Sabtu, 13 Ogos 2011

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Keputusan Perlawanan Liga Perdana Inggeris 14 Ogos 2011

Posted: 13 Aug 2011 01:05 PM PDT

England - Premier League
21:00August 13

FTBlackburn R.1 - 2Wolverhampton W.

FTFulham0 - 0Aston Villa

FTLiverpool1 - 1Sunderland

FTQueens Park R.0 - 4Bolton W.

Postp.Tottenham H.? - ?Everton

FTWigan Athletic1 - 1Norwich C.

FTNewcastle U.0 - 0Arsenal

semoga terhibur


Isu larang guna mikrofon baca al-Quran, Zahid Hamidi usah main politik murahan

Posted: 13 Aug 2011 09:34 AM PDT



Awal-awal lagi saya dah jangka pasti ada pemimpin UMNO yang akan jadikan bahan politik murahan berikutan keputusan Majlis Fatwa Pulau Pinang memutuskan bahawa bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara sebelum waktu solat subuh adalah dilarang menurut hukum syarak.

Tetapi saya tidak pula menyangka yang pemimpin tersebut adalah naib presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, seorang yang berlatar belakangkan pendidikan Islam.

Yang lebih mendukacitakan saya apabila Zahid mengaitkan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong selaku ketua agama bagi negeri Pulau Pinang dan mempersalahkan pentadbiran negeri pimpinan Lim Guan Eng.

Saya hairan kenapa Zahid tiba-tiba mempersoalkan keputusan Majlis Fatwa yang tidak berada di bawah bidang kuasa kerajaan negeri. Zahid mengaitkan pengeluaran fatwa itu dengan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang atau JAIPP dan kerajaan negeri.

Di sinilah letak kesilapan besar oleh Zahid kerana JAIPP bukanlah badan atau pihak yang mengeluarkan fatwa tersebut tetapi hanya mengedar pekeliling fatwa berkenaan kepada semua masjid dan surau di negeri Pulau Pinang.

Yang buat fatwa adalah Majlis Fatwa bukan JAIPP, oleh itu JAIPP tidak boleh dipersalahkan kerana ia tiada kuasa atau hak untuk mengeluar fatwa. Tak kan inipun Zahid tidak tahu.

Zahid juga kurang bijak dan salah apabila dia menuduh kononnya larangan yang dikeluarkan oleh JAIPP adalah atas arahan pentadbiran kerajaan negeri. Amat jelas Zahid bermain politik murahan kerana pentadbiran negeri tiada kaitan dan kena-mengena dengan pengeluaran fatwa. Ini dijelaskan oleh Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Abdul Malik Abul Kassim.

Sebuah NGO yang dinaungi oleh semua jawatankuasa kariah masjid seluruh Pulau Pinang diketuai oleh Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang, Datuk Seri Yusof Latif menerima dan menghormati keputusan Majlis Fatwa Pulau Pinang dan menasihati semua masjid dan surau akur akan larangan itu. Jadi, kenapa Zahid Hamidi pula yang melenting tak tentu pasal jika bukan kerana dia sengaja mempolitikkan isu.

Zahid juga menuduh kerajaan negeri Pulau Pinang sebagai tidak sensitif terhadap agama Islam dan ia seharusnya merujuk fatwa itu kepada Agong.

Dalam pada itu, Mufti Kerajaan Negeri Perlis Dr Juanda Jaya menyokong tindakan Majlis Fatwa Pulau Pinang agar suara bacaan al-Quran tidak dikuatkan melalui pembesar suara sebelum waktu solat subuh.

Perlis sokong kenyataan itu dan Perlis dah lama kuatkuasakan larangan itu di masjid dan surau, kata Dr Jaunda sambil menjelaskan bahawa mikrofon masjid hanya boleh laungkan azan waktu subuh sebanyak dua kali sahaja, pertama 30 minit sebelum subuh dan kemudian azan subuh. Saya ingin tahu daripada Zahid adakah kerajaan negeri Perlis juga tidak sensitif terhadap agama Islam ....

Dr Juanda berkata ia adalah amalan yang menepati kehendak sunah Nabi Muhammad s.a.w.

Sementera itu, mantan Mufti Perlis Prof. Madya Dr Mohamad Asri Zainul Abidin juga menyokong fatwa tersebut yang disifatkannya sebagai arahan nabi dan selaras dengan kehendak syarak.

Dr Asri, anak kelahiran Pulau Pinang, berkata apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan.

Sumber


Jenis menteri yang bodoh tak boleh nak ajar!

Bekas Bakal Pengganti MB Kelantan Selar Exco YB Husam Nak Bina Lebuhraya Di Kelantan

Posted: 13 Aug 2011 07:00 AM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYzLLkR9IHak_vEu4LjxLzTXCXW_jV6xFNipNdueDDFlu-Y-BlUuhctGvJl7OvfM5Fp6w3QxIV36ZrpGvVIEDWP0JDtaOMZWxSc8096Jd1L8E_9A6ADmVxeTJ-dNUl2fcL5ZzLLvZ0hBA/s1600/Poster+Datuk+Awang+Adek+Hussin.JPG

Awang Adek ragui janji kerajaan Kelantan bina lebuh raya

BACHOK 13 Ogos – Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin hari ini meluahkan keraguannya berkenaan janji kerajaan Kelantan untuk membina lebuh raya bertol menghubungkan Kota Bharu-Kuala Krai.

Ini kerana kata beliau, rekod janji kerajaan negeri pimpinan Pas itu terlalu buruk sepanjang 20 tahun mentadbir Kelantan.

"Banyak janji yang dibuat tidak ditunaikan termasuk berjanji untuk membina jambatan menyeberangi Sungai Kelantan," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan zakat kepada penduduk miskin Beris Kubur Besar, di sini.

Awang Adek mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa yang mengumumkan Kelantan akan membina lebuh raya bertol empat lorong menghubungkan Kota Bharu-Kuala Krai.

Husam dilapor berkata, kerajaan negeri memutuskan membina sendiri lebuh raya sepanjang 63 kilometer bernilai RM1.9 bilion itu selepas permohonan mereka di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan tidak mendapat perhatian kerajaan Pusat. – Bernama

mung lagi teruk awe woi. orang bachok meluat sangat doh kat mung!

mu tanya la puak umno kelantan macam mana

kecek jah pandai mung! macam ni nak ganti tok guru?

puak umno buat jambantan sampai 7 tahun baru nak siap?

duit dok pakat perabis kat geng sendiri!

rakyat kelantan merana dengan projek terbengkalai puak mung!


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuqHuAsjb6deQSaRKw36UH9bBLXuzQLCArto4JwOdStR6_XN-Kl52CX38SLbBEFdb5pCvYrXPxUqFKcsyUkTZTawXlVpBNEuNOjjmvcRG_mo2TI1r9-qgfA81GJI9hnuxhTkpWaNDfoa_1/s1600/Awang+Adek+01.jpg

kenyataan jahil nak membodek yang memakan diri

-pembantu admin-

Isu Gereja: Kenyataan Terkini Mat Sabu

Posted: 13 Aug 2011 05:44 AM PDT

Bawa ke mahkamah jika ada bukti Muslim dimurtadkan, PAS gesa Jais

Oleh Clara Chooi


KUALa LUMPUR, 13 Ogos – PAS mengumumkan pendirian rasminya mengenai serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja minggu lalu sambil menegaskan, agensi itu harus mengambil tindakan segera jika ada bukti penganut Kristian memurtadkan Muslim.

Pemimpin-pemimpin PAS berkata keputusan tersebut selari dengan kedudukan parti itu yang diasaskan mengikut prinsip Islam.

Malah kata mereka, PAS tidak akan berkompromi dalam isu-isu yang menyentuh hal ehwal Islam.

"PAS sebuah parti Islam. Perlembagaan kami mengatakan bahawa Islam adalah asas kami dan al-Quran.

"Keutamaan PAS adalah mempertahankan kesucian Islam, tiada kompromi apabila ia berhadapan untuk mempertahankan kepercayaan (kami)," kata Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu selepas mempengerusikan mesyuarat biro politik di sini petang ini.

"Kami mengambil pendirian bahawa jika Jais ada bukti yang secukupnya, mereka harus mengambil tindakan segera ke atas mereka yang mahu menukar agama orang Islam atau merosakkan kepercayaan Islam mengikut peruntukan Enakmen Islam Negeri Selangor," kata Mohamad.

Kata beliau, biro politik mengadakan mesyuarat petang ini untuk memutuskan pendirian parti itu berhubung kontroversi semasa.

Bagaimanapun ketika ditanya sama ada parti itu merestui serbuan Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub yang turut hadir berkata, "tidak."

Kemudian, Mohamad menambah, PAS hanya akan menyokong tindakan Jais jika ia ada bukti kukuh wujudnya usaha mahu memurtadkan orang.

Sebelum ini pemimpin-pemimpin PAS kelihatan berbelah bahagi berhubung pendirian mereka dalam isu ini.

Mengenai rancangan PAS mahu mengadakan pertemuan dengan pengurusan gereja, Setiausaha Agung parti Datuk Mustafa Ali mengesahkan sudah menerima surat untuk mengadakan pertemuan Selasa ini.

Bagaimanapun menurut beliau, Jais menolak untuk mengadakan pertemuan, dipercayai atas nasihat Sultan Selangor memandangkan siasatan mengenai insiden 3 Ogos lalu belum lengkap.

"Kami menghormati keputusan mereka," kata Mustafa.

Dalam pada itu seorang lagi Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar menggesa Jais mempercepatkan siasatan bagi mengelakkan pelbagai spekulasi mengenai isu sensitif terbaru ini.

Ketika ditanya sama ada keputusan hari ini akan menjejaskan hubungan parti itu dengan rakan-rakan bukan Islam dalam Pakatan Rakyat, Mohamad tidak bersetuju dengan andaian sedemikian.

"Ini adalah asas kepada perjuangan parti. Tiada sebab ia akan menjejaskan hubungan," katanya lagi.

Beliau juga menafikan khabar angin dalam blog-blog pro-Umno mendakwa pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat cuba campur tangan bagi mengelak Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) daripada menyita bangunan Gereja Methodist Damansara Utama.

Blog itu menambah, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, Exco Kerajaan Negeri Teresa Kok dan Adun Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad telah menghubungi MBPJ agar menghentikan kerja menyita bangunan gereja itu.

Gangguan manusia atau bencana alam?

Posted: 13 Aug 2011 05:40 AM PDT

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) amat sedih dengan kejadian tanah runtuh yang berlaku di Kampung Sungai Ruil, Cameron Highlands yang telah meragut tujuh nyawa.

Sementara punca kejadian tanah runtuh yang melanda penempatan Orang Asli tersebut disiasat oleh pihak berkuasa, terdapat spekulasi bahawa kerja membersih tanah dan kerja tanah berdekatan penempatan itu untuk pembangunan perumahan oleh sebuah sebuah syarikat berkemungkinan telah menyumbang kepada bencana itu.

CAP telah memaklumkan kepada pihak berkuasa dalam surat bertarikh 26 Mei 2011 berhubung kerja tanah secara besar-besaran untuk pembangunan projek selepas menerima aduan daripada penduduk tempatan dan pelancong yang berang dengan keadaan itu.

Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah mengarahkan pihak kontraktor supaya menjalankan kerja kawalan dan penstabilan cerun memandangkan kawasan itu terdedah dan berpotensi untuk terhakis.

Persoalannya ialah adakah pembangunan projek ini menjadi pemangkin bencana di Kampung Sungai Ruil?

Walaupun aduan dan amaran awal telah dibuat, kami merasakan bahawa tindakan wajar yang berkesan tidak diambil. Jika pihak berkuasa telah memantau dengan teliti sekitar Kampung Sungai Ruil, mengesan tanda awal kegagalan cerun dan bahaya yang akan berlaku, mungkinkah bencana ini boleh dielakkan?

Terdapat lebih daripada 600 kematian akibat tanah runtuh sejak 1973. Siapakah yang bersalah terhadap kematian ini? Dalam banyak kejadian, alam telah dipersalahkan, menyebabkan pesalah sebenar terlepas dan bebas.

Mengambilkira bahaya geologi yang serius yang telah menyebabkan kematian, kecederaan, kerosakan dan pemindahan penduduk, kerajaan Malaysia telah mewujudkan Pelan Induk Cerun Negara (National Slope Master Plan - NSMP) 2009-2023 yang antara objektifnya ialah untuk mengurangkan risiko sebelum tanah runtuh berlaku.

NSMP menyatakan bahawa di Malaysia, daripada 1973 hingga 2007, kira-kira 440 tanah runtuh dilaporkan. Terdapat juga lebih beribu-ribu kejadian tanah runtuh dan kegagalan cerun kecil yang 'tidak dilaporkan'.

Jumlah kerugian ekonomi akibat daripada kejadian tanah runtuh adalah dianggarkan lebih daripada RM3 bilion dalam tempoh 35 tahun lalu.

Kerajaan Malaysia mempunyai pelan induk cerun, butiran lengkap, komprehensif dan rangka kerja dasar yang berkesan, strategi dan pelan tindakan untuk mengurangkan risiko daripada kejadian tanah runtuh di kawasan cerun di seluruh negara.

Adakah pelan tindakan ini dilaksanakan dengan cekap dan berkesan?

Ramai daripada kita melihat bukit yang tandus, cerun yang terdedah akibat kerja tanah, pembangunan dan tanah runtuh ketika memandu sepanjang jalan utama dan lebuh raya di negara ini.

Kami bimbang cerun yang terdedah ini akan menjadi bencana yang akan datang. Kami berharap pihak berkuasa yang bertanggungjawab juga telah melihat kawasan yang terdedah kepada tanah runtuh dan tertanya-tanya sama ada tindakan telah diambil.

Apabila bencana berlaku, kami tahu bahawa tindakan yang wajar tidak diambil.

Kesan pembangunan di atas bukit, tanah tinggi dan hutan yang berleluasa akan berterusan jika pihak kerajaan membenarkannya.

Alam mempunyai batasannya dan kemerosotannya biasanya memberi kesan buruk dan bebanan berat kepada komuniti miskin dan penduduk asli. Tanpa mengambilkira kesan terhadap alam sekitar, pembangunan ekonomi akan melenyapkan sumber alam.

Kerajaan, ahli perniagaan dan pengguna perlu mula bertindak secara bertanggungjawab untuk kebaikan diri dan generasi akan datang sebelum bencana yang lebih dahsyat menimpa kita semua.
Penulis adalah presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP)

Tsu Koon Selar Amaran Ezam. Presiden Gerakan Bukan Lembik

Posted: 13 Aug 2011 02:59 AM PDT

Tsu Koon: Sikap Ezam ugut mahu bakar portal berita tidak boleh diterima

Oleh Syed Mu'az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 13 Ogos – Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini menyelar tindakan Senator Ezam Mohd Nor yang mengugut mahu membakar pejabat portal berita The Malaysian Insider dan Malaysiakini yang beliau dakwa sebagai ejen pengkhianat Islam.

Tegas Koh, tindakan Ezam, bekas pengikut setia Datuk Seri Anwar Ibrahim, sangat tidak bertanggungjawab dan tidak boleh diterima.

Beliau juga berkata tindakan Ezam itu terlalu mengikut perasaan apabila mengulas tentang kontroversi "serbuan" ke atas Gereja Methodist Damansara Utama oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) pada 3 Ogos lalu.

"Dalam amalan demoktrasi, Ezam mempunyai hak untuk menyatakan pendirian dalam mempertahankan Islam dan juga melahirkan kebimbangan dengan kegiatan memurtadkan orang Islam yang kini sedang disiasat (Jais).

"Jika beliau mengatakan laporan portal berita ini salah, beliau perlu membahaskan secara jelas, sediakan fakta-fakta dan bukti yang kukuh atau ambil tindakan perundangan," katanya dalam satu kenyataan.

Koh menambah tindakan membuat ugutan sebegitu tidak menggambarkan sikap seorang senator yang sepatutnya memberikan contoh kepada rakyat.

Koh yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, tindakan itu juga akan menjatuhkan imej Ezam dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang diwakili beliau.

"Malangnya beliau telah menggunakan pengaruhnya untuk membantah dan membalasnya, beliau juga membenarkan dirinya dipengaruhi oleh emosi dan sentimen yang akan memberikan kesan negatif.

"Dengan menggunakan kenyataan bersifat ugutan, beliau bukan sahaja merosakkan imejnya selaku senator tapi juga pertubuhan yang diwakilinya," katanya.

Semalam Ezam semasa perhimpunan aman berhubung isu murtad pertahankan JJais di pekarangan Masjid Negeri, Shah Alam melancarkan perang ke atas The Malaysian Insider dan Malaysiakini yang didakwa beliau sebagai "ejen kepada pengkhianat Islam."

"Kita sedia berperang dengan mereka... kita akan lancarkan perang habis-habisan jika mereka tidak hentikan dengan ejen mereka Malaysiakini, (The) Malaysian Insider yang biadap kepada Jais, kononnya mereka menceroboh masuk gereja.

"Kita beri anda amaran terakhir. Jika anda tidak hentikan sampah ini, kita akan bakar pejabat anda," katanya.

Dalam ucapanya itu Ezam juga memberi amaran kepada kumpulan Kristian agar menghentikan kegiatan memurtadkan Umat Islam sekiranya tidak mahu berdepan dengan "perang."

Kata Ezam, "masalah besar" akan berlaku sekiranya kumpulan Kristian meneruskan kerja-kerja memurtadkan umat Islam walaupun perkara itu tidak dibenarkan oleh Perlembagaan Persekutuan.

Tambah Koh, dengan semangat 1 Malaysia semua pemimpin termasuk Ezam perlu menunjukkan sikap yang tidak bertentangan dengan prinsip itu.

"Rakyat Malaysia tahu komitmen dan amalan kita, 1 Malaysia yang ditonjolkan sepatutnya menunjukkan komitmen dan perpaduan.

"Dengan semangat 1 Malaysia, setiap pemimpin perlu bercakap dan bertindak dengan berdasarkan tanggungjawab dan menyelesaikan segala salah faham, kontroversi atau konflik bukan menyemarakkan lagi kemarahan," katanya.

Sheikh Zahid Tantawi Bidas Keputusan Fatwa Mufti Pulau Pinang

Posted: 13 Aug 2011 01:45 AM PDT

Umno: Pulau Pinang tak sensitif isu agama

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, berkata tindakan Jabatan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) melarang masjid dan surau menghentikan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh di negeri itu tidak akan berlaku jika kerajaan negeri Pulau Pinang sensitif terhadap agama Islam.

Beliau berkata, perkara itu berlaku kerana kerajaan yang memerintah negeri berkenaan adalah parti yang langsung tidak sensitif terhadap isu-isu agama Islam.

"Saya amat dukacita fatwa yang dikeluarkan oleh JHEAIPP yang selama ini tidak ada sebarang kajian dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai larangan itu," katanya kepada pemberita di Bagan Datoh hari ini.

Ahmad Zahid berkata, larangan yang dikeluarkan oleh JHEAIPP itu adalah arahan daripada pentadbiran kerajaan negeri.

Beliau berkata, kerajaan negeri Pulau Pinang seharusnya merujuk fatwa itu kepada Yang Di-Pertuan Agong selaku ketua agama.

Katanya, apa yang dikhuatiri sekarang ialah larangan tersebut akan menjadi ikutan kepada negeri lain yang diperintah oleh Pakatan Rakyat.

"Biarpun kita menghormati agama lain, sebagai sebuah negara yang menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi, amalan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara harus dihormati," katanya.

Beliau berkata, "dalam soal agama dan bangsa, jangan harus berbeza pendapat walaupun mempunyai fahaman politik yang berlainan, kita harus bersama dalam menegakkan syiar Islam.

"Mereka yang menjadi pemimpin parti politik hendaklah senada memberikan pendapat, jauh sekali memberi pendapat politik sebagai fatwa Islam," katanya.

- Bernama

kami tak sempat nak tulis kelulusan agama dan keturunan warank sheikh ini disebabkan terlalu panjang senarainya.

bercakap satu pun takda nas dan hadist sebagai rujukan jika tidak setuju.

bercakap merapu dan membuta tuli.

jelas terpancar kebodohan dan kedungu dalam fikiran sheikh ini.

anda boleh google sendiri erk kelulusan sheikh zahid. tu pun kalau jumpa :)


Psssttt: kami budak kampung. walaupun kami jahil, tapi sedikit sebanyak kami tahu apa yang patut bercakap.

tambah-tambah lagi fatwa dari mufti.

Gambar: Minit Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang. Blog Umno Tolong Baca

Posted: 13 Aug 2011 12:16 AM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPYnYrrPz3RWtYVvYPjj2lbhkkl0zhyphenhyphenrylsvfUpToploFD3aDbKfOIg_A862FUGIVpwz0d5NLCu1yvD7SjhmakBSE89XDU_CA251km1ge1Xeq6aNZZXco2sVk78NmftKeUzisqGzaowPE/s1600/%253D%253Futf-8%253FB%253FTWluaXQgTWVzeXVhcmF0LmpwZw%253D%253D%253F%253D-738678

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi76KivY0n8USeEsvXbhmsCuDuIZ_Hafj-t926N-vL9N9qX8osPg9fZ9GdfT9Gk-0EXUKYYFnzopbuCplAz_BnbV8AMSVEvIBsvPNgDEhEpfdIcT6thZ3lSWNbyz9rc_b9q3jmhpuGq3GY/s1600/%253D%253Futf-8%253FB%253FS2VoYWRpcmFuLmpwZw%253D%253D%253F%253D-739408

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhzsO1qtT5L7PFmuQna3OmjmX7bcGCMv48frLIw1Ewr0ER5IKtK350E8_-6obNSkVJRhldeqVN04FtnrhLofFasRVuQ-8f02slW6jUPggikGP4ZKGar9j5TLQUriPnvTaFlegdClIXiVvo/s1600/%253D%253Futf-8%253FB%253FRGFsaWwuanBn%253F%253D-739978

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbLB5N6aumqClnWdrU-ZFHilc_9z_RB4UYtUnvpCz4s5BLBO3oT3HBFSGScAiGty6DMTq8v7xGh1NnWx9FaLT00uG6SVQApa4mbw6ERyrs2la137S_YyS4VujE73N9u0Wt3ogcEKPwoFA/s1600/%253D%253Futf-8%253FB%253FSU1HMDA2ODYtMjAxMTA4MTItMTEyNC5qcGc%253D%253F%253D-740507

tolong baca dengan hati yang lapang

puak umno memang tak boleh terima macam ni

mereka dah alim kan sekarang

anti murtad beb

kahkahkahkahkahkahkahkahkah

ppppuuuihhhh la!


Gambar TG Nik Aziz Selepas Sumbangan Dun Chempaka

Posted: 13 Aug 2011 12:04 AM PDT

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/263392_2306961955821_1302456955_2903374_6883141_n.jpg

semoga tok guru sentiasa sihat dan hidup dalam keberkatan selalu

Saya Menyokong Keputusan S.S Mufti Pulau Pinang

Posted: 12 Aug 2011 08:16 PM PDT

Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Saya amat bersetuju dengan keputusan Jabatan Mufti Pulau Pinang yang mengeluarkan arahan agar suara bacaan al-Quran tidak dikuatkan melalui pembesar suara seperti yang berlaku di kebanyakan masjid sebelum waktu solat. Fatwa atau arahan ini bagi saya selaras dengan kehendak syarak. Seperti yang lepas, saya berpegang kepada alasan-alasan berikut menyokong keputusan berkenaan;

1. Apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan. Adapun selain dari itu, tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain. Bahkan perbuatan itu dilarang oleh Nabi s.a.w. Apatah lagi dalam Islam ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian tertentu yang diizinkan oleh syarak.

2. Walaupun bacaan al-Quran dan zikir amatlah baik. Namun kita tidak boleh memaksa orang lain mendengar bacaan kita. Mungkin orang lain ingin membacanya sendiri, atau ingin membacanya pada waktu lain, atau mereka sedang sakit atau ada anak kecil yang tidur, atau mereka tidak difardukan solat seperti wanita yang haid atau bukan muslim dan lain-lain.

3. Ramai orang bukan muslim keliru antara azan dan bacaan-bacaan selain azan yang dilaungkan menerusi corong pembesar suara. Mereka menyangka bacaan-bacaan itu adalah azan yang disuruh oleh Islam, lalu mereka bersangka buruk dengan Islam yang harmoni ini. Apatah lagi bacaan itu mengambil masa yang lama, sedangkan azan yang sebenar tidak lebih dari lima minit.

4. Sebenarnya, Nabi s.a.w sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah lain. Dalam hadis Nabi s.a.w, kata Abu Sa'id al-Khudri:

"Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: "Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat" (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih).

Dalam hadis ini Nabi s.a.w melarang mengangkat suara bacaan di masjid sehingga mengganggu mereka yang lain yang sedang beribadah, atau menyakitkan orang lain. Jika mereka yang berada dalam masjid yang memang bersedia untuk beribadah pun, tidak dibenarkan untuk diangkat suara bacaan sehingga mengganggu konsentrasi mereka, mana mungkin untuk dikuatkan suara bacaan melalui pembesar suara sehingga menggangu mereka yang di luar masjid. Mungkin mereka itu mempunyai anak kecil, orang sakit dan seumpamanya.

Ulama besar di zaman ini, Al-Syeikh Muhammad Salih al-Uthaimin r.h mengulas hadis ini dengan katanya:

"Realiti hari ini menyaksikan apa yang disebut oleh hadis ini. Ini yang kita lihat mereka yang melakukan hal ini dengan menunaikan solat menggunakan pembesar suara (luar masjid). Mereka itu jika menyakiti sesiapa yang ada di sekeliling mereka, maka mereka berdosa..tiada syak lagi meninggal perbuatan ini lebih afdal yang pada hakikatnya tiada faedah pun, sebab insan tidak bersolat dengan mereka yang di luar masjid, sebaliknya dengan mereka yang berada dalam masjid..dengan itu kita berpesan kepada saudara-saudara kita, khususnya para imam masjid jangan lakukan ini..boleh jadi sesetengah orang telah solat dan perlu tidur dan berehat, boleh jadi dia sakit lalu terganggu dengan suara ini, boleh jadi juga masjid dekat dengan rumah, pada musim panas pula dan anak-anak kecil terganggu dengan bunyi pembesar suara. Kesimpulannya, masalah ini telah menimpa sesetengah orang sehingga mereka menyakiti jiran-jiran masjid atau rumah mereka dalam perkara yang tiada faedah baginya". (Ibn Uthaimin, Syarh Riyadh al-Salihin: http://www.ibnothaimeen.com/all/eBook-o.shtml).

Bayangkan kenyataan ini dikeluarkan oleh ulama besar dan terbilang tersebut di negara Saudi Arabia yang penduduknya kesemuanya muslim. Bagaimanakah pula bagi negara yang seperti kita.

5. Ulama silam juga telah mengingatkan hal ini, bahawa bacaan-bacaan lain di menara-menara masjid adalah dilarang kerana boleh mengganggu orang ramai. Al-Imam al-Hafizd Ibn Jauzi (meninggal 597H) pernah berkata:

"Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara munkar". ( Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah).

Ini adalah larangan ulama pada zaman yang belum ada pembesar suara yang gangguannya tidaklah setakat mana, bagaimana jika mereka melihat keadaan pembesar suara pada zaman ini?

Maka, dengan itu memang wajar arahan meminta dielakkan bacaan-bacaan yang dibuat melalui pembesar suara yang boleh mengganggu orang luar dan dalam masjid. Mematuhi hal ini bukan kerana isu politik semata, tetapi itu arahan Nabi s.a.w. dan juga menjaga Islam yang harmoni. Umat Islam Pulau Pinang sepatutnya menyokong keputusan ini, dan saya menyokongnya.

Bila Amanah mahu tunjuk belangnya?

Posted: 12 Aug 2011 08:00 PM PDT



Oleh Subky Latif

SUDAH dua minggu Tengku Razaleigh melancarkan penubuhan Angkatan Amanah Merdeka atau Amanah, namun belum diketahui apa kegiatan dan rancangannya.

Ia hanya diketahui dengan apa yang diumumkan pada hari pelancarannya iaitu, ia mahu jadi NGO yang menghidupkan legasi kemerdekaan yang diamanah oleh Tunku Abdul Rahman Putra dan fokas awalnya adalah tentang kepincangan pimpinan Perdana Menteri Najib dan halatujunya.

Oleh kerana ia didukung oleh bekas menteri dan timbalan menteri Barisan Nasional serta bekas menteri negeri dan exco, maka tentulah NGO orang-orang politik yang kurang aktif atau sudah tidak aktif itu menarik perhatian.

Tetapi selepas pelancarannya ia seperti tenggelam dalam gelombang Tengku Razaleigh dikatakan dilamar kerabat Pakatan Rakyat bagi menggantikan tempat Datuk Seri Anwar Ibrahim kiranya politiknya tersekat oleh keputusan mahkamah nanti.

Sepatutnya Tengku Razaleigh dan Amanahnya yang boleh meributkan suasana kerana dipercaya akan menjadi pengkritik terbuka dari dalam Barisan Nasional.

Apakah ia hanya sekadar menjadi pengkritik bebas atau ia menjadi medan pemberontak penyokong BN yang tidak selesa dengan pimpinan Najib dan kerajaan sekarang?

Kemunculan pemberontak dalaman parti dan penyokong kerajaan selalunya mengancam pimpinan ketua kerajaan. Inilah menyebabkan pimpinan Perdana Menteri Margret Thatcher mengakhiri pemerintahan Parti Konservatifnya selama 17 tahun di Britian dan demikian juga yang terjadi kepada Perdana Menteri Tony Blair yang pernah berjaya mengetuai Parti Buruh memenangi tiga kali pilihan raya Britain.

Apakah Ku Li dengan Amanahnya akan memulakan gerakan bagi menggantikan pimpinan Perdana Menteri Najib yang dirasakan sebagai ketua kerajaan dan kerajaan Malaysia yang paling bermasalah dan lemah sejak merdeka? Itulah yang ditunggu dan hendak diperhatikannya.

Tetapi Amanah seolah-olah telah ditampar oleh bom asap yang di bawa Anggota Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim yang dikira agen Najib yang belum diumumkan menjadi Umno semula. Bom asap itu datang dari penyokong Najib dalam Umno tetapi cetusannya adalah bagi menjaga Umno dari menerima kesan atas politik Ku Li itu.

Ku Li lalu ditempelak pernah dirisik oleh kerabat Pakatan Rakyat bagi menjadi penyambung kepada kepimpinan Anwar mara menuju ke Putrajaya kiranya ia berdepan dengan halangan. Apakah ada asas tempelak itu dan adakah Ku Li adalah orang yang berminat untuk mengambil tempat itu adalah menjadi perkara kedua.

Tetapi sudah bergelombang atmosfera politik negara gara-gara bom asap bebas Bayan Baru itu. Kerabat Pakatan Rakyat terpaksa bersilat menangkis gas bom asap itu hingga ia mengurangkan sementara kelancarannya bergerak ke Putrajaya.

Dengan bom asap itu Ku Li dan Amanahnya tenggelam dalam asapnya hingga menyebabkan orang tidak teringatkan Amanah. Dan Ku Li sendiri senyap seribu bahasa. Dia tidak membuat sebarang respons terhadap bom asap itu dan membiarkan Pakatan Rakyat bersilat menangkisnya.

Dan Ku Li dan Amanah juga diam hingga tidak diketahui apa yang hendak dibuatnya bagi memanas jentera programnya.

Demam pilihan raya sudah rancak. Bila pilihan raya tidak diketahui. Tetapi ia sudah tidak lama. Dan Amanah tidak boleh lama menunggu untuk membangkit program dan kegiatannya.

Mungkin ia belum dibenarkan bergerak selagi tidak didaftarkan. Tetapi Amanah adalah NGO politik yang tidak terikat banyak dengan pantang larang pendaftaran pertubuhan. Dan tempoh bekerja Amanah pun tidak banyak sangat bagi meraih faedah dari suasana dan perkembangan politik kita.

Masa yang ada pada Amanah ialah tempoh menjelang pembubaran Parlimen dan sebelum pilihan raya. Apa yang Amanah hendak buat dan hendak capai adalah dari kegawatan yang melanda kerajaan, Umno dan Najib sekarang. Itulah tempoh kesempatan terbaik bagi Ku Li dan Amanah untuk merebut sesuatu.

Apabila Parlimen dibubarkan, tidak banyak lagi yang Ku Li dapat buat kerana kedudukannya sendiri pun akan ditentukan oleh keadaan itu. Ku Li tidak boleh banyak kerja lain melainkan menumpukan penuh masa dan tenaga di Gua Musang.

Sama ada dia dicalonkan semula oleh BN atau digugurkan, dia terpaksa mempertahankan kerusi Parlimen Gua Musang itu atas apa calon sekali pun. Kalau Ku Li digugurkan, Ku Li terpaksa menumpukan usaha bagi mendapatkan persetujuan Pakatan Rakyat memberi laluan kepadanya. Pakatan Rakyat tidak akan memberi laluan kiranya Ku Li sekadar hendak mempertahankan kerusinya.

Apakah PAS pada keadaan demikian memberi konsesi sama seperti yang diberi kepada Ibrahim Ali pada PRU 2008 dulu? Mungkin Ku Li bukan Ibrahim Ali tetapi PAS ada pengalaman yang baik.

Masa itu tiada lagi peluang bagi Ku Li bagi mewarwarkan Amanah di luar Gua Musang. Masa bagi Amanah menunjukkan belangnya adalah sekarang. Inilah masa untuk mendedahkan belang Najib dan kerajaannya. Barulah ada erti dan sengatnya pelancaran Amanah itu.

Bn Dalam Keadaan Terdesak !

Posted: 12 Aug 2011 07:42 PM PDT



Oleh: Zamsha

TIDAK pernah terjadi dalam sejarah politik tanahair, Umno dan Barisan Nasional (UBAN) berada dalam posisi yang sangat terdesak seperti sekarang. Pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh para pemimpin Pakatan Rakyat (PR) terhadap konspirasi penuh terancang, terutama sekali manipulasi terhadap sistem daftar pemilih oleh pihak yang diamanahkan, mengundang banyak persoalan yang tidak mampu lagi dijawab.

Semakin banyak jawapan cuba diberikan, semakin menelanjangkan segala penyelewengan yang dilakukan. Dalam debat yang dianjurkan oleh sebuah akhbar tempatan, jawapan orang kanan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah diejek oleh khalayak yang semakin mual dengan penyelewengan yang cuba dilemak maniskan dengan ayat yang berbelit-belit.

Kemunculan tokoh-tokoh seperti Ambiga Sreenevasan, A.Samad Said, Marina Chin serta penyertaan Marina Mahathir dalam perhimpunan aman 9 Julai segera melakar gaya baru dalam lanskap siasah tanahair. Satu hal yang lebih menarik ialah kerisauan dan keprihatinan golongan sasterawan terhadap segala macam kebobrokan yang menjangkiti dunia politik tanahair . Selama ini golongan sasterawan sering dilabel bisu dan memilih jalan selamat. Berkecuali dalam banyak hal. Namun tindakan empat orang Sasterawan Negara iaitu Shahnon Ahmad, Muhammad Haji Salleh, Nordin Hassan dan Anwar Ridhwan mengeluarkan kenyataan bersama yang tegas menyokong perjuangan yang dirintis oleh A.Samad Said untuk menjayakan agenda 9 Julai dan meminta pihak berkuasa membebaskan enam tahanan mengikut Ordinan Darurat (EO) merupakan satu hal yang sihat untuk demokrasi.

Penglibatan tokoh-tokoh bukan partisan dalam pelbagai bidang itu membuktikan betapa situasi politik negara sekarang sedang berada dalam satu kedudukan yang membimbangkan banyak pihak. Mereka tentunya tidak akan bersuara dan bertindak jika proses demokrasi itu berjalan lancar dan sihat sifatnya. Malangnya, ketika pihak di seberang sana tidak berhenti mulut mereka mendewa-dewakan demokrasi, pada masa yang sama otak, tangan dan kaki mereka berkerjasama merencana strategi bagi membunuh demokrasi.

Hanya para pemimpin persatuan-persatuan penulis di seluruh negara yang masih lagi menikus dan membisu seolah-olah kaki mereka tidak pernah berpijak di bumi nyata. Hal ini membayangkan kepada kita betapa mereka tidak melihat segala penyelewengan yang berlaku di hadapan mata sebagai masalah buat mereka dan generasi mereka pada masa hadapan. Para peneraju persatuan penulis terus mengambil sikap berkecuali dan memilih jalan selamat kerana sebab yang hanya mereka dan kelompok mereka sahaja yang tahu.

Perlakuan sebegini sangat kontra dengan sikap dan keberanian yang mereka curahkan dalam karya-karya mereka. Seniman besar dari negara tetangga seperti Pramoedya Anantatoer dan W.B Rendra bukan sekadar garang di kertas, tetapi turut sama beraksi di pentas perjuangan.

Alasan lapuk seperti semua ahli dan parti politik adalah sama yakni untuk merebut kuasa merupakan satu tindakan pelarian yang nyata tidak bertanggungjawab. Allahyaraham Usman Awang sendiri pernah berkata golongan sasterawan harus mempunyai sikap dan tidak sewajarnya berkecuali. Sekurang-kurangnya mereka perlu memilih antara yang hak dengan yang batil.

Terbaharu kemunculan Tengku Razaleigh Hamzah menerusi wadah Amanah Merdeka (Amanah) sekali lagi mengejutkan mimpi-mimpi indah para pemimpin UBAN. Kemunculan Tengku bersama enam Timbalan Presiden iaitu tokoh-tokoh yang punya wibawa dan tidak asing lagi seperti Ong Tee Kiat, S.Subramaniam, Kadir Sheikh Fadzir, Bujang Ulis, Wilfred Bumburing dan Daniel Tajem serta barisan Naib Presiden antaranya bekas Pengerusi Majlis Peguam, Ragunathan Kesavan dan Wan Saiful Wan Jan, Pengarah IDEAS sekali lagi membuatkan para pemimpin UBAN berada dalam keadaan yang begitu cemas.

Mesej yang ingin dikongsi oleh Tengku Razaleigh dan teman-temannya menerusi ucapan beliau dalam Majlis Pelancaran Amanah sangat jelas. Tengku menyeru agar seluruh warga Malaysia memerangi rasuah, kronisme dan krisis perkauman yang sedang diamalkan secara berleluasa di negara ini. Katanya rakyat Malaysia tidak mampu lagi berpeluk tubuh terhadap segala kepincangan yang berlaku di hadapan mata. Kehadiran Amanah yang muncul selepas tarikh keramat 9 Julai bagai sengaja diatur sedemikian rupa bagi mengekalkan momentum sokongan rakyat. Rakyat dengan penuh debar menanti aksi selanjutnya dari Amanah.

Jika diteliti daripada barisan para pemimpin Amanah seperti Bujang Ulis, Wilfred Bumburing, Daniel Tajem dan Patau Rubis ia seakan memberikan satu isyarat baharu betapa negeri-negeri simpanan tetap UBAN sudah semakin dirobek-robek oleh pihak pembangkang. Adalah dijangkakan, Sabah dan Sarawak bukan lagi negeri yang bakal menyumbangkan kerusi yang banyak bagi memastikan UBAN terus berkokok di Parlimen. Isyarat tentang perkara ini sudah kelihatan jelas ketika Pilihanraya Negeri Sarawak tempohari.

Selain daripada kehadiran tokoh-tokoh dari Sabah dan Sarawak, beberapa nama besar dalam politik Malaysia seperti Ong Tee Kiat, S. Subramaniam dan tidak ketinggalan bekas Presiden Majlis Peguam, Ragunathan Kesavan diyakini dapat menarik lebih ramai kaum Cina dan India bagi bersama-sama bergerak seiringan untuk memastikan dominasi kekuasaan UBAN berakhir pada PRU ke-13 nanti.

Segala perkembangan yang berlaku semenjak akhir-akhir memperlihatkan UBAN semakin bersendirian dalam menghadapi hari-hari terakhir mereka.

Syarikat GLC Jangan Tunduk Pada Tekanan Nazri. Harus Berani!

Posted: 12 Aug 2011 06:12 PM PDT

Kes Tajuddin Ramli: GLC kecewa, dakwa penjelasan Nazri kelirukan

Oleh Debra Chong


KUALA LUMPUR, 13 Ogos — Beberapa syarikat berkaitan kerajaan (GLC) kecewa dengan langkah Datuk Seri Nazri Aziz menjustifikasikan campur tangan Putrajaya dalam kes saman ke atas Tan Sri Tajuddin Ramli dan mendakwa Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu memberi maklumat-maklumat yang mengelirukan.

Satu sumber rapat dengan beberapa pihak yang dinamakan dalam kes saman dan saman balas melibatkan bekas pengerusi eksekutif Malaysia Airlines (MAS) menekankan bahawa Tajuddin telah kalah dalam kes saman RM13 bilion ke atas Danaharta pada 2009.

Beberapa dokumen yang diperoleh The Malaysian Insider menunjukan Hakim Anatham Kasinather telah menganugerahkan RM589,143,205.57 kepada Danaharta, dua subsidiarinya dan empat pengarah urusan iaitu Datuk Azman Yahya, Datuk Abdul Hamidy Hafiz, Datuk Zukri Samat dan Datuk Kris Azman Abdullah pada 7 Disember 2009.

Hakim yang juga telah menolak saman balas RM13 bilion dibawa oleh Tajuddin ke atas Danaharta dan agensi-agensinya pada 12 November 2009.

Sumber-sumber berkata, GLC dan pengarah-pengarah mereka terkilan dengan alasan-alasan yang diketengahkan oleh Nazri bahawa penyelesaian di luar mahkamah merupakan langkah terbaik untuk menyelamatkan berbilion ringgit di pihak kerajaan akibat kes saman.

"Nazri telah mengelirukan orang ramai apabila beliau berkata jumlah tuntutan oleh syarikat-syarikat ini ke atas Tajuddin hanya setengah bilion ringgit.

"Itu sebab saya berkata kita perlu duduk dan berbincang," kata sumber itu.

Sumber itu juga menambah, dakwaan bahawa Tajuddin ada kuasa tawar-menawar dan GLC berada di kedudukan tidak memihak adalah sesuatu yang mengarut.

"Tajuddin yang berhutang dan Danaharta tidak berhutang apa-apa," kata sumber itu sambil menambah, "jadi kalau begitu apa yang perlu dirundingkan?"

Semalam, Nazri memberitahu The Malaysian Insider, beliau telah menulis kepada kesemua GLC yang terbabit awal bulan ini agar menarik balik kes saman masing-masing bernilai RM2 bilion, mengambil masa untuk mencapai perjanjian "menang-menang" dan mengakhiri saga kewangan berpanjangan melibatkan Tajuddin, orang kepercayaan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin dan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Nazri juga berkata, Tajuddin yang mempertahankan dirinya, ekoran kes saman dibawa MAS ke atas beliau disebabkan kerugian RM8 bilion dialami syarikat penerbangan nasional itu, telah membawa kes saman balas RM13 bilion.

"Jumlah tuntutan kami dibuat oleh syarikat-syarikat (GLC) ke atas Tajuddin hanya setengah bilion ringgit. Itu sebab kita kata kita perlu duduk dan berbincang," kata beliau.

Dalam kenyataan petang semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberitahu, pihaknya mahu mencari penyelesaian positif dan tidak harus dianggap sebagai penyelesaian luar mahkamah.

Tiada ulasan: