Rabu, 24 Ogos 2011

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Bicara Liwat: Timbalan Pendakwaraya Soal Balas Pakar Forensik Dengan Laporan Perubatan HKL !

Posted: 24 Aug 2011 01:53 AM PDT

KUALA LUMPUR 24 Ogos - Hari ketiga sesi membela diri kes fitnah liwat II Datuk Seri Anwar Ibrahim menyaksikan Timbalan Pendakwaraya, Datuk Yusof Zainal Abiden (foto) menyoalbalas pakar forensik dan patalogis Australia, Dr David Wells. Yusof sejak dari awal konsisten cuba mendapatkan persetujuan daripada David untuk mengukuhkan dakwaan bahawa laporan perubatan doktor Hospital Kuala Lumpur (HKL) tidak menimbulkan sebarang keraguan. Laporan itu merujuk kepada perkataan "konklusif" yang dianggap kurang jelas dan bukan amalan biasa bagi seorang pengamal perubatan untuk membuat catitan sedemikian. Malah ketika soaljawab oleh peguambela Sankara Nair semalam, David turut mendakwa berdasarkan salinan laporan tersebut, beliau menyifatkan ianya bukan ditulis oleh seorang doktor berpengalaman. Pengadu Saiful Bukhari Azlan hadir ke HKL pada 28 Jun 2008 dan memberitahu tiga doktor pakar yang memeriksanya bahawa beliau diliwat oleh seorang VIP dua hari sebelum itu. Beliau sebelum itu ke Hospital Pusrawi, di mana beliau telah diperiksa oleh Dr Mohamed Osman Abdul Hamid yang kemudiannya mencadangkan Saiful ke HKL.

[Berdasarkan laporan perubatan yang dikeluarkan, tiada sebarang kecederaan dikesan pada dubur Saiful namun beliau mendakwa berlaku kejadian liwat. David kemudian bersetuju dengan Yusof bahawa kebanyakkan kes rogol tidak semestinya mendatangkan kecederaan pada alat sulit mangsa. Yusof seterusnya memberitahu mahkamah terdapat satu kes sekitar tahun 80-an di mana sperma berjaya ditemui pada dubur mangsa rogol walaupun telah dicuci dan melebihi 30 jam. Namun David bertegas ianya merupakan kes yang amat jarang berlaku. "Masih tidak tepat dan ia masih kes tunggal. Saya gembira jika saya boleh temui perkara yang sama," ujar David].

Bicara Liwat: Pakar Forensik Australia Mendakwa Kemungkinan Sperma Di Masukkan Orang Ketiga!

Posted: 23 Aug 2011 11:25 PM PDT

KUALA LUMPUR, 24 Ogos - Pendakwa dalam perbicaraan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini membangkitkan Kemungkinan sperma sengaja dimasukkan ke dalam dubur pengadu, dan oleh itu berkemungkinan ada orang ketiga yang mempunyai akses kepada sperma tertuduh. Peguamcara 11, Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin bertanyakan soalan tersebut kepada saksi ketiga pihak pembela, Dr David Wells (foto), pakar patologi forensik Australia mengenai kemungkinan tersebut. Kemungkinan itu ditimbulkan oleh Yusof ekoran dakwaan pihak peguambela Datuk Seri Anwar bahawa berlaku pencemaran dan gangguan keterangan mengenai bagaimana sperma itu boleh masuk ke dalam dubur pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan. Yusof: Jika seseorang memasukkan sperma itu, dia mesti ada sperma orang berkenaan? Wells: (berfikir seketika) Perkara ini saya serahkan kepada pakar DNA. Ahli kimia, Dr Seah Lay Hong, dalam keterangannya sebelum ini berkata, beliau menemui sperma dari sampel air mani yang diambil dari dubur Saiful. Seorang lagi ahli kimia, Dr Nor Aidora kemudiannya mendakwa beliau membandingkan DNA tersebut dan mendapati ia milik Anwar. Wells juga ditanya mengenai jangka hayat sperma, dan menurutnya ia boleh bertahan antara 36 dan 48 jam. "Saya tidak selesa jika mengambil sampel selepas 36 jam," katanya. Dalam kes Saiful, sampel tersebut diambil dalam sampel dalam 56 jam iaitu dua hari selepas kejadian liwat itu didakwa berlaku apabila beliau pergi ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

[Rakyat majoritinya semakin jelek dan muak dengan perbicaraan kes liwat yang dikata melibatkan Saiful Bukhari Azlan dan Anwar Ibrahim ini. Semakin kes ini dibicarakan, maka semakin banyak kepincangan dan kemusykilan dilihat terdedah. Soalnya sekarang, hanya hakim sahaja yang akan memastikan tertuduh bersalah atau dilepaskan. Inilah yang dinanti-nantikan oleh rakyat sebenarnya. Namun, ramai pemerhati yang begitu yakin Anwar akan kembali bermastautin di Penjara Sg.Buloh dalam masa terdekat ini. Tambahan pula, dengan keadaan kes liwat itu yang kini sudah menghampiri ke penghujungnya. Apakah rakyat boleh terima apa juga keputusan yang bakal ditetapkan oleh hakim itu, atau pun sebaliknya?].

Warta Pahang: PM Berbuka Puasa Dengan Rakyat Temerloh Di Padang Awam Kubang Gajah Hari Ini

Posted: 23 Aug 2011 10:50 PM PDT

TEMERLOH, 24 Ogos - Perdana Menteri Malaysia, Dato' Sri Najib Tun Razak (foto) akan menghadiri Majlis Berbuka Puasa Bersama PM di Padang Awam Kubang Gajah dekat sini petang nanti. Justeru itu orang ramai di sekitar daerah ini yang ingin bertemu dengan Perdana Menteri bolehlah hadir berama-ramai. Disamping berbuka puasa Perdana Menteri juga dijangka akan menyampaikan ucapannya yang sudah pasti amat dinanti-nantikan oleh rakyat di sini. Sambutan kehadiran Perdana Menteri itu nampak rancak dijalankan oleh semua pihak. Malah, suasana di bandar Temerloh kini difahamkan umpama pilihanraya apabila dihiasai dengan bendera UMNO dan Barisan Nasional di sana sini. Pahang Daily Online mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat datang Perdana Menteri serta selamat berbuka puasa kepada penduduk Temerloh.

[Sementara itu Perdana Menteri dan ahli Jemaah Menteri akan mengadakan rumah terbuka pada Hari Raya pertama di kediaman rasmi beliau di Seri Perdana, Putrajaya. Rumah Terbuka itu adalah dari tengah hari hingga 6 petang, menurut satu kenyataan Pejabat Perdana Menteri hari ini. Bagi memastikan kelancaran trafik di kawasan Seri Perdana, orang ramai diminta supaya menggunakan perkhidmatan bas Nadi Putra yang disediakan secara percuma. Sebanyak 12 buah bas akan beroperasi dari 11 pagi hingga 7.30 malam dari empat lokasi iaitu Putrajaya Sentral, Park & Ride Presint 1, Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, dengan kekerapan bas selang 15 minit setiap satu. Najib, yang juga Anggota Parlimen Pekan, akan juga mengadakan rumah terbuka di Taman Tasik Sultan Abu Bakar, Pekan, pada 18 Sept dari 10 pagi hingga 2 petang].

Bicara Liwat: Prosiding Masuk Hari Ketiga, Pihak Pendakwa 'Soal Balas Pakar Forensik' Australia !!

Posted: 23 Aug 2011 10:25 PM PDT

KUALA LUMPUR, 24 Ogos - Prosiding membela diri Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim masuk hari ketiga dengan pihak pendakwa menyoal balas pakar forensik Dr David Wells. Pakar dari Australia itu, yang merupakan saksi ketiga pihak pembela, memberitahu mahkamah semalam bahawa sampel sperma yang diambil dari pengadu, Mohd Saiful Bukhari, tidak dapat memberi keputusan yang diperlukan. Ia kerana sampel tersebut diambil selepas lebih dua hari kejadian liwat didakwa berlaku. Kejadian itu didakwa berlaku pada 26 Jun 2008, dan sampel itu diambil dari Saiful antara jam 9 malam dan tengah malam 28 Jun 2008. Selain itu, katanya, sampel tersebut tidak disimpan dengan betul di di balai polis dan ia diserahkan kepada ahli kimia untuk ujian dua hari kemudiannya. Dr Wells, yang merupakan pakar dalam bidang kes serangan seksual, dalam keterangannya semalam, juga berkata ketika mengambil sampel dari mangsa, dia akan melakukanya secara sendirian dan hanya dibantu oleh jururawat. Ini, katanya, untuk mengelakkan dari berlakunya pencemaran.

[Dalam kes Saiful, empat doktor berada bersama pengadu untuk mengambil sampel tersebut, serta dengan kehadiran pegawai penyiasat Supt Jude Blacious Pereira. Pihak pendakwa dijangka menyoal Wells mengenai laporan perubatan Hospital Kuala Lumpur ke atas Saiful, yang dianggapnya sebagai tidak tepat. Selepas Wells, seorang lagi pakar Australia iaitu pakar DNA Dr Brian McDonald, dijangka beri keterangan].

Ikuti Wacana Politik Sinar "Ulamak Politik - Untuk Dakwah Atau Politik" Live Streaming FB Sekarang!

Posted: 23 Aug 2011 08:51 PM PDT


Ikuti siaran langsung Wacana Politik Sinar Siri-6 yang bertajuk "Ulamak Politik - Untuk Dakwah atau Parti" yang menampilkan Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man (Ketua Penerangan PAS), Tan Sri Harunsanni Zakaria (Mufti Perak) dan Ustaz Fathul Bari (Ulamak Muda) bersama Moderatornya Dr.Asri Zainul Abidin (Bekas Mufti Perlis). Siaran langsung ini boleh diikuti menerusi Live Streaming. Anda perlulah Login Facebook dan klik "Likes" di SINI.

Penguatkuasa 'JAIP' Di Minta Memantau Operasi KFC Dan McDonald 'Teluk Chempedak' Yang Jual Makanan Kepada Umat Islam Di Bulan Ramadan!

Posted: 23 Aug 2011 12:57 PM PDT

KUANTAN, 24 Ogos - Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) diminta memantau operasi perniagaan restoran makanan segera "McDonald" dan "Kentucky Fried Chicken" yang terletak di Pantai Teluk Chempedak dekat sini. Ini berikutan terdapat banyak aduan yang kami terima mendakwa kedua-dua restoran terbabit didapati menjual makanan kepada orang Islam di bulan puasa. Aktiviti tersebut dilakukan secara terang-terangan tanpa ada perasaan bersalah oleh pihak terbabit. Malah, ramai orang Melayu yang beragama Islam menjadikan premis terbabit sebagai "port" untuk mereka membeli makanan pada siang hari di bulan Ramadan. Tinjaun kami ke lokasi terbabit mendapati orang ramai mula berpusu-pusu membeli makanan pada waktu tengahari. Aktiviti terbabit lebih mudah kerana kedua-dua premis berkenaan menyediakan perkhidmatan "Drive-Thru" yang membolehkan mereka yang berpuasa memesan dan membeli makanan tanpa perlu turun dari kenderaan masing-masing. Ini memberi keselesaan kepada mereka yang tidak berpuasa untuk berbuat demikian, terutamanya bagi yang menaiki kenderaan "cermin gelap". Malah ia juga berjaya mengaburi mata orang lain yang lalu lalang di kawasan itu. Biar pun niat premis terbabit hanyalah menjual makanan kepada orang bukan Islam, namun majoriti kenderaan yang dilihat berbaris panjang terdiri dari kalangan orang Melayu yang sudah pasti beragama Islam. Jika ia melibatkan pelanggan wanita, mungkin ada pertimbangannya. Namun, ramai juga yang pelanggan lelaki kelihatan beratur membeli makanan di situ. Tindakan ini amatlah tidak wajar kerana larangan menjual makanan kepada orang Islam di bulan Ramadan telah pun ditetapkan oleh pihak berkuasa agama itu sebenarnya.


Perkhidmatan "Drive Thru" yang disediakan oleh restoran McDonald dan KFC
di Teluk Chempedak ini berjaya menggalakkan umat Islam tidak berpuasa

[Maknanya, dengan sistem "Drive-Thru" itu, ia jelas sekali membolehkan mereka yang tidak berpuasa membeli makanan pada siang hari dengan lebih berani. Malah, mereka yakin bahawa pihak jabatan agama sudah pasti tidak perasan dengan kegiatan terbabit. Apa yang lebih menyedihkan, petugas yang menjaga kaunter berkenaan adalah terdiri dari gadis Melayu yang beragama Islam. Soalnya, kenapa tiada pemantauan kegiatan ini sedangkan ia sudah berlalu hampir sebulan lamannya. Pihak JAIP diminta menjalankan operasi di kawasan terbabit demi menghormati kesucian bulan Ramadan yang mulia ini. Semoga ia dapat menyedarkan orang Islam agar tidak sewenang-wenangnya melanggar perintah agama selepas ini].

Tiada ulasan: