Jumaat, 19 Ogos 2011

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


SU Umno: Salah Satu Sebab Umno Ditubuhkan Adalah Nak Perjuangkan Islam

Posted: 18 Aug 2011 11:28 PM PDT

SU Agung Umno: Saya kasihan dengan 'nasib' Hasan Ali
August 19, 2011

KUALA LUMPUR, 19 Ogos — Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata beliau kasihan dengan Exco Kerajaan Negeri Selangor Datuk Dr Hasan Ali, yang didakwa Umno tersepit di sebalik isu tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja awal bulan ini.

"Dalam isu pemeriksaan oleh Jais ke atas (Gereja Methodist Damansara Utama) DUMC, saya kesiankan Datuk Hasan Ali, Hasan cakap lain, datang Pemudanya (PAS) cakap lain, datang pula (Menteri Besar Tan Sri) Khalid (Ibrahim) cakap lain," kata Tengku Adnan dipetik Utusan Malaysia hari ini.

Tengku Adnan menambah keadaan itu kerana mereka ini sudah seteru kerana mereka telah menjadi "topeng kepada pihak tertentu."

"Sedangkan kita BN adalah barisan yang jelas konsensus bahawa apa yang kita putuskan mesti bersama dan akan kita ikut," kata beliau lagi.

Hasan juga merupakan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor.

Jais didakwa membuat serbuan ke atas gereja tersebut pada 3 Ogos lalu. Bagaimanapun agensi itu mendakwa ia hanya membuat pemeriksaan sahaja.

Pengurusan gereja itu mempertahankan bahawa Jais membuat serbuan pada malam 3 Ogos lalu ketika berlangsungnya majlis makan malam muhibah anjuran Komuniti Harapan.

Sementara Hasan pada hari yang sama mempertahankan tindakan Jais, Menteri Besar Selangor pada 4 Ogos lalu meminta semua pihak dalam kerajaan negeri agar tidak mengulas sehingga Jais menyediakan laporan lengkap.

Dalam ulasannya, Tengku Adnan juga berkata beliau sendiri tidak faham mengapa PAS menuduh Umno menjadi dalang di sebalik serbuan Jais.

"Kita hendak tahu atas dasar apa mereka tuduh Umno. Setiausaha Agung PAS (Datuk Mustafa Ali) menuduh perkara itu didalangi oleh Umno kerana mahu menjatuhkan imej PAS dan hendak melagakan PAS di Selangor, apa dia ingat Umno ini tidak ada kerja lainkah," katanya lagi.

Dalam kenyataan kepada The Malaysian Insider kelmarin Mustafa mempertahankan pihaknya ada bukti dan tidak akan tunduk kepada desakan Umno Selangor.

Tengku Adnan berkata, salah satu sebab tertubuhnya Umno adalah kerana mahu mempertahankan Islam, dan tidak mahu pandangan akidah umat Islam dipesongkan.

"Sekarang ini pun kita tengok banyak yang menular. Barangkali mereka fikir kerajaan yang ada sekarang ini terlalu terbuka, kerajaan ini tidak mendengar dan tidak mengambil tindakan yang tegas, jadi mereka mulakan dengan pelbagai kerenah.

"Tapi dalam keadaan seperti ini pula janganlah kita mengambil kesempatan untuk memesongkan lagi akidah umat Islam," kata beliau.

Selain isu gereja, Tengku Adnan juga menyentuh isu larangan dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Pulau Pinang.

Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya memberitahu, "Okey kalau mengaji tidak boleh kuat tetapi kita boleh berbincang kerana dahulu tidak ada teknologi mikrofon, sekarang ini internet ada."

"Malah rakam al-Quran dalam kaset, VCD, dalam notebook dalam 'thumbdrive' nak simpan sebaik mungkin dan jaga kesuciannya kerana dahulu orang hafaz al-Quran sahaja sehingga tidak pernah dibukukan dan sehinggalah selepas banyak penghafaz al-Quran meninggal dunia, barulah dibukukan mengikut kaedahnya, takkanlah kita tidak boleh menggunakan teknologi yang ada ini," katanya lagi.

Tengku Adnan juga mendakwa, apa yang dilihat oleh beliau saat ini ialah cubaan pembangkang untuk mengambil kesempatan dalam kes berkenaan untuk kepentingan politik.

Atas faktor itu jugalah, kata beliau, jika dibiarkan Bersih 2.0 melakukan demonstrasi jalanan, risiko atas apa yang berlaku di Britain tempoh hari mungkin tinggi.

"Jika berlaku di sini mungkin lebih dahsyat lagi, kalaulah ditakdirkan berlakunya kejadian orang Melayu bakar rumah Cina atau orang Cina bakar rumah orang Melayu, perkara lebih dahsyat akan berlaku dan semua ini kita perlu cegah.

"Jadi, kerajaan yang ada sekarang mahukan ketenteraman rakyat yang ada kini tidak digugat, itu yang penting," kata beliau.

Psssttt: Tobat ramai akan masuk umno! hahahahahaha... perjuangkan islam? hahahahahahaha

Posted: 18 Aug 2011 09:30 PM PDT

Percayakah Najib mahu jadi PM disokong rakyat


19 OGOS — Ketika mengumumkan kerajaan setuju menubuhkan Jawatankuasa Terpilih Parlimen mengenai transformasi pilihan raya, Perdana Menteri Najib menyebut bahawa beliau dan kabinetnya tidak mahu jadi Perdana Menteri dan menteri yang tidak jelas disokong rakyat.

Ia adalah semangat dari amalan demokrasi di mana-mana jua dan bagi siapa jua yang menganut dan mengamalkan demokrasi. Ia bukan sekadar suatu yang Najib saja mahu tetapi itulah yang dituntut oleh semua orang dan semua bangsa dulu, kini dan selama-lamanya.

Negara kita akan jadi aman jika Najib dan sesiapa juga yang jadi Perdana Menteri berfikir dan berpegang dengan apa yang Najib kata itu.

Kata Perdana Menteri itu adalah betul tetapi yang betul itu tidak akan jadi betul jika ia tidak dibuktikan.

Najib mesti membuktikan dulu apa yang diucapkannya itu sebelum orang boleh bercaya dia berpegang kepada kata-katanya itu.

Setakat ini Najib tidak dapat dipercayai bahawa beliau berperang kepada kenyataannya itu.

Bukti dia tidak berpegang pada cakapnya itu dapat dilihat dari kejadian di Perak menjelang dia jadi Presiden Umno dan Perdana Menteri.

Dia mencabul amalan demokrasi seperti yang dikatakannya itu sebaik dia menjadi ketua Umno sementara di Perak menggantikan Tajol Rosli dan selepas menjadi Presiden Umno dia jadi ketua Umno Selangor, diyakini mahu menjadi Selangor seperti yang telah berlaku di Perak.

Di Perak jelas dalam PRU 12 Mac, 2008 Barisan Nasional tidak mendapat sokongan rakyat. Yang memegang kuasa majoriti di Perak ialah Pakatan Rakyat yang masa itu belum diwujudkan.

Sama ada tiga ADUN Pakatan Rakyat yang hilang dan kemudian dijumpai menjadi ADUN Bebas, jadi begitu kerana mainan politik Najib atau mereka secara siuman atau kurang siuman rela lari dari Pakatan Rakyat, terbukti rakyat Perak setahun sebelumnya tidak menyokong BN.

Sekali pun tiga ADUN itu kemudiannya tidak menentang kerajaan BN yang ditegakkan di negeri itu, keputusan rakyat di negeri setahun sebelumnya menolak BN.

Ini demokrasi sebenarnya ada pada rakyat telah membuktikan untuk tempoh lima tahun ialah mereka menolak BN. Ajaran dan amalan demokrasi yang disetujui dunia, sokongan rakyat atas sebuah kerajaan itu ialah selagi tiada pilihan raya baru diadakan.

Kerajaan Perak yang ada sekarang adalah kerajaan yang ditunjuk oleh Istana dan BN pimpinan Najib tetapi ia belum dibuktikan disokong oleh rakyat seperti yang Najib sebut ketika membuat kenyataan dia tidak mahu jadi PM yang tidak disokong rakyat.

Baru setahun rakyat Perak menyatakan tidak menyokong BN secara jelas, Najib menegakkan Menteri Besarnya yang tidak diketahui disokong atau tidak disokong rakyat.

Adakah yang dia tidak mahu hanya jadi Perdana Menteri dan menteri yang tidak disokong secara jelas oleh rakyat, untuk menjadi Menteri tidak mengapa tanpa sokongan jelas rakyat?

Katakanlah ketika tiga ADUN di Perak itu sudah membebaskan dirinya dari kerajaan masa itu, maka dalam keadaan semasa sudah tidak jelas kerajaan pimpinan Nizar itu disokong rakyat, tetapi pada masa itu juga tidak jelas Zamri Abdul Kadir disokong rakyat.

Katakanlah keadaan itu tidak jelas, tetapi Najib menyokong pembentukan kerajaan yang tidak jelas juga. Apabila kes di Perak itu dibawa ke mahkamah, Najib lebih rela menyokong kerajaan yang ditegakkan oleh mahkamah dari kerajaan yang asalnya disokong oleh rakyat secara jelas.

Kemudian dia beralih ke Selangor. Berbagai pergolakan berlaku di Selangor. Adalah dipercaya jika boleh apa yang berlaku di Perak hendak dilakukan juga di Selangor. Mungkin tidak bertujuan begitu, tetapi dari bacaan politik dia boleh dipercayai bertujuan begitu.

Oleh kerana satu ADUN saja di Selangor yang lari dari Pakatan tiadalah dapat gantikan kerajaan yang sah itu dengan satu kerajaan yang tidak disokong secara jelas oleh rakyat.

Najib juga cuba ganggu di Kedah hingga seorang Exconya dari kaum India terpaksa meletak jawatan. Tetapi Pilihan Raya Kecil di Kedah itu dimenangi juga oleh Pakatan Rakyat. Setahun selepas kerajaan di Kedah itu ditegakkan, terbukti rakyat menyokongnya lagi.

Jika kejadian di Kedah dalam masa setahun itu rakyatnya tetap menolak BN, maka kemungkinan rakyat di Perak juga sama masih bersama Pakatan.

Dalam keadaan tiga ADUN di Perak berubah kedudukan, berlaku keadaan yang jelas di sebelah Nizar dan tidak jelas juga di sebelah Zamri. Dalam keadaan semuanya tidak jelas, yang s ewajarnya Najib mesti bersetuju kepada satu pilihan raya baru supaya Perak dapat sebuah kerajaan yang jelas disokong rakyat.

Tetapi Najib memilik untuk menegakkan sebuah kerajaan yang tidak jelas disokong rakyat. Ini berlawanan dengan kenyataannya konon tidak mahu jadi Perdana Menteri yang tidak jelas disokong rakyat.

Justeru itu ada transformasi pada diri Najib sendiri.

Haji Abdul Subky Latif seorang penulis bebas dan tinggal di Kuala Lumpur. Seorang pendiam, dia gemar meneliti perangai manusia dan berita politik di Malaysia.

Kolum Raja Petra: Bagaimana Zul Noordin memesongkan kebenaran [BM]

Posted: 18 Aug 2011 08:00 PM PDT

Pada tahun 638, selepas kematian Nabi Muhammad, Umar, Khalifah yang kedua, mengetuai tentera untuk menakluk Baitulmuqaddis. Pemimpin-pemimpin Kristian Baitulmuqaddis dijemput Umar ke dalam Gereja Suci kubur supaya dia boleh menunaikan solat. Umar, bagaimanapun, enggan berbuat demikian kerana menghormati orang-orang Kristian. Sebaliknya, beliau memilih untuk berdoa di luar gereja.

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

Pertama, lihat video di bawah dari 6:23 minit.

Pada minit 6:23 dalam video itu, Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Zulkifli Noordin, berkata bahawa Khalifah Umar enggan memasuki sebuah gereja apabila dijemput untuk berbuat demikian. Ini adalah bukti, beliau berkata, bahawa umat Islam tidak harus memasukkan sebuah gereja.

Beliau tidak mengambil berat tentang undang-undang, berhujah Zul. Undang-undang Malaysia tidak mungkin telah dibuat tidak sah di sisi undang-undang atau haram bagi umat Islam untuk memasuki gereja. Tetapi beliau tidak prihatin dengan perkara itu. Dia dipandu oleh contoh (sunah) komrad Nabi (Sahabat Nabi) dan Khalifah Umar, salah satu rakan-rakan seperjuangannya Nabi, enggan memasuki sebuah gereja. Ini adalah apa yang penting.

Zul tidak menawarkan apa-apa butiran mengenai kejadian ini beliau dipetik. Dia tidak menjelaskan bila dan di mana kejadian ini sepatutnya berlaku. Sama ada dia tidak jelas mengenai kejadian itu atau dia sengaja cuba mengelirukan pendengarnya.

Dalam hal itu, sejak Zul sama ada tidak terlalu jelas mengenai kejadian itu atau enggan untuk menjelaskan kenyataan itu dengan niat untuk penonton mengelirukan beliau, izinkan saya membantu dengan penjelasan.

Pada tahun 638, selepas kematian Nabi Muhammad, Umar, Khalifah yang kedua, mengetuai tentera untuk menakluk Baitulmuqaddis. Pemimpin-pemimpin Kristian Baitulmuqaddis dijemput Umar ke dalam Gereja Suci kubur supaya dia boleh menunaikan solat. Umar, bagaimanapun, enggan berbuat demikian kerana menghormati orang-orang Kristian. Sebaliknya, beliau memilih untuk berdoa di luar gereja.

Kebimbangan utama Umar bahawa, jika beliau memasuki gereja untuk berdoa, generasi masa depan umat Islam mungkin menyalahtafsirkan tindakan beliau kerana beliau 'acquired' atau 'ditangkap' gereja dan telah bertukar ke sebuah masjid. Itulah mengapa dia memilih untuk berdoa di luar gereja dan bukan di dalam gereja.Ini adalah untuk melindungi gereja dan tidak mencetuskan keutamaan di mana gereja-gereja yang diambil oleh kuasa dan dijadikan masjid.

Itulah sebab sebenar mengapa Umar enggan memasuki Gereja Suci kubur untuk berdoa. Beliau sengaja sembahyang di luar gereja untuk mengelakkan sebarang salah faham dan konflik. Beliau mahu menunjukkan bahawa walaupun umat Islam telah menakluki Jerusalem, mereka tidak mengganggu mana-mana gereja-gereja atau mengambil gereja dengan kekerasan. Gereja-gereja akan kekal gereja dan umat Islam perlu membina masjid-masjid mereka sendiri jika mereka mahu berdoa.

Saya tidak memakai songkok atau ketayap putih seperti Zul. Tetapi saya tahu sejarah saya. Dan yang sejarah apa yang berlaku apabila Umar menakluki Jerusalem. Dan yang merupakan sebab sebenar mengapa Umar menolak jemputan untuk memasuki gereja untuk berdoa. Ia adalah untuk mengelakkan sebarang salah faham dan konflik, dan bukan sebagai Zul mengikat untuk mengelirukan kita.



http://www.youtube.com/watch?v=OHFXx_ITQL8


Psssttt: kami hanya budak kampung, boleh translate apa yang termampu. semoga pembaca dapat faham bahasa mudah ini.

Dialog Mahasiswa Bersama Menteri

Posted: 18 Aug 2011 04:50 PM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhb0T4RhwIQGZTmhqKHElPzDG51NG9M4IWF3EqxjhUvA92fTArFjrh5-iV5jOCq-qoJZzdg5kwJkHey77QUM_WpxHM7FwnIrLOzu5Sb0-LCyohg4BNDpkc1Q1CWjym4LduInkKsJb5bEzi7/s1600/296972_258025487555166_157121810978868_962823_7749633_n.jpg

Mashitah Ibrahim cuba tegak benang basah

Posted: 18 Aug 2011 04:45 PM PDT

Pembaca anti murtad

Saya berhajat untuk membalas tulisan Dr Mashitah Ibrahim bertajuk "Isu Murtad: PAS Pilih JAIS atau DAP?" Artikel beliau disiarkan di dalam Sinar Harian pada 12 Ogos 2011.

Secara mudahnya, Mashitah cuba memberi gambaran bahawa PAS telah membuang perjuangan Islam kerana tidak menyebelahi JAIS. Mashitah juga cuba menyebar fitnah kononnya sikap dingin PAS terhadap murtad adalah kerana hubungan PAS dengan DAP.

Lupakah Mashitah parti yang beliau wakili telah meluluskan Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Pesekutuan) 1997 (Akta 559). Sesiapa yang merujuk kepada Akta tersebut akan melihat bahawa "Murtad" tidak menjadi salah satu dari kesalahan jenayah Syariah di dalam Wilayah-Wilayah Persekutuan.

Siapakah yang telah meluluskan Akta Jenayah Syariah ini? Adakah DAP? Adakah Ambiga? Adakah Gereja Methodist Damansara Utama?
Atau, bukankah yang meluluskannya adalah Umno?

Maka, bolehkah kita katakan Umno sendiri penyokong kepada murtad secara sukarela memandangkan murtad dihalalkan di Wilayah2 Persekutuan.

Tidak hairanlah Lina Joy tidak boleh didakwa di Mahkamah Syariah atas jenayah murtad memandangkan Lina Joy dibaptiskan di sebuah gereja di Brickfield (yang berada di dalam Wilayah Persekutuan).

Malahan, kalau saya mahu pergi jauh ke lubuk sejarah, Umno telah bersikap dingin terhadap murtadnya Natrah.

Allahyarham Haji Ahmad Fuad menulis dalam bukunya yang bertajuk "Ulamak Malaya Belum Bersatu dan Belum Punya Persatuan" di mana beliau menyifatkan kedudukan ulamak ketika itu umpama sampah yang tidak dihargai kerana tiada kekuatan.

Lebih-lebih lagi ketika itu ulamak telah muak dengan sikap Umno yang mengabaikan isu permurtadan Natrah, penganjuran judi loteri, fun fair, kaberat dan lain-lain.

Dan menjadi maklumat umum, usaha Allahyarham Tuan Haji Ahmad Fuad menubuhkan Persatuan Ulama Malaya telah membawa kepada tertubuhnya Partai Islam Setanah Melayu, ringkasnya PAS.

Dengan kata lain, PERMURTADAN NATRAH adalah salah satu faktor yang membawa kepada perpecahan dalam Umno yang telah membuahkan PAS. PAS ditubuhkan atas sikap Umno yang dingin dan senyap dalam isu murtadnya Natrah.

Peristiwa Natrah mengajar kita betapa tingginya toleransi Umno terhadap jenayah murtad. Sehingga sejarah mengajar kita kebangkitan orang Islam di Singapura dalam peristiwa Natrah dipimpin oleh bekas Presiden PAS (Allahyarham Burhanuddin Helmi) serta Allahyarham Karim Ghani. Umno pada masa itu bersikap senyap sunyi dan dingin.

Jangan juga kita lupa betapa Umno beberapa kali menghalang usaha PAS untuk membentangkan rang undang-undang pribadi yang bakal mengharamkan murtad. Kalau Umno ikhlas menangani murtad sudah tentu Umno yang akan membentang rang undang-undang murtad di Parlimen sekaligus mengharamkan murtad sama sekali.

Namun, Akta Jenayah Shariah yang diluluskan oleh Umno untuk Wilayah Persekutuan sendiri tidak mengharamkan murtad.

Jelaslah Umno selama ini bertoleransi dengan murtad. Rekod Umno di dalam memerangi murtad adalah amat buruk dan sangat-sangat dikesali.

Maka, apakah hak Mashitah untuk mengkritik PAS hanya kerana PAS bersikap hati-hati dengan JAIS? Bukankah JAIS sendiri tidak konsisten di dalam menangani gejala murtad?

Mengapa gereja DUMC yang kesnya tidak jelas boleh diserbu sebegitu namun Masjid Qadyani di Kampung Nakhoda terus dibiarkan beroperasi sehingga sekarang?

Amat tidak wajar bagi Mashitah memburuk-burukan PAS sebegini.

Lebih-lebih lagi UMNO sendiri mempunyai rekod yang tersangat buruk dari segi murtad.

Ada Yang Tidak Kena Pada Rosmah Mansor

Posted: 18 Aug 2011 12:00 PM PDT

http://www.klpos.com/news/2011/08/11/1_1.jpg

ada yang tidak kena!

Tiada ulasan: