Isnin, 1 Ogos 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Altantuya : Pengusiran Bourdon mencetus pertanyaan tentang keadaan sebenar dua yang dihukum mati

Posted: 01 Aug 2011 05:51 AM PDT


Pengusiran peguam William Bourdon oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memang mencetuskan pelbagai spekulasi.

Antara yang paling panas ialah sama ada dua bekas pengawal peribadi beliau, Azilah Hadri dan Sirul Umar, dihukum gantung kerana membunuh Altantuya Shaariibuu, seorang penterjemah yang didakwa sebahagian daripada perundingan kapal selam Scorpene, benar-benar di penjara atau telah pun dibebaskan!

Suka atau tidak, ramai rakyat Malaysia melihat keputusan Najib mengusir Bourdon sebagai penyalahgunaan kuasa untuk menghentikan tengkorak dalam almari disiarkan dan terdedah kepada dunia amnya.

Ramai rakyat Malaysia ditemu bual Chronicl e juga berkata bahawa seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah, dan Najib menikmati hak keistimewaan ini, dia harus melanjutkan sama kepada Bourdon, yang ke sini atas urusan yang sah dan serius.

Seorang aktivis hak sivil terkenal, Bourdon pulang dari Kuala Lumpur kerana melanggar syarat pas lawatan sosial. Dengan cara terburu-buru dan tanpa sopan, beliau telah disingkirkan dari negara memberi kesan sebaliknya kepada Najib, mencetuskan spekulasi menarik yang lebih besar mengenai penglibatan beliau dalam skandal Scopene dan Altantuya.

Bourdon mewakili NGO Malaysia, Suaram dalam aduan yang difailkan dengan pihak berkuasa Perancis yang menunjukkan vendor Scorpenes, DCN telah membayar komisen kepada pegawai-pegawai tinggi Malaysia , termasuk Najib, yang merupakan menteri pertahanan dalam urusan pembelian kapal selam bernilai RM7.3 bilion.Beliau berada di Pulau Pinang untuk memberi taklimat mengenai kes tersebut.

Najib telah menafikan tuduhan salahlaku tersebut, manakala Menteri Pertahanan semasa, Ahmad Zahid Hamidi telah memberi amaran terhadap menjalankan kempen memburuk-burukkan dan bahawa butir-butir pengambilalihan itu telah didedahkan di Parlimen.


Hormati kedua-dua undang-undang Malaysia dan antarabangsa, kata Najib

Ahli Parlimen Kuching Chong Chieng Jen menuduh Najib menjalankan rejim yang zalim dan diktator yang cenderung untuk terus berkuasa walau apa terjadi. "Salah satu keutamaan beliau sekarang ialah menutup mulut sesiapa yang mahu bercakap tentang ketidakadilan melalui penangkapan, ancaman dan menakut-nakutkan taktik seperti mana menghadapi Bersih."

Chong berkata bahawa pada hari teknologi canggih kini, Bourdon masih lagi boleh bercakap kepada rakyat Malaysia melalui persidangan video dan beberapa cara lain dalam dunia tanpa sempadan.

Beliau anggap kerajaan Najib tidak menyedari bagaimana dunia sekarang beroperasi, dan perkara-perkara yang boleh dilakukan dan diperiksa tanpa memerlukan kehadiran fizikal seseorang.

Penyingkiran itu juga menunjukkan bagaimana Najib bimbang dan takut , tetapi ia adalah sia-sia untuk menentang lengan panjang undang-undang, kata Chong. Tetapi adalah lebih baik untuk Najib, secara peribadi, dan bagi Malaysia, negara yang diterajuinya, bahawa dia menerima soalsiasat Perancis yang sedang berjalan dan memberikan kerjasama yang terbaik. Jika tidak, orang akan menganggap beliau bersalah dan ini boleh menghakis keutuhan Malaysia.

"Biar undang-undang menentukan hala tujunya. Jika dia mempunyai suara hati nurani yang jelas, tiada apa yang perlu dirisau atau dibimbangi tentangnya. Mahkamah ada untuk melindungi beliau, "kata Chong kepada Malaysia Chronicle.

Najib sentiasa dapat menangkis dan memberitahu ceritanya di Paris .

See Chee How, ketua publisiti PKR , mengecam Najib kerana mengusir Bourdon untuk menutup apa-apa kotoran yang ada dalam urusan pembelian kapal selam.

Kerajaan perlu membenarkan Bourdon mengatakan apa yang beliau hendak perkatakan. "Jika Najib merasa Bourbon itu berbohong, dia harus gembira bahawa perbicaraan di mahkamah akan bermula di Paris tidak lama lagi dan dia boleh menyatakan sebaliknya kemudian. Jika Bourdon berbohong, Najib boleh mendakwanya kerana fitnah. Kita ada undang-undang untuk itu di Malaysia, "See memberitahu Chronicle.

See berkata mengusir Bourdon juga akan mewujudkan lebih banyak berita negatif untuk Malaysia dalam litar global dan ini boleh memberi kesan yang membimbangkan pada menghambat keluar pelabur berpotensi .

Naib pengerusi PKR Wanita, Voon Shiak Ni, mengeluh bahawa isu pengusiran Bourdon telah menimbulkan gelombang negatif syak wasangka terhadap siapa yang sebenarnya membunuh Altantuya.

"Sekarang , rakyat asing pun telah menjadi sasaran untuk menjaga kebenaran yang disembunyikan. Saya percaya semangat inginkan keadilan akan menghantui Malaysia sehingga keadilan disajikan. Malah apabila debu kemarahan untuk Bersih masih belum reda, kerajaan ini terus terlibat dalam pelbagai skandal. Berapa banyak lagi yang rakyat boleh terima? ".

Apakah kedua-dua yang menunggu kematian sudah keluar dan berjalan di antara kami?

Voon berkata perbicaraan pembunuhan Altantuya keseluruhan telah menimbulkan lebih banyak soalan daripada jawapan. Dua bekas pengawal peribadi Najib itu telah dihukum gantung kerana membunuh . Sepanjang perbicaraan, wajah-wajah tertuduh sentiasa dilindungi. Mengapa? Adakah mereka benar-benar berada dalam penjara menunggu hukuman mati, atau adakah mereka berjalan di jalan-jalan di antara kami?

Lagipun, majoriti rakyat Malaysia tidak dapat melihat wajah-wajah mereka dan tidak dapat mengenal pasti mereka. Bagi kawan-kawan dan keluarga mereka, sentiasa ada pilihan pembedahan plastik jika perlu. Implikasi di sini, tentu saja, bahawa mereka telah membantu untuk menutup untuk orang-orang yang telah mengarahkan mereka untuk membunuh Altantua.

Kedua-dua pengawal peribadi tersebut tidak mengenalinya dan tidak mempunyai motif untuk membunuh beliau. Salah seorang daripada mereka sebenarnya menyatakan dalam laporannya bahawa dia telah dibayar RM100, 000 untuk membunuh Altantuya.

Sementara itu, kepala-kepala yang sejuk perlu diutamakan sehingga kes penuh dibawa ke mahkamah, sama ada di sini atau di Perancis. Juga kedudukan kes kesahihan rentas sempadan, sebagai sistem perundangan dan mahkamah tidak sama dengan kita di sini.

Merujuk kepada amalan imigresen, perlu ditegaskan bahawa jabatan mempunyai setiap hak untuk menafikan kemasukan ke mana-mana warga asing yang melawat negara ini, tanpa perlu memberikan apa-apa sebab.

Tetapi sama seperti dalam kes pembunuhan Altantuya, soalan kekal – siapa yang mengarahkan pembunuhan itu? Begitu juga Bourdon untuk dihantar pulang – siapa yang mengarahkan Ketua Pengarah Imigresen untuk mengusir dia?

Dan seperti biasa, soalan yang paling menarik semua - mengapa? Mengapa seseorang mahu Altanuya untuk dibunuh? Mengapa seseorang mahu Bourdon dihantar pulang? Daripada soalan-soalan ini, pola yang jelas sudah dapat dikesan!

- Malaysia Chronicle Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: