Rabu, 17 Ogos 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Malaysia bayar RM28.4 Juta siaran propaganda di BBC!

Posted: 17 Aug 2011 03:28 PM PDT

SEBELUM ini didedahkan bahawa kerajaan Rosmah Mansor membelanjakan jutaan Pound Sterling duit rakyat hanya untuk membayar siaran propaganda di BBC.
Hal ini turut diakui oleh pihak BBC dan turut disiarkan di portal mereka. Bayaran jutaan Pound Sterling dibayar kepada FactBased Comunication, FBC untuk pembikinan filem dokumentari propaganda rujuk sini [Propaganda Malaysia].
Kali ini anda boleh lihat sendiri dokumen bukti yang menunjukkan bahawa sebanyak RM28.4 Juta telah diperuntukkan kepada FBC untuk siaran propaganda di BBC bagi tahun 2009. Rujuk dokumen di bawah.
Read More / Baca Lagi >>

Lawak Hina Islam : Pakaian Muslimah Jadi Bahan Gelak?

Posted: 17 Aug 2011 03:22 PM PDT


Rancangan Oh Yeah! yang ditayangkan di Astro, menayangkan lawak yang melampau. Artis Muslimah Melayu (Khairiah) berlakon hingga memberikan persepsi negatif kepada Islam (menghina Islam) dengan memberi intrepetasi pakaian Muslimah (dalam lakonannya) mengikut citarasa sendiri untuk dijadikan bahan gelak tawa.
Read More / Baca Lagi >>

UMNO Yang Sepatutnya MOHON MAAF, Bukan PAS

Posted: 17 Aug 2011 03:17 PM PDT

Oleh: wfauzdin_ns

"UMNO Selangor semalam menuntut agar PAS memohon maaf kepada Umno di atas kenyataan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali yang percaya bahawa ada `dalang' Umno di sebalik peristiwa serbuan JAIS ke atas Gereja baru-baru ini. Datuk Mustafa Ali berkata beliau bersedia mendedahkan apa yang dipercayainya itu apabila PAS bertemu JAIS nanti, tetapi malangnya terdapat `halangan' dari Istana untuk PAS bertemu JAIS. Baca di sini.

Read More / Baca Lagi >>

BN Akan Gagal Bentuk Kerajaan PRU13

Posted: 17 Aug 2011 03:15 PM PDT

Oleh: mirputra

" ANALISA TERKINI : BN GAGAL BENTUK KERAJAAN SEKIRANYA PRU13 DIADAKAN MASA TERDEKAT

Di Semenanjung BN hanya ada saki baki UMNO - Komponen lain akan hanyut.

Kita sedikit sebanyak boleh membuat 'prediction' awal tentang apa yang akan berlaku di Semenanjung dalam pilihanraya nanti. Dalam pilihanraya yang lepas di Semenanjung BN telah memenangi hanya 80 kerusi termasuk kerusi yang di menangi oleh calun bebas yang menggunakan symbol PAS, iaitu Ibrahim Ali.
Read More / Baca Lagi >>

Electoral Reform a Must Before Next GE

Posted: 17 Aug 2011 03:10 PM PDT



http://dinmerican.files.wordpress.com/2010/05/thuanchye0.jpgNajib must have been comforted by some assurance of electoral victory – and possibly a landslide one – before he would allow himself to accede to an initiative begun by Bersih 2.0. Otherwise, he would be seen to be weak by his own party, Umno, which no doubt would have players in the wings with knives behind their backs.
By Kee Thuan Chye

PRIME Minister Najib Razak is suddenly so generous in calling for electoral reform. He has even called for the establishment of a parliamentary select committee (PSC) to look into this. While it is still premature to say whether this will ensure effective participation by the Opposition in the process, it is nonetheless a radical change from his previous stubborn position against Bersih 2.0's demands for free and fair elections.
 
Read More / Baca Lagi >>

PSC, Hanya Untuk Diriuhkan, Tak Sempat Pun Untuk PRU-13

Posted: 17 Aug 2011 03:06 PM PDT

Oleh: laniismaa

"Cadangan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) untuk melakukan pembaharuan dalam undang-undang dan peraturan berkaitan pilihan raya di negara ini akan dibuat tetapi belum tentu dapat dilaksanakan dalam PRU-13.

Kerajaan tentunya tidak mahu sesuatu yang menjerut leher mereka. Jawatankuasa ini hanya untuk mengendurkan kemarahan rakyat. Anwar juga berkata PM, Najib Abdul Razak mahu mengalih tekanan ke atas SPR dengan mengumumkan penubuhan jawatankuasa khas ini.

Bernama melaporkan PSC bagi menambah baik sistem pilihan raya yang mungkin ditubuhkan selepas 3 Oktober 2011. Hanya mungkin!!!

Read More / Baca Lagi >>

WikiLeaks cable: Filipinos 'troublesome' in Sabah

Posted: 17 Aug 2011 03:04 PM PDT



Under the scheme implented in the 1990s, UMNO gave Malaysian citizenship and voting rights to over 600,000 foreigners, predominantly Muslims from Mindanao and Indonesia, in return for their votes in Sabah's state assembly elections. 
by Jojo Malig, abs-cbnNEWS.com
Migrant Filipinos are synonymous with the word trouble in Malaysia's Sabah state, according to a confidential cable from the US embassy in Kuala Lumpur that was released by WikiLeaks on Wednesday.
Masidi Manjun, Sabah's Minister of Youth and Sports, told US diplomats in Malaysia that his state was "flooded with foreigners" and "singled out Filipino Muslims from Mindanao as 'especially troublesome.'"
Read More / Baca Lagi >>

Marina Mahathir dan Samad Said juga dapat upah RM50 bila hadir demo Bersih?

Posted: 17 Aug 2011 03:03 PM PDT


Berkatalah Pak Menteri yang kontroversi dengan isu 'Amah' mengenai isu himpunan aman Bersih 2.0 yang terus menerus dingati rakyat sampai bila-bila bahawa peserta Bersih 2.0 diupah RM50. Kata Pak Menteri tu dalam laporan Malaysiakini;
Read More / Baca Lagi >>

Najib's select committee: A ploy to undermine and sideline Bersih

Posted: 17 Aug 2011 02:54 PM PDT

Najib's select committee: A ploy to undermine and sideline BersihThe recent announcement by Prime Minister Najib Razak to set up a Parliamentary Select Committee to review the electoral process in the country took everyone by surprise. It was cautiously welcomed by the Pakatan Rakyat, Bersih and Transparency International Malaysia, although many were also sceptical about its true motives.
But hold on. Isn't it a little too late for Najib to start implementing reforms?Something is wrong.
Since 2009 when he took over from Abdullah Badawi, Malaysians have not seen any of the reforms he promised being carried out or showing any result, except for 1Malaysia, which in the end was also found out to be another hollow trick.
Read More / Baca Lagi >>

Kod "00" : Untuk Tanah Perkuburan SPR

Posted: 17 Aug 2011 02:50 PM PDT


Cerrr teka apa yang magik dekat atas ni..?

Kod "00" tu untuk Tanah Perkuburan mana..?

TPU@Perisik Rakyat.

DAFTAR PENGUNDI PULAU PINANG - NI SEMUA KERJA SAPE YERK..!!!

Posted: 17 Aug 2011 02:48 PM PDT

Undi pos yeilekkkk... UMNO mampooss!!

Posted: 17 Aug 2011 02:46 PM PDT


Malaysiakini melaporkan....

Seorang bekas anggota tentera mendakwa, beliau telah menanda ribuan kertas undi pos semasa bertugas sebagai kerani tadbir ketika pilihan raya ketujuh dijalankan.

Kamarulzaman Ibrahim, 53, mendakwa beliau bersama beberapa lagi rakannya diarahkan supaya berbuat demikian oleh pegawai pemerintahnya.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Banyak undi pos di Kuantan..

Posted: 17 Aug 2011 02:43 PM PDT

Video - Komando Kamil: 'mana pergi baki undi pos, tahun 1999?'

Posted: 17 Aug 2011 07:45 AM PDT

Panel Parlimen: Saya mahu pembangkang puas, kata Najib

Posted: 17 Aug 2011 07:42 AM PDT


KAPAR, 17 Ogos — Tiga hari selepas mengumumkan pembentukan jawatankuasa pilihan khas Parlimen mengenai pilihan raya, Datuk Seri Najib Razak berkata keputusan itu diambil untuk "memuaskan" pembangkang meskipun mereka menyertai perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai.
"Kami akan memperbaiki proses (pilihan raya) jika ia dipertikai.
"Kami tidak mempertikaikannya tetapi untuk memuaskan mereka, maka kami akan melaksanakan perubahan untuk memperbaiki sistem," kata beliau (gambar).
"Kami mahu sesiapa yang memerintah negara ini dipilih mengikuti kehendak sebenar rakyat," kata beliau pada majlis berbuka puasa di Pangsapuri Seri Perantau, kawasan perumahan kos rendah 11 blok dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).
Read More / Baca Lagi >>

Pentadbiran negara mesti landas prinsip Islam, kata NGO

Posted: 17 Aug 2011 07:41 AM PDT


SHAH ALAM, 17 Ogos — Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam hari sepakat bahawa pentadbiran negara ini mesti berlandaskan ajaran Islam selain diangkat martabat agama itu agar tidak dipertikai oleh pihak tertentu.
Pemimpin-pemimpin NGO Islam juga berkata masa depan Islam akan tergadai sekiranya kepimpinan negara yang beragama Islam tidak berusaha mempertahankan, memartabatkan dan mendaulatkannya sebagai agama negara.
Read More / Baca Lagi >>

PAS: 14,000 pengundi 'kelahiran luar negeri' di P Pinang

Posted: 17 Aug 2011 07:07 AM PDT

NONEPAS Pulau Pinang mendakwa telah mengesan kira-kira 14,000 pengundi 'kelahiran luar negeri' dalam senarai daftar pemilih di negeri itu dan sedang menyiasatnya, untuk mengemukakan laporan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Setiausaha Pemuda PAS negeri, Afnan Hamimi Taib Azamudden (kanan)
berkata mereka dikesan oleh jawatankuasa pilihan raya parti sewaktu hujung minggu.

Katanya, parti itu mempunyai sistem komputernya sendiri, yang dapat mengesan bilangan orang asing atau penduduk tetap dengan angka status negeri kelahiaran '71 'dalam kad pengenalan mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Merapat Jurang Realiti 3

Posted: 17 Aug 2011 07:03 AM PDT

Oleh: MSK

Perubahan boleh dilakukan sama ada melalui evolusi, revolusi atau peti undi. Kita memilih peti undi sebab itu yang dinamakan demokrasi. Aku tak harap benda ni. Kalau pilihanraya itu bersih..dah lama kerajaan BN tu tumbang.
Tapi oleh kerana yang nak naik atau yang nak turun ini adalah parti politik…ikut suka depa la.
Oleh kerana kemenangan melalui peti undi ini ditentukan oleh pengundi..maka kita perlu kenal pengundi dan cuba mempengaruhi mereka untuk menyokong kita. Apakah faktor-faktor yang membolehkan mereka menyokong kita? Yang ni jarang diperkatakan oleh orang politik…yang depa buat ialah memastikan lawan mereka lebih teruk dan mereka lebih baik. Kadang-kadang tak dak idea. Yang ada cuma slogan yang berubah setiap kali pilihanraya.
Read More / Baca Lagi >>

Gambaran Makkah Di Masa Hadapan..!!!

Posted: 17 Aug 2011 07:01 AM PDT

Future Makkah! itulah gambaran beberapa buah projek mega suluruh Saudi yang menelan belanja melebihi SR100 Trillion. Antaranya adalah Projek Pembinaan Hotel Mewah Abraj al-Bait berhampiran Masjidil Haram, projek penempatan mewah serba esklusif di Jabal Khandama & Jabal Omar, projek Makkah Metro Line, iaitu sistem aliran keretapi laju yang pertama seumpamannya, projek Jama'an Al Kenani iaitu penempatan moden untuk jemaah di Mina seluas 2-20 juta meter persegi untuk menampung 10 juta jemaah menelan belanja SR40 trillion, Projek 'Makkah Expansion & Shades' iaitu pembesaran ruang Masjidil Haram dan membina payung gergasi di atasnya dan sebuah pembinaan sebuah menara 'gila', sebuah menara paling tinggi didunia dimana ketinggiannya menyamai 4 kali ganda KLCC. Read More / Baca Lagi >>

Ali Rustam dan plat kereta bernilai RM 317K - Melaka maju melayu mampos!

Posted: 17 Aug 2011 06:59 AM PDT


Sejumlah RM317,000 duit rakyat bakal hangus hanya untuk perbelanjaan tender nombor plat kereta MCC 1 hingga MCC 15.? Bayangkan betapa besarnya pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan negeri Melaka apabila dengan sewenang-wenangnya membelanjakan duit rakyat untuk nombor plat kereta.!  Apa manfaat yang rakyat dapat  dengan nombor plat kereta tersebut.??


Maklumat yang diperolehi di Pejabat JPJ Melaka menyatakan bahawa sejumlah RM317,000 tender telah dibuat oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka.
Read More / Baca Lagi >>

Rakyat Tak Ada Mood Nak Kibar Bendera Malaysia Selagi BN Yang Berkuasa

Posted: 17 Aug 2011 06:56 AM PDT

KUALA LUMPUR, 9 Ogos: Tindak tanduk Kerajaan BN yang amat mengecewakan rakyat menyebabkan semangat rakyat untuk merayakan sambutan kemerdekaan negara semakin pudar dari setahun ke setahun.

Pada dasarnya, semua rakyat Malaysia pasti ingin merayakan sambutan kemerdekaan negara, tetapi kekecewaan rakyat terhadap tindakan Kerajaan BN menyebabkan rakyat tidak bersemangat untuk menzahirkan semangat patriotisme masing-masing menerusi sambutan perayaan hari yang amat bermakna itu bagi setiap warganegara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Mencari Lailatul Qadar

Posted: 17 Aug 2011 06:47 AM PDT


Oleh: kopi_o

"Salam sihat sejahtera semua.

Puasa kita telah meghampiri ke penghujungnya, esok hari yang ke 17 kita laluinya. Entah sempat entah tidak untuk kita harungi kehidupan seterusnya. Insyaallah, kuatkan semangat dan sentiasalah berdoa semoga kita dapat lalui dan rasai kenikmatan Ramadhan dalam mengharungi sisa-sisa kehidupan di dunia ini.

Read More / Baca Lagi >>

Tepat . SPR Pembohong Dan Penipu Rakyat

Posted: 17 Aug 2011 06:46 AM PDT


Oleh: mohdnoorawang

"Selepas BERSIH 2.0 dan generasi 709 dituduh penghasut, kominis dan dipersetamkan oleh polis yang bertindak kejam dan tidak bertamaddun terhadap peserta BERSIH 2.0, ketua BN/UMNO yang korup perdana menteri Datuk Najib bin Razak mengaku dan membuat kenyataan .....SPR memang ada kecelaruan dan perlu dibaikpulih dengan segera.

Selama puluhantahun SPR dugunakan untuk menipu pengundi dan bersubahat dengan regim BN/UMNO untuk memberi kemenangan kepada kerajaan rasuah BN/UMNO.

Read More / Baca Lagi >>

Guru Sekolah Makin CELARU

Posted: 17 Aug 2011 06:45 AM PDT


Oleh: mazwandi

"Baru hamba tahu, cikgu Inggeris di sekolah seluruh Malaysia semuanya tidak pandai mengajar belaka. Manakan tidak, sehingga memaksakan 300 guru import dibawa masuk untuk mengajar bahasa Inggeris di sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Apa agaknya reaksi guru bahasa Inggeris. Adakah mereka akan melenting, atau mereka akan menikus, 'kami dengar dan kami patuh'.

Namun, yang peliknya, 300 guru yang diimport nanti adalah guru Inggeris dari USA. Masaklah budak-budak. Peninglah guru-guru Inggeris. Loghat Inggeris British akan ditukar kepada loghat Inggeris USA. Haru biru.

Read More / Baca Lagi >>

Blogger UMNO risau dengan gelagat dan kerenah Rosmah..

Posted: 17 Aug 2011 06:44 AM PDT

Rupa-rupanya mereka juga tersedar akan situasi yang berlaku kepada Presiden parti mereka, takut juga ya... takut Najib jadi Ketua Pembangkang selepas PRU13 nanti... Misslah sorru.... tak ada siapa lagi yang nak sara hangpa.....

Tiada ulasan: