembangkang untuk menyertai Barisan Nasional (BN).

Beliau menerima borang tersebut yang diserahkan oleh beberapa wakil bekas penyokong pembangkang dari kawasan Sri Muda, Shah Alam, Bukit Kemuning, Puchong, Bukit Jalil, Ijok dan Petaling Jaya pada majlis ramah mesra pemimpin-pemimpin BN "Sirih Pulang ke Gagang" di Shah Alam.

Mereka adalah bekas penyokong pakatan PAS-DAP-PKR pada 2008 tetapi kini telah hilang kepercayaan terhadap kerajaan yang memerintah Selangor kini serta telah mengambil keputusan menyokong BN.

Najib ketika berucap pada majlis tersebut menyifatkan tindakan mereka sebagai mencerminkan tahap keyakinan dan kepercayaan kepada kerajaan BN dapat dipulihkan sejak pilihan raya umum 2008.

Sambil berterima kasih di atas sokongan mereka terhadap BN, Najib berkata : "Saya rasa amat terharu atas persetujuan tuan-tuan dan puan-puan untuk menyokong BN kerana kita berhasrat untuk mewujudkan sebuah kerajaan yang kuat lagi utuh kerana kestabilan politik merupakan akar tunjang kepada masa depan negara kita."

Bernama melaporkan beliau berkata sekiranya keadaan politik terumbang-ambing dan tidak menentu serta tiada kestabilan politik, kesannya kepada negara adalah amat buruk.

Katanya pelabur luar dan dalam negara akan bertanya sama ada wujud kestabilan politik di Malaysia sebelum membuat keputusan melabur.

"Jika kita dapat tunjukkan rakyat di Malaysia majoritinya menyokong BN saya percaya kesan pada ekonomi negara kita akan begitu memberangsangkan sekali dan kita akan mencapai kadar pertumbuhan ekonomi yang jauh lebih tinggi lagi," katanya.

Perdana Menteri berkata aliran modal ke Malaysia akan membuka peluang pekerjaan dan kadar pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi.

"Tentu tuan-tuan puan-puan mempunyai anak yang memerlukan pekerjaan dan ini akan jadi kenyataan jika kita boleh menambahkan pelaburan di dalam negara," katanya.

Najib berkata berkata kerajaan BN menyusun langkah untuk menolong semua kaum di negara ini termasuk golongan miskin dan berpendapatan rendah.

BN juga akan membantu menyelesaikan masalah yang khususnya dihadapi oleh kaum India seperti ketiadaan MyKad, sijil kelahiran di mana kerajaan telah menubuhkan pasukan khas bagi menyelesaikan masalah ini, katanya.

"Saya percaya banyak masalah sudah diselesaikan dan dalam masa terdekat banyak lagi masalah seperti ini akan diselesaikan oleh kerajaan BN," katanya.

Sementara itu, salah seorang wakil bekas penyokong pembangkang memberitahu pemberita bahawa mereka menyokong BN kerana ada pemimpin pakatan tersebut yang tidak menunaikan janji kepada mereka dan liat untuk membantu menyelesaikan masalah mereka.

K.Vijayakumar, 29, bekas Anggota Jawatankuasa PKR Cabang Bukit Kemuning berkata beliau merasa tertipu apabila mengadukan masalah rakyat seperti masalah banjir dan jawapan yang diterima mengecewakan iaitu masalah itu perlu dirujuk kepada kerajaan pusat.-17/9/2011


AD

Several key Sarawak PKR men resign.

Posted: 17 Sep 2011 09:55 PM PDT

KUCHING: Several PKR leaders, including three chairmen of party divisions, announced their resignations from the party.

No reasons were given for their sudden resignations, but it is speculated that they are involved in the formation of a new party.

The leader of the group Jimmy Donald, the Sri Aman PKR division chairman, said that others who resigned included Serian division chief Jonas Anak Reong, Kapit division head Munan Laja, senior leader of Serian division Matthew American and Dr John Brian Anthony, the PKR defeated candidate for Meluan in the last state polls in April.


"Our resignations are supported by many committee members and ordinary members of the respective divisions," said Donald, who was also a former vice-chairman of Sarawak PKR.

"We want to relax first and you wait and see what our next move is," he told reporters. He however dismissed talk that they were involved in the formation of a new party.

Brian was not present at the press conference held by the others but Donald said that the former had informed him of the resignation.

Speculation is rife that the group is linked to the formation of a new party. The Registrar of Societies has received a number of applications from Sarawak to register new parties.

According to sources, the independent state assemblyman for Pelagus George Lagong is said to be the pro-tem president of the proposed party. Lagong is a BN-friendly independent.

Apart from Brian, those resigning with Donald were associated with Sng Chee Hua and his son Larry Sng in the formation of Parti Rakyat Sarawak in 2004. Two years later they were the same people sacked from the party when they tried to overthrow James Masing as PRS president.

Some of them like Sng and his son Larry remained partyless, but others including Donald, Munan, and Matthew joined PKR.

Although Donald denied about forming a new party, a PKR leader said that their resignations appear to show that they are regrouping, and the possibility of them forming a new party is really there.

To remain PKR-friendly

There are also rumours that they are joining Sarawak National Party. Even though Donald denied it, he however admitted that they did receive some feelers for them to join the party.

"As I have said we want to wait and see. Definitely we do not want to join any of the BN component parties," he said, but added that they just want to pause and think of how best they can serve Sarawak and its peoples.

"And we have nothing negative to say about PKR. We wish PKR all the best and will help PKR wherever and whenever needed.

"We still support the vision and mission of PKR and its leaders and followers," said Donald.

Meanwhile, Sarawak PKR chief Baru Bian said that the party has so far received two resignation letters – from Donald and Munan.

"We respect their decisions to resign from the party, and we wish them the best of luck in their new undertakings," he said.

His colleague, See Chee How, vice-chairman of Sarawak PKR, echoed similar sentiments, adding that they could not stop anyone who wished to resign from the party.

"Their resignations will not affect our preparations for the coming parliamentary election," he added.


Free Malaysia Today

24 jam selepas pendedahan, pengakuan PM Bangladesh dipadam

Posted: 17 Sep 2011 06:01 PM PDT



KUALA LUMPUR: Laman web yang memapar pengakuan Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina Wajed mengenai rakyatnya di Malaysia, mudah memperoleh status penduduk tetap (PR) dan layak mengundi, dipadamkan hari ini.


Semakan Keadilan Daily pada jam 7 malam ini mendapati laman itu tertera: No item to show (tiada paparan kandungan) tetapi tiada alasan diberi. (Untuk lihat paparan halaman depan, klik ini)

Semalam, portal ini mendapati Sheikh Hasina dilapor berkata pekerja Bangladesh di Malaysia diberi kewarganegaraan dengan mudah asalkan mengundi parti yang mewakili kerajaan pemerintah.

Beliau juga mengesahkan sebilangan pekerja Bangladesh dalam beberapa sektor di Malaysia, diberi taraf kewarganegaraan sejak tahun lalu, selain diberi hak mengundi.

Berikutan itu, Naib Presiden KEADILAN, Fuziah Salleh mendesak siasatan dibuat terhadap pengakuan berkenaan.

"Kita desak tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat kenyataan Perdana Menteri Bangladesh berkenaan perkara ini.

"Jika perkara ini berlaku, Najib perlu bertanggungjawab dan berani tampil memberikan penjelasan," katanya.


http://www.keadilandaily.com/?p=20443

Hasan Ali nafi spekulasi masuk Umno

Posted: 17 Sep 2011 10:01 AM PDT

Exco Kerajaan Selangor Datuk Dr Hasan Ali hari ini menafikan dakwaan dalam blog bahawa beliau akan keluar PAS dan menyertai Umno.

Beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat, menyifatkan dakwaan tersebut, bersifat "spekulasi".

"Saya bersama dengan PAS dan yakin dengan perjuangan PAS kerana slogannya kepimpinan ulamanya yang memanggil Hasan Ali menyertai PAS.


"Kedua, bukan sahaja kerana kepimpinan Ulama, (tapi PAS) nak menegakkan negara Islam yang berpaksikan Al-Quran, Al-Sunnah, Ijmak Ulama dan Qias," katanya dalam sidang media di kediamannya hari ini.

Sehubungan itu, beliau sekali lagi dengan tegas, menafikan akan menyertai Umno.

Katanya lagi, sehingga semalam beliau mendapat tidak kurang 15 panggilkan telefon dan 25 SMS bertanyakan berhubung perkara tersebut.

Hasan turut menafikan dakwaan bahawa berjumpa dengan Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein untuk berbuat demikian.

"Tidak ada perjumpaan. Saya tidak pernah berjumpa dan tidak ada rancangan untuk berjumpa.

"Mungkin ada orang lain yang berjumpa, mungkin Hasan lain, Hassan putu mayung ka...(Tapi) bukan Hasan Ali," katanya berseloroh.

Hasan yang juga ADUN Gombak Setia menolak dakwaan dalam media dan blog bahawa sebelum ini pernah menganggotai atau berkecimpung dengan Umno.

"Saya tidak pernah sebarang masa, sebarang ketika berkecimpung dalam Umno dan tidak pernah berniat untuk berkecimpung dalam Umno.

"Semoga penjelasan ini, dapat diberitahu kepada mereka yang ingin mengetahuinya, saya rasa dapat meredakan spekulasi-spekulasi yang sedemikian.

"Saya tidak berkata spekulasi ini berniat jahat, saya tidak kata spekulasi ini mahu menimbulkan ketegangan mana-mana pihak, tetapi saya rasa, redakanlah.

"Kalau kamu tidak dapat daripada 'horse mouth' (dari mulut saya tentang perkara itu), janganlah mereka mewakili kuda-kuda itu untuk bercakap," katanya.

Ditanya mengapa desas-desus untuk menyertai Umno selalu dikaitkan dengannya, Hasan berkata macam-macam orang boleh mendakwa sedemikian terhadapnya.

"Saya public figure, macam-macam orang dakwa...Ia kena keluar dari mulut saya. Selagi tidak keluar dari mulut saya, kenapa perlu diwakil-wakilkan," katanya.

Tiada ulasan: