Selasa, 23 Ogos 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Mengapa hujah SPR ada kepincangan

Posted: 23 Aug 2011 09:15 PM PDT

Terdapat banyak perbincangan di Malaysia sejak dua bulan lalu mengenai reformasi pilihan raya, dengan cadangan yang bernas daripada pelbagai pihak dan juga kenyataan balas oleh kerajaan.

Dalam artikel ini, yang pertama daripada dua, saya melihat beberapa cadangan yang dikemukakan dan membandingkan situasi Malaysia dengan negara-negara lain.Read More / Baca Lagi >>

Krisis Libya : Pemberontak tawan kubu Bab al-Aziziya

Posted: 23 Aug 2011 09:06 PM PDT


TRIPOLI 23 Ogos – Kumpulan pemberontak berjaya menawan kubu kuat pemimpin Libya di Bab al-Aziziya dan ibu pejabatnya di Tripoli hari ini selepas melakukan serangan bertubi-tubi, kata koresponden AFP.

Tentera bertahan di dalam kubu tersebut telah melarikan diri dan setakat ini tiada berita lokasi Muammar Gaddafi setelah pemberontak memecahkan pertahanan Gaddafi.
Read More / Baca Lagi >>

Ambil Pengajaran Daripada Akhlak Para Sahabat

Posted: 23 Aug 2011 09:04 PM PDT

"
Ambillah pengajaran dari akhlak sahabat-sahabat nabi yang telah dijanjikan syurga :

Read More / Baca Lagi >>

Penjaralah Anwar Seribu Kali, Jiwanya Tetap Bebas

Posted: 23 Aug 2011 09:02 PM PDT

Oleh Mohd Sayuti Omar
 MULAI Isnin perbicaraan tuduhan liwat ke atas Anwar Ibrahim masuk peringkat separuh akhir, iaitu pembelaaan diri oleh Anwar dan team peguamnya. Semalam Anwar telah membela dirinya dengan membuat kenyataan setebal 32 muka surat mengambil masa selama dua jam di kandang orang salah. Selepas ini setelah semua saksi pembela dipanggil hakim membuat keputusan sama ada Anwar disabit atau pun bebas.

Read More / Baca Lagi >>

Felda Holdings kaya, mengapa peneroka terus dibelenggu hutang?

Posted: 23 Aug 2011 09:01 PM PDT

ADA 1956 Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (LKTP) ditubuhkan. Kini ia lebih dikenali sebagai Felda, iaitu Federal Land Development Authority atau Pihak Berkuasa Kemajuan Tanah Persekutuan. Felda merupakan sebuah agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri.

Tanah rancangan Felda yang pertama dibuka pada 1958, iaitu di Lembah Bilut, Bentong, Pahang, dengan peneroka seramai kira-kira 400 orang. Mereka yang mula-mula menjadi peneroka adalah benar-benar peneroka, yang membuka hutan untuk menanam getah. 
Read More / Baca Lagi >>

Azizi Abdullah sasterawan rakyat sejati

Posted: 23 Aug 2011 08:56 PM PDT

Sasterawan Azizi Abdullah, penulis yang meninggal dunia pada 21 Ogos lalu di Hospital Pulau Pinang telah menghasilkan puluhan karya bertema perjuangan rakyat.

Penulis prolifik ini meninggal dunia akibat komplikasi buah pinggang setelah berbulan terlantar sakit. Allahyarham dilahirkan pada 4 April, 1942 di Kota Kuala Muda, Kedah Darul Aman.

Allahyarham, yang juga setia dengan perjuangan PAS hingga ke akhir hayat mengakhiri hayatnya dengan perjuangan rakyat di Persatuan Pengguna Pulau Pinang, yang agak jauh daripada perhatian berbanding lapangan politik.

Selayaknya Azizi diiktiraf sebagai saterawan rakyat sejati kerana hasil karyanya Seorang Tua di Kaki Gunung hingga karya-karya terakhir menyampaikan suara hati rakyat yang ingin bebas merdeka. Read More / Baca Lagi >>

Did Malaysia's Anwar Say too Much?

Posted: 23 Aug 2011 08:43 PM PDT


Najib and Rosmah: Was this their idea?
He says accuser acknowledged readying himself for sex
That sentence would tend to invalidate any assumption that the then-60-year-old Anwar suddenly forced himself on the 24-year-old aide. If, as Anwar says, Saiful brought the lubricant with him, it would certainly indicate that Saiful knew what he was getting into when he went to Anwar's condo that night. 
Read More / Baca Lagi >>

Rosmah Baca al-Quran TANPA Menutup AURAT dengan Sempurna, Tiada Sesiapa pun Tegur!!! Keranamu Permata Semua Halal.....

Posted: 23 Aug 2011 08:35 PM PDT


Berita Bernama (23/8) melaporkan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci pada majlis Khatam Al-Quran di Seri Perdana. Berita di TV3 semalam pun memaparkan berita yang sama. 
Read More / Baca Lagi >>

Regim Bashar Al_Assad Sesat - Fatwa Ulama Kuwait Dan Yusuf Qardawi

Posted: 23 Aug 2011 08:32 PM PDT

Sebuah akhbar di Kuwait menyiarkan dokumen keputusan fatwa seluruh ulama Kuwait dan termasuk juga ulama tersohor dunia sekarang ini, Sheikh Yusuf Al-Qardawi menggesa agar seluruh umat Islam tidak membantu regim Bashar Al-Assad yang difatwakan sebagai sesat. Mereka juga menggesa para diplomat Syria meletakkan jawatan dan berpaling daripada menyokong Bashar.
Selanjutnya baca sini

Penukaran Majlis Syura Kepada Jawatankuasa Pendengaran

Posted: 23 Aug 2011 08:29 PM PDT


SHAH ALAM 24 OGOS : Kerajaan Negeri Selangor telah memutuskan untuk menukar nama Majlis Syura yang ditubuhkan untuk menyelesaikan isu gereja yang menimbulkan kontoversi baru-baru ini kepada Jawatankuasa Pendengaran.

Dalam satu kenyataan media lewat malam tadi, Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar Selangor berkata, kerajaan negeri kesal di atas kekeliruan yang berlaku berhubung penggunaan nama Majlis Syura bagi jawatankusa yang ditubuhkan untuk menyelesaikan isu berkaitan pemeriksaan Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama awal bulan ini.

"Justeru  kerajaan negeri telah membuat keputusan untuk mengubah nama jawatankuasa tersebut kepada Jawatankuasa Pendengaran demi mengelakkan sebarang pertindihan dengan Majlis Syura Negeri Selangor yang diterajui Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).
Read More / Baca Lagi >>

Anwar The Renaissance Man, PAS plastik dan P. Pinang milik Umno!

Posted: 23 Aug 2011 08:24 PM PDT

Zaini Hassan

24 OGOS — Satu jam 45 minit Brother Anwar Ibrahim berucap dalam Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin. Seperti biasa, itulah Anwar Ibrahim. Semasa dia menjadi Timbalan Perdana Menteri dulu dan Menteri Kewangan dan sebelum itu Menteri Pelajaran, ucapannya cukup berbunga-bunga dan berfalsafah.
Dia memang pandai bermain dengan ayat sejak dulu lagi. Kadang-kadang semasa mengikuti beliau membuat liputan dalam dan luar negeri dulu, kami sudah cukup 'masak' dengan cara ucapannya ditulis.
Difahamkan ramai penulis ucapannya, pada masa itu. Tapi yang pasti, beliau mahu ucapannya itu ditulis dalam bahasa yang tinggi, berjargon, berfalsafah — yang kadang kala para wartawan yang mahu menulis beritanya, pening lalat.
Semasa membela diri (yang tidak boleh disoal balas), Anwar membacakan keterangannya. Pernyataan itu bertaip setebal 32 muka surat dan seperti kebiasaan, menyelitkan beberapa potongan ayat al-Quran, ucapan bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela, Shakespears dan banyak lagi.
Read More / Baca Lagi >>

Berlaku adillah sekalipun pada non Muslim

Posted: 23 Aug 2011 08:19 PM PDT

1. Islam adalah agama wahyu yang diutus oleh Allah swt. Tuhan yang Maha Adil lagi Maha Mencipta sekelian alam. Antara sifat penting yang menjadi prinsip Islam ialah berlaku adil. Bukan sahaja adil semasa aman bahkan adil sewaktu perang. Bukan sahaja adil sesama penganut ajaran Islam tetapi adil juga kepada non muslim.

يَا أَيُّهَآ ٱلَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ للَّهِ شُهَدَآءَ بِٱلْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىۤ أَلاَّ تَعْدِلُواْ ٱعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Maksudnya:

Wahai orang–orang yang beriman, Jadilah kamu orang yang selalu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi dengan adil dan janganlah sekali–kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa. Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kau kerjakan.
Read More / Baca Lagi >>

Takwa, KPI bagi Mukmin

Posted: 23 Aug 2011 08:16 PM PDT

KPI yang dimaksudkan oleh Allah SWT di sini terletak di hujung ayat .............."mudah-mudahan kamu bertakwa," iaitu mematuhi segala perintah Allah SWT.
PETALING JAYA: Tahap ketakwaan kepada Allah SWT menjadi kayu ukur bagi menilai prestasi dalam Indeks Prestasi Utama (KPI) bagi setiap individu Muslim, kata Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub.
"Lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, walaupun tinggal hanya kira-kira lima hari sahaja lagi, umat Islam digalakkan meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT," katanya dalam satu majlis tazkirah Ramadhan di sebuah surau, di Selayang dekat Kuala Lumpur malam tadi.
Beliau memetik firman Allah SWT dalam ayat 183, Surah Al Baqarah, yang bermaksud:
Read More / Baca Lagi >>

Mat Sabu: We need more leaders like Nik Aziz, Guan Eng

Posted: 23 Aug 2011 08:15 PM PDT

Mat Sabu: We need more leaders like Nik Aziz, Guan EngMore Malays joining DAP is good news for Malaysia, especially Pakatan Rakyat, as such a development will spell an end to UMNO's racial politics, said PAS deputy president Mohamad Sabu .

"If there are a big number of Malays in DAP, racial issues cannot be used anymore by UMNO. We have no problem if there are Malays who want to join DAP instead of PAS or PKR, as long as the goal is to bring down tyrannical rulers," he was quoted as saying by DAP's Bahasa Malaysia news portal, Roketkini.

Mat Sabu however said that in a democracy, it was entirely up to one's instinct to choose which party to join.
Read More / Baca Lagi >>

Ex-US ambassador's revelations show treachery most vile in Malaysia's PM

Posted: 23 Aug 2011 08:14 PM PDT

Ex-US ambassador's revelations show treachery most vile in Malaysia's PM Prime Minister Najib Razak and wife Rosmah Mansor have a lot to answer to. Already overflowing in scandal over massive corruption and ordered by the court to testify in Opposition Leader Anwar Ibrahim's sodomy trial, for which he has accused them of plotting, a former US ambassador has dropped a bombshell.
John Malott, now the president of the Japan-America Society of Washington DC, was in charge of the mission in Kuala Lumpur from 1995 to 1998. He told of how Najib had struck an alliance and understanding with Anwar, who was then deputy prime minister, and how Najib later betrayed Anwar.
Both leaders were from the ruling party UMNO, whose members were then restless and unhappy with the ham-fisted ways of Mahathir Mohamad, the prime minister who ruled Malaysia from 1981 to 2003.
Read More / Baca Lagi >>

‘Crude nationalism’ no longer appealing

Posted: 23 Aug 2011 08:13 PM PDT

Malay nationalism is no longer what it used to be. It now finds expression in universal causes.

The new generation of Malay voters adopt different values and have different expectations from the sledgehammer variety so enthusiastically expounded by organisations like Perkasa.
That variety of base and crude nationalism is dying. A clear indication was the Bersih 2.0 march.
The crude nationalism propounded by the Perkasa-type variety made out that the Bersih march, for example, was masterminded by Malaysian Indians out to topple the Malay government.
Read More / Baca Lagi >>

BN hit by its own racial poison: Chinese parties drained and Umno vulnerable

Posted: 23 Aug 2011 08:12 PM PDT

BN hit by its own racial poison: Chinese parties drained and Umno vulnerable 1957 saw the United Malays National Organisation (UMNO), Malaysian Indian Congress (MIC) and Malaysian Chinese Association (MCA) work together to achieve the country's independence. Together, the three parties formed a coalition that collectively represented the welfare of all three of the majority races. It was our first act of unity, and it gave us our independence.
Fast-forward 54 years to present day, and we see the now larger coalition unravelling at the seams, with Chinese-based components MCA, SUPP and Gerakan at the zones of greatest pressure, and many say past the point of return.
It takes both hands to clap, and in any polygamous relationship all parties have to bear the blame whenever there is divorce albeit in differing degrees. In the case of the BN coalition, the party most faulted is UMNO. Although, it always held the leadeship position due to the Malay electorate being the largest at some 60 per cent, UMNO became overly greedy through the years. Not that its partners were blameless, but UMNO was the aggressor, willing even to cannibalise the BN to feed its own ambitions and goals.
Read More / Baca Lagi >>

Editor Kanan TV3 Disiasat Bersabit Dakwaan Gangguan Seksual

Posted: 23 Aug 2011 08:11 PM PDT


DAMANSARA 24 OGOS : Seorang editor kanan TV3 yang dilantik dengan persetujuan Pejabat Perdana Menteri kini dalam siasatan syarikat itu atas tuduhan melakukan gangguan seksual terhadap empat wartawan termasuk seorang pembaca berita. 

Editor berkenaan bagaimanapun dibenarkan terus bertugas seperti biasa, manakala seorang "mangsa"nya dipindahkan ke NTV7 bulan lalu atas permintaan petugas itu sendiri yang enggan lagi bertugas di bawah editor berkenaan. 
Read More / Baca Lagi >>

Audit antarabangsa boleh bersih daftar pemilih

Posted: 23 Aug 2011 08:10 PM PDT


KUALA LUMPUR, 24 Ogos: Daftar pengundi negara ini hanya boleh dianggap bersih jika ia diaudit oleh badan audit yang diiktiraf di peringkat antarabangsa, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.
"Dengan begitu banyak pendedahan mengenai kecacatan yang amat meragukan dalam daftar pemilih dan dengan pengakuan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sendiri bahawa memang terdapat kesilapan dalam daftar pemilih, satu-satunya cara untuk memastikan daftar pemilih yang ada kini diyakini bersih ialah dengan melantik badan audit bebas yang diiktiraf di peringkat antarabangsa," katanya.
Salahuddin juga menolak dakwaan Pengerusi SPR. Tan Sri Abdul Aziz Yusof kononnya kesilapan dalam daftar pemilih kononnya hanya 0.0001 peratus sahaja.
"Selagi daftar pemilih tidak diaudit oleh badan audit bebas yang diiktiraf diperingkat antarabangsa, apa sahaja dakwaan kerajaan dan SPR tidak akan mendapat keyakinan umum malah akan lebih dipertikaikan dan terus tidak dipercayai," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.
Read More / Baca Lagi >>

Lagi pengundi meragukan dikesan dalam daftar pemilih

Posted: 23 Aug 2011 08:09 PM PDT

KUALA LUMPUR: Selepas pendedahan empat bekas tentera  memangkah ribuan kertas undi , isu pengundi klon yang mempunyai identiti berganda dalam daftar pemilih masih tidak selesai.
Akhbar Sinar Harian pada 20 Ogos lalu menyiarkan kejayaannya menjejaki nama pengundi yang mencurigakan iaitu Azhar Bin Ahmad, Besah Binti Mat dan Mansor Bin Ahmad, selain Mismah yang didakwa sebelum ini mempunyai status pengundi tetap (PR) dan mendaftar dalam laman web Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
Read More / Baca Lagi >>

Jawatankuasa Pendengaran: Umno dakwa lakonan, Pakatan kata langkah adil

Posted: 23 Aug 2011 08:08 PM PDT


KUALA LUMPUR, 24 Ogos — Umno Selangor menyifatkan penubuhan Majlis Syura, yang kini dipanggil sebagai Jawatankuasa Pendengaran, sekadar lakonan untuk menutup kegagalan kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat berhubung kontroversi pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya awal bulan ini.
Bagaimanapun pemimpin Pakatan Rakyat Selangor menyambut baik penubuhan panel itu yang akan dianggotai Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, Mufti Selangor Datuk Tamyes Abd Wahid dan timbalannya Datuk Abd Majid Omar - dengan harapan ia dapat mencari jalan penyelesaian.
Menurut Ketua Penerangan Umno Selangor Abdul Shukor Idrus, langkah itu adalah "lakonan dan kepura-puraan" pentadbiran Khalid menutup kegagalan menyelesaikan kontroversi melibatkan Jais dan gereja terbabit.
Read More / Baca Lagi >>

Gaddafi ikrar menang atau mati, 400 didakwa maut di Tripoli

Posted: 23 Aug 2011 08:07 PM PDT

Rakyat Libya di Benghazi meraikan kejatuhan ibu pejabat Muammar Gaddafi, Bab Al-Aziziya di Tripoli hari ini. — Foto Reuters
TRIPOLI, 24 Ogos — Pemimpin Libya Muammar Gaddafi hari ini berkata tindakan beliau menarik keluar anggota tentera dari ibu pejabat kerajaannya di Bab al-Aziziya hanya satu tindakan taktikal selepas premis itu diranap oleh serangan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato).Read More / Baca Lagi >>

Komunikasi

Posted: 23 Aug 2011 08:43 AM PDT

Oleh: MSK
Dalam setiap post mortem selepas pilihanraya, perkara yang selalu menjadi alasan utama ialah "maklumat tak sampai". Macam mana perkara ini boleh berlaku…sedangkan semasa pilihanraya, pelbagai jenis risalah yang ditabur..pelbagai poster dan banner yang ditampal dan digantung. Malah, petugas-petugas sendiri menghantar maklumat-maklumat kesetiap rumah, melekat disetiap kenderaan, menampal disetiap pokok?
Sebab utamanya ialah kerana orang tak peduli kepada maklumat tersebut. Bagi VCD, dia tak tengok. Bagi risalah dia tak baca. Gantung banner dia tak perasan. Pengundi sudah tidak tahu apa yang nak ditengok, dibaca atau diperhatikan kerana longgokan maklumat.
Read More / Baca Lagi >>

Baca akhbar Cina

Posted: 23 Aug 2011 08:39 AM PDT

Blog Laptop Lama
Pernahkah anda melihat bangsa lain, selain bangsa Cina di Malaysia ini membaca akhbar berbahasa Cina. Itupun kalau dia faham mungkin dia pernah bersekolah di sekolah kebangsaan jenis. Kita biasanya membaca jika kita mengerti maksud bacaan tersebut.

Saya bagi satu lagi contoh misalnya bahasa Jepun. Satu perkataan Jepun 私は本を読むのが大好き boleh dibaca secara fonetik "Watashi wa hon o yomu no ga daisuki". Rasanya semua orang boleh baca walaupun 'teelor'.

Read More / Baca Lagi >>

KEMPIS... KEMpen Pencenkan Ismail Sabri (KEMPIS) 2011.

Posted: 23 Aug 2011 08:38 AM PDT

Oleh: wan_jtk

"Saya tertarik dengan fokus yang kuat dari seorang sahabat yang saya kenali di Sebuah Konvensyen Blogger awal tahun ini ketika mewakili tranungkite. Kalaulah setiap Blogger menumpukan perhatian pada setiap kawasan sebegini, saya percaya di ceruk manapun YB UMNO boleh fikir option untuk Bersara.

http://almankaraqi.blogspot.com

KEMpen Pencenkan Ismail Sabri (KEMPIS) 2011.
Temph masa: Sepanjang cuti perayaan ini.
Organisasi: Tak perlu. Buat sendiri2 semasa pulang beraya ke kampung halaman.
Matlamat: Mendapat YB yang baru sebagai Ahli Parlimen Bera pada PRU13 nanti.

Golongan sasaran kempen: Semua pengundi Parlimen Bera, Pahang.
 Dengan ini koi melancorkan KEMPIS 2011 sebagei kempen yang akan digerokkan oleh setiap individu khususnya anok-anok Bera di perantauan yang akan pulang berhari raya ke kampung halaman masing-masing. Selamat menjayakan kempen KEMPIS 2011. Maklumat lanjut sila rujuk poster kempen di atas.

Tiada ulasan: