Rabu, 3 Ogos 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


Cerpen 03 : Gadis Desperado

Posted: 03 Aug 2011 05:30 PM PDT

"Kau dah bagitau kat siapa lagi pasal benda ni?" tanya Yati. "Pasal ni? Gila kau nak aku bagitau orang lain..kau la orang first yang aku bagitau!" kata Diana.

"Hihihi...seronok jugak rasanya.." sengih panjang Yati."Apa pasal kau happy pulak?" soal Diana.

"Sebab aku aje tau pasal benda ni.." terang Yati."Kau buat aku rasa best!" Diana senyum aje.Lapang rasa dadanya. Sekurang-kurangnya ada jugak kawan yang dapat dia luahkan perasaan dia yang selama ini tersimpan.

"Hati aku jadi tak betul la bila dia ada..." bisik Diana."Rasa serba salah..fikiran tak fokus...time kelas tah ke mana otak aku sampai aku pun tak pasti.."

"Kau ni..jatuh cinta pun kena la kawal sket kau punya feeling tu..nanti nampak sangat hidung tak mancung,pipi tersorong-sorong..." Yati cuba menasihatkan Diana yang agak gila bayang.

"Nampak sangat ke?Obvious sangat eh yang aku dah jatuh cinta?" tanya Diana,seolah-olah bertanya kepada diri sendiri."Hahaha..kau ni...cuba kau tengok cermin...sengih sampai ke telinga,kang ada orang cop kau betina gatal,camne?"Yati cuba berdiskusi serius.

Diana pandang wajah Yati,"aku admit...aku dah suka dengan dia...tapi kalau kau jadi aku,macam mana kau nak approach dia?Segan la.Aku memang tak pandai benda-benda cinta-cinta ni."

Yati termenung sejenak.Otaknya ligat berfikir."Kalau aku jadi Diana..apa yang aku akan buat nak try tackle dia?" Puas kepala otaknya meningat kembali semua taktik-taktik yang selalu ditonjolkan dalam filem-filem Amerika,tapi tak ada satu pun yang dirasakannya sesuai.Diana melakar2 kosong di atas kertas di depannya.Tapi satu idea pun tak mampu diolah sempurna.

"Dia kan anak orang kaya...jadi kau kena la ubah sket penampilan kau...barula sepadan dengan dia...kau kena buat makeover imej kau.." kata Yati."Makeover macam mana?"tanya Diana.

"Tu haa..tudung...kolot la orang pakai tudung labuh.Kekampungan!"ketawa Yati."Apasal kau cakap macam tu pulak?"Diana sedikit jengkel."Kan dia player ragbi Universiti!Kau takkan tak tau diorang punya taste macam mana?Takde lah dia nak tengok awek2 macam kita ni,yang bertudung..lagilah macam kau,yang bertudung tapi nampak macam awek kampung baru masuk bandar.." terang Yati...pedih hati Diana mendengarnya.

Diana bangun menuju ke almari bajunya.Di buka pintu almari dan tangannya membelek pakaiannya.Semuanya pudar warnanya.Biru cair,cokelat cair,hijau cair...tak ada satupun pakaiannya yang mampu menarik mata jejaka.Seluar?Sehelai pun tak ada.Penuh dengan baju kurung.Hanya ada dua seluar di dalam almarinya...seluar trackbottom yang kerap dipakainya ketika aktiviti ko-korikulum.Seluar baju tidur bergambar kucing?Nak mati kena gelak kalau ke kelas memakai seluar sebegitu? Diana mula sedar..dia memang gadis kampung yang tak vogue. Agak susah jika dia nak meletakkan dirinya dalam golongan gadis yang mungkin mampu menarik perhatian jejaka yang diminatinya,pemain ragbi Universiti yang boleh dikatakan star player...kacak,tegap dan nampak berduit.

"Ubah aku Yati...aku tak suka orang pandang aku macam awek kolot..." kata Diana. Yati senyum."Kita ada kelas lagi sejam...dia kan register sekali kelas tu...jom ikut aku ke bilik, aku bagi kau pinjam baju aku..." ajak Yati.

"Jom..." Mereka berdua bingkas bangun.

.................

Pintu dewan kuliah terbuka.Dewan kuliah yang dipenuhi seramai lebih 100 orang pelajar itu jadi senyap.Diana melangkah masuk.Rambutnya ikal beralun apabila Diana berjalan.Bajunya yang selama ini jenis baju kurung tiba-tiba bertukar jadi t-shirt.Seluar jeans Levis kepunyaan Yati dipakai...membuatkan dia rasa kurang selesa kerana sudah terlalu lama dia tak mengenakan seluar jeans.

Banyak mata tertumpu.Lelaki,perempuan semuanya fokus kepada Diana.Tapi Diana tak hirau semua pandangan mereka.Matanya pantas mencari di mana Daniel duduk.Syed Daniel Syed Hussein.Jejaka idaman Diana.Jejaka idaman ramai gadis kampus.

Yati berjalan mengekori rapat Diana."Na,Na..dia ada kat atas sana tu.." bisik Yati."Aku tau,aku nampak...dia duduk dengan member2 dia.." jawab Diana perlahan.

Diana pantas memanjat tangga lalu memilih untuk duduk di bahagian tengah barisan.Pensyarah masuk memberikan kuliah tapi dalam 3 jam kuliah berjalan,Diana tak senang duduk.Matanya asyik mencuri2 pandang Daniel."Oi oi..obvious sangat tu Na!Rilek!Jangan nampak desperate sangat!" bisik Yati.

Diana cepat2 menumpukan perhatian pada pensyarahnya.3 jam itu dirasakan sangat lama.

Diana tersengguk menahan ngantuk.Subjek hari itu amat membosankan.Tamat 3 jam,kelas bersurai.Diana dan Yati bangun ingin menuju ke food court.Sampai saja mereka di sana,Daniel dan kawannya sudah pun beratur membeli makanan.Yati sengih melihat telatah Diana yang tidak keruan."Jom balikla..aku segan la..lagipun aku tak selesa la tak pakai tudung ni.."

"Rilek,rilek...beratur aje....buat selamba,macam takde apa-apa.." pesan Yati.

...................

Di satu sudut yang agak jauh dari tempat Diana beratur,Rizal mengeluh panjang.Puas hatinya cuba menyembunyikan rasa kecewa dalam dirinya daripada kawan-kawannya yang sedang duduk semeja dengannya.

Bagaimana gadis yang sangat disukainya itu jadi begitu?Bagaimana mudahnya aurat itu ditayangkan?Semalam Diana masih lagi ke kelas dengan baju kurung hijau muda dan tudung warna cream..sehari sebelum itu,Diana pakai baju kurung cokelat dengan tudung warna hitam.Hari ni tiba-tiba jadi gadis urban yang tidak segan menonjolkan mahkotanya.

"Apa yang terjadi ni?" fikir Rizal benar-benar kecewa,tapi dia masih lagi cuba buat2 selamba.Hatinya berkecamuk.

"Semua dah ada ni.Baca doa Zal..hari ni turn kau," pinta Hafiz. Rizal pun menadah tangan sambil diikuti rakan-rakannya yang lain.

"Allahumma baariklana fimarozakhtana wakhinna azabannar..." baca Rizal."Amiinnn!" sahut rakan-rakannya lalu mula menyuap makan tengahari.

Tiada ulasan: