Sabtu, 13 Ogos 2011

Biaqpila

Biaqpila


BN tak tahu beza rusuhan, himpunan aman

Posted: 13 Aug 2011 03:00 PM PDT


Percubaan pemimpin BN dan Umno termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan sepupunya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk menyamakan rusuhan di United Kingdom dengan himpunan aman BERSIH 2.0 di Malaysia tidak masuk akal, kata setiausaha organisasi DAP Teresa Kok.

NONE“Yang mengganas di London adalah perusuh, sebaliknya yang bertindak ganas di Malaysia sewaktu perhimpunan aman BERSIH 2.0 adalah pihak polis.

“Di Kuala Lumpur, perhimpunan aman BERSIH 2.0 mempunyai matlamat yang jelas dan telah dianjurkan secara terancang.

“Agenda, tarikh dan waktu bersurai telah dinyatakan secara terus-terang buat pengetahuan pihak kerajaan, polis, media dan orang awam dari awal-awal lagi.,” katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Sebaliknya, menurut Kok rusuhan di London itu berlaku secara rambang tanpa sebarang agenda yang jelas atau spesifik melainkan menimbulkan kekacauan dan keganasan.

“Oleh itu kenyataan Hishammudin bahawa rakyat Malaysia harus bersyukur dan berterima kasih kepada pihak polis kerana perhimpunan aman BERSIH 2.0 tidak menjurus ke situasi rusuhan di UK adalah tidak munasabah.

NONE“Ia menunjukkan bahawa beliau tidak dapat membezakan di antara perhimpunan aman BERSIH yang bermatlamat murni mencapai pilihan raya bersih dan adil berbanding rusuhan bakar dan samun yang berlaku di UK,” kata Kok yang juga ahli parlimen Seputeh.

Pekakkan telinga

Katanya, beliau kesal dengan sikap Menteri Dalam Negeri itu yang masih cuba menafikan hakikat di sebalik beratus-ratusan rakaman video membuktikan polis menggunakan kekerasan keterlaluan telah dimuatnaikkan ke internet untuk tontonan ramai.

“Hishammuddin masih memekakkan telinganya terhadap kutukan keras oleh warga Malaysia dan komuniti antarabangsa dan masih menyokong tindakan polis.

“Sehingga hari ini, sebulan telah pun berlalu, Hishammuddin dan polis masih gagal membentangkan laporan keganasan polis kepada orang ramai.

NONE“Apakah ini menunjukkan ketidakcekapan dan kelalaian Kementerian Dalam Negeri dan polis segi siasatan terhadap anggota polis sendiri?” soalnya.

Sehubungan itu, Kok meminta Hishammuddin supaya mengambil iktibar daripada cara kerajaan dan polis UK mengendalikan keadaaan rusuhan yang sebenar.

Perbezaan di UK dan KL

Kok kemudiannya menggariskan perbezaan ketara di antara rusuhan di London dan perhimpunan aman di Kuala Lumpur.

* Di UK, perniagaan dan orang awam telah disamun oleh perusuh dengan kehilangan harta-benda dianggarkan bernilai berjuta-juta sterling pound;

* Di KL, tidak ada satu pun laporan tentang kedai disamun oleh penyokong BERSIH 2.0, sebaliknya, kedai-kedai yang membuka perniagaan pada 9 Julai lalu memperolehi keuntungan berikutan kehadiran ribuan rakyat di ibu kota;

NONE* Di UK, kereta dan bangunan telah dibakar dan dirosakkan oleh perusuh sehingga membahayakan keselamatan awam di samping kepulan asap yang menyesakkan nafas;

* Di KL, asap yang berkepul adalah daripada tembakan gas pemedih api oleh pihak Unit Simpanan Persekutuan (FRU) ke atas penyokong BERSIH 2.0 yang berhimpun secara aman. Gas pemedih mata dan meriam air juga ditembak ke kawasan Hospital Tung Shin;

* Di UK, perusuh membawa senjata seperti pisau, batu dan “molotov cocktail” untuk mencederakan orang awam;

* Di KL, penyokong BERSIH 2.0 hanya memakai t-shirt kuning yang diharamkan oleh Hishammuddin, dan ada antara orang ramai cedera kerana gas pemedih mata;

* Di UK, perusuh secara aktif dan sengaja menyerang dan mencederakan anggota polis;

bersih rally petaling street 090711* Di KL, polis didakwa secara aktif dan sengaja telah menembak gas pemedih mata dan meriam air terhadap peserta BERSIH 2.0 yang berjalan secara aman, dan tidak pula bertindak balas apa-apa terhadap pihak polis yang bersikap agresif itu.

* Di UK, polis hanya menahan 1,000 orang walau pun rusuhan ganas telah berlanjutan selama lima hari.

* Di KL, polis Malaysia menahan lebih daripada 1,600 orang dalam tempoh tak sampai sehari hanya kerana cuba berhimpun secara aman.



MK


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Blog Webmarhaen Melucah Di Bulan Posa?

Posted: 13 Aug 2011 09:27 AM PDT

Campak kaki bapa luar rumah

Posted: 13 Aug 2011 05:00 AM PDT

KUALA NERANG: Hanya selepas seorang jiran memukul tangannya dengan sebatang kayu, barulah lelaki yang menetak bapanya berhenti daripada terus menyerang mangsa dalam kejadian amuk di Kampung Pasir Putih, Mukim Tualak, di sini, kelmarin.

Mohd Khairul Shamsudin, 28, berkata ketika kejadian dia tidur di rumahnya yang terletak kira kira 100 meter dari lokasi kejadian sementara menunggu waktu berbuka puasa sebelum terdengar suara orang menjerit dan bergaduh.
Mohd Khairul berkata, dia bergegas ke rumah jirannya sebelum terkejut apabila melihat mangsa dalam keadaan terbaring berlumuran darah di lantai rumah berkenaan dengan kedua-dua tangan terkulai dan kaki terputus.

"Suspek yang duduk setentang dengan bapanya kemudian mengangkat parang cuba melibas leher mangsa terbaring di lantai rumah.


"Tetapi, saya sempat memukul tangan suspek dengan sebatang kayu yang dicapai di kawasan berhampiran menyebabkannya mengerang kesakitan dan membatalkan niat terus menetak bapanya lalu berundur ke belakang sambil parang digenggam kemas," katanya.

HM


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Jangan sempitkan Islam dengan politik kaum

Posted: 13 Aug 2011 03:00 AM PDT

Oleh Abdul Manan Abd Razak

Kini kita digemparkan lagi dengan isu yang bertujuan memisahkan keakraban erat PAS-DAP-PKR oleh media Barisan Nasional yang sudah kehabisan modal phttp://www.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2011/02/pakatan-rakyat.jpgolitik. Sekali lagi, isu agama, isu gereja, isu yang sengaja dibangkitkan oleh meresahkan hubungan rakyat pelbagai kaum.

Namun  realitinya ibarat BN cuma meludah ke langit. Sudah 54 tahun negara merdeka tetapi kemiskinan tegar khususnya di kalangan orang Melayu dan Bumiputera lainnya masih lagi tidak dapat diatasi sepenuhnya.



 Manakala kaum lain pyla semakin menghala ke arah kemiskinan akibat sistem ekonomi yang bocor dan kotor. Bukankah ini kesilapan BN yang tidak boleh dimaafkan?

Mengikut bancian Jabatan Perangkaan, jumlah penduduk di negeri Selangor adalah melebihi 6 juta orang. Bukankah ini begitu membebankan kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor untuk menanggung segala hal-hal kebajikan rakyat Selangor?

Kemanakah perginya tanggungjawab kerajaan BN  selama ini yang memerintah Selangor selama 50 tahun dengan hasil mahsul dan kutipan cukai negeri terkaya di negara ini?

Rakyat menjalani kehidupan melarat dari hari ke hari ditambah dengan kenaikan kos hidup yang keterlaluan. Kerajaan negeri Pakatan telah berjaya mengurangkan bebanan rakyat dengan memberi air percuma dan pelbagai insentif ke arah merakyatkan ekonomi Selangor.

Namun tempoh tiga tahun setengah masih lagi awal untuk mencapai matlamat yang dituju sepenuhnya. Rakyat yang masih miskin mewarisi penderitaan mereka dari corak pemerintahan BN dahulu.

Untuk menutup kelemahan mereka, BN nampaknya cuba menangguk di air keruh dengan memainkan isu antara agama, dengan angkara jahat mahu melibatkan kerajaan Pakatan Selangor dengan isu peluk agama lain.

Isunya ialah sumbangan bantuan kepada orang miskin, termasuk Melayu Islam yang miskin yang tidak mendapat pembelaan UMNO dan BN.

Kini, disentuh perkara sensitif agama dengan kebajikan ikhlas pihak gereja yang bermurah hati memberi sumbangan kepada golongan kurang berkemampuan tanpa mengira agama. Bukankah ini perlu dicontohi oleh setiap pemimpin negara ini tanpa mengira kaum?

Ia adalah bantuan ikhlas. Orang Islam yang menerima bantuan itu tidak menukar agama atau telah memeluk agama Kristian. Mengapa ada pihak tergamak memutarbelitkan isu itu?

Islam tidak pernah melarang kita menerima apa-apa pemberian daripada kaum lain, sebagaimana ia tidak melarang orang Islam memberi sumbangan kepada orang yang memerlukan tanpa mengira agama dan kaum. Islam mengajar kita kebaikan.

Oleh itu media BN sepatutnya tidak cuba merosakkan keharmonian ini dengan tujuan politik jahat. Anggaplah aktiviti memberi sumbangan ini sebagai peluang merapatkan hubungan kaum.

Jika kerajaan BN tidak mahu memberi bantuan kepada orang Islam yang miskin, mengapa mahu disalahkan jika warga Malaysia dari kaum dan agama lain yang mahu menolong umat Islam yang masih hidup dalam kemiskinan?

Malah lebih baik lagi, jadikan intitusi masjid sebagai pusat menghulurkan bantuan kepada golongan kurang berkemampuan tanpa mengira kaum dan agama. Ini bukan sahaja menepati fungsi masjid, malah menaikkan imej Islam di kalangan orang bukan Islam.

Jangan sempitkan Islam yang syumul dengan politik kepartian kaum BN yang sememangnya sempit dan jumud. – Roketkini.com



DD



KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Bekas komando TUDM pula dedah penipuan undi pos

Posted: 13 Aug 2011 12:00 AM PDT


BUTTERWORTH, 12 Ogos: "Saya berani tanggung risiko kerana menegakan kebenaran. Buat apa takut untuk berhadapan dengan penipuan sebab merekalah yang sebenarnya patut malu kerana bertindak sebagai pengkhianat memangkah undi pos tanpa pengetahuan si pengundi," ujar pesara komando Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Mohd Kamel Haji Omar (gambar) yang berpangkalan di Butterworth.

Beliau ketika menceritakan detik-detik yang berlaku pada pilihan raya umum ke-10 iaitu tahun tsunami politik Malaysia 1999 menjelaskan, undi pos memang talian hayat Umno dan Barisan Nasional (BN) seandainya rakyat berpaling tadah tidak menyokong parti pemerintah.

Jelasnya, semua itu berlaku di hadapan matanya sendiri ketika diberikan amanah menjaga uncang undi pos sebelum dibawa ke tempat pengiraan.

Menurut beliau, tidak dinafikan memang tiada penipuan ketika dihari pengundian secara pos kerana ada wakil parti yang bertanding tetapi ianya berlaku setelah uncang berkenaan dikumpul untuk dibawa di hari pengundian sesuatu pilihan raya sebenar.

"Di hari tersebutlah pegawai dan orang pangkat bawah bertungkus lumus buat kerja memangkah kertas undi yang tiada bertuan atau lebihan kertas undi kerana si pengundi berpindah tempat kerja atau tidak datang menunaikan amanah kepada negara," tambahnya.

Contohnya, kata beliau satu uncang itu patut diisi 1,500 pengundi pos tetapi yang datang mengundi sekitar 1,000 orang sahaja. Maka, lebihan 500 undi lagi dipangkah oleh individu lain.

Beliau terkejut apabila melihatnya sendiri setelah kembali dari tugasan mengambil uncang undi pos daripada pasukan lain seperti tentera laut dan darat di sebelah pulau untuk dikumpul di pangkalan TUDM, Butterworth.

HD


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Kemaruk Seks: Belasah isteri waktu sahur

Posted: 12 Aug 2011 09:00 PM PDT

PETALING JAYA : Seorang suami yang kemaruk seks sanggup menumbuk, memijak dan memukul isterinya sebaik mangsa enggan mengadakan hubungan kelamin selepas pasangan berkenaan bersahur di rumah mereka di Bandar Sri Damansara, di sini kelmarin.

Tidak cukup membelasah isterinya yang berusia 18 tahun, suami berkenaan turut mengugut mahu membunuhnya dengan pisau pemotong daging kerana kehendaknya untuk melakukan hubungan seks tidak ditunaikan.
Kejadian yang berlaku kira-kira jam 5 pagi turut menyebabkan mangsa yang bekerja sebagai kerani cedera di kaki kanan selain lebam di muka serta seluruh badan.

Wanita terbabit yang mahu dikenali sebagai Linda berkata, disebabkan sudah hampir tamat waktu Imsak , dia menolak pelawaan suaminya dengan sopan namun suaminya tetap memaksa.

Katanya, akibat dipaksa dia menolak pelawaan suami dengan mengatakan jika dia bersetuju dengan pelawaannya, dia akan membatalkan puasa dan tidak akan menghalalkan tindakannya itu.

HM


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Simbah asid selepas perkosa

Posted: 12 Aug 2011 06:00 PM PDT



KUALA LUMPUR: Bukan saja dirogol dan disamun, malah wajahnya turut disimbah sejenis cecair dipercayai asid menyebabkan mangsa berdepan risiko kemungkinan buta dan kini terlantar menerima rawatan di hospital.

Itu nasib yang menimpa seorang wanita bujang dan tinggal bersendirian selepasnya rumahnya dicerobohi seorang penjenayah bertopeng, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang itu, mangsa yang berusia 32 tahun baru pulang ke rumahnya di Seksyen 2, Wangsa Maju, di sini, selepas membeli juadah untuk berbuka puasa di bazar Ramadan berhampiran.

Menurut sumber polis, sebaik tiba di rumah, mangsa membuka kunci pintu rumahnya tanpa menyedari seorang lelaki menceroboh masuk dan bersembunyi.


"Selepas meletakkan juadah berbuka di dapur, mangsa masuk ke bilik untuk menukar pakaian sementara menunggu waktu berbuka dan ketika itu lelaki terbabit yang bertopeng menghampiri mangsa dan merogolnya," katanya.

HM

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Tiada ulasan: