Isnin, 18 Julai 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


Adakah Surau Dalam Kompleks Membeli Belah Hanyalah Satu Afterthought??

Posted: 18 Jul 2011 07:59 PM PDT

Kalau anda selalu menggunakan highway PLUS,bila berenti semayang dekat RnR kat situ adalah satu pengalaman yang agak selesa..Ruang solat yang disediakan agak besar dan jarak antara tempat wuduk dengan ruang solat tu ada gap yang membolehkan kaki anda kering dulu sebelum anda masuk untuk semayang.Pengelap kaki pun banyak.

Aku cukup tak suka semayang kat Alamanda.

Selipar bersepah dan yang paling tak best,bau kain basah. Alamanda adalah shopping kompleks yang majoriti pengunjungnya orang Melayu (come on..dalam Putrajaya beb!Putrajaya!Simbol pemerintahan Kerajaan Islam Malaysia!) dan suraunya takde pun bezanya dengan surau dekat Lowyat cuma bezanya surau dekat Lowyat dekat basement.

Apa yang menyedihkan mengenai surau Alamanda adalah

1. Ruang yang kecik
2. Bau sejadah basah bercampur bau air cond
3. Selipar bersepah
4. Bentuk bilik yang tak sama ikut kiblat membuatkan ruang solat jadi kecik

Mungkin sebab pengalaman-pengalaman lalu,aku sedaya upaya akan elakkan keluar pegi beli barang pakai stokin.Lepas habis semayang,kaki masih lagi basah,takde tempat nak lap dan lantai memang basah jadi aku akan pakailah selipar ke mana-mana pun.

Aku pasti sebelum semayang kita kena pakai benda bersih dan semayang kat tempat yang bersih.Tapi aku tak pasti pulak hukumnya macam mana kalau kita semayang kat tempat kurang bersih macam tu.Orang Arab main bantai aje semayang atas jalan.....tapi adakah kita digalakkan semayang atas jalan?Tengok keadaan boleh la...

Adakah aku mengada-ngada kalau aku bangkitkan isu ni?Terpulanglah kepada penilaian anda.Yang aku tau surau Alamanda nampak seperti satu afterthought dalam perancangan bangunan....pada pandangan aku la.Ruang taman punyala besar,apa salahnya buat surau outdoor sebijik...

Pegi la semayang time maghrib kat situ...tengok camne.

Mungkin kalau Tuhan bayar sewa untuk surau tu, Insya Allah bersih dan proper la development surau lain kali.Berapa elok kita charge Tuhan sebulan?Nak ambik downpayment?

Kadang-kadang,bila pegi semayang kat mana2 shopping mall ni rasa seperti orang Melayu pulak yang minoriti nya..tapi tak semua la tempat macam tu.

Tiada ulasan: