Isnin, 8 Ogos 2011

Briged Al-Akhdor LR2

Briged Al-Akhdor LR2


Bior Benor duit Syiling Baru malaysia ada simbol ISRAEL

Posted: 08 Aug 2011 05:00 AM PDT


"
Sebelum ini Umno membawa masuk agen zionis, APCO ke Bukit Aman. (kenali siapa APCO)Sekarang regim pemusnah negara, perosak agama dan pengkhianat bangsa semakin gila!Regim Umno mendewakan sekutunya, Isreal di mata wang Malaysia yang akan dilancarkan pada awal tahun 2012.


Bank Negara Malaysia akan mengeluarkan duit syiling peringatan baharu sempena pengeluaran Siri Ketiga duit syiling Malaysia yang akan berada dalam edaran pada awal tahun depan. Dilancarkan hari ini oleh Gabenor Bank Negara Malaysia, duit syiling peringatan yang dikeluarkan adalah dalam denominasi 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen.
Ciri-ciri unik dengan bunga yang mencorakkan bendera Isreal telah menjadi sumber inspirasi reka bentuk duit syiling siri baharu ini. Motif reka bentuk duit syiling ini seakan memaparkan hubungan akrab pemimpin Umno / Barisan Nasional dengan regim zalim Isreal.


Keindahan budaya dan warisan negara serta keunikkan alam semula jadi, flora dan fauna dan seni kraf tangan tradisional yang terdapat di Malaysia telah dilenyapkan oleh kerajaan pimpinan regim Umno / Barisan semata-mata kerna ingin mengagongkan bendera sekutunya, (baca di siniperjanjian antara regim Umno dan regim Zionis) Isreal.

Percayalah wahai anak bangsa Malaysia, negara kita akan hancur musnah jika Umno / Barisan Nasional terus diberi kuasa memerintah negara kita ini. -
"

edisi kantoi: identiti MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara Akhirnya Terbongkar!

Posted: 08 Aug 2011 02:30 AM PDT


Panas! Masih ingat dengan blog kontroversi yang menghina Islam beberapa bulan lepas? Yaa.. Blog MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara. Kata-kata serta gambar-gambar dalam blog makcik jahanam tu sangat menyentuh sensitiviti umat Islam. Ketika itu, pasti ramai yang sangat berharap ingin melihat wajah dan identiti sebenar pemilik blog jahanam tersebut.

Kini, wajah dan identiti 'makcik' tersebut sudah terbongkar dan didedahkan hasil usaha team hackers gaysec. Untuk maklumat lanjut, boleh lawati website mereka, iaituhttp://www.gaysec.org



Nama sebenar MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara tersebut adalah Nor Arlene Tan Binti Khalid. Seorang perempuan berumur 26 tahun. Dia berdarah kacukan Cina dan Melayu. Jadi, apa agama sebenar dia? Jika dia Islam, ini bermakna dia sudah jatuh murtad. Maka wajib untuk kita semua menasihatinya agar bertaubat dan kembali kepada Islam dengan mengucap 2 kalimah syahadah. Jika dia enggan bertaubat, maka halallah darahnya untuk dibunuh.

Hukum wajib untuk pihak berkuasa membunuh orang murtad ialah berdasarkan hadis-hadis berikut yang bermaksud :

"Sesiapa yang menukar keIslamannya hendaklah kamu bunuh dia." (Hadis para Perawi kecuali Muslim).

"Tidak halal darah seseorang Muslim kecuali dengan salah satu daripada tiga perkara :Tayyib (duda/janda) yang berzina, qisas nyawa dengan nyawa dan orang yang menukar agamanya yang terpisah daripada jemaah (kaum muslimin)." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas'ud).

"Mana-mana lelaki yang murtad daripada Islam, hendaklah kamu menyerunya supaya kembali kepada Islam jika dia mahu. Jika tidak, pancunglah tengkuknya. Dan mana-mana perempuan yang murtad, hendaklah kamu menyerunya supaya kembali kepada Islam jika dia mahu. Jika tidak, pancunglah tengkuknya." (Hadis riwayat Thabarani daripada Mu'az bin Jabal).

Nauzubillahiminzalik.. Jadikanlah ini sebagai pengajaran buat kita semua.

Sepandai-pandai MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara melompat, akhirnya terkantoi jua.. Tahniah kepada team hackers GaySec. Inilah tujuan ilmu hack yang dianugerahkan sebenarnya. sumber

32 Rahsia Israel Yang Perlu Diketahui

Posted: 07 Aug 2011 11:30 PM PDT


1. Tahukah anda bahawa selain bangsa yahudi, tidak dibenarkan membeli atau menyewa tanah di Israel?
2. Tahukah anda bahawa setiap bangsa yahudi yang ada di setiap Negara di seluruh dunia menjadi warga Negara Israel secara automatik? Sementara warga Palestin yang lahir di tanah negerinya sendiri sejak puluhan abad yang lalu terus diusir ke luar dari Palestin?
3. Tahukah anda bahawa penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan yang dicat dengan warna khas untuk membezakan antara bangsa yahudi dan bukan yahudi?
4. Tahukah anda bahawa Jerusalem bahagian timur, Tebing Barat, Gaza dan dataran tinggi Golan dianggap oleh masyarakat antarabangsa khususnya barat dan Amerika sebagai kawasan yang dijajah Israel dan bukan merupakan sebahagian daripada Israel?

5. Tahukah anda bahawa Israel memperuntukkan 85% air bersih hanya untuk bangsa Yahudi dan membahagikan 15% sisanya untuk seluruh penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel? Secara realiti, Israel memperuntukkan 85% air bersih hanya untuk 400 penduduk yahudi di Hebron, sementara 15% sisanya diberikan kepada 120 ribu penduduk Palestin di daerah itu?
6. Tahukah anda bahawa Amerika menyalurkan dana 5 billion US dari penghasilan hutangnya setiap tahunnya untuk menyumbang kepada Israel?
7. Tahukah anda bahawa Amerika terus memberikan bantuan ketenteraan kepada Israel sebesar 1,8 billion US setiap tahunn? Dan tahukah anda bahawa jumlah sebesar itu sama dengan sumbangan Amerika kepada seluruh Negara di benua-benua Afrika?
8. Tahukah anda bahawa Israel juga menunggu bantuan perang tambahan sebesar 4 billion US dari Amerika yang terdiri dari pesawat pejuang F16, Apache dan Blackhawk? Dan kerana Amerika merupakan Negara gabungan utama bagi Israel, maka ia wajib memberikan semua kemudahan yang diminta Israel untuk menjamin kewujudannya.
9. Tahukah anda bahawa kerajaan Amerika telah menekan Kongres tentang pelanggaran Israel dalam penggunaan senjata yang mereka sumbangkan? Khususnya pada tahun 1978, 1979 dan tahun 1982 pada perang di Lubnan dan penggunaan senjata nuklear pada tahun 1981.
10. Tahukah anda bahawa Israel adalah satu-satunya Negara di Timur Tengah yang menolak menandatangani larangan pembangunan senjata nuklear? Dan menolak Pasukan Siasatan PBB untuk memeriksa tempat persembunyian nuklearnya?
11. Tahukah anda bahawa sebelum Israel wujud pada tahun 1948, mereka telah memiliki kilang pengembangan senjata nuklear?
12. Tahukah anda bahawa Pegawai Tinggi Israel di Jabatan Tentera mereka mengakui secara terang-terangan bahawa tentera Israel membunuh semua tahanan perang Palestin tanpa proses pengadilan?
13. Tahukah anda bahawa Israel telah menyerang tempat kediaman Diplomat Amerika dan menyerang kapal perang Amerika Liberty di perairan antarabangsa pada tahun 1967? Walaupun serangan itu membunuh 33 tentara Amerika dan melukai 177 lainnya, tetapi Amerika sama sekali tidak melakukan sebarang tindakan terhadap Israel? Hanya dengan alasan bahawa tentera Israel tersalah sasaran? Bayangkan kalau serangan itu dilakukan oleh Negara Islam?
14. Tahukah anda bahawa Israel merupakan Negara yang paling banyak mengabaikan resolusi negara PBB? Jumlah resolusi yang diabaikan oleh Israel mencapai 69 buah. Bayangkan seandainya satu Negara Islam mengabaikan 1 resolusi PBB, apa yang akan dilakukan oleh Amerika?
15. Tahukah anda bahawa pemerintah Israel menggunakan system politik pemeliharaan terhadap identiti rakyat yahudi agar tetap menjadi warga Negara itu?
16. Tahukah anda bahawa Mahkamah Agung Israel telah menetapkan Perdana Menteri Ariel Sharon sebagai terkecuali dalam kes pembunuhan Shabra dan Syatilla pada 16 September 1982 di Lebanon yang telah membunuh lebih dari 1000 orang Palestin terdiri dari anak-anak, wanita dan orang tua?
17. Tahukah anda bahawa pada tarikh 20 Mei 1990, seorang tentera Israel menyuruh para pekerja Palestin yang sedang menunggu bus di Halte untuk duduk berbaris di atas tanah, setelah itu ia menembak mereka dari jarah setengah meter? Tahu pulakah anda bahawa pemerintah Israel menyatakan tentera itu tidak bersalah dan bahkan mendapat penghargaan khusus dari pemerintah Israel?
18. Adakah anda tahu bahawa sehingga tahun 1988, semua kilang dan pejabat di Israel hanya boleh melampirkan keterangan pekerjaan dengan kata-kata: "pekerjaan hanya untuk bangsaYahudi", " pekerja hanya boleh dipilih dengan syarat dia berbangsa Yahudi"?
19. Tahukah anda bahawa Jabatan Luar Negeri Israel membayar 6 jabatan media Amerika untuk menerbitkan imej positif Israel kepada masyarakat Amerika dan Eropah?
20. Tahukah anda bahawa Sharon mengajak Parti radikal Molodeit untuk menjadi gabungan utama dalam kabinetnya? Padahal parti itu beridealogi radikal dengan tujuan untuk membesihkan Israel dari luar kawasan yahudi dan pengusiran secara paksa seluruh warga Palestin dari Israel?
21. Tahukah anda bahawa Perdana Menteri Israel pertama, David Ben-Gorion sepakat dengan langkah pengusiran secara paksa seluruh rakyat arab dari Israel?
22. Tahukah anda bahawa Rahib besar di Israel Ofadya Yosef yang juga pengasas Parti Syas (parti ketiga terbesar di Israel) menyokong aksi tentera Israel untuk membunuh warga Palestin?bahkan ia mengeluarkan fatwa radikal pada hari raya paskah yang lalu dalam wawancaranya di sebuah rangkaian radio terbesar di Israel: "Tuhan akan membalas semua kejahatan warga arab, Tuhan akan menghancurkan keturunannya, menghabiskannya dan menghancurkan tanahnya dan Tuhan akan membalas mereka dengan azab yang pedih. Oleh itu dilarang semua bangsa yahudi untuk memberikan rasa kasih sayang kepada warga arab, dan wajib bagi setiap yahudi untuk menembak mereka dan senjatanya hendaklah dihalakan ke arah dada dan kepala setiap warga arab untuk menghabiskannya, kerana mereka itu makhluk yang jahat dan terkutuk "… …
23. Tahukah anda bahawa pelarian Palestin terbesar di dunia?
24. Tahukah anda bahawa penduduk Kristian Palestin bersatu dengan penduduk Palestin muslim untuk melawan penjajah yahudi?
25. Tahukah anda, walaupun Mahkamah Agong Israel sudah mengeluarkan keputusan pelarangan penyeksaan dalam proses pemeriksaan, tetapi Shinbet (Badan perisik Israel) tetap terus menyeksa setiap pejuang Palestin dalam proses pemeriksaannya?
26. Tahukah anda bahawa walaupun Israel terus mengganggu proses belajar mengajar dan merosakkan seluruh prasarana pendidikan penduduk Palestin, tetapi penduduk Palestin tetap menjadi Negara terbesar di dunia yang penduduknya bergelar doktor falsafah. Hal ini dilihat dari jumlah purata penduduknya.
27. Tahukah anda bahawa setiap manusia mempunyai hak yang sama yang dijamin oleh undang-undang HAM antarabangsa yang diterbitkan pada tarikh 10 Disember 1948? Tetapi tahukah anda bahawa undang-undang itu sama sekali tidak berlaku bagi penduduk Palestin? kerana dihalang dengan ditandatangani oleh perikatan OSLO?
28. Tahukah anda bahawa majoriti buku sejarah di dunia mengatakan Negara-negara arab yang menyerang Israel terlebih dahulu pada perang tahun 1967? Padahal faktanya, Israel yang menyerang Negara-negara arab terlebih dahulu kemudian mereka merebut kota Al Quds dan Tebing Barat? Tetapi mereka mengatakan bahawa serangannya itu adalah serangan untuk menjaga diri mereka?
29. Tahukah anda bahawa Israel sebagai Negara penjajah sama sekali tidak terikat dengan konvension Geneva untuk menjaga hak-hak dan keselamatan warga awam Palestin?
30. Tahukah anda bahawa perintah Perdana Menteri Israel Ariel Sharon sudah tidak dituruti lagi oleh tentera Israel? Salah satu contohnya adalah ketika ia melarang tentera Israel untuk melakukan genjatan senjata dan dilarang menembak, tetapi tentera Israel terus menyerang, menembak rakyat awam Palestin dan menghancurkan tempat tinggal mereka. Insiden paling memilukan andalah pembunuhan tiga wanita Palestin, padahal mereka sedang berada dalam khemah pelariannya?
31. Tahukah anda bahawa Israel terus melakukan pebagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al-Aqsa dan Qubah As-Sakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya?
32. Tahukah anda bahawa Presiden Afrika Selatan Nelson Mandela mengatakan bahawa Israel adalah Negara rasisme dan apartheid seperti keadaan Afrika Selatan sebelum beliau memerintah?
Israel sememangnye jahat dan teruk

Penyakit UMNO telah berjangkit pada MCA ..HA HA HA

Posted: 07 Aug 2011 09:30 PM PDT

Soi Lek: DAP cetus perbahanan Cina menentang Cina


Dalam hal ini, Soi Lek menyelar strategi DAP yang didakwanya mencetuskan perbalahan Cina menentang Cina terhadap MCA untuk memenangi hati dan fikiran rakyat.

Tiada cara untuk wujud 'small China' di Malaysia kerana ia bukan sesuatu yang baik untuk negara, kata presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Beliau berkata MCA menerima hakikat bahawa Malaysia adalah sebuah negara berbilang kaum dan apa yang ia ingin lihat ialah kesederhanaan, bukan saja toleransi tetapi juga penerimaan hakikat bahawa ini adalah sebuah negara berbilang kaum.

Dalam hal ini, Soi Lek menyelar strategi DAP mencetuskan perbalahan Cina menentang Cina terhadap MCA untuk memenangi hati dan fikiran rakyat.

"Oleh kerana DAP bukan parti memerintah, mereka boleh menimbulkan ekpektasi masyarakat Cina...mereka timbulkan ini dalam erti jika mereka berkuasa mereka akan membina lebih banyak sekolah dan lebih menjaga masyarakat Cina.

"Ini mengelirukan kerana DAP, dengan bersendirian, tidak akan dapat membentuk kerajaan.

"Sebabnya mudah, mereka hanya tumpukan perhatian kepada kerusi Cina sedangkan bilangan kerusi majoriti Cina di Parlimen paling banyak 45, daripada sejumlah 222 kerusi (yang dipertaruhkan).

"Jadi, DAP perlu bergabung dengan parti lain yang bergantung pada sokongan kaum lain. Dalam hal ini, mereka memilih PAS dan PKR, jadi apa yang dijanjikan oleh DAP jika mereka berkuasa akan 'serap' kerana parti komponen lain perlu menjaga kepentingan kaum lain," katanya dalam sidang akhbar sempena Konvensyen MCA Sabah di Kota Kinabalu hari ini.

Soi Lek berkata BN bukanlah sempurna sepenuhnya tetapi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sedang melakukan yang terbaik untuk mentransformasi ekonomi dan rakyat Sabah perlu menyokong inisiatif ini.

Beliau menggesa semua 25 bahagian MCA di Sabah supaya bersiap sedia bagi membantu parti-parti komponen BN memenangi pilihan
raya umum akan datang.

"Di Sabah, bilangan anggota MCA terus bertambah dan hari ini kita mempunyai kira-kira 60,000 anggota dengan satu kerusi negeri.

"Kita tidak akan bincangkan soal peruntukan kerusi secara terbuka, kita serahkan kepada kebijaksanaan perdana menteri dan ketua menteri Sabah, sebab pada akhirnya kita mesti memenangi pilihan raya umum ini, jadi peruntukan kerusi akan berdasarkan pada parti dan calon yang boleh menang," ujarnya.

- Bernama


Manusia-Manusia Paling Yang Dibenci

Posted: 07 Aug 2011 07:10 PM PDT

Saloth Sar a.k.a Pol Pot dan Khmer Merah parti politiknya yang memerintah Kemboja selama empat tahun (1975-1979), tetapi orang-orang Kemboja tidak memiliki kenangan yang baik dari pemerintahannya, mereka mengingati Pol Pot sebagai penguasa yang sadis dan kejam. selama pemerintahannya sekitar 2 juta rakyat Kamboja mati dalam kelaparan, penafian politik, kerja paksa dll. Kekuasaan Pol Pot berakhir setelah campur tangan oleh negara jiran, Vietnam pada tahun 1979, pembunuhan massal selama pemerintahan Pol pot itu yang biasanya disebut sebagai Genosida Kemboja.

Adolf Hitler (20 April 1889) adalah diktator Jerman yang terkenal, dianggap bertanggungjawab terhadap Holocaust; Adolf Hitler memerintah Jerman 1934-1945 sebagai penguasa mutlak. Adolf Hitler menjadi presiden Nasional Parti Pekerja Sosialis Jerman pada tahun 1932. Antara 1939 dan 1945, kekuasaan Hitler telah mengorbankan lebih dari 14 juta orang, termasuk enam juta orang Yahudi, orang-orang tewas di kem-kem penyiksaan, ghetto dan eksekusi massal, selain cara yang disebutkan di atas, banyak orang mati kelaparan dan penyakit; Kekuasaan Hitler berakhir tepat setelah perang Jerman melawan Rusia pada Jun 1941, ketika pasukannya kalah perang dari Rusia; Hitler meninggal pada 30 April, 1945 setelah membunuh diri.


George W Bush (lahir 6 Julai 1946) dilantik menjadi presiden Amerika Syarikat 2001-2008, George Bush adalah salah satu presiden Amerika paling kontroversi dan dibenci, ia terpilih sebagai Presiden dalam pilihanraya yang sangat kontroversi pada tahun 2001 dan dia juga bertanggungjawab memulai perang terhadap pengganas yang terkenal pada tahun 2001.

Menurut para ilmuan, dunia dan khususnya dunia Islam membenci Bush, kerana campur tangan terhadap negara-negara asing. Dunia sedang menghadapi kekacauan dan kehancuran; Menurut survei, rakyat Amerika juga tidak begitu senang dengan dia, hal ini karena pengeluaran tentera yang banyak dan pembaziran dana dalam perang melawan pengganas, sampai ketika ini Amerika Syarikat telah menghabiskan $ 704 000 000 000 hanya di Iraq, selain itu, lebih dari 5000 tentera dan ribuan rakyat awam mati dalam perang yang tidak popular.

Ariel Sharon (lahir 1928) memegang jawatan sebagai Perdana Menteri ke-11 Israel dari bulan Mac 2001 hingga April 2006, ia juga dilantik sebagai Jeneral di Angkatan Darat Israel dari tahun 1940-an sampai awal 1970-an, dia menyertai dalam Perang Kemerdekaan 1948, 1956 Suez War, Perang 6 Hari tahun 1967, dan Perang Yom Kippur-1973. Setelah pencen dari tentara, Sharon bergabung dengan Parti Likud sayap kanan, dia sangat menyokong pembangunan daerah Israel agar dibenarkan di tebing Barat dan Jalur Gaza pada tahun 1970, 1980 dan 1990-an.

Pada tahun 1983, sebuah surhanjaya dibentuk oleh Pemerintah Israel untuk menyelidiki insiden berkait dengan perang Lebanon 1982, yang akhirnya bahawa Ariel Sharon secara tidak langsung bertanggung jawab atas pembunuhan rakyat awam di Sabra dan Shatila, ketika ia menteri pertahanan Israel.
Pada tahun 1924, setelah kematian Lenin, Joseph Stalin menjadi pemimpin Soviet Union, dianggarkan lebih dari 60 juta orang meninggal di bawah pemerintahan diktator ini, ia juga dianggap bertanggung jawab atas kelaparan Soviet 1932-1933. Menurut catatan rasmi Rusia, Stalin mengupah sekitar 800 000 orang untuk kejahatan politik dan jenayah.

Selama tahun 1932-1933, akibat projek pertanian Stalin gagal, Rusia dan terutama Ukrain menghadapi salah satu kelaparan terburuk dalam sejarah Soviet, diyakini bahwa 6 hingga 8 juta orang meninggal dalam bencana kelaparan ini, di Ukrain kelaparan ini dikenali sebagai Holodomor.

Medan perang politik M'sia beralih ke internet

Posted: 07 Aug 2011 05:00 PM PDT

Perkembangan ini mendorong pelbagai pihak menggunakan Internet untuk menyebarkan maklumat berkaitan politik, seolah-olah tiada apa yang boleh menyekat mereka daripada berbuat demikian.

Sejajar dengan perkembangan global dan kemajuan teknologi komunikasi maklumat (ICT), medan perang politik di Malaysia turut berubah dan kini telah beralih ke Internet.

Perkembangan ini mendorong pelbagai pihak menggunakan Internet untuk menyebarkan maklumat berkaitan politik, seolah-olah tiada apa yang boleh menyekat mereka daripada berbuat demikian.

NONEBenarkah keadaan ini tidak boleh dikawal? Sesetengah pemerhati media berpendapat ia memang tidak boleh disekat atau dikawal.

"Tiada siapa boleh menapis maklumat yang dihantar melalui Twitter, Facebook atau YouTube," kata anggota Jawatankuasa Pusat MCA Datuk Ti Lian Ker.

Mesej boleh dihantar kepada pembaca di seluruh dunia hanya dengan satu klik dan tiada siapa yang boleh mengawal kandungannya, katanya lagi.

"Perkara inilah yang memeningkan kepala para pengawal selia dan kerajaan kerana pengguna dan penghantar sesuatu mesej boleh menyembunyikan identiti masing-masing," katanya lagi.

Ti berpendapat setakat ini kebanyakan masalah berkaitan Internet tidak ditangani dengan sewajarnya.

Pensyarah kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Dr Jeniri Amir pula berpendapat begini: Langkah kerajaan mengetatkan kawalan terhadap media tradisional mendorong semakin ramai orang memburu apa yang mereka anggap sebagai "kebenaran" melalui berita dalam talian dan ini membuka ruang kepada media dalam talian minor menguasai pendapat umum."

NONEBeliau berkata, malah, Barisan Nasional (BN) sendiri menggunakan
khidmat beberapa penulis blog untuk mengimbangi keadaan berat sebelah di Internet, walaupun langkah ini tidak memberi kesan seperti yang diharapkannya kerana hujah yang dikemukakan kumpulan penentangnya lebih mendapat sokongan.

"Lagipun, penyerang kerajaan secara dalam talian ini kelihatan lebih tersusun sebagai sebuah kumpulan yang bekerja untuk parti pembangkang dan mereka memanfaatkan isu tertentu, tidak kira sama ada betul atau tidak," kata beliau kepada Bernama.

Tindakan kumpulan itu, kata beliau, menyebabkan sesetengah golongan muda pengguna Internet menerima dengan mudah segala apa yang mereka baca secara dalam talian dan ini menutup ruang untuk berhujah secara rasional dan beradab.

"Medan perang" ini turut merebak ke kawasan pengundi Melayu di kampung kerana walaupun mereka tidak tahu menggunakan Intenet, tetapi mereka dimaklumkan oleh anak masing-masing yang cekap menggunakan kemudahan IT tentang perkara yang mereka baca dalam talian, termasuk pelbagai khabar angin, cerita separuh benar dan, malah cerita yang sengaja diada-adakan untuk memburukkan imej kerajaan.

Dr Jeniri mengambil perhimpunan haram 19 Julai di Kuala Lumpur sebagai contoh.

"Cerita dan visual tentang orang biasa yang mengambil bahagian dalam perhimpunan itu disebarkan dengan meluas untuk menggambarkan mereka sebagai wira, manakala klip video yang mengandungi kepalsuan pula disiarkan melalui YouTube. Ini merupakan cabaran besar yang perlu dihadapi BN," katanya.

Beliau berkata walaupun Internet boleh dijadikan alat untuk menyebarkan maklumat, tetapi majoriti rakyat Malaysia perlu belajar menggunakannnya secara wajar, khususnya berkaitan penyebaran mesej politik kerana terdapat keperluan untuk mengadakan perbincangan secara rasional dan menilai sesuatu pendapat secara seimbang.

"Jika sesetengah pengguna Internet terus menyelewengkan konsep demokrasi, pihak berkuasa tidak akan mempedulikan kenyataan biadab mereka, manakala pengundi yang matang pula akan menolak mereka apabila menyedari bahawa sebelum berkuasapun, kumpulan ini sudah berperangai hodoh," katanya.

Ahli akademik ini berkata "medan perang" Internet juga boleh membawa seseorang ke arah yang betul atau tidak betul kerana, sebagai contoh, oleh kerana terdapat begitu banyak maklumat, kebanyakan orang akan hanya mengikut pendapat ramai apabila mereka tidak dapat membezakan sama ada sesuatu maklumat itu betul atau palsu.

"Umpama orang yang kehilangan arah di lautan, mereka akan hanya mengikut orang lain dengan harapan akhirnya mereka akan menemui daratan atau sekurang-kurangnya, tidak keseorangan ketika berenang ke pantai. Ini menunjukkan mereka tidak mampu berfikir atau membuat penghakiman sendiri," katanya.

Selain itu, kata beliau, ramai orang menganggap semua maklumat yang mereka terima sebagai ilmu yang berguna.

ummo youth pc 100306 abdul rahman dahlanBeberapa ahli politik berpendapat kebanyakan orang terus mempercayai apa yang disiarkan melalui Internet tanpa usul periksa kerana menganggapnya betul serta berkongsi maklumat itu dengan rakan masing-masing pula.

Seperti kata Anggota Parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan, kini kebenaran semakin sukar untuk dilihat dan manusia semakin sukar
menerima pendapat serta pendekatan orang lain dan tidak boleh bertolak ansur.

"Pada era maklumat ini, manusia perlu melatih diri masing-masing supaya berfikir dan membuat analisis sebelum menerima sesuatu maklumat yang dihidangkan kepada mereka.

"Sebelum mempercayai sepenuhnya, kita perlu ajukan soalan, mengenal pasti dengan jelas jenis mesej yang diterima dan, jika perlu, mendapatkan pengesahan mengenainya," katanya.

- Bernama

B/AKHDOR: INILAH AKIBAT APABILA MEDIA BERAT SEBELAH..PENDAPT2 DIATAS
ADALAH AMAT DANGKAL SEKALI ,INI KERANA INTERNRT ADALAH SATU SALURAN BEBAS LEBIH2 LG KERAJAAN TELAH CB MENGEKANG MAKLUMAT SEMAUNYA OLEH PIHAK BERLAWANAN .SALURAN INILAH RAKYAT DAPAT TAHU SEMUA PENYELEWENGAN PEMERINTAH N MAKLUMAT YANG LEBIH DEKAT DGN PERMASALHAN RAKYAT..RAKYAT BUKAN BODOH ...

Tiada ulasan: