Rabu, 24 Ogos 2011

Kopitiam Bang Nan

Kopitiam Bang Nan


Najib khianat...

Posted: 23 Aug 2011 10:46 PM PDT

Kenyataan bekas duta AS: Pengkhianatan yang paling keji oleh PM Malaysia
Written by Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

Perdana Menteri Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor mempunyai banyak untuk dijawab. Sudahlah melimpah dalam skandal ke atas rasuah besar-besaran dan diperintahkan oleh mahkamah untuk memberi keterangan dalam perbicaraan kes liwat Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, yang mana dia telah menuduh mereka berkomplot, bekas Duta Amerika Syarikat pula telah menggugurkan sebuah bom.

John Malott, kini presiden Persatuan Jepun-Amerika Washington DC, menjaga operasi di Kuala Lumpur dari 1995 hingga 1998. Beliau memberitahu bagaimana Najib telah membuat perjanjian dan persefahaman dengan Anwar, yang ketika itu timbalan perdana menteri, dan bagaimana Najib kemudian mengkhianati Anwar. Kedua-dua pemimpin dari parti pemerintah UMNO, yang ahli-ahlinya resah dan tidak berpuas hati dengan cara kaku Mahathir Mohamad, Perdana Menteri yang memerintah Malaysia dari tahun 1981 hingga 2003.

"Apabila saya berada di KL, badan pemikir peribadi Najib dipanggil Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia, atau MSRC. MSRC pada dasarnya adalah dua orang, Rohanna Mahmood dan Razak Baginda. Rohanna memberitahu saya bahawa Najib dan Anwar telah mencapai satu perjanjian rahsia. Apabila Mahathir telah pergi, Anwar akan menjadi PM, Najib akan menjadi Timbalan PM. itu adalah perjanjiannya , "John Malott menulis dalam artikel yang diterbitkan di Malaysia Chronicle pada hari Selasa.

"Itu sudah tentu tidak berlaku . Apabila dilanda masalah, Najib berdiri , dan biarkan Anwar pergi ke penjara."

Sesungguhnya, mengesan peralihan angin, Mahathir yang Licik menghimpunkan lieutenannya yang dipercayai termasuk bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin dan menampar tuduhan liwat dan tuduhan rasuah terhadap Anwar yang terkejut, yang ketika itu menjadi kesayangan masyarakat Melayu dan akar umbi UMNO. Ini adalah modus operandi yang Mahathir dituduh menggunakan untuk menghancurkan cubaan berpotensi oleh Anwar untuk mencabar beliau pada pemilihan parti akan datang.

Ditembak sehingga tidak dapat berdiri

Malott mendedahkan maklumat yang lebih mengejutkan lagi dalam artikel bertajuk Malott jatuhkan bom : Pakatan rahsia antara Najib dan Anwar

Razak Baginda, yang kemudiannya bertindak sebagai perunding bagi Najib dalam pembelian kapal selam Scorpene bernilai RM7 bilion, memberitahu kakitangan kedutaan Amerika Syarikat bahawa keputusan telah dibuat untuk "menembak" Anwar sehingga dia " tidak boleh berdiri lagi dalam politik"

Baginda memberitahu pegawai kanan Kedutaan, "Keputusan telah dibuat. Mereka akan "menembak" Anwar dari segi politik untuk semua masa yang akan datang. "Sehingga dia tidak boleh berdiri atau kembali lagi dalam politik."

Selepas itu, seorang pegawai kanan Cawangan Khas kepada seorang pegawai Kedutaan, " Kami akan memastikan pertuduhan difailkan setiap masa supaya Anwar akan berada dalam penjara untuk seratus tahun akan datang."

"Adakah apa-apa keraguan tentang apa yang berlaku masa itu - dan apa yang sedang berlaku sekarang?" ulas Malott, menerangkan serangan oleh musuh-musuh Anwar sebagai "keputusan politik".

Ayat-ayat mengejutkan bekas Duta membunyikan loceng untuk Chua Jui Meng, yang pada akhir tahun 1990an, ialah Menteri Kesihatan BN.

"Ya, saya ingat Malott, dia duta yang sangat aktif, dia melawat saya di kementerian saya dan tidak pernah saya menganggapnya sebagai pro-Anwar. Beliau memberikan banyak masa kepada jabatan lain dalam kerajaan juga. Tiada sebab juga untuk menjadi pro-Anwar. saya fikir Malott adalah marah kerana ini berlaku ketika dia di sini dan mendapat banyak maklumat dari peringkat atas, "Jui Meng, kini merupakan naib presiden PKR, memberitahu Malaysia Chronicle.

"Tetapi saya gembira bahawa dia telah bercakap dan mengumumkan kepada orang awam mengenai maklumat yang ada pada beliau. Ini akan membantu untuk menyuntik keadilan ke dalam sistem yang sangat condong dan meletakkan perspektif atas propaganda anti-Anwar yang berjaya dilahirkan oleh media arus perdana setiap hari yang keseluruhannya tidak adil. Apa yang boleh saya kongsi dengan anda ialah bahawa Najib sentiasa menjadi seseorang yang mengayun dengan angin dan menang. Itu sudah cukup."

Pengkhianatan

Bagaimanapun, Najib bukan sahaja berdiri dan membiarkan Anwar reput di penjara dan dipukul oleh anggota polis kanan yang hanya mahu membuatkan Mahathir gembira, 10 tahun kemudian pada tahun 2008, dia dan isterinya Rosmah telah 'berbual' dengan seorang pemuda yang bernama Saiful Bukhari Azlan.

Dua hari selepas mengadakan pertemuan dengan Najib, yang ketika itu timbalan perdana menteri dan sangat ingin duduk di kerusi Perdana Menteri, Saiful membuat laporan polis, menuduh Anwar meliwatnya. Ia adalah pengulangan skrip yang Anwar menuduh Mahathir menulis pada tahun 1998, di mana dia telah dituduh meliwat pemandu isterinya. Dari perdana menteri- menunggu, Anwar kehilangan segala-galanya. Keluarganya terpaksa berpindah daripada kuarters kerajaan mereka, dan dia terpaksa menghabiskan 6 tahun di penjara.

Ia hanya selepas Mahathir bersara bahawa mahkamah persekutuan di negara ini berani untuk membatalkan caj liwat yang jelas direka terhadapnya.

Tetapi bukan sahaja sejarah berulang pada tahun 2008, Najib juga nampaknya telah tunduk kepada kuasa-kuasa gelap yang telah diikuti oleh Mahathir.

"Tanya saja di sekitar bulatan Umno dan anda akan mendengar ini. Najib tidak pernah dikenali sebagai taat setia mahupun tegas. Sejarah politik beliau ialah imej penuh dengan pengkhianatan dan bermula dengan pengkhianatannya terhadap Tengku Razaleigh pada tahun 1987, "pengarah strategi PKR Rafizi Ramli memberitahu Malaysia Chronicle.

"Najib akan berkata apa-apa untuk mendapatkan apa yang dia mahu, maka demikian Saya tidak terkejut oleh kenyataan Malott.. Itu adalah rahsia terbuka. Semua orang tahu Mahathir mendapatkan sokongan Najib selepas penahanan Anwar dan Najib membiarkan Anwar jatuh walaupun dia adalah sebahagian daripada pasukan Wawasan 2020nya. Itulah sebabnya dia hampir kehilangan kerusi Pekan dalam pilihan raya selepas itu. "

Malah, apabila mempertahankan dirinya terhadap kedua-bulat tuduhan liwat, Anwar memang berkata sebanyak itu semasa mahkamah dibuka pada hari Isnin.

"Ini adalahproses dan hanyalah satu konspirasi oleh Perdana Menteri Dato 'Seri Najib Tun Razak untuk menghantar saya ke dalam kelalaian politik dengan mencuba sekali lagi untuk meletakkan saya di penjara. Oleh itu, saya mengisytiharkan bahawa saya tidak mempunyai kepercayaanapa apa jua bahawa keadilan akan diguna pakai dalam prosiding walau apa pun usaha berani yang dibuat oleh pasukan pertahanan saya. Seperti yang saya katakan pada peringkat awal, ini bukanlah satu perbicaraan jenayah. Ia adalah kepura-puraan yang dilakukan oleh kuasa-kuasa yang mmberhentikan saya daripada tindakan supaya mereka dapat terus berkuasa."

- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: