Khamis, 2 Jun 2011

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


KICKDEFELLA TIDAK MAHU HUSAM MENANG JAWATAN?

Posted: 02 Jun 2011 08:07 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

MUKTAMAR PAS yang sedang berlangsung kini merupakan tempat terbaik `Kickdefella' atau Syed Azidi `mencari makan'. Misi beliau yang secara tiba-tiba muncul dengan `berita sensasi' tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menghancurkan musuh utamanya YB Husam Musa yang bertanding merebut jawatan Naib Presiden PAS kali ini.

Dakwaan kununnya beliau menerima upah RM 350,000 daripada YB Husam hanya timbul disaat pemilihan di mana YB Husam akan bertanding. Adakah Kickdefella suka jika YB Husam memenangi pertandingan tersebut? Memetik laporan dari Malaysiakini, "Syed Azidi berkata selepas diberhentikan kerja di PMBK berikutan perselisihan faham dengan Ketua Eksekutif PMBK, pada 18 November 2009, beliau telah bertemu dengan seorang pembantu Husam yang menawarkan RM350,000 dan beliau telah bersetuju" (Malaysiakini).

Kickdefella sememangnya berdendam dengan YB Husam kerana tokoh PAS Kelantan itu tidak berbuat apa-apa apabila beliau dipecat dari PMBK. Beliau merasa hebat seolah-olah semua pimpinan PAS khususnya di Kelantan mesti gentar dengan Blogger seperti beliau. Barangsiapa yang memusuhinya pasti akan diserang habis-habisan oleh Blogger yang pernah dilabel sebagai penagih arak tegar ini. Lihat sahaja bagaimana beliau menghentam menantu MB Kelantan Tuan Guru Nik Aziz iaitu Ariff Fahmi ketika menantu MB Kelantan itu menerajui PMBK. Keluarga Tuan Guru Nik Aziz juga diserang oleh Blogger ini. Jadi, apa peliknya setakat menyerang YB Husam?

Tentang dakwaan Kickdefella itu telah dinafikan oleh YB Husam, bahkan beliau berkata beliau tidak pernah mempunyai wang sejumlah itu. Lojiknya, perlu apa YB Husam perlu memberi wang sebanyak itu kepada insan bertaraf Syed Azidi? Apa yang Blogger ini buat untuk menaikkan nama YB Husam di dalam politik jika benar beliau ada menerima wang itu? Setakat yang kita tahu, Blogger ini sentiasa menyusahkan PAS di Kelantan dan ini bermaksud Blogger ini mempunyai misi yang sama dengan Umno Kelantan. Justeru itu, tidak masuk akal YB Husam boleh memberi wang sebanyak itu kepada Blogger tiada hala tuju ini.

Dakwaan Kickdefella ini jelas menunjukkan beliau bekerja dengan puak yang tidak mahu melihat YB Husam berada di kerusi Naib Presiden PAS. Mengapa bahayanya jika YB Husam berada di kerusi tersebut? Jawapannya, kehendak Umno untuk bersama dengan PAS lebih sukar di masa akan datang jika YB Husam memenangi pertandingan kali ini, dan misi Kickdefella pasti akan gagal. /wfauzdin.blogspot.com

KEMENANGAN NIK ABDUH PERTANDA TUAN IBRAHIM BAKAL MENANG?

Posted: 02 Jun 2011 08:24 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

PERTANDINGAN empat penjuru merebut jawatan Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat telah dimenangi oleh Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz iaitu anak kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beliau menewaskan penyandang jawatan tersebut iaitu Azman Shapawi dengan Nik Abduh mendapat undian sebanyak 260 daripada 655 undi.

Jawatan Ketua Pemuda PAS kekal disandang oleh Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi apabila beliau tidak dicabar oleh sesiapa. Tahniah diucapkan kepada Nik Abduh kerana dapat berada di saf hadapan kepimpinan Pemuda PAS. Mungkin ada yang berangapan kemenangannya adalah kerana pengaruh ayahandanya Tuan Guru Nik Aziz, tetapi bagi saya beliau memang mempunyai kelayakan berada di kerusi tersebut.
muktamar pas youth 020611 nik abduh
Nampaknya PAS kini tidak perlu risau akan kehilangan warisan `Ulamak Haraki' (meminjam kata Datuk Harun Taib) kerana di Dewan Pemuda PAS sebagai pelapis kepimpinan masa depan kini mempunyai tokoh berstatus Ulamak.

Beberapa jam lagi perwakilan akan memilih saf kepimpinan PAS di peringkat jawatan Timbalan Presiden PAS pula. Pemilihan jawatan ini lah sebenarnya klimaks kepada Muktamar PAS kali ini. Jika momentum pemilihan Dewan Pemuda PAS diambil kira, sudah pasti Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man bakal terpilih. Tetapi, adakah perwakilan mahu memberi peluang kepada yang bukan Ulamak seperti Muhamad Sabu sebagai pengimbang kekuatan kepada PAS?

Link

Jika mengikut nasihat dari Ketua Dewan Ulamak PAS Datuk Harun Taib, beliau menyeru agar PAS kekal dengan `Ulamak Haraki', bererti bukannya Muhamad Sabu. Adakah itu `fatwa' dari Dewan Ulamak PAS? Sudah tentu tidak, ini adalah kerana perwakilan akan memikirkan apakah PAS perlu kepada `Ulamak' kesemuanya berada di saf hadapan atau perlu ada yang lebih `ganas dan power' di sisi Presiden.

Pada saya, tidak rugi jika Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man terpilih atau pun Muhamad Sabu dipilih sebagai Timbalan Presiden PAS. Apa yang merugikan PAS adalah jika salah seorang di antara keduanya tidak terpilih./wfauzdin.blogspot.com

KETUA DEWAN ULAMAK PAS TIDAK MAHU MAT SABU?

Posted: 02 Jun 2011 12:04 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

PAS disaran oleh Ketua Dewan Ulamaknya agar tidak terlalu mengikut rentak atau terlalu meraikan sesiapa termasuk rakan sekutu dari Pakatan Rakyat agar identiti dan jati diri PAS sebagai parti Islam tidak tercemar. Ini ucapan datangnya dari Datuk Harun Taib selaku Ketua Dewan Ulamak PAS dan tidak diketahui maksud beliau itu.

Pertamanya ingin dipersoalkan, adakah imej PAS terjejas atau bertambah kuat selama berada di dalam Pakatan Rakyat? Jika benar terjejas, mengapa ianya terjejas dan siapa penyebabnya perlu diterangkan oleh Ketua Dewan Ulamak PAS tersebut. Sekiranya tidak terjejas atau PAS sekarang semakin diyakini oleh rakyat, perlu apa Datuk Harun Taib berkata demikian?

Memetik laporan di sini, Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Harun Taib mengingatkan kepimpinan PAS supaya tidak terlalu mengikut "rentak" pihak tertentu, termasuk dalam Pakatan Rakyat dalam usaha memelihara parti Islam itu. Katanya, beliau bimbang PAS akan kehilangan identiti dan jatidiri Islam yang menjadi dasar parti itu. "Kepimpinan PAS tidak boleh membiarkan PAS kehilangan identiti dan jati diri Islam semata-mata kerana terlalu meraikan kehendak pihak-pihak lain termasuk rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat"(Malaysiakini).

Apabila mendengar ucapan seperti ini, mungkin ada yang berpendapat ianya tidak berlaku di dalam PAS cuma sekadar ingatan dan nasihat dari Ketua Dewan Ulamak PAS itu. Jika benar, nasihat itu boleh diterima secara positif walaupun mungkin ada yang memberi tafsiran sebaliknya. Mungkin Dewan Ulamak PAS juga boleh menerima jika di dalam perhimpunan parti samada PKR atau DAP ada pemimpin yang berucap agar parti tidak terlalu `meraikan' PAS.

Di dalam ucapannya itu juga, Datuk Harun Taib juga mahu PAS mengekalkan `Ulamak Haraki' di dalam saf kepimpinan tertingginya. Ada suara yang berkata ucapan ini seolah-olah ingin memberitahu perwakilan bahawa `Ulamak Haraki' mesti dipilih sebagai Timbalan Presiden PAS, dan yang pasti tokoh itu bukan Mohamad Sabu. Dan, semua tahu Mohamad Sabu mempunyai hubungan rapat dengan pemimpin dari DAP terutamanya KM P.Pinang, Lim Guan Eng. Tidak dipastikan adakah hubungan seperti ini boleh dianggap `terlalu meraikan' rakan sekutu dari PR.

Jelas, samada cara itu betul atau tidak, Ketua Dewan Ulamak PAS itu telah berkempen agar Mohamad Sabu tidak terpilih. Datuk Harun Taib bukan sahaja berucap `melukakan' rakan sekutu dari PR, tetapi turut `melukakan' hati tokoh PAS sendiri iaitu Mohamad Sabu. Saya yakin tidak semua setuju dengan ucapan yang kurang bijak itu./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: