Jumaat, 29 Julai 2011

Briged Al-Akhdor LR2

Briged Al-Akhdor LR2


PASCA BERSIH:Borang 11 Penyelamat Pengundian Berganda..

Posted: 29 Jul 2011 07:20 AM PDT

Kepincangan Sistem Pilihan Raya - Borang 11 Penyelamat Pengundian Berganda.. Jom Kita Terjah

.

KUALA LUMPUR, 28 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat hari ini terus mendedahkan kepincangan sistem pilihan raya di negara ini dengan mendakwa manipulasi boleh berlaku pada Borang 11.

Menurut exconya Suhaizan Kaiat, Borang 11 merupakan borang yang membolehkan pengundi hantu untuk mengundi semasa pilihan raya.

Jelasnya, Borang 11 merupakan borang akuan akuan daripada pemilih yang mungkin mempunyai sedikit perbezaan nama atau no kad pengenalan dalam daftar pemilih yang menyebabkan beliau tidak dapat mengundi.

Bagaimanapun, ketua tempat mengundi katanya mempunyai kuasa yang besar untuk meluluskan sebarang permohonan daripada pemilih tadi dan membolehkan pemilih tadi mengundi seperti biasa.

"Di sinilah ruang manipulasi yang boleh digunakan oleh pengundi hantu," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Borang 11 diperakukan oleh seksyen 20(1) dan 20(2) Peraturan-peraturan Pilihan Raya(Perjalanan Pilihan Raya) 1981 seperti berikut :

20 (1) Ketua tempat mengundi di mana-mana tempat mengundi boleh, menurut budi bicaranya, menghendaki mana-mana pengundi, sebelum dia diberikan suatu kertas undi, untuk memberikan apa-apa keterangan mengenai identitinya sebagaimana yang difikirkan perlu oleh ketua tempat mengundi dan untuk membuat serta menandatangani akuan yang dinyatakan dalam borang 11 dalam Jadual Pertama dan tiap-tiap akuan itu hendaklah dikecualikan daripada duti setem.

20 (2) Jika mana-mana orang tidak memberikan keterangan itu atau enggan membuat akuan itu, ketua tempat mengundi hendaklah enggan memberikan kertas undi kepadanya.


Beliau turut mengemukakan contoh situasi bagaimana manipulasi Borang 11 boleh berlaku, seperti berikut:

Pada awal pagi Sharudin Bin Hussain yang mempunyai kad pengenalan baru 660808-02-6013 mengundi di Dun Bukit Selambau, Parlimen Merbok, Kedah tanpa sebarang masalah.

Pada sebelah petang beliau mengundi di Dun Pantai Merdeka, Sungai Petani, Kedah dengan membawa kad pengenalan yang sama namun nombor kad pengenalannya tidak sama dengan yang terdapat dalam daftar pemilih di Dun Pantai Merdeka. 4 digit nombor dihujungnya iaitu 6031 ditulis 5811 pada rekod daftar pemilih Dun Pantai Merdeka.

Maka beliau akan memberi alasan bahawa kad pengenalan lamanya sama iaitu A0509568. Oleh itu identiti Sharudin Bin Hussain dalam dafar pemilih Dun Pantai Merdeka, Parlimen Sungai Petani adalah identitinya. Beliau mengisi borang 11 dengan menyatakan bahawa nombor 4 digit dibelakangnya adalah salah iaitu bukan 5811 sebaliknya 6013 seperti dalam kad pengenalannya yang sah.

Ketua tempat mengundi dengan kuasa yang ada padanya boleh meluluskan permohonan ini. Maka Sharudin Bin Hussain boleh mengundi dua kali dalam pilihanraya tersebut.

Sehubungan itu, Suhaizan berkata ruang manipulasi borang 11 tersebut sewajibnya ditutup oleh SPR bagi mengelakkan pengundian lebih daripada sekali.

"Dewan Pemuda PAS mendesak agak borang 11, seksyen 20(1) dan 20(2) digugurkan daripada Peraturan-peraturan Pilihan Raya(Perjalanan Pilihan Raya) 1981. Walaupun ketua tempat mengundi mempunyai kuasa terhadap borang 11 tetapi kuasa ini sangat mudah dimanipulsi," tegasnya.

Sebelum ini Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Dato Wan Ahmad bin Wan Omar telah mengaku bahawa terdapat kad pengenalan klon dalam daftar pemilih yang sah.

Kenyataan beliau telah dikeluarkan oleh The Star bertarikh 24hb Julai 2011 di bawah tajuk "EC: Help us purge 'clones' from electoral roll" yang secara tidak langsung beliau telah mengaku bahawa pengundi hantu benar-benar wujud dalam daftar pemilih yang sah.SUMBER

Utusan, jangan terlalu melampau dalam penggunaan bahasa

Posted: 29 Jul 2011 05:18 AM PDT


"Sering kali kebelakangan ini kita terbaca di Utusan Malaysia beberapa artikel yang menyentuh tentang komen atau respon sesuatu pihak terhadap pihak yang lain terutamanya respon pihak kerajaan terhadap lawan mereka. Di dalam konteks ini sudah tentulah, mereka giat menyiarkan respon yang kononnya positif dari parti BN terhadap PR kerana BN merupakan tuan mereka.

Namun, apa yang tidak sedap di lihat ialah Utusan semakin hari semakin menjadi-jadi sifat buruknya dan semakin terserlah sifat ketidak professional mereka apabila kerap kali menggunakan perkataan yang extreme/melampau dalam menyampaikan mesej mereka.

Terbaru, mereka menulis tentang SPR tempelak pembangkang kerana buat keputusan melulu mengenai sistem biometrik. Tempelak jika difahami betul-betul bermaksud mencela. Bila sebut mencela atau celaan ini, sudah pasti lah perbuatan itu bersifat kasar dan pengamalnya boleh disifatkan sebagai pendokong budaya samseng.

Di sini kita dapat lihat yang SPR bersikap samseng apabila sesuka hati menempelak orang lain. Tidak lah diketahui samada tempelakan itu datangnya dari SPR sendiri atau Utusan yang mengada-ngada melaporkan sedemikian rupa kerana ingin mengampu. Jika benar begitu, kasihan SPR, kenyataan "lembut" mereka telah dimanipulasi oleh Utusan.

Apa salahnya jika Utusan menggunakan perkataan yang lebih lembut dan sopan seperti "Bidas" bagi menggantikan tempelak? Jangan lah kerana nak memuaskan nafsu sesetengah pihak, Utusan sanggup mengorbankan etika media dan kewartawanan. Jika benar seperti yang diwar-warkan yang Utusan ialah pengamal media Melayu no. 1 negara, mereka sepatutnya lebih berhemah dalam menyampaikan berita mereka dan bukannya menyokong budaya samseng. Ini sememangnya memalukan orang Melayu sendiri yang terkenal dengan budaya sopan dan berbudi pekerti.

Berdakwahlah dengan cara yang lembut dan berhemah tinggi.sumber

PETUA TAHAN LAMA.....

Posted: 29 Jul 2011 02:20 AM PDT

PETUA TAHAN LAMA

KELAPA PARUT
Untuk lebih tahan lama selama 2 tahun. Belah kelapa dan ambik sebelah sahaja.
Gunakan sebelah pada 31 December 2010. Dan sebelah lagi pada 1 January 2011. Wah...tahan sampai 2 tahun kan?

NASI/LAUK
Biar tahan lebih lama, Jangan gunakan jari pasal jari korang ada bakteria.
Sebab tu lauk cepat basi. Ceduk la pakai sudu ke, sudip ke.

BARANGAN KEMAS TERUTAMA EMAS
Kalau untuk lebih 'tahan lama', Bayarle zakat utk barang kemas tu atau pakai saja.
Barangan emas bila dah terlalu banyak, kena bayar zakat. Kalau tak, tetiba hilang atau kena curi, padan muka korang, ha ha ha...

PAKAIAN
Nak tahan lama, Jangan rendam dalam serbuk pencuci lama sangat elak guna washing mach.
Jangan jemur bawah mentari terik elak guna bleach.Jangan bawa mandi kat beach.
Gantung bila disimpan. Cuci guna air jeram/hujan.
Jangan bagi pinjam kat kawan!!!. Kalau nak tahan lagi lama PINJAMLAH BAJU MEMBER... BAJU SENDIRI SIMPAN.

KERETA
Nak tahan lama.Lepas beli, simpan kat garaj. tutup elok2. jangan bagi angin masuk.
jangan bagi abuk masuk. jangan bagi wap air masuk.bayar loan bulan2. sampai abis loan. gerenti tahan lama.

KENYANG
Kalau nak tahan lama,Sebelum makan - baca bismillallah dan doa. Akhir makan - doa dan ucap alhamdullillah...

UMUR
Umur nak tahan lama? Banyak kan senyum, jangan fikir semua masalah dan
jangan merokok!!! (bukan sebab rokok tu bahaya tapi bazirkan duit saja, kalau duit tak ada banyakkan lagi masalah).

ROKOK
Rokok nak tahan lama? Jangan hisapplah......!!!!, letak atas meja dan pandang saja.
P/S: jangan hisap benda-benda yang dilarang...sendiri mau ingat hahaaa.... Grin Grin Grin

TIDUR
Nak tahan lama tak tidur malam, Rajin-rajinlah tidur siang.

HUBUNGAN
Bertahan lama dalam persahabatan/hubungan, Jujur dan ikhlas je!!!!

Last word:
untuk BERTAHAN LAMA BERKAWAN...... sentiasa terbuka dan rasional...dan bergurau selalu.... keep in touch..

Bugatti dilelong RM2.08 juta, harga asal cuma RM290

Posted: 28 Jul 2011 11:00 PM PDT



SUSSEX, Britain - Sebuah kereta lumba Bugatti yang dibeli pada harga £60 (RM290) pada 1950 telah dijual dalam satu lelongan pada harga £430,000 (RM2.08 juta) pada Festival Kelajuan di sini, lapor sebuah akhbar semalam.

Kereta itu milik Jack Perkins dari Ruby, Warwickshire yang dibelinya di Nottinghamshire dan diubah suai untuk digunakan dalam perlumbaan.

Perkins yang merupakan seorang jurutera menggunakan kereta itu dalam perlumbaan Indianapolis 500 pada 1936 dan Kejuaraan Kebangsaan Amerika pada 1938.

Dia meninggal dunia pada 1992 dan berlumba sehingga Jun 1988 semasa berumur 78 tahun.

Balunya, Jean kemudian memutuskan untuk mempamerkan kereta itu di Muzium Kenderaan Haynes di Somerset sehingga Disember 2010.

Keluarga Perkins kemudian memutuskan untuk melelong kereta itu dalam satu acara lelongan pada hujung minggu lalu.

Identiti pemilik baharu kereta itu tidak diketahui. - Agensi

sumber::SUSSEX, Britain - Sebuah kereta lumba Bugatti yang dibeli pada harga £60 (RM290) pada 1950 telah dijual dalam satu lelongan pada harga £430,000 (RM2.08 juta) pada Festival Kelajuan di sini, lapor sebuah akhbar semalam.

Kereta itu milik Jack Perkins dari Ruby, Warwickshire yang dibelinya di Nottinghamshire dan diubah suai untuk digunakan dalam perlumbaan.

Perkins yang merupakan seorang jurutera menggunakan kereta itu dalam perlumbaan Indianapolis 500 pada 1936 dan Kejuaraan Kebangsaan Amerika pada 1938.

Dia meninggal dunia pada 1992 dan berlumba sehingga Jun 1988 semasa berumur 78 tahun.

Balunya, Jean kemudian memutuskan untuk mempamerkan kereta itu di Muzium Kenderaan Haynes di Somerset sehingga Disember 2010.

Keluarga Perkins kemudian memutuskan untuk melelong kereta itu dalam satu acara lelongan pada hujung minggu lalu.

Identiti pemilik baharu kereta itu tidak diketahui. - Agensi

Haneyya Menyeru Parlimen Seluruh Dunia Berusaha Mengangkat Sekatan di Gaza

Posted: 28 Jul 2011 09:00 PM PDT

Rabu, 27/07/2011 - Perdana menteri Gaza, Ismail Haneyya menyeru dunia supaya berusaha mengangkat dan menghapuskan sekatan dan kekangan yang menekan Semenanjung Gaza dan menghentikan tindakan kejam Israel ke atas penduduk Palestin.

Haneyya membuat kenyataan itu pada petang Ahad ketika pertemuan dengan delegasi senior parlimen Eropah, dan menambah bahawa seruan itu khasnya untuk parlimen Eropah dan amnya kepada parlimen seluruh dunia.

Beliau juga berharap agar lawatan delegasi itu juga membantu memecahkan sekatan ke atas Gaza, sambil memberitahu bahawa kerajaan dan rakyat Palestin sangat berterima kasih atas usaha yang dilakukan sehingga ke akhirnya.

Perdana Menteri itu memuji delagasi itu kerana melawat Gaza dan menerangkan kepada mereka tentang keadaan Palestin termasuk tindakan Israel yang sentiasa menyerang rakyat Palestin yang tidak bersenjata, terutamanya di bahagian pesisir (Gaza).

Delegasi itu berjanji akan membawa mesej perdana menteri ke seluruh dunia dan menyeru majlis antarabangsa menilai kembali posisi kerajaan di Gaza dan membuka dialog dengan kerajaan Palestin.

Datuk Ni Dah Bersara.. Siapa Nak Umum Tarikh Puasa dan Raya Tahun ni?

Posted: 28 Jul 2011 07:00 PM PDT


"Mantan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia, Y.M. Engku Tan Sri Dato Sri Ibrahim bin Engku Ngah, wajah yang tidak asing lagi setiap kali tiba saat pengumuman tarikh puasa dan hari raya di kaca TV. Beliau telah mula melaksanakan tanggungjawab tersebut sejak Januari 1989. Sememangnya aku membesar dengan muka 'atuk' ni setiap kali menjelang Ramadhan dan Hari Raya.

Akan tetapi, 'Datuk' ni telah pun bersara pada Januari 2011 yang lepas. Ini bermakna, puasa dan raya tahun ni, kita tidak akan dapat melihat lagi kelibat beliau di kaca TV. Dan kita semua bakal melihat muka baru pula setelah saban tahun melihat wajah yang sama.

Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang dilantik menggantikan 'atuk' tu adalah Y.Bhg. Datuk Syed Danial bin Syed Ahmad. Di bawah ini adalah gambar-gambar eksklusif beliau. Agak sukar untuk meng'google' gambar beliau. Mungkin kerana beliau masih baru dan belum dikenali ramai.

p/s : tidak kisahla siapa pun yang isytihar.. puasa tetap kena puasa.. Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan..

Kedai Rakyat 1M’sia: Mydin dapat RM1 bilion ?

Posted: 28 Jul 2011 03:37 PM PDT

PETALING JAYA: Pasar raya besar Mydin mendapat peruntukan kewangan dari kehttp://dnobiz.com/wp-content/uploads/2011/06/kedai-rakyat-1-Malaysia.gifrajaan sebanyak RM1 bilion bagi projek pembukaan Kedai Rakyat 1Malaysia.

Menurut sumber, peruntukan besar itu diluluskan oleh Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (Pemudah) yang dipengerusikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala.



Kedai Rakyat 1Malaysia dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 22 Jun 2011 di LRT Kelana Jaya di sini.

Bagaimanapun, pemberian peruntukan RM1 bilion kepada Mydin tidak disenangi oleh pemimpin perniagaan Melayu.

"Mengapa diberikan kepada pasar raya Mydin, apa yang mereka bantu kepada peniaga Melayu.

Gergasi runcit

"Begini bukan cara untuk membantu peniaga Melayu…..ia untuk mengkayakan lagi gergasi runcit itu," kata seorang pemimpin dewan pernigaan Melayu yang enggan namanya disiarkan.

Beliau menambah, sepatutnya peruntukan sebegitu besar diberikan kepada dewan perniagaan kerana mereka lebih tahu dan memahami bagaimana untuk memajukan peniaga Melayu.

Sementara itu, Presiden Dewan Perniagaan Melayu Kuala Lumpur (DPMMKL) Datuk Syed Amin Aljefry berkata, tahap perniagaan orang Melayu masih tidak berganjak.

Bagaimanapun, beliau menolak dakwaan pihak tertentu kononnya peniaga Melayu tidak mampu bersaing dengan peniaga kaum lain.

"Cuma barangkali peniaga Melayu masih menghadapi kelemahan dalam bidang pemasaran tetapi dalam bidang yang lain kita boleh bersaing dengan sesiapa pun," tambahnya.

Tiada ulasan: