Rabu, 24 Ogos 2011

Addin

Addin


Anwar Akan 'Di Tembak' Sehingga Tidak Boleh Berdiri

Posted: 24 Aug 2011 09:02 AM PDT

Ekoran pendedahan terbaru oleh bekas Duta AS ke Malaysia John Malott, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat telah meminta agar Perdana Menteri Najib Razak dan bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad memberi maklumat ke atas tuduhan-tuduhan bahawa mereka telah berkomplot ke atas Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim ke penjara atas tuduhan liwat yang direka. Bola kini di gelanggan Najib. Beliau adalah PM dan dia mesti menyatakan dengan jelas, jikalau dia yang terlibat dan jikalau terdapat apa apa komplot dengan Mahathir dalam kes semasa dan pada tahun 1998.


Saya rasa rakyat Malaysia sudah tahu mengenainya, tetapi kini bekas duta Amerika Syarikat telah memberikan maklumat yang kuat dan jelas. Ini adalah serius dan mesti dijawab. untuk berdiam diri akan memalukan Malaysia. sudah tiba masanya untuk Najib sedar dia bukanlah PM hanya untuk UMNO tetapi juga untuk semua Malaysia, "kata Ahli Parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran memberitahu Malaysia Chronicle.

Sesungguhnya artikel yang bertajuk Malott jatuhkan bom : Pakatan rahsia antara Najib dan Anwar telah menawarkan gambaran yang mengejutkan ke dalam dunia politik UMNO, yang dianggap sebagai antara yang tercemar di rantau ini. Malah, beberapa jam selepas menerbitkan artikel, laman web Malaysia Chronicle telah diserang hackers yang tidak dikenali.

Kedutaan AS diberitahu oleh dua sumber yang berbeza

Malott dalam menjaga operasi Kuala Lumpur dari 1995 hingga 1998, Dalam artikel beliau, beliau berkata bagaimana satu keputusan yang dibuat oleh kuasa-kuasa yang ada pada masa itu untuk terus menganiaya Anwar sehingga beliau imun dan sia-sia dari segi politik.

Dua sumber yang berbeza, pembantu rapat Najib, Razak Baginda dan seorang pegawai Cawangan Khas, memberitahu pegawai-pegawai kedutaan mengenai plot untuk melingkupkan Anwar pada semua kos.

Sekarang 64 tahun, Anwar pada masa itu menjadi Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan serta Timbalan Presiden UMNO. Beliau adalah bintang yang bersinar dan menjelang tahun 1997, sudah mengumpul sokongan akar umbi yang cukup untuk berjaya mencabar Mahathir untuk jawatan tertinggi.

Anwar kemudiannya mengetuai satu pasukan yang dikenali sebagai Wawasan 2020 dalam UMNO dan ini adalah dianggap pasukan impian masa itu. Menurut artikel Malott, Anwar juga telah bekerjasama dengan Najib, yang bersetuju untuk menjadi TPM kepada PM Anwar apabila Mahathir pergi.

Tetapi kemudian Najib mengkhianati Anwar, menyebelahi Mahathir sebaik sahaja Anwar dipecat dan dibuang ke dalam penjara atas tuduhan liwat yang direka pada tahun 1998.

"Ini mencerminkan rentetan khianat dalam diri Najib, tetapi apa yang lebih membimbangkan adalah pakatan sulit antara Mahathir dan Najib untuk menganiayai' Anwar. Jelas, ini bertentangan dengan ketelusan dan urus tadbir yang baik dan Najib berhutang penjelasan kepada negara atau meletak jawatan, "naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

Sentimen Tian telah disuarakan oleh rakan-rakan lain, yang berkata bahawa rakyat Malaysia mempunyai hak untuk mengetahui jika pemimpin-pemimpin mereka mengamalkan politik kotor dan hak untuk menentukan sama ada mereka patut dihukum untuk berbuat demikian.

"Ini adalah maklumat yang besar. Kami terperanjat dengan pendedahan ini dan Najib perlu membersihkan namanya mengenai perkara ini. Seorang bekas rasmi peringkat tinggi AS dengan akses kepada maklumat terbaik dan kenalan telah bercakap. 

Ia perlu dibahaskan dan dibincangkan secara terbuka kerana rakyat telah mengesyaki ia selama bertahun-tahun dan mempunyai hak untuk mengetahui jika pemimpin mereka yang mengamalkan politik kotor. Kaedah seperti ini tidak lagi boleh diterima dalam masyarakat hari ini. dan yang paling penting, Anwar mempunyai hak untuk pengadilan," pengarah komunikasi PKR Nik Nazmi berkata kepada Malaysia Chronicle./mc

Chegubard Tidak Akan Mohon Maaf

Posted: 24 Aug 2011 07:21 AM PDT

Ketua PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin menegaskan bahawa beliau tidak perlu memohon maaf kepada isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berhubung dakwaan isu cincin bernilai RM24.45 juta.Ini berikutan permohonan maaf oleh akhbar Indonesia, Kompas baru-baru ini yang memetik laporan media cetak dan elektronik di negara ini yang mempersoalkan bagaimana dan di mana Rosmah mendapat cincin semahal itu. Beliau berkata beliau tidak akan memohon maaf kepada Rosmah walaupun beliaulah orang yang pertama yang mendedahkan perkara ini.

"Sejak semalam saya dihubungi ramai wartawan apabila media arus perdana digunakan untuk menyerang saya dalam isu pendedahan berlian bernilai RM24.45 juta yang dikaitkan dengan Rosmah. "Saya dituntut supaya meminta maaf dan dituduh diam dan gagal menjawab kononnya pendedahan saya itu satu pembohongan.

Sebenarnya saya tidak perlu mohon maaf sebaliknya Rosmah yang perlu memberikan penjelasan," ujarnya. Beliau menegaskan, "sudah hampir sebulan pendedahan mengenai wujud satu kemasukan berlian bernilai RM24.45 juta ke dalam negara ini dikaitkan dengan beliau (Rosmah).

"Sejak itu dia diam dan membisu cuma 'pengampu-pengampu' dia yang sibuk bertungkus lumus menjawab. Cuma sekali dia menjawab….. itupun hanya menuduh ia fitnah tanpa sebarang penjelasan," kata Badrul Hisham.

Badrul Hisham atau lebih dikenali sebagai Chegu Bard berkata ada pihak pengampu yang mengatakan bukti tersebut palsu tetapi akhirnya tidak boleh disangkal setelah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan dokumen tersebut.

"Kemudian muncul pula borang kastam kedua kononnya berlian itu dibawa keluar ke Singapura empat hari selepas itu. "Kononnya berlian itu untuk satu pameran berlian yang diadakan secara sulit, di tempat yang sulit dengan tetamu-tetamu yang sulit.Semua yang sulit itu sedang diusahakan dan disusun skripnya," katanya.

"Mungkin kerana gagal menyusun skrip pameran sulit maka seorang lagi pengampu muncul dan mengatakan berlian tersebut bukan milik Rosmah tetapi milik besannya. Jadi mana yang betul sebenarnya?," tanya Chegu Bard.

Chegu Bard turut mengulas bahawa ada pengampu Rosmah menuduh kononnya komplot serangan ini ada kaitan dengan Ketua Pemuda Umno dan Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin. Ujar beliau, "saya katakan ia tidak ada kena mengena. Kalau mereka ada masalah antara mereka pun saya tidak minat masuk campur."

"Saya tidak menuduh sesiapa tetapi kewujudan borang kemasukan berlian bernilai tinggi itu dan tertera dengan jelas nama orang yang menyamar wanita pertama negara ketika rakyat susah dihimpit kenaikan kos hidup perlu diperjelaskan.

"Dia bukan pegawai kastam, dia bukan pegawai syarikat penghantaran dan adakah dia membuat kerja 'part time' sebagai penganjur pameran? Adakah sesuai dengan imejnya yang menyamar sebagai wanita pertama dan membuat kerja part time?," soal Chegu Bard lagi.
 
 

SPR Kencing Lagi.. Parlimen Batu Kini Ada Pengundi Klon Pos!!

Posted: 24 Aug 2011 05:30 AM PDT

Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua hari ini mendedahkan pengundi klon pos dikesan di Parlimen Batu, Setiawangsa dan Wangsa Maju. Kewujudan pengundi klon itu, menurut Tian, disyaki bertujuan untuk membolehkan pengundian berulang dilakukan. Menurutnya, semakan daripada daftar pemilih bagi suku kedua 2011 mendapati 34 nama pengundi klon dikesan di Parlimen Batu, 20 di Parlimen Wangsa Maju dan 115 di Parlimen Setiawangsa. Pengundi klon pos yang dimaksudkan adalah pengundi yang mendaftar untuk bertukar alamat, tetapi nama mereka masih tersenarai dalam senarai pengundi biasa yang bercetak.

Ia merujuk kepada isteri kepada anggota pasukan keselamatan seperti polis dan tentera. "Sebagai contoh Shakira binti Ismail, isteri kepada IKD1092267 dengan nombor kad pengenalan 680820025644. Nama ini dikatakan telah bertukar alamat. Tetapi apabila diperiksa secara dalam talian, lokasinya tetap di Parlimen Batu.

"Ini hanya segmen pengundi pos di tiga kawasan Parlimen. Kita masih belum lagi memeriksa senarai induk pengundi pos dari seluruh negara dan membandingkan data pengundi dalam talian dengan versi cetak yang dibekalkan kepada orang awam," kata Tian Chua pada sidang media di ibu pejabat KEADILAN.

Bercakap lebih lanjut, Tian berkata, penambahan pengundi pos di ketiga-tiga kawasan Parlimen itu turut dikesan berlaku secara mendadak. Pengundi pos tentera pada tahun 2009 berjumlah 296 meningkat kepada 13,265 pada 2010. Manakala undi pos polis berjumlah 889 pada 2009 pula meningkat kepada 3,207 pada tahun 2010.

Menurutnya lagi, statistik pendaftaran pengundi baru yang merupakan pasangan kepada anggota keselamatan di tiga Parlimen itu meningkat mendadak iaitu daripada 313 pada 2009 kepada 17,270 pada pada 2010. Adakah kita mengambil lebih ramai tentera atau mereka semuanya secara tiba-tiba mahu mengundi? Berapa banyak tentera di negara ini yang layak untuk mengundi dan berapa ramai yang masih belum mendaftar?

"Apakah jumlah maksimum pengundi pos yang boleh didaftarkan sebagai pengundi daripada pihak polis dan tentera sekarang? Ia seperti boleh meningkat pada bila-bila masa," kata Tian./kd

Addin :

SPR memang dasar muka kaki kencing..



Mesir Kuno Cipta Gel Rambut

Posted: 24 Aug 2011 03:30 AM PDT

Peradaban mesir kuno ternyata telah mengenal gel rambut, salah satu kunci hair styiling dari kehidupan modern saat ini. Hal ini ditemukan setelah arkeolog dari KNH Center for Biomedical Egyptology di University of Manchester Inggris, Natalie McCreesh dan rekannya meneliti mumi dari masa Mesir Kuno. Berdasarkan penelitian, ditemukan bahwa gel rambut dipakai agar rambut tetap tertata, baik selama hidup maupun mati. McCreesh mengambil sampel 18 mumi. Mumi yang tertua berusia 3500 tahun, namun rata-rata diekskavasi dari kompleks pemakaman Dakhleh Oasis di Western Desert dan berasal dari masa Greco Roman, kira-kira 2300 tahun yang lalu.

Umur manusia yang dimumikan bervariasi dari 4-58 tahun. Sebagian manusia tersebut dimumikan secara artifisial sementara yang lain termumikan secara alami dengan pasir yang menguburnya.

Kesimpulan bahwa manusia Mesir Kuno telah memakai gel dibuat karena analisis dengan mikroskop elektron menunjukkan bahwa ada 9 rambut mumi yang dilapisi oleh substansi misterious mirip lemak. Setelah diteliti dengan kromatografi dan spektrometri massa, diketahui bahwa substansi itu mengandung asam lemak rantai panjang termasuk asam palmitat dan asam stearat. Hasil ini dipublikasikan di Journal of Arachaeological Science.

Analisis lebih lanjut menunjukkan bahwa substansi itu ditemukan di mumi yang diawetkan secara natural maupun artifisial. Substansi juga ditemukan baik pada mumi perempuan maupun laki-laki. Dalam analisis, peneliti tidak menemukan resin dan material pembalsaman di rambut, menunjukkan bahwa rambut dilindungi dan ditata terpisah. "Mungkin mereka tahu kalau rambut tak akan terdegradasi seperti bagian tubuh lain," kata McCreesh.

Menanggapi kesimpulan penelitian, John Taylor, kepala koleksi mumi di British Museum mengatakan bahwa ide bahwa manusia Mesir Kuno memakai gel rambut itu mungkin saja. "Rambut adalah simbol status," katanya.

Namun, sejauh ini, teks dari masa Mesir Kuno yang telah dianalisis tidak pernah menyebut adanya pemakaian gel rambut, walaupun pemakaian minyak wangi dan lotion di tubuh telah diketahui. Taylor mengungkapkan, "Kuncinya sekarang ada pada wig Mesir Kuno. Rambut kadang-kadang dilapisi dengan bees wax."

Menurut Taylor, wig itu telah ditemukan di makam Mesir Kuno sejak, diperkirakan sangat mahal dan hanya dipakai kalangan terbatas atau yang dihormati. "Sebagian besar mumi yang saya lihat menggunakan rambut asli," tambah Taylor seperti dikutip Nature, Jumat (19/8/2011).

Gel rambut yang dimaksud mungkin bees wax. McCreesh sendiri mengatakan bahwa ia tidak tahu apakah gel rambut yang dimaksud adalah bees wax atau bukan. Namun, ia mengatakan bahwa jika itu adalah bees wax, akan sangat sulit dibilas dibandingkan dengan lemak hewan. Untuk memastikannya, saat ini Creesh akan berencana menganalisa senyawa lebih lanjut serta mengetahui resep pembuatan gel rambut kuno ini.

Sejauh ini, penelitian menunjukkan bahwa dengan gel rambut yang dimaksud, orang Mesir Kuno bisa membuat beragam gaya, mulai pendek panjang, keriting ataupun lurus dan sebagainya. Sekali lemak dipakai, rambut dijamin takkan berubah gaya. Keriting akan tetap keriting. "Anda bisa membayangkan bagaimana mereka ketika hidup, menata rambut dan mengeritingnya," kata McCreesh./kompas
 

Waheeda Berpurdah

Posted: 24 Aug 2011 01:51 AM PDT

Penyanyi yang terkenal dengan lagu berjudul Wassini, Waheeda bukan sahaja sudah dua tahun meninggalkan bidang nyanyian yang diceburinya sejak tahun 2003.Malah, penyanyi yang kini muncul dengan imej berpurdah menyebabkan ramai para peminat yang terkejut dan hampir tidak mengenalinya.Dengan bertudung litup dan hanya kelihatan matanya sahaja, ditambah dengan berkaca mata maka semakin ramailah orang yang tidak mengenali identiti penyanyi ini. Menurut penyanyi berusia 33 tahun, dia bukan sengaja mahu melarikan diri daripada bidang nyanyian, sebaliknya sudah hilang minat terhadap bidang yang pernah diceburinya itu.

"Saya berpurdah kerana mengikut tuntutan agama Islam, manakala saya berkaca mata kerana saya memang rabun sejak dulu. Sebelum ini saya hanya pakai contact lens tetapi lama kelamaan saya rasa lebih senang pakai cermin mata.

"Sebenarnya saya masih minat bidang seni tetapi buat masa ini lebih senang di belakang tabir sahaja. Biarlah suami saya Akhil Hayy sahaja yang masih menjadi penyanyi," komennya sewaktu ditemui di Kajang, Selangor baru-baru ini.

Pada pertemuan sempena ulang tahun Akhil Network yang pertama itu, Waheeda atau lebih mesra dengan panggilan Wawa tidak banyak bercakap. Sebaliknya, penyanyi yang pernah popular menerusi konsep lagu-lagu nasyid, arab dan ke arah world music itu juga begitu sopan berbicara termasuklah sewaktu ditemui di Kajang, Selangor baru-baru ini.

Pada majlis yang diadakan selepas berbuka puasa itu, Waheeda pada mulanya agak keberatan untuk diambil gambarnya, tetapi dengan ditemani oleh suaminya dia akur dengan permintaan media massa. Jelas penyanyi yang pernah menghasilkan tiga buah album berjudul Wassini, Binafsa dan Melodi Alahan ini berkata, masanya kini lebih banyak sebagai suri rumah sepenuh masa.

Dia yang mendirikan rumahtangga dengan Akhil Hayy yang juga seorang penyanyi, pendakwah bebas dan usahawan lebih senang berada di sisi suaminya menjalankan kerja-kerja di belakang tabir. "Saya tinggal di rumah sahaja. Sesekali ada juga ikut temankan suami berceramah di merata-rata tempat," ulasnya ringkas apabila diajukan tentang aktiviti sehariannya kebelakangan ini.

Waheeda yang bernikah dengan Akhil pada 16 Ogos 2009 memang banyak berubah sejak kebelakangan ini bukan sahaja daripada segi penampilan imejnya. Malah, tutur kata dan pergaulan sosialnya juga cukup dibatasinya agar tidak bertentangan dengan ajaran Islam.

Bekas artis di bawah naungan syarikat MIG Records milik David Teo ini juga seolah-olah mengucapkan selamat tinggal buat bidang lakonan yang pernah diceburinya suatu ketika dulu. "Cukuplah setakat itu dulu," ujarnya ringkas sambil ditemani oleh anak tirinya, Siti Nur Maisarah, 14, iaitu anak sulung Akhil hasil perkahwinannya yang terdahulu.

Pendirian bekas selebriti yang dilahirkan pada 23 September 1978 ini cukup tegas kerana dengan imej yang menyaluti tubuhnya itu ia memang menyukarkannya untuk kembali ke pentas lakonan. Bagaimanapun, dia yang pernah berlakon dalam filem seperti Jutawan Fakir, I Know What You Did Last Raya, Anak Mami dan 7 Perhentian ini jelas tidak terpancar daripada kerdipan matanya.

Waheeda yang kini bukan sahaja berpurdah tetapi juga berkaca mata telah memilih jalan hidupnya sendiri dan berharap ia tidak dijadikan isu dengan penampilan tersebut.
Addin :

Alhamdulillah..diharapkan dapat terus istiqomah..


Tiada ulasan: