Selasa, 6 September 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Adakah wartawan didedahkan kepada risiko?

Posted: 06 Sep 2011 09:40 AM PDT

Oleh Zainon Ahmad
Scene: Modal Café, KL.

Azman: Kesian Noramfaizul Mohd Noor. Dibunuh di bandar yang paling merbahaya dan bermusuhan di dunia, mangsa di sebuah negeri tanpa kawalan , tanpa kerajaan yang berkesan selama lebih daripada dua dekad. Aku akan merindui dia.

Chong: Ibu bapa, isteri dan dua kanak-kanaknya yang terlalu muda akan terasa lebih kehilangan dia.

Azman: Mudah-mudahan, sebagai seorang yang diisytiharkan wira harus menjadi obat penawar yang mencukupi untuk kesedihan mereka. Dan juga fakta yang banyak dibuat kerana dia adalah wartawan pertama Malaysia mati di luar negara ketika melakukan tugasan. Mudah-mudahan juga apa-apa pampasan yang mereka dapat akan membantu persekolahan anak-anak Noramfaizul.

Mohan: Jika anda bertanya kepada saya, jurukamera Bernama yang muda itu dan pasukan media Malaysia yang lain tidak sepatutnya berada di Mogadishu , itu perkara yang pertama sekali . Tiada seorang pun yang dalam pemikiran yang betul patut melawat bandar yang dilanda konflik itu. Ia adalah tempat yang liar dan tanpa undang-undang di mana perompak bersenjata berkeliaran di jalan-jalan dan peluru-peluru berterbangan.

Azman: Seorang pegawai Palang Merah Antarabangsa memberitahu saya bahawa walaupun Mogadishu kekurangan makanan kerana kebuluran di seluruh negara, menyediakan bantuan kemanusiaan dalam bentuk makanan adalah satu tugas yang agak berisiko.

Mohan: Mengapa?

Azman: Ambil Mogadishu misalnya. Ia telah dibahagikan ke beberapa daerah, masing-masing di bawah kawalan seorang ketua perang. Memberi bantuan kepada satu kanton atau daerah dan mengabaikan yang lain boleh menjadi satu perkara yang berbahaya.

Chong: Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman, memberitahu Putera 1Malaysia misi tersebut menanggung risiko sebelum mereka bertolak ke Somalia. Ia adalah zon perang, katanya. Dan dia memberitahu pasukan tersebut bahawa kerajaan peralihan Somalia di Mogadishu tidak mempunyai kuasa sebenar. Di luar istana presiden kumpulan saingan berlawan antara satu sama lain untuk membesarkan wilayah mereka dan untuk mendapatkan kawalan ibu bandar itu.

Mohan: Jadi misi bantuan yang diketuai oleh Datuk Abdul Azeez, presiden Putera 1Malaysia telah dimaklumkan keadaan di Mogadishu . Namun mereka tetap meneruskan? Apa yang anda fakir , dia buat gitu, Cikgu?

Zain: Mungkin didorong oleh tujuan yang lebih tinggi, didorong hanya oleh keperluan untuk meringankan penderitaan orang lain. Mungkin Azeez dan lain-lain ahli Putera 1Malaysia fikir tiada apa-apa jua keadaan berbahaya di Mogadishu. Suasana kanak-kanak yang kurus yang mati kelaparan mesti telah mendorong mereka bahawa mereka kena pergi tidak kira keadaan yang mengancam nyawa.

Chong: Satu usaha yang sungguh mulia.

Mohan: Amiiin – semoga dikabulkan. Jadi Putera 1Malaysia mempunyai sebab untuk berada di Mogadishu. Tetapi bagaimana pula dengan wartawan. Adakah mereka mempunyai sebab untuk berada di sana? Cikgu?

Zain: Sudah tentu mereka mempunyai sebab untuk berada di sana juga. Mereka diterbangkan ke sana untuk menyediakan liputan penyerahan bantuan kepada pemimpin-pemimpin tempatan, publisiti untuk Putera 1Malaysia , berkenaan apa yang telah dilakukan di Mogadishu.

Chong: Tetapi saya fikir Islam menggalakkan orang-orang yang memberi bantuan kepada orang lain untuk dilakukan secara senyap-senyap dan lebih berhati-hati berpandukan kepada prinsip bahawa apa yang tangan kanan memberi tangan kiri tidak menyedarinya.

Zain: Itu adalah lama dahulu, Chong. Bantuan kini kebanyakan dilakukan dalam silau cahaya pihak media. Anak-anak yatim diberi makan dan dilayan tetapi di hadapan kamera.Bantuan juga, mesti di hadapan media , kalau tidak mereka yang menyumbang kepada pemberian tidak akan tahu bahawa wang mereka sebenarnya dibelanjakan bagi maksud yang baginya ia telah diminta. Itulah sebabnya kenapa publisiti adalah penting. Orang-orang yang masih berfikir bahawa tangan kiri tidak patut tahu apa yang tangan kanan memberi, adalah sangat sangat kuno sekali.

Chong: Saya fikir wartawan apabila mereka melancong ke luar negara ke negara tertentu menulis tentang pengalaman mereka di negara itu dan dalam hal Somalia tentang kehidupan dalam zon perang.

Zain: Yah, itu juga. Tetapi selepas penyerahan bantuan makanan.Bukankah begitu tujuan wartawan berada di sana?

Azman: Saya fikir kehadiran misi bantuan Putera 1Malaysia di negara-negara yang dilanda bencana alam telah membantu meningkatkan profil Malaysia dalam menyediakan bantuan kemanusiaan seperti bantuan kepada mangsa-mangsa banjir pembunuh di Pakistan dan gempa bumi New Zealand. Noramfaizul adalah dalam kedua-dua zon bencana.

Mohan: Berada di zon bencana alam dan berada dalam kawasan konflik adalah bukan perkara yang sama. Sesiapa sahaja boleh memberitahu anda tentang itu. Beberapa tahun yang lalu beberapa wartawan kita diterbangkan ke Amman di Jordon untuk meliputi Perang Teluk kedua, yang dibayar oleh kerajaan. Hanya beberapa daripada mereka sebenarnya telah memasuki Iraq dan Baghdad manakala selebihnya beroperasi dari zon selamat Amman. Mereka ada pilihan yang. Tetapi Noramfaizul dan kawan-kawan media nya tidak ada pilihan. Kesemua mereka diterbangkan oleh pesawat tentera kami terus ke dalam zon perang.

Zain: Saya rasa wartawan suka rasa pengalaman yang mencabar. Dan berada dalam zon perang adalah satu pengalaman yang hebat. Jika anda minta lebih ramai wartawan secara sukarela untuk misi tersebut, saya pasti lebih ramai yang akan menyertai. Tetapi soalan saya; Noramfaizul dan wartawan lain , adakah mereka telah diberikan taklimat situasi di Mogadishu dan larangan-larangan yang mereka mesti patuhi ketika mereka berada di sana. sumber

Benarkah memakai t-shirt 1Malaysia menepati SOP?

Posted: 05 Sep 2011 10:36 PM PDT

Mustahil, mustahil! Mana mungkin 7 pasukan peninjau merekomenkan anggota misi bantuan kemanusiaan Putera 1 Malaysia supaya hanya pakai 't-shirt' 1Malaysia sahaja ditempat yang sedang bergolak dengan peperangan saudara dan bukan pakai jaket kalis peluru semasa menjalankan tugas misi di Somalia!!

Betulkah hanya dengan t-shirt 1Malaysia sudah mematuhi SOP? Begitulah yang cuba ditekankan oleh Kapten Putera 1Malaysia yang sedang dikecam hebat kerana cuai dalam mengambil langkah keselamatan yang sewajarnya. Kelakar betul kau Azeez...Lihatlah gambar atas tu, wartawan asing lengkap berpakaian jaket dan helmet kalis peluru.

"Mereka memberitahu kami apa yang kami perlu lakukan, apa yang kami perlu pakai dan apa yang kami tidak boleh pakai. Jadi kami mematuhi segala-galanya berdasarkan SOP (Prosedur Operasi Standard)," katanya kepada Bernama selepas menyertai program Helo Malaysia terbitan BernamaTV di sini malam tadi, sebagai penghormatan kepada jurukamera Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor; kata Kapten Putera 1Malaysia , ikut laporan Bernama

Sebagaimana yang kita tahu, ramai penunggang motosikal terkorban dijalanraya walaupun mereka memakai 'crash helmet'. Tetapi itu bukan bermakna , para penunggang motosikal tidak perlu pakai helmet keselamatan. Pakai helmet keselamatan adalah SOP (Prosedur Operasi Standard) - piawaian keselamatan yang negara kita tetapkan bagi penunggang motosikal. Memakainya adalah sebagai langkah atau ikhtiar untuk keselamatan. Kalau sudah nak ajal juga, memang kita tidak boleh elakan.

Antara pakaian kedua-duanya, yang mana satu lebih selamat dipakai di Somalia?

Tidak masuk akal sama sekali, pakai t-shirt 1 Malaysia merupakan pakaian SOP sebagaimana dakwaan Azeez tersebut. Akuilah kecuaian yang telah kau lakukan itu.

Lihat kenyataan CIJ yang mendesak pertubuhan-pertubuhan media Malaysia untuk memastikan bahawa orang-orang yang menerima tugasan ke kawasan konflik atau zon bahaya wartawan berpengalaman yang telah melalui persekitaran yang sesuai bermusuhan dan latihan kesedaran risiko dan mempunyai peralatan keselamatan yang perlu sebelum pergi pada tugasan ini. Baca di sini


Tersungkur sekali lagi di kaki Mat Sabu ...

Posted: 05 Sep 2011 08:53 PM PDT


Kesian, Tuan Professor kita, Khoo Kay Kim tersungkur lagi di sini.

Tiada ulasan: