Selasa, 26 Julai 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Video - Free EO6 vigil - Ambiga: "We will only celebrate when they are released."

Posted: 26 Jul 2011 09:19 PM PDT

Video - Wahabi, terorisme: Menteri agama elak ulas

Posted: 26 Jul 2011 09:18 PM PDT

Wahhabism in Malaysia: But terror for whom?

Posted: 26 Jul 2011 09:15 PM PDT

Wahhabism in Malaysia: But terror for whom?Something is serously wrong in this country. Since the dawn of 2011 the BN federal government seems to be in a heightened state of alert. There seems to be no end to the slew of warnings from the government of some sort of security threat or other that could affect the peace and sovereignty of this nation.
It all started when Perkasa made a statement that the Chinese were going to take over the country. Perkasa went on to say that the Chinese had taken over the Malaysian economy, and were now eyeing the Malay-dominated political administration.
The UMNO-owned Utusan also accused the Christians of planning to take over the country and install a Christian Prime Minister, even though the Christians make up barely 10 per cent of the nation's population. Islam accounts for close to 60 per cent, while Buddhism, Hinduism and other minor religions made up the rest.
Read More / Baca Lagi >>

SINDROM PENAFIAN DALAM UMNO CUKUP TEBAL !

Posted: 26 Jul 2011 09:14 PM PDT

Hantar pulang William Bourdon - peguam Perancis tiada kaitan politik, kata Hisham

Sindrom penafian sudah menjadi sebati dalam darah daging Umno/Bn.
Kes Liwat 98 adalah konspirasi tertinggi UmnoBN – lalu berbuihlah  mulut Mahathir dan seluruh pemimpin Umno membuat penafian!  walau pun begitu banyak bukti menunjukkan mereka berkonspirasi !

Najib di tuduh terlibat dalam pembunuhan Altantuya kerana terbukti banyak fakta kes – telah dighaibkan!, ..lalu pemimpin-pemimpin Umno dan mahkamah sepakat menafikan!
Read More / Baca Lagi >>

Najib harus diundurkan

Posted: 26 Jul 2011 09:13 PM PDT

Rakyat menyambut kepulangan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Abdul Razak dari lawatan ke tiga buah negara Eropah 22 Julai 2011, dengan tekad untuk meneruskan reformasi yang digerakkan melalui Perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai lepas.
Walaupun keberangkatan Najib ke luar negara mendapat liputan hebat daripada media arus perdana, hakikatnya Najib sendiri berada dalam keadaan yang amat tidak selesa.
Najib menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke-58 pada 23 Julai lepas dalam keadaann yang tidak selesa kerana populariti yang cuba dibinanya, selepas mengambil alih jawatan PM daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 4 April 2009, semakin jatuh merudum.
Najib ternyata gagal mendapatkan sokongan rakyat, apabila banyak slogan dan dasar yang dijajanya tidak mendapat sambutan.
Malah, Najib semakin kehilangan sokongan dari dalam Umno, kerana banyak tindak tanduknya dilihat tidak membantu memulihkan Umno yang terjejas teruk sejak Pilihan Raya Umum Mac 2008.
Yang paling teruk ialah apabila media dalam dan luar negara membuat kritikan yang amat keras terhadap Najib kerana cara kerajaan Umno-BN pimpinannya mengendalikan pra dan pasca Perhimpunan Bersih 2.0 dianggap yang paling buruk dalam sejarah demokrasi Malaysia moden.
Read More / Baca Lagi >>

The folly of perceptions: When a leader starts to believe in his own PR

Posted: 26 Jul 2011 09:07 PM PDT

The folly of perceptions: When a leader starts to believe in his own PRMalaysia is a country built on perception. Reality may be far from what we are fed to believe and certain truths are either over-glossed or seriously under-rated by the powers that be.
Najib Razak is struggling to regain his public image and if you read the mainstream media he is having the upper hand, but reality speaks otherwise. And while Malaysia has a well-oiled government-controlled propaganda machine in place to puff its leaders up, and create perceptions that are favorable for the country, reports and studies that sit outside the reach of the BN tell a different story.
The Corruption Index from Transparency International is always controversial.
Transparency International's Corruption Perceptions Index (CPI) is the world's most credible measure of of domestic, public sector corruption.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Komen terhadap video taklimat Polis

Posted: 26 Jul 2011 09:04 PM PDT

Oleh: anak_perelih

"Apabila pihak polis memberi taklimat video bersih versi polis kepada wartawan, saya telah memberi beberapa komen pada video youtube taklimat tersebut. Saya tidak publish posting komen saya terhadap video taklimat tersebut didalam blog ini kerana kesibukan. Tetapi apabila Rais Yatim menerusi RTM menyiarkan video versi polis, saya mengambil sedikit masa untuk publish komen saya seperti berikut : (anda lihat sendiri video taklimat )tersebut dan nilaikan sendiri....

perusuh perusuh..???? peserta Bersih merusuh ke...?? siapa yang merusuh sebenarnya???? peserta tak lebih 10,000??? yg kena tangkap tu 16 peratus lebih ke???? (1600++)

Read More / Baca Lagi >>

Apa jaminan biometrik bebas manipulasi?

Posted: 26 Jul 2011 08:54 PM PDT

Oleh IBNU AHMAD

Suruhanjaya Pilihan Raya, SPR, akhirnya bersuara menyatakan akan mengimplementasikan sistem biometrik untuk perjalanan proses pilihan raya di Malaysia.

Sistem biometrik ini, sekalipun belum diperincikan, tentunya kedengaran menarik dan mengujakan rakyat Malaysia secara amnya.

Sebelum kita pergi lebih jauh menerobosi kebarangkalian kejayaan yang bakal dicapai melalui sistem yang mengujakan ini, eloklah kiranya kita menahan gejolak nafsu kita yang sangat teruja dengan kita menggariskan beberapa perkara yang seharusnya menjadi pokok perbincangan, iaitu, masalah semasa yang dihadapi, gerak kerja inisiatif sendiri oleh parti-parti bertanding, matlamat yang ingin dicapai, dan cara atau sistem yang bakal digunakan.Read More / Baca Lagi >>

Fungsi MPM Sekadar Mahu Kongkong Media - Hata Wahari

Posted: 26 Jul 2011 08:53 PM PDT


SHAH ALAM 27 JULAI : Cadangan penubuhan majlis perundingan media (MPM) oleh kerajaan di sambut hambar oleh bekas Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hata Wahari.

Beliau yakin penubuhan majlis perundingan itu tidak lebih dari sekadar mahu mengongkong dan mengawal media selain mengumpul media- media pro UMNO BN yang sekaligus membayangkan kerajaan pemerintah mempunyai agenda 'tersirat'.  

"Sebab utama kerajaan menubuhkan MPM ini hendak mengongkong dan mengawal media, dan mereka hanya mengumpulkan media-media menyebelahi kerajaan sahaja dan mengenepikan media atas talian seperti TV Selangor, MalaysiaKini, Malaysian Insider dan secara jelas mereka tidak ikhlas dan mempunyai niat yang tidak baik," kata Hata.
Read More / Baca Lagi >>

Punish Bersih or risk losing support, Utusan warns BN

Posted: 26 Jul 2011 08:52 PM PDT


Police arrested nearly 1,700 people during the July 9 rally in Kuala Lumpur. — Reuters pic
KUALA LUMPUR, July 27 — The Barisan Nasional administration must penalise the outlawed Bersih 2.0 movement and the people behind it or risk  losing electoral support for its perceived weakness, the Umno-owned Utusan Malaysia said today. "The government needs to learn from this incident. To ensure peace and public safety, the authorities should immediately act against the troublemakers. Don't waste the support of more than 4,000 non-governmental organisations and individuals who have lodged police reports against Bersih.
Read More / Baca Lagi >>

ACCIN gesa kerajaan tegas terhadap penjualan arak secara bebas

Posted: 26 Jul 2011 08:40 PM PDT

Gabungan Pertubuhan NGO Islam Malaysia (ACCIN) meminta pihak kerajaan supaya menangani dengan serius isu penjualan arak tanpa kawalan yang sedang berlaku di dalam negara.

ACCIN meminta supaya tindakan lebih tegas dikenakan terhadap orang Islam yang didapati meminum arak.  Pihak Jabatan Agama perlu lebih hebat memantau kawasan-kawasan "panas" untuk mencegah perbuatan tersebut.

ACCIN bimbang dengan gejala ini dan melihat ianya boleh menjejaskan modal insan yang ingin dibina di dalam negara kita.  Golongan yang minum dan ketagih arak ini perlu dibendung.  Ia tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana mereka boleh menyebabkan berlaku banyak masalah sosial.

Oleh itu, wajar bagi pihak kerajaan dan pelbagai agensi yang bertanggungjawab supaya memberikan perhatian serius tentang masalah ini.Read More / Baca Lagi >>

Sistem Biometrik: Bukan masalah teknikal, tapi hilang percaya...

Posted: 26 Jul 2011 08:37 PM PDT

Adakah sistem biometrik yang diperkenalkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bakal membasmi penyelewengan "pengundi hantu", dalam pilihan raya yang akan datang?  Pakar dalam bidang biometrik mengakui bahawa dari segi teknikalnya, ia adalah mudah, digunakan secara umum, malah kosnya tidak tinggi, namun sistem ini gagal membasmi penyelewengan sepenuhnya.

Teh Hon Seng (gambar kanan) yang berkecimpung dalam sistem biometrik berkata, sistem ini telah wujud di negara kita, iaitu cap jari dan maklumat yang terkandung dalam MyKad.  Beliau mengambil contoh bagaimana MyKad dan cap jari sudah memadai apabila kita menyemak akaun kita di bank mahupun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.  Identiti pemilik MyKad boleh dikenalpasti kerana Mykad mengandungi maklumat cap jari pemiliknya.
Read More / Baca Lagi >>

Dari kaca mata PSM: Sugu rakan seperjuangan yang berani

Posted: 26 Jul 2011 08:36 PM PDT

Sugumaran atau lebih dikenali sebagai "Sugu" adalah anak kepada Munisamy a/l Maniam dan Sinnamah a/p Sinniah. Beliau telah dilahirkan pada 28 April 1961. Beliau adalah anak kedua daripada tujuh orang adik-beradik. Ibu bapa beliau adalah pekerja ladang. Tahap pendidikan beliau adalah sehingga Tingkatan 3. Walaupun berbekalkan tahap pendidikan yang boleh dikatakan rendah, namun beliau mempunyai tahap pengalaman yang luas. Beliau bekerja sebagai juruteknik dan juga menolong ibu bapa untuk menoreh getah.

Jika kita melihat sejarah perjuangan Komrad Sugu (gambar kanan), pada tahun 1986 iaitu ketika beliau berusia 25 tahun, beliau telah  mula menyertai "Kalvikuzhu" dan telah mengorganisasi pusat tuisyen di lima buah ladang di Sungai Siput.
Read More / Baca Lagi >>

The unfortunate ones of Ladang Bukit Jalil

Posted: 26 Jul 2011 08:32 PM PDT

After living in the estate all their lives, the government now wants to take over the land and shunt them into cubicles called high-rise flats.

PETALING JAYA: There is something whimsical about Ladang Bukit Jalil. The houses still have chimneys, and the roads that lead to these homes look like something out of an Enid Blyton book. The houses are simple, but spacious and sitting inside one of them will make you oblivious to the scorching heat. It seems an idyllic, placid place; nothing about it says that the 41 families residing there are in danger of losing their homes.
But today, however, they have chosen fun over fret, forgetting the bulldozers, local authorities and the police, just to mention a few of their daily concerns. Kuala Lumpur City Hall (DBKL) is invoking the Emergency Ordinance (1969) to evict the 41 families who still reside there, which their lawyer claims is illegal as they are licensed former estate workers.
Read More / Baca Lagi >>

Ambiga clear ‘winner’ in debate with EC

Posted: 26 Jul 2011 08:31 PM PDT

The EC deputy chairman was often booed for his evasive replies.

SHAH ALAM: Feisty Bersih 2.0 chairman S Ambiga emerged a clean, clear winner at a public dialogue with Election Commission deputy chairman Wan Ahmad Wan Omar here today.
Although the face-off did not produce sparks, the "Iron Lady" scored points against Wan Ahmad who was most of the time booed by the audience for his evasive replies.
His standard tactic, which did not go down well with the audience, was always to put the blame on other parties.
Several times he tried to reason with the hostile participants on the floor who were evidently upset and angry at his unintelligent answers.
Read More / Baca Lagi >>

The Amanah agenda (Part 3)

Posted: 26 Jul 2011 08:30 PM PDT

Sakmongkol AK47

JULY 27 — There's a practical side as to why I usually break up my articles into several parts. One is that I am writing from memory and therefore the output depends on my power of recall; if the issue at hand has decelerated, I can discontinue. I am also able to include responses to comments that come in if I judge them to be of material relevance.
Many of the comments on my articles on Amanah for example said they know of Tengku Razaleigh Hamzah's well-meaning intentions and all that. But they lamented that this country needs action. The action will come in the next elections is the short answer.
I think, if I may put it as such, we don't have to rush Tengku Razaleigh into doing something strategically inopportune. It will eventually be incorporated into a political agenda on a political platform. For the moment a little patience is prudent.
Read More / Baca Lagi >>

The ghosts of Mahathirism

Posted: 26 Jul 2011 08:28 PM PDT

Najib has failed the leadership test in his handling of Bersih 2.0.

Is Mahathirism back with a vengeance?

Recent events do make it seem like the Najib regime has decided to adopt the former prime minister's authoritarian style in saving its flagging political fortunes. It has resorted to using draconian laws and shameless propaganda in the face of an awakening electorate and increasing exposures of its misdeeds.
The government seems to have ignored the strong signal given by the 2008 election result that Malaysians want more democratic space. And what was Bersih 2.0's July 9 rally if not a reaffirmation of that demand?
Read More / Baca Lagi >>

PAS akan bongkar penyelewengan SPR

Posted: 26 Jul 2011 08:26 PM PDT

BUKIT KATIL, 27 Julai: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad  berkata, PAS Pusat akan membongkar kecelaruan SPR khususnya berkaitan daftar pemilih secara besar-besaran dalam masa dua minggu ini.
"Mesyuarat khas PAS Pusat yang berlangsung semalam memutuskan untuk membongkar penyelewengan dan kecelaruan daftar pemilih dengan menugaskan beberapa orang pakar IT untuk menjalankan tugas tersebut.
"PAS telah mengesan kecelaruan dan penyelewengan daftar pemilih dari dahulu lagi tetapi SPR tidak pernah mengakuinya, akhir-akhir ini barulah SPR mula mengaku," katanya.
Beliau berkata sehingga kini sekurang-kurangnya 17,000 nama pemilih dikenal pasti berada dalam daftar pemilih di dua tempat mengundi berasingan di seluruh negara.
Read More / Baca Lagi >>

Pasca Bersih: Kita ada video tulen 'baiknya' polis pada 9 Julai...

Posted: 26 Jul 2011 08:23 PM PDT

BUKIT MERTAJAM, 27 Julai: "Sekiranya pihak berkuasa mendakwa mereka mempunyai video yang menunjukkan polis begitu baik kepada peserta himpunan Bersih 2.0 baru-baru ini, kita mempunyai bukan saja video tulen, tetapi begitu banyak 'kebaikan' polis sehingga kecederaan dan keganasan terhadap rakyat dapat dipertontonkan," kata Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail.
Ucapan itu disambut dengan tepukan gemuruh oleh ribuan hadirin yang membanjiri Pasti Kebun Sireh, Bukit Mertajam malam tadi, sebaik saja video yang memaparkan keganasana polis dipertontonkan kepada hadirin.
Read More / Baca Lagi >>

Umno can’t risk sacking Ku Li

Posted: 26 Jul 2011 08:19 PM PDT

To sack Tengku Razaleigh Hamzah from Umno is to precipitate the party's own implosion.

Why is Umno quiet about Tengku Razaleigh Hamzah and his Amanah? The answer is that they simply can't do anything about it.
Even among Umno members there is increasing disquiet about how things are managed.
Saifuddin Abdullah's recent 'out-of-line' statements and Khairy Jamaluddin's conscientious objections are only tips of the icebergs.
Tengku Razaleigh is merely pointing out the realities. He is still an Umno member – so what can Umno do at the moment?
Umno can't sack a person of his stature without precipitating its own implosion. So go ahead- sack him and it will make the days of many.
Read More / Baca Lagi >>

Najib patut belajar semula ‘apa itu demokrasi’

Posted: 26 Jul 2011 08:19 PM PDT

KUALA LUMPUR, 27 Julai: "Saya sarankan beliau (Najib) kembali ke bilik darjah untuk dalami semula apa itu demokrasi yang sebenarnya," kata Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar).
Ini, katanya kerana demokrasi merupakan pelajaran pertama dalam silibus KBSM tingkatan satu.
Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menjelaskan perhimpunan Bersih di ibu kota baru-baru ini dengan alasan sekiranya dibenarkan, bagaimana rakyat yang lain yang bukan Bersih.
Baginua, itu adalah kenyataan yang keanak-anakan dan cuba memperbodohkan rakyat Malaysia yang punya hak untuk berhimpun.
"Saya ingin menjelaskan adalah tidak wajar dengan menafikan hak rakyat untuk berhimpun sesuai dengan peruntukan Perlembagaan Negara apabila Najib cuba mengelirukan rakyat dengan menggambarkan bahawa bukanlah demokrasi jika membenarkan hanya satu kumpulan sahaja berdemonstrasi, tetapi tidak memberikan kebenaran tersebut kepada orang lain," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Read More / Baca Lagi >>

PAS mahu SPR guna dakwat kekal, bukannya biometric

Posted: 26 Jul 2011 08:17 PM PDT

KUALA LUMPUR, 27 Julai — PAS berpendirian bahawa Suruhanjaya PIlihan Raya (SPR) wajar menggunakan dakwat kekal berbanding sistem biometrik dalam pilihan raya umum akan datang.
Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang (gambar) berkata, pihaknya berpendirian bahawa penggunaan sistem biometrik bukan penyelesaian terbaik mengatasi isu pengundi hantu.
"PAS tetap berpendirian untuk mendesak supaya SPR menggunakan dakwat celup jari ketika mengundi bagi membasmi pengundi hantu dan juga pengundi yang mengundi banyak kali dalam setiap pilihan raya," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan menerusi blognya semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Dapur ibu seisi rumah

Posted: 26 Jul 2011 08:14 PM PDT

Makanan memainkan peranan penting dalam kehidupan. Salah satu perkara yang menyenangkan hati suami apabila pulang ke rumah ialah menikmati hidangan yang dimasak sendiri oleh isterinya. Begitu juga dengan anak-anak.
NONETidak ada perkara yang lebih membahagiakan daripada menikmati hidangan hasil air tangan ibu mereka. Malah makan bersama merapatkan lagi hubungan antara seisi keluarga.

Tetapi kini keadaannya sudah jauh berubah. Memasak makanan di rumah dan kemudian makan bersama sudah tidak menjadi amalan keluarga zaman sekarang. Memandangkan semakin ramai wanita bekerja di luar rumah, memasak untuk keluarga sudah jarang dilakukan.

Malaysia mempunyai pelbagai jenis makanan yang murah dan mudah diperolehi. Terdapat makanan dijual di pasar malam, gerai penjaja dan restoran makanan segera, sementara tempat-tempat makan yang dibuka 24 jam yang menjual capati dan teh halia boleh dinikmati oleh sesiapa saja yang lapar selepas tengah malam.
Read More / Baca Lagi >>

Mualnya bila Najib kata mahu lindungi rakyat

Posted: 26 Jul 2011 08:13 PM PDT

KUALA LUMPUR, 27 Julai: Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Mohd Zawawi Salleh (gambar) menyifatkan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk melindungi kepentingan rakyat amat memualkan sekali.
Begitulah respons beliau ketika diminta mengulas laporan akhbar Utusan semalam yang bertajuk  'Lindungi kepentingan rakyat'.
Najib yang juga Presiden Umno dipetik berkata: "Justeru, sebagai Perdana Menteri, adalah menjadi tanggungjawab saya melindungi secara serta-merta kepentingan rakyat berbanding sesetengah kelompok''.
Sehubungan itu, Nik Zawawi menyeru supaya Najib tidak berbohong dan ikhlas dalam mengungkapkan ucapan tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

Kes Ketuk ketampi bogel 2005: K'jaan bayar pampasan pada mangsa.

Posted: 26 Jul 2011 08:13 PM PDT

Penderitaan wanita berusia 28 tahun yang dipaksa membuat ketuk ketampi dalam keadaan berbogel sambil dirakamkan oleh pihak polis di balai Petaling Jaya berakhir hari ini apabila mereka yang bertanggungjawab dan kerajaan bersetuju membayar pampasan yang tidak didedahkan jumlahnya.

Hemy Hamisa Abu Hasan Saari, yang sudah mendirikan rumah tangga dan mempunyai tiga orang anak bagaimanapun tidak hadir di mahkamah hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: