Sabtu, 13 Ogos 2011

shalehudin

shalehudin


Umnoooo.... Melayu ngan mamak pun depa tak kenai... kahkahkah...

Posted: 13 Aug 2011 08:52 AM PDT

DAP: BN tak tahu beza rusuhan, himpunan aman

Percubaan pemimpin BN dan Umno termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan sepupunya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk menyamakan rusuhan di United Kingdom dengan himpunan aman BERSIH 2.0 di Malaysia tidak masuk akal, kata setiausaha organisasi DAP Teresa Kok.

"Yang mengganas di London adalah perusuh, sebaliknya yang bertindak ganas di Malaysia sewaktu perhimpunan aman BERSIH 2.0 adalah pihak polis.

"Di Kuala Lumpur, perhimpunan aman BERSIH 2.0 mempunyai matlamat yang jelas dan telah dianjurkan secara terancang.

"Agenda, tarikh dan waktu bersurai telah dinyatakan secara terus-terang buat pengetahuan pihak kerajaan, polis, media dan orang awam dari awal-awal lagi.," katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Sebaliknya, menurut Kok rusuhan di London itu berlaku secara rambang tanpa sebarang agenda yang jelas atau spesifik melainkan menimbulkan kekacauan dan keganasan.

"Oleh itu kenyataan Hishammudin bahawa rakyat Malaysia harus bersyukur dan berterima kasih kepada pihak polis kerana perhimpunan aman BERSIH 2.0 tidak menjurus ke situasi rusuhan di UK adalah tidak munasabah.

"Ia menunjukkan bahawa beliau tidak dapat membezakan di antara perhimpunan aman BERSIH yang bermatlamat murni mencapai pilihan raya bersih dan adil berbanding rusuhan bakar dan samun yang berlaku di UK," kata Kok yang juga ahli parlimen Seputeh.

Pekakkan telinga

Katanya, beliau kesal dengan sikap Menteri Dalam Negeri itu yang masih cuba menafikan hakikat di sebalik beratus-ratusan rakaman video membuktikan polis menggunakan kekerasan keterlaluan telah dimuatnaikkan ke internet untuk tontonan ramai.

"Hishammuddin masih memekakkan telinganya terhadap kutukan keras oleh warga Malaysia dan komuniti antarabangsa dan masih menyokong tindakan polis.

"Sehingga hari ini, sebulan telah pun berlalu, Hishammuddin dan polis masih gagal membentangkan laporan keganasan polis kepada orang ramai.

"Apakah ini menunjukkan ketidakcekapan dan kelalaian Kementerian Dalam Negeri dan polis segi siasatan terhadap anggota polis sendiri?" soalnya.

Sehubungan itu, Kok meminta Hishammuddin supaya mengambil iktibar daripada cara kerajaan dan polis UK mengendalikan keadaaan rusuhan yang sebenar.

Perbezaan di UK dan KL

Kok kemudiannya menggariskan perbezaan ketara di antara rusuhan di London dan perhimpunan aman di Kuala Lumpur.

* Di UK, perniagaan dan orang awam telah disamun oleh perusuh dengan kehilangan harta-benda dianggarkan bernilai berjuta-juta sterling pound;

* Di KL, tidak ada satu pun laporan tentang kedai disamun oleh penyokong BERSIH 2.0, sebaliknya, kedai-kedai yang membuka perniagaan pada 9 Julai lalu memperolehi keuntungan berikutan kehadiran ribuan rakyat di ibu kota;

* Di UK, kereta dan bangunan telah dibakar dan dirosakkan oleh perusuh sehingga membahayakan keselamatan awam di samping kepulan asap yang menyesakkan nafas;

* Di KL, asap yang berkepul adalah daripada tembakan gas pemedih api oleh pihak Unit Simpanan Persekutuan (FRU) ke atas penyokong BERSIH 2.0 yang berhimpun secara aman. Gas pemedih mata dan meriam air juga ditembak ke kawasan Hospital Tung Shin;

* Di UK, perusuh membawa senjata seperti pisau, batu dan "molotov cocktail" untuk mencederakan orang awam;

* Di KL, penyokong BERSIH 2.0 hanya memakai t-shirt kuning yang diharamkan oleh Hishammuddin, dan ada antara orang ramai cedera kerana gas pemedih mata;

* Di UK, perusuh secara aktif dan sengaja menyerang dan mencederakan anggota polis;

* Di KL, polis didakwa secara aktif dan sengaja telah menembak gas pemedih mata dan meriam air terhadap peserta BERSIH 2.0 yang berjalan secara aman, dan tidak pula bertindak balas apa-apa terhadap pihak polis yang bersikap agresif itu.

* Di UK, polis hanya menahan 1,000 orang walau pun rusuhan ganas telah berlanjutan selama lima hari.

* Di KL, polis Malaysia menahan lebih daripada 1,600 orang dalam tempoh tak sampai sehari hanya kerana cuba berhimpun secara aman.

Hang agak suara hang Agong boleh dengaq ka Mat Sabu oii...

Posted: 13 Aug 2011 05:30 AM PDT

Daftar pemilih: PAS mohon Agong campur tangan

PAS hari ini merayu campur tangan Yang di-Pertuan Agong supaya membersihakan daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang didakwa telah teruk tercemar sejak kebelakangan ini.

Menurut Harkahdaily, timbalan presiden PAS Mohamad Sabu juga mahu Seri Paduka bertindak terhadap pihak atasan SPR khususnya pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dan timbalan pengerusi, Datuk Wan Ahmad Wan Omar kerana gagal menjalankan tugas dengan baik.

"Walaupun sudah berulang kali disebut mengenai pembersihan daftar pemilih tapi dinafikan SPR, sekarang sudah terdedah banyak penyelewengan dalam SPR sehingga ada nama Kg Baru sebagai pemilih dan kes Mismah.

"PAS harap Yang di-Pertuan Agong dapat mengambil tindakan terhadap SPR supaya pilihan raya yang adil dapat dilaksanakan," katanya pada sidang media di ibu pejabat PAS, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur hari ini.

Kepincangan SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) terselah sejak beberapa minggu kebelakangan ini apabila media mendedahkan beberapa nama yang menjadi kontroversi dealam daftar pemilih.- Malaysiakini

Jenaka pedih buat Najib... hihi...

Posted: 13 Aug 2011 03:30 AM PDT

Jenaka yang memedihkan

Oleh Lim Hong Siang

Peristiwa yang tidak masuk akal sering dijadikan jenaka untuk meredakan kepedihan, namun ada kalanya jenaka itu dengan sendirinya, memedihkan.

Apa tidaknya, apabila rakyat menahan bedilan gas pemedih mata untuk menuntut agar dakwat kekal digunakan ke atas hujung jari pengundi dalam pilihan raya umum, akhirnya kita hampir pitam dibuatnya apabila mendapati dakwat kekal digunakan untuk memadamkan laporan dalam majalah antarabangsa, The Economist.

Cuba fikirkan, apa maknanya pertemuan Perdana Menteri Najib Razak dengan Pope Benedict XVI di Vatican, dari kaca mata seorang penganut kristian/katolik - yang masih belum dibersihkan namanya dari tuduhan untuk "menjadikan kristian sebagai agama rasmi Malaysia"?

Dan apabila Najib Razak tunduk untuk berjabat tangan dengan Queen Elizabeth II yang berpakaian kuning di Britain - apakah beliau tidak berasa segan terhadap penahanan enam orang di bawah Ordinan Darurat - penahanan tanpa perbicaraan yang tidak kurang zalimnya berbanding zaman penjajahan British?

Lebih-lebih lagi apabila Najib Razak menyambut ketibaan Perdana Menteri China - negara komunis terbesar di dunia - Wen Jiabao pada akhir April 2011 dengan seribu satu senyuman yang mampu diukir bibirnya yang kemerahan itu, dua bulan kemudian kerajaannya pula menuduh aktivis Parti Sosialis Malaysia cuba "menghidupkan semula fahaman komunisme", dan "memerangi Yang di-Pertuan Agong" - dengan senjata berupa helaian baju T-shirt gambar Che Guevara sebagai bahan buktinya.

Jauh dari "munafik"

Cuba kita renungi apa yang memedihkan di sebalik jenaka yang tidak masuk akal ini. "Munafik" mungkin istilah politik yang terkeluar menembusi celah gigi kita. Apabila wajahnya berbunga untuk menyambut pimpinan tertinggi komunis, lidahnya pula berduri untuk menikam bayang "komunisme" yang dilabelkan pada pesaing politiknya dalam negara. Apabila tangannya bersalaman dengan bekas penjajah, kakinya pula menerajang rakyat yang kini dijajah oleh diri-sendirinya.

Persoalan ini sebenarnya lebih jauh daripada "talam dua muka" - jauh daripada soal imej, diplomatik, politiking dan sebagainya. Ia berkisar kepada jiwa, semangat, malah roh ketamadunan sesebuah negara. Dan nilai ini sebenarnya yang menentukan kedudukan Malaysia di arena antarabangsa - sama ada negara kecil sebegini disanjungi atau sebaliknya di mata dunia.

Biar kita merenungi beberapa persoalan berikut. Apakah tujuan ketua kerajaan sesebuah negara mengadakan lawatan rasmi ke luar negeri, selain jalinan kerjasama untuk kepentingan ekonomi? Pemimpin negara melangkah ke luar negeri untuk membawa negara kita ke pentas dunia. Kita mahu memastikan bahawa negara kita berada dalam landasan litar antarabangsa. Kita bersaing mengangkat martabat bangsa, mendukung nilai-nilai sejagat - supaya rakyat kita bukan sahaja "berharga", tetapi "bernilai".

Seterusnya, apa pula tujuan kita untuk menyambut lawatan rasmi ketua kerajaan dari luar negeri, selain mengintai pelaburan yang bakal dibawa bersamanya? Kita membuka tangan kita, menampilkan keistimewaan budaya kita, meraihkan kepelbagaian kita, berkongsi nilai pegangan kita, membuktikan kepada seluruh dunia - bahawa setiap umat manusia yang berpijak pada tanahair ini - hidup sebagai manusia yang maruahnya dijunjung!

Dan ini menjadi asas kehormatan seseorang pimpinan tertinggi kerajaan. Seseorang PM hanya disanjungi apabila maruah rakyatnya dipertahankan. Seseorang PM hanya dihormati apabila hak asasi rakyatnya terjamin. Seseorang PM hanya dikagumi apabila nilai ketamadunan negaranya dijulang setinggi-tingginya.
Ia bukan retorik "menjaga kepentingan awam", yang langsung tidak memberi makna apabila hak rakyat untuk menarik nafas udara segar dirampas ketika mengamalkan kebebasannya untuk berhimpun. Ia bukan alasan "kalau polis bertindak salah pun kerana kepentingan negara" - untuk menghalalkan kezaliman menerajang rakyat yang digari dengan elastik plastik.

Bohong untuk menutup kezaliman

Apa yang terpampang di depan mata kita lebih pedih daripada kesan gas pemedih. Pembohongan terang-terang daripada Menteri untuk menutup kezaliman polis. Dipersalahkan angin, ditafsir sebagai masalah "sudut" - ketika dua orang pimpinan tertinggi MCA membela kezaliman polis untuk melepaskan gas pemedih ke dalam perkarangan hospital.

Maka kesalahan yang bermula dengan tindakan yang tidak profesional daripada polis, kini melahirkan satu lagi kesalahan "tergadainya kredibiliti kerajaan". Lebih kelakar, apabila Najib Razak mengandaikan rakyatnya tahu bahawa stadium Shah Alam sebenarnya yang ingin ditawarkan kerajaan kepada BERSIH 2.0, apabila beliau membuat tawaran "mana-mana stadium untuk berteriak dari siang sampai malam..."

Najib seharusnya sedar, bahawa dolak-dalik sedemikian yang menghakis kredibiliti diri, dan kerajaannya. Natijahnya tiada yang yakin dengan sebarang tindak tanduk kerajaan. Tiada yang yakin dengan keputusan laporan Suruhanjaya Diraja siasatan kematian Teoh Beng Hock. Tiada yang yakin dengan sistem biometrik yang bakal diperkenalkan dalam pilihan raya. Maka setiap penafian kerajaan akan dianggap sebagai kebenaran; setiap kenyataan akan dianggap pembohongan.

Kerajaan yang hilang kredibiliti meskipun kekal perintah dengan sistem pilihan raya yang tempang dan pincang, akan berdepan dengan kerumitan untuk menawan hati rakyat. Sebab itu apabila komen "Diam larrrr..." ditinggalkan pada Facebook Najib, ia sebenarnya jenaka yang amat memedihkan.

Nak kata apa lagi... memang betoi rakyat dikencing

Posted: 13 Aug 2011 02:00 AM PDT

BEKAS KOMANDO TUDM PULA DEDAH PENIPUAN UNDI POS - Harakah

Saya berani tanggung risiko kerana menegakan kebenaran. Buat apa takut untuk berhadapan dengan penipuan sebab merekalah yang sebenarnya patut malu kerana bertindak sebagai pengkhianat memangkah undi pos tanpa pengetahuan si pengundi," ujar pesara komando Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Mohd Kamel Haji Omar (gambar) yang berpangkalan di Butterworth.

Beliau ketika menceritakan detik-detik yang berlaku pada pilihan raya umum ke-10 iaitu tahun tsunami politik Malaysia 1999 menjelaskan, undi pos memang talian hayat Umno dan Barisan Nasional (BN) seandainya rakyat berpaling tadah tidak menyokong parti pemerintah.

Jelasnya, semua itu berlaku di hadapan matanya sendiri ketika diberikan amanah menjaga uncang undi pos sebelum dibawa ke tempat pengiraan.

Menurut beliau, tidak dinafikan memang tiada penipuan ketika dihari pengundian secara pos kerana ada wakil parti yang bertanding tetapi ianya berlaku setelah uncang berkenaan dikumpul untuk dibawa di hari pengundian sesuatu pilihan raya sebenar.

"Di hari tersebutlah pegawai dan orang pangkat bawah bertungkus lumus buat kerja memangkah kertas undi yang tiada bertuan atau lebihan kertas undi kerana si pengundi berpindah tempat kerja atau tidak datang menunaikan amanah kepada negara," tambahnya.

Contohnya, kata beliau satu uncang itu patut diisi 1,500 pengundi pos tetapi yang datang mengundi sekitar 1,000 orang sahaja. Maka, lebihan 500 undi lagi dipangkah oleh individu lain.

Beliau terkejut apabila melihatnya sendiri setelah kembali dari tugasan mengambil uncang undi pos daripada pasukan lain seperti tentera laut dan darat di sebelah pulau untuk dikumpul di pangkalan TUDM, Butterworth.

Kacau dahhh, Perlis pun sokong Pulau Pinang...

Posted: 12 Aug 2011 11:00 PM PDT

Larang pembesar suara: Perlis sokong Pulau Pinang

Mufti Perlis Dr Juanda Jaya berkata amalan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh di masjid dan surau dengan kuat adalah bertentangan dengan sunah Nabi Muhammad SAW kerana ia mengganggu orang yang sedang tidur.

"Amalan pasang mikrofon kuat waktu sebelum subuh adalah bertentangan dengan sunah Nabi SAW kerana ia mengganggu orang yang sedang tidur. Perbuatan mengganggu ini adalah haram dan berdosa," katanya dalam satu pesanan SMS kepada Malaysiakini.

Sehubungan itu, Dr Juanda berkata pihaknya menyokong tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang yang melarang bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh.

"Kami sokong kenyataan itu dan Perlis dah lama kuat-kuasakan larangan itu di masjid dan surau, walaupun kadang-kadang ada (pihak) yang larang.

"Mikrofon (di) masjid hanya boleh laungkan azan waktu subuh sebanyak dua kali sahaja iaitu azan pertama 30 minit sebelum subuh dan kemudian azan subuh.

"Ini adalah amalan yang menepati kehendak Sunnah Nabi SAW yang sepatutnya dipatuhi oleh semua umat Islam yang cintakan Sunnah Nabi SAW yang sahih," katanya.

Ku Li, Takkan selamanya nak jadi kuli...

Posted: 12 Aug 2011 10:20 PM PDT

Bila Amanah mahu tunjuk belangnya?

Oleh Subky Latif

SUDAH dua minggu Tengku Razaleigh melancarkan penubuhan Angkatan Amanah Merdeka atau Amanah, namun belum diketahui apa kegiatan dan rancangannya.

Ia hanya diketahui dengan apa yang diumumkan pada hari pelancarannya iaitu, ia mahu jadi NGO yang menghidupkan legasi kemerdekaan yang diamanah oleh Tunku Abdul Rahman Putra dan fokas awalnya adalah tentang kepincangan pimpinan Perdana Menteri Najib dan halatujunya.

Oleh kerana ia didukung oleh bekas menteri dan timbalan menteri Barisan Nasional serta bekas menteri negeri dan exco, maka tentulah NGO orang-orang politik yang kurang aktif atau sudah tidak aktif itu menarik perhatian.

Tetapi selepas pelancarannya ia seperti tenggelam dalam gelombang Tengku Razaleigh dikatakan dilamar kerabat Pakatan Rakyat bagi menggantikan tempat Datuk Seri Anwar Ibrahim kiranya politiknya tersekat oleh keputusan mahkamah nanti.

Sepatutnya Tengku Razaleigh dan Amanahnya yang boleh meributkan suasana kerana dipercaya akan menjadi pengkritik terbuka dari dalam Barisan Nasional.

Apakah ia hanya sekadar menjadi pengkritik bebas atau ia menjadi medan pemberontak penyokong BN yang tidak selesa dengan pimpinan Najib dan kerajaan sekarang?

Kemunculan pemberontak dalaman parti dan penyokong kerajaan selalunya mengancam pimpinan ketua kerajaan. Inilah menyebabkan pimpinan Perdana Menteri Margret Thatcher mengakhiri pemerintahan Parti Konservatifnya selama 17 tahun di Britian dan demikian juga yang terjadi kepada Perdana Menteri Tony Blair yang pernah berjaya mengetuai Parti Buruh memenangi tiga kali pilihan raya Britain.

Apakah Ku Li dengan Amanahnya akan memulakan gerakan bagi menggantikan pimpinan Perdana Menteri Najib yang dirasakan sebagai ketua kerajaan dan kerajaan Malaysia yang paling bermasalah dan lemah sejak merdeka? Itulah yang ditunggu dan hendak diperhatikannya.

Tetapi Amanah seolah-olah telah ditampar oleh bom asap yang di bawa Anggota Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim yang dikira agen Najib yang belum diumumkan menjadi Umno semula. Bom asap itu datang dari penyokong Najib dalam Umno tetapi cetusannya adalah bagi menjaga Umno dari menerima kesan atas politik Ku Li itu.

Ku Li lalu ditempelak pernah dirisik oleh kerabat Pakatan Rakyat bagi menjadi penyambung kepada kepimpinan Anwar mara menuju ke Putrajaya kiranya ia berdepan dengan halangan. Apakah ada asas tempelak itu dan adakah Ku Li adalah orang yang berminat untuk mengambil tempat itu adalah menjadi perkara kedua.

Tetapi sudah bergelombang atmosfera politik negara gara-gara bom asap bebas Bayan Baru itu. Kerabat Pakatan Rakyat terpaksa bersilat menangkis gas bom asap itu hingga ia mengurangkan sementara kelancarannya bergerak ke Putrajaya.

Dengan bom asap itu Ku Li dan Amanahnya tenggelam dalam asapnya hingga menyebabkan orang tidak teringatkan Amanah. Dan Ku Li sendiri senyap seribu bahasa. Dia tidak membuat sebarang respons terhadap bom asap itu dan membiarkan Pakatan Rakyat bersilat menangkisnya.

Dan Ku Li dan Amanah juga diam hingga tidak diketahui apa yang hendak dibuatnya bagi memanas jentera programnya.

Demam pilihan raya sudah rancak. Bila pilihan raya tidak diketahui. Tetapi ia sudah tidak lama. Dan Amanah tidak boleh lama menunggu untuk membangkit program dan kegiatannya.

Mungkin ia belum dibenarkan bergerak selagi tidak didaftarkan. Tetapi Amanah adalah NGO politik yang tidak terikat banyak dengan pantang larang pendaftaran pertubuhan. Dan tempoh bekerja Amanah pun tidak banyak sangat bagi meraih faedah dari suasana dan perkembangan politik kita.

Masa yang ada pada Amanah ialah tempoh menjelang pembubaran Parlimen dan sebelum pilihan raya. Apa yang Amanah hendak buat dan hendak capai adalah dari kegawatan yang melanda kerajaan, Umno dan Najib sekarang. Itulah tempoh kesempatan terbaik bagi Ku Li dan Amanah untuk merebut sesuatu.

Apabila Parlimen dibubarkan, tidak banyak lagi yang Ku Li dapat buat kerana kedudukannya sendiri pun akan ditentukan oleh keadaan itu. Ku Li tidak boleh banyak kerja lain melainkan menumpukan penuh masa dan tenaga di Gua Musang.

Sama ada dia dicalonkan semula oleh BN atau digugurkan, dia terpaksa mempertahankan kerusi Parlimen Gua Musang itu atas apa calon sekali pun. Kalau Ku Li digugurkan, Ku Li terpaksa menumpukan usaha bagi mendapatkan persetujuan Pakatan Rakyat memberi laluan kepadanya. Pakatan Rakyat tidak akan memberi laluan kiranya Ku Li sekadar hendak mempertahankan kerusinya.

Apakah PAS pada keadaan demikian memberi konsesi sama seperti yang diberi kepada Ibrahim Ali pada PRU 2008 dulu? Mungkin Ku Li bukan Ibrahim Ali tetapi PAS ada pengalaman yang baik.

Masa itu tiada lagi peluang bagi Ku Li bagi mewarwarkan Amanah di luar Gua Musang. Masa bagi Amanah menunjukkan belangnya adalah sekarang. Inilah masa untuk mendedahkan belang Najib dan kerajaannya. Barulah ada erti dan sengatnya pelancaran Amanah itu.

Senator Umno lesen untuk EGO

Posted: 12 Aug 2011 08:30 PM PDT

Ugutan jenayah, polis harus ambil tindakan ke atas Ezam

(Oleh Fazallah Pit)

KUALA LUMPUR: Polis harus mengambil tindakan tegas dan segara terhadap Senator Mohamed Ezam Mohd Noor yang mahu membakar pejabat portal berita tertentu kerana ia adalah ugutan jenayah.

Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata kenyataan itu terang terangan kesalahan jenayah mengikut Seksyen 503 dan 505 Kanun Keseksaaan.

"Mereka yang melakukan jenayah tidak harus terlepas semata-mata kerana mereka dari parti pemerintah atau berkait rapat dengan kerajaan," katanya pada kenyataan media, petang ini.

Beliau merujuk kenyataan Ezam yang mengancam membakar Malaysiakini danMalaysian Insider berikutan tidak berpuas hati dengan laporan berkaitan serbuan Jais terhadap sebuah gereja.

Ezam berkata demikian pada perhimpunan selepas solat Jumaat di Masjid Sultan Salahuddin Adul Aziz Shah di Shah Alam, hari ini.

Mengulas lanjut, Surendran terkejut kerana seorang ahli Dewan Negara membuat kenyataan sedemikian dengan membuat ancaman terbuka untuk melakukan jenayah.

"Ini adalah ancaman luar biasa terhadap pejabat dua portal berita itu, lebih serius ia juga ugutan kematian kepada wartawan dan pekerja berkaitan,

"Kebebasan media asas demokrasi. Malangnya, ia diganggu gugat oleh seorang senator Umno," katanya, menambah ia cubaan untuk mengetat kawalan terhadap organisasi berita yang bebas, adil dan seimbang.

Sedangkan, Surendran berkata, rakyat maklum kerajaan mengawal ketat media cetak termasuk wujud keperluan memohon permit mengikut Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Katanya, tindakan itu menunjukkan Ezam tidak menghormati kebebasan rakyat untuk bersuara yang termaktub dalam Artikel 10 (1) (a) Perlembagaan Persekutuan.

"Tidak ada kebebasan bersuara jika media baru ditekan, diugut dan dikawal," katanya sambil menyatakan memang resmi Umno Barisan Nasional (BN) melanggar Perlembagaan.

Arah berjimat, tapi bil elektrik Najib RM10 juta setahun- Tian Chua

Posted: 12 Aug 2011 08:05 PM PDT

(Oleh: Nabihah Hamid)

KUALA LUMPUR: Arahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya semua pejabat kerajaan menjimatkan tenaga elektrik, dianggap sebagai cakap tak serupa bikin.

Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua mengulas keputusan kerajaan mengarahkan semua bangunan miliknya agar tidak membuka suhu penghawa dingin di bawah paras 24 darjah selsius, sebagai langkah berjimat cermat.

Menurut Tian Chua, arahan tersebut dianggap tidak konsisten kerana kos penyelenggaraan kediaman rasmi Najib dan timbalannya sahaja menjangkau RM49 juta setahun, manakala kos penyelenggaraan bil elektrik dan air di kediamannya pula mencecah RM10 juta setahun.

"Perdana Menteri sendiri tak jimat, berapa bil elektrik dia? Dia (Najib) suruh rakyat ubah cara hidup, suruh hidup berhemah tapi dia sendiri cakap tak serupa bikin," kata Tian Chua ketika dihubungi Keadilandaily.

Menurutnya, kerajaan sepatutnya perlu lebih fokus untuk menyelesaikan isu yang lebih besar bagi menyelesaikan masalah rakyat.

"Najib tidak ambil tindakan tentang isu yang lebih besar berkaitan dengan pembangunan negara dan ekonomi tetapi hanya tampil dengan idea-idea yang remeh seperti ini, sedangkan dia sendiri melakukan pembaziran," katanya.- KD

BN pertahankan hak Melayu P Pinang? Kahkahkah...

Posted: 12 Aug 2011 07:30 PM PDT

BN Diharap Menang Di P.Pinang Untuk Pertahankan Hak Melayu

GEORGE TOWN: Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) menggesa masyarakat Melayu di negeri itu supaya mengukuhkan sokongan kepada Barisan Nasional agar ia dapat kembali menerajui negeri itu bagi mempertahankan hak orang Melayu yang dipinggirkan oleh kerajaan negeri pimpinan DAP sekarang.

Presiden KMPP Rahmad Isahak berkata pemimpin Melayu yang berada dalam kerajaan negeri sekarang ini terlalu takut untuk memperjuangkan hak orang Melayu.

"Terdapat dua orang pemimpin Melayu dalam exco kerajaan negeri tetapi mereka gagal membantu orang Melayu kerana terlalu sibuk bermain politik," katanya pada sidang akhbar di sini.

Rahmad berkata bahawa jika BN menang pada pilihan raya umum di negeri itu, orang Melayu akan mempunyai empat exco Melayu termasuk seorang Timbalan Ketua Menteri.

Katanya ini berdasarkan kepada senarai exco kerajaan BN sebelum ini.

Beliau berharap penduduk Pulau Pinang terutama orang Melayu supaya memikirkan dengan bijak semasa mengundi nanti demi masa depan sosio-ekonomi mereka.

"Setakat ini tiada langsung sumbangan daripada pemimpin Melayu dalam kerajaan pimpinan DAP sekarang untuk memperjuangkan kedudukan Melayu. Ini amat membimbangkan orang Melayu Pulau Pinang," kata Rahmad. - BERNAMA

Tiada ulasan: