Isnin, 11 Julai 2011

Ajijoi

Ajijoi


Surat rahsia arahan Pejabat Perdana Menteri kepada PDRM untuk menangani Bersih 2.0 terbongkar

Posted: 11 Jul 2011 06:48 AM PDT

KUALA LUMPUR, 11 Julai (Bernama) - Laman web popular Malaysia Today hari ini membocorkan apa yang dilihat sebagai surat dari Pejabat Perdana Menteri (PMO) dengan garis panduan mengenai cara untuk menangani perhimpunan Bersih Sabtu lalu.

Surat tersebut, kononnya dikeluarkan pada 17 Jun dan ditandatangani oleh Ketua Komunikasi Negara Jalil Hamid, berkata kaedah itu perlu kerana perhimpunan tersebut "pasti akan melampaui isu-isu pilihan raya yang adil dan bebas" seperti inflasi, Teoh Beng Hock dan juga kontroversi loji Lynas.

Percubaan The Malaysian Insider untuk menghubungi Jalil dan lain-lain pegawai kanan akhbar Jabatan Perdana Menteri tidak berjaya.

"Bantahan, jika tidak ditangani, boleh melemahkan kerajaan, ekonomi dan keselamatan negara. Nota ini menggariskan panduan dasar apa yang patut dilakukan dan larangan-larangan dalam menguruskan isu ini, "garis panduan yang dikeluarkan oleh Malaysia Today pagi ini menyebut.

Dalam nota panduan itu, ia menyatakan ia telah ditulis selepas mesyuarat biro politik Umno untuk membincangkan isu Bersih dan juga diedarkan kepada ahli-ahli biro, kata surat tersebut.

Di dalamnya, PMO mengingatkan para media untuk menjatuhkan Bersih dan pemimpinnya sebagai "kumpulan ahli-ahli politik dan individu-individu yang cenderung kepada politik yang tiada kredibiliti" dan menegaskan bahawa perhimpunan itu adalah "perhimpunan haram".

Bersih juga dilabelkan sebagai satu barisan untuk pembangkang atau ejen asing serta satu cubaan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mencari 'jalan pintas ke Putrajaya' secara yang tidak demokratik dan tidak mengikut perlembagaan.

Media telah diberitahu untuk mengetengahkan cerita-cerita bagaimana perniagaan, pelancong dan rakyat biasa akan terjejas; mengutarakan soalan mengenai pembiayaan Bersih itu; mensasarkan Anwar, Datuk Ambiga Sreenevasan dan "budak suruhan DSAI dan tali Barut DAP" (Anwar dan DAP) Mohamad Sabu; dan menggunakan fail gambar Ambiga dengan pemimpin-pemimpin pembangkang untuk menyerlahkan hubungan rapat mereka.

Akhbar juga diarahkan untuk menggunakan beberapa muka lama seperti Datuk Zulkifli Nordin dan Datuk Ibrahim Ali sebagai "anjing serangan" bagi memihak kepada pimpinan belia Barisan Nasional (BN Youth) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO); menggerakkan para bloggers; dan memainkan imej daripada demonstrasi jalanan yang hodoh di negara-negara lain.

Yang perlu dilakukan dan larangan-larangan terperinci:

* [Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara, Timbalan Ketua] dan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam akan memberikan taklimat ringkas kepada editor-editor media di KDN (Kementerian Dalam Negeri). Mesyuarat itu adalah untuk mengukuhkan penjenamaan sebagai "Perhimpunan haram" (illegal assembly), dan Bersih itu adalah sebuah pertubuhan yang menyalahi undang-undang dan yang melakukannya adalah untuk mewujudkan keadaan huru-hara.

* KDN, yang mempunyai bidang kuasa ke atas semua media cetak, perlu memastikan semua media mengikut garis panduan.

* Membataskan ahli-ahli politik hanya membuat kenyataan politik. Biarkan polis melaksanakan tugas mereka.

* PDRM boleh mula memanggil penganjur Bersih berdasarkan beratus-ratus laporan polis yang telah dibuat setakat ini.

* Menggalakkan penggunaan pengesahan pihak ketiga.

* Menyediakan perasaan huru-hara dan gangguan (fear paradigm). "Menunjukkan kekerasan" oleh pihak Umno atau kumpulan silat menjelang dan sebelum 9 Julai mungkin berkesan untuk menghalang penunjuk perasaan.

* Suara yang memihak kepada kita MESTI datang dari seluruh negara dan merentasi garis etnik. Suara-suara itu perlu bukan sahaja terhad kepada orang Melayu atau mereka yang tinggal di Lembah Klang.

* Kita tidak boleh membenarkan perhimpunan tersebut dieksploitasi oleh unsur-unsur antarabangsa.

* Sebagai langkah pre-emptive, pihak berkuasa perlu menghentikan pelancaran Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijadualkan pada 19 Jun di Dewan Perhimpunan Cina. Begitu juga, satu acara Perkasa yang dikenali sebagai "Lawan Persahabatan Bersih" di Kelab Sultan Sulaiman pada hari yang sama juga perlu dihentikan.

* [EC] SPR perlu membalas tuntutan Bersih untuk pilihanraya yang bebas dan adil dengan menonjolkan pelbagai inisiatif yang telah diambil setakat ini. Gunakan PRN Sarawak yang sangat berjaya sebagai model. SPR juga tidak harus bertemu dengan orang-orang daripada Bersih.

Surat itu berkata matlamat panduan tersebut adalah untuk meneutralkan suara pembangkang, mengukuhkan pandangan bahawa sentimen orang awam tidak bersama dengan Bersih dan pembangkang, menghantar mesej yang kuat bahawa kerajaan mengawal keadaan sepenuhnya dan mengelakkan kesan buruk ke atas keyakinan pelabur dalam Malaysia.

Bersih mendakwa kehadiran sebanyak 50,000 untuk demonstrasi jalanan pada hari Sabtu, yang berjalan tanpa kebenaran polis selepas rundingan berlarutan dengan pihak berkuasa.

Gabungan 62 NGO itu meneruskan perhimpunan dijalanan walaupun sebelum ini menerima tawaran Najib untuk menggerakkan perhimpunan ke stadium, selepas kerajaan enggan membenarkan perhimpunan itu berlangsung di Stadium Merdeka.

Belia buta politik tambahkan hayat BN

Posted: 11 Jul 2011 06:26 AM PDT

Salah satu daripada talian hayat buat kerajaan BN adalah apabila rakyatnya buta politik. Lebih memburukkan lagi senario ini apabila golongan belia dan remaja yang bakal mewarisi kepimpinan negara langsung tidak berminat dengan politik dalam negara. Politik itu kotor, jawapan biasa yang diberi apabila ditanya.

Didikan pihak kerajaan melalui media kawalan mereka membuatkan para belia menjauhkan diri daripada tanggungjawab sebagai warganegara dengan mengabaikan isu-isu politik. Mereka dikhayalkan dengan hiburan melampau, dunia glamour dan popular serta segala keseronokan diusia remaja.

Kerana sejarah telah membuktikan, belialah yang menjadi pemangkin kepada penentangan kepada penindasan rakyat. Lebih ramai belia yang buta politik, lebih senang kerajaan BN memerah keringat rakyat untuk terus hidup selesa berkuasa.

75 peratus belia Muslim Malaysia tiada minat politik

BANGI, 11 Julai — Kira-kira 75 peratus golongan belia Muslim negara ini tiada atau kurang minat dalam politik dengan 66 peratus belum mendaftar sebagai pengundi, demikian menurut kajian terbaru diumumkan Merdeka Center hari ini.

"Menjauhkan diri daripada politik boleh dirumuskan dengan sikap mereka tidak menunaikan hak mengundi mereka.

"Di kalangan mereka yang layak, sehingga 66.3 peratus belum mendaftartkan diri mereka sebagai pengundi," kata penemuan kajian bertemakan "Nilai, Impian dan Ideal: Belia Muslim di Asia Tenggara" dikendalikan bersama oleh Merdeka Center, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Goethe Institut Malaysia dan Friedrich Naumann Foundation for Freedom di sebelah Malaysia dan juga penyertaan Lembaga Survei Indonesia di republik itu.

Hasil kajian diumumkan di kampus induk UKM di sini pagi ini.

Dalam pada itu 20 peratus lagi tidak pernah mengundi meskipun sudah mendaftar sebagai pemilih yang sah.

"Di mana, kaum wanita lebih sedar (tentang hak mereka) untuk mengundi berbanding lelaki, golongan pekerja, pengurus, pekerja bukan pejabat dan mereka yang tidak bekerja kurang berminat untuk mendaftarkan diri untuk mengundi," kata laporan hasil kajian itu.

Daripada seramai 1,060 responden yang ditemui 31.9 peratus berusia antara 15 hingga 17 tahun, 12.6 peratus (18 hingga 19 tahun), 30.3 peratus (20 hingga 22 tahun) dan 25.2 peratus berusia 23 hingga 25 tahun.

Laporan kajian itu juga berkata soal ketidakhadiran politik di kalangan belia di peringkat pusat pengajian tinggi kemungkinan disebabkan oleh Akta Universiti dan Kolej Universiti yang melarang penyertaan aktif mahasiswa dalam aktiviti politik.

"Pelajar boleh menyertai Kesatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Muslim Malaysia yang mengadakan kelas-kelas motivasi dan tuisyen bagi pelajar atau secara individu boleh menganggotai Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung yang membantu pelajar-pelajar Melayu meneruskan kecemerlangan akademik.

"Bagaimanapun persatuan-pesatuan pelajar ini tidak boleh menganggotai mana-mana salah satu pertubuhan ini," katanya.

Kata laporan itu lagi, tindakan kerajaan menghalang pelajar-pelajar menyertai aktif dalam politik sudah pasti mengalih minat golongan itu dalam politik kecuali mereka yang benar-benar berminat mengenai demokrasi dan keadilan.

Di samping itu, kata laporan kajian terbaru ini, kebanyakan belia Muslim percaya bahawa "seorang pemimpin yang kuat seharusnya membawa "keamanan kepada negara"

Perkara itu dinyatakan oleh 73 peratus responden, bahawa rakyat "ada kuasa untuk mengubah kerajaan yang mereka tidak suka," katanya lagi.

"Seramai 71.4 peratus responden merasakan bahawa satu demokrasi yang baik memerlukan parti-parti politik.

"Lebih daripada dua pertiga yakin bahawa wanita juga boleh menjadi pemimpin baik negara ini," katanya lagi.

-themalaysianinsider

Al-Fatehah kepada pejuang Bersih 2.0 - PAS Perak

Posted: 11 Jul 2011 03:05 AM PDT

IPOH, Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain menyeru kepada semua muslimin dan muslimat agar sama-sama menghadiahkan Al-Fatehah kepada Allahyarham Baharuddin Ahmad yang telah tekorban sewaktu himpunan Besrsih 2.0. Baharuddin yang mengalami sesak nafas setelah terhidu gas pemedih mata, pengsan dan kemudiannya meninngal di perkarangan KLCC.

Beliau juga menyifatkan tindakan ganas beberapa anggota polis yang disiarkan di laman web Malaysiakini dan Al Jazeera sebagai zalim dan tidak berperikemanusiaan. Justeru itu, Pesuruhjaya PAS Perak itu menggesa pihak berkuasa agar menyiasat kes tersebut dan mengadili dengan sebaiknya. Menurut beliau lagi, komitmen yang ditunjukkan oleh semua peserta Bersih 2.0 yang sanggup datang dari jauh sebagai bukti bahawa rakyat mahukan perubahan.

Sebelum mengakhiri ucapan beliau, beliau membacakan sepotong ayat Al-Quran yang berbunyi :

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).
(Al-Baqarah: 214)

Sebagai pengakhir bicara, beliau menuntut supaya semua ahli PAS di seluruh Malaysia memperhebatkan lagi gerak kerja tarbiah, dakwah dan siasah agar momentum Bersih 2.0 ini dapat dimanifestasikan ke segenap rakyat Malaysia dan menjadi pemangkin kemenangan pada Pilihanraya Umum ke 13.

ustazabubakar.wordpress.com

Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub mahu saman polis

Posted: 11 Jul 2011 01:23 AM PDT

Dua naib presiden PAS dakwa polis salah tahan mereka, mahu saman

July 11, 2011

Salahuddin (kiri) dan Mahfuz di ibu pejabat polis daerah Brickfields hari ini. — Foto oleh Jack Ooi
KUALA LUMPUR, 11 Julai — Dua naib presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub mahu menyaman polis, mendakwa mereka telah ditahan secara tidak sah di hab pengangkutan KL Sentral, Sabtu lalu ketika bergerak untuk menyertai perhimpunan Bersih 2.0.

Mahfuz berkata KL Sentral bukan kawasan larangan yang dikenakan ke atas 91 individu termasuk mereka berdua.

"Kami melihat ini tahanan yang tidak sah, dari sudut perundangan dan bercanggah dengan perintah mahkamah.

"Dan, sebagaimana telah kami katakan tindakan (menahan kami) bertentangan dengan undang-undang dan malangnya apabila kami ditahan, polis hanya mengatakan sama ada kami sedar adanya perintah mahkamah melarang kami memasuki Kuala Lumpur, seolah-olah kami ditahan kerana bertindak bertentangan dengan perintah mahkamah," kata Mahfuz selepas membuat aduan di ibu pejabat polis daerah Brickfields di Sri Petaling hari ini.

Lebih 100,000 warga Facebook desak Najib letak jawatan

Posted: 11 Jul 2011 01:21 AM PDT

KUALA LUMPUR, 11 Julai — Lebih 100,000 pengguna laman sosial Facebook mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar meletakkan jawatan, hanya dua hari selepas Himpunan Bersih 2.0 diadakan.

Halaman itu, dipercayai dibentuk selepas ribuan orang membanjiri ibu negara Sabtu lalu, telah menarik sekurang-kurangnya lima pengguna untuk menekan butang "likes" setiap saat dan ia mencecah 100,000 kira-kira pukul 3.50 pagi tadi.

Sebaik sahaja menekankan butang "likes", ratusan pengguna menulis "Anda Dipecat" pada laman itu dengan merujuk perkara itu kepada perdana menteri keenam.

Halaman itu juga menyasarkan sejuta pengguna untuk menyokong dan menarik perhatian Najib.

Malah ada juga pengguna yang mencadangkan kepada sesiapa yang menekan butang "likes", menekan butang "unlikes" di laman Facebook Najib.

"Tik tok tik tok, bilangan semakin bertambah setiap saat," kata pengguna Iven Leh.

"Kita boleh lihat berapa ramai yang mahu beliau meletakkan jawatan. Beliau sepatutnya berfikir apa yang telah beliau lakukan kepada rakyat yang tidak bersalah dalam perhimpunan aman," katanya.

Kebanyakan yang menekan "likes" pada laman itu dipercayai penyokong Bersih 2.0 kerana ia turut memaparkan komen berbaur kemarahan terhadap pentadbiran Najib.

"Najib, saya menggesa anda untuk melihat laman rasmi penyokong Bersih 2.0. Tiada serangan fizikal? Tiada keganasan? Atau definisi keganasan anda adalah penghabusan, jadi apa yang berlaku ini tidak dipanggil keganasan?" kata pengunjung bernama Kenny Chong.

Najib telah menafikan polis telah melakukan kekerasan sementara Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan tindakan pihak berkuasa berjaya menangani perhimpunan itu.

Perdana menteri juga sempat menghabiskan masa melawat sekitar Kuala Lumpur, hanya 24 jam selepas pusat bandar menjadi pertempuran peserta Bersih 2.0 dengan pihak berkuasa.

Kedudukan Najib pada Mei tahun lalu adalah sebanyak 72 peratus, seolah-olah memberi gambaran sokongan semula kepada Barisan Nasional (BN) selepas melancarkan kempen 1 Malaysia bagi meraikan rakyat pelbagai kaum dalam negara.

Bagaimanapun jumlah itu jatuh sedikit pada Disember dengan 69 peratus selepas Putrajaya bertindak menghapuskan subsidi untuk keperluan harian seperti bahan api, gas dan gula.

Samad Said fenomena baru atau faktor ketiga politik Malaysia?

Posted: 11 Jul 2011 01:18 AM PDT



KUALA LUMPUR, 11 Julai — Meskipun bukan seorang ahli politik aktif, kemunculan Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said dilihat telah membawa kewujudan paradigma baru dalam arena politik negara, kata Pengarah Eksekutif Merdeka Center Ibrahim Suffian.

Seniman berusia 76 tahun ini menjadi perhatian selepas melahirkan puisi berjudul "Unggun Bersih" pada majlis pelancaran perhimpunan Bersih 2.0 bulan lalu , sekali gus membawa kepada soal siasat oleh pihak polis.

Puisi itu disusuli dengan "Peludah Warna" dan dua lagi bakal menyusul.

Samad (tengah, kemeja-T kuning) ketika berunding dengan pasukan polis di kawasan Stadium Merdeka, kelmarin. — Foto The Malaysian Insider
Melihat pada perkembangan sejak sebulan lalu, Ibrahim melihat Samad sebagai "ikon kepada mereka yang mencintai dan mereka yang melihat tentang kesedaran bru tuntutan semasa."

"Datuk Samad Said dilihat sebagai seorang seniman yang dikenali ramai, seorang yang rendah diri dan boleh diterima ramai," kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Ibrahim juga melihat kemunculan Samad akan membawa kelainan kepada penonjolan khususnya di kalangan orang Melayu.

Malah beliau juga telah mengetepikan bahawa perhimpunan Bersih 2.0 tidak dikuasai atau dipengaruhi oleh pihak pembangkang.

"Samad Said telah membuktikan bahawa Bersih 2.0 tidak ada agenda politik, yang didakwa bertujuan memecahbelahkan orang Melayu," katanya sambil menambah, kemunculan Samad menggambarkan keperluan pengisian semangat kemerdekaan dan membebaskan minda rakyat dihidupkan semula.

"Malah Samad Said juga telah menunjukkan bahawa mewujudkan perpaduan, kita tidak memerlukan faktor politik semata-mata, tidak semestinya pendekatan politik tetapi kreativiti sudah pun cukup," katanya.

Selepas lima dekad Samad dilihat mengembalikan peranan seniman dalam mengartikulasikan tentang keperluan kebebasan.

"Saya lihat ini gelombang baru selepas era sebelum merdeka. Pada akhir 1990-an, misalnya 1998, kita pernah menyaksikan Datuk Shahnon Ahmad, tetapi beliau terlibat dalam politik secara langsung dan mengkritik kepimpinan Dr Mahathir (Mohamad, perdana menteri ketika itu).

"Tetapi Datuk Samad menggunakan pendekatan berbeza, yang telah diterima semua pihak dan kaum," kata Ibrahim lagi yang turut mengakui bahawa Samad boleh menjadi "pesaing" kepada gagasan 1 Malaysia yang dibawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Gagasan 1 Malaysia cuba mengetengahkan aspek perpaduan dan integrasi kaum.

Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin pula melihat kemunculan Samad menunjukkan pihak berkuasa mengetepikan suara-suara bukan politik dalam pembangunan negara.

"Apa yang kita lihat hari ini adalah disebabkan kegagalan kerajaan meraihkan suara wakil masyarakat madani. Selain Samad, aktivis peguam dan sosial, kemunculan Marina, anak Tun Dr Mahathir antara satu contoh," kata tokoh agama muda progresif ini.

Asri yang seringkali menjadi perhatian kedua-dua kepimpinan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat meramalkan akan ada lebih ramai golongan yang bakal menjejak langkah Samad selepas ini.

"Saya meramalkan lebih ramai akan muncul jika kerajaan terus gagal meraihkan suara-suara macam ini," kata Asri lagi.

Satu mesej Twitter yang dipantau menunjukkan "anak Tun Mahathir kata tidak merasakan (suasan) tidak selamat dalam kehadiran Bersih. Orang ramai mengatakan helo, sangat berdisiplin dan bertamadun."

Dr Maszlee Malik, pemerhati sosiopolitik dari Universiti Islam Antarabangsa sealiran dengan pandangan kedua-dua personaliti itu.

Kata Maszlee, "saya melihat kemunculan, kehadiran Datuk Samad Said sebagai satu perkembangan dalam arena politik tanah air."

"Saya melihat ini sebagai faktor ketiga, masyarakat madani mula menyaksikan peranan orang seni dan karyawan," kata beliau yang tidak terperanjat dengan perkembangan terbaru ini.

"Saya tidak terperanjat dengan kehadirannya kerana di Malaysia, dengan banyak ruang (suara dan kebebasan) ditutup, kita akan dapat melihat lebih ramai seniman akan muncul... macam dulu kita ada Shahnon Ahmad, Azizi Abdullah," kata Maszlee.

Bagaimanapun Maszlee tidak melihat Samad sebagai ikon, sebaliknya pendukung "politik warga" — fenomena baru dalam politik negara ini.

Samad, nama sebenarnya Abdul Samad Muhammad Said lahir pada 9 April 1935 di Kampung Belimbing Dalam, Durian Tunggal, Melaka.

Selain anugerah Sasterawan Negara beliau juga dianugerahkan gelaran Anugerah Penulis Asia Tenggara 1979. Antara antologi puisinya ialah "Suara Dari Dinding Dewan" (2003), "Dirgahayu Dr Mahathir" dan "Rindu Ibu" (2004) serta "Ilham Di Tepi Tasik" (2006).

Sebelum perhimpunan Bersih 2.0, Samad juga pernah terlibat dalam Gerakan Mansuh PPSMI (GMP) yang menentang dasar pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Samad juga melancarkan program "Kembara Kasih Bahasa" ke seluruh negara.

Pada 5 Julai, beliau bersama beberapa pemimpin Bersih 2.0 menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara berhubung perhimpunan tuntutan pembaharuan pilihan raya bebas dan adil.

Setiausaha Agung Seniman Paksi Rakyat Malaysia (Paksi) Hasni Abas juga melihat sebagai satu perkembangan baik selepas Sasterawan Negara selama ini "hanya menulis dalam menyuarakan pandangan beliau termasuk dalam PPSMI."

"Penyertaan beliau dalam isu semasa ini menunjukkan beliau mendapat respons positif daripada golongan muda dan pelbagai kaum," katanya.

"Datuk Samad sudah mula menerokai satu budaya bahawa golongan seniman bukan lagi golongan membisu yang disangkakan banyak pihak selama ini," kata Hasni.

Ketika ditanya ada kemungkinan Samad akan terlibat aktif dalam politik, Hasni menjelaskan, beliau tidak melihat kemungkinan itu.

Sebaliknya kata Hasni, "beliau tidak digunakan oleh mana-mana pihak. Beliau sertai sukarelawa. Beliau terlibat (dalam Bersih 2.0) dengan penuh sedar."

"Datuk Samad pernah memberitahu saya bahawa kebebasan di Malaysia sudah tidak diseimbang dengan pembangunan negara... saya melihat beliau seorang yang ada pendirian, akan mengatakan tidak jika tidak betul, tidak kira fahaman politik," katanya.

Bersih 2.0 daripada lensa wartawan dunia

Posted: 11 Jul 2011 12:47 AM PDT

Malaysian police fire tear gas at protesters during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested more than 400 people and used tear gas as a massive lockdown was imposed on the capital to thwart an opposition-backed rally demanding reform to the electoral system. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

Malaysian police fire tear gas at protesters during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested more than 400 people and used tear gas as a massive lockdown was imposed on the capital to thwart an opposition-backed rally demanding reform to the electoral system. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.
Malaysian riot police officers fire tear gas during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

Malaysian activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) run away from tear gas fired by riot police during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

Malaysian riot police officers fire tear gas at activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Malaysian riot police officers fire tear gas at activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) runs through tear gas fired by riot police during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) tries to kick a tear gas fired by police during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

A policeman films an injured supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition as he is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A policeman films an injured supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition as he is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

An injured supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih), center facing down, is detained by police officers during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

An injured activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. (AP Photo) MALAYSIA OUT.

An injured activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. (AP Photo) MALAYSIA OUT.

Malaysian police drag away an injured protester as photographers take pictures during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested more than 400 people and used tear gas as a massive lockdown was imposed on the capital to thwart an opposition-backed rally demanding reform to the electoral system. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition are detained by police during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition lock arms together as police is about to detain them during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. MMalaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition react as a plainclothes policeman detains one of them during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition react as a plainclothes policeman detains one of them during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

An angry supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as he recovers after police fired tear gas during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition are detained by police during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Malaysian police officers detain activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim (C) is surrounded by supporters, one of whom is injured, as he attends a mass rally for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and water cannon, making at least 1,400 arrests during clashes with protesters who defied government warnings to rally in the capital for electoral reform. Opposition leader Anwar Ibrahim was injured during the protest when he fell onto the pavement after a tear gas attack and was taken to a hospital as he was feeling unwell, an aide said.

Malaysian police takes away a protestor from a railway station during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and water cannon and made over 1,600 arrests during clashes with protesters who defied government warnings to rally in the capital for electoral reform.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Malaysian riot police officers fire water cannon at activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Malaysian riot police officers fire water cannon at activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

People watch Malaysian riot police spray water cannon at protesters during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years.


Malaysian police officers detain activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition join arms as they are cornered by police during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Malaysian police take away an arrested protester during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police used tear gas and water cannon in clashes with protesters who defied government warnings to take to the streets in an outlawed rally for electoral reform attended by 8,000 demonstrators.

Malaysian police lead away a protester holding a national flag during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested 500 people and used tear gas and water cannon in the capital as part of a massive security operation to thwart an opposition-backed rally for electoral reform. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

Malaysian police handcuff a detained protester at a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested 500 people and used tear gas and water cannon in the capital as part of a massive security operation to thwart an opposition-backed rally for electoral reform. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

A detained protester is led away by plainclothed Malaysian policeman at a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested 500 people and used tear gas and water cannon in the capital as part of a massive security operation to thwart an opposition-backed rally for electoral reform. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

Police detain a supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain opposition Parti Keadilan Rakyat (PKR) MP Tian Chua (2nd R in yellow) and supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain opposition Parti Keadilan Rakyat (PKR) MP Tian Chua (2nd R in yellow) and supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Plainclothes policemen detain a supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Plainclothes policemen detain a supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition shield themselves from a tear gas canister during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition shield themselves from a tear gas canister during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition looks at a policeman as he is detained during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain opposition Parti Keadilan Rakyat (PKR) MP Tian Chua (3rd L in yellow) and supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A female supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as she is detained by police during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

An injured supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A female supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as she is detained by police during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A female supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as she is detained by police during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A female supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as she is detained by police during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

A supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition spits towards police during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

A masked supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition kicks back a tear gas canister during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

An angry supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as he recovers after police fired tear gas during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

An angry supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as he recovers after police fired tear gas during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain a supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition is detained in a cloud of tear gas during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A supporter of the "Bersih" electoral reform coalition runs after tear gas was fired near him during a rally outside KL Sentral in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

President of Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) Ambiga Sreenevasan, center, is detained by plainclothes police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Kuala Lumpur, Malaysia's main city, demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. (AP Photo) MALAYSIA OUT.

President of Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) Ambiga Sreenevasan, center, is detained by plainclothes police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Kuala Lumpur, Malaysia's main city, demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. (AP Photo) MALAYSIA OUT.

Opposition leader Anwar Ibrahim (C) is greeted by supporters as he arrives to join the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Opposition leader Anwar Ibrahim (C) is greeted by supporters as he arrives to join the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

…………………………………………………

Semua gambar2 di atas dirakam oleh wartawan Antarabangsa…Reuters Pictures,Getty Images Dan AP Photo

Himpunan Bersih 2.0 ternyata aman, diluar negara

Posted: 11 Jul 2011 12:18 AM PDT


Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Perhimpunan Aman Bersih 2.0 telah disambut meriah di seluruh bahagian dunia.

"Di mana pun berada, kita hendaklah memakai baju-T kuning serta membawa sepanduk, belon dan plakad kuning bersama slogan menyokong pilihanraya yang bersih dan adil di Malaysia," kata wakil gerakan global itu.

Di Bangkok, berpuluh aktivis hak asasi manusia mengadakan demonstrasi aman di depan Kedutaan Malaysia sebagai menyokong perhimpunan haram Bersih 2.0 di Kuala Lumpur.

Patcharee Sae-Eaw, pegawai undang-undang People's Empowerment Foundation, kumpulan hak asasi manusia berpangkalan di Bangkok, berkata kehadiran kumpulan itu bagi menunjukkan permuafakatan dengan pergerakan yang mendesak bagi pilihan raya lebih adil dan bersih di Malaysia.

Katanya pergerakan hak asasi manusia yang lain dari Jepun, Malaysia dan Sweden yang berpangkalan di ibu negara itu turut menyertai demonstrasi kira-kira sejam bermula 1.30 tengah hari waktu tempatan.

Demonstrasi di Bangkok diselaraskan antara kumpulan hak asasi manusia di Malaysia dan Thailand serta Parti Sosialis Malaysia, katanya.

Di Singapura, dilaporkan kira-kira 100 penyokong Bersih 2.0 berkumpul di Hong Lim Park pada tengah hari dengan memakai pakaian kuning dan mengagihkan ros kuning kepada orang ramai di kawasan itu.

Sementara itu agensi berita AFP melaporkan di Hong Kong, warga Malaysia yang memakai kemeja T kuning berkumpul di depan Pejabat Konsulat Malaysia dan menyerahkan memorandum yang menyatakan rakyat Malaysia yang tinggal di Hong Kong, menyokong desakan Bersih 2.0 bagi pilihan raya bebas dan adil.

Di Seoul, rakyat Malaysia, kebanyakannya pelajar dan mereka yang bekerja di ibu negara Korea Selatan itu berkumpul sambil membawa sepanduk dan bergilir-gilir menyampaikan ucapan menggesa bagi pembaharuan pilihan raya di Malaysia.

Di Melbourne, Australia, rakyat Nalaysia dilaporkan berkumpul di Federation Square manakala di New Zealand, mereka berkumpul di Christchurch.

Di negara-negara berkenaan, tiada pasukan polis yang datang mengejar para demonstrans dengan gas pemedih mata dan seumpamanya. Tiada pembelasahan, tiada provokasi, tiada keganasan. Semuanya berjalan aman tidak seperti di Malaysia di mana polis menghuru-harakan negara dengan pelbagai tindakan kurang akal untuk mencetuskan keganasan di perhimpunan aman BERSIH.

SUNGGUHPUN MEREKA BUKAN WARGANEGARA DINEGARA-NEGARA BERIKUT, TETAPI HAK MEREKA UNTUK BERHIMPUN AMAT TERPELIHARA. BERBANDING DENGAN KITA SEBAGAI WARGANEGARA MALAYSIA YANG MERDEKA, TETAPI DILAYAN DAN DIZALIMI LEBIH TERUK DARIPADA PENJENAYAH TEGAR.
































Fear Gas polis penyelamat BN?

Posted: 10 Jul 2011 07:16 PM PDT


Perhimpunan aman Bersih 2.0 bermatlamat untuk menuntut pilihanraya yang adil dan bersih, telah dihalang dan diugut seawal-awalnya oleh pihak kerajaan dengan menggunakan pasukan keselamatan iaitu polis.

Kekuatan polis dikerah sehabis upaya agar perhimpunan itu tidak mengambil tempat. Segala undang-undang yang ada diselewengkan agar arahan 'pihak atasan' itu dipenuhi dan terlaksana walau dengan apa cara sekalipun.

Masih ramai rakyat Malaysia ini yang buta huruf. Buta huruf yang membawa maksud mereka tidak mendapat informasi dan maklumat yang tepat, bebas dan berwibawa selain daripada media perdana kawalan kerajaan.

Dengan mudah kerajaan melalui menterinya menyelewengkan fakta untuk disumbat kepada rakyat buta huruf yang menerima apa saja yang dilemparkan kerajaan kepada mereka tanpa banyak tanya mahupun usul periksa.

Bayangkan, bagaimana seorang Menteri Dalam Negeri boleh mengharamkan sebuah KEMPEN yang diberikan nama Bersih hanya dengan melabelkan ia sebagai sebuah PERTUBUHAN. Kempen Bersih gabungan 62 NGO berdaftar diharamkan walaupun ianya hanyalah satu kempen. Sekali lagi, Bersih adalah kempen, bukannya pertubuhan.

Penganjur Bersih telah menjanjikan perhimpunan mereka adalah aman. Hanya berjalan kaki untuk menyampaikan memorandum tuntutan kepada SPBD Agung. Sehingga pertemuan singkat antara Tuanku Agung dan juga wakil Bersih minggu lalu, sekali lagi kepastian diberikan pihak penganjur akan keamanan perjalanan nanti serta sikap bertolak ansur penganjur dengan menerima syarat yang diberikan kerajaan untuk berhimpun didalam stadium.

Sedari awal lagi, rakyat dapat melihat betapa pihak penganjur tetap dengan pendirian mereka untuk mengadakan perhimpunan secara aman. Hanya dipihak kerajaan BN sahaja yang berkeras untuk menggagalkan usaha itu. Kerana perhimpunan tersebut dilihat kerajaan sebagai menggugat bukan keselamatan negara tetapi keselamatan Umno dan BN itu sendiri untuk terus berkuasa.

Telah 53 tahun mereka selesa berkuasa dengan dimenangkan sistem pilihanraya kendalian SPR, terasa goyah dan tidak bermaya sekiranya padang permainan terpaksa diratakan.

Seluruh kekuatan dan stategi pihak polis dipergunakan oleh kerajaan BN untuk menggagalkan perhimpunan itu, namun kekuatan senjata mereka tidak dapat mengekang kekuatan semangat rakyat untuk menuntut keadilan. Biarpun seluruh kotaraya Kuala Lumpur ditutup rapat, namun puluhan ribu rakyat dari seluruh pelusuk negara berjaya masuk untuk sama-sama bersatu menyuarakan tuntutan hak membebaskan sistem pilhanraya dinegara ini daripada cengkaman kotor pemerintah.

Ternyata, dan seluruh dunia menyaksikannya betapa ratusan tembakan 'Fear Gas' kerajaan Umno dan Barisan Nasional gagal menghalang rakyat Malaysia daripada pelbagai bangsa bersatu menuntut pilihanraya yang adil dan BERSIH.

Rakyat kini hidup dizaman digital, tidak lagi dengan mudah ditakut-takutkan dengan ugutan dan ancaman. Sebaliknya, kerajaanlah yang perlu berasa takut kepada kuasa rakyat yang memegang tongkat sakti bila tiba masanya pilihanraya nanti.

Tiada ulasan: