Rabu, 10 Ogos 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Seks Pelajar Menjadi-Jadi, Apa Nak Jadi Ni?

Posted: 10 Aug 2011 12:20 AM PDT

Lokasi maksiat terbongkar

KULIM - Masalah sosial remaja semakin membimbangkan setiap hari.

Sebelum ini, Sinar Harian pernah membongkar aktiviti menghidu gam dalam kalangan pelajar lelaki dan perempuan di sekitar kawasan jirat Cina di Taman Cendana sehingga mendapat perhatian pihak berkuasa tempatan (PBT). Gambar fail.

Semalam, Sinar Harian membuat pemantauan di sekitar kawasan itu sekitar jam 1 pagi dan menemui kawasan tersorok dipercayai digunakan remaja untuk melakukan hubungan seks.

Dari tinjauan dibuat mendapati, banyak seluar dalam dan coli wanita dibuang di kawasan itu.

Apa lebih menjijikkan apabila kondom yang sudah digunakan bertaburan di kawasan itu.

Pegawai Agama Daerah Kulim Kedah, Sheikh Radzi Abdul Mutalib berkata, ibu bapa seharusnya dipertanggungjawabkan sekiranya ada dalam kalangan anak mereka terlibat dalam masalah seumpama ini.

"Ibu bapa terlalu banyak melimpahkan kemewahan kepada anak-anak mereka. Selain itu, anak juga diberikan telefon bimbit yang canggih di mana mereka boleh memuat turun pelbagai aksi lucah di dalamnya," katanya.

Dari tangkapan dibuat oleh Pejabat Agama Islam Daerah Kulim Kedah (PADK) terhadap pasangan yang melakukan maksiat selalunya adalah pelajar.

Beliau tidak menafikan pelajar lelaki dan perempuan hari ini lebih cenderung untuk menjalinkan hubungan cinta dari menimba ilmu pelajaran.

Pegawai Khas kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lunas, Elyas Saad berkata, bagi pelajar Tingkatan Lima dan Tiga khususnya, mereka seharusnya mengulang kaji pelajaran kerana peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) semakin hampir.

"Baru-baru ini, dua laporan polis dibuat apabila dua pelajar perempuan yang masih menuntut dirogol oleh teman lelaki mereka. Dari maklumat saya terima, kedua-dua mangsa ini sering melihat aksi lucah dalam telefon bimbit. Ini merangsang mereka untuk melakukan perlakuan tidak bermoral.

"Saya meminta PBT memantau perlakuan sumbang yang dilakukan oleh pelajar sekolah yang sering berkeliaran di pasar raya bersama teman lelaki masing-masing," katanya. -SH

Ulasan GB

Bisa kepala memikirkan akhlak pelajar remaja Islam kini yang hancur lebur...

Hanya satu penyelesaiannya: BACK TO ISLAM.

Lagi Pengundi Bertindih Dikesan Dalam Daftar Pemilih SPR

Posted: 09 Aug 2011 10:17 PM PDT

Kuala Lumpur: Dewan Pemuda Pas Kawasan Titiwangsa (DPPKT) mendesak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menjelaskan kewujudan beberapa lagi pengundi bertindih di parlimen itu.

Menurut Ketuanya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz, carian pihaknya mendapati terdapat beberapa individu yang mempunyai nama yang sama dalam daftar pemilih SPR.

"Ada beberapa individu mempunyai 1 kad pengenalan lama tetapi memiliki dua pengenalan baru yang sama, nama yang sama dan mengundi di dua parlimen yang berbeza," katanya dalam satu kenyataan media.

Beliau memberi contoh nama seperti SA'AD BIN SAMSUDIN, yang memiliki no kad pengenalan lama iaitu 1479323.



Kad pengenalan barunya pula adalah 380913105681 dan 510913105553. Beliau mempunyai dua hak mengundi iaitu di Parlimen Titiwangsa dan Parlimen Setiawangsa.

Contoh kedua, terdapat seorang wanita yang memiliki kad pengenalan lama yang sama iaitu 4802777, tetapi memiliki kad pengenalan baru berbeza iaitu 550620055800 dan 560620055412.

Beliau bernama SHODAH BINTI ABDUL RAHMAN dan mempunyai kelayakan mengundi dua kali di Parlimen Titiwangsa.

Contoh ketiga, seorang lelaki bernama MOHAMAD BIN ISMAIL, memiliki kad pengenalan lama 8370614 dan dua kad pengenalan baru, iaitu 540405025757 dan 540405025095 dan memilik hak kelayakan mengundi di Parlimen Setiawangsa dan Parlimen Titiwangsa.

Contoh keempat melibatkan seorang lelaki bernama ANDERSON A/L P ARPUTHANATHAN. Yang memilik kad penganalan lama yang sama iaitu A0831847 dan dua kad pengenalan baru yang berbeza iaitu 671117106499 dan 671117105963.

Beliau mempunyai hak kelayakan mengundi di Parlimen Setiawangsa dan Titiwangsa.

Manakala contoh kelima pula seorang pemegang kad pengenalan lama yang sama iaitu 7877951, dan mempunyai kad pengenalan baru yang berbeza iaitu 491006045672 dan 491006015094.

Pengundi perempuan ini bernama CHELLAMAH A/P MURUGESU boleh mengundi di Parlimen Setiawangsa dan Titiwangsa.

Menurut Suhaimi, dengan lima contoh yang didedahkan ini, cukup untuk membuktikan bahawa terdapat usaha untuk membolehkan seorang pengundi mengundi lebih dari dua kali.

"Lebih dari itu, ia membuktikan bahawa usaha ini berjalan secara terancang di seluruh negara," kata beliau.

Justeru pihaknya mempersoalkan bagaimana JPN boleh mendaftarkan kad pengenalan lama yang sama serta mempunyai nama yang sama untuk dua individu yang berbeza.

"Atau mungkinkah ia individu yang sama yang mempunyai dua kad pengenalan baru yang berbeza? Bagaimana pula SPR boleh menerima sahaja kesalahan ini tanpa tapisan yang betul terhadap senarai nama yang dibekalkan," ujar beliau.

Katanya, DPPK Titiwangsa mendesak agar kesemua nama ini dikeluarkan segera dari maklumat data Pemilih di parlimen Titiwangsa.

"DPPK Titiwangsa juga mendesak agar JPN menyiasat identiti kesemua individu yang didedahkan ini dan menarik balik kad pengenalan yang dikeluarkan lebih dari satu untuk seorang," ujarnya. -KD

Isu Gereja: Tindakan JAIS Tidak Perlu, Islam Agama Hujjah - GB Sokong Dr. Asri

Posted: 09 Aug 2011 09:19 PM PDT

Dr Asri: Islam agama hujah, tak perlu tindakan JAIS

Sehubungan itu, katanya Malaysia sebagai sebuah negara Islam sepatutnya, berlaku keadaan di mana orang lain terpengaruh dengan Islam dan bukannya umat Islam di negara ini pula yang dipengaruhi oleh hujah pihak lain.

"Saya terfikir bagaimanakah jika negara-negara bukan Islam seperti Thailand, United Kingdom, Amerika Syarikat dan negara-negara di Eropah mengambil tindakan yang sama ke atas masjid-masjid di sana.

"Kita tahu umat Islam di sana aktif berdakwah kepada bukan Islam di pelbagai tempat khususnya di pusat-pusat Islam dan masjid-masjid. Bukan Muslim dijemput datang ke masjid dan diberikan al-Quran dan risalah-risalah berkaitan Islam.

"Jika mereka memakai undang-undang seperti kita, tentu masjid-masjid akan diceroboh dan didakwa,"
katanya dalam satu SMS ringkas kepada Malaysiakini, petang semalam.

Dr Asri mengulas kejadian 3 Ogos lalu, apabila Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) didakwa menyerbu sebuah majlis makan malam yang diadakan di sebuah gereja di Petaling Jaya tanpa sebarang waran.

Exco kerajaan Selangor bagi hal ehwal Islam, Datuk Hasan Ali bagaimanapun mempertahankan tindakan JAIS ke atas Gereja Methodist Damansara Utama itu dengan alasan terdapat bukti kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam.

Menurut Dr Asri sebagai agama hujah, pengajaran dan dakwah Islam sepatutnya mampu menangani isu berkenaan tanpa memerlukan tindakan seumpama itu daripada JAIS.

"Bukan hendak mmpertikaikan JAIS, namun untuk renungan kita umat Islam di Malaysia; sehingga bila kita hendak bergantung dengan undang-undang?

"Ertinya, pengajaran dan dakwah kita perlu disemak semula," katanya mengakhiri SMS itu.

Ulasan GB

Sekali lagi GB sokong Dr. Asri.

Dengan sebab Islam itu agama hujjah maka diturunkan sekalian Nabi dan Rasul kepada manusia untuk berhujjah. Diwujudkan akal fikiran agar kita memikirkan dan kemudian berhujjah di atas setiap apa yang mencabarnya termasuklah siapa pencipta alam semesta.

Nabi Musa diarahkan ke istana Firaun untuk berhujjah, begitulah Nabi Ibrahim dan sekalian Nabi-nabi dan rasul-rasul sehinggalah ke Nabi Mohd s.a.w.

Malah ulamak didatangkan kepada umat Islam sebagai warisatul-anbiya' untuk mengeluarkan hujjah bukan untuk menunjukkan egoisma dan mempertahankan kebebalan dan berselindung di sebalik jubah.

Seperti contoh tatkala kita sibuk membincangkan isu gereja, ada ulamak malah Dewan Ulamak menyokong tindakan JAIS tanpa hujjah, tetapi hanya dengan emosi dan sentimen bahawa ia dikatanya melanggar "undang-undang". Orang yang statusnya ulamak boleh bercakap demikian. Itu sebab Dr. Asri berhujjah: "bagaimanakah jika negara-negara bukan Islam seperti Thailand, United Kingdom, Amerika Syarikat dan negara-negara di Eropah mengambil tindakan yang sama ke atas masjid-masjid di sana".

Sedangkan sebenarnya ulamak itu sendiri jumud atau malas untuk berhujjah secara ilmiah mempertahankan Islam, sekalipun pada namanya ada title doktor palsafah.

Camkanlah setiap yang ditegakkan bukan dengan cara berhujjah, ia ditegakkan secara emosi, sentimen dan nafsu semangat syaitaniah.

Sama kesnya mengenai isu penggunaan kalimah ALLAH. Jika kita hendak menghalang orang lain menggunakan kalimah ALLAH maka apa hujjahnya sedangkan Al-Quran sendiri menggunakan kalimah itu walaupun terhadap tuhan orang kafir! Hanya umat Islam diwajib beriktikad dan menyebarkan risalah bahawa Allah itu Esa. Tetapi kerana jumud, maka umat Islam mengambil jalan ringkas memonopolikan kalimat itu hanya untuk mereka.

Kerajaan UMNO BN selama ini memang tidak memerlukan hujjah untuk menangkap dan menzalimi rakyatnya. Sebab itu tindakan mereka lebih kepada emosi dan sentimen bukan akal fikiran. Sama juga dengan orang-orang UG. Tak gunakan hujjah tapi sentimen, nafsu dan emosi.

Itu sebab semasa PAS mula-mula mengutarakan gagasan Kerajaan Perpaduan dulu, GB bangun menentang dengan hujjah. Walaupun tak ramai yang berani menyanggah hujjah Presiden PAS, tetapi GB telah mengeluarkan hujjah GB di SINI. Orang mungkin tidak membaca dan mendengar hujjah GB< tetapi GB sentiasa yakin Allah mendengar hujjah tak kira dari siapa hujjah itu datang. Dan GB juga yakin Allah itu Hakim Yang Sebenar-benarnya. Maka Allah pun "mengkuburkan" isu Kerajaan Perpaduan walaupun ada segelintir dalam parti yang degil cuba menghidupkannya semula.

Yang menentang GB tidak menggunakan hujjah dan akal fikiran, tetapi menggunakan nafsu dan emosi menyerang peribadi yang didengar dari pihak lain disamping berselindung dengan pelbagai nama sebagai topeng untuk menutup kemunafikan sendiri. Itu tahap mentaliti mereka.

Petikan contoh hujjah GB di dalam isu UG dulu:

Jika ada kerajaan yang sedemikian di dalam Al-Quran dan Sunnah, sila buktikan, kami sedia menimbangkan malah mengikuti dan mendokonginya. Namun jika tidak ada, maka kembalilah ke pangkal jalan setelah jalan yang menyesatkan itu diwarwarkan untuk memecahbelahkan ummah seadanya.

Yang lebih utama perbaiki diri dan parti supaya kita bertambah perkasa untuk diterima oleh rakyat sebagai pemerintah negara. Perbaiki diri wakil-wakil rakyat yang kita ada. Tidak ada apa-apa makna jika bercakap berdegar-degar tentang Kerajaan Unity, tetapi semasa seorang ahli Pakatan Rakyat sedang menerima usul untuk digantung di Dewan Rakyat, mereka tidak ada untuk bersama menentang kezaliman yang menimpa. Sama juga disaat ketika mana kerajaan Perak dirampas kuasanya, mereka sedang berada di luar negara pula. Itukah contoh teladan yang ditunjukkan kepada rakyat jelata? Itukah cara memimpin bagi seorang yang bergelar ketua? Kemudian pulang untuk berucap berapi-api di pentas untuk buktikan aku masih setia sedangkan yang tinggal masa itu hanyalah sisa-sisa yang sudah tidak mempunyai makna apa-apa!

Bukan tugas yang disuruh Allah untuk kita mendengar atau mencipta panggilan di kiri kanan jalan yang melecehkan kejayaan perjuangan Islam sebenarnya sepertimana syaitan yang telah cuba melecehkan perjalanan Rasulullah ke siratul-muntaha di dalam peristiwa Isra Mikraj satu ketika. Perjuangan haq menentang batil akan tetap ada sepanjang masa. Dan bukan tugas kita untuk meneroka jalan singkat ke syurga. Ia sama sekali tidak akan terjumpa. Jalan singkat yang bernama kerajaan perpaduan itu hanya ilusi semata-mata!


Pasca BERS✔H 2.0 : SPR Dituntut Tubuh J/kuasa Khas Pantau Pilihan Raya

Posted: 09 Aug 2011 06:45 PM PDT

Sebulan berlalu sejak Himpunan Aman Bersih 2.0 yang mengumpulkan puluhan ribu rakyat Malaysia di kota Kuala Lumpur, namun perjuangan menuntut pilihan raya bersih dan adil masih diteruskan.

Terbaru, Jawatankuasa Bersih 2.0 menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menubuhkan tiga jawatankuasa khas yang dianggotai parti politik untuk mengkaji masalah berkaitan pilihan raya.

Menurut Ahli Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah, tiga jawatankuasa itu adalah untuk menyelesaikan daftar pemilih, menjelaskan kaedah biometrik dan pengundian awal.

"Bersih akan menulis surat kepada suruhanjaya itu bagi menggesa jawatankuasa khas tersebut ditubuhkan dalam masa tiga bulan.

"Bersih akan menghantar surat cadangan tersebut kepada SPR dalam minggu ini," kata Maria dalam satu kenyataan hari ini.

Pengumuman pelaksanaan sistem biometrik oleh SPR selepas himpunan 9 Julai lalu itu mendapat tentangan dan kritikan pelbagai pihak.

Pakatan Rakyat berpendapat pelaksanaan sistem biometrik hanya akan menambah lebih banyak masalah dan bukannya menyelesaikan pelbagai penipuan pilihan raya yang berlaku selama ini, termasuk pengundi hantu.

Menurut Maria, kerana itulah jawatankuasa khas itu perlu ditubuhkan bagi menjawab pelbagai dakwaan mengenai kepincangan dalam sistem pilihan raya yang dilaksanakan dan dirancang SPR, termasuk kaedah biometrik yang mahu diperkenalkan.

"Bersih memerlukan laporan lengkap tentang kaedah biometrik yang akan dibuat oleh SPR dan keselamatannya.

"Mereka juga perlu memberi senarai terperinci tentang kawasan pengundian awal yang bakal mereka jalankan terhadap pengundi dari anggota tentera dan polis. Kita juga perlu tahu samada mereka akan membenarkan pemantau ketika pengundian awal dijalankan
," katanya.

Lebih teruk lagi, SPR kini dibelenggu pelbagai masalah dengan sistem daftar pemilihnya.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa usaha mendaftarkan 200,000 warga Indonesia sebagai pengundi di negara ini.

Kontroversi pengundi bernama Kg Baru yang berdaftar di laman SPR serta seorang bertaraf permastautin tetap bernama Mismah yang mendapat taraf warganegara dalam tempoh 4 jam, seolah-olah tidak diakui SPR.

Menurut Maria, SPR perlu bertanggungjawab dengan kelemahannya dan bersedia menerima kritikan pihak lain.

"Cukup dengan menuding jari terhadap banyak pihak dan SPR perlu bertanggungjawab di atas kesalahan ini. Jika mereka tak boleh buat, biar pihak lain melakukannya," katanya. -tvsnews



Lebih Setengah Juta PATI Didaftarkan Dalamasa Kurang 10 Hari

Posted: 09 Aug 2011 04:45 PM PDT

530,625 PATI didaftar sejak 1 Ogos

Sejumlah 530,625 pendatang asing tanpa izin (PATI) didaftarkan di seluruh Semenanjung Malaysia dan Sabah, bermula pada 1 Ogos sehingga semalam, kata Timbalan Ketua Setiausaha (Kanan) Pendaftaran dan Imigresen Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Alwi Ibrahim.

Beliau berkata pendaftaran Program Penyelesaian Menyeluruh Pendatang Asing Tanpa Izin (Program 6P) telah dilaksanakan di 206 pejabat Imigresen di seluruh Semenanjung Malaysia dan Sabah serta 1,934 kaunter pendaftaran yang dikendalikan 336 syarikat pengurus.

"Berdasarkan pecahan mengikut negeri, Sabah mencatatkan rekod pendaftaran PATI paling tinggi dengan jumlah 152,588; diikuti Selangor, 126,094; Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (103,075); Johor (33,451); Pulau Pinang (27,046); Perak (19,999); Pahang (18,390); Wilayah Persekutuan Putrajaya (13,400); Negeri Sembilan (13,065); Kedah (12,703); Melaka (5,842); Kelantan (2,150); Terengganu (1,761); Perlis (962); dan terendah, Wilayah Persekutuan Labuan, 99," katanya dalam satu kenyataan.

Alwi berkata kerajaan memberi amaran keras kepada semua syarikat pengurus supaya tidak mengeluarkan sebarang maklumat mengelirukan, sama ada kepada PATI, majikan, ataupun orang ramai, khususnya membabitkan aspek bayaran.

"Terdapat syarikat yang dilapor mengenakan bayaran pakej lebih RM35 dengan memaklumkan bahawa mereka bertindak atas arahan KDN.

NONE"Sehubungan itu, syarikat diminta menghentikan tindakan tersebut kerana KDN tidak pernah mengubah keputusan bayaran perkhidmatan kepada syarikat pengurus seperti yang telah ditetapkan kerajaan iaitu RM35 untuk pendaftaran dan RM300 untuk pemutihan tetapi bayaran itu hanya perlu dibayar jika PATI terpilih untuk diputihkan," katanya.

Bagi memastikan tidak berlaku penyelewengan, Alwi berkata pegawai Imigresen dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan membuat pemantauan agar syarikat-syarikat ini mematuhi peraturan dan undang-undang.

Beliau berkata perkhidmatan sama yang diberikan syarikat pengurus turut diberikan secara percuma oleh kerajaan menerusi pejabat Imigresen di seluruh negara.

"Justeru, tidak timbul isu KDN mengeluarkan arahan bayaran tambahan selain daripada yang telah ditetapkan," katanya.

Alwi berkata sebarang aduan boleh menghubungi Bilik Gerakan KDN di talian 03-8886-8110 / 8112 beserta maklumat terperinci untuk tindakan lanjut di pihak KDN.

"Amaran akan dikeluarkan dan pemantauan akan dibuat terhadap operasi syarikat berkenaan. Jika didapati berulang, hak kebenaran untuk mereka beroperasi menerusi program ini akan dibatalkan," katanya. -- Bernama

Ulasan GB

Langkah tergesa-gesa mendaftarkan PATI apatah lagi dilakukan tatkala negara diambang menghadapi pilihanraya ke 13 menimbulkan banyak tandatanya.

Tiba-tiba negara menjadi begitu pemurah mendaftarkan sekalian PATI dengan begitu mudah. Apatah lagi PATI paling ramai didaftarkan kebanyakan di negeri-negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat.

Kalau ada apa-apa masakan tempua bersarang rendah!

Najib ingat rakyat bodoh sangat ker atau mudah sangat untuk diperbodohkan lagi selepas kes Parlimen Pekan 1999?

UMNO Berjaya Curi Lonjakan Kerusi Pakatan Rakyat Dengan Isu Gereja Selepas BERS✔H

Posted: 09 Aug 2011 03:05 PM PDT

Pakatan mampu rampas 100 kerusi Parlimen

Perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu mungkin melonjakkan pungutan kerusi bagi Pakatan Rakyat daripada 75 sekarang kepada 100 pada pilihan raya umum akan datang, kata penganalisis politik Wong Ching Huat.

Pada seminarnya di Universiti Monash, Sunway hari ini, Wong yang juga ahli jawatankuasa pemandu BERSIH 2.0 berkata peralihan sokongan itu adalah kerana reaksi rakyat terhadap tindakan kerajaan BN yang mengubah sentimen mereka di sejumlah 55 kerusi marginal yang dimenangi kedua-dua pihak.

"BERSIH telah meningkatkan peluang Pakatan di 20 kerusi yang dimenang tipis oleh BN dan memperkuatkan kedudukan Pakatan di 33 kerusi (marginal) milikinya sebelum ini," katanya.

Wong berkata jumlah berkenaan adalah hasil rumusannya berdasarkan demografik pengundi dan corak pengundian pada pilihan raya umum 2008 dan juga beberapa pilihan raya kecil yang lalu.

Beliau juga menjangkakan corak yang sama akan berlaku di kerusi-kerusi milik calon Bebas seperti di Wangsa Maju, Nibong Tebal dan Bayan Baru yang terletak di kawasan bandar Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Berdasarkan perkiraannya juga, beliau menjangkakan Datuk Ibrahim Ali akan hilang kersi parlimennya di Pasir Mas di Kelantan.

azlanSelain itu, Wong juga menjangkakan PSM akan mengekalkan kerusinya di Sungai Siput, yang dimenangi dengan majoriti kecil berikutan penahanan ahli parlimennya Dr D Jeyakumar yang ditangkap mengikut Ordinan Darurat.

"Secara demografik ia adalah kerusi yang bahaya (untuk Jeyakumar) tetapi penahanan itu telah memberi manfaat kepada Jeyakumar, terutamanya undi simpati. Beliau akan terus mendapat undi masyarakat India dan menang dengan lebih selesa," katanya kepada Malaysiakini selepas seminar itu.

Katanya dua kerusi milik SAPP lebih sukar diramalkan.

Wong juga berkata Pakatan dijangka akan mengekalkan secara marginal kersi di Sibu, Kuantan dan Indera Mahkota, tetapi bukan kerana BERSIH 2.0 tetapi isu lain seperti kilang pemprosesan bumi nadir Lynas, khususnya di Pahang. -mk

Ulasan GB

Benarkah Pakatan Rakyat mampu melonjakkan pungutan kerusi dari 75 ke 100 di dalam PRU13 akan datang?

YA jika ditinjau hanya berdasarkan dari sokongan rakyat selepas perhimpunan BERSIH 2.0 per se.

TIDAK sebaik sahaja isu "serangan gereja" timbul apatahlagi dengan "sokongan terbuka" yang disuarakan oleh Pemuda PAS kepada Exco Selangor Hassan Ali terhadap tindakan JAIS & Polis.

Kajian Wong Ching Huat tersebut telah mengabaikan isu-isu selepas perhimpunan BERSIH.

Jika Hassan Ali seorang saja menyokong, impaknya tidak begitu besar tetapi apabila Dewan Ulamak dan Dewan Pemuda PAS menyuarakan secara terbuka menyokong (sekalipun PAS Pusat sendiri baru hendak mengadakan pertemuan dengan pihak JAIS dan gereja) maka dengan sendirinya impaknya menjadi meluas. UMNO berjaya mencuri kerusi-kerusi di kawasan pengundi Melayu yang bermarginal kecil.

Menurut pemerhati politik, tindakan Exco Selangor dan Pemuda PAS tersebut telah berjaya mengalihkan sedikit sokongan rakyat kepada UMNO walaupun ia telah di perbaiki sebelum itu dengan pembelaan dari Dr. Asri bahawa kegagalan institusi zakat didalam menjaga kebajikan umat Islam adalah merupakan penyumbang utama kepada sebab mengapa umat Islam "terpaksa" menerima bantuan daripada pihak gereja.

Biarkan Mat Sabu Heret Polis Ke Mahkamah, SUHAKAM Panggil Saksi Yang Lain

Posted: 09 Aug 2011 08:22 AM PDT

Bersih 2.0: Suhakam tidak boleh siasat aduan jika Mat Sabu fail saman

KUALA LUMPUR, 9 Ogos — Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) menegaskan agensi itu tidak boleh memanggil Mohamad Sabu dalam perbicaraan inkuiri awam agensi itu sekiranya Timbalan Presiden PAS itu telah memfailkan saman ke atas polis.

Selain itu jelas Pesuruhjaya Suhakam Mohamad Sha'ani Abdullah, mana-mana kes termasuk dalam isu Himpunan Bersih 2.0 yang telah dibawa ke mahkamah secara automatik pihaknya tidak boleh memanggil untuk memberikan keterangan.

Kata beliau, pihaknya sedang mengumpul maklumat dan bukti berhubung dakwaan tindakan keras polis ketika perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu dengan prosiding inkuiri awam dijangka diadakan awal Oktober.

Mohamad sebelum ini memutuskan untuk menyaman polis atas dakwaan dilanggar sebuah kereta polis semasa dalam perjalanan menuju ke ibu negara dengan membonceng motosikal.

Beliau juga telah mengarahkan peguamnya Mohamed Hanipa Maidin agar menghantar surat saman kepada polis kononnya beliau berbohong berhubung isu kemalangan yang mengakibatkannya terpaksa menjalani pembedahan.

"Mengikut undang-undang (Akta) Suhakam, mana-mana kes yang telah dibawa ke mahkamah kes itu tidak boleh disemak oleh Suhakam.

"Macam kes Mat Sabu (Mohamad) kalau beliau bawa ke mahkamah atau polis dakwa di mahkamah, Suhakam tidak boleh terlibat dalam kes itu," kata Mohamad Sha'ani kepada The Malaysian Insider.

Justeru beliau menasihatkan Mohamad supaya menangguhkan hasrat untuk menyaman polis sehingga keputusan prosiding inkuiri awam Suhakam keluar.

"Kita memang tidak boleh siasat kalau dah bawa ke mahkamah, kalau nak kami siasat beliau (Mohamad) tangguhkan dulu.

"Selepas siap inkuiri awam, beliau boleh saman... kalau beliau saman sekarang kita tidak boleh panggil beliau memberikan keterangan," katanya.

Bagaimanapun tambah Mohamad Sha'ani, pihaknya tidak menghalang sekiranya Mohamad mahu berbuat demikian.

"Ia terpulang kepada beliau, kita tiada masalah," katanya.

Sementara itu Mohamed Hanipa pula berkata pihaknya akan menunggu sehingga keputusan inkuiri awam Suhakam keluar.

"Kita akan tunggu, lagi pun kita bukan nak cepat.

"Mat Sabu juga bersetuju dengan perkara ini," katanya.

Sebelum ini polis telah mengeluarkan klip video berkata Himpunan Bersih 2.0 yang menyaksikan hampir 1,700 orang ditahan termasuk pemimpin Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) dan Pakatan Rakyat.

Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Datuk Salleh Mat Rashid berkata rakaman CCTV menunjukkan tiada kontak langsung dengan Mohamad, sebaliknya didakwa jatuh sendiri.

Salleh mendakwa siasatan mereka menunjukkan motosikal dibonceng Mohamad terjatuh selepas melanggar pembahagi jalan di hadapan kereta polis.

Beliau juga mendakwa kecederaan Mohamad bukan sesuatu yang serius kerana tiada keretakan. -TMI

Ulasan GB

Tidak mengapa.

Biar Mat Sabu bawa kesnya ke mahkamah. Biar beliau ajar polis yang menipu itu cukup-cukup.

GB rasa ada berpuluh lagi saksi lain yang boleh dipanggil mengkisahkan keganasan dan kezaliman polis pada perhimpunan BERSIH 2.0.

Dan jangan lupa panggil sekali Ketua Polis Negara dan Timbalannya serta Menteri KDN yang acapkali keluarkan kenyataan yang menyatakan perhimpunan Bersih 2.0 itu sebagai perhimpunan haram sedangkan perhimpunan itu adalah SAH di sisi Perlembagaan.

Heret SPR Ke Pengadilan, Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Salahlaku SPR

Posted: 09 Aug 2011 05:11 AM PDT

MyKad - JPN, SPR dan konspirasi terkotor? Oleh Dr Syed Azman Syed Ahmad

Banyak yang di perkatakan oleh pelbagai pihak apabila berlakunya pendedahan isu yang cukup membimbangkan sebahagian besar rakyat di negara ini serta mengancam keselamatan negara iaitu isu MyKad dan pendaftaran warga asing di dalam daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Paling terkini beberapa ahli parlimen Pakatan Rakyat (PR) telah mendesak diadakan sidang tergempar Parlimen bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) yang memegang MyPR merah didaftar sebagai pemilih baru yang didakwa dilakukan secara terdesak oleh pimpinan tertinggi negara dengan kerjasama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan SPR.

Bagi saya, pendedahan persekongkolan terhormat JPN, SPR dan kerajaan Umno/BN bukanlah suatu yang 'mengejutkan' kerana ianya 'isu lama' telah sejak sekian lama wujud di negara kita. Pendedahan penipuan serta manipulasi pilihan raya inilah yang menjadikan demokrasi di negara kita berjalan dalam keadaan yang penuh kepincangan dan tempang.

Fakta persekongkolan

Saya teringat satu fakta persekongkolan terhormat JPN, SPR dan kerajaan Umno/BN ini apabila berlakunya pendaftaran beratus-ratus pekerja kilang dari Pekan, Pahang bagi mendaftar undi di kawasan parlimen Marang Terengganu.

Konspirasi yang digelar 'Projek Isuzu' ini dilakukan pada pilihan raya umum 1995 adalah bagi menumbangkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang (kiri) di kawasan parlimen Marang.

Begitu juga dengan pertambahan pengundi yang mendadak serta peratus keluar mengundi yang 'amat luarbiasa' di seluruh negeri Terengganu pada pilihan raya umum ke-11 yang lalu sehinggakan ada kawasan yang melebihi 90 peratus keluar mengundi.

Keputusan amat luarbiasa ini menjadi 'konspirasi misteri' sehingga sekarang sehingga ia berjaya menumbangkan kerajaan PAS di Terengganu.

Yang terbaru adalah pendedahan mengenai 'Projek IC Sabah' yang merupakan projek rahsia dan tersusun yang membabitkan beberapa parti politik termasuk agensi kerajaan seperti JPN. SPR dan Jabatan Imigresen.

Aktivis hak asasi dan masyarakat dari Sabah, Dr Chong Eng Leong mendedahkan bahawa sehingga 2005, seramai 600,000 pendatang tanpa izin mendapat status kewarganegaraan tetap melalui projek IC di Sabah. Beliau mendedahkan tentang Projek IC ini adalah bagi membawa pendatang tanpa izin dan di berikan IC serta mendaftar nama mereka dalam daftar pemilih yang di sediakan oleh SPR bagi melayakkan mereka menjadi pengundi yang 'sah'.

Projek IC Sabah yang dilaksanakan ini dipengerusikan sendiri oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika itu, Datuk Megat Junid Megat Ayub, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Ahmad Sarji, Pengarah JPN Sabah, Sani Adnan serta beberapa pimpinan tertinggi dan di lakukan ketika Malaysia di bawah pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sejak tahun 1980 an dan 1990an.

Siasatan Awam

Persoalannya, siapakah yang harus bertanggungjawab dalam konspirasi besar ini? Dan apakah akan ada usaha dari pihak kerajaan bagi menubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Awam bagi menyiasat isu ini?

Namun bagi saya, isu pokok yang harus di lihat oleh semua pihak adalah peranan SPR itu sendiri. Apabila isu kredebiliti SPR menjalankan tugas mereka secara adil bagi menjamin pilihan raya yang bersih dan adil menjadi pertikaian, maka demokrasi di negara kita akan terus menjadi tempang.

Ini ditambah lagi dengan 'hilang keyakinan' rakyat awam terhadap peranan SPR sendiri. Penjelasan serta jawaban yang di berikan oleh SPR mengenai isu MyKad serta serta pelbagai isu yang menjadi pertikaian dilihat amat tidak meyakinkan dan berat sebelah.

Lebih parah lagi SPR kini hanya dilihat menjalankan tugas mereka 'berkhidmat untuk Umno/BN' bagi menjamin kelangsungan kuasa di Putrajaya.

Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa menurut Perlembagaan Negara 114(2) menghendaki SPR mestilah mendapat 'kepercayaan awam'. Namun dengan perkembangan terbaru ini, 'kepercayaan awam' terhadap SPR telah terhakis sama sekali dengan perananya yang dilihat gagal menjalankan tugas sebagai sebuah badan bebas dan adil bagi menjamin pilihan raya yang bersih dan telus.

Bagi saya, untuk menjamin masa depan demokrasi dan pilihan raya di negara kita, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR wajar berundur segera dan izinkan Kebawah Duli Yang Di-Pertuan Agong membentuk serta melantik kepimpinan SPR baru yang telus dan BERSIH.

Ulasan GB

SPR sudah hilang kredibilitinya untuk mengendalikan pilihanraya di Malaysia. Namun bagaimana hendak menggugurkan kuasa SPR tersebut dari meneruskan pilihanraya?

Dengan sekalian banyak bukti yang ada, Pakatan Rakyat sepatutnya telah lama dan telah banyak kali mengemukakan writ saman kepada SPR dan Kerajaan Malaysia.

Kita perlu lakukan sampai benar-benar berjaya. Di parlimen, PR mesti terus mendesak supaya penubuhan Suruhanjaya Diraja Menyiasat Salahlaku SPR. Di mahkamah PR mesti kemukakan saman bagi mengisytiharkan SPR sudah hilang wibawa selaku badan yang bebas dan berkecuali untuk mengendalikan pilihanraya di negara ini.

Hal ini perlu di bawa sampai ke peringkat antarabangsa jika perlu, iaitu ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

Selama BN memerintah dan SPR mengendalikan pilihanraya, pemantau antarabangsa tidak pernah dipanggil untuk memantau proses perjalanan pilihanraya di negara ini. Sedangkan di negara-negara lain termasuk di negara jiran baru-baru ini, di Indonesia dan Thailand, pemantau luar/antarabangsa diundang untuk meninjau perjalanan pilihanraya di negara tersebut.

SPR sengaja tidak memanggil pemantau luar bagi mengelak kerja-kerja kotor mereka di kesan.

Dicekup Buat Maksiat Di Rumah Pusaka

Posted: 09 Aug 2011 02:30 AM PDT

Tanjung Bungah – Sanggup seorang wanita menggunakan rumah pusaka arwah ayahnya untuk tinggal bersama dengan teman lelakinya.

Dipercayai kedua-dua pasangan berkenaan sudah hampir empat tahun bercinta dan tinggal bersama di sebuah kampung sekitar Tanjung Bungah.

Kegiatan tidak bermoral mereka itu bagaimanapun akhirnya berjaya dihidu Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) atas aduan orang ramai.

Serbuan dilakukan penguat kuasa JAIPP kira-kira jam 2 pagi hingga 3 pagi dengan keadaan rumah yang gelap.

Setelah selesai mengepung rumah bagi mengelakkan suspek terlepas, seorang penguat kusa mula memberi salam untuk membuat pemeriksaan.

Seorang wanita menjawab salam dan memberi ruang penguat kuasa untuk masuk, namun seorang lelaki yang dipercayai teman lelakinya berada dalam bilik.

Ketika ditahan, wanita berkenaan hanya memakai singlet dan seluar jeans ketat sementara itu lelaki berkenaan memakai baju T dan seluar pendek.

Pada mulanya mereka tidak mengaku pasangan kekasih namun, akhirnya membuat pengakuan tidur di bilik yang sama.

Wanita berkenaan berkata, dulu salah satu bilik di rumahnya itu pernah disewa oleh sebuah keluarga.

"Ustaz baru dua hari saja kami tinggal berdua, dulu memang ada keluarga tinggal dengan saya lagi," katanya memberi alasan.

Sementara itu, lelaki berkenaan ketika ditanya hanya terdiam mendengar penjelasan teman wanitanya kepada penguat kuasa JAIPP.

Dia yang juga bekas 'beach boy' itu mengaku terdapat beberapa masalah yang menyebabkannya dan teman wanitanya susah untuk berkahwin.

Sementara ditanya penguat kuasa JAIPP, lelaki yang berusia sekitar 30-an itu mengaku baru saja keluar dari penjara.

"Saya baru keluar penjara kerana kes gaduh pukat harimau," katanya kepada Sinar Harian.

Operasi maksiat yang dikenali Ops Santai itu diketuai Ketua Operasi dan Penguat kuasa JAIPP, Khairul Azman Azizan dan turut disertai Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguat kuasa JAIPP, Jaafar Ismail serta 14 penguat kuasa lain.

Khairul berkata, kemudiannya kedua-duanya diberikan notis mengikut Seksyen 27 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Pulau Pinang atas kesalahan berkhalwat.

"Jika didapati bersalah boleh dikenakan hukuman denda RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali.

"Mereka dibawa ke pejabat JAIPP di Lebuh Pantai dan laporan polis dibuat di Balai Polis Lebuh Pantai," katanya -SH

Tiada ulasan: