Sabtu, 9 Julai 2011

.

.


Bersih 2

Posted: 09 Jul 2011 03:31 AM PDT

Sesudah Subuh

Posted: 08 Jul 2011 05:56 PM PDT

Suasana KL Selepas Subuh

Keadaan KL masih tenang, beum ada sorak sorai dan juga ketukan cota. Belum kedengaran siren kecemasan. Locing menggera Fru supaya brrtindak membantai dan memukul para demostran belum lagi kedengaran.

Jalan utama, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Raja Laut juga mash tenang. Masih ada kereta yang bergerak. Teksi dan LRT juga masih berfungsi.

Tetapi yang jelas motorsikal yang yang tersandar di tepi tepi jakan dan juga di kaki lima kedai. Mungkin peserta menyusup masuk seawal Subuh. Banyak individu berkembar mundar mandir di kuar hotel, mungkin mereka pegawa polis atau SB yang dihantar untuk membuat tinjauan.

Orang ramai yang menginap di hotel dipercayai peserta himpunan sudah turun ke kafe untuk mengambil sarapan. Rata mereka ada perserta himpunan. Saat ini beberapa buah halekoter berlegar di udara membuat pemantauan. Sesekaj mendekati di tempat pengunapan ini dan sesekali menjauhai.

Jam 9:00 pagi perserta akan muka bergerak. Yang menginap di sektar Chow Kit akan bergerak menuju ke Masjid Kampung Baru. Khabarnya masjid kamoung Baru dikunci. Mereka yang menginap di sekita Jalan Tuanku Abdul Rahman akan bergerak ke arah pusat membeli belah Sogo.

Yang menginap di Jaan Raja Kaut dan berlabuh di pejabat Pas pula akan bergerak ke masjid Negara atau akan bergabung dengan ketumbokkan di Sogo. Himpun akan bergerkak serentak ke masjid negara. Selepas menunaikan solat zohor perarakan akan menghala ke stadium merdeka.

Baru sekjeap tadi sebuab kereta poljs dengan siren ang menyinga melintar di jalan Raja Laut. Apakah ada sesuatu yang dikejarkan ataupun salah satu aksi polis untuk menakutkan orang ramai. Bersambung kalau ada kesempatan. (kl 9:11 am 09/07/11)

Menjelang Tengah Malam

Posted: 08 Jul 2011 07:50 AM PDT

Kuala Lumpur Jam 10.00 Malam.

Waktu ini saya berada di sebuah hotel di pusat bandar Kuala Lumpur. Jarak saya dengan lokasi himpunan esok tidak sampai 5km. Keadaan tenang saja. Tidak ada apa apa tanda kekacauan yang akan berlaku. Para peserta yang kebanyakannya dari Kelantan boleh di temui di mana mana saja.

Di food court di berhampiran Jalan Tunku Abdul Rahman yang terkenal dengan masakan panas Kelantan dan Thai dipenuhi dengan orang Kelantan. Rata rata mereka datang dari jauh untuk menghadiri himpunan esok.

Walaupun sudah berbuih polis memberi amaran namun tidak sedikit pun menakutkan mereka. Malahan larangan itu dianggap sebagai gurauan dan menambahkan lagi kegilaan untuk berdemonstrasi.

"Apa nak takut ini negara kita, lagi pun kita berarak kerana nak tuntut kebersihan bukan kekotoran," demikian kata seorang anak muda yang sudah siap mengenakan baju kemeja T berwarna kuning. Menurutnya dia tiba di ibu kota menjelang Maghrib tadi.

Bila ditanya apakah tidak bimbang ditangkap polis, jawabnya kita masuk ramai ramai biar pecah penjara, macam mana polis nak tangkap lagi, katanya.

Seorang lagi kawannya menambahkan kalau kita tidak ajar kerajaan yang zalim siapa lagi hendak mengajarnya. Kitakah golongan muda. Beliau yang masih menuntut di IPTA sedikit pun tidak bimbang dengan kemungkinan ditangkap dan dbuang dari universiti.

"Mengaji tinggi pun tak guna di negara ini kerja tak dak," katanya mempamerkan pemikiran budak.

Keadaan di beberapa tempat tertentu masih sebuah pesta sahaja. Hampir semua hotel murah sudah penuh. Dari beberapa maklumat masih ada yang sedang nenuju masuk ke Kuala Lumpur.

Gambaran sebenar akan diketahui lagi esok. Para peserta akan mula keluar dari tempat 'persembunyisn' masing masing jam 10 pagi. Mereka dikatakan akan menuju ke tiga lokasi utama, di masjid Kampung Baru, Masjid Jamek dan Masjid Negara. Dari lokasi ini mereka akan bergerak beramai ramai dan bergabung degan peserta yang bukan beragama Islam atau pun yang menanti di lokasi lokasi tertentu untuk menuju ke istana negara. (kl.11:02pm 08/07/11)

Maaf kalau banyak ejaan salah, catatan tanpa edit.

Tiada ulasan: