Isnin, 8 Ogos 2011

.

.


Susupan Petang

Posted: 08 Aug 2011 01:39 AM PDT

Betulkah Menantu TPM Dapat Projek Biometerik?

KETIKA menghadiri majlis berbuka puasa di rumah Tengku Razaleigh Hamzah petang semalam saya didatangi oleh seorang kawan. Beriya dia menarik tangan saya ke tepi, menjauhi dari orang lain. Cara dia berbuat begitu seolah-olah apa yang beliau hendak beritahu itu perkara yang sulit dan amat penting.

Saya sambil membetulkan samping akur dengan tarikan tangannya. Berceritalah dia dalam keadaan serius dan meminta saya dedahkan. "You kena dedah ini untuk kebaikan negara. Negara kita sudah habis," katanya.

Dia ini adalah bekas Ketua Pemuda Umno di sebuah bahagian di Utara yang kini sudah tidak memegang apa-apa jawatan dalam parti lagi kerana kecewa dengan apa yang berlaku dalam partinya itu.

"Biar rakyat tahu, dan jangan sampai rakyat dan negara terus kerugian," katanya bersungguh. Iya..iya saja apa yang diberitahunya. Kawan ini lalu bercerita bukan main serius lagi, siap dengan mimik muka dan mata yang terkebil-kebil. Peliknya dia selalu menceritakan sesuatu dan memberi maklumat tambahan tetapi tidak mahu tulis sendiri. Setahu saya dia juga ada blog yang dibangunkan dengan penuh kerahsiaan.

Apa ceritanya? Ceritanya sudah saya ketahui serba sedikit sebelum ini. Iaini mengenai penglibatan menantu Timbalan Perdana Menteri, Udin anak Yassin dalam dunia perniagaan. Menantu Udin anak Yassin itu dikatakan mendapat kontrek membekalkan komputer untuk sistem biometerik yang bernilai berjuta-juta ringgit yang hendak dilaksanakan kini.

Menurut kawan itu menantu Udin anak Yassin dikatakan memperolehi tander membekalkan komputer kepada lebih 300 buah syarikat yang mendapat tander untuk menguruskan Pendatang Tanpa Izin (Pati) dalam program pemutihan. Kawan itu siap sebut dengan nilai dan juga keuntungan yang diperolehi syarikat menanti Udin anak Yassin itu.

Katanya peruntukan untuk membekalkan komputer kepada 300 syarikat saja melibatkan RM15 juta dan peruntukan untuk Jabatan Imigresen RM600 juta. Jumlah itu katanya belum untuk Polis, SPR dan lain-lain.

Apa yang kawan itu persoalkan syarikat itu baru saja ditubuhkan dan tidak pun ada pengalaman dalam bidang perniagaan. Bukan itu saja tambahnya ada lagi hal-hal yang ganjil yang berlaku di sebalik tander berkenaan.

Sebenarnya saya tidak pelik dengan kejadian seperti itu. Sebelum ini pun sudah banyak kali kita dengar kroni PM dan menteri mendapat projek itu dan ini. Dr Mahathir bergaduh dengan Anwar bukan fasal liwat sangat tetapi fasal Anwar cegah kerajaan bailout syarikat anak Mahathtir yang hendak mampus dan mengalami kerugian berbillion ringgit.

Itulah puncanya. Sebab itu Mahathir marah dan terkilan dengan Anwar. Mahathir merasa tindakan Anwar itu bagaikan lumoran tahi ke mukanya sebagai PM dan menganggap Anwar tidak mengenang budi. Cuba kalau Anwar menyokong bailout syarikat anak Mahathir itu mungkin Anwar tidak terpenjara dan nasibnya tidak jadi seperti hari ini.

Begitu juga di zaman Abdullah Badawi jadi PM. Kisah menantunya Khairy Jamaluddin dijaja dan dijual mendapat berbagai projek. Malahan Khairy dikatakan mempunyai kuasa pemutus dalam pentadbiran Abdullah terutama melihat projek-projek besar.

Kesimpulannya apa yang diceritakan oleh kawan itu tentang penglibatan menantu TPM dalam perniagaan tidak menghairankan. Cuma apa yang dibimbangkan kalau semasa bapa mertua jadi TPM menantu sudah untung besar bagaimanalah nanti setelah bapak jadi PM tentu untung berlipat kali ganda lagi.

Harap-harap ada orang akan hantar gambar menantu Udin anak Yassin untuk sama-sama kita tetap dan juga nama syarikatnya untuk kita semak berapakah modal berbayar di dalam syarikat berkenaan dasn siapa-siapa lagi rakan kongsinya. Jangan-jangan syarikat RM2 sahaja? [ttdi.kl.4:55 pm 08/08/11]

Gurauan Subuh

Posted: 07 Aug 2011 03:16 PM PDT

Pas Alah Sokmo: BN - Benang Nipu

PRIMADONA Umno bernama Mashitah Ibrahim (foto) menggelarkan Pas sebagai 'parti alah sokmo' atau parti senantiasa kalah. Pandai juga Mashitah menggunakan dialek Kelantan mencari akronim untuk mempersendakan Pas. Beliau lantas menyusun beberapa fakta atau bukti menunjukkan Pas kalah. Jika dipadan dengan rupa paras yang ayu dan berkulit putih kuning tidak seharusnya pemikiran kotor begitu tertempel di kepala Mashitah. Sayang...

Pemikiran begitu layak bertompok dalam kepala beberapa orang ahli Parlimen bebas saja, bukannya singgah dan bertempel di kepala Mashitah. Wajah yang cantik dan belengas itu dicatati oleh kenahilan politik.

Intipati kepada dakwaan Mashitah itu ialah Pas kalah kerana tidak berani bersuara membela agama dan sanggup menukarkan slogan ataupun melacurkan perjuangan demi menghormati DAP. Dalam kata lain kerna mementingkan kuasa Pas sanggup melupai perjuangan asalnya.

Perubahan slogan Pas dari Negara Islam kepada Negara Kebajikan dimomokkan demikian rupa tanpa memahami isi di sebalik perubahan nama itu yang tidak memesong perjuangan Pas dari hakikinya. Kalau Mashitah baca dan terima padangan Dr Haron Din mengenai huraian Negara Berkebajikan ini, nesccaya Mashitah tidak akan keliru, bahkan akan menjadi semakin jelas. Demikian juga kalau beliau arif mengenai sifir-sifir politik beliau tidak akan mempertikaikan di sebalik penggunaan slogan baru itu.

Selain itu banyak lagilah butiran atau pun hujah-hujah yang Mashitah tulis untuk membuktikan Pas 'alah sokmo'. Kesediaan Pas untuk menobatkan orang lain menajdi PM tetapi bukan Abdul Hadi Awang juga dianggap sebagai satu kekalahan Pas.

Saya tidak mahu mengulas kesemua sekali apa yang dicatat oleh Mashitah dan cuba memberi penjelasan terhadap butiran yang diturunkan oleh Mashitah itu. Tetapi saya hendak membalas akronim Pas Alah Sokmo dengan mengakronimkan BN sebagai Benang Nipu atau maksudnya menang dengan cara menipu.

Memang dalam demokrasi sekular yang diterima pakai di negara ini kaedah menipu diterima seadanya. Kaedah itulah yang memenangkan Umno dan BN selama ini kecuali di zaman Tunku Abdul Rahman yang mana penipuannya ditahap minima. BN - menenang nipu. Pelbagai bentuk penipuan dilakukan BN di sepanjang pilihan raya. Orang yang menipu akan menjawab atau mengiyakan dakwaan ini di balik pintu. Mereka tidak akan mengaku dikhalayak ramai kecuali mereka yang mukanya dilempar sambal...

Apakah ada perbezaan di antara kalah sokmo dengan menang menipu? Memang ada. Kalah sokmo lebih bernilai dan suci daripada menang cara menipu. Di manakah maruah parti Mashitah yang menang dengan cara menipu? Orang yang mementingkan soal maruah, soal kebenaran, soal hak akan merasa bersalah bila kemenangannya diambil secara menipu. Tipu adik beradik mencuri. Mencuri adik kepada merompak dan melanun.

Mungkin Mashitah akan bertanya bagaimana penipuan berlaku? Mustahil kalau Mashitah tidak mengetahuinya. Partinya selalu mengajar cara-cara dan teknik menipu. Penipuan itu bukan saja untuk mendapat kerusi tetapi penipuan juga sesudah menang dan menjadi menteri. Ibu perompak akan melahirkan anak pencuri. Tidak boleh lari.

Sebagai seorang yang berkecimpung dalam politik hingga menjadi timbalan menteri, Mashitah mungkin ada pengalaman sendiri bagaimana dia tertipu. Kisah TV Hijrah adalah sejarah adalah iktibar terbaik untuk mengenali bagaimana berlaku penipuan! Untuk mengatakan Mashitah menipu tidak mungkin kerana dia dilihat sebagai insan yang memahami hukum hakam. Lagipun tidak senonoh kalau orang perempuan ikut melakukan perbuatan menipu kerana menipu adalah kehidupan para jalang.

Tindakan Bersih menuntut pilihan raya adil dan bersih jelas membuktikan berlaku penipuan dalam pilihan raya yang dikelolakan oleh kerajaan Menang Nipu. Kalau tidak ada penipuan kenapa harus diwujudkan Bersih. Tidak ada orang mahu menyusahkan diri untuk keburukkan dan kedurjanaan kecuali orang tidak kurang cerdik (baca bodoh). Kerana penipuan itulah yang menenangkan BN. Tanpa penipuan BN tidak akan memang. Kalau Mashitah seorang muslimum yang mementingkan kesucian dan kebenaran beliau tidak akan menerima kemenangan BN dengan cara menipu itu.

Maruah kalah sokmo dengan menang sokmo dengan cara menipu jauh lebih baik dan murni kalah sokmo. Dalam Islam bukan soal menang dan kalah yang dihisab, tetapi soal hak dan kebenaran. Lebih baik Pas kalah beribu kali daripada menang dengan cara penipuan sejuta kali. Tetapi itu tidak menjadi masalah kepada BN kerana ia sudah menjadi budaya dan habit.

Kerana kemenangan dengan cara menipulah maka kerajaan BN kini menjadi huruhara. Tidak ada keberkatan. Bila rakyat sudah sedar dan mereka tidak boleh ditipu lagi maka BN ketika itu akan kalah. Sudah kelihatan ciri-ciri ini. Pilihan raya ke-12 lalu sehinggakan BN hilang empat buah negeri adalah kerana kesedaran rakyat. Rakyat sudah mengetahui bahawa mereka ditipu dan sudah tidak mahu tertipu lagi.

Saya rasa orang Pas yang insaf dan faham perjuangan tidak berdukalara atas kekalahan sokmo kerana ditipu BN itu. Orang Pas kena terima istilah dicipta Mashitah itu - kalah sokmo. Pas akan kalahan sokmo selagi berlaku penipuan dan rakyat belum sedar semuanya. Pas alah sokmo kerana BN menipu. Ingat BN ingat Benang Nipu. [wm.kl.6:42 am 08/08/11]

Tiada ulasan: