Rabu, 27 Julai 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Ust Zamri DI BERS✔H, TV9 Hentikan Program "Adik & Al-Quran"

Posted: 27 Jul 2011 12:30 AM PDT

Adik & Al-Quran dihentikan siaran

Mungkin ramai yang terkejut apabila program keagamaan, Adik & al-Quran yang disiarkan di TV9, telah dihentikan siarannya sejak seminggu lalu.

Perkara itu dikatakan berpunca daripada penyebaran gambar hosnya, Ustaz Haji Mohd Zamri Haji Mohd Zainuldin (gambar) atau lebih dikenali dengan panggilan Ustaz Zamri, ketika terlibat dalam perhimpunan Bersih pada 9 Julai lalu.

Penerbit eksekutif TV9, Ezzah Aziz Fawzy, yang dihubungi berkata, arahan menghentikan program itu dikeluarkan oleh pihak atasan Prime Works atas sebab tertentu. Namun beliau tidak pula menafikan atau mengesahkan ia berpunca dari penyebaran gambar hosnya dalam perhimpunan Bersih itu.

"Pihak produksi telah dimaklumkan mengenai perkara ini. Makluman dalam bentuk arahan ini sudah pasti ada sebab yang kukuh mengapa ia tidak dapat diteruskan, cuma ia tidak boleh diuar-uarkan kepada umum.

"Program Adik & al Quran sebelum ini mendapat sambutan menggalakkan antara program yang mendapat rating tertinggi di kalangan penonton, tetapi stesen TV lebih mementingkan isu sensitiviti dan perlu memberi penekanan kepadanya," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Katanya lagi, memandangkan program tersebut telah mencapai satu rating yang baik, namun ia sedikit terjejas berikutan timbulnya perkara sebegini.

"Pada pandangan peribadi saya, seseorang yang bergelar ikon harus lebih berwaspada agar tidak terjadinya kejadian yang tidak diingini.

"Adalah wajar menjaga personaliti diri dan imej agar ia tidak memberikan sebarang perspektif tidak baik," katanya kepada Sinar Harian.

Tambahnya, program itu akan disiarkan semula cuma masih tidak mendapat tarikh yang baru.

"Berehat itu ada kalanya tidak mengambil masa. Namun, ia bergantung pada keputusan pihak atasan. Kadang-kadang cuma seminggu, ada juga yang tiga minggu. Semua itu bergantung pada keputusan mereka.

"Sebagai menggantikan program itu, ia digantikan dengan program Mari Bertarranum," katanya.

Terima apa saja keputusan Ustaz Zamri

Sementara, Ustaz Zamri, berkata, dia sudah pun berbincang dengan pihak TV9 dan mengharapkan agar perkara itu tidak berlarutan.

"Saya telah dipanggil untuk berbincang dengan pihak TV9 beberapa hari selepas gambar itu tersebar. Alhamdulillah, kami berbincang secara mahabbah (aman). Apa sebenarnya yang berlaku pada 9 Julai itu sudah saya terangkan kepada mereka dan tidak perlu saya ceritakan kepada umum.

"Saya faham situasi ini. Mungkin ia nampak lebih berat apabila ia mendapat komen yang agak mendalam menerusi Facebook, saya sendiri tidak pasti mengenai hal ini dan terima apa sahaja keputusan," katanya yang kini sedang menuntut pengajian dalam bidang tafsir Ulumul Quran di Universiti Antarabangsa Madinah, Malaysia.

Ulasan GB

Cukup bebal dan bangang jawapan Penerbit eksekutif TV9, Ezzah Aziz Fawzy:

"Pada pandangan peribadi saya, seseorang yang bergelar ikon harus lebih berwaspada agar tidak terjadinya kejadian yang tidak diingini.

"Adalah wajar menjaga personaliti diri dan imej agar ia tidak memberikan sebarang perspektif tidak baik,"


Sedangkan penyertaan Ustaz Zamri ke Bersih sebenanrnya lebih banyak mendatangkan kebaikan kepada TV9 sendiri apabila yang dikatakan "ikon" itu ada bersama-sama rakyat ... dan rakyat sepastinya menyokong program yang dihoskan oleh ikon tersebut.

Berbanding dengan pihak atas Prime Work itu sendiri atau Penerbit Eksekutif TV9 tersebut, Ezzah Aziz Fawzy, orang lebih mengenali dan menonton TV9 kerana rancangan itu dikendalikan oleh Ustaz Zamri, bukan kerana mereka-mereka di Prime Work atau Penerbit Eksekutifnya.

Sekarang lebih bertambah benci rakyat untuk menonton TV9.

Kepada Ustaz Zamri, teruskan perjuangan dan beristiqamah... rezeki di tangan Tuhan bukan di tangan pengarah-pengarah dan penerbit TV9 itu.

TV9 bakal bankrap, apabila setiap peserta himpunan Bersih memboikot siaran TV berkenaan.

Kes Sarbani: PKR Gesa Tubuh Suruhanjaya Elak Pesalah Terlepas

Posted: 26 Jul 2011 11:30 PM PDT

Bagi mengelakkan hal sama berulang dalam kes kematian mendiang Teoh Beng Hock, Parti Keadilan Rakyat (PKR) menggesa Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan bagi menyiasat punca kematian Allahyarham Ahmad Sarbani Mohamed.

Terdahulu keluarga mangsa juga turut menyatakan pendirian sama mahu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan.

Bagaimanapun kerajaan hanya bersetuju menubuhkan inkues bagi menyiasat misteri kematian Allahyarham.

Lantaran tidak mahu mereka yang bersalah terlepas dari tanggungjawab, Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata beliau menyokong sepenuhnya usaha keluarga Allahyarham yang mahukan keadilan di atas kematian bekas penolong pengarah Kastam Selangor itu.

"Polis Diraja Malaysia telah menolak sebarang tindakan terhadap tiga orang pegawai SPRM yang dinamakan di dalam laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja Teoh Beng Hock, Hishamuddin Hashim, Mohamad Anuar Ismail dan Mohd Ashraf Mohd Yunus memandangkan polis menganggap mereka tidak menyalahi sebarang undang-undang dan bergantung kepada siasatan dalaman SPRM. Pun begitu SPRM hanya menggantung ketiga-tiga individu tersebut,"kata Nik Nazmi.

"Sebenarnya mereka boleh disiasat di bawah Seksyen 304 dan 304A Kanun Keseksaan iaitu homisid salah yang tidak terjumlah kepada kesalahan membunuh (culpable homicide not amounting to murder) dan boleh dipenjarakan sehingga 20 tahun.

"Harus diingat permintaan untuk penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja Teoh Beng Hock juga memakan masa yang lama dan hanya selepas keputusan koroner yang tidak muktamad dan tekanan politik barulah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersetuju dengan penubuhannya,"tambahnya lagi.

Nik Nazmi yang juga Adun Seri Setia berkata, laporan Suruhanjaya Diraja dalam kes Teoh Beng Hock mendedahkan kepada awam bagaimana teknik Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan prosedur siasatan sehingga menyebabkan Beng Hock tertekan lalu bertindak membunuh diri.

Rumusan yang dibuat Oleh Suruhanjaya Diraja itu sebulat suara memutuskan bahawa ketiga-tiga pegawai SPRM bertanggungjawab di atas kematian mendiang.

"Bagaimanakah pengumuman penubuhan Jawatankuasa Eksekutif Transformasi SPRM dapat mengembalikan imej dan kewibawaan SPRM apabila jawatankuasa tersebut dipengerusikan oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM sendiri?

"Memandangkan isu ini isu serius yang sudah timbul berkali-kali, nyata sekali siasatan dalaman bukanlah penyelesaiannya. Seperti kata pepatah Inggeris, who will guard the guards? Jadi kalau SPRM yang buat salah, kalau panel itu dipengerusikan oleh ketua pesuruhanjaya SPRM. Sejauh mana kewibawaan siasatnya,"kata beliau lagi.

Minggu lalu, isteri kepada Allahyarham Sarbani, Maziah Manap membuat laporan polis menggesa pendedahan blogger terkenal, Raja Petra Raja Kamaruddin disiasat.

Dalam lapan entrinya, Raja Petra antara lain berkata, Penolong Penguasa SPRM, Sheikh Niza Khairy Sheikh Mohamad telah membawa Sarbani ke pejabat Ketua Unit Siasatan SPRM Kuala Lumpur, Mohd Fauzi Husin yang terletak di sebelah bilik pantri di aras tiga bangunan SPRM itu.

"Di sana, Sarbaini telah 'didera' secara lisan (kerana mahu mengubah keterangan). Secara tiba-tiba mereka membawa Sarbaini ke bilik pantri dan telah menghukum Sarbaini dengan mengarahkan dia berdiri di atas kaki lima tingkap (bilik pantri).

"Mohd Fauzi juga mengatakan 'orang macam kau ni lebih baik mati dari hidup menyusahkan orang lain', terkejut dengan itu Sarbani memanjat tingkap dengan terus dihina Mohd Fauzi.

"Sheikh Niza hanya melihat sahaja, dan secara tiba-tiba tali pinggang Sarbani tersangkut di kaki lima tingkap, hilang pertimbangan dan jatuh lalu meninggal dunia," dakwa beliau.

Dakwaan ini dikatakan dalam tulisannya ketika inkues masih berjalan. Inkues yang sedang berehat dua minggu akan disambung awal bulan depan.

Kematian Sarbani, Penolong Pengarah Pejabat Kastam Selangor telah mengejutkan banyak pihak.

Allahyarham ditemui meninggal dunia di Pejabat SPRM di Jalan Cochrane pada 6 April yang lalu. -tvsnews



Tindakan SPR Diamkan Salahlaku UMNO/BN Dikecam

Posted: 26 Jul 2011 10:13 PM PDT

Politik Malaysia Belum Matang

SHAH ALAM 26 JULAI: Kematangan politik di negara ini masih pada tahap rendah sebagaimana yang dizahirkan dengan keengganan pemerintah bekerjasama dengan pembangkang untuk menuntut sistem pilihan raya yang telus dan adil, menurut Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga.

Ambiga berkata usaha Bersih untuk menggembeling suara pemerintah dan pembangkang dalam menzahirkan hasrat rakyat yang mahukan proses pilihanraya lebih baik tidak berjaya apabila Barisan Nasional enggan memberikan kerjasama.

Parti pemerintah dan aparatus kerajaan seterusnya menyelar Bersih sebagai pertubuhan haram dan alat pembangkang untuk menggulingkan BN menerusi demostrasi jalanan.

"Kita jemput semua parti politik dan kerajaan sedia (supaya) menjadi pemangkin (pembaharuan) tetapi hanya pembangkang tampil dan sokong, selain pertubuhan bukan kerajaan dan rakyat Malaysia. Adakah ini kerana kita tidak cukup matang untuk berkerjasama dengan pembangkang untuk reformasi pilihan raya," ujar beliau.

Ambiga yang dijemput khas oleh Sinar Harian disamping Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar dan Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin berbincang mengenai halatuju sistem pilihan raya di negara ini.

Forum bertajuk "Apa Selepas 9 Julai" antara lain membincangkan secara terbuka isu lapan tuntutan Bersih 2.0 selain cadangan pelaksanaan biometrik oleh SPR.

Ambiga seterusnya mengecam SPR kerana enggan berunding dengan gabungan Bersih 2.0 atas alasan gabungan itu mendapat kerjasama pihak pembangkang.

"SPR tidak patut cakap tidak mahu bincang dengan Bersih sebab kerjasama dengan pembangkang. SPR sepatutnya melangkaui parti-parti politik," ujar beliau.

Sebelum itu Wan Ahmad yang dihujani pelbagai soalan daripada bersabit sikap pasif SPR menangani salah laku pilihan raya.

Beliau sering memberi jawapan bahawa kuasa SPR terbatas untuk meminda peruntukan undang-undang sedia ada mahupun mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang dikesan melakukan kesalahan.

Mengulas jawapan Timbalan Pengerusi SPR itu, Ambiga berkata badan itu mempunyai kuasa untuk menubuhkan pasukan penguatkuasa yang dipertanggungjawabkan membuat laporan tentang mana-mana pihak yang didapati melanggar akta pilihan raya.

Ambiga merujuk kepada beberapa bukti salah laku yang dikesan pada Pilihan Raya Negeri Sarawak yang lalu, namun tidak diambil tindakan oleh SPR.

"SPR sepatutnya ke hadapan untuk menasihati kerajaan. SPR perlu mengemukakan kepada orang awam tentang apa yang dicadangkan dan kita akan sokong cadangan itu," katanya.


BIOMETRIK: PAS Tetap Tolak

Posted: 26 Jul 2011 09:00 PM PDT

Cadangan SPR untuk menggunakan keadah biometrik bagi menyelesaikan isu pengundi hantu dan pengundi bertindih bukan penyelesaian yang sebenar.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, malah ia juga terdedah kepada manipulasi pihak yang mengendalikannya kerana hanya segelintir sahaja yang ada kepakaran dan terlibat mengendalikan biometrik.

"PAS tetap berpendirian untuk mendesak supaya SPR menggunakan dakwat celup jari ketika mengundi bagi membasmi pengundi hantu dan juga pengundi yang mengundi banyak kali dalam setiap pilihan raya," ujarnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, begitu juga dengan pendaftaran pemilih secara automatik.

"Kita pelik bagaimana SPR boleh bekerjasama dengan Jabatan Pendaftaran Negara dalam pengendalian biometrik ini, tetapi tidak boleh bekerjasama dalam mengendalikan pendaftaran pemilih secara automatik," ujarnya yang juga ahli Parlimen Marang.

Sementara itu, Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa menjelaskan, PAS mengambil keputusan menolak cadangan kerajaan untuk menggunakan sistem biometrik dalam pilihan raya di negara ini seperti yang diumumkan oleh SPR baru-baru ini.

Penolakan PAS terhadap sistem biometrik kerana diyakini sistem tersebut tidak berkemampuan menyelesaikan masalah pengundian bertindih dan menghalang masalah yang berlaku dalam pilihanraya di negara kita sejak sekian lama.

Beliau menjelaskan, sebaliknya PAS tetap bertegas untuk menggunakan dakwat kekal kerana hanya dengan cara itu yang dapat mengatasi masalah pengundian bertindih dalam pilihanraya di negara kita.

Menurutnya, keputusan menolak penggunaan sistem biometrik dibuat oleh PAS hasil perbincangan yang diadakan oleh para pemimpin PAS pada mesyuarat khasnya di Pejabat Agung PAS hari ini.

Katanya, kewujudan pengundian bertindih atau pengundian dua kali tidak boleh dinafikan oleh SPR atau pihak kerajaan kerana ia telah dikesan oleh PAS dengan menggunakan sistem komputer.

"Antara hasilnya, di Selangor sahaja sehingga kini, PAS telah berjaya mengesan 500 orang pengundi bertindih. Pengesanan itu bukan hanya dibuat menerusi sample-samplenya, tetapi dengan orang-orangnya sekali," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Baru-baru ini, menurut beliau, pihak SPR sendiri turut mengakui kewujudan pengundian bertindih pada senarai pendaftaran badan itu dan jumlahnya pula amat besar serta menakutkan.

"Pengakuan SPR itu menjadi bukti bahawa kebimbangan kita tentang kewujudan pengundian bertindih itu selama ini memang berasas dan ia merupakan fenomena yang amat membimbangkan," katanya.

Bertolak dari realiti itulah, Bersih 2.0 membuat cadangan agar SPR menggunakan kaedah dakwat kekal untuk mengatasi pengundian dua kali baru-baru ini, tetapi SPR pula menolaknya dengan memperkenalkan sistem biometrik.

"Penggunaan sistem biometrik itu sebenarnya adalah cadangan Perdana Menteri dan telah diterima oleh SPR untuk dilaksanakan, tetapi kita tetap menolaknya dan mahu menggunakan dakwat kekal seperti yang telah dicadangkan oleh Bersih 2.0 baru-baru ini," tegas beliau. -hd



Permohonan ADUN UMNO Batalkan Arahan Kosongkan Premis Ditolak

Posted: 26 Jul 2011 06:45 PM PDT

Kosongkan premis: Permohonan ADUN Umno ditolak

Ketua Pembangkang Pulau Pinang Datuk Azhar Ibrahim hari ini gagal dalam usahanya untuk membatalkan arahan kerajaan negeri supaya beliau mengosongkan premis Pusat Komuniti ADUN Penaga, iaitu kawasan yang diwakilinya.

Hakim Datuk Rohana Yusof menolak permohonan semakan kehakiman itu di dalam kamar untuk mencabar arahan Pegawai Daerah Seberang Perai Utara.

Dalam permohonan yang difailkan Disember tahun lalu, Azhar menamakan Pegawai Daerah Seberang Perai Utara dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebagai responden.

Beliau memohon mahkamah mengisytiharkan arahan Pegawai Daerah Seberang Perai Utara melalui surat bertarikh 8 Nov tahun lalu, yang mengarahkan beliau mengosongkan premis berkenaan pada atau sebelum 19 Nov lepas, adalah batal dan tidak sah.

Bercakap kepada pemberita kemudian, peguam Jenine Gill yang mewakili kedua-dua responden berkata hakim memutuskan pemohon (Azhar) tidak mempunyai hak di sisi undang-undang untuk mencabar arahan itu.

Bagaimanapun, beliau berkata Azhar pada masa ini tidak perlu mengosongkan pusat komuniti itu kerana mahkamah telah membenarkan permohonan peguam beliau, Datuk Jahaberdeen Mohamed Yunoos, untuk menggantung sementara keputusan itu sehingga permohonan sebenar didengar.

Dalam permohonan semakan kehakiman itu, Azhar berkata pusat komuniti berkenaan yang mula beroperasi sekitar tahun 2006 semasa kerajaan negeri itu diperintah BN, dibina khas untuk pelbagai aktiviti melibatkan kepentingan dan kebajikan penduduk di Penaga.

Beliau berkata sejak tampuk pemerintahan kerajaan negeri dipegang DAP, operasi pusat komuniti itu berjalan seperti biasa sehingga 18 Nov lalu, iaitu setelah arahan penyerahan kunci dibuat Pegawai Daerah berkenaan.

ADUN Penaga itu berkata beliau menghantar surat kepada Pegawai Daerah berkenaan pada 16 Nov 2010 meminta arahan tersebut disemak semula, namun sehingga kini kedua-dua responden tidak memberi sebarang jawapan.

Katanya beliau belum menyerahkan kunci premis berkenaan kerana berharap Pegawai Daerah mempertimbangkan permohonannya untuk menyemak semula arahan itu.

Azhar juga mendakwa arahan itu bermotifkan politik semata-mata kerana beliau adalah ketua pembangkang DUN. - Bernama

DIAMLAH! Najib Ditempelak Di Langit (Alam Siber)

Posted: 26 Jul 2011 05:15 PM PDT

Diamlah, kata pengguna internet pada Najib

Warga internet melepaskan kekecewaan berhubung kenyataan dan beberapa tindakan kerajaan akhir-akhir ini dengan menulis komen "diam lah" di halaman Facebook Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Mereka memulakan sindiran itu selepas tengah malam semalam setelah Najib memuatkan pautan ke artikel dalam blog terbarunya yang menyentuh soal tanggungjawab pemimpin dan keamanan negara.

Malah, ada yang menampal perkataan sama dengan tulisan yang besar di dinding (wall) halaman Facebook itu.

Perkataan "diam lah" turut dicatatakan di ruangan komen untuk masukan (posting) yang ditulis.

Warga internet yang pro-kerajaan bagaimanapun cuba berhujah bagi menangani tindakan itu dengan hamburan kata-kata kemarahan kepada penyokong Pakatan Rakyat. Bagaimanapun, tindakan itu gagal menangani tenaga lawannya yang jumlah jauh lebih ramai.

Sehingga berita ini ditulis, masukan menggesa perdana menteri supaya diam belum reda. Masukan terakhir dengan tulisan dengan blok besar baru dimuatkan hanya kira-kira lima minit lalu. -mk


Najib berdepan dengan kenakalan warga internet

Demikianlah realitinya dalam alam internet, apabila ahli politik terpaksa berdepan dengan kerenah warganya yang pelbagai ragam. Setiap hari kewibawaan politikus dicabar dengan informasi dari hujung jari warga internet, satu situasi yang tidak pernah dialami pada zaman di mana media tradisional boleh dikawal menggunakan telunjuk kuasa.

Terbaru, apabila Perdana Menteri Najib Razak memperbarui catatan dalam blognya, disusuli dengan memaklumkannya melalui twitter, dan kemudian di status Facebooknya: Blog terbaru saya menyentuh tanggungjawab pemimpin dan keamanan negara. http://t.co/ho8neN7; seorang warga internet telah meninggalkan komen "Diam lar" di bawah status Facebook tersebut.

Komen warga internet ini dipadamkan oleh admin Facebook Najib Razak, dan tindakan ini telah mencungkil ketidakpuasan warga internet yang lain, yang seterusnya meninggalkan komen untuk mengecam dan mengkritik Najib.

Banyak komen yang ditulis dengan nada untuk menyindir, antaranya "DS, apa harga benar cincin diamond yang Rosmah pakai tu? Siapa bayar?", sementara ada pula yang menyokong pimpinan beliau, "Sudah terbukti kerajaan yg memerintah sekarang adalah kerajaan yg terbaik dan yang bersungguh untuk memberi kehidupan yg baik untuk rakyat.....bersyukurlah dengan kenikmatan dan keamanan yg kita kecapi".

Tidak cukup dengan itu, sebagai reaksi kepada "terpadamnya" komen "Diam lar" itu, satu page bernama "Diam lar!" telah diwujudkan, dan telah memiliki lebih 5,000 orang penyokong dalam masa kurang daripada 13 jam.

Sebelum ini, pelbagai page telah diwujudkan sebagai desakan agar pimpinan kerajaan meletak jawatan, lantaran pendekatan yang keras oleh kerajaan ketika menangani perhimpunan BERSIH 2.0. Sebagai reaksi kepada trend ini, Menteri Besar Pahang, Adnan Yaakob mendakwa dirinya mampu mengerah tiga juta orang warga internet untuk menyokong agar Najib Razak dikekalkan.

Satu page ditubuhkan, dengan nama "3,000,000 People Want Najib To Stay", namun hanya disokong 353 orang buat setakat ini (1.19 tengahari, 26 Julai 2011). -MR


Ulasan GB

Demikianlah.

Apabila rakyat semakin meluat, rakyat semakin bosan,
maka tak kira dimana pun, tk mengira apa risiko pun yang dihadapi
rakyat sudah tidak perduli.

DIAMLAH!
Nak kata apa lagi selepas ini Najib?
Rakyat suruh anda diam.
Mungkin diam itu lebih baik kerana semakin banyak anda bercakap, semakin ramai yang meluat dan membenci anda.... fikir-fikirkanlah!

Mohd Sabu Cop Salleh Rashid Sebagai Pembohong

Posted: 26 Jul 2011 09:56 AM PDT

Mohamad dakwa Salleh berbohong

KUALA LUMPUR, 26 Julai: Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Salleh Mat Rashid didakwa berbohong berhubung kecederaan yang dialami Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pada 9 Julai lalu.

Dalam kenyataannya, Salleh mendakwa Mohamad Sabu berbohong tentang dirinya yang dilanggar oleh pihak polis sehingga mengalami kecederaan lutut, pada hal Mohamad sebenarnya tidak berbohong.

Menurut Mohamad, beliau sememangnya dilanggar oleh pihak polis dan mengalami kecederaan pada bahagian lututnya sehingga menyebabkan beliau terpaksa menjalani pembedahan di hospital pakar di Petaling Jaya pada 17 Julai lalu.

Malah, katanya, Salleh sendiri tahu tentang dirinya yang dilanggar oleh pihak polis sehingga mengalami kecederaan dan tidak dapat berjalan apabila beliau terpaksa dipapah oleh pihak polis untuk dimasukkan ke dalam kenderaan polis, dipapah ketika dibawa ke lokap polis, dipapah ketika dibawa ke Balai Polis Jinjang.

"Saya sendiri juga telah membuat laporan polis tentang kejadian saya dilanggar oleh pihak polis itu di Balai Polis Jalan Dang Wangi, Kuala Lumpur pada 14 Julai.

"Dalam laporan polis itu, saya mengatakan saya telah dilanggar oleh kereta Waja polis, bukan Pajero polis dan laporan saya itu boleh dirujuk sendiri oleh Salleh pada bila-bila masa," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Selain itu, menurut beliau, keadaan dirinya yang dilanggar oleh pihak polis dan mengalami kecederaan pada bahagia lutut juga boleh dirujuk oleh Salleh kepada pihak hospital pakar di Petaling Jaya.

"Saya memang benar-benar mengalamai kecederaan. Ligamen lutut saya koyak. Pihak hospital pakar di Petaling Jaya terpaksa melakukan pembedahan di bahagian lutut saya dan memasukkan skru 2 1/2 inci untuk menyambungkan ligamen dan bahagian tulang di bahagian lutut saya.

"Akibat kejadian itu, saya tak boleh berjalan dan terpaksa menjalani pembedahan, tetapi sekarang alhamdulillah, saya dah beransur sihat dan dah boleh berjalan sikit-sikit," tegasnya.

Kejadian menyedihkan yang dialaminya itu berpunca dari keganasan polis dalam menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur 9 Julai lalu.

Insiden-insiden keganasan polis itu termasuk terhadap dirinya dan para peserta lain telah diadukan kepada pihak Suhakam dan beliau bersetuju serta akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak Suhakam untuk mengadakan sisatan awam berhubung perkara itu.

(gambar)Beliau amat kesal kerana Salleh yang dipengaruhi oleh para pemimpin Umno dan kerajaan BN sanggup mempermainkan soal keselamatan dan kesihatannya, pada hal kedua-dua perkara itu adalah perkara serius yang tidak sewajarnya dipermainkan.

"Tindakan Salleh dan para pemimpin Umno BN itu ternyata amat berbeza dengan sikap beliau dan para pemimpin PAS yang sentiasa berdoakan orang lain termasuk para pemimpin Umno BN sendiri agar segera sembuh apabila menghadapi sesuatu penyakit.

"Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad sakit jantung dulu dan terpaksa dirawat di IJN, kita doakan supaya Mahathir cepat sembuh. Ketika Datuk Seri Najib sakit campak baru-baru ini, kita doakan supaya Najib cepat sembuh, semasa Ketua Polis Negara masuk hospital dulu pun, kita doakan supaya Ketua Polis Negara cepat sembuh.

"Kini apabila saya sakit dan puncanya kerana dilanggar oleh pihak polis, saya dituduh berbohong pula, pada hal saya memang benar-benar sakit dan mengalami kecederaan sehingga tidak boleh berjalan," katanya.

Beliau turut kesal apabila PAS yang dahulunya hanya berlawan dengan Umno BN, tetapi kini dihadapkan pula dengan institusi awam untuk mempermainkan rekod keselamatan dan kesihatan seseorang.

"Kita berharap agar Polis Diraja Malaysia (PDRM) bertindak secara profesional dan jangan menjadi alat politik BN. Kita memang memerlukan pihak polis. Sekiranya Pakatan Rakyat memerintah nanti, kita akan minta pihak polis supaya sentiasa bertindak dengan profesional," ujarnya.

Sementara itu, dalam blognya, mohamadsabu.com, Mohamad menggesa Salleh merujuk kecederaan dirinya itu kepada laporan polis, bukan hearsay.

Katanya, salinan laporan polis yang dibuatnya mengenai kejadian pada 9 Julai yang sepatutnya dirujuk oleh Salleh, bukan merujuk kepada hearsay atau laporan akhbar.

Berikut adalah salinan laporan polis berkenaan:






Bukti Nyata SPR Tidak Bebas & Berkecuali, Tetapi Alat Pemerintah

Posted: 26 Jul 2011 07:55 AM PDT

SPR: Kami tiada kuasa, hanya Putrajaya boleh tunai tuntutan Bersih 2.0

SHAH ALAM, 26 Julai — Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meminta Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) mengemukakan lapan tuntutan berkaitan pembaharuan sistem pilihan raya kepada Putrajaya, bukannya kepada agensi itu.

Menurut Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar, lapan tuntutan itu boleh dilaksanakan di bawah kuasa kerajaan pemerintah.

Jelas beliau, SPR tidak mempunyai sebarang kuasa untuk melaksanakan lapan tuntutan itu kerana ia terikat dengan undang-undang dan peraturan yang ditetapkan.

Lapan tuntutan Bersih 2.0 adalah agar SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

"SPR ditubuhkan di bawah Perlembagaan Persekutuan sebagai badan mengurus pilihan raya, kita bukan badan penguatkuasaan ... kita tiada kuasa.

"Kita disokong beberapa akta lain seperti Akta Polis, Akta Hasutan, Akta Penerbitan dan Mesin Cetak, Akta Rahsia Rasmi dan beberapa akta lain yang mana apabila kita mengadakan pilihan raya kita bukan hanya dikawal oleh peraturan sendiri tapi turut dikawal undang-undang lain ... jadi janganlah salahkan kita," kata Wan Ahmad pada program bertajuk "Apa Selepas 9 Julai" anjuran Kumpulan Media Karangkraf.

Justeru tegas beliau, SPR tidak mempunyai kuasa menguatkuasakan dan menolak tanggungjawab meminda undang-undang pilihan raya kepada Jabatan Peguam Negara.

"SPR bukan badan yang buat undang-undang, apa yang kita boleh lakukan adalah cadangkan undang-undang ini kepada Peguam Negara ... Peguam Negara yang akan buat draf undang-undang sebelum bawa ia ke Parlimen untuk dibahaskan.

"Proses buat undang-undang daripada SPR kepada Peguam Negara, Peguam Negara kepada Parlimen ... kalau nak tukar sistem pilihan raya, ia melibatkan dasar kerajaan dan hanya pemerintah sedia ada yang boleh lakukan.

"Kalau anda (Pakatan Rakyat) memerintah juga sama, jangan aggap SPR sebagai musuh," katanya di hadapan kira-kira 300 orang.

Turut menjadi panel wacana kali ini ialah Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevesan dan penganalisis politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin. -TMI


Wakil SPR kena 'boo' dalam debat dengan Ambiga

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar hari ini berdepan dengan hadirin yang mencemuhnya dalam debat dengan pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan.

Beliau juga kena 'boo' beberapa kali sehingga terpaksa merayu kepada hadirin supaya memberinya peluang membuat penjelasan dalam debat yang dianjurkan oleh Kumpulan Karangkraf, sebuah pertubuhan media yang menerbitkan Sinar Harian dan beberapa majalah popular yang lain.

Wan Ahmad bertegas menjelaskan bahawa SPR tidak mempunyai kuasa menguatkuasa dan menolak tanggungjawab meminda undang-undang pilihan raya kepada Pejabat Peguam Negara.

"Jangan anggap SPR sebagai musuh," rayunya.

Dalam tindakbalasnya, Ambiga membidas SPR kerana tidak mengambil langkah pro-aktif meminda undang-undang yang lapuk.

"Awak yang menganggap orang ramai sebagai musuh. Jika SPR bertindak terhadap cadangan pembaharuan, kami akan sokong anda. Kami akan berjuang bersaam anda," katanya sambil diberikan tepukan gemuruh oleh hadirin.

Panel itu turut dianggotai oleh profesor dari UKM Datuk Shamsul Amri Baharuddin.








Ulasan GB

Patutlah Timbalan Pengerusi SPR berani datang, kerana beliau tahu SPR tidak mempunyai kuasa. Sekadar menjalankan perintah dari parti pemerintah.

Kenyataan Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar itu menjelaskan kepada rakyat bahawa SPR tidak mempunyai kuasa menguatkuasakan dan menolak tanggungjawab meminda undang-undang pilihan raya kepada Jabatan Peguam Negara.

Menurutnya, lapan tuntutan itu boleh dilaksanakan di bawah kuasa kerajaan pemerintah

Maksudnya, SPR adalah hanya badan pelaksana pilihanraya yang mengikut kehendak kerajaan pemerintah iaitu UMNO-BN.

Maka tidaklah salah selama ini rakyat beranggapan bahawa SPR adalah "kuda tunggangan" kepada parti UMNO BN.

Mujur sekadar kena "boo". Kalau di di luarnegara entah berapa kasut mungkin dah melayang ke pentas.

Rakyat sudah bangkit. Semua sudah buka mata. Malah dunia sudah mulai sedar.

Nampaknya kerajaan UMNO BN yang masih dengan sindrom penafian dan sindrom penipuan.

Penentuan menang-kalah di dalam pilihanraya hakikatnya adalah di tangan Tuhan, namun syariatnya perlu dijaga, penipuan tidak sekali-kali dimaafkan kerana ia mencabuli amanah.

Tidak ada yang lebih hina selain dari mengkhianati amanah rakyat. SPR tahu hal tersebut tetapi masih terus melakukannya.

Berpura-pura tidak tahu terhadap penipuan yang dilakukan malah berselindung dengan pelbagai alasan untuk menutup penipuan terseut tidak sekali-kali terselamat kerana perbuatan salah itu salah dan pasti akan menerima hukuman, jika tidak di sini, di "sana", hukumannya lebih dasyat lagi. Ingatlah.

Pengundi Klon: PAS Buat Laporan Polis

Posted: 26 Jul 2011 06:20 AM PDT

IC klon ancam keselamatan negara

KUALA LUMPUR, 26 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat hari ini membuat laporan polis berhubung pendedahan terdapat rakyat negara ini yang mempunyai dua kad pengenalan berbeza.

Laporan polis itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi oleh Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat, Khairul Faizi Ahmad Kamil kira-kira jam 11 pagi tadi.

Turut serta, penolong setiausaha, Kamaruzaman Mohamad, Pengarah Pilihan Raya, Mohd Sany Hamzan dan Exco, Suhaizan Kaiat.

Pada sidang media selepas itu, Khairul Faizi memberitahu kewujudan dua kad pengenalan pada seorang individu itu bukan sahaja akan membolehkan individu tersebut mengundi dua kali, malah boleh mengancam keselamatan negara.

"Kita nak polis buat siasatan benar atau tidak, berlaku pemberian dua kad pengenalan kepada seorang individu.

"Sekiranya benar berlaku kita nak pihak polis ambil tindakan kepada pegawai JPN (Jabatan Pendaftaran Negara) ke yang terlibat melakukan penyelewengan ini," katanya.

Laporan polis itu adalah merujuk kepada dua kes yang berlaku melibatkan individu bernama Mariam Binti Su dan Murugan A/L Subramaniam yang disemak melalui web Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Mariam memiliki dua kad pengenalan baru berbeza iaitu bernombor 720616025472 dan 720610025738, tetapi mempunyai no kad pengenalan lama yang sama iaitu A2278510.

Sehubungan itu beliau mempunyai dua hak mengundi iaitu di Dun Kuala Ketil, Parlimen Baling.

Dua nombor kad pengenalan baru Murugan pula adalah 731002025877 dan 731002025201 yang juga mempunyai dua kali hak mengundi.

Kes tersebut dedahkan Suhaizan dan mendapat respon daripada Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar seperti disiar oleh akhbar The Star bertarikh 24 Julai 2011 dengan tajuk EC: Help us purge 'clones' from electoral roll.

Wan Ahmad antara lain menyatakan bahawa pengundi hantu benar-benar wujud dalam daftar pemilih SPR dan meminta parti politik dan individu tertentu tampil memberi maklumat kepada SPR untuk membersihkan daftar pemilih.

Suhaizan dalam pada itu berkata, beliau yakin kes itu berlaku akibat kecuaian JPN itu sendiri yang telah mengeluarkan dua kad pengenalan baru daripada satu kad pengenalan lama.

Akibat dari itu katanya, SPR menerima data yang salah dari JPN sekaligus membenarkan seorang pemilih mempunyai hak mengundi lebih daripada sekali.

"Sebab itu saya kata pilihan raya di Malaysia ini ruang manipulasi terlalu banyak dan ianya mudah digunakan oleh mereka yang berkepentingan untuk memenangi pilihan raya," katanya.

Biometrik tak atasi undi lebih sekali

Mengulas penggunaan sistem biometrik oleh SPR pada pilihan raya akan datang, Suhaizan dengan tegas berkata ianya tidak praktikal buat masa ini.

Ia kerana memerlukan SPR membersihkan pengkalan data terlebih dahulu agar tidak diragui sebelum dilaksanakan.

Ianya juga perlu kepada pengkalan data sepusat agar semua tempat mengundi boleh mengakses pengkalan data pusat untuk mengesan sebarang pertindihan.

Sekiranya tiada pengkalan data sepusat, ianya akan mendedahkan kepada manipulasi pihak tertentu.

"Macam Mariam Binti Su, dia ada dua kad pengenalan. Maknanya dia boleh mengundi di dua tempat, dan melalui biometrik, Mariam Binti Su ini boleh mengundi di kedua dua tempat itu kerana mempunyai kad pengenalan yang sah," katanya. -HD





Video PDRM Tak laku: Hanya RTM Setuju Tayang

Posted: 26 Jul 2011 04:55 AM PDT

PPolis: Hanya RTM setuju tayang video 9 Julai setakat ini

PORT DICKSON, 26 Julai — Polis Diraja Malaysia (PDRM) menawarkan video perhimpunan 9 Julai lepas untuk ditayangkan lagi di mana-mana stesen televisyen di negara ini.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata setakat ini hanya RTM bersetuju menerima tawaran ini dan telah menayangkannya.

"Jika ada stesen televisyen lain yang ingin menayangkan video tersebut, kita sedia menyerahkan video ini untuk ditayangkan. Sebenarnya, klip video ini juga kini boleh dilihat di laman web PDRM," kata beliau dipetik Bernama Online.

"Kita berterima kasih kepada RTM kerana telah menyiarkan klip video sebenar apa yang berlaku pada perhimpunan haram 9 Julai lepas.

"Kita mengharapkan dengan ditayangkan klip video ini masyarakat mendapat maklumat yang tepat dan sebenar apa yang berlaku pada hari tersebut," katanya selepas menyaksikan raptai penuh perbarisan tamat latihan perdana perajurit muda dan konstabel polis siri 1/2011 di Pusat Latihan Asas Tentera Darat (Pusasda) di sini.

Khalid berharap dengan penayangan klip video tersebut tidak ada lagi pihak-pihak yang membuat tuduhan, tomahan dan andaian bahawa polis berlaku ganas dan zalim kepada mereka yang berhimpun secara haram di ibu negara pada 9 Julai lepas. -TMI

Jika Polis Benar Profesyenal, Henti Ugut Rakyat

Posted: 26 Jul 2011 03:15 AM PDT

Polis siasat laporan palsu ketika perhimpunan 9 Julai

KUALA LUMPUR: Mana-mana individu yang membuat laporan palsu terhadap tindakan pegawai dan anggota polis semasa perhimpunan haram 9 Julai lepas akan didakwa mengikut Seksyen 182 Kanun Keseksaan.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata jika disabit kesalahan, mereka akan dipenjara sehingga enam bulan dan didenda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

"Sekiranya siasatan mendapati perkara yang diadukan dalam laporan polis adalah tidak benar, polis tidak akan teragak-agak mencadangkan tindakan di bawah Seksyen 182 Kanun Keseksaan kerana membuat laporan polis palsu," katanya dalam kenyataan di sini.

Menurutnya ketika ini, pihaknya telah menerima tujuh laporan berhubung tindakan pegawai dan anggota polis semasa perhimpunan.

Beliau berkata kesemua laporan akan disiasat secara profesional dan telus mengikut peruntukan undang-undang yang telah ditetapkan.

Kertas siasatan

"Kita dalam proses melengkapkan siasatan dan akan mengemukakan kertas siasatan itu kepada pihak Peguam Negara dalam masa terdekat," katanya.

Acryl Sani juga berkata pihaknya sedang menyiasat kesahihan dakwaan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dilanggar Pajero polis namun penayangan video baru-baru ini menunjukkan tiada insiden seperti yang didakwa pengadu.

Rakaman itu menyaksikan motosikal yang dibonceng Mat Sabu terbabas ketika melakukan pusingan U dan terlanggar Pajero polis.

Acryl Sani berkata pihaknya turut menyiasat kesahihan dakwaan pengawal peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kecederaan yang dialaminya ketika mengawal keselamatan Anwar semasa perhimpunan.

Beliau turut menjelaskan bahawa gas pemedih mata yang digunakan untuk menyuraikan perhimpunan haram itu adalah buatan Amerika.

"Terdapat dua jenis gas pemedih mata digunakan semasa perhimpunan iaitu Shell Tear Gas Smoke Model ALS 5727, buatan Amerika dan Grenade Tear Gas Smoke Model MP-2SB-CS, NON, Lethal Technology, buatan Amerika.

"Manakala cecair yang digunakan water canon kami semasa meleraikan perhimpunan adalah jenis SC Liquid jenama IDC System AG buatan Switzerland," katanya. - Bernama

Ulasan GB

Jika benar polis profesyenal, maka sepatutnya polis tidak mengeluarkan kenyataan rakyat membuat laporan palsu sedangkan laporan belum selesai di siasat.

Bagaimana mungkin begitu cepat seorang pegawai kanan polis menyifat dan mengklasifikasi laporan yang dibuat sebagai "laporan palsu"? Itu jelas satu tindakan yang tidak profesyenal. Ia berbaur ugutan. Dan ugutan adalah sesuatu kesalahan yang boleh dikenakan tindakan juga. Ugutan bukan satu sikap yang profesyenal.

Rakyat tidak boleh diperbodohkan dan diugut sedemikian rupa.

Pegawai polis berkenaan sepatutnya diadukan kepada SUHAKAM lantaran salahgunakuasa mengugut rakyat yang membuat laporan.

Tiada ulasan: