Selasa, 20 September 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bekas Ketua SPR akui mengeluarkan 60,000 IC palsu

Posted: 20 Sep 2011 02:46 AM PDT

Kewarganegaraan segera dan hak mengundi untuk pendatang tanpa izin telah lama menjadi isu di Sabah, dengan pemimpin-pemimpin tempatan di dalam dan di luar pakatan BN berkali-kali menuntut penyelesaian daripada kerajaan persekutuan.

Dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu itu, Umno memberikan kad pengenalan kewarganegaraan Malaysia kepada lebih 600,000 pekerja pendatang asing (kebanyakannya umat Islam dari Indonesia dan Mindanao di Filipina) di Sabah, dalam pertukaran untuk undi mereka dalam pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN)

Menurut bekas ketua Malaysians for Free and Fair Elections (Mafrel) Malek Husin, bekas Ketua Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Abdul Rashid Abdul Rahim telah mengaku telah mengeluarkan lebih daripada 60,000 IC palsu di Sabah Malaysia, untuk membantu Umno mengambil alih kawalan politik di sana.

Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad didakwa melancarkan apa yang kini dikenali sebagai 'Projek IC' - operasi haram dikatakan melibatkan Jabatan Pendaftaran Negara, agensi-agensi kerajaan yang berkaitan dan ejen-ejen mereka - untuk meningkatkan undi memihak kepada Umno dan BN. Baca lagi di sini

Malaysia tidak berani buat bantahan terhadap dakwaan Sheikh Hasina

Posted: 19 Sep 2011 11:34 PM PDT

Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Datuk Jariah Mohd Said dalam satu kenyataan media berkata hanya 37 rakyat Bangladesh yang diberikan kerakyatan Malaysia sejak 1998 sehingga Ogos tahun lalu.

"Daripada jumlah tersebut, hanya 14 layak mengundi pada pilihan raya umum ke-13 akan datang sekiranya berdaftar sebagai pemilih," katanya lagi di sini

Klik Untuk besar

Demikian penafian kerajaan Malaysia terhadap dakwaan Sheikh Hasina, Perdana Menteri Bangladesh yang berkata pekerja-pekerja Bangladesh di Malaysia diberi kewarganegaraan dengan mudah asalkan mengundi parti yang mewakili kerajaan pemerintah.

Beliau juga mengesahkan sebilangan pekerja Bangladesh dalam beberapa sektor di Malaysia, diberi taraf kewarganegaraan sejak tahun lalu.

Apakah cukup sekadar membuat kenyataan penafian sedemikian sahaja? Mengapa kerajaan tidak membuat bantahan resmi terhadap kerajaan Bangladesh dan meminta Sheikh Hasina memohon maaf andainya beliau telah membuat satu kenyataan serius yang menjatuhkan maruah sebuah negara.

Tiada ulasan: