Khamis, 4 Ogos 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


Cerpen 04 : Iman Bapa Tidak Diwarisi

Posted: 04 Aug 2011 08:23 PM PDT

Zali memandu kereta pantas.Isterinya Habibah duduk di sebelahnya dengan muka risau.

"Abang,slow la sikit.Laju sangat dah ni.Risau saya," pinta Habibah.

"Alah awak ni,takpe,takyah risau...saya kan pemandu yang hebat.Kan Rahim?" gurau Zali sambil memandang anaknya,Rahim yang sedang duduk di tempat duduk belakang.

"Ha..abah kan hebat bawak kereta!" jerit Rahim girang.

Kereta terus dipandu laju sambil Zali mencilok-cilok beberapa biji kereta lain yang menggunakan lane tengah tapi memandu dengan kelajuan 40km/j."Bodoh la diorang ni!Bawak slow duduk la lane tepi!"marah Zali. Habibah renung muka Zali,"abang!Mulut tu..."

"Hehe!" Zali hanya gelak kecil.

Sebuah kereta entah dari mana tiba-tiba masuk ke lorong yang sedang dipandu Zali. Zali dengan pantas menekan brek kerana jarak yang terlalu dekat. Lewat sedikit,pasti bertemu.Hon ditekan kuat.

"BODOH!" jerit Zali,hangin.

Zali pantas masuk ke lorong tengah dan memecut keretanya.Sampai saja dia ke tepi kereta yang kurang ajar tadi,diturunkan tingkapnya lalu jari hantu ditunjukkan.

"Hoi bodoh!Kau ni ada lesen ke takde lesen? Beli lesen terbang?Bodoh,mangkuk!Anak haram punya Cina!" jerit Zali.Pasangan Cina tadi dengan muka bersalah mengangkat tangan memohon maaf.

"Pundek aa lu!Makan babi!" jerit Zali.Selepas puas,Zali pun kembali menaikkan cerminnya."Cilaka...nasib baik tak berlanggar.Bawak kereta pakai lutut kot anak haram tu?" marah Zali belum reda.

Habibah hanya mampu diam.Dia sudah lali dengan situasi itu. Mahu dimarah,dia tak mahu diherdik kembali.Mahu disokong?Haha.

Tiba-tiba tingkap belakang dibuka.

Rahim menghulurkan kepala ke luar sambil jari hantu dinaikkan kepada kereta entah siapa yang kebetulan berada di sebelah mereka."Cina makan babi!" sambil jari hantu digoyangkan kepada pemandu India di sebelah mereka.

Lelaki India itu jadi bingung sambil memandang Rahim yang cuba buat muka garang.

Tiada ulasan: