Ahad, 7 Ogos 2011

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Medan Perang Politik Malaysia Beralih Ke Internet

Posted: 07 Aug 2011 08:36 AM PDT

Oleh Alan Ting

KUALA LUMPUR, 7 Ogos (Bernama) -- Sejajar dengan perkembangan global dan kemajuan teknologi komunikasi maklumat (ICT), medan perang politik di Malaysia turut berubah dan kini telah beralih ke Internet.

Perkembangan ini mendorong pelbagai pihak menggunakan Internet untuk menyebarkan maklumat berkaitan politik, seolah-olah tiada apa yang boleh menyekat mereka daripada berbuat demikian.

Benarkah keadaan ini tidak boleh dikawal? Sesetengah pemerhati media berpendapat ia memang tidak boleh disekat atau dikawal.

"Tiada siapa boleh menapis maklumat yang dihantar melalui Twitter, Facebook atau YouTube," kata anggota Jawatankuasa Pusat MCA Datuk Ti Lian Ker.

Mesej boleh dihantar kepada pembaca di seluruh dunia hanya dengan satu klik dan tiada siapa yang boleh mengawal kandungannya, kata beliau.

"Perkara inilah yang memeningkan kepala para pengawal selia dan kerajaan kerana pengguna dan penghantar sesuatu mesej boleh menyembunyikan identiti masing-masing," kata beliau.

Ti berpendapat setakat ini kebanyakan masalah berkaitan Internet tidak ditangani dengan sewajarnya.

Pensyarah kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Dr Jeniri Amir pula berpendapat begini: Langkah kerajaan mengetatkan kawalan terhadap media tradisional mendorong semakin ramai orang memburu apa yang mereka anggap sebagai "kebenaran" melalui berita dalam talian dan ini membuka ruang kepada media dalam talian minor menguasai pendapat umum."

Beliau berkata, malah, Barisan Nasional (BN) sendiri menggunakan khidmat beberapa penulis blog untuk mengimbangi keadaan berat sebelah di Internet, walaupun langkah ini tidak memberi kesan seperti yang diharapkannya kerana hujah yang dikemukakan kumpulan penentangnya lebih mendapat sokongan.

"Lagipun, penyerang kerajaan secara dalam talian ini kelihatan lebih tersusun sebagai sebuah kumpulan yang bekerja untuk parti pembangkang dan mereka memanfaatkan isu tertentu, tidak kira sama ada betul atau tidak," kata beliau kepada Bernama.

Tindakan kumpulan itu, kata beliau, menyebabkan sesetengah golongan muda pengguna Internet menerima dengan mudah segala apa yang mereka baca secara dalam talian dan ini menutup ruang untuk berhujah secara rasional dan beradab.

"Medan perang" ini turut merebak ke kawasan pengundi Melayu di kampung kerana walaupun mereka tidak tahu menggunakan Intenet, tetapi mereka dimaklumkan oleh anak masing-masing yang cekap menggunakan kemudahan IT tentang perkara yang mereka baca dalam talian, termasuk pelbagai khabar angin, cerita separuh benar dan, malah cerita yang sengaja diada-adakan untuk memburukkan imej kerajaan.

Dr Jeniri mengambil perhimpunan haram 19 Julai di Kuala Lumpur sebagai contoh.

"Cerita dan visual tentang orang biasa yang mengambil bahagian dalam perhimpunan itu disebarkan dengan meluas untuk menggambarkan mereka sebagai wira, manakala klip video yang mengandungi kepalsuan pula disiarkan melalui YouTube. Ini merupakan cabaran besar yang perlu dihadapi BN," katanya.

Beliau berkata walaupun Internet boleh dijadikan alat untuk menyebarkan maklumat, tetapi majoriti rakyat Malaysia perlu belajar menggunakannnya secara wajar, khususnya berkaitan penyebaran mesej politik kerana terdapat keperluan untuk mengadakan perbincangan secara rasional dan menilai sesuatu pendapat secara seimbang.

"Jika sesetengah pengguna Internet terus menyelewengkan konsep demokrasi, pihak berkuasa tidak akan mempedulikan kenyataan biadab mereka, manakala pengundi yang matang pula akan menolak mereka apabila menyedari bahawa sebelum berkuasapun, kumpulan ini sudah berperangai hodoh," kata beliau.

Ahli akademik ini berkata "medan perang" Internet juga boleh membawa seseorang ke arah yang betul atau tidak betul kerana, sebagai contoh, oleh kerana terdapat begitu banyak maklumat, kebanyakan orang akan hanya mengikut pendapat ramai apabila mereka tidak dapat membezakan sama ada sesuatu maklumat itu betul atau palsu.

"Umpama orang yang kehilangan arah di lautan, mereka akan hanya mengikut orang lain dengan harapan akhirnya mereka akan menemui daratan atau sekurang-kurangnya, tidak keseorangan ketika berenang ke pantai. Ini menunjukkan mereka tidak mampu berfikir atau membuat penghakiman sendiri," katanya.

Selain itu, kata beliau, ramai orang menganggap semua maklumat yang mereka terima sebagai ilmu yang berguna.

Beberapa ahli politik berpendapat kebanyakan orang terus mempercayai apa yang disiarkan melalui Internet tanpa usul periksa kerana menganggapnya betul serta berkongsi maklumat itu dengan rakan masing-masing pula.

Seperti kata Anggota Parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan, kini kebenaran semakin sukar untuk dilihat dan manusia semakin sukar menerima pendapat serta pendekatan orang lain dan tidak boleh bertolak ansur.

"Pada era maklumat ini, manusia perlu melatih diri masing-masing supaya berfikir dan membuat analisis sebelum menerima sesuatu maklumat yang dihidangkan kepada mereka.

"Sebelum mempercayai sepenuhnya, kita perlu ajukan soalan, mengenal pasti dengan jelas jenis mesej yang diterima dan, jika perlu, mendapatkan pengesahan mengenainya," kata beliau.

-- BERNAMA

Video: Arial Sharon Nazak. Allahuakhbar!

Posted: 07 Aug 2011 08:34 AM PDT

Video: PAS to meet with Jais, DUMC over raid

Posted: 07 Aug 2011 07:30 AM PDT



PAS will set a meeting with both the Selangor Islamic Religious Department (Jais) and the Damansara Utama Methodist Church (DUMC) to find out first hand what went on at the controversial raid on a fundraising dinner this week.

http://malaysiakini.com/news/172240

Isu Gereja Di Selangor: Ini Nasihat Terbaru TG Nik Aziz

Posted: 07 Aug 2011 06:20 AM PDT

Jais: Jangan bergeser sesama sendiri

Rizal Tahir

KOTA BHARU, 7 Ogos: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengingatkan anggota parti supaya tidak 'bergeser' sesama sendiri kerana ianya akan memberi ruang pada pihak lawan.

Menurutnya, segala masaalah seharusnya diselesaikan dengan baik dan jangan sekali-kali memberi ruang pada pihak lawan mengambil kesempatan di atas apa yang berlaku kerana ianya akan memberi keuntungan pada mereka.

Beliau berkata demikian kepada media ketika diminta mengulas isu pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) terhadap Gereja Methodist di Damansara utama, baru-baru ini selepas menyampaikan sumbangan cek kepada tiga bekas pemain bola sepak Kelantan termasuk Inderaputera Mahayuddin.

"Saya sebenarnya tidak mahu ulas perkara ini dan saya serahkan ianya kepada kebijaksanaan pucuk pimpinan kerajaan Selangor sendiri," ujarnya.

Namun tambahnya, apa yang penting bulan Ramadan yang mulia ini seharusnya memperbanyakkan amalan mulia serta membersihkan jiwa.

DAP bersiap sedia jika PRU diadakan hujung tahun ini

Posted: 07 Aug 2011 05:30 AM PDT

http://roketkini.com/wp-content/uploads/2011/08/LGE-august7-pix-300x232.jpg

KUALA LUMPUR, 7 OGOS – DAP sedang bersiap sedia untuk menghadapi kemungkinan pilihan raya umum diadakan pada bila-bila masa, khususnya jika Parlimen dibubarkan akhir tahun ini.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata krisis ekonomi Amerika Syarikat yang turut menjejaskan iklim ekonomi Malaysia mungkin akan memaksa kerajaan Barisan Nasional untuk mengadakan PRU lebih awal.

"Lebih-lebih lagi perhimpunan aman Bersih 2.0 serta pendedahan mengenai proses pilihan raya yang tidak bersih akan memberi tekanan kepada Datuk Seri Najib Razak untuk mengadakan PRU lebih awal," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Menurutnya, DAP telah membuat persiapan awal termasuk mengadakan rundingan pembahagian kerusi dengan parti-parti komponen Pakatan Rakyat.

Selain itu, DAP juga mengadakan bengkel dan seminar di kalangan pemimpin dan ahli untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi PRU ke-13 akan datang.

Guan Eng berkata tohmahan dan fitnah terhadap DAP yang semakin menjadi-jadi membuktikan UMNO dan BN semakin kehilangan arah dalam usaha mengekalkan kuasa mereka.

Menurutnya, fitnah perkauman yang disebarkan dalam media termasuk klip-klip video di internet amat berbahaya kerana ia boleh memberi kesan buruk terhadap hubungan antara kaum.

Katanya, tohmahan kononnya DAP anti-Melayu oleh UMNO dan DAP anti-Cina oleh MCA menunjukkan taktik kotor BN untuk membangkitkan kebencian rakyat terhadap parti itu yang menolak perkauman.

"Saya telah katakan bahawa saya bukan anti-Melayu atau anti-Cina, saya hanya anti-rasuah," katanya.

Dalam sidang akhbar yang sama, Guan Eng mengumumkan penyertaan tokoh akademik Prof Dr Ariffin Omar ke dalam DAP sebagai usaha menguatkan lagi parti yang terbuka kepada semua kaum.

"Usaha menarik ahli bukan sesuatu yang mudah, apatah lagi menarik mereka dari kalangan Melayu. Kita telah dan akan terus berusaha untuk mengajak semua orang termasuk Melayu menyertai DAP.

"Kita faham betapa sukarnya usaha menarik orang Melayu kerana lebih 50 tahun propaganda UMNO dan BN telah dibuat untuk menakutkan orang Melayu daripada menyertai mana-mana parti yang memperjuangkan hak dan peluang saksama untuk semua.

"Kita perlu berusaha lebih gigih lagi untuk memecahkan tembok penghalang perpaduan ini," tambah beliau. – Roketkini.com

Isu Bola Sepak Pulau Pinang: Si Zahrin Biawak Nak Salahkan Kerajaan Negeri

Posted: 07 Aug 2011 05:00 AM PDT

Tiada bantuan kerajaan negeri punca merosot


GEORGETOWN 7 Ogos – Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang (FAP) hari ini mendakwa bahawa penurunan mendadak prestasi pasukan bola sepak negeri sejak tahun 2009 berlaku berikutan masalah kewangan yang kritikal dihadapi persatuan itu.

Presiden Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang (FAP), Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim berkata, FAP kecewa dengan komitmen yang diberikan kerajaan negeri yang tidak serius dalam membantu mengembalikan mutu bola sepak tempatan yang semakin merosot.

Beliau mendakwa pakatan pembangkang di bawah pimpinan DAP tidak membantu memberi dana dan bantuan kewangan kepada FAP sejak menerajui negeri itu empat tahun lepas.

"Bantuan pernah diterima menerusi agensi di bawah kerajaan negeri iaitu Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBA) dan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) yang masing-masing memberi peruntukan sebanyak RM250,000 pada tahun 2009 sahaja.

"Selepas itu tidak ada lagi sebarang peruntukan yang diterima FAP hingga kini berbanding zaman kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional. Saya difahamkan ketika itu, FAP mendapat peruntukan sebanyak RM3 juta untuk membangunkan, mengurus, mengendalikan pasukan serta program berkaitan bola sepak," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat agung persatuan itu di sini.

Beliau berkata keadaan itu mengakibatkan FAP terpaksa mencari sendiri dana untuk menampung semua keperluan memandangkan persatuan itu hanya bergantung kepada bantuan dana daripada kerajaan persekutuan.

Zahrain berkata seharusnya kerajaan negeri komited untuk membantu membangunkan semula sukan bola sepak di negeri itu yang semakin merosot tanpa membezakan fahaman politik.

Pulau Pinang tersingkir dari Liga Perdana musim depan setelah menduduki tangga terbawah liga setelah 20 kali kalah, sekali menang dan seri dan hanya mengumpul empat mata. - Bernama

Gambar: Majlis Tadarus Dan Iftar PAS Bachok Bersama TG Nik Aziz

Posted: 07 Aug 2011 04:24 AM PDT

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/252116_2323437008302_1320915691_32778476_2775383_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/281293_2323437568316_1320915691_32778477_4384452_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/282150_2323469809122_1320915691_32778580_7234186_n.jpg

Kompleks Pendidikan Islam, Kg Badak, Bachok

Hadi: Hasan Ali akan kekal Exco, isu gereja masalah negeri

Posted: 07 Aug 2011 04:23 AM PDT

Oleh Syed Mu'az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 7 Ogos — Ekoran kontroversi membabitkan serbuan ke atas sebuah gereja Rabu lalu, PAS menegaskan parti Islam itu tidak mempunyai sebarang masalah dengan Exco Kerajaan Negeri Selangor Datuk Dr Hasan Ali dan beliau akan kekal di jawatan itu.

Hasan merupakan pengerusi yang bertanggungjawab ke atas hal ehwal agama Islam.

Selain itu tegas Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, pihaknya juga tidak mempunyai sebarang masalah dengan kerajaan negeri Selangor yang dipimpin Tan Sri Khalid Ibrahim sambil menyifatkan kontroversi yang berlaku adalah "masalah negeri."

"Ia masalah negeri, kita juga sebahagian daripada negeri, kita tidak terima teori kemungkinan (masalah dengan Hasan)... kemungkian dah banyak, ada juga kemungkinan Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menggantikan (Datuk Seri) Najib (Razak).

"Beliau (Hasan) akan terus jadi Exco, kita tidak bincang dalam mesyuarat," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat bulanan jawatankuasa kerja PAS pusat di sini.

Hasan juga merupakan salah seorang ahli jawatankuasa kerja PAS pusat.

Dalam mesyuarat itu, Hasan telah memberikan penjelasan berhubung tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu satu majlis makan malam muhibah di Gereja Methodist Damansara Utama dekat Petaling Jaya, Rabu lalu.

Pada kejadian malam Rabu itu, kira-kira 30 anggota polis dan pihak berkuasa Jais memasuki premis Gereja Methodist Damansara Utama tanpa waran kira-kira 10 malam.

Bagaimanapun tindakan Jais itu mendapat kritikan banyak pihak.

Namun Hasan mempertahankan atas alasan ada bukti pihak terbabit mahu memurtadkan umat Islam.

Beliau menegaskan maklumat yang diterima menunjukkan terdapat kehadiran orang Islam pada majlis berbuka puasa di gereja berkenaan malam tadi.

Tambah beliau, pada majlis itu juga pihaknya dimaklumkan perkataan "al-Quran" dan "doa" diselitkan.

Hasan menambah seramai 12 orang beragama Islam telah menghadiri majlis tersebut tetapi tiada tangkapan dibuat. Mereka disiasat mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah 1995.

Khalid memutuskan untuk menghadap Sultan Selangor bagi mendapatkan nasihat menyelesaikan perkara itu.

Hasan dalam laporan Mingguan Malaysia hari ini berkata, beliau sanggup dipecat demi mempertahankan Islam.

Daftar pemilih: Pakatan beri Najib tujuh hari panggil sidang Parlimen khas

Posted: 07 Aug 2011 03:06 AM PDT

http://media.themalaysianinsider.com/images/uploads/mugshots/salahuddin-ayub.jpg


Oleh Syed Mu'az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 7 Ogos — Pakatan Rakyat akan menyerahkan satu surat rasmi kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meminta agar diadakan sidang tergempar Parlimen bagi menyelesaikan Isu berkaitan pengurusan pilihan raya — didakwa pemastautin tetap diberikan hak untuk mengundi.

Isu daftar menjadi hangat baru-baru ini ekoran pendedahan mengenai tindakan menukar status kewarganegaraan pemastautin tetap kepada warganegara dalam tempoh yang singkat dan ia mendapat bantahan kepimpinan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun perkara itu dinafikan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Menurut Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, pihaknya memberi tempoh tujuh hari kepada Najib untuk memanggil sidang tergempar Parlimen.

Surat rasmi itu akan diserahkan esok di Parlimen dan akan diterima Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.

"Kita beri tempoh tujuh hari untuk adakan sidang tergempar Parlimen.

"Kita mahu isu pemastautin tetap bertukar kepada warganegara dengan cepat dibahaskan sebelum kita membuat tindakan selanjutnya," kata Salahuddin sambil menambah, tindakan itu akan mengancam keselamatan negara.

Sebelum ini Pakatan Rakyat juga mendakwa Barisan Nasional (BN) mendaftarkan warga asing sebagai rakyat negara ini melalui operasi "MyDaftar".

Operasi itu dikatakan mahu menjadikan warga asing sebagai pengundi yang sah bagi memenangkan BN pada pilihan raya umum ke-13.

Sementara itu, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula berkata, pihaknya bersedia untuk mengadakan pertemuan dengan mana-mana pihak untuk pastikan pilihan raya diadakan dengan bersih dan adil.

"Kita akan jumpa dengan siapa sahaja untuk pastikan pilihan raya yang bersih dan adil," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat bulanan jawatankuasa kerja PAS pusat di sini.

Tambah Hadi, tindakan menukar status kewarganegaraan pemastautin tetap bertujuan untuk memenangkan BN dalam pilihan raya umum ke-13.

"Kita bincang mengenai daftar pemilih yang kita mahu ia dibersihkan terutamanya yang melibatkan pendatang asing, yang mana ia melibatkan jentera kerajaan untuk memberikan kemenangan kepada BN," katanya.

Isu gereja: PAS mahu jumpa Jais, pihak gereja

Posted: 07 Aug 2011 02:09 AM PDT

Oleh Syed Mu'az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 7 Ogos — PAS hari ini mengambil pendirian untuk mengadakan pertemuan dengan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan Gereja Methodist Damansara Utama bagi mendapatkan gambaran jelas mengenai kotroversi terbaru.

Jelas Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, pertemuan dengan kedua-dua agensi itu akan dibuat dalam tempoh terdekat untuk mengungkai situasi sebenar yang berlaku ekoran tindakan Jais menyerbu majlis makan malam muhibah di gereja itu.

"Kita bincang isu Selangor dan buat keputusan untuk terus ke medan yang mana kalau kita lihat ia sengaja dijadikan isu oleh Barisan Nasional (BN) untuk tutup isu Himpunan Bersih 2.0.

"PAS akan bertemu dengan Jais dan gereja secara terus untuk mendapatkan penjelasan dan selesaikan masalah ini,"katanya selepas pada sidang media di sini.

Beliau terlebih dahulu mempengerusikan mesyuarat bulanan jawatankuasa kerja PAS pusat.

Tambah Hadi, Exco Kerajaan Negeri Selangor Datuk Dr Hasan Ali telah memberikan penjelasan berhubung dakwaan program anjuran Harapan Komuniti bertujuan untuk memurtadkan umat Islam.

Hasan, sebelum ini mempertahankan tindakan Jais melakukan serbuan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama, Rabu lalu dengan alasan pihaknya telah dimaklumkan perkataan "al-Quran" dan "doa" diselitkan, mendakwa ada bukti mahu memurtadkan umat Islam.
"Hasan Ali telah memberikan penjelasan dan beliau bersetuju dengan cadangan kita (untuk adakan pertemuan dengan Jais dan gereja).

"Bila (maklumat daripada) media tak cukup kita perlu turun ke medan... tidak timbul masalah bukt,i sebab itu kita akan jumpa terus dengan kedua-dua pihak," kata Hadi.

Tambah Ahli Parlimen Marang ini, PAS terpaksa mengadakan pertemuan dengan Jais dan Gereja Methodist Damansara Utama sebagai langkah selamat selain dapat memberi keadilan kepada semua pihak termasuk Hasan.

Surat permohonan untuk mengadakan pertemuan dengan Jais dan gereja akan dihantar esok melalui Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali.

"Kita mahu dapatkan penjelasan kedua-dua pihak, mesti daripada orang yang berkenaan daripada pihak Jais dan gereja sendiri... laporan media tak cukup.

"Hasan Ali sudah jelaskan dan beliau juga dapat laporan itu setelah (serbuan) berlaku, sebab itu kita mahu dapatkan gambaran (sebenar) daripada kedua-dua pihak," katanya Hadi.

Walaupun diasakan dengan pelbagai soalan berhubung tindakan Jais itu, Hadi bagaimanapun menekankan pihaknya mahu mendapatkan maklumat daripada kedua-dua pihak terlebih dahulu.

"Kita akan bertemu dengan kedua-dua pihak, pendirian ini sama... jadi tidak timbul sokong siapa yang penting penjelasan dulu, bagaimana dibuat, siapa yang bertindak... dah jumpa baru kita tahu.

"Kita perlukan penjelasan secara langsung, bukan daripada media," katanya.

Pada malam Rabu lalu, kira-kira 30 anggota polis dan pihak berkuasa Jais memasuki premis gereja itu tanpa waran kira-kira 10 malam.

Bagaimanapun tindakan Jais itu mendapat kritikan banyak pihak.

Tambah Hadi: "Semua perkara akan jelas selepas berjumpa dengan pihak gereja."

Ekoran kontroversi itu Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim memutuskan untuk menghadap Sultan Selangor bagi mendapatkan nasihat menyelesaikan perkara itu.

Beliau berkata langkah itu akan diambil sebaik sahaja menerima laporan Jais, yang turut akan dipersembahkan kepada Sultan Selangor.

PAS akan jumpa Jais, gereja

Posted: 07 Aug 2011 01:07 AM PDT

http://bm.harakahdaily.net/images/stories/berita/ogos11/jais1.jpg

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Ogos: PAS akan mengadakan tertemuan dengan Jabatan Agam Islam Selangor (Jais) dan gereja untuk mendapat penjelasan berhubung pemeriksaan, baru-baru ini.

"Kita akan jumpa terus Jais dan gereja," ujar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi pada sidang media di ibu pejabat PAS di sini, sebentar tadi.

Justeru, katanya tidak timbul mengenai tindakan kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri selangor, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas tindakan Jais melakukan pemeriksaan terhadap Majlis Makan Muhibah di Gereja Methodist, Damansara Utama, baru-baru ini.

Katanya, PAS akan berhubung dengan pihak Jais dan gereja mengikut tarikh yang sesuai untuk mendapat gambaran dan penjelasan langsung mengenai pemeriksaan tersebut.

"Selepas jumpa, baru buat keputusan," ujarnya.

PAS, jelasnya menyerahkan kepada Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk tindakan selanjutnya berhubung pemeriksaan Jais itu.

Reaksi TG Nik Aziz Berhubung Isu Serbuan JAIS Di Selangor

Posted: 06 Aug 2011 08:00 PM PDT

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/23816_375725352591_358919387591_4295655_3840270_n.jpg

Saya ditanya ttg isu serbuan gereja di Selangor. Saya serahkan kpd kerajaan Selangor dan PAS Pusat untuk menentukan sikap, tambahan pula siasatan sedang dijalankan. Cuma saya hairan sikap UMNO yg nampak beria-ria benar seolah-olah mahu membela Islam, ingin saya bertanya, isu saman MCA terhadap kerajaan Kelantan dalam isu judi, di mana UMNO?

Si Laknat Yang Pergi Ke Gereja Tu Yang Salah! MB Selangor Harus Cermat Dalam Mengeluarkan Kenyataan!

Posted: 06 Aug 2011 07:57 PM PDT

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/223138_132551890167858_100002391448980_216960_1128312_n.jpg

Seorang pengikut beragama Islam di Gereja Methodist Damansara Utama (Di serbu Jais) yg enggan dikenali,mendakwa dia menghadiri Majlis Gereja itu lebih setahun lalu selepas dibebani pelbagai masalah kewangan.Pelbagai bantuan saya terima,syaratnya,saya harus menyertai setiap program termasuk minum sejenis air.Sehingga semalam,sudah tiga kali saya dipanggil Jais utk beri keterangan krn menyertai kumpulan ini,tetapi secara jujur,kumpulan ini byk berjasa kpd saya dan tiga anak saya,malah sehingga kini mereka sudah memberi kan bantuan lebih RM 20,000 kpd kami.Apa yg saya tahu 100 ibu tunggal beragama Islam seperti saya mengikuti kumpulan ini serta menghadiri setiap majlis yg diadakan di Gereja Methodist Damansara Utama ini,katanya yg ditemui di luar Gereja itu

apabila nilai agama islam dalam diri sendiri nipis, benda yang macam ni tidak dapat dibezakan.

'SERANGAN JAIS' KE ATAS GEREJA: TANYA DIRI KITA DULU!
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Saya belum ingin mengulas tentang 'serangan' atau serbuan JAIS ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya seperti yang disiarkan oleh berita beberapa hari ini di sudut tindakan 'serangan' itu. Cumanya, seperti mana yang kita ketahui bahawa tiada manusia yang bertamadun yang boleh menerima tindakan provokasi yang boleh mencetuskan permusuhan antara penganut agama tanpa alasan yang sah. Saya ingin menyentuh tentang orang-orang Islam yang hadir ke majlis tersebut yang dikatakan oleh pihak media hadir mereka terpengaruh dengan agama Kristian disebabkan sikap baik penganut agama berkenaan membantu mereka. Difahamkan bahawa orang-orang Islam yang hadir, terutama ibu-ibu tunggal terdiri dari kalangan mereka yang amat daif dan miskin. Mereka telah berulang kali memohon bantuan dari masyarakat Islam, tetapi gagal. Apabila ada pihak yang sudi menghulurkan bantuan dengan mudah, maka mereka rasa 'jatuh hati' dan 'terhutang budi'. Di sini beberapa persoalan patut ditimbulkan;

1. Ke mana perginya wang zakat kita? Ratusan juta hasil kutipan yang diumumkan saban tahun, apakah tidak mampu untuk membantu fakir miskin ini keluar dari kesusahan mereka sehingga tidak perlu meminta 'sedekah' kepada orang lain?

2. Mengapa kerenah birokrasi begitu tinggi untuk fakir miskin mendapatkan bantuan zakat? Semua orang yang pernah berurusan dengan hal ini, akan ada pengalaman mereka sendiri. Untuk mendapatkan RM 100-200 pun, begitu banyak kerenahnya. Sedangkan pejabat zakat kelihatan mewah, gaji pegawai dan bos begitu tinggi dan peralatan urusan juga begitu canggih. Apakah belanja yang tinggi itu hanya untuk urusan mencari pembayar, tetapi tiada kesungguhan yang memadai untuk mencari penerima yang layak?

3. Tujuan zakat antaranya untuk mendekatkan hati manusia dengan Islam. Sebab itu, ada hak untuk golongan muallaf. Bagaimanakah mungkin pengurusan zakat gagal melakukan hal ini, sehingga yang sudah muslim ingin meninggalkan Islam kerana gagal mendapat bantuan dari umat Islam khususnya zakat?!

4. Bukan sesuatu yang haram untuk seseorang muslim menerima bantuan daripada bukan muslim. Apatahlagi, jika mereka dalam kesusahan yang amat. Tindakan mereka menerima bantuan tidak boleh dipersalahkan, sebaliknya perbuatan pihak muslim yang sepatutnya memberi bantuan kepada mereka tetapi tidak melakukannya itulah yang patut disalahkan.

5. Jika dibincangkan disudut bantuan, pada asasnya, kita tidak boleh menyalahkan orang lain kerana memberikan bantuan. Adalah menjadi hak setiap orang untuk memberikan bantuan kepada sesiapa yang mereka mahu. Selagi mengikut peraturan dan undang-undang, seseorang boleh memberikan bantuan kepada sesiapa sahaja tanpa terbatas dengan agama atau bangsa. Janganlah jika kita gagal membantu –sedangkan kita mampu- kita menyalahkan orang lain yang membantu.

6. Setiap orang akan terpengaruh dengan pihak yang berbuat baik kepadanya. Itu fitrah manusia. Jika dia lemah iman, mungkin agamanya juga diserahkan. Mereka yang terpengaruh dengan pihak gereja atas budi baik, itu sesuatu yang tidak pelik. Namun yang pelik, bagaimana dalam negara Islam, umat kita boleh menukar agama disebabkan layanan yang tidak memuaskan oleh masyarakat muslim? Sebaliknya mereka terpengaruh dengan sikap baik penganut agama lain. Apakah slogan-slogan agama kita selamat ini hanya kosmetik yang tidak berpijak kepada realiti kehidupan?

Maka, banyak persoalan perlu masyarakat muslim tanya diri sendiri sebelum menyalahkan orang lain. Tabiat menuding jari kepada orang lain untuk menutup kelemahan sendiri tidak akan dapat menyelesaikan masalah kita!

Kerabu Bersuara: jangan pakat saling menyalah antara satu sama lain. Si peminta ni yang bersalah.

Bagaimana dalam negara Islam, umat kita boleh menukar agama disebabkan layanan yang tidak memuaskan oleh masyarakat muslim? Sebaliknya mereka terpengaruh dengan sikap baik penganut agama lain. Apakah slogan-slogan agama kita selamat ini hanya kosmetik yang tidak berpijak kepada realiti kehidupan? tepuk dada tanya iman.

Hasan Ali dan JAIS tidak bersalah. Ini kerana mereka mendapat maklumat. Di sini suka kami nak nasihatkan YAB Khalid Ibrahim, tolong cakap dan keluarkan kenyataan yang bernas dalam bab agama. kalau tidak tahu, tolong tanya orang yang lebih alim. Ingat YAB, tolong beringat dilain hari apabila bercakap dan mengulas. Kami di Kerabu Bersuara amat kesal dengan kenyataan YAB tentang isu ini.

Sebagai rujukan anda

Kerajaan negeri kesal serbuan, minta Jais sedia laporan

Sehubungan itu, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau secara peribadi telah menghubungi Pastor Daniel Ho dan menyatakan kekesalan pihak kerajaan negeri berhubung insiden tersebut.

"Saya memberitahu beliau bahawa saya telah minta Jais menyediakan laporan penuh mengenai insiden ini, termasuk sebab-sebab terperinci serbuan tersebut dilakukan.

"Saya berharap dapat berjumpa dengan Pastor Daniel Ho sebaik sahaja laporan lengkap ini diterima," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini.

Sehubungan itu, Khalid menegaskan, kerajaan Selangor selalu menghormati kebebasan beragama dan hak semua pihak untuk meraikan kebudayaan dan kepercayaan mereka.

Gambar: TG Nik Aziz Menerima Kunjungan Ketua Polis Kelantan yang Baru. Tahniah Datuk Jalaluddin

Posted: 06 Aug 2011 06:40 PM PDT

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216725_10150257651762592_358919387591_8131294_8095527_n.jpg


YAB Tuan Guru MB menerima kunjungan daripada Datuk Jalaluddin Abdul Rahman, Ketua Polis Negeri Kelantan yang baru pada pagi ini.

Siapa Lu Nak Tunjuk Samseng Kat Mesir Wahai Khairi?

Posted: 06 Aug 2011 05:36 PM PDT

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/282075_260665987279616_100000086506684_1177508_8100443_n.jpg



"Jika beliau mahu berpolitik dan mempolitikkan mahasiswa, sila letak jawatan sebagai pegawai atase pendidikan dan beliau boleh kembali ke Mesir atas nama ahli kelab Umno Mesir tanpa perlu berselindung di sebalik jawatan kerajaan," katanya dalam kenyataan yang dibacakan pengerusi Jabatan Hal Ehwal Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham), Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Blah la lu!
semua orang dah tahu lu punya peel macam hantu!

Tiada ulasan: